שבוע טוב, נץ,
אני לא אמרתי את זה, למה אתה מעוות את מה שאמרתי?! לא אמרתי שנגייס אוגדות מליציוניות כלאחר-יד (כלשונך) כשאחרון הרבנים ייתן את האוקיי שלו למציאות הלכתית של מלחמת מצווה, ובינתיים אין צורך לאמן חיילים וכו'; אמרתי שאני מתנגד עקרונית לגיוס חובה כל-עוד גדולי-תורה שאני מאד מחשיב בדורנו גורסים שאין במציאות של היום מלחמת מצווה מן התורה. לא דיברתי מה קורה בהינתן האות למלחמת מצווה- האם מגייסים "כלאחר-יד" או את מי מגייסים. אם אתה רוצה לדעת מה דעתי בקשר לעניין מסויים, פשוט תשאל.
אל תשים מילים בפי ותענה לעצמך...
התשובה נחלקת לשני חלקים:
במישור העקרוני, אברהם אבינו ניצח 5 מלכים בכידונים ובליסטראות, וחזקיהו מלך יהודה הביס את צבאות סנחריב בלי צבא בכלל. כך שמציאות של הכנת צבא למלחמת מצווה "כלאחר-יד" כהגדרתך, ואף ניצחון האוייב ללא צבא כלל- קיימת. אילו 90% מעם ישראל היו "מתגייסים" לישיבות במקום להתגייס לצה"ל, היינו מצליחים להביס את אוייבינו ב"מלחמת מצווה" כלאחר-יד, או לחלופין, לא היינו כלל מגיעים למצב של "מלחמת מצווה", כמו חזקיהו מלך יהודה.
במישור המציאותי, כיוון שהמציאות של היום בישראל היא שיש מאיסה בתורה, שפל רוחני ובורות גדולה (וכבר נאמר על-ידי רבנו יהודה הנשיא שאין גזרות באות על עם ישראל אלא בגלל בורים ועמי-ארצות), אנו נאלצים להתגונן על נפשנו ולקיים צבא (אם בחובה ואם מקצועי- זה לא רלוונטי כבר לסוג דיוננו הספציפי). הצבא הקיים בלאו-הכי מתכונן ומכשיר את עצמו לשמש במצב של מלחמת מצווה (גם אם אין כוונתו ומטרתו לקיים את דרך התורה לעניין הגדרת "מלחמת מצווה").
לכן, לסיכום הדברים - לשיטת גדולי-התורה החולקים על המפרשים את המצב היום כמתאים להגדרת "מלחמת מצווה", יש לחזק תלמוד תורה, שהוא ממילא החלק החשוב ביותר להצלחת עם ישראל בכל המישורים (ועל זה אין מחלוקת), והוא גם לצערנו החלק שהכי טעון חיזוק במציאות הקיימת. לעניין צבא בהינתן האות ל"מלחמת מצווה", - צבא זה כבר קיים ככורח המציאות ממילא, ולכן אין שאלה לגבי היערכות מוקדמת ואפקטיביות כאשר 90% מהעם ממילא הולך למילואים ו-90% מהתקציב הלאומי מוקצה כל שנה עבור הצבא.
אילו המציאות הייתה כמו במישור העקרוני, גם אז הייתי מעדיף גיוס צבא "מקצועי" ולא חובה, ובהינתן אות ל"מלחמת מצווה" 50% מהעם היו מתגייסים לצבא כתגבורת אופציונאלית לחיזוק הכוחות המקצועיים הקיימים בלאו-הכי.
ושוב, לכל הדיון הזה אני מזכיר, אין שום קשר לדיון הראשי על גיוס חובה- בעד/נגד.
לא עשיתי ניתוק "מלאכותי" וגם אתה לא, חדל לקשקש.
הפוך! - אני טענתי ש
לא היה כשל לוגי מפני! שהדברים קשורים האחד בשני ואתה פשוט בחרת
להתמקד באספקט מסויים והעברת את מוקד הדיון לעיסוק בו וזה לגיטימי לחלוטין (וזה היה לגיטימי בעיניי, כאמור, גם אם לא היה שום קשר לוגי רציף כזה או אחר, עיין דבריי לעיל).
נ"ב: אני מבין את ההתעקשות הרגשית שלך על הגישה שאומרת שאנו כן היום במלחמת מצווה. אני קטונתי להתעקש על משהו בתורה שכן אין אני ולא כלום בתורה, ולכן אני הקטן (עד שאגיע לדרגת הסטייפלר לפחות...) מעדיף להישען על גדולים ממני. ולכן, אם בין הארזים נפלה מחלוקת, אני מעדיף ללכת על בטוח ומה שבטוח- להתקרב לה', לעשות מעשים טובים, להתפלל, ללמוד תורה, לזכות את הרבים, לזעוק שאנו רוצים גאולה, להידבק בבורא-עולם - על זה אין חולקים, כל גדולי ישראל מסכימים שזה הכוח הגדול ביותר שיש לנו היום כדי להביא את הגאולה, לקרוע רוע גזר-דיננו, לנצח את אוייבינו, להביא את משיח-צדקנו, להשיב את בית-מקדשנו למכונו ואת השכינה לציון. במציאות של היום (שבה הצבא הוא "כליל-התפארת" של חיינו), חיזוק התורה יותר רלוונטי לקיום עם ישראל.