כתב נושא: אסד וחיזבאללה כובשים בגבול. מפת הקרבות  (נקרא 2872 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
ממשיכים להתקדם בחזית הדרומית, לא הרחק מהגולן. אין ספק כי המבצע הנרחב של הצבא הסורי ביחד עם חיזבאללה וגורמים איראניים, שונה ממה שהורגלנו אליו באותו אזור מתחילת המשבר בסוריה הן מבחינת היקף והרכב הכוחות המשתתפים בו והן מבחינת הסיקור התקשורתי רחב ההיקף של אמצעי התקשורת המזוהים עם המשטר וחיזבאללה
כעבור ימים ספורים בלבד מתחילת המבצע, הכריז הצבא הסורי כבר אמש על הישגים איכותיים בקרבות הקרקעיים והעקובים מדם, שגובים עשרות קורבנות בשני הצדדים. עד כה הצליחו אנשיו של אסד בתמיכת לוחמיו של חסן נסראללה להשתלט מחדש על שלושה כפרים במשולש האסטרטגי שבין פרברי דמשק, פרברי קוניטרה ופרברי דרעא. מדובר בכפרים דיר אל-עדס א-דנאג'י ודיר מאכר, זאת בנוסף להשתלטות על מספר תלים כמו תל מסיח, תל מרעי, תל אל-ערוס ותל א-סרג'ה. כך נראית מפת הקרבות בגבול ישראל.

בתקשורת המזוהה עם אסד ונסראללה עוקבים מקרוב מאוד אחר המתרחש בחזית הדרומית ומשדרים סרטונים המתעדים את הקרבות על הקרקע המלווים בארטילריה כבדה, ואת השלל שמוצאים לכאורה הלוחמים באזורים שהם משתלטים עליהם.

ברשת אל-מנאר של חיזבאללה טענו למשל אתמול כי הם מצאו ציוד ותחמושת אמריקנית וישראלית באחד מהאזורים לצד חבילת סיוע מאיחוד האמירויות. במקביל הם מנסים לשדר תחושה של פאניקה בקרב המורדים ותושבי אותם אזורים. בין השאר פורסם על ניסיונות של המורדים והתושבים להגיע להסכמים עם כוחותיו של אסד כדי להימנע מתבוסה. בשורות המורדים מנסים לצמצם נזקים לפי שעה וטוענים כי השטחים שעליהם השתלטו אנשיו של אסד הנתמכים בחיזבאללה ואיראן אינם משמעותיים.
כשמסתכלים על היעדים שיכולים לעמוד על הפרק במבצע ניתן לציין את הרצון מצד אחד לדחוק את המורדים וג'בהת א-נוסרה הרחק עוד יותר מפרברי דמשק והבירה ולתקוע טריז בין דרעא ובין קוניטרה לאותם אזורים שקרובים לבירה. במקביל גם יש רצון למנוע את ההתקשורת של המורדים בין קוניטרה לדרעא שהפכו במהלך ארבע השנים לכמעט מקשה אחת מבחינתם. פרט לכך כאמור יש את הרצון להחזיר את השליטה על רצועת הגבול עם ישראל ומעבר קוניטרה בפרט.


נסראללה בנאומו האחרון דיבר רבות על כך וכינה את אותם מורדים "צד"ל הסורי", שמשתף פעולה עם ישראל בניסיון ליצור רצועת ביטחון כמו בדרום לבנון. באותו הקשר כמובן שיש רצון גם לנקות את המורדים מאזור הגבול הירדני בדרעא, אך במקביל יש רצון למנוע בכל מחיר (ונסראללה כבר התבטא בנושא) אפשרות של זליגה של המורדים וג'בהת א-נוסרה לשטח דרום לבנון מאזור החרמון הסורי. דווקא שם בצפון קוניטרה יש למשטר הסורי אחיזה רבה יותר מאשר אזורים אחרים, אך המורדים נמצאים למשל בכפר בית ג'אן שלא נמצא הרחק מהגבול הלבנוני.
ונראה שבמשטר הסורי כבר לא מסתירים את העובדה שהם מסתייעים באיראן וחיזבאללה בעוד בכלי התקשורת המזוהים עם חיזבאללה והמשטר הסורי מדברים בעיקר על הצבא הסורי. בעיתון א-שרק אל-אווסט טענו הבוקר כי מפקד שטח שצוטט בטלוויזיה הסורית הממלכתית אמר: "המבצע הצבאי שהחל בו הצבא הסורי בדרום המדינה נמשך בהנהגתו של נשיא סוריה בשאר אסד ובשיתוף פעולה עם ציר ההתנגדות - חיזבאללה ואיראן".

גם הפרשנים המקורבים לחיזבאללה מדברים בגלוי על כך שמדובר על מבצע של "ציר ההתנגדות" ולא של הצבא הסורי בלבד. הבכיר שבהם הוא איבראהים אל-אמין, עורך ביטאון חיזבאללה אל-אחבאר, שאתמול סיפר כי ציר ההתנגדות, קרי חיזבאללה, איראן וסוריה, כבר החליט על תחילת המבצע לשחרור הדרום הסורי עוד לפני התקיפה שיוחסה לישראל.

לדבריו, "ההחלטה למנוע את נפילתה של דרום סוריה בידי המשת"פים של ישראל היא יותר אסטרטגית מכל החלטה אחרת, והיא שווה בחשיבותה להחלטה למנוע את נפילת של דמשק בידי אותם משת"פים. הוחלט להקצות את כל הצרכים שיהפכו את ההחלטה הזו לתוצאות בשטח ואת כל הצרכים במקרה של הסלמה מסוג כזה או אחר, ישירה או עקיפה, שעלולה להתרחש באזור, ובתוך כך אפשרות של מעורבות מצד ישראל בפעולות תוקפניות חדשות".

המומחה הצבאי והאסטרטג אמין חטיט, הידוע בקרבתו לארגון, אמר הבוקר לעיתון א-שרק אל-אווסט כי "זירת הגולן כרגע משמשת כדגם של זירת הקרב הראשונה שפועלים בה שלושת מרכיבי ציר ההתנגדות (איראן, סוריה וחיזבאללה). כרגע הציר בוחן את יכולותיו בפעילות צבאית משותפת בשטח ונראה שהתוצאות הראשוניות עולות על כל הציפיות. בתוך 48 שעות השגנו יעדים שהקצינו להם עשרה ימים".

חטיט הסביר כי למבצע יש ארבעה יעדים אסטרטגיים: "הראשון הוא למנוע את רצועת הביטחון הישראלית שמאבטחת אותה ג'בהת א-נוסרה. היעד השני הוא לבצר את ההגנה סביב הבירה דמשק. היעד השלישי קשור ישירות להתנגדות בלבנון שמנסה למנוע פתיחה של אגף דרומי מזרחי (באזור הגבול הלבנוני) מה שיתיש אותה ויערב אותה במלחמת התשה. היעד הרביעי הוא לבלום את התוכנית האמריקנית לפתוח במלחמה נגד סוריה באמצעות האופציה הירדנית". במקביל, על רקע הסכנה מדאעש צפוי צבא לבנון - ביחד עם חיזבאללה - לבצע בקרוב מבצע ביטחוני רחב היקף כדי למנוע את התקדמותו.


ההתכתשות עם ירדן
ואם בירדן עסקינן אז לצד הדיבורים הגלויים על כך שהמבצע נועד לשבש את התוכניות של ישראל לכאורה באזור הגבול גם ירדן "חוטפת" בימים האחרונים ריקושטים לא מעטים הן מהפרשנים של חיזבאללה והן מבכירים במשטר הסורי שטוענים כי היא לוקחת חלק פעיל באותן תוכניות, וכי למרות הדיבורים היפים של ירדן על פתרון פוליטי בסוריה היא מאפשרת ביודעין לפעילי טרור להיכנס למדינה דרך גבולותיה ומאמנת אותם במחנות צבא. הטענות נדחו בתוקף השבוע על ידי דובר ממשלת ירדן, מוחמד אל-מומני, אחרי ששר החוץ הסורי תקף בחריפות
את הממלכה ההאשמית.

במקביל, בימים האחרונים נפוצה תמונה שמתעדת לכאורה את מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה קאסם סולימאני באזור דרום סוריה עם חיילים בצבא הסורי. לתמונה אין אישור משום מקור אחר, אך בתקשורת הערבית יש מי שפירש אותה כביטוי נוסף למעורבות העמוקה של איראן ומשמרות המהפכה באותו מבצע בדרום ובכלל בלחימה בסוריה.

סולימאני השתתף אתמול בטקס בעיר כרמאן בדרום מזרח סוריה לציון יום השנה למהפכה האיסלאמית ושיבח את הפעולה של חיזבאללה בהר דב שבוצעה, לדבריו, אף על פי שצה"ל היה בשיא הכוננות לקראת התגובה על התקיפה שיוחסה לישראל בקוניטרה. הוא ציין גם כי הציונות העולמית נוחלת עוד ועוד תבוסות אל מול חזית ההתנגדות והוסיף כי ניתן לראות את טביעת האצבע של המהפכה האיסלאמית בכל האזור מבחריין ועד צפון אפריקה.