המאמר נלקח מהחוברת שמוציאה הישיבה "לדוד מזמור".
חוסיין אובאמה טוב ליהודים?
בן ציון גופשטיין
האם אובאמה טוב ליהודים? פרשנים רבים התחבטו בשאלה זו מההיבטים השונים שלה וכל אחד העלה תשובה משלו לעניין,אבל אף לא אחד מהם העלה את השקפת הרעיון היהודי בנושא.
מורנו ורבנו הרב מאיר כהנא הי"ד ייסד בישיבה "שיעור עיתון" שבו למדו את העיתון,לא בקריאה בעלמא אלא בלימוד ממש כדי להבין מכל ידיעה את מקומה בתהליך הגאולה של עם ישראל,כך גם אנחנו ננסה לבדוק את הסוגיא הזאת בצורה לימודית לאור הרעיון היהודי שלימד אותנו הרב.
כאשר הפרשנים השונים דנים האם נשיא אמריקאי טוב ליהודים הם בודקים את עמדתו והשקפתו של הנשיא (או הנשיאה) כלפי מדינת ישראל.כולם מציינים את האהבה למדינת ישראל של בוש האב והבן,או את קלינטון,על העזרה הרבה שלהם למדינת ישראל ועל חיבה שלהם לרבין,שרון אולמרט.אבל אנחנו רואים בכל רגע את הצרות שאותם נשיאים ומנהיגים הביאו על עם ישראל:קמפ דיויד,הסכמי אוסלו,ההתנתקות וחזון בוש המיטו עלינו אלפי הרוגים,הרס ישובים וחילול ה' שאין כמותו.ברור לנו שהנשיאים האלו רעים לישראל.לכן את השאלה מי מהמעומדים לנשיאות בארה"ב טוב ליהודים,נבחן בהסתכלות שונה.
מי גרם לצדיקים שיתבזבז שולחנן לעתיד לבא?
הרב חזר עשרות פעמים על ההבנה שכדי שנוכל להגיע לגאולה השלמה,עם ישראל ומדינת ישראל חייבים להיות מבודדים,וזאת כדי שנוכל לבטוח בה' לבדו ולא נתלה את הצלחתנו בשום מדינה או מנהיג גוי,"אפילו אם רק טוגו או מיקרונזיה תתמוך בישראל,תמיד היהודים יתלו את הניצחוחן בהם ולא בה'" כך ואמר הרב.
וכך כתב הרב בספרו החשוב "אור הרעיון":"לאדם המחוסר אמונה או אפילו מקטני האמונה,המצב של בידוד מפחיד ומזעזע,אפילו לשומרי הדת ולחרדים יחריד המושג של בידוד,כי האדם החלש-באמונתו-שואף לידידים,לבעלי ברית,לעזרה מגוים חזקים מול הסכנות שמסביב.מכל מקום מי שסומך על הגוי ועזרתו,וחושש שללא עזרת בשם ודם לא יוכלו ישראל להתקיים,הוא אדם שנתפס ברשת של חוסר בטחון מוחלט בה'.ואבק כפירה במציאותו,ולא יסולח לאדם בישראל ולעם ישראל המשליך לאחר גוו את אמונתו בה',כמלך מלכי המלכים,הכל יכול,שמושל בכולם ובגוים ושרק הוא ישועתנו.
ואפילו צדיקים גמורים ויראי ה' יישכלו בחטא הנורא של חוסר בטחון,וכמו שאמרו חז"ל (סוטה מח: ) : "מאי דכתיב 'כי מי בז ליום קטנות'? מי גרם לצדיקים שיתבזבז שולחנן לעתיד לבא? קטנות שיהיה בהן שלא האמינו בקב"ה" אילו לא אמרו כך חז"ל,לא היינו מעיזים להעלות מחשבה זו על דל שפתינו.
אך הנה קבעו חז"ל כלל גדול ומחריד:שאפשר להיות צדיק,כלומר שומר תורה ומצוות,המקיים את כל הפולחן התורני,ומכל מקום להיות קטן אמונה.על זה ראוי לבכות,כי את סימני החטא הנורא הזה יש לראות בגלוי בדור יתום זה"
במאמר מוסגר,אספר על מקרה מזעזע הקשור לדברים אלו של הרב.ראובן מנינג היה מאנשי "הליגה להגנה יהודית" בארה"ב,הוא נלחם רבות כנגד אנטישמים וכנגד דיפלומטים רוסים כדי לפתוח את שערי בריה"מ,לאחר שהוא עלה לארץ,הרשויות בארה"ב עשו כמיטב יכולתם כדי להסגירו לארה"ב ולהעמידו לדין שם.חברינו ניסו להלחם בהסגרה,וכידוע איסור התורה החמור על הסגרת יהודי לגוים,הם פנו לעשרות אישים ורבנים כדי שיצטרפו למאבק כנגד הסגרתו לח"ול,חלק מהרבנים,מ"הגדולים" שבהם,סירבו לעזור,אחד חשש מהפסקת התרומות מחו"ל ואחד לא רצה לקלקל את יחסיו הטובים עם הממשל האמריקאי,ולצערינו ראובן מנינג הוסגר ונמצא עד עתה בתנאים קשים מאוד בכלא האמריקאי.אכן קטנות שהיתה בהן שלא האמינו בהקב"ה.
וישכן ישראל בטח בדד
בשיעוריו האחרונים של הרב בישיבה לאחר שהוא סיים לכתוב את הספר "אור הרעיון" הוא חזר והדגיש מספר נושאים ובהם חשיבות של הר הבית וקלקול היחסים עם הגוים,הרב כרך בין שני נושאים:
"אני חושש ממה שהולך להיות.זה מתסכל,כי היינו יכולים להביא את המשיח ביום אחד בקידוש שם,אילו היו עולים אלפי יהודים להר הבית ועושים פרוגרום.זה היה מביא בידוד,וזה המפתח לגאולה.כל עוד יהיה לנו בעד ברית אחד,היהודים יגידו שהכל בזכותו.הקב"ה יביא פילוג והתנגשות בינינו לבין האמריקאים... אנו חייבים להביא על עצמנו בידוד. "...ויגרש מפניך אויב ויאמר השמד.וישכן ישראל לבדד..."(דברים לג:כז-כח).
בלי בדד אין בטח,ובלי השמד אין בדד,וכמו שכתב אור החיים:|"וישכן ישראל בטח'-אימתי?כשיהיה בדד.ומאמר ו'ישכן' נמשך עם מאמר שלמעלה ממנו שהוא 'ויאמר השמד',שציווה ה' לישראל להשמיד כל נשמה מיושבי הארץ ובזה 'וישכן ישראל בטח בדד'" אנחנו מפחדים מכולם חוץ מקב"ה,בעוד צריך להיות ההיפך"(צופה ומנהיג עמ' 437,ד' אלול התש"ן,שבע ברכות לרב אליצור סגל)
ויום קודם,בשיעור האחרון שזכינו לשמוע מהרב בישיבה אומר הרב:
"מי שאומר "יהיה טוב",פשוט חי בחילול ה'.מה שצריך לעשות הוא לקלקל את היחסים עם הגויים,ןזה מה שעושה משיח בן יוסף.רק אז נתייאש מהגוים,ונהיה בבידוד.רק אז אז יבוא משיח,כי בלי זה אין ביטחון בה'.וצריך למחות את החילול מהר הבית...חייבים לקלקל את היחסים עם הגוים,ואין שום רב שאומר זאת.
מביאים גאולה על ידי אמונה!אמונה היא לא דבר קל,מפחיד לקלקל יחסים ולגרום בידוד לעצמנו.אך לא מבינים שאם לא יהיה כך,יבוא עלינו ייסורים וחבלי משיח שעוד לא טעמנו כלל.תפקידנו הוא לבוא לעם עם מסר שהעם לא רוצה ולא מוכן לשמוע.העם יזלזל בנו ויקרא למסר שלנו הסתה והמרדה וגזענות,אבל בלי זה אין גאולה ב"אחישנה".אם מחר נקום ונחסל את חילול ה' תהיה גאולה ב"אחשינה",ואם לא תהיה רק ב"עתה",כי בחילול ה' לא תבוא גאולה"(שם,עמ' 433-434).
לצערנו,הדברים נשארו כשהיו,עדיין אין רב המבין שהגאולה לא יכולה לבוא כל עוד נבטח ב"ידידתנו הגדולה" ולכן אף אחד לא קורא לקלקל את היחסים עם הגוים.
גאולה,ב"על כרחנו"!
בהגדה של פסח אנו אומרים את הפיוט "דיינו","כמה מעלות טובות למקום עלינו:אילו הוציאנו ממצרים ולא עשה בהם שפטים דיינו...אילו נתן לנו את התורה ולא היכנסנו לארת ישראל דיינו,אילו הכניסנו לארת ישראל ובנה לנו את בית הבחירה דיינו" ולכאורה קשה האם היינו מסתפקים ביציאה ממצרים ללא התורה? האם היינו מוכנים להישאר במדבר ולא בארץ ישראל ובבית המקדש?
ישראל ז"ל הסביר את הפיוט ביחס עם ישראל לגאולה,עם ישראל תמיד נטה להסתפק במועט ולא עשה כדי להתקדם הלאה,לעם ישראל הספיק לצאת מהעבודה במצרים או להישאר במדבר כרצון המרגלים ולא להיכנס לארץ ישראל,וכך גם בגאולה של ימינו עם ישראל לא רצה לעלות לארץ ישראל עד שהוכרח ע"י צרות הגלות,היינו מוכנים להסתפק במדינה ללא ירושלים ויהודה ושומרון עד שנכפתה עלינו מלחמה.
וכך גם ביחס שלנו לגוים עם ישראל עושה כמירב יכולתו כדי שלא לפגוע ביחסנו עם מדינות העולם,אבל הגאולה צריכה לבוא,"לא למענכם אני עושה,בית ישראל:כי אם לשם קודשי אשר חיללתם"(ישעיה ל"ו),ולכן לא תהיה ברירה אלא או שנהיה מבודדים מבחירתנו או יכפו זאת עלינו.
לכן,אולי,אם אובאמה יהיה נשיא בארה"ב יהיה צעד נכון בכיוון הגאולה מכיון שאז לעם ישראל הפשוט יהיה קשה לבטוח במוסלמי שרוצה בקשרים עם איראן כידיד גדול של ישראל,אולי הדבר גם יגביר את העליה לארץ ישראל כאשר יהודים שם יחושו שהאדמה בוערת מתחת לרגליהם.לא בטוח שכך יהיה,יכול להיות שהיחס שלו ליהודים יהיה הפוך על הפוך כדי להוכיח שהוא לא מוסלמי,אבל ודאי שמקלינטון או מהעומד השני לא תבוא הגאולה שהרי הם נחשבים כ"ידיד ישראל" ר"ל.
אבל מכל מקום חובה עלינו לדעת שלא ניתן לבטוח בגוי אלא לסמוך על ה',ועל ידי מעשים של קידוש ה' עלינו לקלקל את היחסים עם ארה"ב,ואכן המפתח לגאולה כפי שלימד אותנו הרב הוא הר הבית,בימים אלה כשמדברים על חלוקת ירושלים עלינו להבהיר לכולם שירושלים בכלל לא בידינו "פלטרין של מלך מלכי המלכים לא כבשנו" ואם אנחנו רוצים להצליח במלחמה על ירושלים חובה עלינו להתחיל במלחמה על הלב-הרב הבית.
ונסיים בדברי הרב בסוף השיעור האחרון שהוא נתן בישיבה,לדעתי,ניתן להתסכל ליהם כצוואה מעשית של הרב:
"אני חושב שאנו צריכים לצאת בקריאות הרבה יותר קיצוניות,כי אין זמן.חייבים להגיד את זה למרות שזה יוריד תשעים אחוז מהתומכים.עם עשרת האחוזים הנותרים נביא את הגאולה,וזאת בעיקר על ידי קלקול היחסים עם הגוים.תמיד נאמר זאת-להתבודד..לא קרה אף פעם שאנחנו בחרנו בבידוד,תמיד זה נכפה עלינו.אני חושב שיש לנו עדיין משימה ללכת להסביר לעם,אך ייתכן מאוד מאוד שבעתיד נצטרך לעשות לבד ללא הסברה,אלא רק מעשים,ואני מגיע בסיכומו שכנראה נצטרך לעשות בעצמנו" (שם).
בואו ונביא את הגאולה,וכסיסמת הבחירות של ברק חוסיין אובאמה ימ"ש:
"YES WE CAN!"
כשלא תשאר שום אומה בעולם שתאהב את ישראל וכולן יבדלו ממנה-תבוא הגאולה השלמה
"האהבה שאומות העולם מראים לישראל ניא פגם בקדושתם,ולעומת זאת הנשאה לישראל היא להם לשבח ועילוי...
בעקבתא דמשיחא,שהוא הזמן שבו צריך להתגלות ההבדל התהומי שבין ישראל לעמים בכל פרטיו ובכל דקדוקיו,מתגברת הנשאה עם העם ישראל מכל העמים השונים.וכאשר תושלם השנאה הזאת בשלמותה,שלא תשאר שום אומה בעולם שתהיה מוקירה את ישראל,יתגלה ההבדל הזה בכל מלואו ואז תהיה מוקירה את ישראל,יתגלה ההבדל הזה בכל מלואו ואז תהיה הגאולה,שכן כל הבדל שהין ישראל לעמים-גאולת ישראל ושחרורם מן העמים הוא,והמילוי הגמור של ההבדל הזה הוא המילוי של הגאולה השלמה"
הגאון רבי יעקב חרל"פ זצ"ל,בספרו מעיני הישועה