תחת עינה הפקוחה של הממשלה: הערבים פועלים להשמיד את אתר העתיקות החשמונאי

פרוייקט בניה ערבי רחב היקף, במבצר החשמונאי תל ארומה שבשומרון, צפוי לצאת לפועל בתקופה הקרובה. את הפרוייקט שעלותו נאמדת בכ-20 מליון דולר ומקודם על ידי 'אגודת הסהר האדום' (ארגון ירדני במימון מדינות אירופה) בכפרי הסביבה ככזה ש"יביא לכיבוש סופי של תל ארומה, ויביא לשליטה ערבית מלאה על ההר". פורום 'מאבק על כל דונם': "רק ביטול הסכמי אוסלו יביא לעצירת הטירוף"

דגל אש"ף בראש מבצר תל ארומה

פרוייקט בניה רחב היקף ברכס ארומה שבשומרון, צפוי לצאת לפועל בתקופה הקרובה. את הפרוייקט מקדמת אגודת הסהר האדום ביחד עם ערביי הכפר ביתא, והוא צפוי לכלול מרכז רפואי גדול, חדרי פיזיותרפיה, אולם כנסים, תיאטרון, פארק שעשועים, בריכות שחייה וגנים.
מבצר תל-ארומה הוא אתר ארכיאולוגי חשמונאי בעל חשיבות היסטורית יהודית ואף נהיה לסמל של הרס העתיקות ביו"ש הוא שוכן על פסגה נישאה מדרום לאיתמר וצפונית מערבית לכפר עקרבה, ברום של 843 מ' מעל פני הים. ארומה נזכרת במקרא כמקום מושבו של אבימלך בן גדעון השופט (שופטים ט', מ"א). בתקופת בית שני נבנה במקום מבצר חשמונאי- הרודיאני אדיר ממדים.
המבצר החשמונאי היה מבוצר היטב בעזרת חומה, חלקלקה, חפיר ובורות מים עצומים. מערכת בורות המים של המבצר מונה עשר בורות אשר יכלו לאגור כמות מים מרשימה של כ-15,000 מ"גבול הממלכה החשמונאית עבר מצפון לארומה, באזור בו התגוררו השומרונים, בתקופת בית שני שררה עוינות בין היהודים לשומרונים.
במהלך הסכמי אוסלו, שטח תל ארומה הועבר לשליטה אזרחית של הרשות ה"פלסטינית", אך השליטה הבטחונית נותרה בידי מדינת ישראל, וישראלים נהגו לבקר באתר במשך הזמן ועד לנפילתו בידי הערבים לפני כשנה, במקביל להרס חוות יהודית במקום על ידי המנהל האזרחי.
הפרוייקט שעלותו נאמדת בכ-20 מיליון דולר, נועד לשמש, כך על פי מובילי הפרוייקט, מעל 450 אלף איש מהכפרים באזור, ויהפוך את תל ארומה למרכז עסקים ושירותים "פלסטיני".
תוכנית הבניה הייתה אמורה לצאת לפועל כבר לפני כמה חודשים, אך בעקבות אי הסכמתם של חלק מבעלי הקרקע הבניה התעכבה. בימים האחרונים דיווחו בכפר ביתא כי הגיעו להסכמות עם בעלי הקרקע, וכעת הם מבצעים סיכומים אחרונים לקראת הוצאת הפרוייקט לפועל.
בכפר ציינו כי "מדובר בפרוייקט בעל חשיבות לאומית ואסטרטגית מדרגה ראשונה – שיביא לכיבוש סופי של רכס ארומה ולשליטה ערבית מלאה בהר".
בכפר קבלו בחודשים האחרונים על כך שבעלי הקרקעות מתמהמהים ומעכבים את התוכניות, אך כאמור בימים האחרונים דווח כי העניין סודר והפרוייקט יצא לפועל בקרוב.

תכניות הבנייה של מרכז עסקים בתל-ארומה

נזכיר כי פרוייקט הבניה הנוכחי מצטרף לבנייתו של מסגד בן 4 קומות בשם "מסגד השהידים", אותו פרסמנו לראשונה ב'ערוץ 14' לפני כשלושה חודשים, וכן למאמצי השתלטות נוספים על הרכס, אותם מבצעים כפרי הסביבה בסיוע הרשות ה"פלסטינית".
מפורום 'מאבק על כל דונם' שעוקבים מקרוב אחרי הנושא, נמסר: "בחסות הסכמי אוסלו משתלטים הערבים על עוד ועוד נקודות אסטרטגיות במרחב שנוכחות יהודית חיונית בהם לצורך שליטה על השטח, דוגמת תל ארומה והר עיבל".
"תל ארומה בנוסף להיותו נקודה אסטרטגית, מהווה אתר מורשת בעל ערך היסטורי רב. שרידי המבצר החשמונאי ששכן בראש ההר והשתמרו במשך 2000 שנה, נשדדים ונהרסים כעת בידי פועלי הרשות ה'פלסטינית' שמביאים הרס וחורבן לכל מקום שידם מגעת".
"הגיע הזמן להפנים שרק ביטול הסכמי אוסלו והחזרת הנוכחות היהודית לכל אותם שטחים, תביא לבלימת הבניה הערבית ולשליטה מלאה על השטח, ותעצור את הרס אתרי המורשת", הוסיפו בפורום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *