כתב נושא: סוריה: אין חדש בהיקף הכוחות בגבול  (נקרא 1587 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
סוריה: אין חדש בהיקף הכוחות בגבול
« ב- : פברואר 22, 2007, 12:54:41 »
חבר פרלמנט סורי מכחיש את הדיווחים לפיהם צבא סוריה מקדם כוחות לגבול עם ישראל ומתעצם לקראת עימות. הוא הוסיף, כי "אם ישראל תנהג בטיפשות - היא תיענש".

תגובה ראשונה מסוריה לפרסום לפיו צבא סוריה נערך לעימות עם ישראל. חבר הפרלמנט הסורי מוחמד חבש אמר לרשת אלערביה, כי אין כל חדש בגבול שתי המדינות מבחינת היקף הכוחות. עם זאת, לדבריו "יש מוכנות סורית מלאה לכל מצב, ואם תחשוב ישראל לעשות מעשה טיפשי היא תשלם על כך מחיר יקר". בקול ישראל דווח שבנוגע לקשר עם אירן אמר חבש, "כי אין זה סוד שיש שיתוף פעולה בין דמשק לטהרן, שכן השתיים נתונות באיום ישיר".


גם ראש המטה המדיני ביטחוני במשרד הביטחון האלוף (מיל.) עמוס גלעד סבור שאין בהתעצמותה הצבאית של סוריה בכדי להעיד על כוונות לתקוף את ישראל בעתיד הקרוב. בראיון לקול ישראל אמר גלעד שהצבא הסורי אמנם משפר את מערך הטילים שלו ובעיקר הטילים נגד טנקים, אך על פי הערכות מודיעין מדובר בבניית כוח לטווח ארוך ובהיערכות לחידוש העימות בין ישראל לחיזבאללה.


כתב הארץ, זאב שיף:


התגובה הסורית באה בעקבות הפירסום בו נטען, כי צבא סוריה מתעצם באופן חסר תקדים בתקופה האחרונה, בסיוע כספים אירנים. לפי הדיווח, ההתעצמות הסורית נעשית בכל התחומים, למעט חיל האוויר שנחשב חלש זה זמן רב. הדגש העיקרי הוא על טילים ורקטות ארוכות טווח. גם חיל הים הסורי, שהוזנח במשך שנים רבות, מצטייד לאחרונה בטיל אירני-סיני שבעזרתו פגע חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה בספינת הטילים הישראלית "אח"י חנית".


במקביל להתעצמות נרשם אצל הסורים שינוי בהיערכות הכוחות בקווי החזית. נראה כי הסורים הזיזו כוחות לקרבת הגבול ברמת הגולן עם ישראל. במלחמת יום הכיפורים פתח הקומנדו הסורי את המלחמה בהתקפה ממסוקים על מוצב החרמון שנכבש על ידם ורק בתום המלחמה גורש משם, באבידות רבות, על ידי כוחות גולני וצנחנים.


פרסומתההתעצמות כוללת גם ניסוי בשיגור טילים. לאחרונה ניסו הסורים את טיל הסקאד החדיש ביותר: סקאד די. לסקאד זה יש טווח של כ-400 ק"מ והוא מכסה את מרבית שטחה של ישראל. לפני למעלה משנה ערכו הסורים ניסוי כזה ונכשלו כאשר אחד הטילים סטה ממסלולו ונפל בשטח טורקי. השברים התפזרו על פני שטח מיושב אך לא גרמו לאבידות. הטורקים התלוננו ודמשק התנצלה על המקרה.


הניסוי הסורי האחרון כלל שיגור של שני טילי סקאד די, ונחשב כמוצלח. לא ידוע מאיזה סוג היה הראש הקרבי של הטיל. במקביל, לסורים יש שתי רקטות קטנות, ששתיהן סופקו לחיזבאללה: רקטה 220 מ"מ שיש לה ראש קרבי מסוג מצרר ורקטה 305 מ"מ. לשתי הרקטות הללו טווח של כמה עשרות קילומטרים.

הטילים מפצים על חולשת חה"א
הטילים והרקטות באו לפצות על חולשתו הבולטת של חיל האוויר הסורי. במקום לפגוע בישראל מהאוויר בונים הסורים כוח הפצצה מרשים בעזרת טילים ורקטות. מכאן שיוכלו לפגוע מרחוק בצורה קשה בערים ישראליות וגם לדייק בפגיעה במטרות צבאיות שונות בשטח ישראל.

המהלך החדש והמפתיע ביותר הוא ההתעצמות הסורית בתחום הימי. בשנים האחרונות שקע חיל הים הסורי. קודם לכן הוצאו מכלל שימוש הצוללות שהיו בידו. לאחר מכן כשלו והזדקנו מרבית הסטי"לים שברשותו. חיל הים הסורי הסתפק בהגנת חופים בעזרת טילי חוף-ים, חלקם לטווח ארוך, מתוצרת רוסית שהוצבו באזור נמל טרטוס.


נראה שלקחי מלחמת לבנון השנייה דירבנו את דמשק לשים, בעזרת האיראנים, דגש מחודש על חיל הים. הצלחתו של חיזבאללה היתה בעזרת הטיל הסיני סי 802, ששופץ על ידי האירנים. חיזבאללה שיגר, ככל הנראה בעזרה אירנית ישירה, את הטיל לעבר הסטי"ל הישראלי אח"י חנית.


הטיל פגע בספינה, הרג ארבעה מאנשי הצוות וגרם לה נזקים קשים. מסתבר כי האירנים סיפקו אותו טיל לסוריה. המשמעות היא שהאיום הסורי בים יגדל לעומת העבר ושלחיל הים הסורי יש יכולת חדשה לפתוח בהתקפה.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i