כתב נושא: איראן: נשקול ההצעה להשעות זמנית את הגרעין  (נקרא 1840 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
יושב ראש צוות המשא ומתן על הגרעין באיראן, עלי לריג'אני, התיחס היום להצעתו של ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, לפיה איראן תיקח "פסק זמן" מהעשרת האורניום - ובתמורה, יישום הסנקציות שהוטלו עלייה יושעה. לדבריו, ההצעה מורכבת וארצו זקוקה לזמן כדי "לבחון אותה לעומק".


איראן הודיעה היום (א') כי נחוץ לה זמן לבחון את ההצעה שקיבלה מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לקחת "פסק זמן" שבו תשעה את פעילותה הגרעינית - בתמורה להשעיית יישום הסנקציות נגדה.


"איראן זקוקה לזמן כדי לבדוק לעומק יוזמה שכזו, כדי לראות אם היא תוכל לפתור את המשבר שהתעורר סביב התוכנית הגרעינית", אמר יושב ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי לריג'אני, המכהן גם כיושב ראש צוות השיחות לנושא הגרעין.
 

"הסוגייה הגרעינית של איראן היא רבת-פנים, ואנחנו לא יכולים להשיב בחיוב או בשלילה להצעה שכזו. הצעה שכזו צריכה להתפתח ולהיחקר", אמר לריג'אני, במסיבת עיתונאים שערך עם עמיתו הרוסי, מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, איגור איבאנוב.


(לריג'אני, איבאנוב ואחמדי-נג'אד, היום בטהרן)


בפורום הכלכלי בדאבוס לפני ימים ספורים, אמר יושב ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מוחמד אל-בראדעי, כי פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין האיראניים - צעד שוושינגטון עדיין לא הורידה מהפרק - יהיה מעשה "מטורף", וכי על שני הצדדים להפסיק "לעשות שרירים" אלא לפתוח במשא ומתן ישיר.


כידוע, המערב טוען כי תוכנית הגרעין של איראן נועדה לייצור נשק גרעיני, בעוד שאיראן טוענת בתוקף כי פניה לשלום וכי היא מעוניינת בתוכנית גרעין לצרכים אזרחיים בלבד. איראן מסרבת להשעות את תוכנית הגרעין, כפי שדורש המערב, בתואנה שהגרעין הוא זכות טבעית וחוקית של העם האיראני.


"ניתן לשקול את יוזמתו של אל-בראדעי להשליט 'פסק זמן', ובאמצעות פסק זמן זה, למצוא פתרון מדיני לבעיה הזאת", הגיב איבאנוב לנושא במסיבת העיתונאים. איבאנוב נפגש עם נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נג'אד, ועם מנהיגה הרוחני של איראן, האייתוללה עלי חמינאי. הוא גם העביר לשניים איגרת מנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.


בחודש שעבר הטילה מועצת הביטחון של האו"ם סנקציות על איראן, בשל סירובה המתמשך להשעות את פעילותה הגרעינית, ובפרט את העשרת האורניום, תהליך שיכול לשמש ליצירת דלק גרעיני - או חומר נפץ גרעיני. ארה"ב טענה כי היא מעוניינת לפתור את המשבר בדרכים דיפלומטיות, אך הבהירה כי טרם שללה את האפשרות של פתרון צבאי.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i