התפרעויות ידועות מראש

לא רק שמארב האבנים שחיכה ליהודים שחלפו ביום שישי שעבר בכביש אלון היה מאורגן להפליא, אלא שהצבא קיבל התראה על המארב מארגון המודיעין האזרחי שהקימו המתיישבים * היכרות ראשונה עם 'הוועדה למאבק בהתנחלויות ובגדרות' של הרשות הפלשתינית * בשבוע הבא: כתבה רחבה על הארגון הערבי הרשמי שאחראי לתשעים אחוז מהאלימות ביהודה ושומרון

מאת אלישע ירד, 4 באוגוסט 2022

 

זה כמעט היה לינץ' של ממש. מאות פורעים ערבים התפרסו על שפת הכביש, שהיה זרוע בסלעים, ויידו אבנים מטווח אפס על רכבים יהודיים שנקלעו למקום והתנגשו במחסום המאולתר. הרכב היהודי הראשון שעבר במקום נרגם באבנים ושמשותיו נופצו. רק מעקף מהיר דרך השוליים ותושייה נדירה הצילו מגורל קשה בהרבה את המשפחה שנסעה במכונית. אחר כך הגיעה עוד שורה של רכבים. כולם נחלצו בנס, מי ללא פגע ומי פחות, וכל הנוסעים בטראומה שלא ישכחו זמן רב.

הסיוט הזה קרה ביום שישי שעבר. מאות פורעים ערבים יצאו בשיירה מהכפר אל-מועייר שבבנימין, אוחזים דגלי אש"ף, והסתערו על כביש אלון הסמוך, שהמה באותה שעה מרכבים יהודיים שעשו את דרכם לביתם לקראת השבת המתקרבת.

בתוך דקות הפך הכביש לשדה קרב. הפורעים השליכו עליו אלפי אבנים וסלעים, והמחסום המאולתר אילץ כל רכב יהודי שעבר במקום להאט עד כדי בלימה מוחלטת והפך אותו למטרה קלה. רכז הביטחון של היישוב הסמוך הוקפץ למקום, ואף הוא נרגם באבנים וחלון רכבו נופץ עם שמשותיהם של עשרות רכבים יהודיים אחרים. רק כעבור שעה הצליחו כוחות צה"ל ועשרות תושבים יהודים שחשו למקום להדוף את הפורעים בחזרה לכפר.

אולי תופתעו לשמוע, אבל הפוגרום הרצחני הזה לא היה גזרת גורל וגם לא ממש צץ משום מקום. למען האמת, כבר ביום שני, חמישה ימים תמימים לפני האירוע, התרענו לפני כמה גורמי ביטחון בפורום 'מאבק על כל דונם', שאני חבר בו, על אירוע אלים והמוני שמארגנים כפריי האזור, והכפר אל-מועייר בראשם. לדיווח צירפנו חומרי מודיעין שאספנו על זהות מארגני האירוע, מודעות הסתה רשמיות שהפיצו תושבי הכפר ואפילו תאריך ומקום מדויק.

התרענו גם שיש לאירוע התגייסות חריגה ויוצאת דופן והיא תתבטא בעוצמתה ובהיקף המשתתפים בה, אולם כל זה לצערנו לא גרם לצה"ל להיערך כראוי, והפוגרום שכמעט עלה לנו בחיי אדם התנהל כמעט בחופשיות.

אתם מן הסתם תוהים כיצד יש לנו, התאגדות של אזרחים מההתיישבות, חומרי מודיעין על פעילות ערבית מתוכננת. גם למה בכלל להשקיע כל כך הרבה מאמצים ביצירת תשתית אזרחית, הרי יש לנו המודיעין הטוב בעולם, אתם שואלים את עצמכם.

בשביל לענות על השאלה הזאת אנחנו צריכים לחזור כמה שנים אחורה. השנה תשע"ט, המקום חווה חקלאית יהודית בסמוך ליישוב שדמות מחולה שבבקעת הירדן. צוריאל, בעל החווה, ובני משפחתו התארגנו לסעודת השבת, אלא שלפתע נכנסו לשטח החווה שלושה אוטובוסים מלווים בשיירת רכבים.

עוד לפני שהספיק צוריאל לברר מה רצונם של נוסעי השיירה, פרקו מהאוטובוסים כמאה וחמישים ערבים והתחילו לחדור לשטח החווה, פולשים למבנים והורסים את כל הנקרה בדרכם. הערבים היו מאורגנים היטב ונראו ממוקדי מטרה. הנהיגו אותם כמה פעילים מבוגרים ונכבדים.

רק כעבור דקות ארוכות שבהן נאבק צוריאל בפורעים בידיים חשופות, הגיעו למקום כוחות צבא והצליחו להדוף את המתקפה ההמונית שנחתה על החווה בפתע פתאום. האירוע נגמר כעבור שעה בנזק לרכוש בלבד וללא נפגעים בנפש, בחסדי שמיים, אבל הידיעה שיש התארגנות ערבית מסודרת לפרוע בגבעות ובחוות יהודיות שחמקה מתחת למכ"ם ולמודיעין של מערכת הביטחון הדידה שינה מעינינו.

שורה של מתקפות פתע נוספות בעלות מאפיינים דומים התרחשו בחודשים שלאחר מכן בגבעות ברחבי יהודה ושומרון ורק הגבירו את ההבנה שיש בשטח חלל מודיעיני שמערכת הביטחון אינה מצליחה לטפל בו.

כך נולד הפורום שכינוי 'מאבק על כל דונם'. פורום זה עניינו להשיב מלחמה נגד המאבק הערבי לשליטה בארץ על שלל זרועותיו. הפורום הורכב בשלב ראשוני מכמה פעילים מהגבעות ומהיישובים ביהודה ושומרון שהחלו לבנות תשתית ארגונית ראשונה.

פעילים אחדים קיבלו עליהם את תחום כריית המידע. אחרים, דוברי ערבית, התמקדו בניתוח המידע ובפיענוחו, ופעילים נוספים התמחו בפעילות שטח שכללה תיעוד מדויק ומעקב מקרוב. אט אט נחשפה תמונה מדאיגה והחלה לשפוך אור על אירועים שנותרו עד כה בגדר תעלומה.

התפרעויות 'ספונטניות' התגלו כאירועים מאורגנים ומתוקצבים היטב שהיה אפשר לחזות מראש על ידי גיוס מודיעין בסיסי. יירטנו מתקפות פתע מתוכננות כבר ימים ארוכים לפני שיצאו לפועל, המידע הועבר לגורמים הרלוונטיים, ודמויות מפתח שעמדו מאחורי הפעילות האלימה נחשפו ותויקו היטב בתיקייה מלאת חומר מפליל. התיקייה הועברה לגורמי הביטחון.

מעל הכול התגלה גוף רשמי ומתוקצב היטב מטעם הרשות הפלשתינית: 'הוועדה למאבק בהתנחלויות ובגדרות', שעמד מאחורי תשעים אחוז מההתפרעויות, משך בחוטים, יצר חיבורים והתארגנויות, הסית ואף הגיע בפועל לשטח כמעט בכל אירוע, ופעיליו נמצאים בחוד החנית.

 

מעל לשלוש שנים, עד לשעת כתיבת שורות אלו, ממשיך הגוף הזה, שאפשר להגדירו ארגון טרור של ממש, להבעיר את שטחי יהודה ושומרון, להתסיס ולחרחר מלחמה ולארגן מתקפות על יישובים ועל כבישי גישה מרכזיים. האחרונה שבהם (נכון לכתיבת שורות אלו) הייתה ההתקפה ההמונית על כביש אלון ביום שישי שעבר.

גם שם פעלו אנשי הוועדה יותר מחודש להתסיס את אנשי הכפרים, לערוך 'פגישות חירום', ליצור חיבורים ולתת רוח גבית לנוער כדי להוציא לפועל את מבצע ההתפרעות. גם את ההתפרעות עצמה הובילו ראשי הוועדה: הולכים בראש ההמון, תוקפים חיילים ואזרחים ובעיקר ממחישים לשבאב הערבי כיצד צריך להתפרע.

מי הם פעילי הוועדה, כיצד הם מצליחים לפעול זמן ארוך כל כך בלי להיעצר, מה מערכת הביטחון עושה בנידון והאם היא בכלל מודעת אליהם? התשובות על כך יובאו כאן בעז"ה בשבוע הבא בכתבה מקיפה שנפרסם מעל דפי עיתון זה, וייתכן שהיא תשאיר אתכם פעורי פה, אך בעיקר תגרום לכם למרוט את השערות בתסכול. הישארו עימנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *