כתב נושא: ויכוח סוער בין נציגי ארה"ב ואיראן בוועידה בבגדד  (נקרא 1044 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
ממשלת עיראק סיכמה בחיוב את הוועידה הבינלאומית בשבת, ובמסיבת העיתונאים הגדירו הנציגים מוושינגטון וטהרן את המפגש ביניהם כחיובי ומועיל. אך מאחורי הקלעים דווח על ויכוחים סוערים בין הנציגים האמריקנים והאיראנים, שהאשימו זה את זה באחריות לאלימות המשתוללת בין סונים לשיעים.


הוועידה הבינלאומית בבגדד בשבת הושיבה מול שולחן דיונים אחד נציגים רשמיים של ארצות הברית ואיראן בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה בעיראק. חרף הניסיון העיראקי להציג את הכינוס כפורה וחיובי, מאחורי הקלעים החליפו הנציגים האמריקנים והאיראנים מילים חריפות והאשימו אלה את אלה במשבר הביטחוני במדינה.


ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מליכי קרא לבאי הוועידה לסייע לארצו להאבק באלימות הבין עדתית חסרת הרחמים, שגובה מאות קורבנות מדי יום. היא הפציר בהם גם להתגייס על מנת למנוע מהאלימות לגלוש לאזורים אחרים במזרח התיכון.


דובר ממשלת עיראק, עלי א-דבאח, אמר כי הנציגים האיראנים והאמריקנים בוועידה לחצו ידיים כאשר היו בפגישה סגורה לתקשורת. אבל המתיחות הרבה בין איראן לארצות הברית, בין היתר על רקע המצב בעיראק, משבר הגרעין והתמיכה בחמאס וחיזבאללה, העיבה על האווירה החיובית הכללית שריחפה באוויר.


גורמים שנכחו בכינוס סיפרו כי במהלך פגישה משותפת אמר אחד הנציגים האמריקנים, דייויד סטרפילד, כי הוא מחזיק בתיק המסמכים שלו הוכחות לסיוע שמעניקה איראן בחימושן של המיליציות השיעיות בעיראק. "ההאשמות שלך הן רק ניסיון לכפות על הכישלונות שלכם בעיראק", הטיח לעברו השליח האיראני, עבאס ארגצ'י, סגן שר החוץ.


כשנשאל על ידי עיתונאים על תוכן הפגישה, אמר שגריר ארצות הברית בעיראק, זלמאי חלילזאד כי הנציגים החליפו ביניהם דעות "באופן ישיר, וגם בנוכחות אחרים", והגדיר את השיחות "מועילות וממוקדות".
אבל אחד הנציגים העיראקים לשיחות אישר כי בין האמריקנים לאיראנים התפרץ ויכוח סוער.


אף אחד לא רוצה מלחמת אזרחים


לפני הכינוס אמרו גורמים אמריקנים כי המטרה היא לדון באופן ממוקד וכנה בעמדות של הצדדים, ולסלול את הדרך לשיחות עתידיות על מציאת פיתרון לאלימות בעיראק. לקראת הכינוס קרא ראש ממשלת עיראק למדינות האזור ולקהיליה הבינלאומית לגדוע את רשתות הטרור המסייעות לקיצונים בארצו, ובכך לעצור את האלימות הבין עדתית לפני שהיא גולשת אל מעבר לגבולות ארצו. הוא קרא גם לעצור את זרימת הכספים, הנשק והחסות הדתית שמזינה את המאבק בין השיעים לסונים.

חלילזאד קרא לשכנותיה של עיראק, ובראשן איראן וסוריה, לסייע לאל-מליכי וממשלתו במאבק על "עתידה של עיראק והמזרח התיכון", וקרא להן לשם דגש על מעבר אנשי מיליציה בין המדינות.


במסיבת העיתונאים לאחר הכינוס חזר נציג איראן על דרישת טהרן ללוח זמנים מוגדר ליציאת הכוחות הזרים מעיראק.


הוא אמר כי השיחות נסובו על הנושא העיראקי בלבד, ושלא קיים שיחות פנים אל פנים עם חלילזאד. הוא ציין כי המפגש בין נציגי המדינות התקיים במסגרת הכינוס הכללי, והגדיר אותו כ"דיאלוג חיובי בין המשלחות". גם חלילזאד כינה את המפגש "צעד ראשון וחיובי. לא צריך להגזים בהשפעה שלה אבל לא צריך להתייחס לכך בביטול ... זו הייתה פגישה טובה".


שני הצדדים הסכימו שמלחמת אזרחים כוללת בעיראק אינה אינטרס של אף צד, לא של וושינגטון ולא של טהרן, אבל ברקע נשמעו טענות אמריקניות על הסיוע שמעניקה איראן למיליציות השיעיות במימון, סיוע טכני וחימוש באמצעים מתוחכמים. גורמים אמריקנים טוענים כי מטעני צד איראניים הרגו כ-170 חיילים אמריקנים ואחרים מאז 2004.


"הם משקרים וזה לא נכון", אמר רזה אמירי, בכיר במשרד החוץ בטהרן. הוא הדף את הטענות האמריקניות בדבר פעולותיה של טהרן בחימוש המיליציות בעיראק. "הגבולות בין עיראק לאיראן הם הבטוחים ביותר. ממשלת עיראק לא אמרה אפילו פעם אחת שאיראן מתערבת בעניניה", טען.
   
 
ההשתתפות של נציגים רשמיים מארה"ב ואיראן בוועידה משכה את תשומת הלב העולמית, על רקע המתיחות הרבה השוררת בין שתי המדינות, שניתקו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן לפני אחרי המהפכה האיסלמית ב-1979. בשנות ה-90 השתתפו נציגים איראנים ואמריקנים בכינוס של שמונה מדינות לבחינת המצב באפגניסטן תחת שלטון הטליבאן. נציגי שתי המדינות השתתפו גם בכינוס שעסק בגיבוש ממשלת המעבר באפגניסטן לאחר נפילת הטליבאן ב-2001.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i