המסתערבים שצה"ל מפעיל.. כדי לאפשר בניית כפר ערבי ביו"ש

כבר שלוש שנים שצה"ל והמשטרה מקצים כוחות נרחבים לאבטחת בניית כפר פלשתיני חדש בשטח B. בשבועות האחרונים הגדילו כוחות הבטחון לעשות והפעילו פעולות הסתערבות נגד היהודים המוחים על הקמת הכפר

מאת אלישע ירד
השבת האחרונה לא ממש הייתה שקטה ורגועה לתושבים רבים ביהודה ושומרון.
בליל השבת ביצעו מחבלים ערבים פיגוע ירי לעבר סייר  הביטחון של הישוב שבי שומרון, שאך בנס יצא ללא פגע למעט נזק לשמשות הרכב.
כמה שעות לאחר מכן, לקראת צאת השבת, ביצעו מחבלים מקלנדיה פיגוע ירי נוסף לעבר הישוב כוכב יעקב בבנימין, והביאו לפציעתה באורח בינוני של ילדה בת 7 תושבת הישוב.
פיגועי הירי הללו חתמו שבוע סוער ומתוח במיוחד בשטחי יהודה ושומרון – במהלכו התרחשו לא פחות מתשעה פיגועי ירי לעבר אזרחים וכוחות צה"ל, זאת לצד עשרות פיגועי אבנים ובקבוקי תבערה.
אם מישהו מאיתנו עוד ציפה לתגובה נחושה מצד מערכת הביטחון בעקבות פיגוע הירי שהביא לפציעתה של ילדה יהודיה חפה מפשע, מטחי הירי הערבי מקלנדיה שנשמעו עד לחלון ביתי בכל השעות שלאחר הפיגוע, החזירו אותנו אל המציאות הכואבת והבהירו לכל מי שעוד קיווה שמה שהיה הוא שיהיה וגם מחר האויב ימשיך לפגע בחופשיות כשהוא שלו ובטוח באקס טריטוריה שהקים לעצמו.
במשך כל הזמן הזה, כשאחת לכמה שעות מפלח צרור יריות את האויר במקום נוסף ביו"ש, עמלו מפקדי מחלק הפשיעה הלאומנית של היחידה המרכזית של המשטרה במחוז ש"י יחד עם קציני המג"ב והיס"מ על תפירת הפרטים האחרונים של המבצע המשטרתי המסוערב והגדול שעמד לצאת לדרך בבוקר יום השבת.
השוטרים חולקו לצוותים, רכבים מסוערבים הובאו לנקודת הכינוס, ומפקד הפעולה הורה על יציאה לשטח לאחר תדריך מסודר.
זה אולי ישמע לכם הזוי, אבל יעדי המבצע לא היו פעילי טרור חמושים בקלנדיה וגם לא סוחרי אמל"ח בסילוואד או בשכם, אלא תושבים יהודים בבגדי שבת מיישובי גוש שילה בבנימין – כשמטרת המבצע: לאפשר את המשך בניית הכפר הערבי החדש שנבנה בימים אלו על הרכס המתנשא מעל לישובים עמיחי ועדי עד שבגוש שילה.
*********
הכל החל לפני כשלוש שנים. בבוקר אחד הבחינו תושבים מגבעת גאולת ציון, בכלים כבדים ערבים שהחלו לבצע עבודות מסיביות על ההר הסמוך.
קפיצה מהירה לשטח, תשאול זריז של מנהל העבודה הערבי וכמה שיחות טלפון, חשפו בפני התושבים איום חדש ומסוכן בדמות כפר ערבי חדש שעומד להיבנות בשטח ההר בטווח הזמן המיידי, ובתיו מתוכננים להגיע עד למרחק של עשרות מטרים בודדים מבתי הישוב עמיחי.
התושבים פנו במיידי לדרגי הצבא באזור, והתריעו כי נוסף לסכנה הבטחונית החמורה שמייצר הכפר, בנייתו תגרום לחנק על הישובים באזור ותמנע את התפתחותם – תוך שהיא משתרעת על כל הרכס האסטרטגי שמתנשא מעל ליישובי הגוש. אך את קציני הצבא זה לא ממש עניין, ואחד מהן אף ענה בלעג "אם נצטרך נשים פילבוקס עם חיילים שישמור על הישוב".
בישובים לא חיכו הרבה זמן. בתוך כמה ימים גובש מטה מאבק ראשוני והתושבים יצאו למאבק נחוש ועיקש כנגד בניית הכפר.
עשרות פעילים חסמו מדי יום את הטרקטורים הערבים ומנעו מהם להמשיך בעבודות, משמרות מחאה של נשים וילדים התקיימו ברכס וחברי כנסת הוזמנו לשטח כדי לראות בעיניים את הרכס האסטרטגי שהולך ונכבש ועלול להפוך לסכנה ממשית שתאיים על ביטחון התושבים.
מי שעומד מאחורי פרוייקט הבנייה של הכפר החדש, הוא חאלד אל סבאווי – איל הון ערבי שמתגורר כיום בקנדה ועומד מאחורי לא פחות מ15 פרוייקטים של בנייה למטרות השתלטות ברחבי יהודה ושומרון – מרביתם באזור בנימין.
אל סבאווי אינו מסתיר לרגע את שאיפותיו הלאומיות שעומדות מאחורי הפרוייקטים. כך למשל כתב אל סבאווי באתר המכירות של הפרוייקט, כשהוא מזמין את הלקוחות הערבים "לקנות בית או קרקע בפלסטין", ובכך לסייע למאבק הפלסטיני כולו. "בקנייתך חלקת אדמה שתירשם על שמך בטאבו, אתה לוקח חלק במאבק ההגנה על אדמות פלשתין מפני השוד הבלתי חוקי… כשאתה רושם על שמך קרקע בפלשתין, אתה מציל אותה מפני ההתנחלויות וההשתלטות ומחזיר אותה לבעלותם של הפלשתינים",
למרות ההצהרות הלאומניות של יוזמי הפרוייקט והסכנה הביטחונית המובהקת, במערכת הביטחון לא ראו בעין יפה את המחאות כנגד בניית הכפר ופעלו בנחישות כנגד התושבים בעזרת מעצרים, אלימות שכללה גז פלפל ואגרופים ושיחות אזהרה ואיומים לפעילים מרכזיים. (גילוי נאות: כותב שורות אלה השתתף בחלק ניכר מהמחאות באותה התקופה)
התושבים לא אמרו נואש והמשיכו לנהל מאבק נחוש שהביא לעצירת העבודות למשך מספר חודשים.
כמה חודשים עמד ההר שומם ובנוי למחצה עד שבעקבות פסק בג"ץ בעתירה שהוגשה על ידי הערבים והוראתו של "גורם מדיני בכיר", כלשון גורמים במערכת הביטחון, החליטו במערכת הביטחון שהכפר ייבנה ויהי מה.
מאז, העלו הילוך במשטרה ובצבא ופעלו במשך חודשים ארוכים בכל דרך למיגור המחאה והרתעת התושבים, עד שהצליחו להביא לחידוש העבודות שמתנהלות במרץ בימים אלו.
זה הגיע למצב הזוי שבמשך מספר ימים עמדו עשרות שוטרי מג"ב בסמוך לטרקטורים ודחקו בהם לעבוד בכל רגע נתון. כשעצר לרגע מפעיל הטרקטור את עבודתו, האיץ בו מפקד המג"ב שישוב לחצוב בקיר האבן.
השבת, כך נראה, נשבר שיא חדש בנסיונות מערכת הביטחון לאפשר את הקמת הכפר בכל מחיר.
עשרות שוטרים – חלקם מסוערבים, הגיעו לשטח העבודות וניסו לבצע פרובוקציה משטרתית שתמשוך תושבים יהודים למקום. כשאלה יגיעו לעצור את העבודות, תכננו במשטרה, יזנקו לעברם השוטרים המחופשים יחד עם תגבורת שהוצבה במקום סמוך מבעוד מועד, יתפסו אותם וקחו אותם למעצר.
הפרובוקציה המסוכנת נחלה כישלון חרוץ ב"ה, בזכות עירנותם של תושבים שטיילו בסמוך והבחינו בדברים חשודים.
"טיילנו בסמוך לישוב עמיחי ופתאום הבחנו בשמונה ערבים שהתנהגו בצורה מוזרה", סיפר אחד התושבים. "הם צעקו, זרקו חפצים והדליקו אש בכמה מוקדים. זה היה נראה שהם מנסים בכל דרך למשוך תשומת לב".
"חשדנו שמדובר במארב משטרתי, ואכן, בדיקה קצרה נוספת בשטח אימתה את החשד. מיניבוס לבן שטייל בכל השטח הסמוך לישוב והיה נראה כרכב ערבי התגלה כעמוס שוטרים, ולאט ולאט התחלנו להבחין בעוד ועוד שוטרים ובלשים שהיו מפוזרים בשטח – חלקם בצורה מסוערבת.
הם כנראה ניסו לעורר בלאגן ופרובוקציה ולגרום לתושבים להתעמת איתם", אמר.
השימוש בפרובוקציות מסתערבים כלפי מתיישבים יהודים אינו דבר חדש, וכבר זכה לביקורת חריפה ונוקבת מצד בית המשפט.
בשנת 2015 זיכה בית המשפט שלושה יהודים תושבי הישוב סוסיא בהר חברון, שנעצרו במהלך פרובוקציית מסתערבים דומה.
השלושה הבחינו במספר ערבים שמתקרבים לעבר בתי הישוב וחשו לכיוונם, אלא ששם התברר שמדובר בכלל בשוטרים מחופשים שהגיעו במסגרת פעולה מתוכננת.
בהכרעת הדין ביקרה בחריפות השופטת חגית מאק קלמנוביץ' את פעולת משטרת מחוז ש"י וקבעה כי אופן ביצוע הפעלת המסתערבים סיכן חיים והיה "פרובוקטיבי".
בהמשך כתבה השופטת, כי "לא ניתן שלא לתהות על כך שתכנון המבצע העמיד בסכנה ממשית את שלומם ואף את חייהם של השוטרים. כל תקלה קלה, התפתחות לא מתוכננת אי הבנה בין המעורבים שהיתה גורמת להסלמה או הימצאות נשק חם בידי התוקפים, עלולה היתה להעמיד בסכנה של ממש את שלומם של השוטרים ושל כל המעורבים…".
בימ"ר ש"י כנראה לא ממש התרשמו מפסק הדין החריף של השופטת שהתריע מפני אסון עם נפגעים בנפש שעלול להתרחש, וביצעו מאז למעלה מעשרה מארבי הסתערבות כנגד מתיישבים – כשבכולם חוזר הריטואל הקבוע: שוטרים מתחפשים לערבים ומתקרבים לישוב, תושבים מבחינים בדמויות חשודות ויוצאים לבדוק מה מתרחש, עשרות שוטרים מגיחים מבין השיחים וגוררים את התושבים למעצר באשמת "תקיפה ממניע גזעני" ושלל האשמות שונות ומשונות.
הטרור בכבישים ימשיך להשתולל ולגבות נפגעים בנפש ובגוף, הפשיעה החקלאית תמשיך להדיר שינה מעיניהם של חקלאי יהודה ושומרון ותכלה באחת את מפעל חייהם ונשק חם בכמויות סיטונאיות יוסיף להסתובב בכפרים – אך היחידה המרכזית של מחוז ש"י לא תמצא זמן להתעסק ב"זוטות" מעין אלו.
*************
שלושה שבועות חלפו מאז התחקיר המקיף שפרסמנו מעל דפי עלון זה בנושא ה"ועדה למאבק בהתנחלויות" של הרשות הפלסטינית – שמהתלת שוב ושוב במערכת הביטחון ויוזמת מאות אירועים אלימים, ונראה כי במערכת הביטחון עדיין מסרבים להפיק לקחים ולבצע "שינוי סוויץ'" רציני בכל הנוגע לטיפול בחבורת הפורעים המדוברת.
ביום חמישי האחרון שוב קיבלנו מידע על התפרעות אלימה שמארגנים בועדה – הפעם, בנקודת התיישבות חדשה שהקים ארגון נחלה בסמוך לישוב עינב בשומרון.
והנה הפלא ופלא, שוב צה"ל נערך בכוחות מצומצמים שלא הצליחו להתמודד עם הפורעים המנוסים שחדרו לתוך שטח הגבעה.
יו"ר הועדה, השר מועיד שעבאן, אף תועד כשהוא מבצע הרס באחד המבנים במקום ומתעמת עם חיילת שמנסה ללא הצלחה להדוף אותו אחורה.
ההתפרעות הסתיימה מבלי שאפילו אחד מהפורעים נורה או נעצר.
התמונות של השר שעבאן נאבק עם חיילת צה"ל בשטח המאחז, זכו לתפוצה רחבה ברשתות הערביות ורק נתנו רוח גבית להתפרעות הבאה.
האם עד אז בצה"ל יפיקו לקחים? חוששני שהתשובה תהיה מאכזבת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *