כתב נושא: איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?  (נקרא 15182 פעמים)

0 משתמשים ו- 2 אורחים נמצאים בנושא זה.

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #25 ב- : אפריל 11, 2010, 23:50:30 »
אני לא חושב שהבנת אותי,

אם הגרמנים נשלחו ע"י אלוהים להעניש את היהודים. אז זה הופך את היטלר למנהיג שנשלח ע"י אלוהים, ואני לא חושב שיש לגיטימציה יותר גדולה מזו.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #26 ב- : אפריל 11, 2010, 23:57:38 »
אני לא חושב שהבנת אותי,

אם הגרמנים נשלחו ע"י אלוהים להעניש את היהודים. אז זה הופך את היטלר למנהיג שנשלח ע"י אלוהים, ואני לא חושב שיש לגיטימציה יותר גדולה מזו.

הם בסך הכל היו עוד כלי של הקב"ה, הייתה להם בחירה חופשית להחליט האם לבצע רצח נגד העם היהודי או לא לבצע כלום, והם החליטו לבצע ולכן הם אשמים.

הם לא נשלחו בלי שום אלטרנטיבה, הייתה להם בחירה חופשית.  ואם הם בחרו לממש את הבחירה החופשית שלהם בעולם בכך שהם רוצחים יהודים

אז האחריות היא עליהם , ולכן הם יענשו.

בו גם נדייק מבחינת המינוח : הם לא נשלחו ע"י הקב"ה, הם בסך הכל כלי בעולם שפועל לפי בחירתו שלו, והם בחרו לרצוח יהודים.

עם זאת אני מקווה שאני לא קצת אבלבל אותך, ואומר לך שהקב"ה יודע מראש מה תהייה הבחירה שלהם. עצם הידיעה של הקב"ה לא סותרת את עיקרון

הבחירה החופשית.


מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #27 ב- : אפריל 12, 2010, 00:00:45 »
גם אם אתה צודק והם אכן היו בסה"כ כלי של אלוהים, אני עדיין לא רואה שום הצדקה לכך.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #28 ב- : אפריל 12, 2010, 00:02:03 »
למה להחלטה של הקב"ה שתהייה שואה, או להחלטה של הגרמנים לרצוח יהודים ?

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #29 ב- : אפריל 12, 2010, 00:04:07 »
ההחלטה של הקב"ה לשואה.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #30 ב- : אפריל 12, 2010, 00:09:43 »
ההחלטה של הקב"ה לשואה.

אז פה אנו סוגרים מעגל וחוזרים להודעה הראשונה של האשכול הזה.

אם תרצה שתי שאלות  . . .

1.נניח שמדובר באנשים שחטאו בגלגולים קודמים שלהם האם לא מגיע להם להיענש על פי ההיגיון הבריא (אפילו בתור אדם חילוני) ?

2.נניח שהיו לך עכשיו שתי אפשרויות מה הייתה בוחר  ?
א) מצב היפוטתי: אין שואה ואין מדינת ישראל, כל היהודים חיים היום עדיין בגלות ואולי אפילו רוצחים אותם באופן חמור יותר מאשר רצחו אותם בשואה
ב) המצב הנוכחי : הייתה שואה, שישה מיליון יהודים נספו, אבל היום יש לנו מדינה חזקה במצב טוב. בזכות ההקרבה שלהם יש לנו היום מדינה.


מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #31 ב- : אפריל 12, 2010, 00:11:50 »
אז פה אנו סוגרים מעגל וחוזרים להודעה הראשונה של האשכול הזה.

אם תרצה שתי שאלות  . . .

1.נניח שמדובר באנשים שחטאו בגלגולים קודמים שלהם האם לא מגיע להם להיענש על פי ההיגיון הבריא (אפילו בתור אדם חילוני) ?

2.נניח שהיו לך עכשיו שתי אפשרויות מה הייתה בוחר  ?
א) מצב היפוטתי: אין שואה ואין מדינת ישראל, כל היהודים חיים היום עדיין בגלות ואולי אפילו רוצחים אותם באופן חמור יותר מאשר רצחו אותם בשואה
ב) המצב הנוכחי : הייתה שואה, שישה מיליון יהודים נספו, אבל היום יש לנו מדינה חזקה במצב טוב. בזכות ההקרבה שלהם יש לנו היום מדינה.

1- בתור אדם חילוני אני מאמין שאדם צריך להיענש ע"פי חטאיו. ואם הוא חטא בגלגול אחר ומת, שישב בגיהינום או איך שזה לא עובד ביהדות.

2- בהסטוריה אני מבין קצת יותר מביהדות, מדינת ישראל הייתה קמה גם ללא השואה.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #32 ב- : אפריל 12, 2010, 00:20:03 »

1- בתור אדם חילוני אני מאמין שאדם צריך להיענש ע"פי חטאיו. ואם הוא חטא בגלגול אחר ומת, שישב בגיהינום או איך שזה לא עובד ביהדות.

2- בהסטוריה אני מבין קצת יותר מביהדות, מדינת ישראל הייתה קמה גם ללא השואה.

1. אז במקום לשלם על פשעיהם בגיהנום הם שילמו על זה בעולם הזה בגלגול אחר, מי אמר שזה יותר גרוע ?

2. ספקולציה. אי אפשר לדעת. דבר אחד בטוח - השואה זירזה את הקמת המדינה היהודית, על זה אין ויכוח.

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #33 ב- : אפריל 12, 2010, 00:22:21 »
1- ? כל הנושא הוא ספקולציה, ואתה אומר לי שכל ה6 מליון היו חוטאים בגלגול קודם? כללללל ה6 מליון?!

2- זו לא ספקולציה זו עובדה כמעט מעשית, ההתיישבות בארץ החלה לפני השואה ונמשכה אחרי השואה. היו ארגונים חמושים בארץ לפני השואה, וגם אחרי השואה. כל המרקיבים להקמת מדינה יהודית.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #34 ב- : אפריל 12, 2010, 00:26:13 »
1- ? כל הנושא הוא ספקולציה, ואתה אומר לי שכל ה6 מליון היו חוטאים בגלגול קודם? כללללל ה6 מליון?!

2- זו לא ספקולציה זו עובדה כמעט מעשית, ההתיישבות בארץ החלה לפני השואה ונמשכה אחרי השואה. היו ארגונים חמושים בארץ לפני השואה, וגם אחרי השואה. כל המרקיבים להקמת מדינה יהודית.

1. יכול להיות שכן. אתה יודע כמה יהודים חיו באלפי השנים שהעולם התקיים לפני השואה ?
יכול להיות מאד שזו סגירת חשבון עם כל מיני אנשים שחטאו. לא יכול להיות שבכל הדורות הקודמים של
היהודים היו 6 מיליון אנשים שהגיע להם עונש כזה ?

2. אולי אם לא הייתה שואה, הייתה לנו הרבה פחות מוטיבציה להילחם במלחמת העצמאות והיינו מובסים בה, או מסתפקים במדינה
הרבה יותר קטנה (הגבולות שהאו"ם קבע) ?


מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #35 ב- : אפריל 12, 2010, 00:28:38 »
1. יכול להיות שכן. אתה יודע כמה יהודים חיו באלפי השנים שהעולם התקיים לפני השואה ?
יכול להיות מאד שזו סגירת חשבון עם כל מיני אנשים שחטאו. לא יכול להיות שבכל הדורות הקודמים של
היהודים היו 6 מיליון אנשים שהגיע להם עונש כזה ?

2. אולי אם לא הייתה שואה, הייתה לנו הרבה פחות מוטיבציה להילחם במלחמת העצמאות והיינו מובסים בה, או מסתפקים במדינה
הרבה יותר קטנה (הגבולות שהאו"ם קבע) ?



זה לשחק בנדמה לי, כרגע אני רואה רק חצאי תירוצים וחצאי הסברים, בלי לפגוע בימני, אבל לי זה נראה כאילו באיזשהו מקום אתה מסנגר על אלוהים. בוא נגיד את האמת, השואה לא בדיוק הייתה אחד מהרגעים הגדולים שלו.

מנותק hebraic

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 575
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #36 ב- : אפריל 12, 2010, 06:07:40 »
m4a1 - שלום , בקשר ל"אני מצטרך לשאלה ששאל נדב בהתחלה, אם הגרמנים היו דרכו של ה' להעניש את העם, אז היטלר בפרט הוא בעצם סוג של שליח אלוהים, ואיך אנחנו יכולים לבוא אליו בתלונות?"

וובכן , ראשית לכל , הקב"ה הזהיר אותנו מפני התוצאות של התבוללות שזה מה שיקרה ,שאם נרצה להתבולל זה יגרום לשנאת הגוים וכו' ,ואתה מוזמן לעיין באזהרות התורה בעניין ,למשל בדברים פרק כח .
למעשה ,כעם השם, הובטח לנו שאי אפשר להשמיד אותנו, אבל חלילה יכולים להיות עונשים שלא נראו כמותם מעולם אם עם ישראל ינסה לברוח מיעודו בצורה גסה ולהתבולל ללא הבחנה  ... "וְהָעֹלָה, עַל-רוּחֲכֶם--הָיוֹ, לֹא תִהְיֶה:  אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים, נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת--לְשָׁרֵת, עֵץ וָאָבֶן.  חַי-אָנִי, נְאֻם השם אלוקים :  אִם-לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה--אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם.  וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם, מִן-הָעַמִּים, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם, מִן-הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפוֹצֹתֶם בָּם--בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה" יחזקאל לב-לד או במילים פשוטות, העולה על מחשבתכם ,להיות כגוים ולהיות כמשפחות הארצות שעובדים עבודה זרה שאתם רוצים להיות כמוהם , לא תהיה , חי אני נאם השם אלוקים (שבועה!)  שאוציא אתכם מהגוים האלה שאתם רוצים להתבולל איתם ואמלוך עליכם,ביד חזקה ובזרוע נטויה ,ובחמה שפוכה ,ואחזיר אתכם לארצכם מהארצות אשר נפוצתם בם .

זאת אומרת, השם לא יתן לנו למחוק את היעוד שלנו ולהתבולל , גם אם הוא יצתרך למלוך עלינו בחמה שפוכה - ולהחזיר אותנו על ידי זה לארצנו אפילו שלא מגיע לנו (כמו שכתוב ביחזקאל ל"ו "לָכֵן אֱמֹר לְבֵית-יִשְׂרָאֵל, כֹּה אָמַר השם אלוקים , לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה, בֵּית יִשְׂרָאֵל:  כִּי אִם-לְשֵׁם-קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם, בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר-בָּאתֶם שָׁם.  וְקִדַּשְׁתִּי אֶת-שְׁמִי הַגָּדוֹל, הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם, אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם, בְּתוֹכָם; וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי-אֲנִי השם , נְאֻם השם אלוקים , בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם, לְעֵינֵיהֶם.   וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן-הַגּוֹיִם, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל-הָאֲרָצוֹת; וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-אַדְמַתְכֶם" ועיין שם

עכשיו לעצם שאלתך , איך יכול להיות שבאים בטענה אל הגוי שבעצם כביכול "ממלא" אחר צו השם ... וובכן, זה לא בדיוק כך, ראשית לכל , זה בגלל ישראל ישירות - העונש מגיע , ישראל גורמים לעונש הזה ,כתוצאה טבעית של מעשיהם ,שהם מנסים להתבולל ולברוח מהתורה ,ומידה כנגד מידה הגוים שהם מנסים להדבק בהם, שונאים אותם בגלל זה כי הם מרגישים שישראל מתחרים איתם על ארצם ועל עבודות ועל מעמד ו"מרוויחים" את הכסף שהם היו אמורים להרוויח וכו' וכו' - וכל זה קורה בגלל שהיהודים מנסים להדמות לגוים, וזה מבזה את היהודים בעיניהם ולכן הם שונאים את ישראל כתוצאה ישירה מהחטא הזה של התבוללות

אבל אכן , השם משתמש בעמים להיות "שוט" ... דוגמה לזה אפשר להביא מהציטוט הבא שנוגע לאשור בישעיהו פרק י פסוקים ה-ז "הוֹי אַשּׁוּר, שֵׁבֶט אַפִּי; וּמַטֶּה-הוּא בְיָדָם, זַעְמִי.  בְּגוֹי חָנֵף אֲשַׁלְּחֶנּוּ, וְעַל-עַם עֶבְרָתִי אֲצַוֶּנּוּ--לִשְׁלֹל שָׁלָל וְלָבֹז בַּז, ולשימו (וּלְשׂוּמוֹ) מִרְמָס כְּחֹמֶר חוּצוֹת.  "

אשור הוא "שבט אפי" , השבט (אלה שמכים איתה) של אפו ("כעסו" כביכול,הרי אין כעס אמיתי לפני המקום, אלא התורה מדברת בלשון שבני אדם יכולים להבין) של הקב"ה , וזעמו ,הוא המטה בידם ..זאת אומרת , בזכות זה שישראל "מכעיסים" את השם , בגלל זה לאשור יש יכולת "להכות" בהם בתור עונש ,  "בגוי חנף אשלחנו" , שלחתי אותו בתור עונש על גוי חנף "הם ישראל המחניפים ליצרם למלאות שאלתו ופתויו" מצודת דוד שם ,  ועל עם שעברתי (העם ש"עברתי" זאת אומרת,זעמי על חטאיהם) עליו , ציויתי אותו (להענישו)  , ומה יהיה העונש ?  שלילת שלל ,ביזת בז ,ולהשימו (את העם) למרמס כחומר חוצות (לרמוס אותו כמו שרומסים טיט שמשליכים בחוצות ,על פי הפירוש של מצודת דוד שם)  ,זאת אומרת, העונש הוא שבירת "גאוותם" , על מנת שיחזרו בתשובה , וממשיך " וְהוּא לֹא-כֵן יְדַמֶּה, וּלְבָבוֹ לֹא-כֵן יַחְשֹׁב:  כִּי לְהַשְׁמִיד בִּלְבָבוֹ, וּלְהַכְרִית גּוֹיִם לֹא מְעָט"  זאת אומרת ,  אבל זה לא מה שאשור חושבים , זה לא מה שנראה להם ,  להם יש כוונות משל עצמם "כי להשמיד בלבבו ולהכרית גוים " , זאת אומרת .. המטרה שלו היא לא כמו של השם , "להעניש" על מנת שיחזרו בתשובה...אלא הוא רוצה להשמיד ולהכרית את העמים ...

זה בעצם ההבדל המהותי בין ה"עונש" לבין ה"רצונות" של הגוי שבו משתמש השם לביצוע העונש
וממשיך הכתוב פסוק יב "וְהָיָה, כִּי-יְבַצַּע השם  אֶת-כָּל-מַעֲשֵׂהוּ, בְּהַר צִיּוֹן, וּבִירוּשָׁלִָם--אֶפְקֹד, עַל-פְּרִי-גֹדֶל לְבַב מֶלֶךְ-אַשּׁוּר, וְעַל-תִּפְאֶרֶת, רוּם עֵינָיו. "
זאת אומרת , לאחר שהשם ישתמש בגוי הזה לבצע את כל מעשהו (להעניש את ישראל כדי להכניע אותם שיעשו תשובה) הוא יפקוד את מה שהאשורים עשו ויעניש אותם על זה .

בקשר לעניין השני שאתה מעלה "זה שטויות. אף אחד לא מקנא בך שאתה יהודי, אנשים בזים לך בגלל זה ובצדק. תראה את העם שלנו היום, ובכלל במאה שנים האחרונות. אין עוד עם שאכל כל כך הרבה חרא וקיבל את בכזו הבנה."

ראשית לכל , עם ישראל היה מפוזר בגוים במשך אלפיים שנה כמעט ואיבד ברובו בכלל את המשמעות של להיות "בן חורין" להיות עצמאי , או אפילו כבוד לאומי ... הגלות הפכה את היהודים לצל של עם.... ואחרי כל המצב הזה , אתה מדבר על אזרחים לא חמושים (שהיה אסור להם להחזיק נשק אגב ברוב המדינות ) שבאו ואספו אותם צבא חמוש ... ועם כל זאת , להגיד שהם קיבלו בהבנה זה קצת מוגזם

1. מה הם יכלו לעשות?  ... שמא הצוענים קיבלו בהבנה ?  הם גם הובלו לתאי גזים בדיוק כמו יהודים כי היו אזרחים שלא היו מסוגלים להגן על עצמם ...שמא כל העמים בשליטת הרייך קיבלו "בהבנה" ?  אחרת איך תסביר את זה שכולם עבדו בעבודות כפייה בשביל מכונת המלחמה הגרמנית ? ...

2.קראתי פעם בשכתוב של הרצאה של ניצול שואה שסיפר,עד כמה שקשה להגיד את זה הוא המשיל את זה לדבר הזה... צאן לא הולך לשוחט מעצמו ... כלבים מכוונים אותו לשוחט ....ועם ישראל לא היה הולך לגיטואים ולמחנות ההשמדה , לו לא שיקרו לו בוגדים(וחלילה בוודאי שלא כל ההנהגה היהודית בגיטואים וכו' היו בוגדים,חלקם באמת השתדלו לעשות כמיטב יכולתם בעבור היהודים) ששיתפו פעולה עם הנאצים שגרמו להם את האשליה כאילו הם באמת רק "מגורשים"  ושזה לא "עד כדי כך" שווה למות בשבילו , אם הם הולכים עכשיו לגטו אחר ,ולעבוד ... הם לא ידעו שהולכים לרצוח אותם ... אם הם היו יודעים , והיו הולכים ברצון ,אז אולי היה מקום לטענה שאתה מציג ...אך זה לא המצב....הם הושלו , לא רק על ידי גרמנים, כי אם גם על ידי משתפ"ים.... זה שהם לכתחילה האמינו לגרמנים שלא יאונה להם כל רע...זה בהחלט תסביך גלותי קשה , אך בכל אופן , זה לא היה ברור להם שבאמת הולכים להשמיד אותם והם הלכו בשמחה ולב טוב ושיתפו פעולה

3. עם כל האמור לעיל , היהודים כן התנגדו ...עשו מרידות, הצתרפו ללחימה נגד הנאצים בשלל צורות , וניסו להינצל - ברגע שהיה ברור באמת מה כוונות הגרמנים
« עריכה אחרונה: אפריל 12, 2010, 06:24:53 על ידי hebraic »
LIONS OF JUDAH ARE AWAKEN , EAGER TO SPILL OUR ENEMIES BLOOD

מנותק ביתר בדם

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 645
  • כהנא צדק !
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #37 ב- : אפריל 12, 2010, 07:23:58 »
זה שטויות. אף אחד לא מקנא בך שאתה יהודי, אנשים בזים לך בגלל זה ובצדק. תראה את העם שלנו היום, ובכלל במאה שנים האחרונות. אין עוד עם שאכל כל כך הרבה חרא וקיבל את בכזו הבנה.

הם קינוא בנו בגלל שהיה לנו כסף והם היו בדיכאון בגלל מלחמת העולם ה-1 שהם יצאו מובסים בה
"ואריה אם ישאג מי לא ירעד"

מנותק נדב

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 732
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #38 ב- : אפריל 12, 2010, 10:13:00 »
הימני אני מבין את התשובה שלך. לא מקבל אך מבין.

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #39 ב- : אפריל 12, 2010, 17:34:57 »
hebraic, דבר ראשון אני מודה לך על ההסבר המפורט. אבל אני עדיין לא מבין, למה? מה יכול להיות כל כך נורא שיהודי עושה שיוביל את אלוהים לגרום לכזו שחיטה. לפי מה שידוע לי בתנ"ך העם נענש על כך שעבד עבודה זרה בבצורות ובסופו של דבר בגלות. לפי מה שידוע לי רוב היהודים באירופה של אותה תקופה היו צדיקים. היו כמה מתבוללים, רפורמים, קומוניסטים וכדומה, אבל הרוב לא. וגם אם כן, מה קרה לצדיק אחד בסדום? לא היה אף לא צדיק אחד?


מנותק אלמ

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2059
  • וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #40 ב- : אפריל 12, 2010, 18:01:01 »
ציטוט
hebraic, דבר ראשון אני מודה לך על ההסבר המפורט. אבל אני עדיין לא מבין, למה? מה יכול להיות כל כך נורא שיהודי עושה שיוביל את אלוהים לגרום לכזו שחיטה. לפי מה שידוע לי בתנ"ך העם נענש על כך שעבד עבודה זרה בבצורות ובסופו של דבר בגלות.
העם בגלות הגיע לשיא השפל מבחינה רוחנית איבדו כל צלם אנוש התערבו בגויים ולמדו מעשיהם עברו עבירות על שמאל ועל ימין אם זאת איני בא לקטרג וכנראה שהשואה לא צצה 'ככה סתם' ועל כך אתה יכול לעיין בפרשת התוכחה: http://www.mechon-mamre.org/i/t/k/k0528.htm

ציטוט
לפי מה שידוע לי רוב היהודים באירופה של אותה תקופה היו צדיקים. היו כמה מתבוללים, רפורמים, קומוניסטים וכדומה, אבל הרוב לא. וגם אם כן, מה קרה לצדיק אחד בסדום? לא היה אף לא צדיק אחד?


נכון שהיו צדיקים בדור אך ישנו כלל תורני "כל ישראל ערבין זה לזה" ועוד יתכן לומר כי בעבור זה שהם אינם הוכיחו את הדור ועברו על הציווי "הוכח תוכיח..." נספו גם הם.

כל מה שהיה טוב, עכשיו נחשב רע.
התיישבות הייתה מצווה, עכשיו היא עבירה.
להתגייס לצבא היה זכות, עכשיו זה חובה, עבודת כפיים הייתה כבוד, עכשיו זו בושה.

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #41 ב- : אפריל 12, 2010, 20:06:25 »
1. גדלותה של אמונה שהיא יודעת גם לחיות עם סימני שאלה וספקות, זה מעיד גם על בגרות אמונית, ולא על אמונה ילדותית, הרב יהודה עמיטל לדוגמא, ראש ישיבת גוש עציון, יהודי תלמיד חכם עצום וניצול שואה בעצמו אמר שכשזה מגיע לשואה, אחרי כל החקירות, הדישות, ותשובות הפלקט בסוף נשארים בסימן שאלה אחד גדול ולומדים לחיות עם זה אמונית, וכך גם אני ביחס לשואה.
לכן אני לא קונה אף לא אחד מההסברים שנתנו כאן, גם לא את הסבר ההתבוללות, שכן רמות ההתבוללות כיום אף הרבה יותר גרועות מספרית! מאשר בתחילת המאה ה-20, וכן רמות ההתבוללות של המאה ה-18 בגרמניה היו הרבה יותר גבוהות מאשר במאה ה-20, אז על מה זה מלמד?

2. ביחס להסטוריה, כאחד שלומד אותה וחי אותה, רק אומר שכמי שלומד הסטוריה העיסוק של "מה היה אילו" הוא אנטי-אינטלקטואלי והבל גמור, כי אפשר באמת לדעת מה היה אילו, זה ספקולטיבי וחסר כל בסיס חקירתי רציני.
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #42 ב- : אפריל 12, 2010, 20:11:07 »
1. גדלותה של אמונה שהיא יודעת גם לחיות עם סימני שאלה וספקות, זה מעיד גם על בגרות אמונית, ולא על אמונה ילדותית, הרב יהודה עמיטל לדוגמא, ראש ישיבת גוש עציון, יהודי תלמיד חכם עצום וניצול שואה בעצמו אמר שכשזה מגיע לשואה, אחרי כל החקירות, הדישות, ותשובות הפלקט בסוף נשארים בסימן שאלה אחד גדול ולומדים לחיות עם זה אמונית, וכך גם אני ביחס לשואה.
לכן אני לא קונה אף לא אחד מההסברים שנתנו כאן, גם לא את הסבר ההתבוללות, שכן רמות ההתבוללות כיום אף הרבה יותר גרועות מספרית! מאשר בתחילת המאה ה-20, וכן רמות ההתבוללות של המאה ה-18 בגרמניה היו הרבה יותר גבוהות מאשר במאה ה-20, אז על מה זה מלמד?

אם אני מבין נכון את דבריך, אז אתה אומר שיתכן שהשואה היא גזרה שרירותית שעליה החליט הקב"ה ?

אני דרך אגב לא רואה עם זה בעיה גם במצב הזה, אבל אני עדיין מאמין שהתשובות שרשמתי עדיפות על מחשבה שמדובר
היה בסתם גזרה.

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #43 ב- : אפריל 12, 2010, 20:26:12 »
1. גדלותה של אמונה שהיא יודעת גם לחיות עם סימני שאלה וספקות, זה מעיד גם על בגרות אמונית, ולא על אמונה ילדותית, הרב יהודה עמיטל לדוגמא, ראש ישיבת גוש עציון, יהודי תלמיד חכם עצום וניצול שואה בעצמו אמר שכשזה מגיע לשואה, אחרי כל החקירות, הדישות, ותשובות הפלקט בסוף נשארים בסימן שאלה אחד גדול ולומדים לחיות עם זה אמונית, וכך גם אני ביחס לשואה.
לכן אני לא קונה אף לא אחד מההסברים שנתנו כאן, גם לא את הסבר ההתבוללות, שכן רמות ההתבוללות כיום אף הרבה יותר גרועות מספרית! מאשר בתחילת המאה ה-20, וכן רמות ההתבוללות של המאה ה-18 בגרמניה היו הרבה יותר גבוהות מאשר במאה ה-20, אז על מה זה מלמד?

2. ביחס להסטוריה, כאחד שלומד אותה וחי אותה, רק אומר שכמי שלומד הסטוריה העיסוק של "מה היה אילו" הוא אנטי-אינטלקטואלי והבל גמור, כי אפשר באמת לדעת מה היה אילו, זה ספקולטיבי וחסר כל בסיס חקירתי רציני.

"נשארים בסימן שאלה אחד גדול ולומדים לחיות עם זה אמונית" אולי אני מפספס משהו אבל אתה לא חושב שיש משהו תבוסתני בישה הזו?

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #44 ב- : אפריל 12, 2010, 20:43:39 »
אם אני מבין נכון את דבריך, אז אתה אומר שיתכן שהשואה היא גזרה שרירותית שעליה החליט הקב"ה ?

אני דרך אגב לא רואה עם זה בעיה גם במצב הזה, אבל אני עדיין מאמין שהתשובות שרשמתי עדיפות על מחשבה שמדובר
היה בסתם גזרה.
אלוקים לא משחק בקוביה, הרי אני יכול לשאול בדיוק את אותה שאלה להבדיל לגבי החלקיק הכי קטן, איזה אלקטרון, שלפי תורת הקוונטים יכול לנוע לכל מקום אלא אם כן אנו צופים בו וכך בעצם "הורסים את הניסוי", האם אלקטרון X ינוע לכיוון זה או אחר, או פרדוקס החתול של שרדינגר, וכו' וכו'.
השואה התרחשה, עובדה, עכשיו למה זה קרה? מה היה חטאם של אותם יהודים? למה זה קרה בדור ההוא דווקא? למה מתו כל כך הרבה ילדים שלא טעמו טעם חטא? וכו' אתה יכול ללכת לכיוון של אלוקים "הסתיר את פניו" ולכן אפשר לזה להתרחש מסיבה מסויימת שאין אנו יודעים אותה, במקום שאין יראת אלוקים, עמלקיזם וכו', אתה יכול גם מצד שני לומר שאלוקים תכנן זאת מראש וגם לזה יש סיבות שאין אנו יודעים באמת, אבל לטעון שזה גזרה שרירותית?! זה לא.
אני רק יכול לתת מדרש מעניין בנדון (ולהזכיר שלמרות זאת, אין כאן שרירותיות, גם משה לא זוכה לראות את "פניו" של אלוקים שהם בעצם לוז הבנת מהלכיו של אלוקים ביקום)
בבלי מסכת 'מנחות' דף כ'ט עמ' ב'
אמר רב יהודה אמר רב : בשעה שעלה משה למרום מצאו להקדוש ברוך הוא שיושב וקושר כתרים לאותיות. אמר לפניו [משה לקב'ה]: רבונו של עולם, מי מעכב על ידך?

אמר לו [הקב'ה למשה]:אדם אחד יש, שעתיד להיות בסוף כמה דורות, ועקיבא בן-יוסף שמו, שעתיד לדרוש על קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות.

אמר לפניו [משה לקב'ה] : רבונו של עולם, הראהו לי.

אמר לו [הקב'ה למשה] : חזור לאחוריך [הכנס למכונת הזמן וקפוץ עמה לאחור לימיו של ר' עקיבא]

הלך וישב בסוף שמונה שורות – ולא היה יודע מה הם אומרים. תשש כוחו. [נכנס משה לבית מדרשו של ר' עקיבא וישב בשורה האחרונה היכן שיושבים אורחים המזדמנים לבית המדרש, מקומם של עמי הארצות, ולא הבין מה אומר ר' עקיבא]

כיוון שהגיע לדבר אחד, אמרו לו תלמידיו [תלמידיו של ר' עקיבא שאלו את רבם] רבי, מנין לך?

אמר להם [ר' עקיבא לתלמידיו]: הלכה למשה מסיני.

נתישבה דעתו [של משה] חזר ובא לפני הקדוש ברוך הוא,

אמר לפניו [משה לקב'ה] : רבונו של עולם יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה על ידי ?

אמר לו [הקב'ה למשה]: שתוק, כך עלה במחשבה לפני.

אמר לפניו [משה לקב'ה]: רבונו של עולם, הראיתני תורתו, הראני שכרו.

אמר לו [הקב'ה למשה]:חזור לאחוריך. [כנס שוב למכונת הזמן וראה את סופו של ר' עקיבא]

חזר לאחוריו וראה ששוקלין בשרו במקולין [ראה משה שמוכרים בשווקים את בשרו של ר' עקיבא אחרי מותו, שהיה מהרוגי מלכות]

אמר לפניו [משה לקב'ה]: זו תורה וזו שכרה?!

אמר לו [הקב'ה למשה]: שתוק כך עלה במחשבה לפני.
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #45 ב- : אפריל 12, 2010, 20:49:48 »
אז אני מסכים איתך שאין אפשרות לדעת בודאות מדוע הייתה השואה, אבל עדיין אני חושב שיש טעם ואף כדאי לשאול שאלות ולהעלות השערות. צריך להיות
ממש חזק באמונה כדי לא לעשות כך.

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #46 ב- : אפריל 12, 2010, 21:53:51 »
אז אני מסכים איתך שאין אפשרות לדעת בודאות מדוע הייתה השואה, אבל עדיין אני חושב שיש טעם ואף כדאי לשאול שאלות ולהעלות השערות. צריך להיות
ממש חזק באמונה כדי לא לעשות כך.
ההפך הגמור, אמונה ילדותית היא אמונה שיש בה רק תשובות וסימני קריאה, אמונה בוגרת יודעת לשאול שאלות וגם לדעת שלא על כולם יש אכן תשובה כלל או לפחות לא תשובה מספקת ומלאה.
אני לא כתבתי כלל שאין לשאול, ההפך, שאל חקור ולמד גם לחיות עם שאלה לא פתורה.
מאידך, השערות בנושא זה כבר ניתן לפרוך את כולם, כך שעדיף לפעמים שלא להכנס להשערות סרק שהם לא תשובות מלאות ומספקות ולדעת לחיות בסוף בנדון דידן בסימן שאלה, זאת אמונה חזקה ובוגרת.
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק אלמ

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2059
  • וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #47 ב- : אפריל 12, 2010, 22:04:57 »
ההפך הגמור, אמונה ילדותית היא אמונה שיש בה רק תשובות וסימני קריאה, אמונה בוגרת יודעת לשאול שאלות וגם לדעת שלא על כולם יש אכן תשובה כלל או לפחות לא תשובה מספקת ומלאה.
אני לא כתבתי כלל שאין לשאול, ההפך, שאל חקור ולמד גם לחיות עם שאלה לא פתורה.
מאידך, השערות בנושא זה כבר ניתן לפרוך את כולם, כך שעדיף לפעמים שלא להכנס להשערות סרק שהם לא תשובות מלאות ומספקות ולדעת לחיות בסוף בנדון דידן בסימן שאלה, זאת אמונה חזקה ובוגרת.
אתה צודק, ואכן יש עקרון חשוב ומהותי בגישה הזאת ואשרי בעל האמונה החזקה המקיים את הכלל התורני 'תמים תיהיה עם ה' אלוקיך'. מצד שני אני חושב כי ההשערות וההסברים לשואה נועדו בעיקרם כדי להשיב לאפיקורוסים שמנסים בין היתר בעזרת השואה לנגח ולסלף את התורה ואת האמונה והם בכלל 'דע מה שתשיב לאפיקורוס' אך לאנשים בעלי אמונה ומאמינים ניתן להשיב את המשפט הפשטני והתמים המשאיר סימן שאלה אחד גדול.
כל מה שהיה טוב, עכשיו נחשב רע.
התיישבות הייתה מצווה, עכשיו היא עבירה.
להתגייס לצבא היה זכות, עכשיו זה חובה, עבודת כפיים הייתה כבוד, עכשיו זו בושה.

מנותק hebraic

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 575
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #48 ב- : אפריל 13, 2010, 02:17:44 »
m4a1- זה כבר שאלה אחרת , השאלה שעניתי לך נגעה לגבי "למה להאשים את הגוי אם הוא בעצם משמש ככלי"  ...בקשר לשאלה שאתה שואל

(קצת ארוך , אבל השתדלתי מאד לענות תשובה רצינית לשאלה רצינית, ואני רוצה להבהיר חד משמעית, שום דבר ממה שנכתב כאן לא בא לזלזל או לקטרג חלילה על בני העם היהודי, הנשמות הקדושות שנספו בשואה ,השם יקום דמם )

בגדול, התורה מסבירה למה ... אפשר לקחת כדוגמה עניין דומה לזה ולהשוות , נגיד השיעבוד במצרים.
למה היה שיעבוד כה נורא במצרים ? (ובאמת, הוא לא היה אמור להיות כה נורא במקור ) התשובה מגיעה מעיון במקורות על העניין,  כשיעקב אבינו עליו השלום ובניו הולכים למצרים , הוא לא יורד שם על מנת להשתקע ,על מנת להתאזרח ...כלל לא הם אומרים "וַיֹּאמְרוּ אֶל-פַּרְעֹה, לָגוּר בָּאָרֶץ בָּאנוּ, כִּי-אֵין מִרְעֶה לַצֹּאן אֲשֶׁר לַעֲבָדֶיךָ, כִּי-כָבֵד הָרָעָב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וְעַתָּה יֵשְׁבוּ-נָא עֲבָדֶיךָ, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן"  בראשית מז:ד , "לגור בארץ באנו" ,זאת אומרת מלשון גרות, ארעיות , לא ישיבת קבע , אלא ישיבה ארעית על מנת לחזור לארץ ישראל אחר כך. אבל הדור החדש שלא ראה את ארץ כנען וראה את ארץ מצרים מיום הוולדו , לא רצה לעזוב ,אלא להשתקע ,והתחיל בתהליך התבוללות  וכאמור שם פסוק כז "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן; וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ, וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד." והכלי יקר אומר על זה "כל פסוק זה באשמת בני ישראל הוא מדבר. כי הקב"ה גזר עליהם כי גר יהיה זרעך (זאת אומרת, ארעי יהיה זרעך בארץ מצרים) והמה בקשו להיות תושבים (אזרחי קבע)  במקום שנגזר עליהם גרות... כך הפסוק מאשימם על ישיבה זו שבקשו אחוזה בארץ לא להם... וכל כך נשתקעו שמה עד שלא רצו לצאת ממצרים (וזה הכוונה של "ויאחזו בה") עד שהוצרך הקב"ה להוציאם משם ביד חזקה. ואותן שלא רצו לצאת מתו בשלשת ימי אפילה"

זאת אומרת , הגבול (השאלה שאתה שואל) , שמבדיל בין "חטא" חמור , ל"חטא" בלתי נסבל שמצריך "יד חזקה" (או כלשונך "מה יכול להיות כל כך נורא") או "חמה שפוכה" .... זה כשהיהודים רוצים לחלוטין להתנתק מהיהדות שלהם ולהתבולל, ולהיטמע ,ונאחזים בארצות הגוים ורוצים להתנתק ממכורתם שהיא ארץ ישראל ,ובעצם , לא רוצים להיות יהודים יותר ועושים מעשים פרקטיים כדי לברוח מהיעוד שלהם ...אך הקב"ה לא נותן ליהודים לברוח מהיעוד שלהם כמו שהבאנו ואמרנו ""וְהָעֹלָה, עַל-רוּחֲכֶם--הָיוֹ, לֹא תִהְיֶה:  אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים, נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת--לְשָׁרֵת, עֵץ וָאָבֶן.  חַי-אָנִי, נְאֻם השם אלוקים :  אִם-לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה--אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם." (ושים לב להמשך של הפסוק " וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם, מִן-הָעַמִּים, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם, מִן-הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפוֹצֹתֶם בָּם--בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה"  ולמה ? מעבר לסיבה שהבאנו שאפילו אם לא מגיע לנו , אולי גם זה מידה כנגד מידה על זה שהם "נאחזים" ו"משתקעים" בארצות הגוים ורוצים להתנתק מארצם ארץ ישראל ,וכ"הבטחה" שהם לא יהיו בין הגוים ויוכלו להמשיך להתבולל גם כן)

"מה יכול להיות כל כך נורא שיהודי עושה שיוביל את אלוהים לגרום לכזו שחיטה. " וובכן , צריך לציין , שה"העונש החמור" הזה , נובע ישירות מההתבוללות של היהודים שגורמת להם לצאת ולהדמות לגוים , מה שגורם לגוים לבוז ולשנוא אותם, ואז הם מתחרים עם הגוים על מקומות עבודה ועל חיי התרבות הגרמניים וכו', והגרמנים מתמלאים בקנאה וכו' ,ולכן העונש הוא תוצאה ישירה של החטא , מההדבקות בגוים ובתרבותם, מגיע בוז ושנאה עמוקים כלפי ישראל מצד הגוים , והאם מצאנו לכך עדות גם במצרים ?  כן!   נביא מדברי הרב מאיר כהנא זצוק"ל הי"ד על שמות א:ז (עם כמה הערות שלי בין הציטוטים בסוגריים) "ותמלא הארץ אתם. "כחרשים [יער] של קנים" - תנחומא (אות ה). נראה שמילאו אל כל ארץ גושן, ואף התחילו לגלוש לתוך ארץ מצרים גופא, והמצרים נדהמו. אומר התנחומא (שם): "כיון שראו המצרים כך, חידשו עליהן גזירות."(זאת אומרת,חידשו =המציאו גזרות) "ובד בבד, במקביל עם ריבוי היהודים והתחזקותם, התחילו להשליך מעליהם את המסורת, וכתוצאה טבעית מכך הביא עליהם הקב"ה את שנאת המצרים. זה נרמז במלה "וישרצו", שמצד אחד אומר הספורנו: "ואחר שמתו כל שבעים נפש, נטו לדרכי שרצים,"(נטו לדרכי שרצים לדעתי הכוונה נטו לדרכי המצריים שהיו אוכלי שרצים ) " ומצד שני אומר הכלי יקר: "נעשו שפלים כשרצים זוחלי עפר בעיני המצרים".
 

והנה, לפי אור החיים, היו שלבים במפנה שחל ביחס המצרים ליהודים. וז"ל (פסוק ו): "אכן, שני כתובים הבאים כאחד [היינו, פסוקים ו-ז], להודיע השתלשלות התחלת השעבוד וסיבותיו... הא' - מיתת יוסף... שכל זמן שיוסף קיים היו ישראל בארץ מצרים שקטים ומעונגים. ב' - מיתת האחים, שכל זמן שאחד מן האחים קיים, היו המצריים מכבדין אותן... ג' - מיתת כל הדור, פירוש - כל השבעים נפש, שכולן היו חשובין בעיניהם ובאמצעותם לא היה להם פנים להשתעבד בהם... ד' - 'ובני ישראל [פרו וישרצו...'] - כי אם לא היתה ההרגשה הגדולה [מצד המצרים] שפרו וישרצו... לא היו נותנים לב לבקש תחבולות... ואולי כי יכוין הכתוב לומר כי היו הדרגות בדבר. כי במיתת יוסף ירדו מגדולתם, שהיו מעולים יותר ממצרים, ונעשו שוים להם. ובמיתת האחים ירדו למטה ממדרגתם, שהיו בעיניהם נבזים, אבל לא היו משתעבדים בהם. ובמיתת כל הדור, התחילו להשתעבד באמצעות קנאתם, אשר ראו הפלגת ריבויים של ישראל, שנתמלאה ארץ מצרים בהם".
 

גלות מצרים היא הדוגמה המקורית והקלאסית לשאר הגלויות, ודוגמה לשנאת היהודים בכל תהליכיה. בתחילה באו בני ישראל למצרים כאורחים נכבדים, שעזרו למצרים בעת צרתם. הם ישבו שם בשלוה ובכבוד, ובנו את הארץ ואת עצמם, ולכן חשבו שהם נחשבים לאזרחים שוים לכל דבר. וזה הוליד שני תהליכים: התבוללות גוברת, והתפשטות כלכלית וחברתית.ודוקא זה הוליד בקרב אזרחי הארץ רגשי קנאה ושנאה, ותביעה להחזיר למצריים "האמיתיים" את עמדות הכח וההשפעה, ומכאן הדרך סלולה לשעבוד ולסבל. וכך בכל גלות: אשליית השויון הופכת למציאות של סבל וצרות. אין אפשרות ליהודי להינצל מהשנאה והקנאה כל זמן שהוא בגלות."

ובמקום אחר שם על הפסוק "וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא." מפרש הרב "ותהליך ההתבוללות ידוע. מצד אחד, הם פרו ורבו, וגדלו בכמות ובעושר, ומצד שני הם חיו בהרגשה שזאת ארצם, ומשום כך התחילו להזניח את מסורתם ואת ייעודם, ולהשכיח את המצוות, כדי שיהיו לגמרי כמצריים. והמגמה הזאת הביאה אותם לידי בטחון שהמצרים יקבלו אותם כשווים לכל דבר, וגם הביאה אותם לרצון להתפשט מחוץ לארץ גושן ולהשתתף בחיי המצרים. וזאת כוונת דברי חז"ל המובאים בילקוט שמעוני (שמות א): "'ותמלא הארץ אותם'... מלאו את מצרים [כלומר, עברו את הגבול מגושן והתחילו למלא את מצרים גופא]. דבר אחר - שנתמלאו בתי טרטיאות ובתי קרקסיאות מהם; מיד גזרו עליהם [המצרים] שיפרשו מהן". כלומר, היהודים, ברצונם להתבולל, לא רק התערבו עם המצרים, אלא שאף התחילו להתמודד אתם על מקומות טובים ולתפוס מקומות כאלו. והקב"ה, במדה כנגד מדה, הביא על ישראל את תחילת עונשם כתוצאה טבעית של חטאם, דהיינו: המצרים נתמלאו קנאה-שנאה למראה העברים הזרים (שהרי למרות אשליית בני ישראל, המצרים הסתכלו עליהם עדיין כעברים, זרים מעבר הנהר), שמילאו את הארץ ותפסו מקומות טובים בחיי מצרים. אהבת המצרים אליהם - שהיא היתה בעצם אהבה ליוסף שעזר והציל אותם מרעב - הפכה בין לילה לקנאה-שנאה, והגלגל התחיל לחזור, והמצרים התחילו את תהליך השעבוד, בגזירה שהיהודים יפרשו מחיי המצרים. אך גם זה לא הספיק להניח את דעתם של המצרים, שפחדו מהשפעתם של בני ישראל ומריבויים הטבעי (וכן, כמו שנראה,"(עיין שם)" הסיתו אותם כהני  מצרים), ונקטו בצעדים נוספים "

בקיצור השיעבוד הקשה (הרבה יותר ממה שהיה צריך לכתחילה כשנגזר על אברהם שבניו ירדו מצרימה יהפכו שם לגוי גדול והמצריים ישעבדו אותם ואז השם יוציא אותם ) היה תוצאה ישירה של ההתבוללות והרצון להתנתק מיעודם ומארץ ישראל


האם בתקופה שלפני השואה מצאנו שהיה התבוללות בסדר גודל כזה ?

לצערנו , וצריך להגיד בפה מלא, בוודאי שהיו צדיקים, ובוודאי שהרבה יהודים היו צדיקים ושומרי מצוות ...אבל באמת היה התבוללות קשה מאד בחלקים גדולים של עם ישראל ,שהתחילה בהתבוללות פיזית של התנצרות והתגויות (התגויות = תנועות שעודדו התבוללות ו"הפיכה" לגוים , כגון תנועת ההשכלה, שאף ניסתה להשפיע על כל העם להפוך לכזה , וכאנטי תזה להם, נוצרה בעצם התנועה החרדית,שהיית איגוד האורתודוכסים, להגן על העם) באירופה , וגם באמריקה לצערנו יהודים רבים רצו להיות חלק מהMELTING POT (מונח אמריקאי שנועד לתאר את כור ההיתוך של העמים ,שכולם בעצם מתחברים והופכים לאומה אחת )  ועד היום אנחנו רואים את הצרות שזה גרם בדור מבולבל ואבוד שלא יודע דבר על יהדותו בחלק גדול ביהדות ארצות הברית - וחלק גדול מכל הרעיון הזה ,היה גישה שנולדה בתנועות המסלפות והמעווותות שהולידו מתבוללים באירופה שקראו לעצמם"-הכנס של של עם גוי- בני דת משה"

כך נולדה התנועה הרפורמית, שניסתה לעוות ולסלף את היהדות ולהפוך את היהדות לתנועה מתבוללת עם רעיונות יהודיים למחצה , שאפשר לשנות ולשחק בהם ככל אוות נפשם....
בקיצור ...מבחינה לאומית יהודית ...העם היהודי ככלל היה בסכנה גדולה מאד לקיומו , ולא מהיטלר ימח שמו ושם זכרו והגרמנים בתחילה , אלא מההתבוללות החמורה ושאיפת ההדבקות בגוים שאפפה חלקים גדולים בעם היהודי אז ,לצערנו .

אזלוג כאן קצת למה שנץ דיבר עליו בדיון , שהיום יש רמות הרבה יותר גדולות של התבוללות חלילה(אבל לדעתי חייב להוסיף שחלקים נרחבים של העם ורוב העם בארץ דווקא חוזר לתורה), אז למה זה קרה דווקא אז ?

ראשית , אף אחד לא באמת יודע את חישובי השם ולמה זה קרה דווקא בדור ההוא , אבל יש הבדל עצום , בין היהודי המבולבל של היום , לבין היהודי המתבולל  , שהיהודי המבולבל הוא התוצאה שלו ... זה שהיום יש יהודים שלא יודעים שום דבר על יהדותם, ללא קשר למספרם לעומת המתבוללים של אז ...בכל אופן יש הבדל ...הם לא עושים להכעיס - הם פשוט לא יודעים  ... המתבוללים כן עשו להכעיס (להכעיס - ליזום מהלך התבוללות-התנתקות מעם ישראל ,מארץ ישראל) היהודים המבולבלים של היום - הם תוצאה של הדור המתבולל המקורי , אך לא הם המתבוללים(לפחות לא בכוונה תחילה ומבחינת מאיסה ביהדות) ...

דבר אחר שצריך להוסיף , אפשר לקחת דוגמה קשה מאד , שבאה מתוך השואה עצמה ... הרב שלמה יששכר טייכטל זצוק"ל הי"ד שנרצח בשואה , השואה גרמה לו למהפך רעיוני שגרם לו לכתוב את הספר "אם הבנים שמחה" (בזמן השואה)  שבה הוא מסביר ,שעם ישראל חייב לעלות לארץ ישראל שזה ההפך הגמור ממה שהוא (והרבה צדיקים) סברו לפני השואה .... פה אנחנו מגיעים לנקודה מאד קשה ...גם אצל צדיקים - אחרי אלפי שנות גלות ובלבול , נכנס בלבול .... והיה צריך לעלות לארץ ישראל ... מספרים על יהודי ניצול שואה שלאחר המלחמה נראה חיוור וממש מדוכא וכו' , ניכר עליו שהוא במצוקה רגשית , ושאלו אותו , אם הוא צריך משהו, מה קרה ,וכו' ...והוא סיפר , שלפני המלחמה ,הוא היה בארץ ,ודיבר עם הרב הראי"ה קוק זצוק"ל שאמר לו שהוא צריך לעשות עליה ולגור בארץ,להשאר בארץ ... והוא שמע, ולא עשה עליה ונשאר באירופה ...וכמדומני ממה שאני זוכר, הוא סיפר שכל משפחתו נהרגה בשואה ושהוא הניצול היחיד , והסיבה שהוא במצב הזה - זה בגלל שהוא מתחרט שהוא לא הקשיב לרב הראי"ה קוק זצוק"ל ונשאר בגלות

עד כדי כך כנראה שרר הבלבול - אפילו בחלק גדול ממחנה שומרי התורה - שבעל אם הבנים שמחה זצוק"ל הי"ד כותב בהקדמה - שהספר הזה הוא למי שמוכן לקבל את האמת  ...זאת אומרת , בגלל שכל כך הרבה היו רחוקים מהרעיון הזה שצריך לעלות לארץ ישראל ולהקים מדינה ...הוא היה צריך להתנער מעצם הרעיון על וויכוח סתמי על זה , של ה"אנטי ציונות" שהוא הכיר ובא מהרקע שלה ...שהם טועים...ושתירוצים לא יעזרו ...שזה האמת, שחייב ולכן , זה בשביל מי שמוכן לקבל את האמת.

עד כדי כך שרר הבלבול בעולם היהודי כולו , שכשז'בוטינסקי אמר ללמד את היהודים לירות , הוא נלעג מקצה אחד של הקהילות היהודיות לקצה האחר ... הוא נלעג על ידי איינשטן (שביקשו ממנו ההנהגה היהודית "להגיד ליהדות ארצות הברית " לא לבוא להקשיב להרצאות המסוכנות והגורמי אנטישמיות שלו) ועל ידי כל ההנהגה היהודית העולמית (הכוונה המנהיגים החילוניים של הקהילות היהודיות) ....זרקו עליו אבנים ,כשהוא בא להרצות בפולין ... וכו' .... העולם היהודי היה כל כך מבולבל ורחוק מהדעה האמיתית ...


לכן זה הרבה גורמים שהצטברו - שגרמו את השואה - העונש היה תוצאה של החטא עצמו , השם אומר "וְאָנֹכִי, הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא, עַל כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר עָשָׂה:  כִּי פָנָה, אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים.  "   העונש הוא לא מהשם יתברך ישירות כעונש אלוקי, השם לא חפץ ברצח בניו חלילה - אבל זה מידה כנגד מידה על כל הרעה אשר עשו (בהסתירם פניהם מהתורה - ומידה כנגד מידה) כתוצאה מזה השם הסתיר פניו מהם , לזמן מסוים , וזה מה שגרם לתוצאות חטאיהם לגרום לעונש שנגרם מהם .... בירושלמי ניזקין פרק י כתוב "אין לך שעה קשה בעולם מאותה שעה שאמר לו הקב"ה למשה ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא" ...

עכשיו ראוי להוסיף , הקב"ה הבטיח לנו שנהיה קיימים תמיד ,זאת אומרת, אי אפשר ולעולם לא יוכלו להשמיד אותנו - ולכן - כשיש חטאים חמורים (שהיו מחייבים כל עם אחר כלייה !) שעוברים כל קו אדום , כשיהודים חלילה כקולקטיב, כלאום, רוצים לברוח מיעודם הנצחי ...זה כבר עובר כל גבול ...וזה לא שהשם רוצה שבניו יסבלו - אבל הוא לא יתן לנו להתנתק ממהות, מהיעוד , של עם ישראל

אם לא הייתה שואה ...ועם ישראל ברובו היה מתבולל לחלוטין (שזה בהחלט לצערי הייתה אופציה ריאלית בקשר לחלקים ענקיים מעם ישראל) ....זה היה יותר טוב?

שני האופציות כאן רעות לחלוטין ...רק שבאופציה הראשונה (שואה) היה את התקווה של "מעז יצא מתוק" ...תשובה ,כפרה, חילול השם שיגרום להשם לקום כגיבור ולהנקם מצריו ולגדל את בניו (כמו שאכן קרה)  ...ובאופציה השנייה ...היה תקווה רק למי שהיה נשאר יהודי ,השאר היו הופכים לגוים ומתבוללים לחלוטין ושורפים את כל הגשרים חזרה הביתה ...

כך או כך , שני האופציות האלה זה תוצאות ישירות של החטאים שעברו כל קו אדום ...וכל ישראל ערבין זה בזה , יש ערבות בין כל היהודים ...לכן כשהמתבוללים אומרים "מה אכפת לכם, אני לא פוגע באף אחד ולא מפריע לאף אחד" ...זה משפט עקר מן היסוד ...לעם ישראל יש ערבות הדדית , כולם ביחד ... ואם חלק מהיהודים חופרים חור בספינה הזאת ...זה כן משפיע על כל העם ... ולפעמים צדיקים סבלו - בשביל ששאר העם יוכל להמשיך להתקיים בזכות המסירות נפש של הצדיקים  ... עשרת הרוגי מלכות עליהם השלום השם יקום דמם היא דוגמה לזה , שלולי היה גזירה כזאת (שהרומאים הוציאו להורג את אותם עשרת תלמידי חכמים עליהם השלום השם יקום דמם ), יכל לבוא חלילה עונש עצום לעם .  לפעמים הקב"ה מעניש עצים ואבנים (בשביל זה נחרבו שני בתי מקדש) כדי שהעונש לא יבוא על העם עצמו.

לסיכום :
שורה תחתונה , הקב"ה אוהב את ישראל עמו ...ואת חישוביו אנחנו לא יודעים ,ולא ב"רמה" להבין כפי שהוא מבין אותם ...אבל הוא בחר בנו מאהבתו אותנו ואת אבותינו , בחירה שאין בה ביטול ותנאי - אך היא לעולם לא תפסיק ,והיהודים לעולם לא יוכלו לבטל אותה , ואם חלילה כל העם מגיע למצב שבו הוא רוצה לברוח מהיעוד ...הקב"ה יחזיר את עמו אל המסלול היהודי ...

מברכים כל בוקר את השם יתברך "שלא עשני גוי" ...והמשמעות של זה היא עמוקה למדי ... אנחנו מברכים את השם לא רק על עצם זה שנולדנו יהודים ולא גוים , אלא אנחנו מכריזים בזה ,שאנחנו רוצים להיות יהודים , ולא בגלל הגוים (בגלל שנאתם למתבוללים) אנחנו "יהודים בעל כרחנו"
אנחנו יהודים, וגאים בזה ...זה המשמעות של הברכה ...זה "הגיון יהודי תקין", חסר תסביכים גלותיים .

השואה הייתה קטסטרופה , ואין לנו את הכלים כדי להבין למה היא קרתה , אנחנו רק יכולים להסתכל על ההיסטוריה ולראות איפה היו הבעיות ומה אנחנו יכולים לשפר ולא לחזור על אותם טעויות

יעקב אבינו עליו השלום התפלל להקב"ה "זממו אל תפק" על אדום , בגמרא מסכת מגילה, דף ו "אמר יעקב לפני הקב"ה, ריבונו של עולם אל תתן לעשיו הרשע תאות ליבו" זממו אל תפק" זו גרממיא של אדום שלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם כולו"(במקום אחר בגמרא מוזכר שגרממיא הם גומר ,במדרש בראשית רבה כתוב שמצאצאי גומר אלה גרמוניקא)  (ו"של אדום" ייתכן הכוונה, כי בתקופתם גרמניה הייתה כבושה של רומא ,שהיו מבני עשיו)

(וסתם לעוד תוספת זיהוי שאכן מדובר על אותם גרמנים "ואמר רבי חמא בר חנינא תלת מאה קטירי תגא איכא בגרממיא של אדום " זאת אומרת שלוש מאות  נסיכויות יש\יהיו בגרממיא של אדום , קטע מעניין בקשר לזה מהאינצקלופדיה העברית על הערך גרמניה (גרמניא עמוד 432 "ללהתפוררות הפוליטית של גרמניא , היו תוצאות מרחיקות לכת :שלוש מאות הנסיכויות והערים החופשיות שמרו בקנאות על עצמאותן הכלכלית... במאות ה 17-18")

זאת אומרת, הייתה נבואה עתיקה שחז"ל הביאו אותו שיעקב אבינו עליו השלום התפלל על האומה הזאת "זממו אל תפק" וכבר אז (כשגרמניה הייתה סתם אוסף ברברים) ידעו שיש לה רצון ביום מן הימים לצאת להחריב את העולם כולו
ידענו מי אלו יהיו ...ידענו שזה יכול לקרות ...הוזהרנו . חלקים גדולים מעמנו דחפו אצבע לשקע חשמל בניגוד להוראות יצרן . התורה מצוה אותנו "זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם, בִּינוּ שְׁנוֹת דֹּר-וָדֹר" (דברים לב:ז)  צריך לזכור את ההיסטוריה ... צריך "לזכור" ימות עולם , צריך להבין באירועים בדורות קודמים , כדי להבין ולהשכיל לא לטעות באותם טעויות שוב ... במקום להתרכז בלמה היה העונש ולמה דווקא עונש כזה, במקום לנסות לחשב את החשבונות של הקב"ה שנשגבים מאיתנו בינתו וחכמתו ,  צריך להסתכל איפה לא היינו בסדר , צריך להבין שהוא אוהב אותנו ,ושהגאולה שלנו בפתח,כל שעלינו לעשות הוא לקבלה בזרועות פתוחות
« עריכה אחרונה: אפריל 13, 2010, 02:42:34 על ידי hebraic »
LIONS OF JUDAH ARE AWAKEN , EAGER TO SPILL OUR ENEMIES BLOOD