צריך להכיר בעובדות, יש עם פלסטיני בארץ ישראל, והעם הזה שורשיו בשנות ה-20 של המאה ה-20
(ניצנים ראשונים), והוא הלך והתבסס כתופעת-נגד לציונות. שיהיה ברור, יש עם פלסטיני, אבל את קיומו
הוא חייב לנו...
לולא קמה תנועה ציונית - לא היה נוצר קם עם ערבי בעל תפיסות לאומיות משל עצמו. ההתיישבות
הערבית בארץ גם היא ברובה תופעה חדשה יחסית, שראשיתה כיבוש המצרי של 1840-1831, והמשכה
בציונות (היישוב היהודי משך עבודה זולה, וערבים הגיעו במספרים גדולים).
כל זה נכון לחלוטין, אבל עובדתית יש כאן עם פלסטיני. השאלה הפשוטה היא על מה הסכסוך, ומתוך
שאלה זו, תצוץ התשובה לשאלה הבאה, האם יש פתרון, ואם כן, מהו.
ובכן, על כל השאלות האלה ענה אדם מבריק בשם זאב ז'בוטינסקי כבר לפני יותר מ80 שנה. ז'בוטינסקי הכיר בעם הפלסטיני לפני שהעם הפלסטיני בכלל ידע שהוא קיים. הוא התייחס כמובן לערבי
א"י, אבל אני אנהג באנכרוניזם ואתייחס אליהם בתור מה שהם היום, פלסטינים.
ז'בוטינסקי זיהה את התחזקות בתנועה הלאומית הזו, והבין שהיא רוצה משהו שהיא מאמינה בכנות
שמגיע לה: את הארץ שלה. נכון, חלקם היו מהגרים זה-מקרוב-באו, אבל קל מאוד לפתח רגש למקום
שבו מצאת בית,פרנסה ומשפחה, והם נאחזו בארץ. מולם יש תביעה יהודית לארץ. ז'בוטינסקי בוחן את
שתי התביעות ומבין, שאי אפשר להתכחש למציאות: זהו משחק סכום אפס. הרווח של הערבים יבוא
רק ע"ח חורבן הציונות, והרווח של הציונות יבוא רק ע"ח הבסת השאיפות הערביות.
ביקרו את ז'בוטינסקי, ראו בו פאשיסט, אבל המציאות התגלגלה בדיוק למה שהוא חזה שיקרה: מלחמת
העצמאות שלנו. מלחמה זו הייתה המלחמה שבה בעצם נקבע שתהיה פה מלחמת נצח בין יהודים
לערבים, שכן היהודים לא הפנימו מה שהסביר ז'בוטינסקי, ומראש לחמו על "חציה שלי" ולא על "כולה
שלי", כפי שלחמו הערבים.
התוצאה היא שנוצרה מאז תחושה ש"יש עוד טעם להלחם, שכן היהודים לא באמת נחושים מספיק".
מסקנה זו, אליה הגיעו הערבים, הייתה כביכול אבסורד במשך רוב השנים, מאחר והיהודים בנו כאן
מדינה שהקדימה את שכנותיה במחקר ופיתוח בשנות אור, והפער הטכנולוגי רק הלך וגדל עם השנים.
אם כך, למה המסקנה הערבית לא הייתה באמת אבסורד? כי יחד עם השפע ותחושת העוצמה, באו
גם שובע, פינוק, וניסיון לדמיין שאנחנו לא באמת במזה"ת, אלא במערב, בהתאם לאוריינטציה שאליה
כיוונה המדינה את עצמה. דבר זה הוביל לכך שאנשים החלו לפתח תפיסות עולם מנותקות לחלוטין
מהאזור שבו אנו חיים, תפיסות שמתעלמות לחלוטין מכך שהפלסטינים ב-א-מ-ת משוכנעים שהקמת המדינה היא עוול שחובה לתקן. אנשים כאן התחילו לפתח דמיונות ולדבר בשם הפלסטינים כאילו אם
נחזיר להם חלק , אז הם יוותרו על השאר. נעשו אינספור ניסיונות כאלה, וכולם כמובן הסתיימו בכך
שהשאיפה הפלסטינית לתיקון העולל, והעלמת ישראל, לא נעלמה, אלא רק גברה. זו המציאות. מכאן
נובעת התשובה לשאלה, האם יש פתרון. התשובה היא למרבה הצער, לא. אין פתרון מכיוון שאנחנו
לא משחקים עם עצמנו, ולפלסטינים יש תביעה שמבחינתם היא סופר מוצדקת. מי שמוגדרים
כ"פליטים", הם לא יצירה של"הכיבוש" של 67', אלא של עצם הקמת המדינה. הפתרון היחיד מבחינת
רובם, היא חזרה למה שהם רואים כבית (גם אם זה בית שארבעת הדורות האחרונים במשפחה, אר
שמעו עליו ולא ראו אותו).
וכעת לחלק השני של הטרגדיה, הפלסטינים שלא ברחו ב48', ומצאו עצמם כאן כאזרחים. כאשר ערבים
אלה גילו שהם אזרחי ישראל, רובם מאוד לא שמח. הם אומרים זאת, וראוי להאמין להם. המדינה
נולדה כתוצאה מחורבן הניסיון הפלסטיני להשמיד את המפעל הציוני, ועל כן היא מהווה, בעצם קיומה,
תזכורת לטרגדיה הפלסטיני (שכן הם שילמו ביוקר על הכשלון).
עברו השנים והסתבר שהמקום היחיד בעולם שלא נורא בו להיות פלסטיני, זה דווקא פה. אחרי 67'
ועוד יותר מכך בשנות ה80 וה-90, הסתבר שבכל פעם שמתחתן זוג פלסטיני שאחד מבני הזוג מחזיק
בתעודה כחולה, עובר הזוג להתגורר בישראל, למרות שבדר"כ היה מקובל שהאישה הולכת אחרי
הבעל. הסיבות לתופעה זו היו תועלתנות פשוטה: בישראל רמת המחיה גבוהה לאין שיעור מאשר בכל
מדינה ערבית, להוציא מדינות הנפט, והסיוע שהמדינה מקצה למשפחות מרובות ילדים, הוא עצום.
סיטואציה זו הציבה את הפלסטינים בעלי האזרחות הישראלית, בפני מצב מוזר: מצד אחד רובם
שונא מאוד את המדינה, שלידתה מהווה את חורבן עמו, ומצד שני הוא יודע היטב שהאלטרנטיבה
למדינה זו, היא היישות הרקובה שקמה בשטחים, אחרי אחד הניסיונות הישראלים לפייס את
הפלסטינים.
התנהגות הפלסטינים מול סיטואציה זו, היא שיצרה את השבר הגדול. איש בישראל לא ציפה מהם
שייצאו למלחמה באחיהם למען הושעת המפעל הציוני, אבל העובדה שהם החליטו לנקוט עמדה
של הזדהות טוטאלית עם הצד השני, תוך שהם עצמם מבהירים שלעולם לא ירצו להיות חלק ממדינה
שתוקם עבור עמם, היא-היא שנותנת לנו רמז לגבי העתיד פה.
מדינת ישראל היא נס שאנשים יצרו. כדי שנס שכזה ישומר, צריך לשמור על אמונה בצדקת הדרך,
אחרת אין טעם להמשיך בכלל לנסות לקיים כאן מדינה מערבית, ועדיף להסתלק מכאן. ערבים אזרחי
ישראל נהנים מאותה אמונה בצדקת הדרך, בכך שמתאפשר להם להנות משני העולמות: להשמיץ את
המדינה ולפעול להחלשתה ולפירורה - ובינתיים להנות מהשפע שהיא משפיעה עליהם. מעטים מאוד
הערבים שאינם מודעים לכך שישראל היא המקום הטוב ביותר לערבים במזה"ת, אם בוחנים את
השילוב של רמת חיים, ורמת חופש. למעשה, המקום היחיד במזה"ת שערבי יכול לקלל את ממשלתו,
זה במדינה הלא-ערבית היחידה במזה"ת...
העניין הוא שכמו כל דבר, לכל דבר טוב יש סוף, והסוף עלול לבוא בטחת משתי דרכים: הדרך
הראשונה (הסבירה יותר) היא שהמפעל הציוני אכן יתפורר לרסיסים, ואז תהיה כאן מדינת פלסטין
השלמה, ריקה מיהודים. מי שיבקר בה עשרים שנה מיום הווסדה, לא יאמין. זה יהיה נויאלטלנד
(במקום אלטנוילנד...). הארץ החדשה-ישנה הזו תהפוך להיות מדבר במהירות כ"כ מסחררת שאפילו
בזימבבוה יתפעלו (רודזיה הייתה מדינה משגשגת פעם...), שאני מניח שהרבה
ערבים-ישראלים-לשעבר, יחושו געגועים רבים, בעיקר כשיתברר להם שאפילו את הזכות למחות על
העוני שנפל עליהם, לקחו מהם...
הדרך השנייה שבה עלול לבוא על המצב ההזוי הנוכחי, הוא בהשלמה יהודית עם כך שנגזר עלינו
לשמר את המדינה היהודית באמצעות כוח בלבד, ולהפסיק לנסות לפייס את מי שלא רואה שום סיבה
בפיוס. במצב כזה בהחלט עלול להיות שינוי בחוק האזרחות, שיקבע שמי שמתנגד לזכותה של ישראל
להתקיים כמדינה יהודית - לא יהיה אזרח ישראלי, אלא רק תושב קבע. מי שיפעל באופן אקטיבי נגד
זכותנו לקיים ריבונות פה, ימצא עצמו מסולק מפה. אלה לא דברים קיצוניים, אלא סוג של הכרח.
אין אופצייה אמיתית לדו-קיום בין יהודים לפלסטינים, שכן הפלסטינים תמיד יאמינו (ובצדק מבחינתם),
שמדינת ישראל היא עוול, שהתיקון היחיד שלו יכול לבוא רק בביטול המדינה הזו.