הקרב על המורשת / אלישע ירד

*הקרב על המורשת*

טקס הנצחה לשאהידים נערך במערה החשוכה. דגלי ארגון הטרור אש"ף נפרסו על רצפת המערה, למרגלותיה של קבוצת הערבים שעמדה בדומיה ושמעה בשקיקה את סיפורם של שבעה ממחבלי הפדאיון שנהרגו במקום בתום קרב דמים ארוך.

קשה היה שלא להתרשם מסיפוריו של מורה הדרך שתיאר בצבעים חיים את פרטי הקרב בפני המשתתפים, וסיפר על "גבורתם ההירואית של השאהידים שנפלו בין קירות המערה, שטומנת בחובה היסטוריה פלסטינית עתיקה", כלשונו.

באופן מקומם, האתר בו נערך הטקס הינו דווקא אתר מורשת חשוב בתולדותיה של מדינת ישראל, בו נפלו חלל שלושה לוחמי צה"ל מובחרים בתום קרב נחוש ועיקש.

מדובר באתר "אנדרטת המערה", ששוכן בשיפולי ההר המתנשא מעל לישוב מעלה אפרים שבשומרון – בו נפלו רס"ן יוסי קפלן, רס"ן חנן סמסון וסמל בועז ששון בעת שניהלו במקום קרב עיקש ונחוש, במהלכו חוסלו שבעה מחבלי פדאיון שחדרו לשטח ישראל.

לזכר הלוחמים הוקמה במקום אנדרטה שנותצה כליל לפני כעשור – נבנתה מחדש, ומאז הושחתה כבר מספר פעמים בידי ערבים.

"טקס ההנצחה לשאהידים" שקיימה ביום שישי האחרון קבוצת המטיילים המאורגנת למרגלות הרי השומרון תחת הכותרת "הנצחת המורשת הפלסטינית", חושף תופעה שהולכת ותופסת תאוצה בתקופה האחרונה.

אתרי המורשת היהודים שפזורים לכל רוחב יהודה ושומרון, החלו מארחים לאחרונה פעילות מורשת אחרת – מפעל פלסטיני שהולך ונבנה של מורשת לאומית, שמטרתו העצמת הנרטיב הלאומי הפלסטיני, האדרת השאהידים, וחינוך על ברכי המאבק הערבי המזויין בישראל.

מאחורי הפעילות שמאורגנת היטב, עומדים מספר ארגונים שחלקם ממומנים על ידי הרשות הפלסטינית ומדינות זרות – דוגמת גרמניה.
במסגרת הפעילות, מנהלים הארגונים סיורים מודרכים וטיולים המוניים באתרי טבע ומורשת ביהודה ושומרון.

את הטיולים מובילים מורי דרך מטעם הארגונים, שפועלים במהלך הסיור להטמיע במשתתפים ערכים של "לאומיות פלסטינית, זיקה לארץ ולמולדת וחינוך למאבק ומלחמה על הארץ".

במקביל להעצמת המורשת הפלסטינית, דואגים המדריכים לטשטש ולהעלים את ההיסטוריה היהודית שזועקת כמעט מכל פינה ברחבי הארץ.
כך למשל, אתרים יהודים עתיקים הופכים ל"פלסטינים", אנדרטאות גבורה של לוחמי צה"ל מוצגים כ"מקום נפילת השאהידים" וכל שטח יהודה ושומרון מוצג כ'מדינת פלסטין'.

הטיולים נקבעים מראש למקומות בהם התרחשו בעבר אירועים של טרור ערבי ומלחמות, דרכם יהיה ניתן להנחיל לדור הבא את רוח הלחימה והרגש הלאומי – כגון 'אנדרטת המערה'.

אנדרטת המערה אינה המקום היחיד בו ביקרו קבוצות המטיילים. שבוע בלבד לפני הטקס שקיימו במערה, הגיעה קבוצת "אוהבי הטבע בפלסטין" – אחת מקבוצות הטיולים המרכזיות שמפעילים הארגונים, אל חירבת ג'יבריס שבנחל בזק בה נפלו בשנות ה60 מפקד גדוד הנח"ל המוצנח סא"ל משה פלס, וחמישה לוחמים נוספים, במהלך מרדף שניהלו אחרי מחבלי פדאיון שהסתתרו במערה הסמוכה לחורבה.

סימן היכר קבוע שמלווה את הקבוצות ובא להדגיש כי מדובר בטיול בעל מטרה לאומית, הוא דגל ארגון הטרור אש"ף שמתנוסס על תרמיל מדריך הקבוצה והולך בראש השיירה – כאומר – "צועדים אל פלסטין".

לתופעה שהולכת וגדלה קיימת מטרה נוספת שלא מוסתרת כלל על ידי הארגונים: שימוש בקבוצות המטיילים ובבני הנוער לצורך דחיקת רגלי היהודים מאתרי הטבע והפיכתם לאזור ערבי עוין.

קבוצות גדולות שמונות לעיתים אלפים רבים של ערבים, מגיעות באוטובוסים מאורגנים ופוקדות את אתרי הטבע המרכזיים ביו"ש.

המטרה מושגת במהירות כאשר משפחה שביקשה לצאת לנופש פסטורלי, מוצאת את עצמה בחוויה אחרת לגמרי שכוללת כניסה לאזור ערבי עויין עם קריאות לאומניות, דגלי אש"ף שמתנוססים בכל פינה ואף תקיפות אלימות בפועל כנגד המטיילים היהודים.

את קיומם של הטיולים ככלי נוסף במאבק הערבי על שטחי יהודה ושומרון, הדגיש השר למאבק בהתנחלויות ברש"פ, מועיד שבאן, שצוטט במהלך שיחה עם בני נוער כשהוא מדגיש באוזניהם את חשיבות הטיולים כ"כלי מרכזי במאבק בכיבוש ובהתנחלויות.
הטיולים מחזקים את הנוכחות הערבית במקומות האלו, ועשויים לבלום את התוכניות הקולוניאליות של המתנחלים בשטח", אמר שבאן.

רק בשביל להבין את סדר הגודל של ההיענות הערבית, במבצע יזום של ארגוני הרש"פ שהתרחש בתחילת החודש שעבר, פקדו ביום שישי אחד יותר מעשרת אלפים ערבים את מעיינות העוג'ה שבבקעת הירדן, נוסף לכמעט שלושת אלפים ערבים שנהרו לשמורת נחל קנה שבשומרון ומאות אחרים לשמורת נחל פרת.
במקביל, קבוצות מאורגנות שמנו כמה עשרות או מאות ערבים פקדו אתרי טבע רבים אחרים ביו"ש.

***************************

אבל גם בצד היהודי יש כאלו שהחליטו לא לשבת בחיבוק ידיים ולצאת בהמוניהם בהתארגנות יזומה לשמורות הטבע.

בעקבות פעילותה של הרש"פ והגעתם של אלפי מטיילים ערבים בתקופה האחרונה לשמורת נחל קנה בשומרון, השיקו ביישובי הסביבה יוזמה – במסגרתה על פי תורנות קבועה יוצאת בכל יום שישי קבוצה מאורגנת מאחד הישובים שמטיילת בשמורת הטבע ובהרים שסמוכים אליה.

"יש כאן מערכה אמיתית על השליטה בשמורות הטבע ביו"ש", אומר חגי כהן, תושב חוות יאיר וממארגני היוזמה.
"בשנים האחרונות הבינו ברש"פ שחוץ מלבנות בתים, לפרוץ דרכים ולנטוע עצים, צריך לגרום לחיבור בין הערבים למורשת הארץ ולכבוש אותה ברגליים, כל זה כמובן כדי לנתק ממנה אותנו – היהודים.
מדי יום שישי מוצפת השמורה במאות ואלפי ערבים.
אלה מותססים בידי פעילי שמאל, קורעים את השלווה ברכבי שטח שמסכנים את המטיילים, משמיעים מוזיקה שמהללת מחבלים בערבית, מתפרעים עם דגלי חמאס ופת"ח, ובגדול, עושים הכל כדי לגרום לנו, היהודים, להרגיש לא רצויים כאשר אנחנו יורדים לטייל מתחת לבית", מספר כהן.

לדבריו, "בעקבות כך, הוקמה לפני כחצי שנה, קבוצה של בני נוער ותושבים מיישובי מערב השומרון הסובבים את נחל קנה פרויקט שמטרתו להביא כמה שיותר מטיילים בימי שישי לאזור, כדי לנסות להעלות מודעות לתופעה הזו, ולנסות לשנות ולו במעט את המציאות".

"בחצי שנה שחלפה, הצלחנו ב"ה לגרום לאלפי יהודים לבקר בנחל קנה ובסביבתו.
האם נצליח להביא לעצירת התופעה? רק ה' יודע.
אך לפני הכל כדי להילחם על הארץ, צריך להתחבר אליה, ועל זה אנחנו פועלים – לחבר בין עם ישראל לארצו, דרך הרגליים", מסכם כהן.

אתרי הטבע והמרחבים הפתוחים ביו"ש, כאמור, הולכים והופכים ערביים מיום ליום.
כדי לעצור את הסכנה המתפשטת ולשמור על חבלי המולדת שלנו, נדרש מאיתנו – האזרחים, דווקא היום להצטרף לכהן ושאר הפעילים מיישובי מערב השומרון ולצאת לשטח, למרחבים. לארגן קבוצות, לטייל, לסייר ולבקר באתרי הטבע.

ארץ ישראל נקנית ברגליים. כעת השאלה היא של איזה עם.

****************************

ומילה אישית לסיום: המערכה על יהודה ושומרון נמצאת בשיאה בימים אלו.
בכל שבוע אשתדל להביא לכם כאן מעט מהמתרחש בשטח.
ההשתלטות הערבית, תוכניות הרשות הפלסטינית, סיפורים מחיי היום יום של פעילי הגבעות שנאבקים על שמירת שטחי המולדת וגם קצת חוויות אישיות מגבעת רמת מגרון בה אני מתגורר.
מוזמנים לעקוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *