כתב נושא: הדג שהובא מאירן  (נקרא 3565 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
הדג שהובא מאירן
« ב- : יוני 02, 2011, 18:37:22 »
בס"ד
http://www.shofar.net/site/ARDetile.asp?id=7586

'ברבוס גריבוס' 
 
חוקרים מ'בר-אילן' סבורים שהדג שהובא בחשאי מאירן הוא דג ה'שיבוטה הכשר' שהגמרא אומרת שטעמו כ'דבר אחר'
 
 
   ארבע כנפות - מעוין \ שי הורן 
 
 

חוקרים מאוניברסיטת 'בר-אילן' טוענים כי הצליחו לזהות בודאות את דג ה'שיבוטה' המופיע בגמרא ובמקורות קדומים נוספים, אך נעלם מיהדות המערב במשך מאות שנים. ה'שיבוטה' הינו דג כשר עפ''י ההלכה הגם שטעמו כטעם ה'דבר אחר'. הדג חי במימי הנהרות 'פרת' ו'חידקל' ובנהר 'כהרון' שבאירן, משם הובא בדרך חשאית.
את המחקר ערכו ד''ר זהר עמר מ'המח' ללמודי א''י וארכיאולוגיה' וד''ר ארי זיבוטופסקי - 'מהמרכז הרב תחומי לחקר המח', לאחר שהצליחו להביאו בחשאי מאירן למעבדות 'בר-אילן'. עתה בוחנים החוקרים, יחד עם מומחי חקלאות, את האפשרות לגדל את ה'שיבוטה' בישראל. ליהודי עירק יש מסורת לגבי דג ה'שיבוטה' והוא זכור להם כאנין טעם.

ה'שיבוטה' נזכר פעמים רבות בתלמוד ה'בבלי'. הוא זוהה לאחרונה כדג 'ברבוס גריבוס' (החי בנהרות ה'פרת' וה'חידקל', הזורמים בעירק, באירן ובסוריה. זהו דג כשר בעל טעם מיוחד והגמרא מציינת, שחלק מאיברי הדג זהים בטעמם לבשר ה'דבר אחר'. במסכת 'חולין' ( דף קט:) נאמר ש 'חזיר - מוחא דשבוטא' ולפי הבנת רש''י דוקא מחו של דג זה כטעם ה'חזיר' והוא שימש חלופה כשרה לאדם שהתאוה לאכול בשר טמא.
הפרשנים המסורתיים וכמעט כל החוקרים המודרניים זיהו בעבר את ה'שיבוטה' עם מיני דגים הנמצאים באגן הים 'התיכון' ובאירופה. אולם ד''ר זיבוטפסקי וד''ר עמר, המתמחים בחקר מסורות בעלי חיים המופיעים במקורות ישראל, טוענים עתה שהזהוי הינו בעיתי. הם הוכיחו שמדובר בדג הידוע בשם 'שאבוט' בערבית ומסורת זהוי זו היתה מקובלת גם בקרב גדולי חכמי היהודים בעירק בדורות האחרונים כמו ה'בן איש חי' - שאישר את כשרותו. ''כמו אז, גם היום - כשרותו של הדג מובחנת בקשקשים הבולטים, אומר ד''ר זיבוטפסקי. ''מדובר בדג מאכל גדול מאד, שאורכו מגיע עד כדי 1.5 - 2 מטר ומשקלו עד 60 ק''ג. ה'שיבוטה' מוכר היטב ליוצאי עירק, הנזכרים בערגה בטעמו המיוחד של דג ה'שיבוטה'.
לאחרונה הצליחו, כאמור, החוקרים עמר וזיבוטופסקי להביא כמה 'שיבוטות' מנהר 'כהרון' שבאירן (הדג מתגורר כעת ב'פורמלין' בחדרם באוניברסיטת 'בר-אילן'). מבצע חשאי זה ארך כחצי שנה והוא התאפשר הודות לתיווך וסיוע של אזרח איראני, אנונימי וא-פוליטי. מגדלי דגים בעמק 'בית-שאן' כבר מגלים התענינות לגבי האפשרות לגדלו בישראל ובאלה הימים נערכת על כך בדיקה מקצועית בשתוף מומחי משרד החקלאות.
עפ''י המדרש ''...700 דגים טהורים גלו עם ישראל לבבל וכולם חזרו חוץ מדג ה'שיבוטה' - ולעתיד לבוא יחזור''. עתה יתכן שהוא חזר ואולי יביא עמו את צמצום אכילת 'דבר אחר' ובני התאוות יאותו לראות בו תחליף למרות כשרותו.



 
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!