כתב נושא: "הכאוס ברצועה - סיטואציה נפיצה עבור ישראל"  (נקרא 1796 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
האלוף (במיל') אורן שחור סבור שהמלחמה הפנים-פלסטינית לא מועילה לישראל, אלא להפך. "יש כאן פוטנציאל להתפוצצות בלב המדינה", הוא טוען. פרופ' אפרים ענבר, ראש מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, סבור שהעימותים בעזה מחזקים את ישראל מבחינה מדינית.


(מהומות בעזה. טוב לישראל?)

"כל זמן שעזה נמצאת בכאוס, זה רע מאד לישראל. מדובר בסיטואציה מאוד נפיצה" - כך אמר היום (א') ל-ynet האלוף במילואים אורן שחור, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים. "אמנם האלימות כלפי ישראל נמצאת כעת במדרגה נמוכה, אך היא יכולה בכל רגע לעלות מעלה. בין אם בירי הטילים, ובין אם בפעילות חבלנית זו או אחרת".

 
בעקבות הקרבות בעזה, שנמשכים כמעט ללא הפסקה מאז יום חמישי ובמהלכם נהרגו 24 בני אדם , אומר שחור כי ישראל צריכה לשאוף לסדר ולארגון ברצועה, שיפחית את מידת הסכנה. "לעת עתה אין פעילות חבלנית עוינת שיוצאת מהרצועה משום שיש עימות פנימי והם עסוקים, אבל יש כאן פוטנציאל להתפוצצות בלב המדינה. מי שגר באשקלון יודע היטב כמה קרובה עזה".


"כמו שזה נראה כרגע, הכאוס צפוי להימשך ברצועה כל עוד הממשלה בראשות חמאס, ולכן ישראל חייבת בסופו של דבר לחזק את אבו-מאזן שישתלט על הנעשה, יחליף ממשלה וינסה לעשות סדר".


בנוגע להתערבות הישראלית, שחור סבור כי זו אינה צריכה להיות ישירה: "אנחנו צריכים לאפשר לאבו-מאזן לבנות בעצמו את הרשות הפלסטינית ולהנהיג את הסדר. רק אם לא תהיה ברירה נעשה את הסדר בעצמנו. צריך לזכור, שאי-סדר ברצועה אף פעם לא הביא לנו שמחה בישראל. ההפך הוא הנכון".

בוחר בבלאגן

בניגוד לשחור, פרופ' אפרים ענבר, ראש מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן, סבור כי ההתכתשות הפנים-פלסטינית דווקא מיטיבה עם ישראל מבחינה מדינית. "המאבק בעזה מחליש את הפלסטינים ומראה לעולם שהפרדיגמה של שתי מדינות לשני עמים לא עובדת. הם הוכיחו שהם אינם יכולים להתפשר איתנו, ויותר מזה - הם לא מסוגלים להקים מדינה לעצמם, במיוחד כשאין להם דיקטטור שיעשה שם סדר. אם אני צריך להכריע מה עדיף - מדינת חמאס או בלאגן פלסטיני, אני בוחר בבלאגן", אומר הפרופ' ענבר.

עם זאת, גם ענבר מודע לכך שהמאבק הפלסטיני עלול להשליך על בטחון ישראל. "כרגע המשא ומתן לשחרור גלעד שליט נמצא בבעיה בגלל העובדה שאין עם מי לדבר בעזה", הוא אומר. "מעבר לכך, הבלאגן הפלסטיני מייצר גם טרור, למרות שעם הטרור כבר הצלחנו להתמודד. השאלה הגדולה היא האם המצב ברשות יוביל לנוכחות מאסיבית יותר של איראן ושל אל-קאעידה".


בכל מקרה, גם ענבר שולל התערבות ישראלית בנעשה בעזה: "הדברים האלה הם מעבר ליכולתנו. בעולם הערבי יש תהליכים פוליטים חברתיים שלגורמים חיצוניים יש השפעה מעטה עליהם. רק הם בעצמם יכולים להוביל שינוי ולכן כל התערבות שלנו היא חסרת תוחלת. ההיסטוריה מוכיחה שרק ערבים יכולים לפנות אל לב הערבים בשיטות ערביות".
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i