כתב נושא: צניעות  (נקרא 1699 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
צניעות
« ב- : אוגוסט 14, 2011, 12:19:22 »
בס"ד
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=1013&id=8917&q=%f6%f0%e9%f2%e5%fa

צניעות
הרב מישאל דהאן זצוק"ל

נערך על ידי הרב


מוקדש לעלוי נשמת
הרב מישאל דהאן זצ"ל


יוצר האדם ובורא הכל יתב"ש, כאשר ברא אדם הראשון וחוה אשתו, היו שניהם ערומים ולא יתבוששו, כי גופם הוא בעצם המלבוש לנשמתם שהיא העיקר, ולכן אין צורך למלבוש נוסף. ובפרט שגם המגע המיני היה משולל מכל תאות בשרים, והרצון בו רק לקיים מצות הבורא יתב"ש שצוה על פריה ורביה, ואין הבדל בין מצוה זו לשאר המצוות, שעליהן נאמר מצות לאו ליהנות ניתנו (עירובין ל"א ע"א). ורק אחרי החטא שנתערבה בזה גם תאוה גשמית וגברה התשוקה הבהמית, והגוף לא נשאר מלבוש לנשמה, נאלץ האדם לכסות הגוף, לבל תגלה ערותו, וכך נמשך הדבר.
מאז בכל הדורות והזמנים, האנשים הקפידו על תלבושתם המיוחדת המכסה כל הגוף, וזה מראה על רצינותם ובגרות שכלם, ויראת ה' הנסוכה על פניהם. ובמיוחד הנשים הקפידו ביתר שאת על תלבושת צנועה לבל תגרומנה ח"ו מכשול לגברים בראית העין. וכמ"ש רז"ל העינים רואות והלב מהרהר (במד"ר פי' ב'), כי עינא ולבא תרי סרסורי עבירה (ירושלמי ברכות פ"א ה"ה). וכך נקבעה ההלכה: אשה שמגלה זרועותיה להראותן לגברים, תצא בלא כתובה (אבהע"ז סי' קט"ו ס"ד), כי זה מראה על כונותיה הבלתי טהורות.
אולם בתקופה האחרונה, תקופת ההפקרות המוחלטת שאיש כל הישר בעיניו יעשה ובפרט במה שנוגע לעניני הדת, התחילו הגברים ללבוש מכנסיים קצרים וחולצה קצרה, שזה מראה על קלות ראש ועזות פנים ואי יציבות שכלית. ובעקבותם הלכו גם הנשים כנראה מטעמי שיוויון, להוכיח שאין הן מפגרות חלילה אחרי הגברים. והפרצה הזאת התרחבה כעת והגיעה לממדים מבהילים שאין להם תקדים, כונתנו לתלבושת "מיני" הידועה לשמצה המכסה טפח ומגלה טפחיים. לרבות נשים נשואות שיוצאות בתלבושת "מיני" לטייל ברחובות קריה, ללא כל בושה וללא נקיפת מצפון, שתלבושת כזו לא הולמת מעמדה וכבודה של האשה היהודית אפילו היא רוקה או פנויה וכ"ש נשואה, כמקובל בעם ישראל מדור דור.
ונראה שהתדרדרות איומה ובלתי מוסרית זו, היא תוצאה מצירוף שלשה גורמים:א. העדר הבושה.ב. העדר הקדושה.ג. סכלות. והרי הסבר הדברים בס"ד.
א. העדר הבושה. מדת הבושה היא אחת המדות החשובות והנעלות ביותר בחיי אנוש עלי אדמות. וטבעי הדבר, שמי שרכש לו מדה זו, שימנע מלבצע הרבה שאיפות ומאוים בלתי טהורות כפי העולה על רוחו, ויחדל מהרבה מזימות בלתי רצויות. וכן הודיעונו רבותנו הקדושים שהבושה מביאה לידי יראת חטא, ולא במהרה הוא חוטא (נדרים כ' ע"א, וראה יבמות ע"ט ע"א). מובן מאיליו שבהעדר הבושה, יורד האדם תהומה ללא מעצור, מבחינה רוחנית ומוסרית.
ב. העדר הקדושה. המושג קדושה, עמוק ורחב מאד, ואין פה המקום להסבירו. אולם הגדרת הקדושה, מובנה לפי תפישת שכלנו האנושי, היא הדבר המעמיד ומחייה הבריאה כולה, ובלעדיה תהיה לאין ולאפס, כי היא מתפשטת על כל היקום יושבי חלד, ונמצאת בכל חלקי ההויה אם רב ואם מעט ללא יוצא מן הכלל, לרבות הדומם והצומח ובעל חי שאינו מדבר, ובודאי בבעל חי מדבר שהוא האדם. האדם המרגיש ולו בחלק קטן וזערורי של הקדושה השוכנת בקרבו, מתרחק מכל טומאה וחלאה, ומכל דבר העלול להביאו לידי זמה המכלה את הגוף, ומשחיתה את טהרת הנפש. וכך הם דברי רבותינו ז"ל: כל מקום שאתה מוצא בו גדר ערוה, אתה מוצא קדושה (ויק"ר כ"ד ו'), ז"א הגדר לערוה היא הקדושה. במילים אחרות, הקדושה היא הרסן הבולם את האדם לבל ילך שולל בתאותיו הגשמיות ויצרו הבהמי. לכן בהעדר הקדושה, הרי הוא משולח רסן ועבד נרצע לכל תאוה נמבזה.
ג. סכלות. השי"ת חנן את האדם בדעת ובינה לכלכל מעשיו במשפט, לבחור בטוב ולמאוס ברע. ובזה נבדל האדם מן הבהמה, שאין לה דעת ובינה, וכל פעולותיה מצד ההכרח. אדם שלא שוקל אם מעשיו והתנהגותו חיוביים ורצויים, או שליליים וטוב העדרם, הרי הוא בבחינת בהמה בצורת אדם. וכן אמר החכם מכל אדם ואת צנועים חכמה (משלי י"א ב'), כי הצניעות
מקורה ממחשבה שקולה ומוכיחה על יציבות השכל, ואי-צניעות, ממחשבה בלתי שקולה ואי-יציבות השכל.
אחרי ההסבר הנ"ל, ננסה לרדת לתוך דעתה של אשה זו היוצאת לרחובות, חשופת שת זרוע וברך בצורה שחצנית ובבגדי תועבה של "המיני". ההגיון הפשוט והבריא מחייב שכונתה אחת ויחידה, והיא לצוד גברים בחרמה, וכל אמתלא, ריקה מתוכן ושדופת קדים, ואינה אלא אחיזת עינים, ואין ספק שתתנפץ לרסיסים בפני הבקרת האמתית. וע"ז אפשר להמליץ מ"ש רז"ל עה"פ ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם, אחרי לבבכם, זו מינות ("המיני") ואחרי עיניכם, זו זנות (ברכות י"ב ע"ב). ואם רבותינו הקדושים קבעו בודאות שנשים שמתחתנות עם גברים שפלים, שהן בוגדות (כתובות ע"ה ע"א), מפני שירדו לסוף דעתן שיש להן בזה כונה בלתי טהורה, ק"ו באשה כזו, שבודאי כונתה לא טהורה.
תכלית הדברים, שכל אשה המחשיבה את עצמה כהגונה מבחינה מוסרית, ויש לה כבוד עצמי, עליה לחדול כליל מבגדי תועבה כאלה, וללבוש בגדי צניעות, בהתאם להלכה ומסורת הדורות, לטובתה ולאושרה האישי והמשפחתי, והשלום והשלוה ישכנו במעונה כל הימים.
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
צניעות
« להגיב #1 ב- : אוגוסט 14, 2011, 12:27:40 »
בס"ד


לקוח מפורום fxp
http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=8787859

הזמן עובר, ועוד שנה חולפת. שוב פעם צמנו את צום יז בתמוז.שלושת השבועות כבר כאן והגאולה מתמהמהת ומתעכבת, כזעקת הנביא: "עבר קציר כלה קיץ ואנחנו לא נושענו..." (ירמיה ח).

השינוי צריך להיות מהותי. משהו שיפיח בנו תקווה, שהנה, הגאולה יכולה כבר לבוא. העולם הרי מאוד חולה, בעיקר בתחלואי הנפש – אנשים בדיכאון, מיואשים, עצובים. ולא רק אצל אנשים ריקנים הרחוקים מהתכלית תמצאו את המצב הירוד הזה, אלא גם אצל ברי הדעת, אלא שמשתדלים למלא את חייהם בתוכן רוחני, גם אליהם הגיעה צרת המצב הנפשי הירוד. למה? מה השורש לזה?

כותב מר"ן החת"ם סופר זי"ע: "זה שהגלות האחרון גרוע משאר הגלויות, בצרות גדולות, ואין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, מפני שבשאר הגלויות לא היה פריצות אצל הנשים, לא כן עתה בעוונותינו הרבים, שכיח הפריצות אצל הנשים, אשר הוא גרוע מכל העבירות שבתורה"!

תארו לכם, אם זה מה שאמר החת"ס בזמנו, כאשר הלבוש הכי לא צנוע שלבשו הנשים אז היה יותר צנוע מהלבוש הצנוע של היום! – מה היה אומר החת"ס אם היה חי ועד למה שקורה בדורנו? ולא רק על חוסר צניעות איומה אנו מדברים היום, אלא לצרה נוראה זו נוספו גם האינטרנט, הטלפונים הניידים עם כל מה שהם מציעים, תמונות לא צנועות בגודל של בנייני ענק... בכל פינה שתפנה, תשמע את צעקת חוסר הצניעות.

כדי שנבין עד כמה התרחקנו מדרכי הצניעות באמת, נציין מעשה שהיה בימיו של הגאון הצדיק, רבה של ירושלים – הרב שמואל סלנט זצ"ל. באותה תקופה, פרצה מגיפה שפגעה בעיקר בנשים. בדמי ימיהן הן קיפחו את חייהן. ואחרות – שכבו במצב אנוש על סף מוות. הצעקה הייתה גדולה. חכמי ישראל התכנסו לדרוש ולחפש על מה ולמה באה צרה כזו גדולה. הם הציעו כל מיני עצות כיצד לפעול ולעורר רחמים, לבטל את הגזירה הנוראה, אבל הרב שמואל סלנט דחה את כל ההצעות בטענה, שלא יועיל דבר בלי תשובה של ממש, עם שינוי המעשה. כמו כן, אמר שרק אם נבער את הרעה מקרבנו ונשפר את מעשינו – אז יש תועלת בתפילות ובצומות. בלא זה, לא יועיל כלום.

התכנסו הצדיקים והמקובלים, צמו שלושה ימים ובסופם עשו שאלת חלום. מן השמים הודיעו להם שהשכינה הקדושה הסתלקה מישראל בגלל שבנות ישראל התחילו ללכת עם חגורה שמבליטה את צורת הגוף, שבאותם ימים החל למכור מאן-דהוא לנשות הקהילה. מיד יצאה הוראה מבית דינו של רבי שמואל סלנט להסיר את החגורות. ובנות ישראל הכשרות, שלא ידעו עד כמה הדבר מהווה מכשול, הסירו מיד את החגורות והמגיפה נעצרה באחת. והדבר היה לפלא!

תארו לכם, מדובר בנשים מלפני למעלה ממאה שנים שהלכו בצניעות מוחלטת! וברגע שהוסיפו חגורה זו למלתחת הבגדים שלהן - נסתלקה השכינה הקדושה מישראל. ואנחנו מה נאמר? הלוואי שהיו הולכות עם אותה חגורה... אוי לנו שאנו צריכים להתפלל שבנות ישראל ילבשו את מה שפעם היה נחשב לחוסר צניעות...

נצום, נתפלל, ניתן כסף לצדקה, נלמד עוד תורה, נרבה במצוות ובחסדים – כן, הכל טוב ונפלא וכדאי מאוד לעשות זאת בכל מצב. אבל בנקודה האמיתית אנו לא נוגעים. העיקר חסר מן הספר! והעיקר - הקדושה והצניעות. כך כתוב בזוהר הקדוש, שעיקר הניסיון של האדם בעולם הזה הוא בעניין הקדושה והצניעות: "עיקרא דיצרא בישא על עריין".

כל איש ואישה צריכים לדעת היטב – עיקר הניסיון שבשבילו ירדתם לעולם הזה הוא צניעות וקדושה. אדם יגיע אחרי ה-120 שנה שלו לשמים ויאמרו לו: 'לא עשית את השליחות שלך. לא עמדת בניסיון העיקרי'. והוא יתפלא: 'איך יתכן? למדתי תורה, התפללתי במניין, נסעתי לאומן עשר פעמים בשנה...' אז יאמרו לו: 'הכל טוב ויפה ועל זה תקבל שכר, אבל את השליחות העיקרית שלך – שמירת עיניים, קדושה, שמירת הברית, את זה לא עשית... מצטערים מאוד...' גבר יקר, אתה צריך לזכור שבאת לעולם הזה כדי לעמוד בניסיון של תאוות הניאוף! ועיקר הניאוף הוא בעיניים, לכן הניסיון הוא בשמירת העיניים. אי אפשר להתחמק מהמציאות וגם לא להתכחש לה.

גם לך, אישה יקרה, יאמרו: 'למה לא עשית את השליחות שלך?' והאישה בטח תאמר: 'מה זאת אומרת, גמלתי חסדים רבים, סיימתי ספר תהלים שלוש פעמים ביום, נסעתי לאומן בכל ערב ראש חודש....' אז יאמרו לה: 'גם לך מגיע כל הכבוד. גם את תקבלי את השכר המגיע לך. אך היה יפה יותר אם היית עושה את השליחות העיקרית שלך – הצניעות של בת ישראל – זה עיקר מעלתה של האישה...'

אמר הגאון מוילנא זיע"א, כמו שעיקר המעלה של האנשים היא בלימוד התורה, כך עיקר מעלת הנשים היא בצניעות – בזה נמדדת צדקותן. וכל מה שהאיש משיג בלימוד התורה, היא משיגה בצניעותה. וכשהגאון מוילנא אומר שעיקר מעלת האנשים היא בלימוד התורה, זה רק מפני שעל ידי לימוד התורה ניתן להתגבר על היצר הרע, כמו שכתוב: "בראתי יצר הרע, בראתי תורה תבלין" – ביטול היצר הרע ומרירותו הוא על ידי לימוד התורה.

מכאן יתבונן כל אדם על עצמו ויבדוק: אם התורה שאני לומד לא מביאה אותי לעמוד בניסיון העיקרי – שמירת עיניים, זה אומר שאני לא לומד את התורה נכון. שהרי, לימוד התורה אמור להביא את האדם לידי ענווה ושפלות, ורק בדרך זו אדם יכול להתמודד ולהתגבר על תאוות הניאוף. אבל אם לומד בדרך שמכניסה בו גאווה, אז הניאוף מתגבר עליו עוד יותר.

אחת ממצוות התורה הקדושה היא – התבודדות! כמבואר ברמב"ם, שעיקר התפילה מדאורייתא (מהתורה) היא ההתבודדות. אדם שלומד תורה נכון, ברור לו שההתבודדות היא חלק מיומו, ולו רק מפני שזו אחת ממצוות התורה. כל שכן, כאשר יודע שמצווה זו תביא אותו לידי קיום התורה כולה, ורק על ידי ריבוי תפילה אדם יכול להינצל מהיצר הרע ולקיים את התורה.

רבי ישראל מאיר הכהן מראדין – "החפץ חיים" זיע"א, היה מתבודד בכל יום שעתיים. כל יום השקיע שעתיים לחשבון נפש והתבודדות. פעם, לעת זקנותו, כשהיה כבן תשעים שנה, שמעו אותו תלמידיו כשהוא מתבודד ומבקש מבורא עולם שיעזור לו בשמירת העיניים! למה? כי זה עיקר הניסיון של האדם. ואדם שלא מתבודד ומתפלל באריכות על שמירת העיניים – לא יינצל מפגם זה. כל יום צריך להתחנן לבורא עולם שהיום יעבור נקי, בלי לפגום בעיניים, בלי להיכשל בתאוות ניאוף.

ועיקר העבודה, כפי שהסברתי לעיל, הוא על ידי התפילה וההתבודדות. כך כתוב בגמרא: "בכל יום יצרו של אדם מתגבר עליו, ואלמלא הקב"ה עוזרו – אינו יכול לו!". מי שלא מתבודד חושב, כנראה, שהוא מבין טוב יותר מהגמרא הקדושה שפוסקת, שללא עזרתו של השם אי אפשר לעמוד בניסיון. כלומר, לבקש כל יום מבורא עולם שיעזור לו לעמוד בעיקר הניסיון – שמירת עיניים/צניעות. ובמקום ששם עיקר הניסיון – שם היצר הרע מתגבר על האדם יותר ויותר. לכן את רוב התפילה יש להשקיע על עיקר הניסיון.

גבר שלא שומר את עיניו יכול לעבור, חלילה, על כל התורה כולה. אם הוא לא מתרחק מהאינטרנט (ובמיוחד מאתרי פורנו ושות') הוא יכול, ולא משנה מי הוא – דתי/חילוני/חרדי – לעבור על כל התורה כולה אלפי פעמים בשעה אחת! עם החידושים של היצר הרע היום, העבירות יכולות להיות בכמות וב'איכות', שבעבר הרשע הגדול ביותר לא היה עובר. ואם עבר ושנה – נעשית לו כהיתר. אדם לא מבין איפה בכלל הוא מונח, אין לו רצון לצאת מהעוון הנורא שבידו.

גדול תלמוד תורה שמביא לידי מעשה! לידי מעשה דווקא – אדם לומד מה אסור ומה מותר, ומקיים את מה שלומד. וקיום הלימוד אפשרי אך ורק על ידי ריבוי בתפילה והתבודדות. לכן כל הצדיקים התבודדו שעות על גבי שעות כל יום, הרבו והאריכו בתפילה. והתפילה כמובן, מביאה את האדם לידי יראת שמים – יראת ה'. להלן שלוש דרגות יראת ה':

יראת העונש – אדם עושה את מה שבורא עולם מצווה עליו רק בגלל שהוא מפחד מהעונש. אם בורא עולם היה אומר לו: אני רוצה שתעשה כך וכך, אבל יהיה לי צער אם לא תעשה זאת, בכל אופן, לא אעניש אותך – אדם זה היה פועל מזמן נגד רצון השם. זו כמובן הדרגה הנמוכה ביותר.

יראת החטא – אדם מבין את תוצאותיו המרות של החטא. הוא גם יודע שטוב לעשות את רצון השם, ומזיק מאוד לעבור על רצונו. זה אמנם יותר גבוה מיראת העונש, שהרי הוא לא מפחד רק מהעונש אלא יודע מה טוב ומה רע, אבל גם דרגה זו נחשבת נמוכה, שהרי אדם עושה אותה מתוך תועלת אישית ולא לכבוד השם בלבד. אילו היה יודע באיזו דרך החטא לא יזיק לו – גם הוא היה עובר על רצון השם.

יראת הרוממות – אדם עושה את רצון השם לכבוד השם! בלי שום מחשבה של 'מה יצא לי מזה'. אדרבה, גם אם יודע בוודאות שיינזק על ידי עשיית רצון השם, הוא עושה זאת במסירות נפש. כי הוא יודע – זה רצון השם! אני אוהב את השם! ואעשה מה שהשם רוצה!

אדם עם יראת העונש צריך לפחד מאי שמירת העיניים, שהרי על כל פעם שלא ישמור את עיניו ייענש. אבל אם יש לו גם קצת יראת חטא, הוא לא יחכה לעונש, כי עצם פתיחת העיניים היא כבר עונש בפני עצמו, שאז השם מסתלק ממנו. וכי יש עונש גדול מזה?

"קדושים תהיו כי קדוש אני" – אומר לנו השם יתברך. אי אפשר להתחבר אליו בלי קדושה וצניעות. אם כן, כל העולם הזה והעולם הבא – הכל תלוי בקדושה ובצניעות של האיש/אישה. הכל תלוי בקרבת השם. בעולם הזה: שמחה, פרנסה, שלום בית, ילדים וכן הלאה. ובעולם הבא: אמונה, תורה, תפילה, חסידות, השגות, וכן הלאה. הכל רק קרבת השם. כל שכן, אדם השואף ליראת הרוממות - שהיא אך ורק להיות כרצון השם, בלי לעשות חשבון מה כולם יגידו, ואם זה מקובל בחברה או כל טיעון אחר.

אם צער השכינה וצערם של עם ישראל נוגע במישהו מאיתנו, עלינו להבין היטב שהכל תלוי בקדושה ובצניעות שלנו. כולנו צריכים להתחזק ולקדש את עצמנו, להשפיע על סביבתנו לטובה. ויהי רצון שנזכה לפעול בפרטיות ובכלליות שינוי מהותי וחשוב זה של קדושה וצניעות, כי אז, בודאי אפשר לצפות לפעמי משיח בשמחה עצומה!

היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!