בס"ד"והאמת והשלום אהבו"הרב יוסף כרמלהשיעור ניתן בכז' כסלו תשס"ט
מתוך העלון חמדת ימים
www.eretzhemdah.orgמוקדש לעלוי נשמת
יוסף בן שמחהבשבוע שעבר (פרשת וישב) עסקנו בנבואת עמוס ובנבואתו האחרונה של הנביא זכריה, הנקראת כהפטרה בחג הסוכות. הבטחנו לעסוק השבוע בנבואת מנורת הזהב ושני ענפי הזית שמשני צדדיה, הנקראת כהפטרת שבת חנוכה.
סדרת הנבואות הראשונה של הנביא זכריה, המופיעות בפרקים א-ח של ספרו, מבטיחות גאולה
"בשובה ונחת" (ישעיהו ל' טו).
נצטט כמה ממאפייניה:
א."פרזות תשב ירושלם מרב אדם ובהמה בתוכה".
ב. "ואני אהיה לה נאם יקוק חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה".
ג. "רני ושמחי בת ציון כי הנני בא ושכנתי בתוכך נאם יקוק".
ד. "ונלוו גוים רבים אל יקוק ביום ההוא והיו לי לעם ושכנתי בתוכך".
ה. "ביום ההוא נאם יקוק צבאות תקראו איש לרעהו אל תחת גפן ואל תחת תאנה".
ו. "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר יקוק צבאות".
ז. "עד ישבו זקנים וזקנות ברחבות ירושלם ואיש משענתו בידו מרב ימים: ורחבות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחבתיה".
מכל הציטוטים הללו עולה כי מדובר בגאולה נפלאה של שקט ושלוה, שלום בטחון שמבוסס על השגחה אלקית ולא על סידורים בטחוניים ופעולות צבאיות. גאולה שבה ירושלים מלאה יהודים מכל הגילאים הנהנים מהשכנת שכינה ורוחניות בשפע. כל זה בתמיכה בין לאומית נרחבת.
בוודאי שעל גאולה מסוג זה לא נאמר:
" ייתי (משיח) ולא איחמיניה (ואינני רוצה לראותו מרב הצרות שיהיו בתקופתו)". (סנהדרין דף צח ע"ב).
בראש העם יעמדו שני מנהיגים: הראשון הוא המנהיג הפוליטי מבית דוד צמח=זרובבל. השני הוא יהושע בן יהוצדק הכהן הגדול ראש הממסד הדתי.
כדי לזכות לגאולה כזו יש לעמוד בשני תנאים (זכריה פרק ח):
"אלה הדברים אשר תעשו דברו
אמת איש את רעהו אמת ומשפט
שלום שפטו בשעריכם: ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם ושבעת שקר אל תאהבו כי את כל אלה אשר שנאתי נאם יקוק".
"ועצת
שלום תהיה בין שניהם" (בין שני המנהיגים).
לכאורה, העמידה בתנאים אלה כל כך קלה. אבל אם נשאל את עצמנו אם הערכים המצויים ברשימה זו עומדים בראש סולם הערכים של החברה שלנו, התשובה לא תהיה חיובית. לצערנו המרחק בין מצב זה ובין המצב כיום הוא גדול מאוד.
הנביא זכריה מבטיח:
"כה אמר יקוק צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמעדים טובים"
בתוספת תנאי:
"והאמת והשלום אהבו" (שם).
והייתי מוסיף שתנאי מקדים לכל זה הוא לבער את כל המתיוונים מתוכנו.