כתב נושא: כהנא יומי (ז' באדר תשע"ב)  (נקרא 2838 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
כהנא יומי (ז' באדר תשע"ב)
« ב- : מרץ 01, 2012, 16:47:06 »
מיוחד ליום הולדתו ופטירתו של משה רבנו ע"ה.
--------------------------------------

במהותו של העם היהודי עומד העניין שמדובר בעם הנבחר.
אמונה שהוא לא כשאר העמים.

כאשר אנו לומדים אזרחות והסטוריה בבית הספר, תמיד יש פרק שמסביר כיצד אומות שונות התהוו עם הזמן.
לרוב מדובר בשתי דרכים שונות.

בהתחלה היו שבטים ומשפחות, ועם הזמן התפתחה בעיה.
שבט חזק, או שבט זר היה מתחיל לפעול באלימות כנגד השבטים האחרים, והם בצעדי התגוננות היו מתאגדים כנגדו.
כך ילמדו אתכם שהגנה עצמית היא התודעה הלאומית, ושכך קמו לראשונה אומות.
שבטים ויתרו על עצמאותם למען ביטחון אזרחיהם.
היו פונים למשל למלך ואומרים 'אנו נמליך אותך אם תגן עלינו. נמיר את החופש בביטחון'.
כך בהדרגה התאגדו שבטים ויצרו אומות.

אחרים יאמרו לכם שקבוצות שונות שחיו למשל על גדת נהר משותפת התאגדו יחדיו בהדרגה על מנת להבטיח חלוקת מים הוגנת.

כל זה לא חשוב ולא רלוונטי. תהיה הסיבה אשר תהיה להיווצרותם הטבעית של אומות העולם, היא לא תקפה לגבי העם היהודי.
העם היהודי לא הפך לעם בדרך טבעית אבולוציונית.
יש רגע אחד ויחיד שבו היהודים הפכו לעם.

הפעם הראשנה שבה אנו רואים הבטחה מצד ה' ליצור עם נבחר היא לאברהם בבראשית פרק י"ז כאשר ה' אומר לו "וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ".

כאן אנו רואים שאברהם נבחר להיות האדם ממנו תיוולד האומה.
העם עדיין לא נולד, אבל אנו כבר יודעים מי נבחר להיות אבי האומה.
ה' אומר לו שדרכו הוא יתחיל אומה חדשה. אומה נבחרת.

עוד מצויין שלא מדובר רק בעם, אלא גם בארץ.
העם היהודי אינו סתם נבחר באופן מיוחד. מובר בעם שונה בתכלית משאר העמים.
היהדות היא האומה היחידה שדתה קשורה בחלקת אדמה ספציפית.
לא צריך לגור במקום מסויים על מנת להיות קתולי, אך היהדות היא בעלת אוריינטצית אדמה מובהקת.

ה' ממשיך ואומר "וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל-אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת, עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים".

הערבים יקפצו נוכח משמע פסוק זה ויאמרו 'לאברהם הובטחה הארץ הזאת וכך גם לזרעו אחריו'.
נכון שיצחק היה בנו של אברהם, אך גם ישמעאל היה בנו.
כמובן שיהודים אשר לא יודעים דבר על התורה יגידו 'נשמע טוב' ויקבלו את הטיעון.

אך ה' ממשיך ואומר באותו הפרק "וּלְיִשְׁמָעֵאל שְׁמַעְתִּיךָ הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ בִּמְאֹד מְאֹד שְׁנֵים-עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל וְאֶת-בְּרִיתִי, אָקִים אֶת-יִצְחָק".
אז לפחות זה ברור.

ובכלל - ממתי הערבים מסתכלים על התורה בתור מקור אסמכתא?
פתאום הם אומרים 'התורה אומרת כך או כך'.

מי שמשתמש בתורה להצדיק טיעונים חייב להבין את כולה ולא לבחור מה שמתאים להשקפתו.
אם אתם הולכים להשתמש בפסוק תסיימו אותו.
לעולם אל תוציאו פסוק מהקשרו.
כאן ברור ביותר מי הזרע.

ישמעאל אומנם יהיה גדול ונסיך וכל זה, אבל "אֶת-בְּרִיתִי, אָקִים אֶת-יִצְחָק".
לא ישמעאל. ההבטחה ממשיכה מאברהם ליצחק.

בבראשית כ"ו אנו מוצאים כי פרץ רעב בארץ כנען, ויצחק רוצה לעזוב: "וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה, וַיֹּאמֶר אַל-תֵּרֵד מִצְרָיְמָה שְׁכֹן בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ: כִּי-לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-כָּל-הָאֲרָצֹת הָאֵל, וַהֲקִמֹתִי אֶת-הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם אָבִיךָ".

ניתן לראות גם כאן את מעמד העם הנבחר שהועבר מאב לבנו, וזה ממשיך ליעקב.

כאשר יעקב מתכוון לברוח מפני אחיו עשיו, יצחק מברך אותו לפני שהוא יוצא בבראשית כ"ח: "וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל-יַעֲקֹב וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם, בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ וְקַח-לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ  וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ, לִקְהַל עַמִּים  וְיִתֶּן-לְךָ אֶת-בִּרְכַּת אַבְרָהָם, לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת-אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר-נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם".

כאמור, פעם נוספת אנו רואים שרק אחד הבנים נבחר, ולא כולם.
גם ליצחק היו שתי בנים - יעקב ועשיו.
הברכה ניתנת ליעקב ולא לעשיו.

מדובר בשלוש ברכות - לאברהם, ליצחק, וליעקב. שלושת האבות.

ה' בעצמו אומר זאת ליעקב.
הוא לא סומך רק על יצחק שיעביר את המסר.

כאשר יעקב בורח וחולם את חלום הסולם המפורסם ה' מדבר אליו: "וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק; הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ".

מה שאנו רואים כאן הוא בחירת האבות מהם תיווצר האומה הנבחרת.

בספר שמות פרק ו' הקב"ה מדבר עם משה.
בזמן זה העם היהודי עדיין לא עם.
מדובר בבני ישראל. מדובר עדיין במשפחות ובשבטים. עדיין אין אומה, אלא יש רק את זרע אברהם, יצחק, ויעקב שהובטח להם שזרעם יהפוך לאומה.

וכך ה' אומר למשה: "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים; וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת-יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב; וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי יְהוָה".

פתאום יש לנו כאן משהו חדש.
לאחר שלושת האבות נראה כי כל מי שנולד ליעקב נחשב לחלק מישראל.

במקרה של אברהם ה' לא היה בטוח עדיין מי מילדיו של אברהם יהיה ראוי.
לאחר מכן הוא בחר ביצחק ולא בישמעאל.

במקרה של יצחק שוב ה' לא היה בטוח, ולבסוף הוא החליט שיעקב כן ועשיו לא.

מה שאנו רואים במעמד הר סיני זו הנחת הייסוד שכולם נבחרים.
מאותה נקודה כל מי שנולד יהודי יהיה חלק מהעם הנבחר.
לא מדובר עדיין בעם. אלה עדיין שבטים של בני ישראל, אך ישנה ההבטחה.

כעת הם מגיעים להר סיני, ובפרק י"ט בספר שמות אנו מגיעים לרגע ההסטורי של היהדות.
הרגע הזה הא מה שיבדיל את עם ישראל משאר העמים.

יתר העמים מתפתחים.
אף אחד לא יודע באיזה שלב בהסטוריה האנגלים או הצרפתים הפכו לעם, מכיוון שהיה מדובר באבולוציה.

ישנו רגע ייחודי אחד בהסטוריה היהודית שב שבטים הפכו לעם, וזה במעמד הר סיני, ולכן ממש לפני מתן תורה ה' מדבר אל משה בפרק י"ט ואומר:
"וְעַתָּה אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים כִּי לִי כָּל-הָאָרֶץ  וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ: אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

זוהי הבחירה.
אומה נבחרת מעל כל שאר האומות.
אומה קדושה.
« עריכה אחרונה: מרץ 09, 2014, 04:19:40 על ידי Rafoe »
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק מציאותי

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1401
כהנא יומי (ז' באדר תשע"ב)
« להגיב #1 ב- : מרץ 01, 2012, 19:39:01 »
אני לא מקבל את זה שה' לא היה בטוח, אין דבר כזה לא בטוח, יש סיבה לזה.
הסיבה כנראה כדי שזה יהיה ברור.

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
כהנא יומי (ז' באדר תשע"ב)
« להגיב #2 ב- : מרץ 01, 2012, 23:48:01 »
אני לא מקבל את זה שה' לא היה בטוח, אין דבר כזה לא בטוח, יש סיבה לזה.
הסיבה כנראה כדי שזה יהיה ברור.
הוא לא התכוון "לא היה בטוח" כפשט, אלא הוא מנסה להגיד לנו שלא נהיה יהירים ונחשוב שבכל מקרה (לא משנה מה) הקב"ה יהיה איתנו.
כך אני רואה את זה.
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!