כתב נושא: עזרה בקשר לפסוק:ושמרתם לנפשותיכם  (נקרא 2701 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק ניר

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 345
  • בית"ר ירושלים אהבת חיי!
עזרה בקשר לפסוק:ושמרתם לנפשותיכם
« ב- : ינואר 02, 2008, 19:46:24 »
קודם כל אני יסביר.

אני אמור לדבר מול הכיתה שלי נגד עישון סמים.
וחשבתי לצרף גם את הפסוק ושמרתם לנפשותיכם,פסוק שאני מאמין שידבר לדי הרבה תלמידים.

עכשיו רציתי עזרה איך לקשר את זה,עם ניסוח טוב.
כהנא צדק!
להישאר ולהילחם לא לקום ולברוח!

מנותק נאור

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 387
עזרה בקשר לפסוק:ושמרתם לנפשותיכם
« להגיב #1 ב- : ינואר 02, 2008, 21:36:15 »
יש ציווי מהתורה "ונשמרתם לנפשותיכם", ז"א, בורא עולם מביא לכם גוף-מביא לכם נפש- תשמרו עליהם ותחיזרו אותן כמו שקיבלתן. כמובן שזה הפשט, שבן-אדם לא יסכן את עצמו ויסמוך על הנס - שלא יילך מול כביש סוען ויגיד 'בורא עולם יציל', שלא יעשה דברים מסוכנים ויגיד 'בורא עולם יעזור'.יש גם מתחת לפשט של ימינו - שכן הכתוב מתכוון שקיבלת נפש נקייה מחטאים, שלמה, ככה תחזיר אותה לבורא עולם - שכשתצא מהעולם תקווה ותעבוד על זה שנפשך תהיה נקייה מחטאים. הקשר המקורי של הפסוק לדעת רב רובם חכמים הוא שיש לבן-אדם להתרחק מעבודה זרה ולהשמר ממנה עד מאוד ["ונשמרתם מאד לנפשותיכם, כי לא ראיתם כל תמונה ביום דבר ה' אליכם בחורב מתוך האש, פן תשחיתון ועשיתם לכם פסל, תמונת כל סמל". (ראו עוד יהושע כג, יא). ].


קישור לסמים אפשר להגיד ולהשתמש בפשט, אל תסמוך על הנס, אל תרע לעצמך ותגיד בע"ה יהיה טוב. כמובן שלשמור על הגוף זה גם מדאורייתא ולומדים את זה מהפסוק הזה, אבל כמו שאמרתי בתורה שקיבלנו יש חכמת עולם - ככה שלעולם לכל פסוק יש את הפשט ויש את מה שחכמים מבינים ממנו.

זה לא בעיה לקשר את זה לסמים, פשוט תשתמש בפשט ותגיד שבורא עולם מביא לך גוף בריא, ככה תחזיר אותו ותשמר לך לנפשך שלא להרוס ולא לפגוע בו.
הרב שלמה גנפריד מסכם על יסוד דברי הרמב"ם זצ"ל : "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת השם והוא חולה. לפיכך צריך האדם להרחיק עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג את עצמו בדברים המברין (=המבריאים) והמחלימין את הגוף. וכך הוא אומר "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".

הרב עובדיה-יוסף  שליט"א פסק שהמרגיל עצמו בעישון סיגריות עובר על 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' והוא עתיד לתת את הדין בבית דין של מעלה. גדול דורנו פוסק  שהמרגיל בסיגריות [אני חושב, שאם פסק סיגריות יש טע גם לנרגילה] עובר על צו התורה של נשמרתם לנפשותיכם והוא עתיד לתת את הדין-לפי דעתי זה כבר מספיק כדי לדבר אל האנשים שלומדים איתך.
« עריכה אחרונה: ינואר 02, 2008, 21:38:09 על ידי נאור »