כתב נושא: הקבלה  (נקרא 8577 פעמים)

0 משתמשים ו- 2 אורחים נמצאים בנושא זה.

Aaron

  • אורח
הקבלה
« ב- : יולי 12, 2007, 14:21:27 »
מה זה הקבלה? שמעתי שמישהו פה פעם אמר שהקבליסטים הם חוטאים.
מה זה ספר הזוהר?

מנותק אלירן

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2302
הקבלה
« להגיב #1 ב- : יולי 12, 2007, 14:35:36 »
בקבלה יש סודות שאף-אחד חוץ מהקבליסטים לא יודע.. סודות על עצם העולם, סודות על הבריאה, על הכול...
 
אולי שמעתם על הקבליסט שחי לפני כמה עשרות שנים בבאר-שבע, שמרוב שהוא היה גדול בקבלה הוא היה יכול להסתכל על בן-אדם ולהגיד לו
בעוד כמה זמן הוא ימות..

יש שם דברים שלא נתפסים, וכדי ללמוד קבלה, האדם צריך קודם להיות נצר למשפחה של קבליסטים, וגם להיות בגיל 40+ נשוי וגם הוא צריך לדעת את כל התורה..
« עריכה אחרונה: יולי 19, 2007, 03:08:21 על ידי גם בשן וגם גלעד »

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
הקבלה
« להגיב #2 ב- : יולי 12, 2007, 15:18:56 »
אני ממליץ על האתר של הרב משה ארמוני. שם הוא עונה בעצמו לשאלות בפורום.
http://www.armoni.info

למותר לציין שהמתנגדים לתורת הנסתר לפי הזוהר הקדוש והארי ז"ל אינם חלק מהיהדות האותנטית והנאמנה.
« עריכה אחרונה: יולי 19, 2007, 03:08:40 על ידי גם בשן וגם גלעד »

Aaron

  • אורח
הקבלה
« להגיב #3 ב- : יולי 12, 2007, 15:23:00 »
תודה לשניכם.

מנותק tomsalts

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1052
הקבלה
« להגיב #4 ב- : יולי 12, 2007, 17:14:27 »
אני ממליץ על האתר של הרב משה ארמוני שם הוא עונה בעצמו לשאלות בפורום.
http://www.armoni.info

למותר לציין שהמתנגדים לתורת הנסתר לפי הזוהר הקדוש והאריז"ל אינם חלק מהיהדות האותנטית והנאמנה.

פעם רוב היהודים ידעו את ספר הזוהר אך כאשר החינוך היהודי התפרק כך גם הקבלה.

מנותק קסטל

  • משתמש(ת) חדש(ה)
  • *
  • הודעות: 6
הקבלה
« להגיב #5 ב- : יולי 14, 2007, 22:02:59 »
בס"ד
אליהו הנביא אמר לרבי שמעון בר יוחאי בחיבורא דא יפקון מן גלותא ברחמים
דהיינו על ידי לימוד תורת הזוהר הקדוש יצאו מן הגלות ברחמים.
רבי חיים ויטאל כותב בהקדמת שער ההקדמות שהוא תהה מדוע עדין לא נושענו והגיע למסקנה שחוסר לימוד פנימיות התורה הוא הגורם.
« עריכה אחרונה: יולי 19, 2007, 03:09:17 על ידי גם בשן וגם גלעד »

מנותק שלמה

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6051
  • ארץ ישראל לעם ישראל על פי תורת ישראל
הקבלה
« להגיב #6 ב- : יולי 14, 2007, 22:21:11 »
הקבלה זה משהו משני ביהדות.
אם אתה באמת רוצה לדעת יותר, הִנה משהו קטן:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94:Sefirot.png

זו "רק" תמונה. אני אישית ביזבזתי פעם על תמונה כזו שעה מהחיים שלי כדי להנסות להבין אותה היטב, ואני מקווה שבאמת מה שהבנתי זה הרוב.
לא צריך להתייחס לקבלה כְּלַדבר החשוב ביותר.
 
« עריכה אחרונה: יולי 19, 2007, 03:10:08 על ידי גם בשן וגם גלעד »
יהודים מכול העדות תיתאחדו!
שמאלנות זה אופיום להמונים!

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
הקבלה
« להגיב #7 ב- : יולי 14, 2007, 22:39:50 »
קידוש השם הוא המטרה שלשמה עם ישראל קיים, ומהווה עיקרון מנחה הרבה יותר חשוב מלימוד קבלה גרידא.  בלי אמונה, בלי בטחון, בלי מסירות נפש, בלי הבנה של הרעיון היהודי, ידע קבליסטי הינו חסר תוחלת, ובסוף מוביל לחילול השם.  כראיה, ראו את כל הכתות ה"קבליסטיות" בארה"ב, שמונהגות ע"י "רבנים" "קבליסטים".  במקום לשאוף להפוך למכשפים קבליסטיים קוראי-מחשבות רבי-עוצמה, המטרה שלנו בדור זה צריכה להיות טיהור א"י ובניית בית שלישי.  צריך להתיר רק למיעוט שבמיעוט ללמוד מיסטיקה יהודית---כל שאר עמנו צריכים להיות יהודים נורמלים.  זו דעתי האישית.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק tomsalts

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1052
הקבלה
« להגיב #8 ב- : יולי 14, 2007, 23:46:48 »
קידוש השם הוא המטרה שלשמה עם ישראל קיים, ומהווה עיקרון מנחה הרבה יותר חשוב מלימוד קבלה גרידא.  בלי אמונה, בלי בטחון, בלי מסירות נפש, בלי הבנה של הרעיון היהודי, ידע קבליסטי הינו חסר תוחלת, ובסוף מוביל לחילול השם.  כראיה, ראו את כל הכתות ה"קבליסטיות" בארה"ב, שמונהגות ע"י "רבנים" "קבליסטים".  במקום לשאוף להפוך למכשפים קבליסטיים קוראי-מחשבות רבי-עוצמה, המטרה שלנו בדור זה צריכה להיות טיהור א"י ובניית בית שלישי.  צריך להתיר רק למיעוט שבמיעוט ללמוד מיסטיקה יהודית---כל שאר עמנו צריכים להיות יהודים נורמלים.  זו דעתי האישית.

אינני יודע, הקבלה זה חלק מעמנו.. דבר שני, פעם כולם ידעו על זה ואת זה, רק שהועסקים בכך היו מעטים..

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
הקבלה
« להגיב #9 ב- : יולי 15, 2007, 15:11:22 »
קידוש השם הוא המטרה שלשמה עם ישראל קיים, ומהווה עיקרון מנחה הרבה יותר חשוב מלימוד קבלה גרידא.  בלי אמונה, בלי בטחון, בלי מסירות נפש, בלי הבנה של הרעיון היהודי, ידע קבליסטי הינו חסר תוחלת, ובסוף מוביל לחילול השם.  כראיה, ראו את כל הכתות ה"קבליסטיות" בארה"ב, שמונהגות ע"י "רבנים" "קבליסטים".  במקום לשאוף להפוך למכשפים קבליסטיים קוראי-מחשבות רבי-עוצמה, המטרה שלנו בדור זה צריכה להיות טיהור א"י ובניית בית שלישי.  צריך להתיר רק למיעוט שבמיעוט ללמוד מיסטיקה יהודית---כל שאר עמנו צריכים להיות יהודים נורמלים.  זו דעתי האישית.

אין דבר כזה "מיסטיקה יהודית". ביהדות, יש חיבור מושלם ושלם בין ארבעת חלקי הפרד"ס, פשט, רמז דרש וסוד.
האחד מבאר ומשלים את השני ובלי כל החלקים יחדיו אין תורתו של אדם שלמה.

הקבלה עוסקת במבנה הבריאה הבסיסי ביותר ומבארת איך המצוות שהאדם עושה משפיעות בפועל על העולמות העליונים. אין שום דבר לא נורמלי בכמיהה לדעת כיצד הקב"ה מנהל את עולמו. כל זאת לאחר קבלת עול מלכות שמים, כמובן. מי שלא מקבל עול מלכות שמים לא יכול לשאת התמודדות רציונלית עם שפת הקבלה המדברת במשלים ע"ג משלים.
« עריכה אחרונה: יולי 19, 2007, 03:11:55 על ידי גם בשן וגם גלעד »

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
הקבלה
« להגיב #10 ב- : יולי 16, 2007, 01:26:27 »
קידוש השם הוא המטרה שלשמה עם ישראל קיים, ומהווה עיקרון מנחה הרבה יותר חשוב מלימוד קבלה גרידא.  בלי אמונה, בלי בטחון, בלי מסירות נפש, בלי הבנה של הרעיון היהודי, ידע קבליסטי הינו חסר תוחלת, ובסוף מוביל לחילול השם.  כראיה, ראו את כל הכתות ה"קבליסטיות" בארה"ב, שמונהגות ע"י "רבנים" "קבליסטים".  במקום לשאוף להפוך למכשפים קבליסטיים קוראי-מחשבות רבי-עוצמה, המטרה שלנו בדור זה צריכה להיות טיהור א"י ובניית בית שלישי.  צריך להתיר רק למיעוט שבמיעוט ללמוד מיסטיקה יהודית---כל שאר עמנו צריכים להיות יהודים נורמלים.  זו דעתי האישית.

אין דבר כזה "מיסטיקה יהודית". ביהדות, יש חיבור מושלם ושלם בין ארבעת חלקי הפרד"ס, פשט, רמז דרש וסוד.
האחד מבאר ומשלים את השני ובלי כל החלקים יחדיו אין תורתו של אדם שלמה.

הקבלה עוסקת במבנה הבריאה הבסיסי ביותר ומבארת איך המצוות שהאדם עושה משפיעות
בפועל על העולמות העליונים. אין שום דבר לא נורמלי בכמיהה לדעת כיצד הקב"ה מנהל את
עולמו. כל זאת לאחר קבלת עול מלכות שמים, כמובן. מי שלא מקבל עול מלכות שמים לא
יכול לשאת התמודדות רציונלית עם שפת הקבלה המדברת במשלים ע"ג משלים.
תודה על ההבהרה, כמו תמיד במקום.  במונחים מעשיים, ובהנחה כמובן שהיהודי עומד בדרישות (לפחות בן ארבעים, עם משפחה, וקבל על עצמו עול מלכות שמיים), איזה אחוז מזמן לימודי תורה כדאי להשקיע בלימוד הזוהר?  ברור שהתשובה תלויה גם ביכולת האישית של התלמיד.  אני יודע שבספרים של תלמידי חכמים מסויימים יש ציטוטים מתוך הזוהר הקדוש, כך שע"י לימוד הספרים הללו, אפשר בעקיפין גם ללמוד את הזוהר.  דוגמא בולטת במיוחד הם ספרים של הגאון מוילנא שעוסקים בערב רב ובגלות האחרונה.
« עריכה אחרונה: יולי 16, 2007, 01:27:27 על ידי דוקא_כך »
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
הקבלה
« להגיב #11 ב- : יולי 17, 2007, 21:10:18 »
אני ממליץ על האתר של הרב משה ארמוני שם הוא עונה בעצמו לשאלות בפורום.
http://www.armoni.info

למותר לציין שהמתנגדים לתורת הנסתר לפי הזוהר הקדוש והאריז"ל אינם חלק מהיהדות האותנטית והנאמנה.

לדעתך חלק נכבד מגדולי תימן ועוד חלק גדול של רבנים (שאינם מאמינים בזוהר בכלל או שלא מאמינים בחלקו-הם טוענים שחלק מזויף) הם לא חלק מ"היהדות האותנטית והנאמנה"?

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
הקבלה
« להגיב #12 ב- : יולי 18, 2007, 06:41:03 »
נראה לי שאותם אלו שמתנגדים לחלוטין לזוהר יתנגדו גם ללימוד אגדה, וכולנו יודעים כמה חשוב ללמוד אגדה, בלעדיה אי אפשר להבין את פעולות השם.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
הקבלה
« להגיב #13 ב- : יולי 18, 2007, 13:16:25 »
נראה לי שאותם אלו שמתנגדים לחלוטין לזוהר יתנגדו גם ללימוד אגדה, וכולנו יודעים כמה חשוב ללמוד אגדה, בלעדיה אי אפשר להבין את פעולות השם.
לא, מכיוון ש א. אין חילוק לגבי הזמן מתי נכתבו האגדתות וב. האגדתות לא נפסקות להלכה אלא הם סיפורים שבהם אנו רואים את רוחה של התורה, בעוד שישנן פסיקות הלכה ע"פ הזוהר.

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
הקבלה
« להגיב #14 ב- : יולי 18, 2007, 16:58:37 »
נראה לי שאותם אלו שמתנגדים לחלוטין לזוהר יתנגדו גם ללימוד אגדה, וכולנו יודעים כמה חשוב ללמוד אגדה, בלעדיה אי אפשר להבין את פעולות השם.
לא, מכיוון ש א. אין חילוק לגבי הזמן מתי נכתבו האגדתות וב. האגדתות לא נפסקות להלכה אלא הם סיפורים שבהם אנו רואים את רוחה של התורה, בעוד שישנן פסיקות הלכה ע"פ הזוהר.
שמע, אולי אתה צודק.  נראה לי שעצם זה שהגאון מוילנא ציטט מהזוהר וחזה את העתיד על פי תורת הנסתר צריכה להוות לגיטימציה ללימוד הזוהר, אבל בקשר לצורה שבה יש ללמוד או לשלב לימוד הזוהר עם לימוד התנ"ך וההלכה---זה נושא לדיון.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
הקבלה
« להגיב #15 ב- : יולי 19, 2007, 02:51:44 »
אני ממליץ על האתר של הרב משה ארמוני שם הוא עונה בעצמו לשאלות בפורום.
http://www.armoni.info

למותר לציין שהמתנגדים לתורת הנסתר לפי הזוהר הקדוש והאריז"ל אינם חלק מהיהדות האותנטית והנאמנה.

לדעתך חלק נכבד מגדולי תימן ועוד חלק גדול של רבנים (שאינם מאמינים בזוהר בכלל או שלא מאמינים בחלקו-הם טוענים שחלק מזויף) הם לא חלק מ"היהדות האותנטית והנאמנה"?

אינך מדייק. לפני כ-90 שנים קמה לה כת קטנה בתימן בראשות יחיא קפאח והוציאה ספר גידופים גס רוח נגד ספר הזוהר הקדוש.

גדולי רבני תימן התאחדו והוציאו ספר נגדי, הנקרא אמונת ה'. כל גדולי א"י ובראשם הראי"ה קוק חתמו על כתב חרם ונידוי לכת הזו ולראשה. לכן, כן - אני מרשה לעצמי לומר שכת זו לא היתה חלק מהיהדות האותנטית והנאמנה. אבל בכל מקרה, לאחר פטירתו של קפאח הכת הזו נעלמה ואינה
קיימת הלכה למעשה, וחבל לערב את התימנים שכבר עשו שלום בינם לבין עצמם והתנערו מהמחלוקת ההיא.
« עריכה אחרונה: יולי 19, 2007, 03:14:37 על ידי גם בשן וגם גלעד »

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
הקבלה
« להגיב #16 ב- : יולי 19, 2007, 08:47:52 »
אני ממליץ על האתר של הרב משה ארמוני שם הוא עונה בעצמו לשאלות בפורום.
http://www.armoni.info

למותר לציין שהמתנגדים לתורת הנסתר לפי הזוהר הקדוש והאריז"ל אינם חלק מהיהדות האותנטית והנאמנה.

לדעתך חלק נכבד מגדולי תימן ועוד חלק גדול של רבנים (שאינם מאמינים בזוהר בכלל או שלא מאמינים בחלקו-הם טוענים שחלק מזויף) הם לא חלק מ"היהדות האותנטית והנאמנה"?

אינך מדייק. לפני כ-90 שנים קמה לה כת קטנה בתימן בראשות יחיא קפאח והוציאה ספר גידופים גס רוח נגד ספר הזוהר הקדוש.

גדולי רבני תימן התאחדו והוציאו ספר נגדי, הנקרא אמונת ה'. כל גדולי א"י ובראשם הראי"ה קוק חתמו על כתב חרם ונידוי לכת הזו ולראשה. לכן, כן - אני מרשה לעצמי לומר שכת זו לא היתה חלק מהיהדות האותנטית והנאמנה. אבל בכל מקרה, לאחר פטירתו של קפאח הכת הזו נעלמה ואינה
קיימת הלכה למעשה, וחבל לערב את התימנים שכבר עשו שלום בינם לבין עצמם והתנערו מהמחלוקת ההיא.
כבר בתימן היו רבנים שהתנגדו לזוהר ועכ"פ בשו"ת מהרש"ל סימן צח הוא כותב את היחס שלי (פחות או יותר) לזוהר (ההדגשות שלי):

"תשובה אהובי ידידי המשכיל הר' מרדכי בר תנחום י"ץ ששאלת אותי על מנהגי אם להניח תפילין של יד בישיבה או בעמידה מפני שראית הרבה מן המדקדקים בדיקדו"ק עניות להניח תפילין של יד בישיבה דע אהו' חדשים מקרוב באו ורוצים להיות מכת המקובלים וממדרשי הנעלמים ומחלשי הראות לא יביטו באור הזוהר ולא ידעו מוצאו ומבואו וכוונתו אלא שכך מצאו בספרי רשב"י ודע אהו' שכל רבותי ואבותי הקדושים ששמשו גאוני עולם ראיתי מהם שלא נהגו כך אלא כדברי התלמוד והפוסקים ואם היה רשב"י עומד לפנינו וצוח לשנות המנהג שנהגו הקדמונים לא אשגחינן ביה כי ברוב דבריו אין הלכה כמותו וכאשר כתב הקאר"ו וראייה לזה שהוא כתב סודות גדולות ואזהרות נפלאות שאין לברך שתי ברכות על תפילין של ראש ושל יד ואנו לא אשגחינן ביה ומברכין שתים גם הוא כתב המניח תפילין בח"ה חייב מיתה ואנחנו מניחים ומברכין עליהן ואף שבני א"י אינן מניחין תפילין כלל בח"ה לפי שהרשב"א בא וביטל המנהג לפי סברתו שתפס דעת ר"י בעל התוס' ולא שחשו לבד לדברי הזוהר ולא תאמר שהזקנים שהיו לפנינו לא ידעו מהספרים החצונים שנמצאו לע"ע ביד הלומדים הלא האגור נמי כתב שמצא ג' דינים בהזוהר וזה שזכרתי אחד מהן וכל הקדמונים למדו ודקדקו הרבה בספר ההוא ואפ"ה לא חשו לזה כי האמת שהוא עצמו כתב שלא מצא דבר זה בכל המחברים שראה בימיו ועתה פקח עיניך וראה אם היה בזה ממש אי אפשר שלא הזכירו שום מחבר אחר גם לא אישתמיט רמז בתלמוד בבלי וירושלמי ספרא ופסיקתא ושאלתות ויפה כוונ' הקאר"ו שהביא הרבה דברים מהזוהר וזה לא הביא כי לא חש לזה ועוד דע שכוונת רשב"י לחלק תפילין של יד משל ראש וכאלו הן בנויין על שתי יסודות שתפילין של יד הוא רמז לתפילה מיושב ושל ראש לתפילה מעומד ואזיל לטעמיה שכתב נמי המניח תפילין בח"ה חייב מיתה משום שתפילין של יד הוא הרמוז לה ושל ראש רמז לשבתות וי"ט ואנחנו אין חוששין לזה אלא שתיהן עניין אחת הוא וקשירה א' היא אלא שזהו כנגד הראש וזהו כנגד הלב ומי שבא לדרוש ידרוש אבל האמת יורה דרכו ומי שלא ידע להשיג סודה על הנכון בקל יבא לקצץ בנטיעות. עוד מצאתי בליקוטים שצריך להניח תפילין בעמידה דאין לך דבר קדושה יותר מזו ועוד שדומה לעבד העומד לפני רבו ומקבל עליו חותמו העשויה לעבדות ולא חילק בין יד לשל ראש וגם משמע להדיא שיעמוד מיד ויקבל חותמו שעיקר חותם תפילין של יד שנ' כחותם על זרועו לכן אהובי אל תלך בדרך אתם ואין לך עסק בנסתרות המתיהרים בחידושים כאילו הן יודעים ומבינים רז תורה וצפוניה והלואי שידעו הגלוים מה יפה כח של רבי שמשון מקינון אחר שלמד סתרי הקבלה אמר שהוא מתפלל כתינוק בן יומו וד"ל עוד אומר לך שקבלתי מחמי הגדול מהר"ר קלונימוס ז"ל שקבל מהחסיד הגדול מהר"ר דניאל ז"ל שהיה תלמיד מובהק ושימש מהר"ר איסרל בעל תרומת הדשן ז"ל וראה הנהגתו שנהג כמו שאנו נוהגין ע"כ נהוג כדרכך ויהיה להם מה שלהם אבל דע שכל המשנה ידו על התחתונה וידינו על העליונה."

ובשו"ת תשובה מאהבה (תלמיד של הנודע ביהודה) חלק א סימן כו הוא כותב שלא כל הזוהר נכון וגם הרבה בני אדם נכשלו בגללו:

"את זה כתבתי לדעת האיש ההוא שהספר הזוהר כלו קדוש אבל אני אומר הריני נשבע בתורת ה' שבספר הזוהר נמצאו כמה זיופים וקלקולים אשר הוסיפו ועלה אחת מתלמוד בבלי הויות דאביי ורבא קדוש יותר מכל ספר הזוהר הנה אם אמרו חכמי התלמוד על ברייתא דלא מתנייא בי ר' חייא ור' אושיעא מאן ימר דמתרצתא היא דלמא משבשתא היא וספר הזה ודאי לאו בר"ח ורב אושיעא אתמר כי כל הדורות מראש לא זכרו מספר הזוהר מאומה לא בהקיץ ולא בחלום כי הנה אם אמת הדבר שהחבור הזה הוא מהתנא ר' שמעון בר יוחאי אשר ר' יהודה הנשיא קבל גם ממנו כמבואר בהקדמ' הרמב"ם לספרו יד החזק' איך לא זכר את הספר הזה בחבורו ש"ס משניות או בשום מקום ואף ר' יוחנן שחיבר תלמוד /ירושלמי/ ירושלמית אינו מזכירו בשום מקום ורבינא ורב אשי שחברו תלמוד בבלי מאה שנים אחר חבור תלמוד ירושלמי והיו סוף אמוראים ולא שמו רמז בכל התלמוד מספר הזוהר ורבה בר נחמני שחובר /שחיבר מדרשי/ רבות ושוחר טוב וכיוצא בהם הרבה לא זכרו מחבור רשב"י גם רבנן סבוראי והגאונים והרי"ף והרמב"ם ורש"י ותוס' והרמב"ן והרשב"א והרא"ש והטור והילקוט שמעוני אשר אסף ולקט כל המדרשות והמכילתות והברייתות כלם לא ידעו ולא ראו ממנו דבר עד שזה קרו' לשלש מאות שנים ענו ואמרו שמצאוהו ואיזהי /ואיזהו/ כנסיה אשר קבלוהו בכנופיה, כמו תלמוד בבלי וירושל' וז"ל הרמב"ם בהקדמתו לספר יד החזקה אבל כל הדברים שבגמרא הבבלי חייבין כל ישראל ללכת בהם וכופין כל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה לנהוג בכל המנהגות שנהגו חכמי הגמרא ולגזור גזירותם וללכת בתקנותם הואיל וכל אותם דברים שבגמרא הסכימו עליהם כל ישראל עכ"ל ויעיין עוד שם ואין אני חלילה מטיל דופי ופגם בכבוד התנא אלדי ר' שמעון בר יוחאי כי הוא היה מחסידי עליון אלא אני אומר לאו גושפנקא דרשב"י ועזקתיה חתום עליה ומי שיש לו חצי דעת יגיד כן שהרי נזכרו בספר הזוהר כמה תנאים ואמוראי' שהיו אחר רשב"י שנים רבות במספר והארכתי בזה במקום אחר מפי סופרים ומפי ספרים כמבואר בס' מטפחת להגאון מו"ה יעב"ץ זצלל"ה שגזר אומר שחלו בו ידים מזייפים וחשד את החכם ר' משה /די לאון/ דיליון יעיי"ש.

והינה /והנה/ מיום שנתחדש ספר הזוהר הרבה נכשלו ע"י כי כמה דברים סתומים וחתומים אשר המציאו האחרוני' להתעות בני אדם יושבי חשך השכל, צאו וראו כמה קלקולים רבים קלקלו מאמיני הכלב רע שבתי צבי שבור ואחוזת מרעהו ברכי מסאלנוקא /משלוניקי/, ויעקב פראנק שם רשעים ירקב, ותלו דבריהם בספר הזוהר אשר בודאי לא יאונה לצדיק ר' שמעון בר יוחאי כל און.

מה טוב ומה נעים, אשר כתבתי בחבורי קטן אשר קראתיו בשם קונטרס אהבת דוד שנדפס בק"ק פראג תק"ס וזה לשוני שם באו ונחזיק טובה וחינות לשני מלכים גדולי /גדולי'/ אדירי' אדוננו המשובח המנוח הקיסר יאזעף השני ואדוננו המהולל הקיסר פראנץ השני אשר צפו והביטו בחכמתם הנפלאה, רבות רעות ושבושי דעות תסתעפנה מחלומות והבלים המקובלים, והמה לנזקי בני האדם נזקי הגופות ונזקי הנפשות, ופקדו באזהרה גדולה שלא להביא ספרי קבלה בכל מדינות מלכותם הפקודה הראשונה העכסט האף דעקרעט פאם ב' נאוועמבר /שבע מאות שמונים וחמש/ למספרם והשני פאם ז' יוני /שבע מאות תשעים וארבע/ למספרם והארכתי שמה בדברים נכונים, וכעת לקצר אני צריך כי טרדותי רבו למעלה ראש וכל מה שכתבתי הוא לפי דעתי העני' על דרך אמת לכל ההולך ישר והליכתי למרחץ טיפליץ בעבור חסרון בריאתי זה הדבר אשר עכבני והתמהמתי ואחר עד עתה להשיב, הכ"ד ידידו החפץ בכבודו ומשתחוה ארצה, הק' אלעזר פלעקלס. "

מנותק סבבתיק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1548
  • שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
הקבלה
« להגיב #17 ב- : יולי 19, 2007, 11:39:55 »
אז ממה שהבנתי,הזוהר המקורי קדוש ואמת הוא,אך עריכות ודברים שנוספו אליו שגויים?

עוד בקשר לקבלה (לא נכתב על ידי)
לשיטת כל גדולי ישראל כיום אין שום בעיה בלימוד הקבלה, עובדה היא שרבים וטובים עושים זאת ואין מוחה בידם,

כמובן, מדובר על קבלה "באותיות שלנו" ולא על מושגים גבוהים, ונדרשת זהירות יתירה בפירושים וכו' אך אין שום מניע לעסוק בדברים קבליים שכתבו גדולי ישראל, דברים שאפשר להבינם על ידי יגיעה כגון ספרי המהר"ל וכדומה,
האם לדעתך המהר"ל כתב את ספריו למלאכים? הוא כתב את ספריו לאנשים כמוני וכמוך,
דעתי מסתמכת גם על הספר "נפש החיים" שבו יש ציטוטים מדברי קבלה רבים מספור, ספר  נפש החיים הוא אחד הספרים הנלמדים ביותר בישיבות הליטאיות,
 האם תפסול אותו ח"ו בגלל דברי הקבלה שנמצאים בו?

אם חלק בתורה גורם ליהודי להתקרב לעבודת ה', אין שום מניעה ללמוד אותו,[ראה למשל בקישור ה שהבאנו מאתר ישיבת אש התורה, אחד הישיבות הגדולות לבעלי תשובה וקישור זה עוסק בדברי קבלה] אם יש לך מקורות שכתוב בהם שיש מניעה לעסוק בתורה זו בספרים שביארו אותה בשפה השוה לכל נפש, אדרבה, אתה מוזמן לצטט אותם ונעיין בהם.

ו
ב. בעניין לימוד הקבלה:

חשוב לדעת שגם מה שמתירים היום להתעסק בלימוד הקבלה נצרך שיהיה בפיקוח והדרכה. בעל הסולם כותב שאדם שלא זכה לדרגות הקדושה הגבוהות לא יזכה להבין באמת את חכמת הקבלה, אלא שמה שמתירים ללמוד הוא כסגולה לכך שבזכות הלימוד נשמתו תתעורר לעבודת הבורא ואז יזכה להתקדש.
אל תירא ישראל אל תירא
כי גור אריה הלא אתה
ואריה אם יישאג,מי לא יירא,מי לא יירא?

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
הקבלה
« להגיב #18 ב- : יולי 19, 2007, 13:31:00 »
mr.z, נו באמת. לחפש מחלוקת על הזוהר באילו מקומות או אחרים כדי לומר שכל הקבלה לא לגיטימית,
זו שפלות הדעת של ממש. המהרש"ל שאת דבריו אתה מביא יצא בלשונות קשים נגד רבים מגדולי ישראל
וזו היתה דרכו לדבר בשפה קשה. על האבן עזרא, למשל, הוא אמר שהוא בכלל לא שייך ליהדות הרבנית.

אגב, גם היעב"ץ טען שיש חלקים בזוהר שנכנסו לשם בטעות, אבל רוב רובו טהור וקדוש. אבל גם אם נלך
לפי שיטה זו, הרי שברור ששרפי עליון כמו האריז"ל והגר"א ידעו להבדיל את המוץ מהתבן ולתת לנו את
השיטה הראויה ללימוד תורת הסוד. אבל מכיון הבעיה שלך היא השקפתית דייקא, כל הדיון כאן מיותר.

ההוראה שקיבלתי מכמה מגדולי החכמים של היום היא שמי שכופר בזוהר היום נחשב בגדר אפיקורם ואסור לצרפו למניין.

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
הקבלה
« להגיב #19 ב- : יולי 19, 2007, 15:08:58 »
סבבתיק
אני מחזיק בדעה שאומרת שמותר ללמוד זוהר מגיל  40 והתחתן ואחרי שמילא את כרסו בתורה (ולא אחרי שלמדו כמה עמודי גמ').

האלקשי

א. לא אמרתי את דעתי על הזוהר אלא רק אמרתי שא"א לומר שמי שפוסל חלק מהזוהר הוא לא חלק מהיהדות.
ב. זה שהמהרש"ל דיבר בלשון חריפה זה לא אומר שדעתו שונה.
ג. אם אני רוצה אני יכול לסמוך על דעת התשובה מאהבה (ואני לא סומך עליה אבל אם רציתי...)
ד. אז התשובה מאהבה הוא כופר?

ולמעשה מחזיק בדעה שאומרת שמותר ללמוד זוהר מגיל 40 והתחתן ואחרי שמילא את כרסו בתורה ואני לא נוהג בשום מנהג קבלי פרט למה שמצויין בשו"ע.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
הקבלה
« להגיב #20 ב- : יולי 19, 2007, 16:22:18 »
סבבתיק
אני מחזיק בדעה שאומרת שמותר ללמוד זוהר מגיל  40 והתחתן ואחרי שמילא את כרסו בתורה (ולא אחרי שלמדו כמה עמודי גמ').

האלקשי

א. לא אמרתי את דעתי על הזוהר אלא רק אמרתי שא"א לומר שמי שפוסל חלק מהזוהר הוא לא חלק מהיהדות.
ב. זה שהמהרש"ל דיבר בלשון חריפה זה לא אומר שדעתו שונה.
ג. אם אני רוצה אני יכול לסמוך על דעת התשובה מאהבה (ואני לא סומך עליה אבל אם רציתי...)
ד. אז התשובה מאהבה הוא כופר?

ולמעשה מחזיק בדעה שאומרת שמותר ללמוד זוהר מגיל 40 והתחתן ואחרי שמילא את כרסו בתורה ואני לא נוהג בשום מנהג קבלי פרט למה שמצויין בשו"ע.

א. מי שטוען שיש בעיות מסוימות עם הזהר, כמו מהרש"ל ויעב"ץ, לא עליו נאמר שהוא לא חלק מהיהדות (למרות שהם דעת מיעוט מזערית מבין חכמי ישראל האחרונים).

ב. המהרש"ל חלק גם על גאונים וראשונים, זה לא אומר שהוא יכול לשמש למשענת למי שרוצה לפסול לגמרי את מי שהוא חלק עליהם.

ג. הרשה לי לפקפק באפשרות לתלות עצמך במי שמביא סימוכין לדעתו מהקיסר ירום הודו יוזף פראנץ.

ד. אני נזהר לא לומר דבר על אחרונים גם אם סתו מדרך האמת, כפי שאני נזהר לא לומר דבר על אמוראים שטענו דברים שאינם מקובלים היום, כגון
   רבי הלל שאמר כי אין משיח לישראל, והיום מי שהיה אומר דבר מסוג זה היה כופר ב-13 העיקרים. מה שמספיק לך לדעת הוא שמי שהיום יטען
   טענות נגד אמונה המושרשת בכל קהילות ישראל, יחשב לכופר ולא יוכל להצטרף למניין. ישראל אם לא נביאים הם - בני נביאים הם, ולא יכול להיות
   מצב בו כל 99% מחכמי ישראל במשך 1000 השנים האחרונות נכשלו בעבודה זרה וכדומה כפי טענותיהם של הדרדעים והמינים האחרים.