בס"דהסונה הם יותר איסלאם מקורי מאשר השיעה, הסונים רואים בקוראן, בסירת אל ראסול אללה (החדית') ואת המנהגים של ראשית האיסלאם כאיסלאם אמיתי.
השיעה, לא מקבלת את אבו באכר, עומאר ועות'מאן כח'ליפים (יורשיו של מוחמד; 3 הח'ליפים הראשונים), ורואה בעלי אבן אבו ט'אלב כח'ליף האמיתי (בן דודו של מוחמד, בעלה של פאטימה בתו). כידוע, התחוללו מלחמות ירושה בין הדורשים לתואר, עלי נרצח. חוסיין הוא שהקים את תנועת השיעה ("סיעה" בתרגום חופשי) שגרמה לפילוג באיסלאם, הוא נרצח על ידי זה שזכה בתואר הח'ליף בסופו של דבר, יזיד.
בקשר להבדלים התיאולוגיים, אענה לך בהמשך.
הבדל אחד חשוב ועקרוני רק להדגיש, שערי הפרשנות לכתבים הקאנוניים של האיסלם, ה-איג'תיהאד, עוד פתוחים לשינויים בשיעה, בעוד אצל הסונים השערים נעולים מזה אלף שנה.
אמרת השהאדה אצל הסונים זה- "אין עליון מבלעדי אללה ומוחמד הוא שליחו" בעוד אצל השיעים זה- "אין עליון מבלעדי אללה, מוחמד הוא שליחו
ועלי חביבו ".
השיעים רואים ביהודים טמאים, שאסור בכלל לגעת בהם או להתפלל בקרבתם, בעוד הסונים לא רואים זאת כך.
חוסיין בנו של עלי גם כן נרצח בסופו של קרב כרבלא, מי שדקר אותו פיזית למוות היה אדם בשם-שמיר.
את העינויים שעבר חוסיין לפני מותו, נוהגים לציין כל העולם השיעי בחג העשורא (חג העשור, העתק זוועתי מיום כיפור), בו השיעים פוצעים את עצמם ואת משפחותיהם עד זוב דם, עם שרשראות ברזל וסכינים.
חג העשורא איננו מצוין כלל בעולם הסוני.
מודל שלטון איש דת זר לסונים, אם כי הח'ליף ממלא סוג של הכלאה בין איש דת לראש יישות מדינית.
אצל השיעים, הערים קום, כרבלא ונג'ף, קיבלו מעמד קדושה גבוה יותר מאשר מכה ומדינה, וביטלו כל משמעות ל-אל אקצא.
רק להזכיר שמבחינה היסטורית השם ח'ליף הוחלף אצל השיעים ל-אימאם, שהוא השליט השיעי הנבחר, היו- 12 כאלה
מתוכם על פי המסורת שלהם, האימאם ה-9 הוא ה"אימאם הנעלם", ברדיפה אחריו בהיותו ילד, זינק לתוך באר ומאז לא נודעו עיקבותיו, על פי תפיסתם הוא עתיד לחזור אחרי דם, אש ותמרות עשן וטבח גדול במין האנושי, הוא יהיה המהדי (עקרון המשיח המוסלמי שבו דוגלים כולם השיעים והסונים רק הויכוח הוא על זהותו).