כתב נושא: שב"כ: חמאס ופתח מתחמשים - העימות יחריף  (נקרא 1340 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
שב"כ: חמאס ופתח מתחמשים - העימות יחריף
« ב- : פברואר 04, 2007, 15:47:10 »
סגנו של יובל דיסקין עידכן את השרים: המשבר הפנימי ברשות צפוי להתגבר, אין אינדיקציות למומחים איראניים שסייעו לחמאס - וברגותי אינו בהכרח גורם ממתן. אהוד אולמרט הדגיש כי לישראל "אין מעורבות בהתכתשות הפנימית של הפלסטינים", אך הוסיף: "אנחנו מעוניינים שהדעות שמיוצגות על ידי אבו מאזן הן אלו שיעצבו את הממשלה"


"מבחינת הראייה הישראלית, העימותים ברשות הפלסטינית צפויים להימשך ולהתגבר. אנחנו רואים את זה כי כל צד מנסה לאגור כוח ולהתחמש, ומכין את עצמו לגל הבא של העימות". את הדברים הללו אמר היום (א') י', סגן ראש השב"כ, בתדרוך השבועי בישיבת הממשלה ובכך התייחס למעשה בביטול לאפשרות שהפסקת האש הנוספת, עליה הכריזו הצדדים בסוף השבוע, תחזיק מעמד.


"מדובר לפחות בפעם העשירית של ניסיונות הרגעה", הוסיף, "אבל לא נראה כאילו זה הולך להרגעה. המתח בשטח רב מאוד. מתוך ראיה שלנו, בעשרת הימים האחרונים מדובר בעימותים הכי סוערים שהיו ברשות בשנים האחרונות".


כמו המשנה לראש הממשלה שמעון פרס בשעות הבוקר, כך הדגיש גם אהוד אולמרט כי ישראל עוקבת מהצד אחר העימות, לפי שעה מבלי להתערב. "אין לנו יד ורגל ואין לנו מעורבות בהתכתשות הפנימית של הפלסטינים. זה עניין פנימי שאנחנו לא שמחים עליו. אנחנו לא רואים בזה פריצת דרך שמועילה לייצור תהליך שחפצים בו. אנחנו מקווים שהאלימות הזאת תיפסק, ובוודאי שאנחנו מקווים שהאלימות שלהם כלפינו תיפסק".


למרות שאינה מתערבת, לישראל יש דעה ברורה בנוגע לצד המועדף בעימות. "אנחנו מעוניינים שהדעות שמיוצגות על ידי אבו מאזן הן אלו שיעצבו את הממשלה הפלסטינית ולא הדעות של חמאס", אמר אולמרט. "אם החמאס יאמץ החלטות של הקוורטט, יכיר בהסכמים, יפסיק הטרור ויחזיר את גלעד שליט - או אז, ממשלה כזאת, גם אם חמאס נמצא בה - יכולה להיות פרטנר להדברות".


השר גדעון עזרא שאל במהלך הישיבה האם ישראל עושה מספיק כדי לחזק את המתונים והאם אפשר לשקול שחרור אסירים פלסטינים, בהם מרואן ברגותי, בשל האהדה לה הוא זוכה. י' הפתיע ואמר: "יש פער בין הדימוי הציבורי לגבי המודיעין שיש בידינו, לגבי הדיעות של ברגותי ותפקידו כגורם ממתן".



מישהו אמר איראנים?


במסגרת דבריו התייחס י' לפריצת כוחות הפתח לאוניברסיטה האיסלאמית בעזה ביום חמישי האחרון, ובעיקר לדיווחים על לכידתם של מומחי נשק איראניים במהלכה.  "זו היתה פעילות חריגה", אמר סגן ראש השב"כ. "אין לנו אימות שהיו שם גורמים איראניים. צריך לקחת את המידע הזה בערבון מוגבל. אין לנו אינדיקציה מודיעינית ותקשורתית לגבי אפשרות של גורמים איראניים". לאחר הדיווח על לכידת האיראנים מסרו גורמים פלסטינים כי הבכיר שבהם - בדרגת גנרל - שימש כאחראי על פרוייקט אמצעי הלחימה של החמאס ואף שימש כמדריך במעבדות האוניברסיטה במהלך ייצור חומרי הנפץ.


ביום שלישי צפויים להיפגש נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן) וראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, בנסיון נוסף להביא להרגעת הרוחות. לאותה פגישה, לדברי י', עשוי להצטרף גם מוחמד דחלאן, האיש החזק של הפתח ברצועה המהווה גורם מרכזי בעימות. "הסעודים הזמינו אותם לפגישה נוספת בניסיון להגיע להפסקת אש אבל בעיקרון, אנחנו לא מזהים שום שינוי בעמדות של החמאס".


על פי השב"כ, אין יותר מדי אופטימיות להגיע להסכמה על ממשלת אחדות ביום שלישי. "יכול להיות שיהיו שם משפטים על התקדמות, אך בצפי שלנו לא רואים שתהיה שם הסכמה על ממשלת אחדות. אנחנו מזהים שהצדדים לא רוצים להגיע למלחמת אחים, לא רוצים להגיע לכאוס טוטאלי, אבל בסך הכל זה מה שקורה בשטח", אמר י'.


י' מעריך כי בשלב כלשהו תוצאות העימותים הקשים והמצוקה הבטחונית בה נמצא העם הפלסטיני, יורגשו גם בישראל: "אמנם אין בעיות הומניטריות וחוסר מזון אבל יש אי יציבות פוליטית, כלכלית וביטחונית, וזה מזעזע את המוסדות הפלסטיניים והחברה. זה עלול לגרום לכך שחלק מהאש הפנים-פלסטינית תוביל לכיוון שלנו, מתוך ניסיון למצוא מכנה משותף כדי לצנן את הבעיות הפנימיות".


"ארגוני הפתח לא נשלטים היום על-ידי מנהיגות הפתח. זו אחת הטרגדיות של העם הפלסטיני בשנים האחרונות. אם בעבר החמאס והג'יהאד היו סוררים ולא נשמעו להנהגה, היו גם הפתח באותו מצב. אין שליטה מרכזית ואין אבא לאירגונים האלה, וזו אחת הבעיות המרכזיות. גם בתוך החברה הפלסטינית וגם כלפינו. זה תהליך שנמשך כבר שלוש שנים.

 
י' ציין כי מי שביצע את הפיגוע באילת לפני שבוע, בו נהרגו שלושה בני אדם, היה ארגון חללי אל-אקצה בסיוע הג'האד האיסלאמי. המחבל המתאבד, לדבריו, הוברח בהברחה עילית ולא דרך מנהרה תת-קרקעית. "הייתה פגישה עם ראש הממשלה בעניין הגבול המערבי", אמר, "ודובר על מה צריך לעשות מבחינת תשתית באזור. במקרה של הפיגוע באילת נכשלנו, אבל היו הצלחות לא מעטות".


בנוגע לאיומים מיהודה ושומרון אמר סגן ראש השב"כ: "לחמאס אין כוח בגדה כמו בעזה. יש לו חמישה אחוז כוח ממה שיש לו ברצועה. ניסו להרים כוח מבצעי דומה אבל אנחנו מסכלים את זה. אנשי טאופיק טיראווי (מפקד המודיעין הכללי בגדה) עושים 'קונטרה' חזקה לחמאס, ובעצם הם לא הצליחו להרים כוח משמעותי".
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i