"אי אפשר להילחם בהליכה על ביצים"

רגע לפני סיום תפקידו כמח"ט הנח"ל, מתראיין אל"מ אורי גורדין ל"ישראל היום" (לראיון המלא) ויוצא בביקורת חריפה על חקירות מצ"ח בעקבות אירועי מבצע "צוק איתן".

בהתייחסותו להחלטת הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, לפתוח בחקירות מצ"ח בעקבות אירועי המבצע אומר גורדין: " אני מרגיש שלחמנו באופן ערכי מאוד ונזהרנו על האוכלוסייה הפלשתינית הרבה יותר מהפלשתינים עצמם. הם משכו אותנו ללחימה בשטחים מאוכלסים, וזה יצר אתגר גדול מאוד. אי אפשר לשפוט אירועים שמתרחשים בלחימה באותו אופן שבו שופטים אירועי שיגרה או בט"ש. כשמתקיימת לחימה בשטח בנוי כי משם יורים על נתיב העשרה, ניר עם ושדרות, אז כן, האוכלוסייה נמצאת בסיכון מאוד גבוה ויש צורך להגיב. אני מרגיש שקיבלתי ממפקדיי גיבוי מלא, ואני משתדל לתת גיבוי מלא גם לחיילים שלי.
חלק גדול מהאירועים לא היו צריכים להיחקר, למשל אירוע של ירי מרגמות בגדוד 931 ופגיעה במרחב של בית ספר. הפלשתינים טוענים שנפגעו שם אזרחים, והוחלט לפתוח בחקירה. אני חושב שאי אפשר לבחון אירוע שבו יורים על גדוד והוא משיב אש – בכלים של אימון מבצעי. איש מילואים שלי נחקר באזהרה ונפגע מכך אישית.
חייל שהיה בבית חאנון 18 יום וירו עליו הרבה ירה חזרה, ופתאום קוראים לו לחקירה במשטרה צבאית על כך שהוא השיב אש. זה מאוד לא נעים, ואני לא תמיד יודע להסביר את זה. מי שחושב שאפשר להילחם בהליכה על ביצים, פשוט טועה. 
אגיד את זה באופן הכי בוטה שאני מכיר: לא הכל שפיט. צריך שדברים יטופלו בצורת תחקירים, ולא דרך משפטים. במלחמות של 67', 73' ו־82' לא היה את זה, ואני לא מתגעגע למלחמות האלה. הייתי מפקד חטיבה 55, והיא לחמה בסואץ וזרעה שם הרס רב, לא פחות ממה שהיה בעזה, אבל אז בית הדין בהאג לא היה קיים. אנחנו פועלים על פי פקודות ושיקול דעת שאנחנו מפעילים, ונמשיך להציב את המשימה מול עינינו ולהגן על תושבי מדינת ישראל".

בתשובה לשאלה "האם קיים חשש שמפקד יחליט לא לבצע משימה כי הוא יעמוד לדין לאחר מכן?" ענה גורדין: "לנגד עיניי עמד רק השיקול הענייני. לא היה לי שום אינטרס להפציץ מרכזי אוכלוסייה. זה שהצד השני גורר אותנו לשם, לא אומר שאנחנו צריכים לשתף איתו פעולה. כשיש מתחתיך אלפי חיילים, אתה שם אותם בראש סדר העדיפויות; עם הדברים האחרים אתה מתעסק אחר כך. מי שמצדד בחקירות חושב שהן הדרך שלנו לשמור על לגיטימיות, ואולי לשמור על השיח בתוך המסגרות החוקרות של הצבא ולא לגלוש למסגרות בינלאומיות. אני מבין את מה שהם אומרים, אבל איני חושב שישראל יכולה לזכות ללגיטימציה"

אי אפשר להילחם בידיים קשורות (אל"מ אורי גורדין)

אי אפשר להילחם בידיים קשורות (אל"מ אורי גורדין)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *