כתב נושא: הרב יעקב יוסף: האם מותר להתחנף למוסדות השלטון?  (נקרא 1718 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק אשי

  • מנהל הפורום "הפצת הימין האמיתי"
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2247
בפרשת מסעי מזהירה אותנו התורה "ולא תחניפו את הארץ" (במדבר ל"ה, ל"ג). החנופה היא איסור חמור מאוד. בספרו "שערי תשובה" (סימן קפ"ח) כותב רבנו יונה שהחנופה היא בגדר ייהרג ובל יעבור: "וחייב אדם למסור עצמו לסכנה ואל ישיא את נפשו עוון אשמה כזאת". רבנו יונה מוכיח את הדברים מן הגמרא, המספרת שכשאגריפס המלך היה קורא בתורה את הפסוק "לא תוכל לתת עליך איש נוכרי", זלגו מעיניו דמעות. עם ישראל, שנכח שם, לא שתק, אלא עודד אותו והחניף לו באומרו: "אחינו אתה". התוצאה הייתה ש"באותה שעה נתחייבו שונאיהם של ישראל כליה, שהחניפו לו, לאגריפס" (מסכת סוטה דף מ"א). מגמרא זו למד רבנו יונה עד כמה מגונה החנופה, שאפילו אם האדם עלול להסתכן בחייו, אין קדושת החיים דוחה את איסור החנופה.

אומנם פוסקים רבים חלקו על רבנו יונה, אבל הוויכוח בין הפוסקים הוא רק על אם צריך למסור נפש – אין ויכוח שהלאו הזה הוא מן החמורים שבתורה. הגמרא מסיימת ואומרת שכת חנפים לא זוכה לראות פני שכינה, וכן כל עדה שיש בה חנופה – לסוף גולה; שנאמר: "כי עדת חנף גלמוד" (איוב ט"ו).

לזוג שקר וחנופה נולדה פוליטיקה

הגאון רבי חיים פלאג′י זצ"ל מספר בדרך חידוד שכשבא השקר לתיבת נוח, לא נכנס לתיבה כי הוא פרד והרי "שניים שניים באו אל התיבה" (בראשית ז′, ט′). חיפש השקר ומצא את החנופה כבת זוגו. הבן הממזר של השקר והחנופה הוא הפוליטיקה הארורה שאנו נתקלים בה מדי פעם. בחיי הפוליטיקה ובכנסת בפרט עלול האדם לחטוא בחנופה. חיי הפוליטיקה גורמים לאדם להתפשר על עקרונותיו ולהתנהג כסוחר.

בכנסת עלולים העקרונות החשובים להיעלם כמעט כליל. בודדים מצליחים לשרוד ולא להיכשל שם בחנופה. אחד ומיוחד שמילא את שליחותו בגאון, ללא פחד ומורא וללא פשרות, ושהכרתיו בעת שכיהנתי עמו כחבר כנסת וישבתי לידו, היה הרב מאיר כהנא זצ"ל הי"ד. אישיותו הקיפה צדדים רבים, ואחד מהם הוא העמידה על האמת. גם אל מול החרמות שהחרימו אותו חברי כנסת רבים הוא לא נשבר, והמשיך בדרכו ביד רמה.

הרב נמצא בעולם האמת, הוא לא צריך לשבחים שלנו, אבל אנחנו צריכים ללמוד ממעשיו הגדולים כדי שנדע כיצד עלינו לנהוג בעולם השקר הזה ואיך להתמודד איתו. הדברים אמורים בפרט כלפי המנהיגים שלנו, שיידעו ללכת בדרך הטובה והישרה ולא לסטות מן האמת בשל הצורך למצוא חן בעיני בני אדם שלא פועלים לפי חוקי התורה. זה קשה, אבל זה מה שהקדוש ברוך הוא דורש מאיתנו.
http://www.sos-israel.com/27376.html