גם בשן, אם יש טלפון שבור בעולם זה השיחה הזאת בינך לבין נץ!
הוא לא כפר בסיפורים הוא רק טען שאי אפשר לדעת אם היו או לא היו.
האם יש קשר בין זה לבין הכבוד לצדיק? אם אני טוען שסיפור שסיפר יוסקלה מהשוק על צדיק הוא שקר
או שלא ודאי נכון, האם זה מוריד מערכו של צדיק כהוא זה? האם בכך נמדד הצדיק? בהוקוס פוקוס שלו?
זה ההבדל בין סיפורי צדיקים של היום לבין סיפורי חז"ל! היום מתרשמים מההוקוס פוקוס, כמו שהתרשמו
מכשפיו של השבתאי צבי, וגרוע מכך של אותו האיש ר"ל.
"סיפורי חז"ל" המקוריים שמדברים על התנאים האמוראים לא סיפרו לנו על בעיקר על "מופתים" אלא על מידותיהם
הטובות ומסירות נפשם לאורייתא, כמו הסיפורים על הלל הזקן שלא כעס מעולם, או על אליעזר בן הורקנוס
שאכל עפר כדי ללמוד את התורה הקדושה.
זה מה שמרשים אותי אצל צדיק! האם הוא הולך בדרך האמת או לא, ואם הוא לא הולך בדרך האמת שיעשה מיליוני מופתים
שיתנבא אלפי נבואות, ברם מדרך התורה סר, אין הוא צדיק כל עיקר.
טלפון שבור לא פוטר אותי מתשובה, נכון?
ראשית, גור-אריה היקר, אין שום קשר בין יכולות מופתיות כאלה ואחרות שיש לצדיק לבין מידת צדיקותו. בשום מקום לא טענתי דבר כזה ואני מזמין אותך לבדוק את תגובותיי לכל אורך האשכול ולהיווכח. ובכלל, אין לזה גם שום קשר לנושא הוויכוח שלי עם נץ (אפילו שהוא מנסה עכשיו לתפוס גל גם על זה).
שנית, יוסקל'ה מהשוק אינו הרב חיים קנייבסקי שליט"א, וגם לא הרב עובדיה יוסף שליט"א, עם כל הכבוד לאדון הנכבד מהשוק. לגבי תלמידי-חכמים, התורה מחייבת אותנו להקפיד בכללי רגישות חמורים ביותר, וכל פגיעה ולו הקלה ביותר בהם כמוה כפגיעה בשמו של הקב"ה בעצמו רח"ל. למרות ש-יכולות מופתיות כאלה ואחרות שיש לצדיק אינן אינדיקציה למידת צדיקותו, העובדה שהצדיק מסוגל גם לחולל מופתים
בנוסף לעובדת צדיקותו,
כן מוסיפה הדר וכבוד לצדיק ויש בזה טעם וקידוש ה' גלוי לספר בהם, ואין גריעה או פסול אם מדובר במעשי "הוקוס פוקוס" כלשונך
בכיוון שעובדת צדיקותו ידועה זה מכבר ומוכרת לרבים; להיפך! צדיקים המשמשים בכוח-צדקותם "צינור" לקב"ה להשפיע טובות, לרפא ממחלות, לעזור לאנשים ולהציל מאסונות,- מגבירים את זיכוי הרבים, מקרבים ליראת ה' ומחזקים את האמונה-- וזו מצוות קידוש ה' מן המובחר לספר בהם ולהפיצם ברבים (ואין בזה משום פולחן-אישיות לצדיק, מי שטען כך קודם פשוט מקשקש בשכל).
לכן, מי שבא לבטל או אפילו להטיל ספק באמיתות סיפורי צדיק (על סוגיהם וגוניהם השונים) -- הוא כן פוגע בצדיק עצמו וגורם חילול ה' גדול בעיני השומעים.
בעיקר בעיני "טבולה-רזות", יש
להחמיר.
כמו-כן, מי שעושה זאת ללא כל סיבה מוצדקת בעדו אלא סתם מתוך זלזול וקלות-ראש, גדול עוונו מנשוא. אמנם אפשר להתווכח אם כוונתו של נץ הייתה אך-ורק להטיל ספק במהימנותם של הסיפורים או ממש לכפור בהם טוטאלית, מפני שהוא בכוונה זרק משפט סתום לאוויר שיכול להתפרש הן כך והן כך, ואולם גם אם נפרש לשיטת המקילים שמטרתו הייתה אך-ורק 'להסתפק' אם אכן היו או לא היו (כמו שאתה סבור) -- הרי מכל-מקום הוא גרם
זלזול באותם צדיקים וחילול כבוד-שמיים, וללא שום סיבה מוצדקת בעדו.
נקודה.השאלה שלי היא, על מה כה חרה לו לנץ מסיפורי צדיקים, שהוא היה להוט כה ונמהר כה ונמרץ כה לסכּלם, להפריכם או לכל הפחות "לערערם במקצת"..? מה כל-כך בער לו, מה "כאב" לו, מה גרם לו לנץ לחוש כזה פיקוח-נפש, שהוא הזדקר מלוא קומתו, ניער נוצותיו, חידד מקורו, פרש כנפיו, כופף צווארו קימעה ועט קדימה כחץ מקשת להציל את הקוראים מאימת האיום הקיומי המסוכן? להנחית את הפתרון המונגולי על הנוגסים, בלי לבחול באמצעים? סיפורי צדיקים?..
מפני מה כה חרד נץ?
האם נץ חושש שמא הגולשים החילוניים המכונים "טבולה רזות" חו"ח יחזרו בתשובה בגלל זה, רח"ל רח"ל ורח"ל? או שמא הוא מפחד שכתוצאה מקריאת סיפורי הצדיקים, אותם טבולות בטמטומם יעשו לעצמם פסל של אותו צדיק, וייפלו על פניהם ויגידו: "אתה מלכנו! אתה אבינו! אתה גואלנו! אתה מושיענו! אתה אדוננו! אתה גאלתנו ואתה תשוב ותגאלנו שנית"?
תמהני. להיפך!- הרי בחילול שם-שמיים כזה לעיני ה"טבולות", הוא רק יעצים את כפרנותם ויעורר עוד יותר את קלות-ליבם לפגוע בכבודם של תלמידי-חכמים! שוד ושבר! איה הפרופורציה? איה האיזון? איה האמת? איה הבטיח? לא פרופורציה! לא איזון! לא אמת ולא בטיח! "אִסְתְרָא בִלְגינָא קיש קיש קָרְיָא"!!!