כתב נושא: משיח...  (נקרא 5850 פעמים)

0 משתמשים ו- 2 אורחים נמצאים בנושא זה.

מנותק dorgreen

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 174
משיח...
« ב- : אפריל 29, 2007, 09:48:49 »
הרבה פעמים כשניכנסתי לוויכוח עם מישהו מחוץ למדינתנו הנקודה הראשונה שלו היא שאנו אמורים להקים מדינהיהודית אך ורק אם המשיח יבוא יומר כך.
אתמול שמעת את הרב כהנא זצל באחת קלטות האודיו וניראה שזה היה אצתל לארי קינג ושאלו אותו אותה שאלה הוא אמר שלא קיים דבר כזה.
מישהו יכול לאשר את זה.?

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
משיח...
« להגיב #1 ב- : אפריל 29, 2007, 15:58:39 »
יש שהעלו שאי אפשר לעלות בחומה ולמרוד בעול הגלות משום המדרש המופיע במ' כתובות
האוסר על ישראל למרוד באומות העולם. לפני שבכלל דנים במדרש זה חשוב לציין שהוא לא
נפסק להלכה כלל.

ראה אור הרעיון פ' כו
ואם תרצה להרחיב בשו"ת ציץ אליעזר חלק ז סימן מ"ח

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
משיח...
« להגיב #2 ב- : אפריל 30, 2007, 15:07:44 »
האלקשי, אם הגעת למצב שבו אתה יכול לחלוק על הרב יואל טייטלבוים אשריך!

עיין במאמר הבא:

האם השבועות הן אגדה ולא הלכה?

כידוע, מאז יצא לפועל הרעיון הציוני עשתה הציונות הדתית הכל כדי לספק תמיכה הלכתית לאופני הפעולה השונים של התנועה הציונית כדי לנסות ולהראות כי יש כאן תנועה יהודית עם מטרות יהודיות (גם אם לא כולן אבל רובן או לכל הפחות חלקן).

אחד הנושאים ההלכתיים הקשורים ליחסי ישראל והעמים בתקופת הגלות הוא ענין שלש השבועות המוזכר כמעט בכל מקור הלכתי שעסק בהרחבה בנידון של עליה לא"י בזמן הזה אשר מקורו הוא בגמרא בכתובות (קיא:)ובמדרש שה"ש. (הן לגבי השבועה שלא יעלו בחומה שהיא קשורה ישירות לא"י והן לגבי השבועה שלא ימרדו באומות (כרגע לא נעסוק בשבועה השלישית שלא ידחקו את הקץ)).

בשנים הראשונות של הפעילות הציונית דובר על השגת הרשיון להקמת מדינה בדרכים מדיניות. כשהועלו בקונגרסים הציוניים הראשונים בעיות עמן יש להתמודד בא"י היו אלה בעיות של מקורות תעסוקה, או הכשרת שטחים למגורים או לחקלאות וכד'. על התנגדות של ערביי הארץ להקמת המדינה לא חשבו אז. ראשי התנועה הציונית היו בטוחים כי הערבים יברכו על  הקדמה המערבית שיביאו לא"י העולים היהודים מחו"ל וישמחו יחד עמם בהקמת מדינת היהודים.

לכן, לא היתה אז בעיה לרבני הצה"ד והרב ריינס בתוכם לומר חד משמעית כי אנו מחוייבים לשבועות וכי לא תעשה ע"י התנועה הציונית שום דבר הנוגד שבועות אלה.

משנכבשה א"י ע"י הבריטים וגלגלי התנועה הציונית החלו לנוע בחזקה עם הצהרתו של הלורד בלפור אודות בית לאומי ליהודים בא"י החלו לנוע בחזקה גם גלגלי ההתנגדות הערבית לשלטון הציונים על א"י. בין היתר רככה התנגדות זו את העמדה הברורה של הצהרת בלפור (והטרור הציוני והערבי רק הלכו והקשיחו את העמדה הבריטית).

עכ"פ דבר אחד היה ברור לראשי התנועה הציונית- "רק בדם תהיה לנו הארץ". אם זה הדם של המאבק בבריטים ואם זה הדם של המאבק עם הערבים.

לתנועה הציונית לא היתב שום בעיה עם המצב החדש. אדרבה, התגאו הם כי אחרי אלפיים שנות גלות נלחמים הם על חירותם, נאבקים הם על מולדת משלהם, ככל הגויים...

אבל כאן כבר נכנס לתוקף האיסור של השבועות (מעבר לבעיה החמורה של הכנסת יהודים רבים בסכנת מיתה) ובפרט השבועה שלא ימרדו באומות.

כיון שהתנועה הציונית דאגה לעבור על כל התורה כולה החל מהתכחשות גלויה בפרהסיא לקיומו של מי שאמר והיה העולם ועד להתכחשות לתורתו על כל פרטיה וסייגיה, מהלכה למשה מסיני ועד לקטן שבמנהגי הקהילות היה אסור שלשת שבועות אסור אחד בתוך קבוצה של איסורים כה רבים עד שהלך ונזנח בלי שאיש שם על לב.

עם קום המדינה הלך ונזנח נין זה עוד יותר הן מחמת הבעיות החדשות והקשות שצצו חדשים לבקרים כתוצאה מהמצאות יהודים בא"י תחת שלטון כפרני אשר אף הוא מתיימר לכנות עצמו "ישראלי" בלי לשים לב  לעובדה הכל כך פשוטה שכפירה במי שאמר והיה העולם מפקיעה כל שייכות לתואר "ישראל".

בשנת התש"כ יצא לאור לראשונה חבורו המפורסם של מרן הגה"ק מסאטמאר רבי יואל טיטלבוים – "ויואל משה". אז, כלל החבור מאמר אחד בשם שלש שבועות. מאמר מקיף ועיוני בסוגיה מורכבת זו היוצאת מתוך דברי אגדה בש"ס ובמדרש. האדמו"ר מסאטמאר יגע יגיעה עצומה כדי להוציא חבור זה לאור על אף טרדותיו העצומות. חבור זה הוא היחיד מסוגו בנושא זה הן בכמותו והן באיכותו. תשובות הלכתיות,ספרי מחשבה, אגרות, ועובדות היסטוריות מקהילות ישראל לאורך הגלות באות לרוב בספר ומבססות את גודל האסור ואת  התוצאות הקשות של התעלמות ממנו (וכש"כ כשהיא באה בכוונה ובזדון) המיוחדות דוקא לאיסור זה כפי שהן באות לידי בטוי בלשון הגמ' בכתובות (קיא.) "אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה".

ספר זה היה לצנינים בעיניהם של רבני הצה"ד שנסו לעטוף את כל המהלכים של מדינת ישראל בעטיפה של לגיטימציה הלכתית מובהקת. אלה שהפכו מרידה באומות תוך הכנסת רבבות יהודים בסכנת מיתה רח"ל ל"מלחמת מצוה" של כיבוש הארץ, היו חייבים למהר למצוא לעצמם מחסה מפני ההאשמה הקשה מאד המופנית אליהם מתוקף חיבורו של האדמו"ר מסאטמאר על מקורותיו הרבים, וכהרגלם ניסו לבטל את דבריו בעזרת סילופים שונים ומשוניםהן של דבריו והן של מקורותיו. ואמנם כבר הבטיחה התורה כי "כל כלי יוצר עלייך לא יצלח וכל לשון תקום אתך למשפט תרשיעי" וכל בעל שכל ישר המעיין בויואל משה יראה מאליו כי אין מקום כלל לטענות השונות המופנות נגדו בהתיחסויות שונות של רבני הצה"ד לדורותיה כלפיו אבל היות וחלישות הדעת ירדה לעולם והצה"ד דרך מערכת החינוך שלה מהגן ועד ישיבת ההסדר פגעה פגיעה אנושה ביקר ליהודי מכל-שכלו הישר בעזרת ערבוביא הרסנית של קודש וחול ללא חיץ וגבול ערבוביא שתוצאותיה המובטחות הן שלילת האפשרות לבחון בשכל ישר את המציאות וכל שכן את התורה הקודמת אליה.

בסדרת מאמרים נתייחס בעז"ה כאן באתר לטענות שונות המועלים בנושא שלש השבועות ע"י רבני הצה"ד (בפרט נתייחס לשני קונטרסים שיוחדו לנושא זה: האחד- קונטרס "שלא יעלו כחומה" של הר' שלמה אבינר (יצא לאור בירושלים כתדפיס מתוך "נועם" כרך כ', בשנת התש"מ) והשני- "נפש עדה" יצא לאור ע"י הר' יעקב זיסברג (ר"מ בישיבת ההסדר קרני שומרון) בשנת התשס"ג.

המאמר הראשון יעסוק בדעת מרן האבני נזר באשר לתוקף ההלכתי המחייב של השבועות.

בקונטרס "שלא יעלו כחומה" של הר' שלמה אבינר ציין שישנן יג' תשובות באשר ליחס שבין השבועה שלא לעלות כחומה ובין (כלשונו שם) "מעשינו לתקומת ארצנו במפלאות ה' אלקים". בתשובה היב' כתב: "ג' השבועות הם ענין אגדה ולא הלכה" הוא הביא את דברי הפני יהושע שמכנה את הגמ' בכתובות אגדה וכן את לשון הרמב"ם באיגרת תימן ש"השביע האומה על דרך משל" וכן הביא ראיה מדברי האבני נזר בשו"ת יורה דעה סי' תנ"ד כשהוא מצטט את לשונו באופן הבא: "וקשה מאד לעמוד על הבירור כי תלוי בדברי אגדה בגמרא ובמדרש שיר השירים בפסוק השבעתי". ע"כ  ציטוט הר' אבינר משו"ת אבני נזר.

גם ב"נפש עדה" (בחלק ב') התייחס הר' יעקב זיסברג לכך שיש סוברים שהשבועות הן הלכה ולא אגדה כשהוא מסתמך על שו"ת אבני נזר הנ"ל אלא ששם לא ציטט כלל את דברי ה"אבני נזר" ונסח את דעתו כפי שהוא הבינה וז"ל(עמ' 24):

"לכן אומר האבני נזר, שהשבועה כאן היא ביטוי מושאל שאין לו משמעות הלכתית אלא רעיונית" וכן בהמשך דבריו (עמ' 30) וז"ל: אם כן השבועות אינן מחייבות בתוקף של שבועה, ולכאורה אין כאן כל ציווי ואזהרה. כך אכן נראה מדברי האבני נזר..."

הבה ונראה את לשונו של מרן ה"אבני נזר" ונראה האם יש מקום לטענות הר' אבינר והר' זיסברג.

וז"ל ה"אבני נזר"(שו"ת אבני נזר חלק יו"ד סימן תנד): 

"אך עוד יש מקום עיון בעיקר ישיבת א"י בזה"ז וקשה מאד לעמוד על הבירור כי תלוי בדברי אגדה בגמ' ובמדרש שה"ש בפסוק השבעתי אתכם. ובדברי אגדה העלימו הדברים כי באגדה גנוזים רוב הסודות כמ"ש האר"י ז"ל ע"כ לא רצו לגלות הדברים. וגם אגדה זו מוקשה מאד. ומד' אשאל עזר לעמוד על אגדה זו כדי לעמוד על ההלכה התלוי' בה" ע"כ.

ובכן- בפירוש אומר האבני נזר כי מאגדה זו בגמ' ובמדרש יוצאת הלכה אלא שהעובדה שהלכה זו גנוזה בדברי אגדה שבהם גנוזים סודות והדברים באים בצורה המעלימה סודות אלה מקשה על הבירור ההלכתי ולכן צריך עזר רב מה' לעמוד על ההלכה.

בקובעם כי השבועות הן אגדה ולא הלכה שגו (ושגגת תלמוד עולה זדון) הר' שלמה אבינר והר' זיסברג בשתיים ביחס לדברי ה"אבני נזר":

א. בעצם ההגדרה "אגדה ולא הלכה" שיש בה מקום להבין כי אגדה והלכה הם שני דברים שונים המובדלים ביניהם בתכלית וכמו שמסביר הר' זיסברג (שם עמ' 23, הערה 60) וז"ל: "קיים הבדל יסודי בין אם נאמר שהשבועות הן הלכה או שהן אגדה. אם הן הלכה הרי שהן בגדר איסור מחייב, אך אם הן אגדה, למרות שלפנינו הדרכות חשובות של חז"ל אין הן איסור מחייב". להבדלה זו בין אגדה להלכה של הר' זיסברג אין ולו רמז בדברי ה"אבני נזר"

ב.לעומת קביעתם כי השבועות הן אגדה ולא הלכה אומר האבני נזר כי השבועות הן הלכה מתוך אגדה. כך שקביעתם שהשבועות הן אגדה ולא הלכה לא רק שאינה נתמכת ע"י האבני נזר אלא עומדת בסתירה מורגשת וברורה לדבריו (ושימו לב לציטוט החלקי של הר' אבינר כשהוא מביא את דברי האבני נזר הבא להעלים קביעתו הברורה של האבני נזר כי מדובר בהלכה).

בנוסף, לדעת הר' אבינר והר' זיסברג שלפי דברי ה"אבני נזר" השבועות הן רק רעיון או "הדרכה חשובה" ותו לא בודאי נדחות השבועות בפני מצוה מן התורה של ישוב א"י ולעומתם מספר נכדו של ה"אבני נזר" (הר' אהרון ישראל בורשטיין בנו של ה"שם משמואל" בספרו "מראה הדשא" ירושלים, תשס"ד) כי משלחת ובראשה ה"שם משמואל" בנו של ה"אבני נזר" יצאה בשנת תרנ"א במטרה לרכוש קרקעות בא"י למושבה חסידית ראשונה בעידודו ובברכתו של ה"אבני נזר" וז"ל: "לבסוף שמו עיניהם בשטח אדמה בגליל שהיתה יכול להתאים למטרתם, אלא שנפלה עליהם כמהלומה גזירת השלטונות האוסרת על נתיני חוץ (הכונה לנתיני רוסיה) לרכוש נחלאות בא"י, וכן הגבילה להם את הרשות לשהות בא"י למעלה מג' חדשים. אמנם אנשים שונים הציעו להם לרכוש את האדמה ולרשום אותה על שמו של תושב מקומי, אך המשלחת לא הסכימה לכך ואפשר להבין זאת, אחרי שהסכמת השלטון היתה אבן פינה בכל המבנה ההלכתי..."

כלומר- הלכה למעשה!! מבטלת המשלחת רכישת קרקע בא"י והקמת מושבה חסידית עליה שהיא מצות עשה דאורייתא וההסבר לביטול הוא לא אחר מאשר אותן שבועות שלדברי הר' זיסברג והר' אבינר הן "רק" אגדה לשיטת האבני נזר ואין בהן כל איסור מחייב ואצל ה"אבני נזר" כפי שמספר נכדו הן "אבן הפינה בכל המבנה ההלכתי".
http://www.yoel-ab.com/katava.asp?id=105

קריאה מהנה!

« עריכה אחרונה: אפריל 30, 2007, 15:11:01 על ידי eran »

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
משיח...
« להגיב #3 ב- : אפריל 30, 2007, 18:18:09 »
eran, אתה חרדי או ציוני דתי (אם אני לא טועה אתה אמרת שאתה לומד בישיבת הרעיון היהודי, מה שלא כ"כ מסתדר לי)?

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
משיח...
« להגיב #4 ב- : אפריל 30, 2007, 18:31:40 »
ועוד משהוא קטן. מה הרב כהנא הי"ד היה אומר על מה שהבאת עכשיו?

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
משיח...
« להגיב #5 ב- : אפריל 30, 2007, 18:38:15 »
ערן פשוט מבולבל. רבי יואליש מסטמאר זצ"ל טען בחלק מספריו שכל מי שמניף את דגל ישראל הוא
בוודאי מין שאין לו חלק בזרע ישראל. על ישיבת פונוביז מניפים את דגל ישראל מידי שנה בשנה.

רבי יואליש כתב שכל מי שנכנס לכנסת הוא מין - משמע שהרב שך ששלח נציגים לכנסת
היה מין לטעמו וכך רוב אנשי היהדות החרדית בארץ ישראל. ועוד דוגמאות רבות מספור.

רבי יואליש גם בהגיעו לארץ הקודש אחרי כניסת השבת כי נהג להכניס שבת כרבנו תם. גם כאן
אני מעז לא לנהוג כמותו ולא לחלל שבת. אוי לי, אוי לנפשי.

העובדות הפשוטות הן שמדרש שלושת השבועות לא נמצא בפוסקים, לא בראשונים ולא באחרונים,
רק החסידים חידשו דבר בישראל והמציאו את עניין השבועות כדין יהרג ובל יעבור. אם זה לא
היה מעציב - היינו צריכים לפרוץ בצחוק.

שמע לעצתי, ערן היקר, התרחק מהאתר של המבולבל והמבלבל אבי חזן, שאין תוכו כברו, והוא
כמו ידידינו "שרירי86" כותב בכינויים שונים כגון "יואל אלחנן", מדבר על עצמו בגוף שלישי ומכנה
את עצמו "הרב הגאון" ומנסה להנחיל לקוראיו התמימים כאילו החזון איש והרבי מסטמאר ראו עין
בעין בכל נושא שבעולם, וכולם התמקדו אך ורק המלחמת הקודש נגד הציונים. האתר שלו הוא גן עדן של שוטים.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
משיח...
« להגיב #6 ב- : אפריל 30, 2007, 19:45:39 »
1) אתם לא קראתם את המאמר שהבאתי.

2) לא כתבתי בשום מקום בעולם שאני למדתי בישיבת הרעיון היהודי, למדתי בישיבה ליטאית של חוזרים בתשובה, ועכשיו בשלוחה של "אור החיים" של הרב ראובן אלבז - ובשתי הישיבות הנחילו לנו שדברי האדמו"ר מסטמאר אמיתים וקדושים, וכל מה שאנחנו מסכימים עם המדינה זה רק בדיעבד, אבל דברי האדמו"ר הם הלכתחילה.

3) אני מוחה בך האלקשי בתוקף שיש בדבריך כוונה לומר שהאדמו"ר חילל שבת ח"ו, אני לא יודע אם הוא אכן הכניס שבת כרבנו תם אבל אם כן זוהי תפיסתו בהלכה, אני מניח שעוד מעט תתחיל לומר שרבנו תם חילל שבת ח"ו.

4) העובדות הפשוטות הם שהאמו"ר חיבר ספר מופת "ויואל משה", הספר עוסק בשלשה נושאים עיקריים, שמפורטים בשלושת חלקי הספר אשר כל אחד מהם קרוי בשם "מאמר". בתחילה כלל הספר רק את המאמר הראשון, ובמהדורות מאוחרות יותר צורפו אליו שני המאמרים האחרונים.

מאמר ראשון (שלוש השבועות) - לפי האמור במסכת כתובות דף קיא, חלים על עם ישראל בזמן הגלות שלושה איסורים: שלא יעלו בחומה, שלא ימרדו באומות, שלא ישעבדו אותם האומות יותר מדי. חלק זה של הספר עוסק בפירושן של שלוש השבועות ובבירור השאלה אם הן נוהגות בימינו הלכה למעשה. מסקנת מאמר זה שבזמן זה אין להקים ממשל על ידי יהודים בעוד הם במצב של גלות.
מאמר שני (יישוב ארץ ישראל) - בירור בשיטת הפוסקים האם מצוות יישוב ארץ ישראל נוהגת בימים אלה. מסקנת מאמר זה שכעת יש מצווה ביישוב ארץ ישראל כאשר המטרה לבוא לארץ לחזק את קיום התורה והמצוות (ולא כחיזוק אחיזה בארץ וכיבוש הארץ כדעת הציונות).
מאמר שלישי (לשון הקודש) - מאמר זה נכתב כתשובה לרבי פנחס מתלמידי ישיבת חכמי לובלין. התשובה היא לגבי התייחסות ההלכה ללשון הקודש ולעברית המתחדשת תוך הרחבה גם בנושאי לימוד בכלל.

עיין בספר היטב ותראה את מקורותיו השופעים של האדמו"ר בראשונים ובאחרונים.

5) אם יש לך איזה השגות כלשהם על דברי הרב חזן אני אשמח לשמוע, השמצות וגינויים ממש לא ייעזרו במקרה הזה.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
משיח...
« להגיב #7 ב- : אפריל 30, 2007, 20:10:51 »
אני מניח שלא קראת את ויואל משה, שאם היית קורא בו לא היית כותב את מה שכתבת.
לפי המסקנות אליבא דהלכתא של ויואל משה, ש"ס והרב עובדיה, אגודת ישראל והרב שך והאדמו"רים מגור, בעלז וגדולי עולם אחרים
הם מינים ומומרים להכעיס משום שהצטרפו לכנסת המינים. אני מציע לך להפסיק עם הבלבולים ולהחליט - האם דעת היחיד של רבי יואליש
היא הנכונה והרב עובדיה הוא מין ומומר, או שיכול להיות שרבי יואליש טועה.

ובנושא השבועות, בניגוד לדמגוגיה שהונחלה לך על ידי מבולבלים ומבלבלים למיניהם, אין מקורות באף ספר הלכתי מראשונים לעניין שלושת השבועות.
אבל גם אם שלושת השבועות היו להלכה, הן לא היו חלות ממספר סיבות, שהמעניין ישכיל להבינן את הסיבות הללו מיד, ורק הסכל והנבער
מדעת ימשיך לטעות אחרי טענות המיעוט שבמיעוט שנמשכים אחרי האגדתא וזונחים את ההלכה.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
משיח...
« להגיב #8 ב- : אפריל 30, 2007, 21:57:35 »
בהחלט קראתי חלקים מהויואל משה, ודבריו נראים בהחלט. וכבר כתבתי שכולם יודעים שדברי האדמו"ר מסאטמר הם הנכונים, וכמו שאמר הרב עובדיה בדרשתו בלוין בה' באב התשס"ג: "כל דברי האדמו"ר מסאטמר קודש".
אבל מה לעשות שאנחנו חיים במציאות שיש אברכים ומוסדות וישיבות ות"ת לממן, לכן בדיעבד בשל השיקולים הכלכלים,וכן שיקולים אחרים של שמירת "הסטטוס קוו" במדינת ישראל אנחנו צריכים לשים את רגלנו בתוך בית המינין הזה ששמו "הכנסת".
והנה ציטוט של הגאון הגדול חבר מועצת חכמי התורה הרב שמעון בעדני שליט"א ראש מוסדות "תורה וחיים" בבני ברק בכנס של ש"ס: "זה לא כבוד להיות בכנסת, אנחנו חייבים ללכת לשם כדי לצעוק ולמחות, לא כדי ללקק דבש. זו הסיבה שבגללה אנחנו מרשים לעצמנו ונכנסים לעגל הזהב הזה של "בית המחוקקים" הזה. שלושת אלפי שנה אנחנו זועקים את ה"נעשה ונשמע" ופתאום כמה ליצנים, הדורים בלבושם אך ריקים מכל רגש ליהדות ומנסים לערער את זה, נגדם אנחנו זועקים".

עכשיו לגבי הטענה השנייה: אם אתה מעז לכנות ענקי ישראל וראשיי ישיבות בשם "מבולבלים ומבלבלים למיניהם" אני מוחה בך בתוקף, ואם בעינייך בעל "האבני נזר" (שאותו הרב כהנא מכנה בספריו הגאון הצדיק) ובעל "הויואל משה" נחשבים ח"ו "הסכל והנבער" אז אני מוחה בך בתוקף על ביזוי ת"ח.


מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
משיח...
« להגיב #9 ב- : אפריל 30, 2007, 22:40:51 »
אני לא קונה את זה. אי אפשר ליישב את השיטות.

אם מקבלים את הגירסה שלשבת בכנסת זו מינות וכפירה, אין שום שיקול או אילוץ שיכול להצדיק זאת.

אחרת, יצדק מי שיאמר שגדולי התורה של אגודת ישראל מכרו את תורת ישראל תמורת בצע כסף ולכן הם גרועים מהרפורמים.
הרב בעדני (שזכיתי לעשות איתו כמה שבתות וחגים בזמנו) יכול לדבר כמה שירצה, אבל מפלגתו שותפה מלאה לממשלות
הכפירה ויושבת עמם - ואליבא דרבי מסטמאר כל מועצת חכמי התורה של ש"ס אינם אלא כופרים ומינים שיושבים עם הרשעים
באותה עצה.

אבל האמת היא שגדולי הדור מכבדים את רבי יואליש ורואים בחוש שכל דבריו נאמרו מעומקא דליבא ומתוך קנאות
אמיתית לה', והרבה מדבריו הם אמת, אבל לא מקבלים את דבריו הלא מבוססים הן על כך שהישיבה בכנסת זו מינות ממש
והן בעניין שלושת השבועות. ולכן אומרים את מה שאומרים מתוך דרכי שלום. לעומת זאת בסטמאר ובחוגים הנלווים עמהם
לא אוחזים בדרך הזו וממשיכים להחרים ולבזות את כל אנשי אגודת ישראל מאז הקמת תנועה זו ועד עצם היום הזה.

שנית, אל נא תכניס דברים לפי. לא כתבתי נגד רבי יואליש, דווקא שיטתו ברורה, מוצהרת ולא מבולבלת, על אף שהיא בחלקה
שגויה מבחינת ההלכה. גם לא כתבתי נגד האבני נזר (דווקא הוא פסק ברגע שנתן רשות הגויים השבועות אינן חלות).
כתבתי נגד אנשים מסוימים שחושבים ששיטת אגודה ושיטת העדה וסטמאר הן היינו הך ויורים מהמותן ממקורות שלא מובררים
עליהם דיו כדי להרחיק יהודים כמוך מעניין הציונות, ובדרך הורסים נדבכים חשובים בתורת ישראל.
למשל, את עניין הישיבה עם הרשעים שזהו עניין אמיתי ונצרך לעיון, הם מערבבים עם עניין השבועות - שהוא עניין הזוי וגלותי שהתחדש
בעיקר אצל החסידים והפך במהרה להלכה החמורה ביותר בתורתם החדשה מקרוב, כיון שמאסו בארץ חמדה ובחרו לחצוב בארות נשברים
וחיפשו היתר להשאר בגלות, כשהאדמו"ר וביתו הם התחליף לארץ ישראל ולבית המקדש.

ואין דבר מאוס בעיני הקב"ה יותר ממי שמואס בארצו ובביתו.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
משיח...
« להגיב #10 ב- : אפריל 30, 2007, 22:47:45 »
למי שאין ברשותו אור הרעיון, הנה את הדברים מפרק כו:

רבים העלו נגד כשרותה של מדינה יהודית, את הטענה שההמון מכנה "שלוש השבועות".

הכוונה למה שאמרו חז"ל במס' כתובות (קיא.) שהקב"ה השביע ג' שבועות בענין א"י. הללו

טוענים כאילו שבועות אלה אוסרות על ישראל מלהקים מדינה ריבונית עד ביאת גואל צדק.

ומכאן, הרחיקו לכת וטענו על פי זה גם שאין חובת ישוב א"י בזמננו, ויש שהרחיקו לכת עוד

יותר, עד שהשנאה למדינה היהודית אינה נותנת שינה לעיניהם ותנומה לעפעפיהם, ולא עוד,

אלא שלא בושו מלהתחבר לשונאינו הישמעאלים, הארורים והצמאים לדם יהודי, ושעליהם

נאמר (שמות רבה ה:א): "הא גרסינן ישמעאל שונא ליצחק" (וכן בתנחומא, שמות כז). ועל

 חטא זה אין כפרה, כי הוא חילול השם ושנאת ישראל שלא שמענו כדוגמתו.

למעשה, "שלוש השבועות" אינן אלא שתים לישראל ואחת לאומות העולם, וחוששני שמעטים

מאלה המסתמכים על דברי הגמרא אמנם ראו את הסוגיה ולמדוה. וז"ל הגמרא: "שלוש

שבועות הללו למה? אחת שלא יעלו ישראל בחומה [רש"י: "יחד ביד חזקה"], ואחת שהשביע

הקב"ה את ישראל שלא ימרדו באומות העולם, ואחת שהשביע הקב"ה את הגוים שלא

ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי". ובמדרש נאמר (שיר השירים רבה ב:א[ז]): "ר' יוסי בר

חנינא אמר: שתי שבועות יש כאן, אחת לישראל ואחת לאומות העולם. נשבע לישראל שלא

ימרדו עול המלכיות [ר' יוסי בר' חנינא רואה את שתי השבועות לישראל שבמס' כתובות -

כאחת, למעשה], ונשבע למלכיות שלא יקשו עול על ישראל, שאם מקשים עול על ישראל הן

 גורמין לקץ לבוא שלא בעונתו".

ובכן, שמע את מוסר חז"ל ואת מה שלימדונו כאן. סיבת השבועה לישראל שלא ימרדו

באומות לעלות כחומה היא, שבדיוק כמו שלא היו ישראל ראויים להיכנס לא"י בדור המדבר

אחרי מעילת המרגלים והעם, כך אין ישראל בגלות זו ראויים לחזור לא"י כל זמן שלא יחזרו

בתשובה ויקום דור עם נפש גבוהה ורמה בבטחון בה'. כל זמן שלא יעשו את זה, אסור להם

לחזור לא"י כחומה שלא ברשות הקב"ה, כי הגלות היא העונש שגזר עליהם בגלל פשעיהם.

ואם אינם חוזרים בתשובה, יגאל אותם הקב"ה "בעתה", בעת שהוא קבע, ולא בעת שישראל

 קובעים כאשר הם עדיין פושעים.

אך הקב"ה השביע לא רק את ישראל אלא גם את הגוים, והשבועה לישראל והשבועה לגוים

הא בהא תליא. כי הקב"ה לא רצה שהגלות תימשך ח"ו דורות על דורות בעינויים בלתי

נסבלים וביגון שאין לצפות מילוד אנוש לסובלם. ועוד, ששעבוד של "יותר מדי" הוא חילול

השם נורא ואיום, כי זה מראה שאין הגוים מפחדים מהקב"ה ובכלל אינם רואים בו גורם

רציני, ח"ו. לכן קשר הקב"ה את השבועה לישראל שלא למרוד בעמים ולחזור בכח לא"י,

בשבועה ובתנאי לגוים שלא יקשו את עולם על ישראל, [[שלה]] שלא ישתעבדו בהם "יותר

מדי", כאשר ההגדרה של "יותר מדי" היא סבל שאין לצפות מישראל לסבול אותו. כל זמן

שעול הגוים לא היה "יותר מדי", חלה השבועה על ישראל. אבל כאשר הגוים ברשעותם

ובזדונם ובאכזריותם הביאו על ישראל עינויים ושואות שלא היה אפשר לדמיין אותם, עברו

 בכך על שבועתם, והפרו אותה, ובכך שיחררו את ישראל משבועתם, כי הא בהא תליא.

מצאנו במקרא ובחז"ל דוגמאות אחדות לקשירת שבועות זו בזו, כאשר הפרת האחת

משחררת את הנשבע השני. אמרו חז"ל (בראשית רבה עד:טו): "בשעה ששלח דוד את יואב

לארם נהרים ולארם צובה פגע באדומיים, ביקש לזנבן, הוציאו לו אפיסטולי שלהם (דברים

ב:ג): 'רב לכם סוב את ההר' וגו' [שבהמשך שם נאמר: "אתם עוברים בגבול אחיכם בני עשו...

אל תתגרו בם"]. פגע במואביים, ביקש לזנבן, והוציאו לו אפיסטולי שלהם (שם:ט): 'אל תצר

את מואב ואל תתגר בם מלחמה'. באותה שעה שלח יואב אצל דוד, א"ל: פגעתי באדומיים

ובקשתי לזנבן, הוציאו לי אפיסטולי שלהם - 'רב לכם'. במואביים, והוציאו לי אפיסטולי

שלהם - 'אל תצר את מואב'. באותה שעה לא נהג דוד כבוד מלכות בעצמו... והלך לו אצל

סנהדרין. אמר להם: רבותי, לא באתי לכאן אלא ללמד. אם נותנים אתם לי רשות, אני מלמד.

שלחתי את יואב לארם נהרים ולארם צובה, ופגע באדומיים, והוציאו לו אפיסטולי שלהם 'רב

לכם'. והלא הם פרצו את הגדר תחלה: 'ויאסוף אליו את בני עמון' (שופטים ג:יג). פגע

במואביים ובקש לזנבן והוציאו לו אפיסטולי שלהן, 'אל תצר את מואב'. והם לא פרצו הגדר

תחלה? 'וישלח מלאכים אל בלעם... ועתה לכה [נא] ארה לי' (במדבר כב:ה-ו). הדא הוא

 דכתיב (תהלים ס:א) 'מכתם'".

עוד אמרו (תנחומא, דברים ג): "'למנצח על שושן עדות' (תהלים ס:א). 'שושן' - אלו סנהדרין,

שנאמר (שיר השירים ז:ג): 'סוגה בשושנים'; 'עדות', על שם התורה שנקראת עדות. 'מכתם' -

זה דוד שנעשה מלך וקורא עצמו עני, תם - שהלך בתמימות עם קונו. 'ללמד' - ללמדו הדבר.

אימתי? 'בהצותו את ארם נהרים' (תהלים ס:ב). מהו? כשהלך יואב להילחם עם ארם נהרים,

יצאו לקראתו, אמרו לו: אתה מבני בניו של יעקב ואנו מבני בניו של לבן, והרי התנאי שלהם

קיים, דכתיב (בראשית לא:נב): 'עד הגל הזה' וגו'. כששמע יואב כך, חזר אצל דוד, א"ל, מה

אתה אומר, הרי תנאי שבועת יעקב. מיד הושיבו סנהדרין שושן עדות ללמד. לימדוהו ואמרו

לו: באמת כך היה התנאי, אלא שהם עברו תחלה, בלעם הרשע לא כך אמר: 'מן ארם ינחני

בלק מלך מואב' וגו' (במדבר כג:ז). וכושן רשעתים לא שעבד בנו, שנאמר (שופטים ג:ח):

'ויעבדו בני ישראל את כושן רשעתים' וגו'. הם הרשיעו עלינו שתי רשעיות. כיון שהורו להם

סנהדרין כך, חזר עליהם והרגם, שנאמר (תהלים שם): 'בהצותו את ארם נהרים ואת ארם

 צובה וישב יואב ויך את אדום בגיא מלח [שנים עשר אלף]'".

ראינו זאת גם אצל שמשון והפלשתים. הרי אברהם אבינו כרת ברית עם אבימלך מלך

פלשתים (בראשית כא:כג): "אם תשקור לי ולניני ולנכדי, כחסד אשר עשיתי עמך תעשה עמדי

ועם הארץ אשר גרתה בה", וא"כ איך קם נגדם שמשון ונלחם בהם? הסבירו חז"ל (סוטה

ט:-י.): "'והוא [שמשון] יחל להושיע את ישראל' (שופטים יג:ה) - אמר רבי חמא ברבי חנינא:

הוחל שבועתו של אבימלך", ופירש רש"י: "בטלה, לשון 'לא יחל דברו' (במדבר ל:ג), לפי שהם

עברו על השבועה תחילה". הרי מפורש שכאשר מוטלות על ישראל ועל גוים שבועות בענין

אחד, והגוי מיפר את שבועתו, מאחר שהם "פרצו את הגדר תחלה", משוחררים ישראל

 מהתחייבותם.

אם כך, הרי השבועה שהשביע הקב"ה את העמים היתה תנאי יסודי בל יעבור לשבועתו

לישראל. כי בודאי לא רצה הקב"ה, האב הרחמן, להכניס את בכורו ובחירו, העם שחיבב,

[[שלו]] בנים למקום, לסבל ועינוי ויגון בלתי נסבלים ונמשכים עד לקץ, מה עוד כאשר סבל

זה הוא הפגנת בוז וחירוף כלפי הקב"ה, וחילול השם. משום כך הוא התנה את גלותם בתנאי

לגוים "שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדי". ומי יוכל למנות את הפעמים שהפרו הגוים

הארורים שבועה זו, ומי יספר את הסבל והיגון של עם ישראל תחת ידיהם, ומי יוכל לשקול

כמה עשו "יותר מדי"! ברור שבכך שוחררו גם ישראל משבועתם, ועל אף שאינם ראויים

לגאולה מצד זכויותיהם המועטות, מ"מ מכיון שהותרה הרצועה מצד הדין, והם בתוך זעקתם

וסבלותם פרקו את עול הגוים הבלתי נסבל, ועינויי הגוים היו חילול השם נורא ובלתי נסבל,

 גרמו לקץ של "בעתה" לבוא שלא בעונתו, כדברי חז"ל שהבאנו לעיל.

מי חכם ויבין את הפירוש הנכון של "בעתה", שהיא הגאולה הבאה למרות חוסר זכויות,

גאולה של "לא למענכם אני עושה... בושו והכלמו מדרכיכם בית ישראל" (יחזקאל לו:לב).

הגאולה של "בעתה" היא הגאולה שלא יחפוץ בה הקב"ה, כי היא באה רק למען קידוש השם

על אף פשעיהם של ישראל, וא"כ היא תהיה מלווה בסבל פתאומי ונורא רח"ל. מ"מ, היא

תבוא בגלל העינויים והיגון הנמשך של עם ישראל על ידי הגוים, שפרצו גדר והפרו את

שבועתם, כמו שאמר הנביא (זכריה א:טו): "וקצף גדול אני קוצף על הגוים השאננים, אשר

אני קצפתי מעט והמה עזרו לרעה". לא "עת" אחת קבע הקב"ה אלא "עתות", כמו שאמר דוד

המלך ע"ה (תהלים לא:טז): "בידך עתותי". ומכיון שהגאולה הראשונה היא סימן מגולה

לגאולה האחרונה, ראוי - וחובה - להתבונן בגאולת ישראל ממצרים, שגם היא באה "בעתה",

 בקץ שבא לפני עונתה.

הנה הקב"ה אמר לאברהם (בראשית טו:יג): "גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו

אותם ארבע מאות שנה". והרי בני ישראל היו עבדים במצרים רק מאתים ועשר שנים (עיין

פרקי דרבי אליעזר מח), ויש גם סברא שהעבדות היתה רק מאה ושש עשרה שנה (עיין שפתי

חכמים, שמות ו:טז). וכן על הפסוק (שמות ו:יח): "ושני חיי קהת, שלש ושלשים ומאת שנה",

כתב רש"י: "מחשבון זה אנו למדים על מושב בני ישראל ארבע מאות שנה שאמר הכתוב, שלא

בארץ מצרים לבדה היו, אלא מיום שנולד יצחק" (והוא על פי המכילתא, בא, מסכתא דפסחא

יד). ומצאנו גם עת של ארבע מאות ושלושים שנה (שמות יב:מא), אך היו גם קצים של ארבע

מאות שנה, וגם מאתים ועשר שנים ואפילו מאה ושש עשרה שנה, משום שהקב"ה ברחמיו

הגדולים קבע גם במצרים ברירה של "אחישנה" ו"בעתה", גאולה מתוך תשובה או גאולה שלא

מתוך תשובה שהיא גאולה של "עת" מסויימת, כמו שאכן היתה. על דברי הנביא (יחזקאל

טז:ז): "ואת ערום ועריה", נאמר בילקוט שמעוני (יחזקאל טז, סי' שנה): "ולא היה בידם

מצוות שיעסקו בהם כדי שיגאלו, שנאמר '...ואת ערום ועריה' מן המצוות, ונתן להם הקב"ה

שתי מצוות, מצות פסח ומצות מילה". וכן בשמות רבה (א:לה): "שלא היה בידם מעשים

טובים שיגאלו בשבילם, וכן הוא מפורש ע"י יחזקאל... 'ואת ערום ועריה', בלא מעשים

 טובים". וכן (שמות רבה יז:ג): "ובשני דמים ניצולו ישראל ממצרים, בדם פסח ובדם מילה".

אילו היתה מצרים משעבדת אותם כפי שגזר הקב"ה, בלי "והמה עזרו לרעה" של עינויים

בלתי אנושיים, ובני ישראל גם לא היו חוזרים בתשובה, השעבוד היה נמשך, והעת היתה כפי

שהקב"ה חשב מלכתחלה. אך פרעה ומצרים גזרו על בני ישראל גזירות רעות ובלתי נסבלות,

כמו שנאמר במקרא (שמות ב:כג-כה): "ויהי בימים הרבים ההם וימת מלך מצרים, ויאנחו בני

ישראל מן העבודה ויזעקו, ותעל שוועתם אל האלקים מן העבודה; וישמע אלקים את נאקתם,

ויזכר אלקים את בריתו את אברהם את יצחק ואת יעקב; וירא אלקים את בני ישראל וידע

אלקים". ואמרו על כך חז"ל (שמות [[שלז]] רבה א:לד): "'ויהי בימים הרבים ההם' (שמות

ב:כג) - ימים של צער היו, לפיכך קורא אותן 'רבים' [כי בגלל הסבל, מעט הזמן נראה להם

כהרבה ובלי סוף]... 'ויאנחו בני ישראל' - למה נתאנחו? לפי שאמרו חרטומי מצרים: אין לך

[לפרעה שנצטרע] רפואה אם לא נשחוט מקטני ישראל ק"נ בערב וק"נ בבקר ורחוץ בדמיהם

שתי פעמים ביום". וכן (פרקי דרבי אליעזר מח): "סנקלטורי פרעה [הממונים להעניש] היו

מחנקים את ישראל בקירות הבית בין לובן הלבנים. לפיכך היו צועקים מתוך הקירות

והקב"ה שמע את נאקתם". וכן במדרש אבכיר (ילקוט שמעוני, בשלח רמג): "וטס [גבריאל]

למצרים... ושמט לבנה עם טיטה ותינוק אחד מה ששקעוהו בבנין. עמד לו לפני הקב"ה, אמר

 לפניו: רבש"ע, בזה ענין שעבדו בניך...".

כאשר הקב"ה קובע "עת", הוא קובע אותה כך שיוכל להקדים או לאחר אותה אם ימצא לנכון

לעשות כך בהתאם לנסיבות. לא שהסבל יהיה קטן יותר או שלא יבוא, שהרי אם לא יהיו

ישראל ראויים לגאולה, לא ישתנה אופי הגאולה של "בעתה" בין אם העת מוקדמת או

מאוחרת, אך המועד שלה גמיש. וכאשר רואה הקב"ה שהגוים עזרו לרעה יותר מדי, אזי מתוך

חסד ורחמים לבניו, ומתוך זעם על חילול שמו, הוא מקדים את העת ומפרש אותו בדרך

אחרת. כך היה במצרים, שהקב"ה אמר (בראשית טו:יג): "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם

ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה", והיה יכול לפרש את ה"ארבע מאות שנה" בכמה

אופנים. הוא היה יכול לספור את השנים מזמן בואם למצרים, או מתחלת השעבוד למעשה.

אך היה גם יכול לסופרן החל מהזמן שנולד יצחק (שהיה הראשון מ"בניו" של אברהם, כי הרי

ישמעאל לא נקרא זרע אברהם), ולפרש את העבדות והעינוי לאו דוקא כעבדות ממש, אלא

כעצם העובדה שלא תהיה לבני אברהם ארץ משלהם ויחיו בארץ כנען תחת גוים כגרים,

ואח"כ במצרים כגרים וזרים, אע"פ שלא נשתעבדו עדיין. ומשום שהעינוי והסבל היו כה

נוראיים, החליט הקב"ה לפרש את ה"עת" מלידת יצחק, כך שהשעבוד האמיתי לא ארך יותר

 ממאתים ועשר שנים או אפילו פחות (לפי שפתי חכמים דלעיל).

כך אמרו חז"ל (פסיקתא דרב כהנא, החודש, דף מז, וכן מדרש תהלים יח:כב): "'שלח נא ביד

תשלח' (שמות ד:יג) - והיה [משה] מסרב ואמר להקב"ה: רבון העולם! כבר חשבתי מה

שאמרת לאברהם... ועדיין לא נשלמו ולא עשו שם אלא מאתים ועשר. א"ל הקב"ה: לא כמו

שאתה מחשב לעצמך, שמיום שנולד יצחק הקדמתי להם הקץ... וכבר נשלם". ואכן למד זאת

משה, כמו שאמרו חז"ל במדרשם בשמו (שיר השירים רבה ב:[ח]א): "אמר להם [משה

לישראל]: הואיל והוא חפץ בגאולתכם אינו מביט בחשבונותיכם". וז"ל הכלי יקר (שמות

ב:כג): "אמנם בעיני השם יתברך היו רעים וחטאים ובלתי ראויים להיגאל כי אם מצד

העבודה [של מצרים], כמו שכתוב (זכריה א:טו): 'וקצף גדול אני קוצף על הגוים...'. לכך נאמר

(שמות ב:כג) 'ותעל שועתם אל האלקים מן העבודה', שעזרו [מצרים] לרעה, כאמור". הרי

בפירוש, שסבל עצום מקדים את הקץ. וכך אמרו חז"ל (ירושלמי, תענית א:א): "מתוך ה'

דברים נגאלו ישראל ממצרים: מתוך הקץ, מתוך צרה, מתוך צווחה, מתוך זכות אבות, מתוך

תשובה". כלומר, כאשר הקב"ה מחשב וקובע את הגאולה, לוקח הוא בחשבון את כל הגורמים

 הנ"ל, ועל פיהם הוא מאחר או מקדים את הקץ.

ברור שהיסוד של "בעתה" הוא קידוש השם, שמכיון שעם ישראל הוא העם של הקב"ה מאז

כרת את הברית עם האבות, לכן סבלותם בגלות - חילול שמו הוא. וכך בודאי היה יסוד

הגאולה במצרים, שכביכול חייב היה הקב"ה לגאלם בעבור קידוש שמו. ומקרא מלא הוא

ביחזקאל (כ:ט) כמו שהבאנו לעיל, וגם חז"ל אמרו (שמות רבה א:לו): "ידע הקב"ה שעליו

לגאלם למען שמו, בעבור הברית שכרת עם [[שלח]] האבות, וכן הוא אומר (שמות ב:כד)

 'ויזכור אלקים את בריתו', וכך הוא אומר ע"י יחזקאל (שם): 'ואעש למען שמי'".

על הפסוק (שמות ב:כג) "ויאנחו בני ישראל מן העבודה", כתב אור החיים: "לא שצעקו לא-ל

שיושיעם, אלא צעקו מן הצער, כאדם הצועק מכאבו... מצער העבודה". וכן תירגם אונקלוס:

"מן פולחנא דהות קשי עליהון". ובכן, בני ישראל נאנחו וזעקו, ותעל שוועתם, וכל זה לא נבע

ממחשבה של תשובה אלא זו היתה זעקה טבעית ודחופה מתוך הכאב והיאוש, שכבר

התיאשו, וגם זה הביא להקדמת הקץ. וז"ל הספורנו (שם): "זעקו מכאב לב על עבודתם כענין

 (ישעיהו יד:לא): 'הלילי שער, זעקי עיר'".

יוצא מדברינו, שהקב"ה קובע "עתות לצרה", ואם הסבל והיגון והאכזריות של הגוים עברו כל

גבול, ויש הפרה בולטת של שבועתם שלא לשעבד את ישראל יותר מדי, ופרצו גדר, וזעקת

ישראל בוקעת שחקים, ויש בזה חילול השם נורא, אזי מקדים הקב"ה את הקץ. כך היה

בגאולה הראשונה, וכך יהיה בגאולה זו, שלמרות ענינו, כלומר העוני שלנו במצוות, דוקא

בגלל עינויינו, כלומר הסבל והיגון, יקדים הקב"ה את העת. ווי לדור זה שרוב בניו לא טעמו

את העינויים של יאוש ויגון איום, ואינם מבינים את גדולתה של תקופה זו של עקבות משיח

והתחלת הגאולה של מדינת היהודים לעם שסבל כה הרבה. אמרו חז"ל (לקח טוב, שמות

ב:כג): "אין ישראל נגאלין אלא מתוך דוחק גדול, וכן הוא אומר (תהלים מד:כו): 'כי שחה

לעפר נפשנו'. וכתיב (שם:כז): 'קומה עזרתה לנו ופדנו למען חסדך'". כלומר, כאשר הגיעו

ישראל למצב הנורא והירוד ביותר, של "כי שחה לעפר נפשנו" - אזי באה הגאולה של "קומה

עזרתה לנו". וכן אמר הנביא (ירמיהו ל:ז): "ועת צרה היא ליעקב וממנה יושע". וכן אמרה

התורה (דברים לב:לו): "כי ידין ה' עמו... כי יראה כי אזלת יד וגו'". וכן אמרו חז"ל (סנהדרין

צז.): "אין בן דוד בא...עד שיתייאשו מן הגאולה". וכן הביא הילקוט שמעוני (יחזקאל טז, סי'

שנד) מפרקי דרבי אליעזר, וז"ל: "וכי מה ראה הקב"ה לומר שני פעמים 'בדמיך חיי'? אלא

אמר הקב"ה: בזכות דם פסח ודם מילה תגאלו ממצרים, ובזכותם אתם עתידים להיגאל בסוף

 מלכות רביעית".

יוצאים מדברינו כללים גדולים בהבנת הגאולה של ימינו: הקב"ה מביא את הגאולה לעם

ישראל בשתי דרכים. אם יזכו, הוא מביאה חיש מהר, "היום אם בקולו תשמעו" (תהלים

צה:ז), ללא יגון וללא חבלי משיח. ואם לא זכו, באה הגאולה רק "בעתה", כאשר יגיע הקץ.

ויש הבדל מהותי בינה לבין הגאולה של "אחישנה", לא רק בזמן אלא גם ביסורים, מכיון שכל

סיבתה של גאולה "בעתה" אינה בגלל מעשים טובים ותשובה, אלא כדי לקדש שם שמים

המחולל על ידי שפלותם של ישראל, ולכן הגאולה באה, אבל היא באה כרוכה בעונש המגיע

לישראל. ומ"מ, גם בגאולה של "בעתה", קובע לה הקב"ה כמה קצים, ואם הגוים הפרו את

שבועתם ועינו ושעבדו את ישראל "יותר מדי" ופרצו גדר ו"עזרו לרעה", וכאשר יגון עם

ישראל הוא בלתי נסבל וזעקתו עולה לשמים וחילול השם בוקע שחקים, מקדים הקב"ה את

 הקץ.

הלקח של ימינו אלה ברור לכל מי שירצה לראותו, וכללים אלה כולם "נכוחים למבין וישרים

למוצאי דעת". הקב"ה פתח את התקופה האחרונה, ו"קול דודי דופק" (שיר השירים ה:ב),

והגאולה התחילה, כאשר עקבות המשיח נשמעים. ואם ישאל השואל: וכי איזה בטחון יש לנו

שהמדינה שקמה בימינו תחזיק מעמד ולא תיחרב ח"ו, ולא נצא שוב לגלות מחמת עוונותינו?

הרי את פתח לו: וכי אנו מהתלים בהקב"ה, ח"ו, וכי אנו כל כך בזים לו, ח"ו, שהננו מוכנים

לעשות מעשיו פלסתר? וכי הופכים אנו את [[שלט]] הדברים הנפלאים, האותות והמופתים

שראינו במו עינינו, ללעג וקלס? וכי דברים של מה בכך הם דברי החזון הגדול של זכריה

שהתגשמו בימינו (זכריה ח:ד-ה): "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים... ורחובות

העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה"? וכי מחזיר הקב"ה חלק גדול מהגלויות

מארבע כנפות הארץ, ולאחר כמעט אלפיים שנות גלות מקים להם מדינה ריבונית, אך ורק

כדי להחריב את הכל אחרי כמה עשרות שנים? מי בז ליום גדלות של הקב"ה! ומי הופך את

 מופתיו ללעג וקלס? וכי כל זה אירע ח"ו ללא השגחתו? וכי הפכנו לגרועים שבכופרים?

אך יותר מזה, הרי כבר הבטיחנו הקב"ה שלאחר הגאולה השלישית לא תהיה גלות, כדברי

חז"ל (תנחומא, שופטים ט): "'והשלישית יותר בה' (זכריה יג:ח) - שאין מתישבין [ישראל]

בארצם אלא בגאולה שלישית. גאולה ראשונה - זו גאולת מצרים. גאולה שניה - זו גאולת

עזרא. השלישית אין לה הפסק". וז"ל הלקח טוב על הפסוק "לתת להם ולזרעם אחריהם"

(דברים א:ח): "ר' אומר: 'לתת להם' - אלו עולי המדבר; 'ולזרעם' - אלו עולי בבל. 'אחריהם' -

אלו ימות המשיח". וכן נאמר (הושע ו:ב): "יחיינו מיומיים, ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו",

ופירש הרד"ק שם: "זה המאמר הוא על העתיד. ו'מיומיים', משל לשני גלויות, גלות מצרים

וגלות בבל. 'ביום השלישי' - משל לגלות הזה השלישי שיקימנו ממנו. 'ונחיה לפניו', שלא נגלה

עוד לעולם". וז"ל מצודת דוד שם: "בעת השלישי, בגאולה העתידה, יקימנו מן הנפילה ונחיה

 לפניו עד עולם כי לא נבוא עוד לגולה".

הוי, מי יפקח עיניים עיוורות, "להוציא ממסגר אסיר, מבית כלא יושבי חושך". "אז תפקחנה

עיני עיוורים ואזני חרשים תפתחנה", ונבין את משמעות התקופה הגדולה הזו, עת קידוש

השם ומלכות שמים. אך מי יצילנו מחבלי משיח המיותרים, שאין מנוס מהם אלא בתשובה

אמיתית ושלמה, כי חמתו וחרון אפו של מלך מלכי המלכים הם, ומרדנו בו. "שובו בנים

שובבים, ארפה משובותיכם", אמר הנביא (ירמיהו ג:כב) וכן "שובו אלי ואשובה אליכם"

(מלאכי ג:ז). אך תשובה זאת חייבת להיות שלמה, בהכנעה מלאה בפני אדון האדונים ובפני

עול מלכותו ועול מצוותיו. והעיקר: האמונה והבטחון בהקב"ה שהוא, ורק הוא, מנהיג ומדריך

ומוביל את העולם ואת כל אשר בו, ואנו, מה חיינו, מאין באנו, ולאן אנו הולכים. אם נחזור

בתשובה שלמה והגונה, אם נעשה את מה שגזר עלינו, מה טוב ומה נעים יהיה חלקנו, גורלנו,

 ירושתנו - הגאולה השלמה, חיש מהר, ללא חבלי משיח.


מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
משיח...
« להגיב #11 ב- : מאי 01, 2007, 07:01:18 »
האלקשי,
לצערי הרב אני חושש שאתה מדבר כאן אל הקיר.  יש כאלה שנולדו להיות מנהיגים, ויש אנשים חסרי יכולת חשיבה עצמאית שנולדו להיות מונהגים.  מה לעשות.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
משיח...
« להגיב #12 ב- : מאי 01, 2007, 19:28:22 »
תסלח לי אבל אם לשיטתך השגת כסף ותמיכה למוסדות תורה בישראל נחשב "בצע כסף" אז המושגים של טוב ורע השתבשו אצלך.
וזה שהשיטות לא "מסתדרות אצלך", חשבת פעם שאולי הבעיה אצלך, למה מאיפה שאני מסתכל על הדברים הרב בעדני מסדר לי אותם בצורה יפה מאוד. וכך גם אמר לי מפורשת הרב אברהם לוגסי שהוא ראש כולל "לוית חן", ושופט צדק של הישוב רכסים.

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
משיח...
« להגיב #13 ב- : מאי 01, 2007, 20:04:10 »
וואו!  שני רבנים.  מרשים!

כמה רבנים גדולי ישראל ישבו בסנהדרין וכבשו פניהם בקרקע, ושלא כמו ראש הסנהדרין שמעון בן-שטח, פחדו לומר לינאי המלך את ההלכה (נאשם שעומד בפני הסנהדרין חייב לעמוד על רגליו, ולא לשבת)?

המסר העיקרי של הרב כהנא לכל ה"דתיים" למיניהם---שגם גדולי ישראל עשו ועושים טעויות---לא נקלט עד היום.  עובדה טראגית.

מתוך מסילת ישרים:
http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/mesilat/mesilat19-2.htm

וכבר הפליגו חז"ל (שבת נ"ד) לדבר במי שיש בידו למחות ואינו מוחה וגזרו דינו לתפס בעוון החוטאים עצמו.

ובמדרש איכה (איכה רבה א') אמרו: "היו שריה כאילים" - 
"מה אילים הללו בשעת שרב הופכים פניהם אלו תחת אלו,
כך היו גדולי ישראל רואים דבר עבירה והופכים פניהם ממנו.
אמר להם הקדוש ברוך הוא: תבוא השעה ואני אעשה להם כן".
 

חצוב דברי חז"ל אלו על לוח לבך, הדפס אותם באותיות גדולות והדבק על דלת חדרך.  הסמכה לרבנות לא הופכת יהודי לאלקים.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
משיח...
« להגיב #14 ב- : מאי 02, 2007, 13:39:32 »
תסלח לי אבל אם לשיטתך השגת כסף ותמיכה למוסדות תורה בישראל נחשב "בצע כסף" אז המושגים של טוב ורע השתבשו אצלך.
וזה שהשיטות לא "מסתדרות אצלך", חשבת פעם שאולי הבעיה אצלך, למה מאיפה שאני מסתכל על הדברים הרב בעדני מסדר לי אותם בצורה יפה מאוד. וכך גם אמר לי מפורשת הרב אברהם לוגסי שהוא ראש כולל "לוית חן", ושופט צדק של הישוב רכסים.

ערן, כפי שכתב דווקא_כך, בתורתינו הק' לא כתוב במקום כלשהו שמותר לעבור עברה על מנת לעשות מצווה.
מי שאומר אחרת הוא פשוט זייפן וסלפן. וק"ו כשמדובר על ישיבה עם המינים רח"ל שעליהם נאמר שגרועים
הם מהעכו"ם שלבית עכו"ם מותר להכנס על מנת להציל נפשו ואילו לביתם של אלה אסור.

אם היית באמת קורא את ויואל משה ואת דברי יואל היית רואה שחלק נכבד מאוד מספריו מוקדש
לעניין האיסור להתחבר לרשע גם במקום מצווה, וכפי שאמרו חז"ל "אל תהי חבר לרשע אפילו לדבר מצווה".

ואתה אכן צודק, הבעיה היא אצלי. אני לא מסוגל להשליך את השכל מאחורי הגב ולומר:
"טוב, אם הרב פלוני אמר שאפשר גם להאמין שישיבה בכנסת זו מינות ואפיקורסות,
ובד בבד לתמוך בישיבה בכנסת כדי לקבל כספים למוסדות - זה בטח מאוד הגיוני",
או: "אפשר גם להניף את דגל ישראל על ישיבת פונוביז' וגם להאמין שמי שמניף את הדגל
הוא מזרע הערב רב ואין לו חלק באלוקי ישראל".

הרבי יואליש מסטאמר, אגב, מעולם לא קיבל את תירוצי אנשי אגודת ישראל. כך שמגוחך הוא הנסיון
"ליישב" את השיטות ולומר שיטה אחת היא - מכיון שהוגה השיטה בעצמו דחה את הנסיונות הללו
מכל וכל ובשצף קצף.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
משיח...
« להגיב #15 ב- : מאי 02, 2007, 14:48:34 »
תסלחו לי אבל אתם לא בעמדה לקבוע מה דעת היהדות בנושאים כאלה ואחרים. אבל לעומת זאת הרב בעדני והרב עובדיה והרב אברהם לוגסי וכן עוד מאות רבנים כן רשאים לקבוע.
וכן בהחלט אם בשביל להחזיק תורה בישראל כל מה שצריך הוא להניף דגל של מדינת ישראל אנחנו נניף גם נניף. אני זוכר שכשלמדתי בישיבה הליטאית (שנה שעברה) אז הנפנו דגל ביום העצמאות על בנין הישיבה, והמשגיח בפנים נתן דרשה שלמה  על כך שהמדינה זה האסון הכי גדול שקרה לעם היהודי!

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
משיח...
« להגיב #16 ב- : מאי 02, 2007, 14:50:44 »
אני זוכר שכשלמדתי בישיבה הליטאית (שנה שעברה) אז הנפנו דגל ביום העצמאות על בנין הישיבה, והמשגיח בפנים נתן דרשה שלמה  על כך שהמדינה זה האסון הכי גדול שקרה לעם היהודי!

אין מילים. I rest my case.

מנותק jdl4ever

  • משתמש(ת) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 34
משיח...
« להגיב #17 ב- : מאי 15, 2007, 21:13:20 »
I don't really understand what the discussion is about (words are too hard for me to understand) but here is part of the Rambam I translated about Moshiach.

http://jtf.org/forum_english/index.php?topic=4059.0

מנותק שלמה

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6051
  • ארץ ישראל לעם ישראל על פי תורת ישראל
משיח...
« להגיב #18 ב- : מאי 20, 2007, 21:36:21 »
אני אישית מאמין שהמשיח יכול להיות יותר מאדם אחד.
וכול אדם והשלב שלו
כלומר אדם ראשון מתחיל שני ממשיך ואח"כ שלישי גומר כמובן שהם יכולים להיות יותר משלושה
אבל שששש......
הרבנים ירצחו אותי אל זה
יהודים מכול העדות תיתאחדו!
שמאלנות זה אופיום להמונים!

מנותק dorgreen

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 174
משיח...
« להגיב #19 ב- : מאי 20, 2007, 22:29:21 »
אומרים אם אני לא טועה שביום הדין ישמע קול שופר.

אולי הכוונה לאירגון שופר? הרי הוא מחזיר מיחסית המון בתשובה... הזוי מידי? :P

מנותק tomsalts

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1052
משיח...
« להגיב #20 ב- : יוני 01, 2007, 16:55:03 »
הם צודקים. אם היינו רוצים מדינה דתית, היינו מחכים למשיח, או בקיצור נכחדים. אבל אנחנו רוצים מדינה ליברלית חילונית והגיונית,
יש לנו זכות היסטורית מוכחה, דת זה לא דבר שאפשר להוכיח, אבל היסטוריה כן, ובגלל זכותנו ההיסטורית שייכת לנו הארץ הזאת ולא בגלל שום דבר אחר שאפשר להטיל בספק כמו דת.