כתב נושא: פגישת נתניהו לפיד הסתיימה ללא תוצאות  (נקרא 2692 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
פגישת נתניהו לפיד הסתיימה ללא תוצאות
« ב- : ספטמבר 21, 2014, 20:29:25 »
סלע המחלוקת העיקרית: התעקשות מערכת הביטחון על תוספת של 11 מיליארד שקלים
פורסם ב: 21.09.2014 01:01 עודכן ב: 21.09.2014 17:51
לפיד ונתניהו. ללא תוצאות.
גישת נתניהו-לפיד הסתיימה ללא תוצאות. השניים סיכמו להיפגש פעם נוספת בימים הקרובים במאמץ להגיע להסכמות עוד לפני הגעת ראש הממשלה לוועידה השנתית של האום למחרת ערב ראש השנה. סלע המחלוקת העיקרי – התוספת לביטחון והנגזרת כתוצאה גודל הגירעון. מערכת הביטחון מתעקשת לקבל 11 מיליארד שקלים בשנה הבאה. וזה אומר שהגירעון יגיע ל4 אחוז.
ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג אמר: "ההסכמות של נתניהו ולפיד הן עדות לכך שהתקציב יהיה תקציב הרסני מבחינה חברתית. לא יהיה אזרח אחד במדינת ישראל שמצבו ישתפר. ההישגים שלפיד מציג הם בלוף משום שבזמן שהוא מתפאר בהגנה על מעמד הביניים הוא קיצץ בחינוך, ברווחה ובבריאות, קיצוץ שיפגע פגיעה ישירה במעמד הביניים".

"התקציב הוא אשרור לכישלון הכפול של הממשלה, הכילון המדיני והכישלון הכלכלי. הממשלה לא מציעה חזון או תקווה לאזרחי ישראל באף אחד מהתחומים האלה. זו ממשלת קיפאון שמתעקשת ליפול לכל בור שנקרה בדרכה. תקציב 2015 צריך להיות אקורד הסיום של הממשלה".

יו״ר ש״ס אריה דרעי תקף בחריפות את ההסכם על תקציב 2015, ואמר כי "הדיל של ביבי-לפיד למכירת חיסול המעט שנשאר ממעמד הביניים, ומהשכבות החלשות, בשעה זורקים קרוב ל-3 מיליארד ש״ח בשביל אפס ובשביל האגו של לפיד, הוא שערורייה. ש״ס רואה ברה"מ אחראי באופן ישיר לחיסול המדיניות החברתית והרווחה בישראל".

 
משה בן שמחון
לפיד אמר אתמול כי הוא קרוב להסכמות עם נתניהו וכי יגיש בקרוב את התקציב לממשלה: "אפגש עם ראש הממשלה להמשך תהליך העבודה על תקציב 2015. אנחנו מעריכים שאנחנו קרובים להסכמות, המטרה שלנו היא להגיש את התקציב לממשלה בהקדם האפשרי כדי לעבור הלאה ולהתקדם ולשפר את כלכלת ישראל ואת מצבם של אזרחי ישראל".
שר האוצר התייחס להסכמות בינו לבין נתניהו ואמר כי "יש תהליך עבודה מסודר שהמטרה שלו משותפת - להביא את תקציב 2015 למדינת ישראל בהקדם האפשרי".
הגירעון יעלה ל-3.4%
לפי המתווה שעליו סיכמו נתניהו ולפיד, מסתמן שתקציב הביטחון יגדל בשנה הבאה בכ־6 מיליארד שקלים, יותר מ־2.5 מיליארד השקלים שהציע לפיד ופחות מ־11 מיליארד השקלים שדרשו שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ. זאת, נוסף על מימון כל עלויות הלחימה במסגרת מבצע צוק איתן, שיועברו למערכת הביטחון עוד השנה.

 
 
הגירעון בתקציב 2015 יועלה מ־2.5% מהתוצר ל־3.4% מהתוצר, כפי שהציע לפיד. המשמעות: הגירעון יועלה בשנה הבאה ביותר מ־9 מיליארד שקלים ויסתכם ביותר מ־36 מיליארד שקלים.
יצוין כי הנגידה ד"ר קרנית פלוג ויועצו של רה"מ פרופ' יוג'ין קנדל התנגדו להעלאת הגירעון ליעד של יותר מ־3% תוצר.
עוד מסתמן כי לא יועלו מסים ב־2015 ולא יבוצעו קיצוצים נוספים בתקציבי המשרדים האזרחיים והחברתיים כפי שדרש לפיד. נכון לעכשיו, הממשלה תסתפק בקיצוץ רוחבי של 2 מיליארד שקלים בתקציבי המשרדים ב־2015, בהמשך לקיצוץ רוחבי של 2 מיליארד שקלים השנה למימון עלויות הלחימה הישירות בצוק איתן ותוכנית חוסן חברתי־כלכלי לדרום ולעוטף עזה. סוכם כי רשות המסים תעמיק את גביית המסים במיליארדי שקלים ותפעל נגד ההון השחור ומעלימי המסים.
חוק מע"מ 0 % יאושר השבוע
בנוסף, סוכם כי חוק מע"מ 0% שיזם לפיד יאושר. שבוע אחרי שהקפיא את הליכי החקיקה, צפוי יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין (הליכוד) לכנס השבוע את ועדת הכנסת בראשותו כדי לאשר את החוק. בהמשך תקיים ועדת הכספים הצבעה לאישור החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) מסרה בתגובה על ההסכמות כי "אין שום מתמטיקה שמכנסת את המספרים ליעד התקציב הקיים, ולכן ברור שמאחורי ההסכמה בין השניים מסתתרת כוונה לקיצוצים רוחביים עמוקים בבריאות, בחינוך, ברווחה, בתחבורה הציבורית ובביטחון הפנים".
גם יו"ר מרצ, זהבה גלאון, ביקרה את ההבנות: "העלאת הגירעון צריכה להיות המוצא האחרון, רק במקרים של אין ברירה, שבהם היא מונעת פגיעה בשירותים החברתיים. במקרה הזה העלאת הגירעון נועדה לממן את ההיצמדות לכיסאות של לפיד ונתניהו, ומשמעותה משכון הכלכלה הישראלית בשביל אינטרסים פוליטיים צרים".
למרות ההאטה: דירוג האשראי של ישראל נותר על כנו
בתוך כך, חברת דירוג האשראי הבינלאומית סטנדרד אנד פורס אישררה את דירוג האשראי של ישראל והותירה אותו על כנו ברמה של A פלוס עם תחזית יציבה. זאת, למרות ההאטה הכלכלית.
רה"מ נתניהו מסר בתגובה כי "זאת תוצאה של המדיניות הכלכלית האחראית שאנחנו נוקטים בשנים האחרונות. עלינו להמשיך לשדר לשווקים הבינלאומיים שאנחנו מתכוונים להמשיך במדיניות אחראית זאת, כדי שדירוג האשראי של ישראל יהיה גבוה. זהו דבר שיש לו השפעה רבה על יציבות ושגשוג המשק שלנו".
שר האוצר לפיד אמר בתגובה כי האשרור הוא "הבעת אמון בכלכלה הישראלית, בצעדים שאנחנו נוקטים עכשיו ובצעדים שנקטנו בתקציב הקודם. הם היו קשים, הם היו לא פשוטים, אבל הם הובילו לכך שאנחנו יכולים באותה שנה לעמוד במבצע צבאי שהוא הארוך ביותר זה יותר מ־30 שנה ובאותה עת להגיש תקציב שהוא חברתי ושבו לא צריך להעלות מסים, תקציב שכולל את מע"מ 0% וצעדים אחרים בחינוך, בבריאות, ברווחה ובדיור".
הדו"ח אמנם הוכן לפני מבצע צוק איתן, אבל כלכלני החברה העריכו כי השפעת הסיכונים הביטחוניים על כלכלת ישראל תהיה מוגבלת. בדו"ח נכתב כי התחזית היציבה משקפת את הערכת הכלכלנים כי הממשלה תשמור על משמעת פיסקאלית.