כתב נושא: פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא  (נקרא 8334 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק El Blanco

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 10525
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« ב- : ספטמבר 05, 2011, 19:49:21 »
תדפיסו ותקראו בשבת. תהנו



פרק א


(א) וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ:

(א) ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו באו: הספר הזה מחובר לספר "בראשית", והוא המשך ישיר שלו, ומשום כך כתוב "ואלה", בוא"ו. כך כתב רבינו בחיי: "... בא אות הוא"ו לחיבור ענין, כי הענין מחובר למעלה בסדר 'ויגש אליו', ששם הזכיר (מו:ח): 'ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה, יעקב ובניו' , ובא ללמד כי הענין אחד...". וכן כתב הרמב"ן. וכוונתם היא, שאע"פ שהפסיקה התורה בין פרשת "ויגש" לכאן, וסיפרה על קורות יעקב ויוסף במצרים, עיקר המטרה היא לספר על הירידה למצרים ועל יציאת בני ישראל ממנה - הגלות והגאולה. ולכן חזרה התורה כאן לעיקר זה.

הנה הקב"ה בחר באברהם על פי התנהגותו וזכותו, ודחה את בנו ישמעאל ובחר ביצחק, גם כן ע"פ זכותו, ושוב, דחה את עשיו ובחר ביעקב ע"פ התנהגותו. ועכשיו, לאחר שלושה דורות רצופים של צדיקים, הוחזקו כל צאצאי האבות להיות כשרים, והחליט הקב"ה לעשות את כולם, את כל צאצאיהם לעם נבחר וסגולה ועליון, שיהיה שלוחו של הקב"ה אל המין האנושי ואור לגויים כולם, ללמדם את הדרך אשר ילכו בה. כך הפסוק אומר (תהלים קה:ט-י): "אשר כרת את אברהם, ושבועתו לישחק, ויעמידה ליעקב לחק, לישראל ברית עולם". ומילוי תפקיד זה יכול להיות רק בארץ שלהם, שיקימו בה מדינת סגולה, וחברת סגולה, נפרדת מהתרבות הזרה של יתר העמים.

אך לפני שהיו בני יעקב יכולים למלא תפקיד זה, צריכים היו להפוך ממשפחות ומשבטים לעם אחד מגובש, שילך באחדות לקראת המטרה. וכן, העם עצמו היה חייב להאמין באמונה שלמה בהקב"ה, שהוא אמנם האלוקים ושהוא כל יכול ויוצר האמת. ולכן היה צורך שהעם יעבור תקופה של סבל ועבדות וצרות, עד שיתייאשו מן הגאולה, מכיון שלא תעלה על דעתם האפשרות שמישהו יוכל להפיל ולהשפיל את הממלכה הגדולה שת התנין הגדול - פרעה. ולשם כך, דוקא אחרי שהגיעו לשפל כזה של עבדות ויאוש, בא הקב"ה והשפיל את הגאים והגביה את השפלים, והרס את המצרים שלא ידעו את ה', והתגדל והתקדש לעיני בני ישראל ולעיני העולם, באותות ובמומופתים במצרים, בים סוף, ובשיא ידיעת ה' וקידוש שמו - במעמד הר סיני. שם הוא התגלה לכל העם - אנשים, נשים וטף, ושם עשה אותם לעם, עמו הנבחר והעליון, וע"י זה האמינו בה' ובגדולתו.

עוד סיבה שהיו צריכים לעבור תקופת צער וסבל, היא כי היסורים הופכים לשפל רוח ולעניו. במצרים נצרפו בני ישראל בכור הברזל, ויצאו מזוקקים מגאוותם הבהמית, מטומאתם ומזוהמתם.

ודע, שלא ברא את הקב"ה את העולם אלא כדי שהאדם יגיע לקדושה ולדרכי התורה, וישראל נבחר להיות האמצעי ללמד את העולם את התורה ואת דרכיה. ומשום כך אמרו חז"ל (בראשית רבה ג:ה): "'ויהי אור' (בראשית א:ג) - כנגד ספר 'ואלה שמות', שבו יצאו ישראל [ממצרים] מאפילה לאורה". כלומר, כל האור היה מכוון לתפקיד של ישראל, שהוא יהיה אור לגוים. וכך אומר שמות רבה (מח:ב): "'שאו מרום עיניכם וראו, מי ברא אלה? (ישעיהו מ:כו) -ֹ בזכות מי נבראו 'אלה תולדות השמים והארץ' (בראשית ב:ד), ובזכות מי הם עומדים בזכות 'ואלה שמות בני ישראל' (שמות א:א). ואלה בזכות מי הם עומדים? בזכות 'אלה העדֹת והֻחֻקים והמשפטים' (דברים ד:מה)".
« עריכה אחרונה: ספטמבר 05, 2011, 20:07:39 על ידי רון בן מיכאל »

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #1 ב- : ספטמבר 05, 2011, 22:29:31 »
בס"ד
מי שרוצה יכול להדפיס את הדף במקום פעם אחת עשר פעמים ולשים בבית כנסת לפני קבלת שבת מצוה גדולה וזכות גדולה לזכות את הרבים.היום גם לא הרבה מכירים את הרב כהנא הי"ד בעיקר את תורתו שהוא עמל עליה והיה תלמיד חכם עצום וזכה להסכמה מהרב מרדכי אליהו זצ"ל על הספר פירוש המכבי(מאיר כהנא בן יחזקאל).
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק לוחם יהודה

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 4499
  • ה' אדוננו מה אדיר שמך בכל הארץ
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #2 ב- : ספטמבר 18, 2011, 05:33:45 »
תודה גבר.. אני באמת צריך קצת דברים לקרוא בשבת שלא יבוא לי השעמום .... :old_audio:

ירושלים הקדושה, נמות למענך!

מנותק JewishGirl

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2723
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #3 ב- : ספטמבר 18, 2011, 14:55:38 »
אין פרק חדש?

מנותק לוחם בגאולה ובנשמה

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1346
  • מדינת יהודה!
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #4 ב- : ספטמבר 18, 2011, 20:55:50 »
קראתימאוד מאוד מאוד מעניין
בס"ד

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #5 ב- : ספטמבר 25, 2011, 00:39:23 »
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק JewishGirl

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2723

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #7 ב- : ספטמבר 25, 2011, 21:37:01 »
?
בס"ד
מתי כבר יהיה פרק חדש זה מה שהתכוונתי
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק El Blanco

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 10525
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #8 ב- : אוקטובר 14, 2011, 14:53:15 »
הנה, יש איסור חמור לצאת מא"י לחו"ל, ואפילו כשהמצב קשה. כך מצאנו בספרי (ראה פ): "מעשה בר' יהודה בן בתירה... כשהיו יוצאים חו"ל והגיע לפלטום וזכרו את א"י. זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם וקראו המקרא הזה (דברים יא:ל-לב): 'וירשתם אתה וישבתם בה ושמרתם לעשות את כל הֻחֻקים'... אמרו: שיבת א"י שקולה כנגד כל המצוות שבתורה". ולא ראו בכל התנ"ך, שכל העם יצא מארץ ישראל (לאחר שנכנס לארץ), ואפילו בשעת רעב, ואפילו בעת צרה גדולה, אלא נשארו בT"י וסבלו. וברור גם שאסור למנהיגים לצאת בכל מצב, שהרי הם הממשלה, המייצגת את עם ישראל, וכל יציאה שלהם היא חילול השם, כמו שכתוב (יחזאל לו:ל) "...למען אשר לא תקחו עוד חרפת רעב בגוים". מעולם לא יצאה מא"י הממשלה או כל העם, כמו שראינו נשארו בא"י אף ברעב בימי דוד (שמואל ב כא:א) ובימי אליהו (מלכים א יח:ב) ובימי אלישע (מלכים ב ד:לח). ומה שאמר אלישע לאשה השונמית לצאת ולגור באשר תגור, והיא יצאה לארץ פלשתים מפני הרעב (מלכים ב ח:א-בב), זה משום שהרעב בשבילה היה פיקוח נפש, והיא היתה יחידה, אך אלישע והמנהיגים לא צאו. ועוד, היא יצאה לארץ פלשתים שהיא חלק מא"י (ועיין מה שאכתוב בענין זה על דוד, להלן).

ולכן נענשו אלימלך ובניו על שעזבו את א"י. אמרו חז"ל (בבא בתרא צא.-צא: ): "אין יוצאין מארץ לחו"ל אלא אם כן עמדו סאתים בסלע [כלומר שני סעים חטים בלבד, יהיה מחירם סלע (ארבעה דינרים, והוא יקר מאד]. אמר רבי שמעון: אימתי? בזמן שאינו מוצא ליקח [כלומר, שבכלל אין לו כסף]. אבל בזמן שמוצא ליקח, אפילו עמדה סאה בסלע לא יצא [גם אם בזה יאבד את כל רכושו]. וכן היה רשב"י אומר: אלימלך, מחלון וכליון, גדולי הדור היו, ופרנסי הדור היום, ומפני מה נענשו? מפני שיצאו מארץ לחו"ל.... אמר ר' יהושע בן קרחה: ח"ו! שאפילו מצאו סובין לא יצאו, ואלא מפני מה נענשו? שהיה להן לבקש רחמים על דורם ולא ביקשו".

כמו כן, ראינו שהקב"ה מנע מיצחק מלצאת מא"י כאשר היה רעב, ואמר לו (בראשית כו:ב-ג): "...אל תרד מצרימה, כן בארץ אשר אמר אליך - גור בארץ הזאת..." ורק אברהם יצא מא"י מפני הרעב, מפני שהרעב בזמנו של אברהם היה חמור ומשונה, כמו שאמרו חז"ל (תנחומא, לך לך ה): "לא היה רע כמותו בעולם". ה' עשה שהרעב הזה יהיה יוצא דופן בחומרתו, כי הא רצה לנסות את אברהם, האם יאמין בו אחרי שאמר לוו לצאת ממולדתו וללכת לארץ כנען, והנה מיד בא עליו רעב כזה שמכריחו שוב לצאת מכנען.

וכאן יצא יעקב מא"י דוקא כשקיבל ציווי מפורש מהקב"ה. וגם אז חשש מלצאת, שהרי הקב"ה גילה לאברהם שהוא מוריד את בניו למצרים, כמו שאומר אור החיים (בראשית מו:ג): "...ומן הסתם יגיד אברהם לבניו, וכן הוא מפורש בדבריהם ז"ל, אשר על כן כשראה יעקב שבר במצרים... ירא לנפשו כי יתחיל הגלות ממנו", ואחר כך כאשר ראה יעקב את כל מה שמתפתח הבין שהגזרה של גלות מצרים מתחילה, ולכן חשש מהיציאה, עד שאמר לו הקב"ה (בראשית מו:ג-ד): "...אל תירא מרדה מצרימה כי לגוי גדול אשימך שם [כלומר, וזאת מטרתי - להפוך אותך ממשפחה קטנה לגוי גדול, שיהיה שלוחי אל העולם], אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה...". כלומר, רק משום שהקב"ה בעצמו ציווהו, משום שהיתה לו מטרה מסויימת בכ, היה מותר לו לצאת מן הארץ. וגם אז אמר לו הקב"ה שבתום המשימה בניו יעלו שוב לא"י, משום שכל ירידתם לארץ היתה רק לצורך עלייתם לא"י.

כפי שאמרנו, יעקב חשש מלצאת מא"י, וכך אמר בעל ההגדה של פסח: "אנוס על פי הדיבור". אמרו חז"ל (פרקי דרבי אליעזר, פרק לט): "שמע יעקב על יוסף כשהוא חי, והיה מהרהר בלבו ואומר: איך אעזוב ארץ אבותי ואת ארץ מולדתי ואת ארץ ששכינתו של הקב"ה בתוכה ואלך אל ארץ טמאה...". ועל זה אמר לו הקב"ה: "אל תירא מרדה מצרימה" - אל תירא מהירידה מהארץ ומהירידה לטומאה, "כי לגוי גדול אשימך שם" - כי בכוונתי לעשות ממך גוי גדול ועליון, וזה אפשרי רק שם. "אנכי ארד עמך מצרימה" - אני יורד איתכם, להבטיח שהירידה הזאת תהיה מכוונת כפי שאני רוצה, "ואנכי אעלך גם עלה" - אני אבטיח שתהיינה שתי עליות: עלייה בחזרה לא"י, ועלייה רוחנית כפי שתיכננתי. ושוב יש להדגיש, שירידת יעקב למצרים היתה דבר נדיר, ורק ע"פ ציווי ה', כדי שהעם יוולד בקידוש השם. ומשום כך אמרו חז"ל (בראשית רבה פו:ב): "היה יעקב אבינו ראוי לירד למצרים בשלשלאות". כלומר, אפילו בעל כרחו.

ולכן לא כתוב כאן, "היורדים מצרימה" (אלא "הבאים מצרימה"), כמו שכתוב (בישעיהו לא:א): "הוי הירדים מצרים לעזרה...", כפי שהסביר רבינו סעדיה גאון, שהכלל הוא שכל יציאה מהארץ היא ירידה, ירידה רוחנית והשפלה וטומאה, אבל כאן היתה מטרה חד פעמית להקים עם באמצעות כור הברזל, ולכן לא היתה זו ירידה, ולכן התיר הקב"ה יציאה מא"י.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #9 ב- : אוקטובר 14, 2011, 15:02:20 »
הנה, יש איסור חמור לצאת מא"י לחו"ל, ואפילו כשהמצב קשה. כך מצאנו בספרי (ראה פ): "מעשה בר' יהודה בן בתירה... כשהיו יוצאים חו"ל והגיע לפלטום וזכרו את א"י. זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם וקראו המקרא הזה (דברים יא:ל-לב): 'וירשתם אתה וישבתם בה ושמרתם לעשות את כל הֻחֻקים'... אמרו: שיבת א"י שקולה כנגד כל המצוות שבתורה". ולא ראו בכל התנ"ך, שכל העם יצא מארץ ישראל (לאחר שנכנס לארץ), ואפילו בשעת רעב, ואפילו בעת צרה גדולה, אלא נשארו בT"י וסבלו. וברור גם שאסור למנהיגים לצאת בכל מצב, שהרי הם הממשלה, המייצגת את עם ישראל, וכל יציאה שלהם היא חילול השם, כמו שכתוב (יחזאל לו:ל) "...למען אשר לא תקחו עוד חרפת רעב בגוים". מעולם לא יצאה מא"י הממשלה או כל העם, כמו שראינו נשארו בא"י אף ברעב בימי דוד (שמואל ב כא:א) ובימי אליהו (מלכים א יח:ב) ובימי אלישע (מלכים ב ד:לח). ומה שאמר אלישע לאשה השונמית לצאת ולגור באשר תגור, והיא יצאה לארץ פלשתים מפני הרעב (מלכים ב ח:א-בב), זה משום שהרעב בשבילה היה פיקוח נפש, והיא היתה יחידה, אך אלישע והמנהיגים לא צאו. ועוד, היא יצאה לארץ פלשתים שהיא חלק מא"י (ועיין מה שאכתוב בענין זה על דוד, להלן).

ולכן נענשו אלימלך ובניו על שעזבו את א"י. אמרו חז"ל (בבא בתרא צא.-צא: ): "אין יוצאין מארץ לחו"ל אלא אם כן עמדו סאתים בסלע [כלומר שני סעים חטים בלבד, יהיה מחירם סלע (ארבעה דינרים, והוא יקר מאד]. אמר רבי שמעון: אימתי? בזמן שאינו מוצא ליקח [כלומר, שבכלל אין לו כסף]. אבל בזמן שמוצא ליקח, אפילו עמדה סאה בסלע לא יצא [גם אם בזה יאבד את כל רכושו]. וכן היה רשב"י אומר: אלימלך, מחלון וכליון, גדולי הדור היו, ופרנסי הדור היום, ומפני מה נענשו? מפני שיצאו מארץ לחו"ל.... אמר ר' יהושע בן קרחה: ח"ו! שאפילו מצאו סובין לא יצאו, ואלא מפני מה נענשו? שהיה להן לבקש רחמים על דורם ולא ביקשו".

כמו כן, ראינו שהקב"ה מנע מיצחק מלצאת מא"י כאשר היה רעב, ואמר לו (בראשית כו:ב-ג): "...אל תרד מצרימה, כן בארץ אשר אמר אליך - גור בארץ הזאת..." ורק אברהם יצא מא"י מפני הרעב, מפני שהרעב בזמנו של אברהם היה חמור ומשונה, כמו שאמרו חז"ל (תנחומא, לך לך ה): "לא היה רע כמותו בעולם". ה' עשה שהרעב הזה יהיה יוצא דופן בחומרתו, כי הא רצה לנסות את אברהם, האם יאמין בו אחרי שאמר לוו לצאת ממולדתו וללכת לארץ כנען, והנה מיד בא עליו רעב כזה שמכריחו שוב לצאת מכנען.

וכאן יצא יעקב מא"י דוקא כשקיבל ציווי מפורש מהקב"ה. וגם אז חשש מלצאת, שהרי הקב"ה גילה לאברהם שהוא מוריד את בניו למצרים, כמו שאומר אור החיים (בראשית מו:ג): "...ומן הסתם יגיד אברהם לבניו, וכן הוא מפורש בדבריהם ז"ל, אשר על כן כשראה יעקב שבר במצרים... ירא לנפשו כי יתחיל הגלות ממנו", ואחר כך כאשר ראה יעקב את כל מה שמתפתח הבין שהגזרה של גלות מצרים מתחילה, ולכן חשש מהיציאה, עד שאמר לו הקב"ה (בראשית מו:ג-ד): "...אל תירא מרדה מצרימה כי לגוי גדול אשימך שם [כלומר, וזאת מטרתי - להפוך אותך ממשפחה קטנה לגוי גדול, שיהיה שלוחי אל העולם], אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה...". כלומר, רק משום שהקב"ה בעצמו ציווהו, משום שהיתה לו מטרה מסויימת בכ, היה מותר לו לצאת מן הארץ. וגם אז אמר לו הקב"ה שבתום המשימה בניו יעלו שוב לא"י, משום שכל ירידתם לארץ היתה רק לצורך עלייתם לא"י.

כפי שאמרנו, יעקב חשש מלצאת מא"י, וכך אמר בעל ההגדה של פסח: "אנוס על פי הדיבור". אמרו חז"ל (פרקי דרבי אליעזר, פרק לט): "שמע יעקב על יוסף כשהוא חי, והיה מהרהר בלבו ואומר: איך אעזוב ארץ אבותי ואת ארץ מולדתי ואת ארץ ששכינתו של הקב"ה בתוכה ואלך אל ארץ טמאה...". ועל זה אמר לו הקב"ה: "אל תירא מרדה מצרימה" - אל תירא מהירידה מהארץ ומהירידה לטומאה, "כי לגוי גדול אשימך שם" - כי בכוונתי לעשות ממך גוי גדול ועליון, וזה אפשרי רק שם. "אנכי ארד עמך מצרימה" - אני יורד איתכם, להבטיח שהירידה הזאת תהיה מכוונת כפי שאני רוצה, "ואנכי אעלך גם עלה" - אני אבטיח שתהיינה שתי עליות: עלייה בחזרה לא"י, ועלייה רוחנית כפי שתיכננתי. ושוב יש להדגיש, שירידת יעקב למצרים היתה דבר נדיר, ורק ע"פ ציווי ה', כדי שהעם יוולד בקידוש השם. ומשום כך אמרו חז"ל (בראשית רבה פו:ב): "היה יעקב אבינו ראוי לירד למצרים בשלשלאות". כלומר, אפילו בעל כרחו.

ולכן לא כתוב כאן, "היורדים מצרימה" (אלא "הבאים מצרימה"), כמו שכתוב (בישעיהו לא:א): "הוי הירדים מצרים לעזרה...", כפי שהסביר רבינו סעדיה גאון, שהכלל הוא שכל יציאה מהארץ היא ירידה, ירידה רוחנית והשפלה וטומאה, אבל כאן היתה מטרה חד פעמית להקים עם באמצעות כור הברזל, ולכן לא היתה זו ירידה, ולכן התיר הקב"ה יציאה מא"י.
בס"ד
אני חושב שזה חייב להיות בראש סדר העדיפויות שלך בפורום תשתדל להוציא דבר תורה מפירוש המכבי לפחות פעם בשבוע
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #10 ב- : אוקטובר 19, 2011, 07:37:23 »
בס"ד
פירוש המכבי על ספר דברים
http://hayamin.org/forum/index.php/topic,9378.0.html


(דברים לד:ג) ואת הנגב.  אומר הספרי (שנז) "מלמד שהראהו מערת המכפלה שאבות שוכבים בה.  נאמר כאן 'ואת הנגב', ונאמר להלן (במדבר יג:כב) 'ויעלו [המרגלים] בנגב ויבוא עד חברון'".  וקצת קשה - למה הראה הקב"ה למשה את קברי האבות?  הלא הכוונה היתה שיראה את כל טוב ויופי הארץ, ואת העתיד, כמו שכותב כאן הרמב"ן: "בעבור שהיתה הארץ מלאה כל טוב, צבי לכל הארצות; ומאשר היה גלוי לפניו רוב האהבה שהיה למשה רבינו אוהב את ישראל, שימחו ברבות הטובה בראות עיניו".  ואיזו תועלת היתה בראיית מערת המכפלה?  ונראה שה' רצה לנחם את משה, שדאג מי ינהיג את ישראל אחרי פטירתו, ומי יהיה מליץ יושר עבורם.  ולכן הראה לו את קברי האבות, לשתי מטרות: א) כדי שידע שאין אדם ואין מנהיג בעולם שהוא נצרך בצורה הכרחית.  כל אדם חי, וכל אדם מת, והארץ לעולם עומדת; ושמשו של מנהיג אינה שוקעת עד שתזרח שמשו של אחר.  ולכן הראהו את קברי האבות, להראות שגם הם מתו, ובכל זאת קם משה להושיע את ישראל, וכך אחריו יקומו אחרים. ב) כדי שיראה שגם לאחר מיתתם יישארו מליצי יושר בעד עם ישראל ליד כסא הרחמים.  ועוד נראה, שהראהו את חברון כדי להזכיר לו את כלב ואת אמונתו בה', וגם זה כדי שיתנחם בזה שיעמדו מנהיגים בעלי אמונה, ומשום כך הקב"ה אכן יתן לישראל את הנחלה.

(דברים לד:ד) ושמה לא תעבור.  ...  עוד נ"ל, שרצה הקב"ה ללמד את ישראל, שישועתם אינה תלויה בשום גורם חיצוני, לא בנשק ולא בעושר, ואפילו לא במנהיג החזק ביותר או אפילו הצדיק ביותר.  רק הקב"ה הוא כוחם והוא מעוזם.  ולכן גזר על משה שלא ייכנס, כי ידע שהעם סמך עליו הסתמכות כמעט מלאה, ולא יכלו לתאר לעצמם איך ימשיכו בלעדיו.  ולכן גזר ה' על משה להסתלק, כדי להפגין להם שלכל אדם יש יום פטירה, ולא ממנו באה הישועה - אלא מאת ה'.  וזה שנאמר בתהלים (סח:לו, שהובא לעיל) "א-ל ישראל, הוא נותן עוז ותעצמות לעם".

...
(דברים לד:ט) ויהושע בן נון מלא רוח חכמה.  לא אלמן ישראל.  לא שקעה שמשו של משה לפני זריחתו של יהושע.  אין אדם - ולו הגדול ביותר - בעולם, שאין העולם מתקיים בלעדיו.  משה מת, ומיד נתמלא החלל ע"י יהושע, שנתמלא רוח חכמה להנהיג את העם.  וזוהי רוח ה' ורוח אלקים, כמו שנפרש בס"ד.  כך כתב האבן עזרא: "'רוח חכמה' - היא רוח ה'" (ועיין מה שכתב האבן עזרא בשמות לא:ג, ואביאנו להלן בס"ד).  שהרי מי נותן את החכמה לכל אדם, ואפילו החכם ביותר?  הלא ה'!  כך נאמר (משלי ב:ו) "כי ה' יתן חכמה, מפיו דעת ותבונה".  ואפילו כל החכם באנשים, שלמה המלך, העיד הכתוב (מלכים א ה:ט,יא) "ויתן אלקים חכמה לשלמה ותבונה הרבה מאד... ויחכם מכם האדם...".  ואי אפשר שיהיה מנהיג בלי חכמה, ולא מספיק שיש לו ידיעת התורה, שהרי עדים אנו לכמה לומדי תורה שאינם פקחים.  ולכן ביהושע פרק א אומר הקב"ה ליהושע שלש פעמים "חזק ואמץ" (פסוקים ו, ז, ט), אחת לתלמוד תורה, ואחת למלחמה, ואחת לדרך ארץ (עיי"ש ברש"י).


ולמה נבחר יהושע יותר מכל שאר ישראל?  מפני שיהושע היה תלמידו המובהק של משה, שלמד תורה מפיו בנאמנות יומם ולילה, וגם היה משרתו בכל דבר, כמו שכתוב (שמות לג:יא) "ומשרתו יהושע בן נון נער, לא ימיש מתוך האהל".  כלומר, יהושע, הת"ח שלמד תורה יומם ולילה, התנהג כלפי רבו כנער, כילד, שרץ לשרתו בכל דבר.  כך כתב האבן עזרא (שם) "והוא חיה [חי] מאה ועשר שנים, וחכמים אמרו כי שבע שנים כבש ושבע שנים חילק [ומיד אח"כ מת].  א"כ היה בן חמישים ושש שנה [שהרי נשארו לו רק ארבעים שנה במדבר וארבע עשרה של כיבוש וחילוק], ואיך קראו הכתוב 'נער'?  וכך דקדוקו: ומשרתו יהושע בן נון שירות נער".  וכך מצאנו בילקוט שמעוני (פנחס כז, תשעו) "לפי שהיה משה סבור שבניו יורשין מקומו ונוטלין שררותו... אמר לו הקב"ה: משה, לא כמו שאתה סבור... אתה יודע שהרבה שרתך יהושע, והרבה חלק לך כבוד.  והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך לסדר הספסלין ופורס את המחצלאות - הוא יטול שררות, לקיים מה שנאמר (משלי כז:יח) 'נוצר תאנה יאכל פריה'".  כלומר, במדה כנגד מדה - זה שהשכים והעריב ללמוד תורה, וגם לא חס על כבודו אלא שימש אותך בעבודה פשוטה, יזכה לגדולה.  ומשום כך נקרא (במדבר יא:כח) "... יהושע בן נון משרת משה, מבחריו", כלומר, מהמובחרים, ששירת את משה כנער וכבחור.  ואנו לומדים מכאן שלגבי ת"ח ומנהיג אין היחוס הקובע אלא המעשים.  יהושע שבא ממשפחה ענייה ולא ידועה (ונראה שמשום כך כתוב תמיד "בן" ולא "בן") הגיע להנהגה משום שבכוחות עצמו טרח ללמוד תורה ולשמש ת"ח.

אבל חוץ מזה, הפגין יהושע את המעלה הגדולה ביותר שיכולה להיות ביהודי, במנהיג, ובחכם, והיא יראת ה', שהיא ראשית חכמה ומבלעדיה אין חכמה כלל וכלל, כמו שנאמר (תהלים קיא:י) "ראשית חכמה יראת ה'", מפני שבלי יראת ה'  אין שום תועלת לחכמה ולתורה שלמד האדם.  ויהושע הפגין את יראת ה' שלו כאשר משה ציוהו לצאת למלחמה נגד עמלק.  ונ"ל שאז היה יהושע אחד מכמה שלמדו בבית הוועד של משה, ונבחר להכות את עמלק רק משום שהיה משבט יוסף, כמו שאומר ילקוט שמעוני (בשלח יז, רסד) "ולמה אמר ליהושע?  מפני שבא משבטו של יוסף.  כתיב (עובדיה א:יח) 'והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש'.  ותצא להבה מבית יוסף ותאכל קש של בית עשו, זה יהושע שהרג את עמלק... מסורת אגדה היא: ביד בניה של רחל עשו נופל... שהן קטנים של שבטים".  כלומר, עמלק הוא סמל לגוי שמחלל את שם ה' בנסיונו להשמיד את עם ה'.  וכן עשו שהוא אדום.  והקב"ה בחר בצעירים שבשבטים להכות בהם, כדי להוכיח שלא בכח יגבר איש, אלא הקב"ה נותן את הכח ואת הגבורה - ובזה ידע העולם את ה'.  וכמו שיהושע מבית יוסף החליש את העמלק בחרב, שנאמר (שמות יז:יג) "ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב", כך ישלח הקב"ה את משיח בן יוסף להשמיד את עשו-אדום ואת שאר מחללי השם לעתיד לבוא.

משה ציווה ליהושע לבטל תלמוד תורה למען מלחמת מצוה זו, כמו שאומר הילקוט שמעוני (שם, בשם המכילתא, בשלח, מס' דעמלק, פרשה א) "א"ל משה: יהושע, צא מתחת הענן והילחם בעמלק!"  כלומר, יש עת לצאת מתחת הענן של תורה, מבית הוועד, מבית המדרש - והוא כאשר יש ענין של מלחמת מצוה לקדש שם שמים ולהציל את ישראל מיד צר הבא עליו.  וחבל על דאבדין ולא משתכחין.  שהרי יהושע הלך בציווי זה וביראת ה' ולא פחד, כמו שכתוב (שמות יז:י) "ויעש יהושע כאשר אמר לו משה, להלחם בעמלק", ועל זה אמרו במכילתא (שם) "[ויעש] מה שנתפקד...".  ומשום כך זכה להיות מנהיגם של ישראל, כמו שאמר הילקוט שמעוני (שם, רסו) "ושים באזני יהושע' (שמות יז:יד) - מגיד שבאותו היום נמשח יהושע", מפני שבאותו יום הפגין את יראת ה' שלו ואת נכונותו לצאת ולמסור נפש על קידוש השם.  ומשום כך נבחר.  ויהושע המשיך להראות את יראת ה' בזמן חטא המרגלים.  וכאשר ביקש משה (במדבר כז:טז) "יפקוד ה', אלקי הרוחות לכל בשר, איש על העדה", בחר ביהושע במדה כנגד מדה: זה שנתפקד - אותו יפקוד ה'.  שאין הפקיד נזכר ונפקד ונבחר אא"כ הוא יציית לפיקודי ה'.  וכן הקב"ה פוקד עוון - זוכר ומונה ומעניש - לאלה שלא צייתו לפיקודיו, ואין מנוס מזה, שהרי בידיו מופקדות רוחות בני אדם, והוא שומר עליהם כפקדון.  וזהו שנאמר (תהלים לא:ו) "בידך אפקיד רוחי", וכן אומרים בתפלה: "ועל נשמותינו הפקודות לך".
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק לוחם יהודה

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 4499
  • ה' אדוננו מה אדיר שמך בכל הארץ
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #12 ב- : נובמבר 03, 2011, 04:07:37 »
תודה רבה פרסמו עוד

ירושלים הקדושה, נמות למענך!

מנותק JewishGirl

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2723
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #13 ב- : נובמבר 20, 2011, 18:57:46 »
מישהו יכול לעדכן?
אני אשמח אם תביאו עוד מאמרים כתובים של הרב.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #14 ב- : נובמבר 30, 2011, 22:34:09 »
מישהו יכול לעדכן?
אני אשמח אם תביאו עוד מאמרים כתובים של הרב.
בס"ד
עדיף שתזמיני את ספריו אליך הביתה ואז תוכלי לשבת עליהם בעיון רב
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק JewishGirl

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2723
פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #15 ב- : דצמבר 19, 2011, 21:52:24 »
אפשר עדכון בבקשה?

מנותק JewishGirl

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2723
בעניין: פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #16 ב- : מרץ 06, 2012, 00:03:09 »
המשך פירוש המכבי: שמות פרקים א' - י' 


יש כאן גם רמז לגאולה הסופית, שהרי כל סיפור יציאת מצרים הוא גם רמז לגאולה האחרונה. אמרו חז"ל (שמות רבה א:ה): "'ואלה שמות בני ישראל' - על שם גאולת ישראל נזכרו כאן". כלומר, בכל שם הנזכר כאן יש רמז לגאולה. המדרש שם מוצא רמז בכל שם, ומסיים: "...יוסף - ע"ש שעתיד הקב"ה להוסיף ולגאול את ישראל ממלכות הרשעה כשם שגאל אותם ממצרים, דכתיב (ישעיהו יא:יא): 'והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו [לקנות את שאר עמו]'". יש כאן עוד רמז לגאולה הסופית על פי הפסוק בזכריה (יב:ט): "והיה ביום ההוא אבקש להשמיד את כל הגוים הבאים על ירושלים".



יש גם רמז שמותר לצאת לחו"ל רק בזמן של פיקוח נפש, במה שכתוב "איש וביתו", שהרי כתוב אצל דוד (שמואל א כז:א,ג): "ויאמר דוד... עתה אספה יום אחד ביד שאול אין לי טוב כי המלט אמלט אל ארץ פלשתים... וישב דוד עם אכיש [מלך פלשתים] בגת, הוא ואנשיו, איש וביתו...". שם היה פיקוח נפש דיחיד, ורק משום כך לקח דוד את עצמו ואת אנשיו, "איש וביתו", לארץ פלשתים. צא וראה, שאפילו במצב זה של פיקוח נפש, ניסה דוד שלא לצאת מא"י. אע"פ שהיה יכול לברוח לחו"ל למדינה "נייטרלית", בחר לצאת לארץ פלשתים שהיא חלק מא"י, אע"פ שידע ששאול ינצל את זה כ"הוכחה" לעם שדוד הוא בוגד, שהרי הפלשתים  היו אויביהם המושבעים של ישראל. אעפ"כ, העדיף דוד לסבול את הקלון ולא לצאת מא"י.



העיקר: התורה רצתה להסביר לנו, שכל היציאה הזאת מא"י באה רק כחלק מהמהלך החיוני ליצור עם שיחזור אח"כ לא"י כעם סגולה היושב בארץ סגולה ובונה שם מדינת סגולה וחברת סגולה. כלומר, הירידה הזאת היתה צורך עלייה, לשם חזרה לא"י. ומשום כך מתחילה התורה כאן:

ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה. הסיבה העיקרית שנכתבו שמותיהם היא להדגיש שהגיעו שם במתי מעט, ובחסדי ה' רבו ועצמו מאד והיו לגוי גדול. אומר הרשב"ם: "...בבואם למצרים לא היו אלא שבעים, ואחר מות הדור ההוא פרו וישרצו". ומ"מ לא נכללו כאן הנשים, כפי שאומר האבן עזרא: "כי לא היו נשי השבטים במספר השבעים".

מנותק רוסי28

  • משתמש(ת) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 61
בעניין: פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #17 ב- : אוגוסט 09, 2012, 17:55:23 »
הרב כהנא ז"ל צדק!

מנותק נ נח נחמ נחמן מאומן

  • משתמש(ת) חדש(ה)
  • *
  • הודעות: 23
  • הרב כהנא צדק!!! על זה אין ויכוח!!!
בעניין: פירוש המכבי (ספר שמות) של מו"ר הרב כהנא
« להגיב #18 ב- : אוקטובר 15, 2012, 07:19:46 »
כל ספרי הרב כהנא זצ"ל הי"ד, הם נפלאים מעמיקים ושווים לכל נפש, חובה על כל בן אדם לקרוא!!!!!!!!!!!!!!!