אני יש לי ישוב לדברי מורנו ורבנו הרב מאיר כהנא זצוק"ל, אבל זה ישוב בעל הבדלים דקים מאוד, ואדם צריך להכיר את החברה החרדית, ואת סיגנונו של הרב כהנא בשביל ליישב את דבריו. אז הסכת ושמע:
הרב כהנא אמר בספר "צופה ומנהיג" עמ' 333 : "אנחנו יותר קרובים לסאטמר מאשר לרפול (חילוני לאומני), כי לרפול אין עול מלכות שמים".
אם תדקדקו בלשונו הטהור של הרב אתם תיראו שהוא בחר דווקא את המילה "סאטמר" , ולא את "נטורי קרתא". אדם שמכיר את החברה החרדית (כמוני), יודע שיש הבדל מהותי בין "סאטמר" , ל"נטורי קרתא", אין זה כראי זה.
חסידות סאטמר פעילה במאבק נגד המדינה, אך אינם מזדהים לגמרי עם "נטורי קרתא". חסידות סאטמר לדוגמא מחזיקה אפילו בשיתוף פעולה מסוים עם מדינת ישראל, לדומגא הכשר הבד"ץ העדה החרדית של סטמאר, נטורי קרתא רואים בהסכמתו של הבד"ץ ליתן הכשר לגופים המזוהים עם הציונות ועם הקיבוצים, כמו "תנובה", התפשרות אידיאולוגית מסוימת.
קיים בחברה בלבול בין המושגים "העדה החרדית" של סאטמר ו"נטורי קרתא". אין שני אלו זהים. "נטורי קרתא", כלומר "שומרי העיר", היא חבורת קנאים, שקיבלו על עצמם ללחום נגד הציונות והחילוניות, בהפגנות ובפעילויות למיניהן. מצד שני יש את העדה החרדית של סטמאר ורבים מבני העדה לא משייכים עצמם לשום "נטורי קרתא".
עכשיו אפשר ליישב ביותר קלות את דברי הרב כהנא זצ"ל. הרב כהנא השתמש בביטוי "סאטמאר", מכיוון שהוא יודע שהם אנשים שומרי תורה ומצוות מקפידים על קלה בחמורה, ואומנם הם מתנגדים הם מתנגדים לרעיון הציונות החילוני (וגם הרב כהנא התנגד בכל תוקף אפשרי), אבל הם לא פעלים אקטיבית נגד המדינה, ואפילו מוכנים להתפשרות אידיאולוגית מסוימת, כמו שמצינו שהם עובדים עם מוסדות ציונים ונותנים להם כשרות, אזי אלה בוודאי יותר טובים מאדם כמו רפול שהיה רשע ארור מחלל שבת אוכל נבילות וטריפות, והיה אחד המנהיגים של התנועה נגד כפייה דתית.
מה שאין כן פלג נטורי קרתא שהם פשוט עוברים כל גבול, וכמו שכינה אותם אחד מהרבנים החרדים של אירגון "הידברות" משוגעים!!