ההחרבת וגם ירשת- מראש הגבעה

הכירו את סטארט-אפ ניסיונות הדיכוי החדש של הממשלה: קודם לא נותנים שום אפשרות חוקית לבנות, אחר כך הורסים ומשחיתים את בתי המתיישבים ובמקביל מעלימים עין מהבנייה הערבית, וכעת לשלב הבא: גביית עלויות הפינוי מהמשפחות ואיום בתביעות אזרחיות

מאמרו של אלישע ירד

במדינת סין הקומוניסטית היה מנהג ידוע לשמצה במשך עשרות שנים: לאחר כל הוצאה להורג של מתנגד המשטר היו דורשות מערכות השלטון ממשפחתו לשלם את עלות כדורי הרובה שהמדינה 'נאלצה לבזבז עליו'. מאז חלפו שנים, וסין הפכה למעצמת ייצוא של עשרות אלפי מוצרים לרחבי העולם. השבוע נראה שעם כלי עבודה, בגדים וצעצועים לילדים ייבאה מדינת ישראל מסין עוד כמה דברים חינניים פחות.

בסוף השבוע שעבר הלמו בעוז שוטרי מג"ב וקצינים במנהל האזרחי על דלתותיהם של משפחות זארוג ומלט המתגוררות בגבעת גאולת ציון שבגוש שילה. "יש לנו כאן צו בשבילך", הודיע קצין המנהל לאבי המשפחה שפתח את הדלת, והוסיף בלעג: "לא, זה לא הצווים שאתה מכיר, משהו חדש".

אבי המשפחה ביקש לדעת במה מדובר, וקצין המנהל האזרחי הסביר לו ביובש: "בגבעה שאתם מתגוררים בה נעשו עד היום כמה פינויים והריסות, וכעת המדינה דורשת מכם לשאת בהוצאות כלל הפינויים. עליכם להסדיר את תשלום החוב מייד, ולא, תוגש נגדכם תביעה אזרחית", הזהיר.

כן, קראתם נכון. משפחות שחוו הרס אלים וברוטלי על ידי כוחות משטרה ששלחה הממשלה, מחצית מרכושן האישי רוסק לחתיכות בפינוי בכף של דחפור ושני בני הזוג נעצרו וספגו אלימות משטרתית קשה ביותר, נדרשות כעת לשלם על מסע האימים שחוו.

אם לא די בקנס העצום עצמו, במשך חודשים לא עודכנו המשפחות כלל על פתיחת ההליך נגדם, שסכום עלויותיו עשוי להגיע אף לעשרות אלפי שקלים ויותר על כל מבצע הרס. גם מכתב ההתראה לפני תביעה נכתב לפני כשישה שבועות, ונאמר בו כי יש לפנות להסדרת החוב בתוך שלושים יום בטרם תפתח המדינה בהליכי התביעה, אך בפועל נמסר המסמך רק השבוע לבתי התושבים, ונמנע מהם להתגונן מפניו לפני פתיחת הליכים משפטיים.

במנהל האזרחי לא הסתפקו בהשתת ההוצאות של שני הפינויים האחרונים, והגישו נגד משפחת זארוג, שהתגוררה עד לפני כשנתיים בגבעת קומי אורי ביצהר וחוותה אז שני פינויים נוספים, דרישה לשלם גם את הוצאות הפינויים ההם. הפינויים התרחשו לפני יותר מארבע שנים, אך באופן תמוה למדי רק כעת נזכרו במנהל האזרחי לדרוש תשלום בעבורם.

כפי הנראה הבינו בממשלה כי מסע ההרס שיצאו אליו לפני כמה חודשים, ובו הוחרבו עשרות בתים בהתיישבות, לא הצליח להביא לידי עצירת הרוח החלוצית בקרב המתיישבים, והחליטו לעלות לשלב הבא.

 

עבודת צוות שוסטר

בגאולת ציון אומרים כי על פי המידע שיש בידיהם, מאחורי הקנסות שהושתו עליהם עומד צוות של משפטנים ומומחים ברשויות האכיפה שנתבקש על ידי גורמים בממשלה ליצור כלי דורסני חדש שיצליח לגרום לפגיעה קשה במפעל ההתיישבות.

גם גורמים בהתיישבות ובימין שעוקבים מקרוב אחר התנהלות הממשלה בשנה האחרונה מתקשים להאמין כי מדובר בצוות מזדמן שגובש בחטף או בגחמה רגעית ונקודתית של שר כזה או אחר בממשלה. אחת מהם היא ח"כ אורית סטרוק מסיעת הציונות הדתית, שעוקבת אחר הנושא מקרוב זה זמן רב. כבר לפני חודשים מספר התריעה סטרוק על הקמתו של צוות מיוחד בהוראת הממשלה שכל ייעודו הוא מאבק בהתיישבות.

בצוות המיוחד שהוקם בנובמבר האחרון חברים נציגים מכל גורמי האכיפה ביהודה ושומרון: שב"כ, המנהל האזרחי, ימ"ר ש"י, צה"ל, נציגי פרקליטות ועוד. את הצוות, הידוע בכינויו 'צוות שוסטר', על שמו של סגן שר הביטחון אלון שוסטר, שהופקד על ניהולו, הקים שר הביטחון בני גנץ, ומטרתו היא לפעול בכל המישורים נגד הפעילות בהתיישבות, החל מיציאה במסעות הרס נרחבים של בתי יהודים, עבור במעצרי שווא בסיטונאות ובהתנכלויות אחרות וכלה בפתיחת תיקים פליליים נגד ראשי מועצות ביו"ש. המכנה המשותף לפעולות הוא עליית מדרגה בסוג ההתנכלות ובהיקפה ושימוש בכלים חדשים שלא נראו בשטח עד היום.

לדברי סטרוק, "הצוות המדובר כבר החל לפעול לפני חודשים מספר, ועומד מאחורי שורה של צעדים חריגים ודרקוניים שביצעה המדינה נגד ההתיישבות, ובהם הטלת צווי הריסה על בתי משפחות ביישוב סנה יעקב בשומרון שעומדים על תילם כבר עשור, וכן מעצר סיטונאי באישון ליל של תלמידי ישיבת חומש שבועות אחדים לאחר הרצח של יהודה דימנטמן הי"ד.

"מאפייניו של צוות שוסטר דומים להפליא לצוות המיוחד והידוע לשמצה שהקים בזמנו פרקליט המדינה שי ניצן נגד פעילי הימין וההתיישבות".

גם במנהל האזרחי הקפידו להבהיר, למי שעוד פקפק, כי מדובר במדיניות חדשה שלא תיעלם מהשטח מהר כל כך: "לפני כמה חודשים נקט המנהל האזרחי הליכי אכיפה ביחס למספר מבנים שנבנו באופן בלתי חוקי, וזאת לאחר שמחזיקי המבנים נמנעו מלפנות את המבנים בעצמם.

"נוכח האמור, רשויות האכיפה הרסו את המבנים, והן נאלצו לשאת בעלויות ההריסה", מסרו במנהל האזרחי. "בכוונת רשויות האכיפה באזור להמשיך ולפעול להגשת תביעות דומות במקרים נוספים בעתיד", הדגישו.

במנהל האזרחי אף טענו כי מדובר ב"הליך מקובל שננקט גם בעבר", אך גם פעילי התיישבות ותיקים ששוחחתי עימם השבוע הצליחו לדלות מזיכרונם לא יותר ממקרה או שניים דומים, שגם הם התרחשו לפני יותר מעשור.

ומנגד: כיבוש והתבססות

תגידו: או-קיי, אתם עוברים על החוק, שאו בתוצאה. זהו, שחשוב לחדד את העובדה שעשרות אלפי תושבים ביהודה ושומרון, גם ביישובים שכבר התבססו, מתגוררים כיום בבתים שאינם חוקיים עקב מדיניות ההקפאה והספר הלבן שהנהיגו ממשלות ישראל לדורותיהן, שלא אפשרו הקמת יישובים חדשים בצורה חוקית ומוסדרת. בכך למעשה יוצרים כאן משוואה בלתי אפשרית שבה החוק לא מציע שום הליך סביר להתיישבות חוקית.

אם ייכנס הכלי הדורסני לשימוש קבוע, הקנסות הגבוהים שהושתו השבוע על משפחות שאיישו נקודת התיישבות בשלביה הראשונים עלולים לפגוש – ולא רק בתאוריה – אלפי תושבים אחרים ביישובי יהודה ושומרון, אבל מעבר לכך חשוב לזכור שההתנכלות להתיישבות, שהלכה והחריפה בשנה האחרונה, היא רק חלק קטן במאבק שמתחולל על שטחי יהודה ושומרון.

מהצד השני עומדים ארגוני הרשות הפלשתינית שכובשים דונם אחר דונם בדרך להקמת מדינה פלשתינית. הממשלה הנוכחית, שרק מסייעת ככל יכולתה לבנייה הערבית לגדול ולהתפשט – אם בהעלמת עין, אם במתן אישורים ואם בעזרה ב'ניקוי השטח' מבנייה יהודית – רק הגבירה עוד יותר את קצב ההשתלטות במרחב.

ההתיישבות כולה נתונה כעת בזמן גורלי. האם נצליח לפרוץ קדימה ולהקים עוד ועוד יישובים בנקודות אסטרטגיות או חלילה נתחיל במגמה של נסיגה אחורה? על חברי הכנסת, ראשי המועצות והציבור הימני כולו להתאחד ולצאת במאבק נחוש לעצירת ההתנכלות בשלב ראשון, ומייד לאחריה לעבור להתיישבות ענפה ורחבת ידיים שתקבע ותבסס את השליטה היהודית ביהודה ושומרון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *