אוקיי , אלטלנה התכוון אלי , בשמחה
לפי מה שהבנתי מה שאתה מחפש זה ראיות ארכיאולוגיות לתקופות המקרא ?
אתן רשימה קצרה ובולטת של ממצאים מבית ראשון ולפני שחשובים מאד ארכיאולוגית
השהיה ולאחר מכן השיעבוד במצרים :
אימחותפ יכול בקלות להתאים לסיפור יוסף , הוא גם הלא מלך היחיד שהמצריים עבדו כאליל , האליל שעבדו אותו דרכו היה דמוי שור , חז"ל מדברים על המנהג הזה ואומרים שהמצרים עבדו צלם עגל מסוים, שהיה מבחינתם עבודת יוסף כאליל
אחד מהמנהיגים של איזור גושן , בתקופת החיקסוס , נקרא "יעקב הר"
מסמך פפירוס מצרי בשם יסורי אייפוור מתאר תמונה של מצרים קורסת , ומתאר ענן שהולך לפני "אויבי הארץ" (מצרים) ,הרבה קטעים בספר מזכירים את תיאורי המכות בספר שמות
פפירוס האריס מזכיר שמות של עבדים אסיאתים\שמיים בארץ מצרים, בניהם שמות עבריים לחלוטין כגון שפרה ומנחם
אבן שמצאו שהערבים השתמשו בה כאבוס בסיני , ונתגלתה במקרה , מדברת על כך שמלך מצרים הלך להלחם בסיני , ושכח מסתורי השמיד אותו בצורה פלאית
תקופת הנדידה במדבר והכניסה לארץ:
בסיני נתגלו המון שרידים של עם שהיה מתגורר באיזורים בצורה ארעית ועוזב למקומות אחרים ברחבי סיני , עם שלא האמין בפסלים ולא שמר שום שיקוצים כאלה בקרבו , מסוללי הנדינה ואופן בניית הישובים מאד מתיישבים עם המקורות ושייכים (עד שאפשר לדייק) לשכבות שתואמות את התקופה
באיזור שכם נמצא מזבח לא כנעני גדול מאבנים שלמות ,בהר עיבל , כל התכשיטים שמצאו בו היו מצריים ,אבל העם שבנה את המזבח לא עבד שיקוצים ופסלים
כמו כן , כל האפר של הבהמות שהוקרבו על המזבח נחקרו במעבדה בבקשת הארכיאולוגים שחפרו את האיזור , ונמצא שכולם היו בהמות כשרות , בני שנה , ותמימים ! (כן כן המדע התקדם עד כדי כך לקבוע את זה)
המקום תואם את טכס הכניסה לארץ שמסופר עליו בספר יהושע כולל כל פרטיו הקטנים, ושצוו בני ישראל לעשות ואיך לעשות בתורה
ותואם את התקופה
בחצור התגלה מקדש אלילי כנעני שהורחב , ופסליו היו כרותי ראש , הראשים היו מונחים ליד רגלי הפסלים (ביזוי ענק לאותם עובדי גילולים שעבדו הפסלים האלה)
בתקופה המדוברת , שום עם , חוץ מעם ישראל , לא היה עושה דבר כזה, היחידים שאולי היו מסוגלים לעשות את זה היו האשורים או הנאו בבלים (ששניהם הגיעו למעמד צבאי מכובד מאות שנים אחרי העניין)
כמו כן , לצד ממצאים נוספים (כולל חומה קרוסה שנמצאה בשכבה ביריחו) זה מוכיח את הפלישה הצבאית הישראלית (כי למשל יש ארכיאולוגים שסוברים שישראל פשוט התנחלו באיזור ללא מלחמות)
כמו כן , במכתבי אלעמארנה המצריים יש מכתבים שהגיעו לשליטי מצרים שמדברים על "העפירו " (גם -עבירו או חאבירו) שמשתלטים על כנען , והמלכים מתחננים שישלחו להם עזרה צבאית
תקופת המלכות :
נמצאו המון ממצאים מימי דוד ושלמה , הבולטים ביותר הם
מפעל ליצור נשק מברזל בצורה המונית,באיזור בית שמש
לאחרונה פרופסורית מזר אומרת כי מצאה הרבה מאיזור בנוי מתקופת דוד כולל ארמונו , עדיין אין מספיק חומר לפרט על זה (היא רק הודיעה על זה בנתיים , כדי שהערבים לא יוכלו לבנות במקום, אך השכבה והאיזור עדיין בחפירה)
נמצאה כתובת בתל דן, שכנראה כתב חזאל מלך ארם, שבה הוא מזכיר את המונח בעברית "ביתדוד" (בית דוד , וכתב בצורה מחוברת, ובעברית, למרות שהמסמך כתוב ארמית)
אריכאולוגים מניחים שזה היה מונח ידוע ובגלל זה השתמש בצורה כזאת, ללא הפרדה (כל מילה הופרדה בנקודה אמצעית, צורת כתב רווחת אז גם בממצאים פלאו עבריים)
נמצאו המון ממצאים בעולם שמוכיחים את התיאורים של ממלכת שלמה , לדבר עליהם בלי פירוט עלול להשמע מעט כאגדה , אז אגיד את זה בצורה מאד מאד מקוצרת
מצאו המון כתובות עבריות באיזורים מרוחקים כמו אמריקה (כתובת לוס לונס , כתובת בת קריק , כתובות אחרות בכל מני מקומות, כולל שכבה עם ישוב יהודי שהיה בו לוח שנה ששסופר לפי חודשים עבריים) כמו כן ממצאים שכתובים בפינקית , אחד אפילו מזכיר את חירם מלך צור
הארכיאולוג-מגלה תגליות ג'ין סאבוי אף מצא כמה עוגני ענק ,שהיה עליהם סמלים שמצאו גם בישראל
בחפירות בצידון נמצאו כמה חפצי אומנות שעשוים מעץ שיכול לגדול רק בברזיל (אני אומר את זה למקרה שתחשוב שזה סתם קשקוש)
כמו כן למוזיאון הלובר יש ממצא שמדבר על כך שהשם המקורי של נהר האמסונס היה "סאולימן " (שלמה בפינקית )
אפשר לפרט על זה המון, אבל מכיוון שאני מנסה להביא ידע על המון ממצאים, החלטתי לקצר בעניין,בלי נדר אולי נפרט על זה בהודעה אחרת אם יהיה ביקוש)
כל זה יכל להיות בתקופת שלמה , שהיה לו צי אוניות מתאים
מלכים אחרים שזה יכל להיות בתקופתם ייתכן גם יהושפט , אבל ללא ספק התהליך התחיל בימי שלמה
ייתכן שבימי עוזיהו גם כן , מכיוון שהוא ביצר את אילת והושיב בה יהודים מחדש, ייתכן שגם חידש את הנמל של עציון גבר שבנו אבותיו
כמו כן , ממצא מאד מיוחד , שהרבה אגב מנסים להתעלם ממנו , הוא חותם שכתוב עליו "שלמ" (בעברית עתיקה כתובה, הרבה פעמים חיסרו אותיות כגון היי, יוד , וכו' ) מצד אחד ,ומצד שני דמות מלכותית
תקופת התפרקות הממלכה לשתי ממלכות, יהודה הממלכה הדרומית והממלכה הצפונית, שומרון (או ישראל) :
הרבה מלכים נמצאו חותמיהם וממצאים מתקופתם , כמו כן סמלים זהים
בממלכת יהודה למשל היה סמל של מין נשר בחותמות ממלכתיות
יש למשל חותם של שבניהו (ייתכן שמדובר בשבנא שמוזכר בתנ"ך ) עבד עזיו (עוזיה המלך ) עם הסמל הזה , וחותם של "חזקיהו בן אחז" (שתי מלכים) שגם היה עליהם את הסמל הזה
(אגב מעניין שכמדומני גם בחותם שלמה נמצא סמל כזה)
נמצאו חותמות של משפחת שפן הסופר ,ועוד , נמצאו מסמכים רבים שקשורים לנושאים ביטחוניים וממשלתיים , כמו כן
יש כתובת שמזכירה את יאשיהו המלך (השם שלו מופיע בה קצת שונה )
המלכים האשורים מזכירים חלק ממלכי יהודה בני זמנם, כגון מנשה , תגלת פלאסר השלישי מלך אשור אפילו מתלונן ש"אזריהו מלך יאוד " (עזריהו\עוזיהו מלך יהודה) שולט על ארם וחמת ומסית אותם נגדו ) (שהרי האשורים כבשו אותם דור לפני כן ובתקופת עוזיהו וירבעם בן יהואש צבא ישראל כבש את כל סוריה וצבא יהודה כבש את כל הממלכות הדרומיות ,ושליטת היהודים בארץ ישראל חזרה להיות בגודל העצום של ממלכת דוד ושלמה לתקופה לא מבוטלת )
סנחריב מזכיר את חזקיהו וכו' .
נמצאו כמו כן חותמים לא מעטים של מלכי ישראל ושריהם , למשל , החותם כנראה מההכי מרשימים שנמצאו בארץ הוא חותם של שמע עבד ירבעם (השני , בן יהואש ) שעליו מצויר אריה
כמו כן נמצא חותם של איזבל אשת אחאב ,ועליו סימנים פינקים מובהקים
נמצא חותם של עבד של המלך האחרון של הממלכה הצפונית ,הושע
וכל מני
מלכים רבים של הממלכה הצפונית הוזכרו בכתבים אשוריים, למשל עומרי , אחאב , יהוא , ואחרים
האשורים התרברבו והתפארו בנצחון שלהם על הממלכה הצפונית והתרשמו משומרון מאד, עד כדי כך שהפכו אותה לפחווה אשורית חשובה מבחינתם (השקיעו בבנייה שלה מחדש)
נמצא אצטלת ניצחון אשורית בשטחי ישראל
ממצאים חשובים מאד שנמצאו מהתקופה הם , אורוות ענקיות לסוסים ומרכבות ,למשל במגידו , ודרך אגב, זה גם מוכיח שהם נמצאו שם מתקופת שלמה, שהרי מוזכרים בפירוש בתנ"ך מתקופת שלמה.
שישק מלך מצרים שמר תיאור של הפשיטה שלו לכיוון ארץ ישראל והשאיר כמדומני אצטלת ניצחון
כמו כן מסר שמות הרבה ערים עבריות שפשט עליהם, וגם יש כמה תמונות, באחד מהם ייתכן שרואים את תמונת המנורה מבית המקדש של בית ראשון
הארכיאולוג גבריאל ברקאי הצליח ל"נבור" בפסולת שהשליחו הוואקף מהר הבית בתקופה שהם עשו חפירות והרס ארכיאולוגי בהיקף גדול לפני כמה שנים, בין טונות עפר שזרקו למזבלה
הצליח למצוא כל מני דברים מעניינים מתקופת בית ראשון ושני , ואפילו ראשי חצים של הצבא הנאו בבלי (עדות למצור הבבלי שהיה על ירושלים שבו נחרב בית המקדש הראשון )
נמצאו המון שרידי מגדלים ומבצרים במדבר מתקופת עוזיהו המלך עליו השלום
נמצאו המון שרידים של הרפורמות שעשו מלכים כגון יאשיהו במשקולות וכלי מדידה (של נפח, ותכולה) כדי שלא יוכלו סוחרים לרמות יותר, היו מטביעים קנקנים ומשקולות ושקלים בחותמים רשמיים
נמצאו חדרים תת קרקעיים נסתרים בהר הבית (על ידי סיבים אופטיים)
נמצא מערת השילוח שחזיקהו בנה והמפעל מתואר בתנ"ך , כדי להוליך מים לתוך העיר ממקורותם ,ולסתום אותם למראית עין מבחוץ, כחלק מהכנותיו למצור אשורי בתקופה שסנחריב עלה על יהודה
נתגלו המון ערי מבצר בארץ, כגון ערי מבצר של יהודה מוקפים חומה עם הנהלה ובחלקם אף מכתבים ממלכתיים ורשמיים שנשלחו למפקדים של הערים הבצורות והמבצרים, כגון תל ערד, לכיש וכו' .
נמצאו בתי שן וארמון של אחאב, נמצאו שכבות שמראות את תירצה (עיר הבירה הראשונה של הממלכה הצפונית, או השנייה אחרי שכם, לאחר שירבעם בן נבט הומלך בשכם,עשאה בירתו ) בגדולתה, ואת חזרת הפיכתה לעיר יפיפיה("יפה את רעיתי כתרצה ") בתקופת ירבעם השני כנראה
(עמרי מלך שומרון העביר את בירתו להר שומרון,שבנה בה את העיר שומרון)
ובסך הכל נמצאו המון המון ממצאים מכל התקופות האלה, אני פשוט נותן את הבולטים (ואפילו הבולטים שבבולטים)
אני ממליץ לך לקרוא ספר שנקרא "כתובות מדברות" למשל, שמסכם על המון כתובות שנמצאו בתקופת בית ראשון ושני עם תצלומים תרגום ופיענוח
אפשר למצוא אותו באינטרנט , למשל ב SHECHEM.ORG במאגר התורני יש לינק.
מימי בית שני נמצאו המון ממצאים ,כולל קשתות של בית המקדש (שהמוסלמים העלובים חתכו עם מלגזה והוסיפו את אבניהם לבניית מסגדים חדשים בהר הבית)
נמצא מצבה של קבר עוזיהו המלך עליו השלום,שכנראה נכתבה בימי בית שני (כנראה העבירו את הקבר מהמקום האורגנלי) (הכתובת היא שילוב של ארמית ועברית , או ניב עברי מיוחד )
יש מסמך פסיפס שכתובים עליו כל חוקי שביעית כפי שמופיעים במשנה , שהוא או מתחילת ימי בית שני או מסוף בית ראשון (קשה לקבוע)
נמצאה כתובת לעם אחר כמו זאת שמתוארת שניתנה ליהודים, של הצהרת כורש המוזכרת בכתובים
נמצאו המון ממצאים , ויש המון תיעוד היסטורי של תקופת החשמונאים מכמה ספרים והיסטורינים שונים , אפילו ציורים של צי המלחמה החשמונאי ששלט אז בים התיכון , נמצאו ביצורים שעשה המלך אסלכנדר ינאי (הוא בנה חומה ענקית בהיקפה , מלאה במגדלי שמירה , בכיוון צפון הארץ)
נמצאו המון שכבות מהתקופה ההיא ,של רחובות מהתקופה ומבנים מהתקופה (אפשר להבדיל בסגנונות הבנייה )
נמצאו המון חפצי אומנות, כגון נרות (בתקופה ההיא הנרות היו מין קנקנים מעוצבים, שהיו שמים בהם שמן ופתילה שהיו מדליקים אותה, לא משעווה כמו נרות מודרניים) וכדים (כמובן שממצאים כאלה יש גם מימי בית ראשון)
נמצאו תפילין עתיקות בנות אלפיים שנה בערך, שנראות אגב ,בדיוק כפי ההוראות של רש"י וחז"ל
נמצאו המון ספרי תנ"ך שנכתבו בתקופת בית שני , במערות יבשות מאד ששימרו את הדפים(שהיו בתוך כלים שבהם היו מגוללים)
מתקופת הורדוס נמצאו המון ממצאים, כולל ארכיטקטורה מאד מיוחדת שמופיעה גם באבני הכותל מהתקופה, וגם במערת המכפלה מהתקופה (המוסלמים הוסיפו עליה צריחים בתקופה מאוחרת יותר, לא להתבלבל, המבנה יהודי) כמו כן נמצאו מבצרים במדבר כגון הרודיון
מבנים בהשפעה רומית-יוונית שהוא בנה ,למשל בקיסריה .
מתקופת המרידות הגדולות נמצאו כמה וכמה ממצאים, בין השאר ביצורים מתקופת המרד הגדול בירושלים וצפון הארץ(ידעו איפה לחפש בעיקר לפי כתבי יוספוס ומקורות אחרים), חדרים תת קרקעיים ורחובות תת קרקעיים שבהם התחבאו יהודים בתקופת המרד הגדול
כמו כן מצאו המון הריסות מבנים מהתקופה, כולל מבנים מפוארים עם אבנים ענקיות, שאת הנפולת של אבניהם מצאו בשכבות מסוימות שתואמים את סוף המרד
מימי מרד בר כוכבא נמצאו המון המון המון מבנים תת קרקעיים ששימשו את לוחמי צבא בר כוכבא במהלך המרד, ויכלו להכיל בתוכם המון מזון, נשק, וגדודים שלמים
הממצאים הכי חשובים הם תעודות ומכתבים שנמצאו בתוך מערות , שכתב בר כוכבא בכבודו ובעצמו , ונשמרו מהיובש של המערות , בין המכתבים, אפילו מכתב לארגן אתרוגים לכל הצבא לחג הסוכות (!),רוב המכתבים ,הם לגנרלי הצבא שלו , שיש בהם הוראות וחומר ביטחוני .
כמו כן נמצאו מטבעות של ימי ה"עצמאות" של הארץ,גם מימי מרד בר כוכבא ומימי המרד הגדול (ממסופרים לפי שנת עצמאות ירושלים ויהודה מאז תחילת המרד, השנה הראשונה, השניה וכו')
אגב בקשר למטבעות, נמצאו המון של מלכי החשמונאים שהטביעו מטבעות , על רובם סמל החשמונאים ובית מלוכתם, או יהודה , בתקופה ההיא (רימון עם שופרים)
מטבע מאד מיוחד הוא מטבע מסוף תקופת עצמאותה של יהודה תחת שלטון חשמונאי ,שבו מופיעים תמונות של לחם הפנים(הבזיכים) ועוד דברים מעניינים
אך אחת מהמטבעות הכי חשובות שנמצאו היא מימי מרד בר כוכבא כמדומני, שעליה מופיע ציור של בית המקדש
בכל אופן מקווה שהתגובה הזאת תעזור לך
יש המון ממצאים ונתתי בעיקר את הבולטים של הבולטים ,אבל באמת שזה רק קצה הקרחון
כמו כן , לא לשכוח שיש מקורות היסטורים לא ארכיאולוגים , כגון היסטוריונים, למשל בירסוס הכשדי , ניקולאוס איש דמשק , שמדברים על עם ישראל, ואפילו על האבות
למשל ניקולאוס איש דמשק כותב שאברהם בדרכו לכנען התמנה לתקופה מסוימת למלך דמשק, חז"לינו , גם כן אומרים את זה , ככה שזה שתי מקורות שונים שלא הושפעו אחת מהשנייה- ועדיין ידעו עובדה היסטורית מעניינת ביותר על אברהם אבינו זצ"ל