כתב נושא: איראן: "פצצות האטום של ישראל לא יעזרו לה"  (נקרא 2710 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
04/02/2014
נשיא איראן חסן רוחאני, תקף היום (ד') בחריפות את מדינות המערב וישראל, ואמר כי פצצות האטום שברשותן אינן מגינות עליהן. לקראת חידוש השיחות בין שש המעצמות לאיראן, הכחיש רוחאני כי ארצו שואפת להשיג יכולת גרעינית והאשים את מבקריו בצביעות. "הם אומרים לנו 'אנחנו לא רוצים שאיראן תייצר פצצות אטום'. אתם כבר ייצרתם פצצות אטום", אמר בנאום בעיר איספהאן.

רוחאני בחר לתקוף גם את מדינת ישראל, אותה כינה "פושעת". "האם הצלחתם להביא לעצמם ביטחון עם פצצות האטום שלכם? האם הצלחתם ליצור ביטחון לישראל המנשלת? אנחנו לא צריכים פצצות אטום. יש לנו אומה נהדרת ומאוחדת, שמוכנה להקריב את עצמה", אמר רוחאני, שאף התייחס לשיגור הלוויין על ידי איראן ביום שני. "למרות הלחץ והסנקציות, האומה הזו שגרה לוויין חדש לחלל".

בנאום החריף, "עקץ" רוחאני גם את רפורמת הבריאות שקידם הנשיא אובמה. "הביטוח שלכם לא מכסה את כל העם האמריקאי... אבל הממשלה שלי, שמשרת את האיראנים, סיפקה לכולם ביטוח".
"המערב הבין שעליו להכיר בזכויות של העם האיראני"
אתמול אישרו שני דיפלומטים אמריקאים לסוכנות הידיעות AP, כי ארה"ב עשויה להסכים לכך שאיראן תשמר את מרבית יכולות העשרת האורניום שלה, במסגרת הסכם סופי בנוגע לתכנית הגרעין. השניים, שביקשו לשמור על אנונימיות, אמרו כי ההצעה החדשה תכלול את המשך פעילותן של כ-10,000 הצנטריפוגות בהן משתמשת איראן, בתנאי שכמות האורניום שהן מפיקות תופחת.

אחד הדיפלומטים אמר כי ייתכן שהעסקה הסופית תכלול מגבלות נוספות הנוגעות לתכנית הגרעין של טהרן. לפי אחת מהן, איראן תוכל להחזיק כמות מוגבלת של גז אורניום, שמוזן לתוך הצנטריפוגות לצרכי העשרה. הצעה נוספת תכלול התחייבות של איראן לייצא את מרבית האורניום המועשר שהיא מפיקה, כך שלא תחזיק בכמות המספיקה ליצירת פצצה.

גם באיראן נשמעו דיווחים על הסכם קרב. סוכנות הידיעות "מאהר" דיווחה אתמול כי נשיא איראן חסן רוחאני אמר שארצו מתקרבת לעסקה עם מדינות המערב. "צמצמנו את הפערים. למרות שנותרו כמה חילוקי דעות... המערב הבין שעליו להכיר בזכויות של העם האיראני", אמר רוחאני. אפילו יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריחאני, הנחשב למתנגד חריף לשיחות הגרעין, אמר כי הוא "לא פסימי", בנושא לסיכויי הצלחת המשא ומתן.

יחד עם זאת, נאלץ רוחאני להתמודד עם הביקורת שהופנה כלפיו על ידי המחנה הניצי במדינה. בשבת האחרונה תקף הנשיא האיראני גורמים במשמרות המהפיכה הנחשבים למתנגדי הסכם, וטען כי הם מחזקים את מדינות המערב בשיחות הגרעין עם איראן. "זה כאילו שהם מעודדים את הקבוצה היריבה", אמר רוחאני לסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית (IRNA), והוסיף כי התנגדותם של הגורמים הקיצוניים, "פוגעת באינטרסים הלאומיים".

שש המעצמות ואיראן אמורות להגיע להסכם על מסגרת עבודה משותפת עד לסוף חודש מרץ. תאריך היעד לחתימה על הסכם סופי בנוגע לתכנית הגרעין נקבע לסוף חודש יוני. עד כה התעקשו ארה"ב ובעלות בריתה, צרפת, בריטניה וגרמניה, השותפות לשיחות הגרעין, כי טהרן תפחית כמות הצנטריפוגות מתחת ל-4,000. אולם ההצעה המחודשת עשויה לאפשר את שימור כמות הצנטריפוגות הקיימת.

נקודת מחלוקת נוספת בין הצדדים, נוגעת למועד הסרת הסנקציות מעל איראן. הדד ליין למועד סיום השיחות הוארך לפני שבעה חודשים, אחרי שהצדדים נכשלו להגיע להסכם במסגרת השיחות שנערכו בחודש נובמבר בווינה. ארה"ב ואיראן ממשיכות בשיחות, למרות שבשתי המדינות קיימת ההתנגדות העזה להמשך המגעים.
"הלכו לקראת האיראנים בנושא הצנטריפוגות"
בישראל מודאגים מאוד מהדיווחים על הסכם פשרה עם איראן, שיכלול את המשך הפעלת הצנטריפוגות הרבות שברשותה. גורם מדיני בכיר אמר היום ל-nrg, כי על פי המידע שהתקבל בירושלים, שש המעצמות השותפות לשיחות הגרעין, "הלכו לקראת האיראנים בנושא הצנטריפוגות", והוסיף כי "האינידיקציות מלמדות שהצדדים מתקרבים להסכם. הכרה בינלאומית בזכות של איראן להעשרת אורניום, והותרת מספר גדול של צנטריפוגות, יהפכו את איראן דה פקטו למדינת סף גרעינית".


בתוך כך ממשיך ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמור לנאום בפני הקונגרס האמריקאי ב-3 במרץ, לעמוד במוקד המחלוקת בין ממשל אובמה למתנגדיו. נתניהו, שאמור לנאום נגד חתימה על הסכם גרעין רע, הוזמן על ידי יו"ר בית הנבחרים, ג'ו ביינר, במהלך שעורר מתיחות בין ירושלים לבית הלבן. במקביל, הצליחה אובמה למנוע העברת חוק שיאפשר הטלת סנקציות אוטומטית על איראן, במקרה שלא יושג הסכם עד לסוף מרץ.

מנגד, הצביע אתמול הפרלמנט האיראני בעד חוק שעשוי לאפשר לשדרג את תכנית הגרעין, במהלך שמהווה הפרה של הסכם ביניים שנחתם עם טהרן, הנוגע להגבלת העשרת האורניום, עד להשגת הסכם סופי. לפי החוק החדש, תחוייב ממשלת איראן להגיב לסנקציות חדשות שיוטלו על ידי ארה"ב, בהרחבת כמות האורניום המועשר, ולזרז את פיתוח כור המים הכבדים באראק.