כתב נושא: ארה"ב מקדמת היוזמה הסעודית  (נקרא 1497 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
ארה"ב מקדמת היוזמה הסעודית
« ב- : מרץ 12, 2007, 07:14:17 »
הממשל המאריקאי מקיים מגעים נפרדים עם סעודיה ועם ישראל לקראת כינוס ועידה בריאד. המטרה: שיפור ההצעה הסעודית כך שתהווה בסיס למשא ומתן לשלום.

הממשל האמריקאי מנהל מגעים נפרדים עם ישראל וסעודיה, לקראת כינוס ועידת הפסגה הערבית בריאד בסוף החודש, שתדון באישורה מחדש של התוכנית הערבית לשלום כולל עם ישראל - היא "היוזמה הסעודית".


היוזמה שאושרה בפסגת ביירות לפני חמש שנים קוראת לנסיגה ישראלית מכל השטחים לקווי 1967, הקמת מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים, ופתרון "צודק ומוסכם" לבעיית הפליטים, בתמורה לנורמליזציה מלאה בין כל מדינות ערב לישראל וסיום הסכסוך הישראלי-ערבי.


כפי שפורסם ב"הארץ" לפני כעשרה ימים, ישראל מבקשת להכניס תיקונים ביוזמה הסעודית, כדי שתשמש כבסיס מוסכם לחידוש התהליך המדיני. ראש הממשלה אהוד אולמרט אמר אתמול בישיבת הממשלה שצריך להתייחס "מאוד ברצינות" ליוזמה, והוסיף: "אנחנו מאוד מקווים שבפגישה של ראשי המדינות הערביות שתתקיים בריאד, האלמנטים החיוביים שבאו לידי ביטוי ביוזמה הסעודית יקבלו משנה תוקף ואולי יאפשרו לחזק את הסיכויים למשא ומתן בינינו לבין הפלסטינים".


הצהרת אולמרט הושמעה בפתח ישיבת הממשלה, לעיני מצלמות הטלוויזיה. היא היתה חיובית ומפורטת יותר מהצהרות קודמות שלו, שרק דיברו על "אלמנטים חיוביים" ביוזמה הסעודית.


בירושלים אישרו: יש מגעים


אבו מאזן ואולמרט. יו"ר הרשות העלה את הנושא בשיחה אמש (רויטרס)מקורות מדיניים בירושלים אישרו אתמול, שמתקיימים מגעים דיפלומטיים סביב היוזמה הסעודית, אך סירבו להיכנס לפרטים. לדבריהם, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן העלה את העניין בשיחתו עם אולמרט אתמול.


השבוע מבקרים בוושינגטון היועץ לביטחון לאומי של סעודיה ואיש הקשר המרכזי של הממלכה לישראל, הנסיך בנדר בן סולטן, במקביל לשרת החוץ, ציפי לבני. עוזריו של ראש הממשלה אהוד אולמרט, שביקרו בוושינגטון בשבוע שעבר, דנו שם ככל הנראה ביוזמה הסעודית. בסוף השבוע הבא תבוא לאזור שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס לסבב שיחות לפני פסגת ריאד.


אפשר להעריך, למרות שאין לכך אישור, שהנסיך בנדר קיים באחרונה מגעים עם אנשי הקשר שלו בישראל. בנדר נועד עם אולמרט בירדן לפני כחצי שנה, ופגישתם התניעה את המהלך לאימוץ היוזמה הסעודית כבסיס מוסכם לתהליך המדיני.


התיקון העקרי - סעיף הפליטים
התיקון העיקרי שדורשת ישראל ביוזמה הסעודית נוגע לסעיף הפליטים, שהנוסח הנוכחי שלה מאזכר את החלטת עצרת האו"ם 194 - אותה מפרשים הפלסטינים כקריאה לשיבת הפליטים לתחומי ישראל.


בפגישה שקיים לפני כשבועיים עם דיפלומט אירופי בכיר, אמר אולמרט: "ישראל לעולם לא תקבל את החלטה 194, וזה קו אדום מבחינתנו. אבל כל מה שמעבר לקו האדום הזה, לרבות פתרונות יצירתיים לפליטים שאינם כרוכים בכניסתם לישראל - הוא בר-דיון".


המשנה לראש הממשלה שמעון פרס מתייחס בחיוב למעורבותה הגוברת של סעודיה בתהליך המדיני. פרס שוחח על כך בימים האחרונים עם אולמרט, בעקבות התייעצות עם צוות מומחים שהצביע על התועלת שתצמח לישראל מהתקרבות לסעודיה.


לבני הציגה לפני כשבועיים מסר דומה, כשהכריזה שהיוזמה הסעודית אינה מקובלת בנוסח הנוכחי שלה, וקראה לשנות את סעיף הפליטים. לבני אמרה אז, שהדרישה לנסיגה לקווי 1967 אינה מדאיגה אותה ויכולה לשמש כבסיס למשא ומתן, אבל ישראל לא תדון בשיבת פליטים לתחומיה.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i