כתב נושא: איזו השפעה תהיה להורדת המע"מ על ההוצאה המשפחתית?  (נקרא 8510 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
הפחתת המע"מ באחוז מתקבלת אצל הצרכנים בציניות ובמרמור, ולא בכדי ■ לא רק שרבים מהעסקים לא מורידים את המחיר המלא מסיבות שחלקן מוצדקות, גם אילו הייתה הפחתה מלאה, ההשפעה על ההוצאה החודשית הייתה זניחה

בכמה, אם בכלל ירגישו הצרכנים את הפחתת המע"מ מ-18% ל-17%? חרף ההצהרות של שר האוצר משה כחלון כי המהלך יעודד צמיחה וייטיב עם הצרכנים, מדובר בדגיג קטנטן בים הגואה של יוקר המחיה.

שי אבו מחברת "הון משפחתי בע"מ" מעריך כי משקי-הבית יחסכו רק עשרות שקלים בודדים בחודש, ומאות שקלים לשנה.

הירידה בפועל, יש להזכיר, אינה של אחוז שלם מהמחיר - במקרה שהוא בכלל עודכן - אלא פחות מכך, כ-0.85% בחישוב כולל.

"הצרכנים נהנים מהפחתת המע"מ רק בצורה חלקית", אומר הכלכלן פרופ' מומי דהן מבית-הספר למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית, "הרוב הולך ליצרנים. כשהמוצרים זולים יחסית, ההורדה כמעט ולא מתגלגלת לכיס של הצרכנים. במוצרים כמו מכונית או דירה נראה יותר שינוי, אבל גם כאן זה תלוי לא מעט בעמדת המיקוח של הצרכנים מול היצרנים. כשמסתכלים על ישראל במבט על ההוצאות על חינוך, בריאות ורווחה נמוכות משמעותית מרוב המדינות המפותחות, בהן מדינות ה-OCED. מזווית צרכנית רחבת אופק, כשמורידים את המע"מ יש פחות מקומות לתקצב את הסעיפים האלה".

אבו, אגב, ממליץ להתעקש על התאמות מחירים במקומות צפויים פחות - תשלומים לחברות אחזקה של בניינים, תשלומים עבור צהרונים או חוגים של גופים גדולים (ולא עסקים קטנים הפטורים פעמים רבות ממע"מ) וכן הלאה.

זה המקום לציין כי למעט מוצרים בפיקוח, שמחירם מחויב בעדכון בהתאם למע"מ, לא מוטלת על גופים מסחריים החובה לעדכן את שורת המחיר בקופה. שיעור המע"מ מתוך המוצר יפחת אמנם, אבל אין מדובר בהכרח בהפחתה תואמת במחיר - לעתים משיקולים טכניים, בשל הקושי בפעולת עדכון המחירים על גבי המוצרים, כאשר מדובר במקרים רבים באגורות בודדות.

מזון

רוב רשתות המזון אמנם עדכנו את מרבית המחירים בהפחתה ממוצעת של 0.82%, אולם לעתים היות ומדובר בשינוי של אגורות בודדות, המחיר חזר לרמתו טרם הפחתת המע"מ, בשל עיגול האגורות - כך עולה מבדיקת מאגרי המחירים שמפרסמות הרשתות לפני ואחרי הפחתת המע"מ.

בשופרסל, למשל, קפה נמס רד מאג ירד מ-20.90 שקל ל-20.70 שקל, וגבינה צהובה נעם 22% הוזלה מ-13.60 ל-13.50 שקל. לפי התחשיב הזה, משפחה שתקנה בהיקף של 500 שקל תחסוך בזכות ירידת המע"מ כ-5 שקלים.

באתר משרד החקלאות, שאמון על פיקוח מחירי מוצרי החלב והביצים, המחירים הכוללים 17% מע"מ עודכנו במועד, והם משקפים במקרה הטוב הוזלה של 10 אגורות למוצר (ביצים) והוזלה של עד 5 אגורות למוצרי חלב, שוודאי לא תשפיע יותר מדי על הוצאת משקי-הבית: המחיר לשקית חלב טרי 3% ירד מ-5.15 שקלים ל-5.11 שקלים, המחיר לקרטון חלב 3% ירד מ-5.95 שקלים ל-5.90 שקלים, וחלב טרי 1% בקרטון ירד מ-5.60 שקלים ל-5.55 שקלים.

החמאה הוזלה ב-3 אגורות (מ-3.95 שקלים ל-3.92 שקלים), והשמנת המתוקה 38% שומן הוזלה ב-5 אגורות (מ-6.25 שקלים ל-6.20 שקלים). מחיר תריסר ביצים ירד ב-10 אגורות, והלחם שבפיקוח ירד ב-4-6 אגורות.

היות שהמטבע הקטן ביותר הוא מטבע של 10 אגורות, יש לעגל את המחירים המסתיימים בסכום נמוך מזה מעלה או מטה (למשלמים במזומן). במקרה כזה, עיגול המחירים יכול "לבלוע" את הפחתת המחירים.

דיור

תשלומי המשכנתא אינם כוללים מע"מ, ולכן לא ישתנו; מחירי הדירות, לעומת זאת, הם עניין אחר. מי שכבר רכש דירה אך לא שילם את מלוא המחיר עליה, ייהנה מהפחתה בתשלומים הנותרים בהתאם לשינוי במע"מ. דירות שמחירן כבר נקבע, מחירן אף הוא אמור רשמית להתעדכן בהתאם, וכדאי להתמקח ולוודא שכך נעשה.

האם גם הדירות החדשות שטרם נקבע מחירן יתומחרו מלכתחילה בהתאם לירידה? בחברות הנדל"ן טוענים שכן, אולם בשוק המושפע משמעותית מתנאי היצע וביקוש, כלל לא ברור שכך יהיה המצב.

תחבורה

הנוסעים במוניות, באוטובוסים או ברכבת לא ירגישו כל שינוי בחודשים הקרובים. תעריפי המוניות לא ישתנו, משום שעד כה כלל לא עודכנו בעליית המע"מ ל-18%, כך שלמעשה כעת המע"מ מיישר קו עם התעריף.

בכל הנוגע למחירי הנסיעה באוטובוסים וברכבות, מנמקים במשרד התחבורה כי אין טעם כעת להוריד את המחיר בשיעור זניח של 1%, "שיכול להיות 5 אגורות ממחיר הכרטיס. מהלך כזה כרוך בפרוצדורה מסובכת של החלפת כרטיסים, וזה מהלך שצריך להתכונן אליו חודש מראש. ובכל מקרה בינואר הקרוב יוזלו המחירים בעשרות אחוזים, כך ששינוי המע"מ יגולם בפנים".

ההוזלות, מסבירים במשרד התחבורה, מתאפשרות הודות לתקציבים ממשלתיים שיובילו לסובסידיה במחירי הנסיעה - בין היתר באמצעות כרטיסים משולבים לנסיעה ברכבת ובאוטובוס.

דלק

מחיר הדלק מורכב אמנם מרובו ממס בלו, אבל כולל גם מע"מ. המחיר לליטר דלק בתדלוק עצמי עומד כיום על 6.07 שקלים ועל 6.26 שקלים בתדלוק בשירות מלא. מדובר בירידה צנועה של 2 אגורות לליטר, כך שכאשר מתדלקים 40 ליטר למשל, החיסכון אפילו לא יגיע לשקל אחד (80 אגורות).

רכב

בתחום הרכב, כמו ביתר הענפים, היבואניות לא מחויבות בהפחתת מחירים, ויכולות לנצל את השינוי ל(עוד) גימיק של מבצע. בכל מקרה, היבואניות פרסמו מחירונים חדשים ומעודכנים בהתאם לשיעור המע"מ, אלא ששינוי של פחות מ-1% נבלע בקלות בהנחה של 5%-10% הרווחת בענף. בתחום מכוניות היוקרה ההפחתה מורגשת יותר, ויכולה להגיע לכמה אלפי שקלים.

בין אלה שעדכנו מחירים - סמל"ת, יבואנית פיאט, סובארו, אלפא רומיאו, שבאותה נשימה הודיעה כי עדכון המחירים מגלם אמנם את הורדת המע"מ אולם גם את השינויים בשערי המטבע ועל כן ההפחתה גבוהה יותר.

כך לדוגמה: פיאט 500 1.2 אוטו' מיי פופ, שעלתה 93,900 שקל, עולה כעת 89,900 שקל (הוזלה של 4,000 שקל).

אופנה

ברשתות האופנה לא מיהרו לעדכן מחירים. יוצאת דופן היא קסטרו, שקבעה כי עדכון המחירים בהפחתה של 1% מהמחיר הנקוב על הפריטים, כפי שגם בישר שילוט בחנויות, ייעשה בקופות במעמד התשלום. במקרה כזה, פריט שעלה 100 שקל, יוזל בשקל אחד.

תיירות

גם כאן, סבור אבו, הורדת המע"מ היא הזדמנות לנשימה עבור עסקים בענף שידע תקופות קשות, וסביר להניח כי רובם לא יפחיתו את המחיר לצרכן. בתי-המלון שממוקמים בעיר הנופש באילת לא גובים ממילא מע"מ. ביתר המקומות בארץ, מרבית הרשתות, בהן דן וישרוטל, ביצעו עדכון מחירים של מינוס 1%, כך שחופשה שעלתה לצורך הדוגמה 2,000 שקל תרד ב-20 שקל.

תקשורת

ספקיות התקשורת דאגו לעדכן את המחירים בהפחתה של 1%: פרטנר, לדוגמה, עדכנה את דמי המנוי בתכניות תעריפים ודמי התשלום עבור שירותים שונים, בהם שירותי צליל המתנה וכדומה. צרכן שמשלם לשם הדוגמה 80 שקל בחודש, יחסוך 70 אגורות בעקבות השינוי.

גם הוט ו-yes עדכנו את המחירונים, לרבות דמי מנוי, שירותי VOD, חבילות ערוצים וכדומה - במקרה כזה, משק-בית שמשלם 400 שקל בחודש, יחסוך 4 שקלים בחשבון.

חשמל וריהוט

ניסיון העבר מעיד על כך שבמקרים רבים המחירים המלאים לא משתנים, אולם בענפים שבהם מיקוח הוא חלק מכללי המשחק, מומלץ לצרכנים עצמם להתמקח, בעיקר כשההוצאה גדולה.

מכשירי סלולר

לא כל המשווקים בענף הוזילו מחירים. כך למשל, פרטנר וסלקום לא הוזילו את המכשירים במרכזי המכירה. לקוחות קיימים המשלמים עבור מכשירים בעסקת תשלומים ימצאו עדכון בשורת המע"מ בחשבונית, כך שעבור יתרת התשלומים המחיר יירד בהתאם לשינוי.

לעומת זאת, סאני יבואנית סמסונג הוזילה את מחירי המוצרים ברשת החנויות שלה. ההוזלה, כפי שאפשר לראות מהמחירונים של הרשת, עומדת על 20-40 שקל למכשיר. לדוגמה, המחיר לסמסונג S6 FLAT ירד מ-3,000 שקל ל-2,970 שקל.

מים וחשמל

אם אפשר להצביע על מקום שבו יחול שינוי ברור, תעריפי המים והחשמל הם-הם המקום. מכיוון שבחודשים מסוימים, בוודאי בסל הכולל, מדובר בהוצאה לא מבוטלת, אפשר אולי להתנחם בה במעט, גם אם התרגום הוא עדיין לעשרות שקלים בלבד לשנה עבור משק-בית ממוצע.