כתב נושא: מזכ"ל נאט"ו מסתייג מפרישת הטילים האמריקנים  (נקרא 1510 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
בראיון לעיתון "פיננשל טיימס", הבהיר מזכ"ל נאט"ו יאפ דה הופ סחפר כי הוא סבור שאיום הטילים על אירופה מצד צפון קוריאה ואיראן הוא ממשי ואמיתי. למרות זאת, הביע סחפר התנגדות לפרישת מערכת ההגנה האווירית האמריקנית בשטחה של אירופה מאחר שהיא לא תספק הגנה לכל אירופה אלא רק לחלקה הצפון-מערבי.


מזכ"ל הברית הצפון אטלנטית נאט"ו, יאפ דה הופ סחפר, הזהיר כי מערכת ההגנה האווירית האמריקנית עלולה להביא לפילוג בקרב המדינות החברות בברית - מאחר שהיא תביא ליצירת "מעמדות" בקרב המדינות, שחלקן יזכו להגנת התוכנית בעוד שאחרות יישארו בלתי-מכוסות.


"באשר לתחום ההגנה מפני טילים, אסור שבנאט"ו תהיה חלוקה לליגה אל"ף וליגה בי"ת", אמר סחפר בראיון לעיתון "פיננשל טיימס" שהתפרסם הבוקר (ב'). "בעיני, העיקרון המנחה של נאט"ו הוא העובדה שההגנה אינה ניתנת לחלוקה".

סחפר ציין כי להערכתו, איום הטילים על אירופה הוא ממשי ואמיתי. "יש כל סיבה להאמין לכך - בהתחשב בניסויי הטילים של צפון קוריאה, ובהתחשב ביכולת האיראנית ובדברים היוצאים מטהרן", הוסיף בראיון לעיתון.


מדינות רבות החברות בנאט"ו הביעו דאגה מהצבת המערכת האמריקנית, שנועדה ליירוט טילים, בשטחן של פולין וצ'כיה. ארצות הברית טוענת כי מטרה היא לספק הגנה מפני איום טילים אפשרי מצד מה שוושינגטון מכנה "מדינות סוררות", כגון צפון קוריאה ואיראן.


בדיווח ב"פיננשל טיימס" מסרו פקידי נאט"ו כי המערכת האמריקנית תספק הגנה לחלקים נרחבים באירופה - אך לא לכולה. האזור שיישאר חשוף הוא דרום-מזרח אירופה - שיזדקק למערכת נוספת, לטווח קצר יותר בשל סמיכות האזור לאיראן. לדברי מזכ"ל נאט"ו, הברית מתעתדת להכניס לפעילות מערכת להגנה אווירית שתוכל לכסות שטח זה עד 2010.


"אנחנו מתקדמים בפיתוחן של מערכות להגן על בסיסי צבא ולא על מרכזי אוכלוסייה", צוטט סחפר בעיתון. "מאוחר יותר, נוכל לשלב בין המערכות", הוסיף.


במסיבת עיתונאים שקיים ביום שישי נשיא צרפת ז'אק שיראק, בתום כינוס של מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, הזהיר הנשיא כי המערכת האמריקנית עלולה לפתוח מחדש מחלוקות ישנות ביבשת. בשבוע שעבר, דחתה צ'כיה את הביקורת על המשא ומתן שהיא מנהלת עם ארה"ב לקראת פריסה אפשרית של המערכת בשטחה. זאת, לאחר שלוכסמבורג טענה כי פריסת המערכת תביא להחרפת המתיחות עם רוסיה.


כזכור, רוסיה מתנגדת נחרצות להצבת מערכת הטילים במרכז אירופה, הכוללת הצבת עשרת מערכות ליירוט טילים, והנושא הביא להסלמה משמעותית ברטוריקה מצד גורמים רוסים. זאת, למרות שמחלקת המדינה האמריקנית הבהירה פעמים רבות כי הטילים אינם מהווים איום על רוסיה -אלא נועדו להגן על ארה"ב ובנות בריתה מפני האיום האיראני ואיומים נוספים. 

 
לפני שבועיים, הזהיר סגן שר החוץ הרוסי כי אם תפרוש ארה"ב את מערכת הטילים, תאלץ רוסיה להגיב "בפעולת נגד". גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין השמיע איומים דומים במסיבת עיתונאים שקיים לפני שבועות ספורים. "המומחים הצבאיים שלנו לא מאמינים שמערכת הטילים שהוצבה במרכז אירופה נועדה להתמודד עם האיום האיראני", אמר פוטין "באופן טבעי, הדבר יגרור תגובה הולמת. היא תהיה אמנם א-סימטרית, אך יעילה", הזהיר נשיא רוסיה.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i