כתב נושא: הכיפה , האם היא הכרחית ?  (נקרא 2862 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק רועי דרקון צהוב

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 555
הכיפה , האם היא הכרחית ?
« ב- : אוגוסט 14, 2010, 14:29:02 »
ר' יוסף קארו פעל במאה ה-16, ובדורו חי המהרש"ל, שלפי דבריו אין כל בסיס הלכתי לחבישת כיסוי ראש לגבר; בתשובה לשאלה על המנהג לכסות את הראש בשעת עשיית דבר קדושה, ענה מהרש"ל: "אין אני יודע איסור לברך בלא כיסוי". הוא סבור כי רב הונא פעל מתוך מידת חסידות, שאינה מחייבת את כלל הציבור. הוא אף מצר על מנהגי הציבור בימיו שמחמירים בזוטות ומקילים בחמורות: "משמע דווקא בקומה זקופה הוא איסור, אבל בגילוי הראש אין בו איסור, אלא שרב הונא החמיר על עצמו מכוח מידת חסידות; ועכשיו הוא להפך - בקומה זקופה אינם נזהרים, ואדרבה הגאים והעשירים הולכים נטויי גרון, ובגילוי הראש נזהרים לא מחמת חסידות, אלא סוברים דת יהודית הוא" (שו"ת מהרש"ל סימן עב). מסקנתו היא, שרק כאשר אדם עוסק בדבר קדושה (כמו תפילה), עליו לכסות ראשו (ואף זאת ממידת חסידות), אך אין חובה לכסות הראש במצבים אחרים. פוסק ההלכה הרב יוסף קאפח אמר בתשובה לשאלה, שאין כל בסיס הלכתי לחבישת כיסוי ראש, אלא שחבישת כיסוי ראש ראויה ומכבדת את האדם.
יחד עם זאת, פוסקים שונים פסקו כי מאחר שאין חיוב הלכתי חד-משמעי בנושא, מותר ליהודי ללכת בגילוי ראש כאשר כיסויו עלול להביא אותו לסכנה. בנוסף, נקבע כי בעיסוקים בהם חבישת כיפה עלולה לסכן את האדם (למשל בהיותו קוטף על עץ) יהא האדם פטור מחבישתהּ.


מה אתם אומרים ?
צריך לחלק את ירושלים ,אנחנו למעלה והם למטה . . .

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
הכיפה , האם היא הכרחית ?
« להגיב #1 ב- : אוגוסט 14, 2010, 19:24:59 »
זו שאלה שגם סיקרנה אותי לא מעט.
מתשובות שקיבלתי מאנשים שמבינים עניין הבנתי שאין חובה מהתורה ללכת עם כיפה, אלא זה יותר כסימן ליהדותו של אדם.
אני אישית לא חובש כיפה, אלא רק בתפילות.
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק MATAN

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2868
הכיפה , האם היא הכרחית ?
« להגיב #2 ב- : אוגוסט 15, 2010, 11:30:37 »
שאלה:
שאלתי מתייחסת לחבישת כיפה.

א. היכן כתוב שחייבים בכיסוי ראש?
ב. האם יש כללים לכך בהלכה?
ג. האם יש הבדל בין סוגי הכיפה?

תשובה:
המקור לכך הוא הגמ' במסכת שבת דף קיח שכתוב על אחד מן התנאים שאמר שלא הלך בגילוי ראש יותר מד' אמות. והבית יוסף בס' מ"ו כתב שפירוש ברכת "עוטר ישראל בתפארה", שנאמרת בבוקר, היא על כך שאין אנו הולכים בגילוי ראש. נכון שהיו קהילות בארצות המזרח שלא הקפידו על כך וסברו שלמרות שודאי שיש בכך מידת חסידות אולם מצד עיקר הדין לא חייבים. ונחלקו בכך הפוסקים הספרדיים האם יש חיוב ללכת עם כיפה. [יחווה דעת (ח"ד, ס"א) כתב שהוי מידת חסידות והרב משאש (או"ח ס' לג) כתב שחייבים מצד הדין] ובשעת הזכרת דברים שבקדושה לפי כולם חייבים מצד הדין. אולם כבר נהגו כאן בארץ ישראל ללכת עם כיפה גם שלא בעת הזכרת דברים שבקדושה, וקיבלו עליהם מידת חסידות זו. ואולי זו מעלתה של ארץ ישראל שמשום קדושתה גוברת היראת שמים וכביטוי לכך נהגו כאן בארץ ישראל ללכת עם כיסוי ראש כביטוי ליראת שמים. אולם לפי הפוסקים האשכנזים מוסכם שהוי חיוב מצד הדין. וכך מובאים הדברים בשולחן ערוך (ס' ב'): "ולא ילך ד' אמות הגילוי ראש. ושם במשנה ברורה בסעיף יא כתב בשם הט"ז דבזמננו הוי איסור גמור מדינא להיות בגילוי ראש אפילו יושב בביתו. והטעם שכתב הט"ז הוא מצד מה שלא להידמות לגויים. הלבוש היהודי הוא כיפה.

אם כן עיקר הדין הוא שלא ללכת ד' אמות ללא כיפה, והוסיפו שלא לשהות במקום כדי הילוך ד' אמות. לכיסוי ראש זה אין דינים מאיזה חומר יהיה. ואדם לא יכול לשים את ידו על ראשו ככיסוי ראש אולם יד של מישהו אחר נחשב ככיסוי.
אין דין לגבי גודל הכיפה אולם יש שאמרו שצריך שתהיה כיפה ניכרת, כלומר, שמכל צד שמסתכלים על האדם יראה שיש לו כיפה. (הרב ש. יוסף וייצן)

מנותק MATAN

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2868
הכיפה , האם היא הכרחית ?
« להגיב #3 ב- : אוגוסט 15, 2010, 11:32:21 »
הרב דוב ליאור:

שאלה:
שאלה שלא מצאתי עליה תשובה:

מה מקור החובה/הסמכות לחבוש כובע או כיפה החלה על כל יהודי, האם המקור הוא מדרבנן או מדאורייתא או ממנהג המקום?
ומה עושה מקום למקום קדוש המחייב כיסוי ראש? האם למשל בית דין הוא מקום קדוש כמו בית הכנסת?

תשובה:
בית דין אינו מקום קדוש, אלא אולי יש עניין של כבוד הדיינים.

בתלמוד לא מוזכר חיוב לחבוש כובע או לכסות את הראש, אלא מוזכר רק שחכמים היו אומרים לתלמידים לכסות את הראש כדי שיהיה לו "אימתא דשמיא", כלומר, שיהיה לו אימה מהשמים. המחבר כותב ששם השם אין להזכיר בלי כיסוי ראש. הראשון מגדולי הפוסקים שאומר שיש חיוב ללכת בכיסוי ראש הוא הט"ז, לפני כשלוש מאות שנה (בסימן ח' באו"ח), שאומר שהיות ואצל הנוצרים יש עניין דווקא ללכת בגילוי ראש (ולכן נקראו גלחים), אם כן, מי שמתדמה להם עובר על איסור של "בחוקותיהם לא תלכו". אלא שהיה מקומות שהיה נוהג שגדולי הדור היו מכסים את הראש, וזה לא ממש חיוב אלא נוהג. אבל כיום הגברים צריכים לכסות את הראש ע"פ הט"ז ויש בכך גם ביטוי של קבלת עול שאיננו עושים מה שאנו רוצים אלא יש מישהו מעלינו.

אדם צריך ללכת בכל מקום בכיסוי ראש