כתב נושא: שאלה על תנור בשבת  (נקרא 8511 פעמים)

0 משתמשים ו- 2 אורחים נמצאים בנושא זה.

מנותק דניאלJTF

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1383
  • "גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי"
שאלה על תנור בשבת
« ב- : אוגוסט 26, 2011, 14:24:51 »
אם כבר יש אשכול על שבת יש לי שאלה.מותר לי לשים תנור על מצב שבת,ואז להשתמש בו כמו פלטה נכון?כי בפורום
יהדות ותורה בFXP אומרים שאסור,אבל כששאלתי מישהו שמעביר ביישוב שלי שיעורי תורה (אדם חרדי) הוא אמר שמותר
« עריכה אחרונה: אוגוסט 26, 2011, 16:20:29 על ידי האלקשי »

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #1 ב- : אוגוסט 26, 2011, 14:33:29 »
אם כבר יש אשכול על שבת יש לי שאלה.מותר לי לשים תנור על מצב שבת,ואז להשתמש בו כמו פלטה נכון?כי בפורום
יהדות ותורה בFXP אומרים שאסור,אבל כששאלתי מישהו שמעביר ביישוב שלי שיעורי תורה (אדם חרדי) הוא אמר שמותר

מותר בתנאים מאוד מסויימים, ולכן עדיף שלא תעשה את זה.

מנותק דניאלJTF

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1383
  • "גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי"
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #2 ב- : אוגוסט 26, 2011, 14:58:17 »
מותר בתנאים מאוד מסויימים, ולכן עדיף שלא תעשה את זה.
איזה תנאים?בנתים אין לי דרך אחרת

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #3 ב- : אוגוסט 26, 2011, 15:51:36 »
איזה תנאים?בנתים אין לי דרך אחרת

א. שהתבשיל יהיה מבושל לחלוטין לפני השבת, אחרת פתיחה ולאחריה סגירה, ואפילו חלקית, של דלת התנור בשבת תהיה חילול שבת גמור.
ב. יהיה מותר להשהות (לשים בתנור הנמצא על מצב שבת, בערב שבת) אבל בניגוד לפלטה אסור יהיה להחזיר את התבשיל לתנור בשבת עצמה.
ג. יש כאלה שנוהגים לשים דברים צלויים בתנור כשהם עטופים בנייר כסף או שקית בישול, וזה כבר נכנס לאיסור הטמנה בדבר המוסיף הבל, שאסור גם לפני שבת.

כל אלו ההבדלים בין פלטה של שבת לתנור עם מצב שבת. כמובן שצריך לשמור גם על הכללים שתקפים גם לפלטה,
בעיקר נושא הזהירות עם תבשיל לח, אותו מותר להשהות אבל אסור להחזיר לפלטה בשבת אלא אם כן הוא רותח ממש.

מנותק דניאלJTF

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1383
  • "גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי"
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #4 ב- : אוגוסט 26, 2011, 16:21:10 »
ב. יהיה מותר להשהות (לשים בתנור הנמצא על מצב שבת, בערב שבת) אבל בניגוד לפלטה אסור יהיה להחזיר את התבשיל לתנור בשבת עצמה.
אם אופים בתנור עוף,בערב שבת אוכלים אותו אז למחרת אסור לי לאכול ממנו שוב?כאילו הוא מוכן מלפני שבת

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #5 ב- : אוגוסט 26, 2011, 16:29:13 »
אם אופים בתנור עוף,בערב שבת אוכלים אותו אז למחרת אסור לי לאכול ממנו שוב?כאילו הוא מוכן מלפני שבת

בתשובה דלעיל יש את כל המרכיבים שעונים לשאלתך.

אסור להכניס בשבת שום דבר לתוך התנור. גם אם העוף היה בתנור בערב שבת והוצאת אותו, אסור להחזיר אותו אפילו אם הוא עדיין חם.

מנותק דניאלJTF

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1383
  • "גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי"
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #6 ב- : אוגוסט 26, 2011, 16:32:11 »
בתשובה דלעיל יש את כל המרכיבים שעונים לשאלתך.

אסור להכניס בשבת שום דבר לתוך התנור. גם אם העוף היה בתנור בערב שבת והוצאת אותו, אסור להחזיר אותו אפילו אם הוא עדיין חם.
אתה אומר דבר אחד ויש אנשים שאומרים משהו אחר לגמרי.אם אני שם משהו אחר,מותר לי לחמם אותו?סליחה על החפירה
אבל אני מבולבל לגמרי כבר

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #7 ב- : אוגוסט 26, 2011, 16:39:20 »
אתה אומר דבר אחד ויש אנשים שאומרים משהו אחר לגמרי.אם אני שם משהו אחר,מותר לי לחמם אותו?סליחה על החפירה
אבל אני מבולבל לגמרי כבר

זה לא מסובך: אל תקשיב ל"אנשים אחרים".

כתבתי לך מלכתחילה שלא כדאי להסתבך עם נושאי השהייה והחזרה (אחד הנושאים הקשים בש"ס ובפוסקים), ומוטב לקנות פלטה.
ברגע שאתה אנוס ואין לך ברירה, כתבתי את אשר כתבתי.

מלבד פלטה של שבת אין שום היתר בעולם להניח בשבת מאכל קר כלשהו (גם יבש) לא בתנור, לא בכיריים מכוסות (גרופות וקטומות)
ולא בשום דבר אחר.

למעשה כל האשכנזים וגם חלק נכבד מהספרדים שלא פוסקים כהרב עובדיה, אוסרים לתת אוכל יבש וקר אפילו על פלטה של שבת.

מנותק דניאלJTF

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1383
  • "גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי"
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #8 ב- : אוגוסט 26, 2011, 16:44:12 »
זה לא מסובך: אל תקשיב ל"אנשים אחרים".

כתבתי לך מלכתחילה שלא כדאי להסתבך עם נושאי השהייה והחזרה (אחד הנושאים הקשים בש"ס ובפוסקים), ומוטב לקנות פלטה.
ברגע שאתה אנוס ואין לך ברירה, כתבתי את אשר כתבתי.

למעשה מלבד פלטה של שבת אין שום היתר בעולם להניח בשבת מאכל קר כלשהו (גם יבש) לא בתנור, לא בכיריים מכוסות (גרופות וקטומות)
ולא בשום דבר אחר.

למעשה כל האשכנזים וגם חלק נכבד מהספרדים שלא פוסקים כהרב עובדיה, אוסרים לתת אוכל יבש וקר אפילו על פלטה של שבת.
באתרים שרבנים עונים בהם הם אומרים שמותר וגם שאלתי אדם חרדי שאמר לי שזה בסדר.שבוע הבא אני יקנה פלטה וזהו
תודה על התשובות

מנותק לוחם סיירת

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1108
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #9 ב- : אוגוסט 26, 2011, 16:50:45 »
באתרים שרבנים עונים בהם הם אומרים שמותר וגם שאלתי אדם חרדי שאמר לי שזה בסדר.שבוע הבא אני יקנה פלטה וזהו
תודה על התשובות
באיזה אתרים ראיתה את התשובות של הרבנים (סתם מתוך התענינות..)
{א} שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי: {ב} עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: {ג} אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ: {ד} הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל: {ה} יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ: {ו} יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה: {ז} יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ: {ח} יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:

פרק תהילים זה יהיה לרפואת יניב בן ענת הי"ו

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #10 ב- : אוגוסט 26, 2011, 16:53:42 »
באתרים שרבנים עונים בהם הם אומרים שמותר וגם שאלתי אדם חרדי שאמר לי שזה בסדר.שבוע הבא אני יקנה פלטה וזהו
תודה על התשובות

כל זה דין ברור בשו"ע ס' רנ"ג. אבל אני מניח שהפער בשפה בינך לבין אותו האדם החרדי כל כך גדול שלא הבנת באופן מדוקדק את דבריו.

הגמרא (סנהדרין ה ע"ב) מסבירה לפי מעשה שהיה, מדוע חז"ל אסרו להורות על תלמיד חכם למי שאינו מוסמך להוראה.
בדיני טומאה וטהרה, ראו חז"ל שכפר מסויים מגבל את עיסותיו בטומאה במי בצעים (מים של ביצות), שאלו אותם למה הם עושים זאת,
ענו להם, תלמיד אחד שעבר כאן אמר שמי ביצים לא מטמאים. הוא אמר להם מי ביצים (מים של ביצים) והם הבינו מי בצעים (מים של ביצות).
ואת מי מאשימים חז"ל? לא את האהבלים בכפר אלא את התלמיד חכם, שהיה צריך לדעת איך להורות, ולא רק ללמוד ולדעת את ההלכה.

זאת אחת הסיבות שאמרתי לכותבים אחרים כאן לא להורות בעניינים החמורים מבלי שדבריהם יהיו ברורים לכל אחד בלי שמץ של סיכוי
להבנה מוטעה.
« עריכה אחרונה: אוגוסט 26, 2011, 17:06:02 על ידי האלקשי »

מנותק לוחם סיירת

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1108
מתחיל לשמור שבת
« להגיב #11 ב- : אוגוסט 26, 2011, 16:57:45 »
כל זה דין ברור בשו"ע ס' רנ"ג. אבל אני מניח שהפער בשפה בינך לבין אותו האדם החרדי כל כך גדול שלא הבנת באופן מדוקדק את דבריו.

הגמרא (סנהדרין ה ע"ב) מסבירה לפי מעשה שהיה, מדוע חז"ל אסרו להורות על תלמיד חכם למי שאינו מוסמך להוראה.
בדיני טומאה וטהרה, ראו חז"ל שכפר מסויים מגבל את עיסותיו בטומאה במי בצעים (מים של ביצות), שאלו אותם למה הם עושים זאת,
ענו להם, תלמיד אחד שעבר כאן אמר שמי ביצים לא מטמאים. הוא אמר להם מי ביצים (מים של ביצים) והם הבינו מי בצעים (בים של ביצות).
ואת מי מאשימים חז"ל? לא את האהבלים בכפר אלא את התלמיד חכם, שהיה צריך לדעת איך להורות, ולא רק ללמוד ולדעת את ההלכה.

זאת אחת הסיבות שאמרתי לכותבים אחרים כאן לא להורות בעניינים החמורים מבלי שדבריהם יהיו ברורים לכל אחד בלי שמץ של סיכוי
להבנה מוטעה.
אני מסכים ומברך את כל מה שאתה כותב, אבל אתה יכול להביא לי מקור להלכות שבת בנוגע למה שאמתרי אני טועה בו ?
{א} שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי: {ב} עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: {ג} אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ: {ד} הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל: {ה} יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ: {ו} יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה: {ז} יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ: {ח} יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:

פרק תהילים זה יהיה לרפואת יניב בן ענת הי"ו

מנותק לוחם סיירת

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1108
שאלה על תנור בשבת
« להגיב #12 ב- : אוגוסט 26, 2011, 17:30:00 »
{א} שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי: {ב} עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: {ג} אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ: {ד} הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל: {ה} יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ: {ו} יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה: {ז} יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ: {ח} יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:

פרק תהילים זה יהיה לרפואת יניב בן ענת הי"ו

מנותק jonkarni

  • משתמש(ת) חדש(ה)
  • *
  • הודעות: 2
שאלה על תנור בשבת
« להגיב #13 ב- : אוקטובר 16, 2011, 10:15:59 »
הרב שלמה קורח, רבה של העיר בני ברק, בספרו "עריכת שולחן" כותב שמותר להכניס לתוך תנור לחמם בשבת.
לינק לדבריו:
http://www.mediafire.com/?7ldxi7ndwgns5c7

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
שאלה על תנור בשבת
« להגיב #14 ב- : אוקטובר 16, 2011, 14:58:53 »
הרב שלמה קורח, רבה של העיר בני ברק, בספרו "עריכת שולחן" כותב שמותר להכניס לתוך תנור לחמם בשבת.
לינק לדבריו:
http://www.mediafire.com/?7ldxi7ndwgns5c7

יפה, מציאה מעניינת.

כמובן שעל פניו הדברים דחויים מכל וכל, שהרי פשוט מדברי הרא"ש שגם בימיהם היו
מעמידים את התבשיל לא על קרקעית הכירה אלא על רגלים ע"מ להמנע מהטמנה במקצת
ע"ג גחלים. צריך להיות יצירתי מאוד כדי להשוות תוך תנור שלנו לכנגד המדורה, אבל וודאי
שזה נגד המציאות בזמן הגזירה.

ואמנם דיברנו על הנושא עם פוסק חשוב, והוא העלה שייתכן שמותר יהיה להחזיר לתוך תנור,
עם תנאי ההחזרה, אם משאירים את דלת התנור פתוחה.

מנותק jonkarni

  • משתמש(ת) חדש(ה)
  • *
  • הודעות: 2
שאלה על תנור בשבת
« להגיב #15 ב- : אוקטובר 17, 2011, 00:03:20 »
כמובן שעל פניו דבריך דחויים מכל וכל.
כשתהייה ראש הסנהדרין תוכל לומר על דבריו שהם טעות אבל
כנראה שתגיד את זה בלשון יותר מנומסת.
וכן כל תימני שאני מכיר מכניס לתנור בשבת לחימום וכן כמה ספרדים
וגם כמה אשכנזים שעושים זאת.

בקשר להחזרה הרבה מאוד פוסקים אומרים שמותר.
בקשר לתנור במצב שבת יהיה בטוח מותר, כי לפי הרב שלמה קורח
ותר גם בתנור רגיל וגם מצב שבת מקל בעוד כמה נושאים.
« עריכה אחרונה: אוקטובר 17, 2011, 12:06:11 על ידי jonkarni »

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
שאלה על תנור בשבת
« להגיב #16 ב- : אוקטובר 30, 2011, 19:29:30 »
כמובן שעל פניו דבריך דחויים מכל וכל.
כשתהייה ראש הסנהדרין תוכל לומר על דבריו שהם טעות אבל
כנראה שתגיד את זה בלשון יותר מנומסת.
וכן כל תימני שאני מכיר מכניס לתנור בשבת לחימום וכן כמה ספרדים
וגם כמה אשכנזים שעושים זאת.

בקשר להחזרה הרבה מאוד פוסקים אומרים שמותר.
בקשר לתנור במצב שבת יהיה בטוח מותר, כי לפי הרב שלמה קורח
ותר גם בתנור רגיל וגם מצב שבת מקל בעוד כמה נושאים.

דבריי לא יכולים להיות דחויים מכיון שהם דברי הגמ' וכל הראשונים.

הרב קורח הוא זה שממציא חידוש מחודש לגמרי, לדמות תוך התנור למול המדורה למרות שמפורש כבר בגאונים (תש' הגאונים ורבינו חננאל)
שגם בכירות שלהם לא היתה נוגעת הקדירה בקרקע הכירה אלא היתה עומדת על כסא של ברזל.

בכ"מ, כפי שאמרנו - יש איסור גמור מדין הגמרא להחזיר לפנים התנור שלנו שדינו ככירה, וכל שכן ליתן לכתחילה בשבת.