ואיך את לומדת זאת מהכתוב?
(מצטער על היותי תוכי)
אבל חוץ מהרמז שמובא בבראשית לא מוזכר עוד שום מצוות לא תעשה או מקרה אחר שמדבר על העניין
מה שכן שוב במספר מקומות מדברים על מצוות ייבום
המוזכרת בפסוק לפני...
לומדים את זה מהכתוב משום שגם בצורת עשיית הדין
עונש מוות בסקילה לא יכול להנתן ללא עדים.
גם אם אדם עד על עצמו ואומר שהוא עשה מעשה נבלה זה לא נחשב לו לעדות אלה למצב שעדים לזה שהוא או
אומר את האמת על מעשה רע שעשה או משקר שגם זה חטא וגם אולי בשוגג.
גם אין מוות בסקילה על מעשה רע חטא שנעשה בשוגג ולא בכוונה.
אדם שהוא מאוהבי ה' ושומר מצוותיו יש לו חסד
ולכן ניתנו גם מצוות שצריך לשמור במקרה שאדם חוטא בסוג מסויים של חטאים.
למשל רוצח שרצח בשוגג יש לו עיר מקלט
אדם ששפך בשוגג יש לו אפשרות להטהר אחרי יממה רק שירצח בשרו במים
אדם שנגע במת לא יכול לטהר את עצמו וצריך שמישהו מבחוץ יטהר אותו במשך שבוע
אדם שנפצע וטמא מהדם שלו הוא לא נטמא בכוונה ירחץ בשרו במים ויטמא עד הערב
בדרך כלל.
לוקח זמן לכפר על דברים מסויימים
הכי הרבה זמן זה על רצח שוגג.
גם שפיכת זרע לבטלה יכולה להעשות בשוגג או ללא שליטה וגם עליה יש צורה שאפשר לכפר
בקשר לאונן
בראשית פרק לח פסוק ח: וַיֹּאמֶר יְהוּדָה לְאוֹנָן, בֹּא אֶל-אֵשֶׁת אָחִיךָ וְיַבֵּם אֹתָהּ; וְהָקֵם זֶרַע, לְאָחִיךָ.
יש כאן כמה מצוות לפי חוקי הברית שאונן היה אמור לעשות בהיענות שלו לבקשת אביו
א. כיבוד הורים
ב. יבום והקמת זרע לאחיו שמת
ויקרא פרק טו
* פסוק טז: וְאִישׁ, כִּי-תֵצֵא מִמֶּנּוּ שִׁכְבַת-זָרַע--וְרָחַץ בַּמַּיִם אֶת-כָּל-בְּשָׂרוֹ, וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב.
* פסוק יז: וְכָל-בֶּגֶד וְכָל-עוֹר, אֲשֶׁר-יִהְיֶה עָלָיו שִׁכְבַת-זָרַע--וְכֻבַּס בַּמַּיִם, וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב.
* פסוק יח: וְאִשָּׁה, אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אִישׁ אֹתָהּ שִׁכְבַת-זָרַע--וְרָחֲצוּ בַמַּיִם, וְטָמְאוּ עַד-הָעָרֶב.
בכלל כדאי לקרוא את כל הפרק