כתב נושא: מחאת עובדי כיל: דימונה תושבת ביום ראשון  (נקרא 2776 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
שביתה כללית בדימונה: מליאת מועצת העיר דימונה החליטה הערב (ג') על שביתה כוללת בעירייה ביום ראשון, כולל השבתת מערכת החינוך מכיתות ז' עד יב'. עוד מתוכנן כי תושבי העיר יפגינו ויחסמו צמתים במהלך יום השביתה. זאת כאות הזדהות עם מאבק עובדי כיל ששובתים מעל שלושה חודשים, כאשר כארבעים אחוז מעובדי מפעלי ים המלח מתגוררים בדימונה.

הרקע לדברים, הוא המשבר המתמשך בכי"ל, שעלול לפגוע בפרנסתם של תושבים רבים בעיר הדרומית, וכן בצל הסכנה המרחפת מעל מפעל "מטאור", שבו כ-60 עובדים תושבי העיר. המפעל, שבו מייצרים רשתות לחקלאות, מצוי בקשיים כלכליים במשך תקופה ארוכה, ועלול להיסגר. בשבוע האחרון המשבר הגיע לשיא, כאשר נסגרו שערי המפעל והעובדים לא קיבלו את משכורותיהם.
דימונה סגורה. ישיבת מועצת העיר צילום: דודו גרינשפן
 
הפגנה של עובדי כיל

אתמול התכנסו כמה עשרות מעובדי "מטאור" המודאגים ברחבת המפעל, והביעו את חששם לאור איום הפיטורים המרחף מעליהם. למקום הגיעו כאות הזדהות ראש העיר בני ביטון ויו״ר מועצת עובדי ים המלח ארמונד לנקרי.
אנג׳ליקה חיימוב, מנהלת החשבונות במפעל, סיפרה על תחושת חוסר הוודאות בקרב העובדים: "60 משפחות נשארו בלי פרנסה במפתיע, סגרו את דלתות המפעל ביום חמישי והכל באוויר עד שיוחלט אם המפעל ימשיך להתקיים או יתפרק. בינתיים משפחות נשארות בלי אוכל לילדים".

לדברי חיימוב ״אנחנו קוראים לממשלה לבוא ולעזור, אנחנו לא רוצים להיות עוד מפעל בדימונה שייסגר, בנוסף לכל מה שקורה בכיל. המפעל לא מפסיד, הוא רווחי ובעל פוטנציאל ומוניטין, אבל צבר גירעון מהעבר וחובות לבנקים. אנחנו רוצים להמשיך לפרוח, זה מפעל חשוב לדימונה. אם הוא יסגר זה יהיה אסון, אנשים ימצאו את עצמם פשוט ברחוב".

ראש העיר אמר כי ״אנחנו נראה לכולם שהכוח נמצא אצלנו, בדרום. עד היום החברים בוועד העובדים (בכיל-נ.מ.) התנהגו למופת, ישבו עם ההנהלה, דיברו איתם, עשו איתם, אבל כנראה שהם לא מבינים. מחר לישיבה זימנתי את כל חברי המועצה, איו אופוזיציה ואין קואליציה - יש רק למען דימונה, למען עובדי כיל ולמען עובדי מטאור״, אמר ביטון.

ארמונד לנקרי אמר כי עובדי מפעלי ים המלח ומפעל מטאור נמצאים באותו המצב: ״ככל שהממשלה לא תשמור על אוצרות הטבע של המדינה, והכל ייצא לחו״ל, גם אצלנו נראה עוד ועוד פיטורים. אנחנו ומטאור באותו צד, בסופו של דבר יש עובדים שיושבים בבית ללא פרנסה ולאף אחד לא אכפת״.

השביתה במפעלי ים המלח ותרכובות ברום מקבוצת כיל, נמשכת למעלה משלושה חודשים. בהנהלת כיל הודיעו בשבוע שעבר כי לאור התמשכות השביתה והנזקים הכלכליים העצומים שנגרמו לחברה, יעלה מספר המפוטרים. ביום חמישי האחרון פסקה נשיאת בית הדין לעבודה בבאר שבע, השופטת אורלי סלע, כי הנהלת כיל והעובדים ייכנסו למשא ומתן אינטנסיבי במהלך השבוע. ביום שני הבא יחל הדיון המשפטי בנושא שבסופו יוכרע בנושא פיטורי עשרות עובדים בכיל ובנוגע להמשך השביתה.

מפעל מטאור העוסק בייצור רשתות לחקלאות, עבר לדימונה לאחר שהיה ממוקם בעיר פתח תקווה, עקב קשיים כלכליים. גם בדימונה המשיך המפעל לצבור חובות שהגיעו לכ-30 מיליון שקלים, וכעת נמצא המפעל בסכנת סגירה. עשרות העובדים, שחלקם נקלטו במפעל לאחר שפוטרו ממפעל כיתן בעיר, לא קיבלו את משכורות חודש אפריל והבעלים פנה לבית המשפט בבקשה להקפאת הליכים במפעל. דיון בעניין יתקיים ביום רביעי בבית המשפט בבאר שבע.