חשיפה: כך מתכננים ארגונים ברש"פ להבעיר את השטח בחסות המסיק

מתחת מילים תמימות ומסווה של "עזרה הומניטרית" ו"מאבק עממי" מתכננים ארגונים ברש"פ להבעיר את השטח ולבצע התפרעויות והתקפות אלימות בחסות המסיק, כלפי ישובים ואזרחים יהודים. לפי מידע שהגיע לערוץ 20, מתכננים הארגונים התפרעויות רבות בעשרות מוקדים במהלך השבועות הקרובים – מרביתם באזור בנימין והמתחת מילים תמימות ומסווה של "עזרה הומניטרית" ו"מאבק עממי" מתכננים ארגונים ברש"פ להבעיר את השטח ולבצע התפרעויות והתקפות אלימות בחסות המסיק, כלפי ישובים ואזרחים יהודים. לפי מידע שהגיע לערוץ 20, מתכננים הארגונים התפרעויות רבות בעשרות מוקדים במהלך השבועות הקרובים – מרביתם באזור בנימין והשומרון

 

כמדי שנה טומנת בחובה עונת המסיק הקרובה לא מעט עימותים ואירועים אלימים ברחבי יהודה ושומרון. ארגוני השמאל והרשות הפלסטינית מאשימים בכל פעם את המתיישבים בהבערת השטח, ובתקיפות אלימות כנגד חקלאים שהגיעו ערבים ש"הגיעו בסך הכל למסוק את זיתיהם".

כל עימות שנוצר בין תושבי אחד הישובים לערבים בתקופת המסיק, הופך חיש מהר למחול שדים תקשורתי ופסטיבל גינויים. חברי כנסת מהשמאל נזעקים לגנות את האירוע בשאט נפש, ארגוני השמאל הקיצוני מצהירים כי "כך נראה כיבוש" וברש"פ מודיעים כי יפנו בנושא לבית הדין בהאג בגין "אלימות המתנחלים".

אלא שמתיעודים ומסמכים שהגיעו לידי ערוץ 20 עולה, כי דווקא מי שפועל להבערת השטח – תוך ארגון אירועים אלימים כנגד אזרחים, הינו לא אחר ממי שמתלונן חדשות לבקרים על פעולות אלימות שנעשות כנגד אזרחיו.

לערוץ 20 נודע, כי בחודש האחרון פועלת הרש"פ באמצעות ארגוני בת המתקוצבים על ידיה, ליצירת התפרעויות בעשרות מוקדים ברחבי יהודה ושומרון הסמוכים לישובים יהודיים, בחסות המסיק.

כדי להבין קצת את הרקע לדרכי הפעולה של הרש"פ, צריך לחזור מעט אחורה לויכוח ארוך השנים שניטש בין חמאס לרשות הפלסטינית, בשאלה כיצד נכון לפעול כיום כנגד ה"ישות הציונית".

לאחר האינתיפאדה השניה, בעקבות נטיית דעת הקהל העולמית לטובת ישראל עקב הפיגועים הרצחניים שבוצעו על ידי שלוחי הרש"פ, החליטו ברשות לפעול בצורה מתוחכמת יותר ומסבירת פנים, והכריזו כי הם מתנגדים ל"עימות מזויין" ותומכים לחילופין ב"מאבק עממי".
בחמאס לעומת זאת, תמכו ועודם תומכים במאבק אלים ומזויין והוצאת פיגועי התאבדות כנגד אזרחים ישראלים.

במסגרת ה"מאבק העממי", לא מתנגדת הרש"פ לאלימות, אלא רק לכזו שמופעלת בצורה שנראית לעין כל כפעילות טרור חמושה ואלימה.
יידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, התפרעויות המוניות ופיגועי דקירה של "בודדים" – נכנסים גם הם תחת הכותרת "מאבק עממי".
הדרכים שונות – המטרה היא אחת: מאבק בהתיישבות היהודית וניצחון ה"אויב הציוני" – שפירושו סילוק היהודים מכל גבולות מדינת ישראל.

פאזעה באביתר בחסות המסיק

כך, כשהיא מסתתרת מאחורי פעילות אזרחית לכאורה, פועלת הרש"פ באמצעות ארגונים שונים להבעיר את השטח ולייצר עימותים תכופים שיקשו ויפגעו בצה"ל ובמתיישבים.

שניים מהמרכזיים בארגוני הרש"פ שאחראים על הפעלת אירועים אלימים, הם ה"וועדה למאבק בגדרות והתנחלויות", וארגון "פאזעה" – מילה בערבית שפירושה אזעקת לוחמים לכינוס – שהינו ארגון בת של הוועדה שפועל בעיקר בתקופת המסיק.

לצורך ההתפרעויות בתקופת המסיק, פתחו לפני כשבועיים ב"וועדה למאבק בהתנחלויות" בגיוס מתנדבים ופעילים, אותם ישבצו בצוותים וקבוצות מאורגנות, שימוקמו בסמוך ל'התנחלויות' ונקודות חיכוך ויסייעו לחקלאים במסיק הזיתים.

מקריאת המודעות שפורסמו לאיתור מתנדבים, אפשר היה לחשוב שמדובר בעמותה לסיוע חקלאי ותו לא, אלא שנסיון העבר מוכיח כי מעבר למילים התמימות מתארגנת התפרעות אלימה וכלל לא תמימה.

בחודש ספטמבר בשנה שעברה בישרה מודעה מטעם ארגון 'פאזעה' על פתיחת פרוייקט חדש לקראת המסיק ביהודה ושומרון.
"בואו לקחת חלק בסיוע ושמירה על אדמות של חקלאים פלסטינים", נכתב במודעה.
"יחד נגן על אזרחינו ונחזק את האחיזה הפלסטינית בארץ".

מוסק זיתים עם שק ביד זורק סלע. צילום: אלעזר רינגר

בתאריך 6 לאוקטובר, כמה ימים לאחר פרסום המודעה, הגיעו פעילי פאזעה למעין הסמוך לישוב עטרת – לכאורה לצורך קטיף זיתים וסיוע לחקלאים, אך לאחר שתיעדו את עצמם מכל זווית כשהם קוטפים זיתים ועוסקים כביכול בפעילות חוקית, נטשו את כלי המסיק והחלו להתעמת עם כוחות צה"ל שהיו בסמוך.

יממה בלבד לאחר מכן, הגיעו עשרות ערבים יחד עם פעילי פאזעה ופעילי שמאל קיצוני, לסיור סביב היישוב יצהר בשומרון, שהפך מהר מאוד להתפרעות אלימה.
הפורעים הגיעו סמוך לישוב כשהם מתערבבים בין המוסקים, והציתו אש, תוך שהם מיידים אבנים לעבר תושבים שחשו לכבות את השריפה.

איימן ע'ריב, בכיר בוועדה למאבק בהתנחלויות ומי שארגן את ההתפרעות ביצהר. צילום: אלעזר רינגר

שבועיים שקטים יחסית חלפו עד לאירוע האלים הבא שכמעט הסתיים בלינץ' אכזרי.
במהלך המסיק הגיעו עשרות פעילי 'פאזעה' לכפר בורקא הסמוך לגבעת עוז ציון שבבנימין כשהם חמושים באלות ולבושים בלבוש אחיד עם סמל הארגון, מתקרבים לגבעה בחסות המוסקים.

כעבור כמה דקות, הבחין אחד התושבים כי חלק מהמוסקים אוחזים בידיהם אלות וירד לבדוק מקרוב את המתרחש. כשהגיע התושב לפעילי ה'פאזעה' החלו לאיים עליו הפעילים, ולאחר כמה שניות קפצו עליו פעילים נוספים מאחוריו, תפסו אותו בידיהם והחלו לחוטפו לכיוון הכפר תוך שהם מפליאים בו את מכותיהם.
רק תושייתם של תושבים נוספים שהבחינו במתרחש והצליחו להדוף את המתפרעים, מנעה לינץ' אכזרי.

מהאירוע ביצהר. צילום: אלעזר ריגר

בהזדמנות אחרת, הגיעו פעילי פאזעה למעין הסמוך לישוב יקיר ששופץ על ידי נערים מהישוב והחלו לתקוף את הנערים ולגרשם מהמקום. אחד הפעילים אף תועד כשהוא אוחז סלע ענק בידיו ומניפו לעבר ראשו של אחד הנערים.

גם פעילי ה"וועדה למאבק בגדר ובהתנחלויות" לא טמנו ידם בצלחת.
שבוע לאחר האירוע האלים בכפר בורקא, אירגנו בוועדה אירוע המוני נוסף בכפר בחסות המסיק. את האירוע שכלל מאות ערבים, הוביל השר למאבק בהתנחלויות ברש"פ, וואליד עסאף, שקרא כמה ימים קודם לכן לכל הפעילים וערביי הסביבה להגיע לאירוע כדי "לשמור על החקלאים מפני התקפות המתנחלים".

האירוע שהחל כמסיק זיתים שגרתי, הפך בתוך זמן קצר להתפרעות אלימה אותה הוביל עסאף ובכירי הוועדה שנכחו בשטח. במהלך האירוע אף תועדו שנים מבכירי הוועדה, עבדאללה אבו רחמה – מחבל מורשע בעברו, וח'ירי חנון – מחבל מורשע אף הוא ששוחרר יום קודם בלבד ממאסר בכלא הישראלי, כשהם מתעמתים עם כוחות צה"ל ומג"ב שהגיעו לאבטח את המתיישבים.

האירוע בכפר בורקא מצטרף למספר רב של אירועים אלימים שקיימה הוועדה בסמוך לנקודות התיישבות יהודיות בשנתיים האחרונות, כשבכל פעם מאפייני האירוע דומים.
בוועדה מפרסמים על "הפגנת מחאה כנגד השתלטות ואלימות המתנחלים" וקוראים לציבור הערבי להגיע – אך מהר מאוד ה"הפגנה" הופכת להתפרעות אלימה כנגד אזרחים וחיילי צה"ל.

כך קיימה הוועדה עשרות התפרעויות בשנתיים האחרונות, ביניהם בכפר ביתא שבשומרון – בסמוך לישוב אביתר, בחומסה אל פוקא שבבקעת הירדן, סביב הישוב כוכב השחר, בכפר בית דג'ן שדרומית לאלון מורה, ובסמוך לנקודת התיישבות חדשה שהוקמה ליד העיר אריאל.

השר וואליד עסאף מתעמת עם כוחות צה"ל. צילום: רשתות ערביות

גורמים בהתיישבות מתחו ביקורת חריפה בשיחה עם ערוץ 20 כנגד התנהלות צה"ל בטיפול במתפרעים. "יש כאן כמה עשרות של בכירים ברש"פ וב'וועדה למאבק בהתנחלויות' שמארגנים את כל הבלאגן שבוע אחרי שבוע ועומדים מאחורי האירועים האלימים. הם גם תוקפים בעצמם חיילי צה"ל ומיידים אבנים, אך למרות שזהותם ידועה למערכת הביטחון הם ממשיכים להסתובב חופשי ולהשתתף בפעולות אלימות".

"נראה כי מערכת הביטחון בוחרת ביודעין להתעלם ולהכיל את ההתפרעויות המאורגנות – שגורמות לא אחת לפציעתם של לוחמים ואזרחים, מתוך רצון לא להתעסק עם הרשות הפלסטינית. העברנו פעמים רבות למערכת הביטחון תיעודים ושמות של ראשי הפורעים, כולל מידע נוסף ומפורט על מגש של כסף – אך נראה כי לא נעשה בו שימוש כלל", תקפו.

את פעילות ארגוני הרש"פ שמציגים את עצמם כעמותות שעוסקות ב"סיוע חקלאי והומניטרי לאיכרים פלסטינים", חוו על בשרם תושבים וחקלאים רבים בישובי יהודה ושומרון. כך למשל אירוע נטיעות וסיוע לחקלאים שקיימו חמישה ארגונים המקושרים לרש"פ לפני כחצי שנה באזור בנימין, הפך לאירוע השחתה של רכוש יהודי.

תושב ישוב סמוך שבבעלותו מטע של עצי פרי הקרוב למקום הנטיעות, הבחין בפעילים, אך חשב לתומו כי מדובר בפעילות חקלאית בלבד ולא עשה דבר.

בבוקר למחרת, כשסייר התושב במקום, נחרד לגלות כי במהלך הנטיעות ביום שקדם, מטע שלם אותו הקים חודשים ספורים לפני כן, הושחת כליל, ועציו נעקרו.

כאמור, בשבוע שחלף הצהירו שני הארגונים על כוונתם לגייס מאות מתנדבים שיפעלו בעשרות מוקדים ביהודה ושומרון, במקומות הסמוכים לישובים יהודים.

א. תושב בנימין מסר לערוץ 20 כי: "התאריכים והמקומות בהם מתכננים הארגונים להבעיר את השטח – מוכרים וידועים לצה"ל. גם הפנים והדמויות שחוזרות על עצמן באירועים השונים, מוכרות היטב למערכת שמשום מה נמנעת מלנקוט בהליכים כנגדן."

האם השנה ישכילו במערכת הביטחון למנוע מפעילי הארגונים להתקרב אל הישובים מבעוד מועד או יפלו שוב ברשת המילים התמימות? בתוך ימים ספורים כנראה שנדע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *