כתב נושא: דברי תורה מספר מלכים !  (נקרא 1467 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
דברי תורה מספר מלכים !
« ב- : אפריל 26, 2009, 00:14:02 »
בס"ד

מוקדש לרפואתו של נתן בן ברכה רחל

תפוס לשון אחרון?

הרב יוסף כרמל

מתוך העלון חמדת ימים
www.eretzhemdah.org

1.
מוקדש לרפואת
אשר שמואל בן רבקה


הפטרתנו עוסקת בצוואתו של דוד המלך לבנו הצעיר שלמה היושב כבר בחיי אביו על כסא המלכות. הקשר לפרשה פשוט וברור שהרי גם בפרשה אנו עוסקים בצוואתו של יעקב אבינו לבניו.

ננסה השבוע לברר פרט אחד מתוך צוואתו של דוד המלך.

"וְהִנֵּה עִמְּךָ שִׁמְעִי בֶן גֵּרָא בֶן הַיְמִינִי מִבַּחֻרִים וְהוּא קִלְלַנִי קְלָלָה נִמְרֶצֶת בְּיוֹם לֶכְתִּי מַחֲנָיִם וְהוּא יָרַד לִקְרָאתִי הַיַּרְדֵּן וָאֶשָּׁבַע לוֹ בַיקֹוָק לֵאמֹר אִם אֲמִיתְךָ בֶּחָרֶב: וְעַתָּה אַל תְּנַקֵּהוּ כִּי אִישׁ חָכָם אָתָּה וְיָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לּוֹ וְהוֹרַדְתָּ אֶת שֵׂיבָתוֹ בְּדָם שְׁאוֹל" (מלכים א ב' ח-ט).

שלמה , נדרש להשתמש בחכמתו ול"טפל" בשמעי בן גרא. מי הוא שמעי?
א. בן משפחת שאול, המלך שקדם לדוד, כמו שמפורש במגילת אסתר "אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן שִׁמְעִי בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי" (אסתר ב' ה).
ב. שמעי הוא כנראה המנהיג של בניה של רחל כפי שהוא מכונה בכתוב "רִאשׁוֹן לְכָל בֵּית יוֹסֵף" (שמואל ב י"ט כא).
ג. שמעי הוא איש חכם מאוד שהרי חז"ל מוסרים לנו כי הוא היה רבו של שלמה, החכם מכל אדם. כך מצינו בגמרא "ואמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא: לעולם ידור אדם במקום רבו, שכל זמן ששמעי בן גרא קיים לא נשא שלמה את בת פרעה" (ברכות דף ח ע"א).

ננסה עתה לברר כיצד הצליח שלמה המלך "להפיל את שמעי בפח". לאחר שמתברר לשלמה כי אדניה לא זנח את תכניתו לתפס את השלטון, מזהיר הוא את שמעי, כמורד פוטנציאלי נוסף,

"וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ וַיִּקְרָא לְשִׁמְעִי וַיֹּאמֶר לוֹ בְּנֵה לְךָ בַיִת בִּירוּשָׁלִַם וְיָשַׁבְתָּ שָׁם וְלֹא תֵצֵא מִשָּׁם אָנֶה וָאָנָה: וְהָיָה בְּיוֹם צֵאתְךָ וְעָבַרְתָּ אֶת נַחַל קִדְרוֹן יָדֹעַ תֵּדַע כִּי מוֹת תָּמוּת דָּמְךָ יִהְיֶה בְרֹאשֶׁךָ" (מלכים א ב' לו-לז).

שמעי מקבל על עצמו, הגבלות תנועה אלה

"וַיֹּאמֶר שִׁמְעִי לַמֶּלֶךְ טוֹב הַדָּבָר כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ כֵּן יַעֲשֶׂה עַבְדֶּך" (שם , שם לח).

שלש שנים מאוחר יותר מפר שמעי את תנאי מעצרו

"וַיְהִי מִקֵּץ שָׁלֹשׁ שָׁנִים וַיִּבְרְחוּ שְׁנֵי עֲבָדִים לְשִׁמְעִי אֶל אָכִישׁ בֶּן מַעֲכָה מֶלֶךְ גַּת וַיַּגִּידוּ לְשִׁמְעִי לֵאמֹר הִנֵּה עֲבָדֶיךָ בְּגַת: וַיָּקָם שִׁמְעִי וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ וַיֵּלֶךְ גַּתָה אֶל אָכִישׁ לְבַקֵּשׁ אֶת עֲבָדָיו וַיֵּלֶךְ שִׁמְעִי וַיָּבֵא אֶת עֲבָדָיו מִגַּת" (שם, שם לט-מ).


השאלה היא מה ראה שמעי לשטות זו, וכי כדאי לו לסכן את חייו בעבור מחירם של שני עבדים? גם כששלמה מוכיחו אין לו לכאורה תשובה

"וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ וַיִּקְרָא לְשִׁמְעִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו הֲלוֹא הִשְׁבַּעְתִּיךָ בַיקֹוָק וָאָעִד בְּךָ לֵאמֹר בְּיוֹם צֵאתְךָ וְהָלַכְתָּ אָנֶה וָאָנָה יָדֹעַ תֵּדַע כִּי מוֹת תָּמוּת וַתֹּאמֶר אֵלַי טוֹב הַדָּבָר שָׁמָעְתִּי: וּמַדּוּעַ לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת שְׁבֻעַת יְקֹוָק וְאֶת הַמִּצְוָה אֲשֶׁר צִוִּיתִי עָלֶיךָ" (שם, שם מב-מג).

נסביר את העניין על סמך יסוד הלכתי.
מובא במשנה:

"מעשה נמי בציפורי, באחד ששכר מרחץ מחבירו בשנים עשר זהובים לשנה מדינר זהב לחדש (ובאמצע תקופת השכירות החליט בית הדין לעבר את השנה), ובא מעשה לפני רבן שמעון בן גמליאל ולפני רבי יוסי ,(המשכיר תבע שכירות של חודש נוסף שהרי סיכמו זהוב לכל חודש, השוכר טען שאיננו צריך לשלם שהרי סוכם על שנים עשר זהובים לשנה) ואמרו: יחלוקו את חדש העיבור. אמר רב: אי הואי התם (אם אני הייתי צריך לפסוק בדין זה) הוה יהיבנא ליה כוליה למשכיר (הייתי מחייב את השוכר בחודש נוסף). מאי קא משמע לן - תפוס לשון אחרון (וכיון שהסיכום היה דינר זהב לחדש, הרי השוכר חייב) (בבא מציעא דף קב ע"ב)".

לכאורה שמעי סבר שהלכה כדעת רב ונאסר עליו רק לעבור את נחל קדרון, ששימש כגבול בין בנימין ןיהודה, כדי שלא יוכל לארגן מרד בעזרת בני שבטו. לכן הרשה לעצמו ללכת לגת ולצאת מירושלים בלי לעבור את נחל קדרון. לעומתו טען שלמה המלך אני אסרתי עליך לצאת "אָנֶה וָאָנָה", לכל הכיוונים ולכן עברת על שבועתך, כפי שמדגיש הוא בתוכחתו לשמעי "הֲלוֹא הִשְׁבַּעְתִּיךָ בַיקֹוָק וָאָעִד בְּךָ לֵאמֹר בְּיוֹם צֵאתְךָ וְהָלַכְתָּ אָנֶה וָאָנָה יָדֹעַ תֵּדַע כִּי מוֹת תָּמוּת".

לאחר שקיים שלמה את צוואתו של דוד אביו מסכם הכתוב " וְהַמַּמְלָכָה נָכוֹנָה בְּיַד שְׁלֹמֹה" (שם, שם מו).





היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
דברי תורה מספר מלכים !
« להגיב #1 ב- : אפריל 26, 2009, 00:15:58 »
בס"ד
מוקדש לרפואתו של נתן בן ברכה רחל


בחירות עכשיו?

הרב יוסף כרמל

מתוך העלון חמדת ימים
www.eretzhemdah.org


מוקדש לרפואת
אליהו בן הדרה


גם השנה נעסוק בהפטרה. ספר מלכים נפתח בדיון בשאלה, מי יהיה יורשו של דוד המלך ומי ישב על כסאו. נתן הנביא בטוח, כנראה על פי הנבואה, כי שלמה הוא מי שראוי לקבל את התפקיד.
מצד אחד, גם דוד הבטיח בשבועה, בעבר, לבת שבע כי בנה ימלוך אחריו. כך טוענת בת שבע בפני דוד וגם נתן יודע על כך. וז"ל הכתוב:

"וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל בַת שֶׁבַע אֵם שְׁלֹמֹה לֵאמֹר הֲלוֹא שָׁמַעַתְּ כִּי מָלַךְ אֲדֹנִיָּהוּ בֶן חַגִּית ... וְעַתָּה לְכִי אִיעָצֵךְ נָא ... לְכִי וּבֹאִי אֶל הַמֶּלֶךְ דָּוִד וְאָמַרְתְּ אֵלָיו הֲלֹא אַתָּה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲמָתְךָ לֵאמֹר כִּי שְׁלֹמֹה בְנֵךְ יִמְלֹךְ אַחֲרַי וְהוּא יֵשֵׁב עַל כִּסְאִי וּמַדּוּעַ מָלַךְ אֲדֹנִיָּהוּ: הִנֵּה עוֹדָךְ מְדַבֶּרֶת שָׁם עִם הַמֶּלֶךְ וַאֲנִי אָבוֹא אַחֲרַיִךְ וּמִלֵּאתִי אֶת דְּבָרָיִךְ" (מלכים א א' יא-יד).

מאידך גיסא, לנתן ברורה המציאות כי "מָלַךְ אֲדֹנִיָּהוּ". הבנה זו מבוססת על מספר עובדות:
1. אדוניה נוהג זה מכבר כיורש העצר כמתואר בכתוב:

"וַאֲדֹנִיָּה בֶן חַגִּית מִתְנַשֵּׂא לֵאמֹר אֲנִי אֶמְלֹךְ וַיַּעַשׂ לוֹ רֶכֶב וּפָרָשִׁים וַחֲמִשִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו"
(שם ה).

(במאמר מוסגר נעיר, כמה משחית הכח! וכמה רחוקה התנהגות זו ממעשי אביו שהגדיר עצמו "וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ חֶרְפַּת אָדָם וּבְזוּי עָם").
2. משפחת המלכות ושרי המלך=עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ, הביעו את תמיכתם באדניה, במסיבת ההכתרה שלו. כמבואר בכתוב:

"וַיִּזְבַּח אֲדֹנִיָּהוּ צֹאן וּבָקָר וּמְרִיא ... וַיִּקְרָא אֶת כָּל אֶחָיו בְּנֵי הַמֶּלֶךְ וּלְכָל אַנְשֵׁי יְהוּדָה עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ"(שם ט).

3. הציבור כולו, התייצב מאחורי אדניה ותמך בזכותו הטבעית כ"בכור הבכורות", בשעה זו, לשבת על כס המלוכה. וז"ל הכתוב:

"כִּי לִי הָיְתָה הַמְּלוּכָה וְעָלַי שָׂמוּ כָל יִשְׂרָאֵל פְּנֵיהֶם לִמְלֹךְ" (שם ב' טו).


נשאלת השאלה, מדוע לא התייצב נתן בפני המלך ובפני הציבור והכריז כי שלמה הוא מועמדו של הקב"ה ובזאת הייתה מסתיימת הפרשה? הרי מעמדו של נתן כנביא ד' לא היה מוטל בספק ואיש לא ערער על דבריו. עוצמתו של נתן באה לידי ביטוי, כשעצר את דוד מלבנות את בית המקדש. דוד הפסיק את פעילות הבניה אף על פי שהייתה זאת משאת חייו. נתן גם איננו חושש להוכיח את דוד לאחר מעשה בת שבע ואוריה והוא מתייצב חזיתית מול דוד ללא מורא. מדוע אם כך נאלץ נתן הנביא לנקוט ב"תרגיל" ובתכסיס שגרם לדוד להמליך את שלמה?
התשובה נעוצה כנראה בכך שאין לנביא מעמד מחייב בתחום זה, כנגד רצון הציבור.
לכאורה תשובתנו סותרת את ציווי התורה:

"שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בּוֹ" (דברים י"ז טו).


מכאן משמע לכאורה כי הקב"ה, הוא שבוחר את המנהיג באמצעות נביאו. אבל כבר הוכיח הרמב"ן מהסיפא של הפסוק:
"לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי" (שם) כי הסבר הפסוק "בדרך הפשט, כי טעם "אשר יבחר" שכל מולך על עמים מאת האלהים היא לו, כענין שכתוב (דניאל ד כט) די שליט עלאה במלכות אנשא ולמאן די יצבא יתננה, וכך אמרו (ב"ב צא ב) אפילו ריש גרגותא מן שמיא מוקמי ליה, יאמר שום תשים עליך מלך כל אשר יהיה נגזר מן השמים שימלוך ואם הוא מקטני שבטי ישראל ומשפחתו הצעירה" (שם).
לפי דבריו רק העם בוחר את המלך וממילא מתברר כי זה היה רצון ד'.
אם כך, מטרתו של נתן הייתה להשיג תמיכה עממית במלכות שלמה. רק היא יכלה להבטיח לשלמה את הכהונה הרמה. הדרך להשגת התמיכה, הייתה בארגון ארוע ממלכתי שיסחוף אחריו את ההמון. מכיון ש"קול המון כקול שדי" תמיכה זו תכריע את הכף.
הטקס בגיחון שכלל משיחה ותקיעה בשופר, היה אמצעי ולא מטרה. הוא אמור היה לקרא לעם, להביע תמיכה בבחירתו של דוד. כך אומנם קרה ולכן הכתוב מדגיש:

"וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעָם יְחִי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה: וַיַּעֲלוּ כָל הָעָם אַחֲרָיו וְהָעָם מְחַלְּלִים בַּחֲלִלִים וּשְׂמֵחִים שִׂמְחָה גְדוֹלָה וַתִּבָּקַע הָאָרֶץ בְּקוֹלָם"
(שם א' לט-מ).

זה גם מה שהטריד את יואב תומכו המובהק של אדניה: "וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ קוֹל הַקִּרְיָה הוֹמָה" (שם מא).
לכן גם ה"מבשר" - יונתן בן אביתר מדגיש ומכריז:

"וַתֵּהֹם הַקִּרְיָה הוּא הַקּוֹל אֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם: וְגַם יָשַׁב שְׁלֹמֹה עַל כִּסֵּא הַמְּלוּכָה"
(שם מה - מו).

אם כך , הבה נתפלל כי בבחירות הקרובות נזכה לבחור במנהיג,
שאיננו מתנשא ואיננו רואה בכסא תכלית הכל, אלא מנהיג שרואה עצמו כמשרת ציבור,
שנוכל לראות בו, מי שנבחר מן השמים כזכות לעם ישראל ולא ח"ו כעונש.






היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!