כתב נושא: חשבונות נספי השואה קטנו במאות מיליונים  (נקרא 1466 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
בעבר, הוערך שווי חשבונות נספי השואה במיליארד שקלים. ועדה חדשה השתמשה בנוסחה שחותכת את השווי ל-400 מיליון.

שווי חשבונות הבנק של נספי שואה בישראל נאמד בכ-400 מיליון שקל בלבד, כך עולה מהמלצות "ועדת מומחים", שהוגשו לשר המשפטים דניאל פרידמן ויפורסמו הבוקר. ועדת חקירה פרלמנטרית העריכה לפני שנתיים את שוויים הריאלי של אותם כספים בכמיליארד שקלים, ששליש מהם באחריות הבנקים.


ועדת המומחים היתה אמורה להיות עצמאית, ואולם אחד מחבריה, פרופ' יאיר אורגלר, התמנה תוך כדי עבודתה לדירקטור בבנק הפועלים. לטענת אורגלר, אין בעבודתו ניגוד אינטרסים.


שאלות לגבי תקינות עבודה הוועדה
אומדן הכספים החדש מתבסס על נוסחה שנבחרה על-ידי חברי הוועדה לחישוב ערכם הריאלי של הכספים. מול הנוסחה שנבחרה הציע אחד מחברי הוועדה, רו"ח יהודה ברלב, נוסחה אחרת שלפיה היה שווי הכספים מגיע לכמיליארד שקל.


החלטת חברי הוועדה להעדיף את הנוסחה המפחיתה חסכה באופן תיאורטי למדינה ולבנקים תשלום מאות מיליוני שקלים, שהיו מועברים ליורשיהם של בעלי חשבונות הבנק, לניצולי שואה נזקקים ולמוסדות להנצחת השואה.


פרופ' יקיר פלסנר, יו"ר הוועדה, אמר ל"הארץ", כי נוסחת השערוך נבחרה על-פי מיטב שיקול הדעת המקצועי של חברי הוועדה ודחה כל אפשרות להשפעת שיקולים זרים.


בדיקה שערך "הארץ" מעלה מספר סימני שאלה לגבי תקינות הליכי עבודת הוועדה. כך למשל מתברר, כי אחד מחברי "ועדת המומחים" התמנה לחבר מועצת בנק הפועלים תוך כדי עבודת הוועדה. בנוסף מתברר כי יו"ר הוועדה פלסנר העביר פרוטוקולים סודיים מדיוני הוועדה לידי עו"ד רם כספי, בא-כוחו של בנק לאומי, בלא ידיעת חברי ועדה אחרים.


פלסנר אמר אתמול כי העביר לכספי את הפרוטוקולים משום שסבר בתום לב שדיוני הוועדה כפופים לחוק חופש המידע. כמו כן החליט יו"ר הוועדה למנות את עוזרו של מנכ"ל האוצר לתפקיד הרגיש של מזכיר הוועדה, למרות שאפשרות זו נפסלה בעבר על-ידי מחוקקי החוק, מחשש לניגוד עניינים.


"רומסים את זכויות הניצולים"


ועדת המומחים מונתה ביוני 2006 על-ידי שר המשפטים חיים רמון בהתאם לחוק השבת נכסי נספים בשואה שנחקק בכנסת בתחילת 2006. המדינה מחזיקה זה עשרות שנים כספי חשבונות בנק שהפקידו יהודים שנספו בשואה בבנקים בישראל .


לפי החוק החדש אמורה המדינה להעביר את הכספים לידי חברה ממשלתית לאיתור והשבת נכסי הנספים בשואה. הוועדה מונתה כדי לקבוע כיצד יחושב ערכם הריאלי של הכספים וכיצד יחולק התשלום בין המדינה לבנקים, שנדרשים לשלם בעבור אותן שנים שבהן הוחזקו הכספים בידיהם.


פרסומתמהחברה לאיתור והשבת נכסי הנספים בשואה, נמסר אתמול כי "מדובר בהוכחה נוספת לכך שמדינת ישראל רומסת ברגל גסה את זכויותיהם של ניצולי השואה ומשפחות הנספים".


יו"ר הוועדה שמונה על-ידי רמון, פרופ' פלסנר, כיהן בשנות ה-80 כמשנה לנגיד בנק ישראל וכיועץ לשר האוצר. בנוסף אליו היו חברים בוועדה פרופ' יאיר אורגלר, לשעבר יו"ר דירקטוריון הבורסה ופרופ' יורם עדן. בנוסף לשלושת אנשי האקדמיה היו חברים בוועדה מנכ"ל משרד האוצר (כיום ירום אריאב) ורו"ח יהודה ברלב, שנבחר כמומחה שנבחר מטעם הארגונים להשבת רכוש.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i