כתב נושא: "תוך פחות משנה - העשרת אורניום תעשייתית באיראן"  (נקרא 1584 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-בראדעי, מעריך כי איראן חצתה כבר את הסף הטכנולוגי - השלב בו השתלטה על הידע הדרוש להפעיל את ציוד העשרת האורניום. עם זאת הוא טוען כי הסכנה אינה מיידית, ושיש זמן לנהל עם איראן משא ומתן. "איראן חשה חוסר ביטחון ויש להתייחס לכך. הסוגיה האיראנית לא תיפתר רק על ידי סנקציות".

איראן רחוקה כשישה חודשים עד שנה מהיכולת להעשיר אורניום בהיקף תעשייתי - כך אמר היום (ב') ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-בראדעי. הוא אמר גם כי על פי הערכות מודיעין, איראן תוכל לפתח נשק גרעיני תוך כחמש שנים.

 

בראיון לעיתון הבריטי "פיננשל טיימס" שיתפרסם מחר התייחס אל-בראדעי למה שמכונה בישראל "הסף הטכנולוגי" - השלב בו הטכנאים האיראנים לומדים כדי להתגבר על התקלות ולהפעיל את ציוד העשרת האורניום ללא תקלות. הוא אמר כי החששות שמא איראן תחצה את הסף הטכנולוגי אינן רלוונטיות יותר משום שהיא מפעילה את הציוד מזה כשישה חודשים וכבר רכשה את הידע הדרוש לה.

איראן מפעילה כיום במתקן הגרעיני בנתנז שני מערכים של 164 צנטריפוגות להעשרת אורניום. בכירים איראנים הכריזו לאחרונה על הוספת צנטריפוגות למתקן, מתוך כוונה להתקין 3,000 צנטריפוגות בחודשים הקרובים. לדעת המומחים, כמות זו תספיק כדי לאפשר לאיראן להעשיר אורניום בהיקף תעשייתי - בשונה מהכמויות הצנועות שמופקות כיום. "זה ייקח שישה חודשים, אולי שנה", אמר אל-בראדעי.


איראן טוענת כי האמנה לאי הפצת נשק גרעיני, עליה היא חתומה, מעניקה לה את הזכות להעשיר אורניום לצורך הפקת דלק לתחנות כוח גרעיניות. ארצות הברית ומדינות במערב אינן שוללות את הטענה הזו אך סבורות כי העובדה שאיראן הסתירה בעבר את פעילות העשרת האורניום, מעוררת חשד שמא כוונתה האמיתית היא להפיק אורניום מועשר בדרגה גבוהה, שממנו מפיקים חומר בקיע לפצצות גרעין.


איראן דוחה טענה זו בתוקף ומסרבת לדרישת הקהיליה הבינלאומית להקפיא את פעילות ההעשרה על מנת לאפשר לפקחי האו"ם לבצע ביקורות במתקנים הגרעיניים השונים. לאחר שדחתה חבילת הטבות נדיבה, הסכימו חברות מועצת הביטחון של האו"ם להטיל עליה סנקציות בינלאומיות.


בהחלטת הסנקציות נאמר כי אם לא תעצור איראן את העשרת האורניום עד יום רביעי הקרוב, יוכלו חברות מועצת הביטחון לדון בהחמרת הסנקציות שמוטלות עליה. הסוכנות בראשה עומד אל-בראדעי היא שתדווח למועצת הביטחון האם איראן מילאה את הדרישה הבינלאומית ועצרה את תוכנית העשרת האורניום. איראן חזרה אתמול והצהירה - כפי שעשתה פעמים רבות בתקופה האחרונה - כי אין בכוונתה להקפיא את הפעילות השנויה במחלוקת. אל-בראדעי העריך כי התוצאה תהיה החלטה של הקהיליה הבינלאומית להחריף את הסנקציות המוטלות על איראן.
 

נוכח האיום של החמרת משטר הסנקציות, והאפשרות החמורה יותר - של פעולה צבאית נגד איראן - אמר אל-בראדעי כי עדיין יש זמן לנהל עם טהרן משא ומתן על תוכנית הגרעין שלה. בנאום בלונדון הוא אמר כי ניתן לשכנע את איראן לעצור את תוכנית הגרעין שלה. "הסכנה אינה מיידית", הוסיף.

 
עוד הוא אמר כי המשך האיום בסנקציות נגד איראן לא ישיג את המטרה, וכי מדינות המערב צריכות להתייחס לחששה של איראן מפני התקפה, ולא רק להמשיך ולהפעיל נגדה לחץ בינלאומי. "איראן חשה חוסר ביטחון, נוכח הנשק הגרעיני שיש בידי פקיסטן ורוסיה. יש לה טענות כלפי המערב וצריך להתייחס אליהן. הסוגיה האיראנית לא תיפתר רק על ידי סנקציות", אמר אל-בראדעי. "צריך לפנות אל מדינה ולהביא אותם למגע. צריך להתחיל בתהליך".


נשיא איראן מחמוד אחמדי-נג'אד הבטיח "בשורות טובות" על התקדמות המלאכה עד חודש אפריל השנה. איראן הצהירה כי ברצונה להתקין באתר 54 אלף צנטריפוגות.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i