HAYAMIN.ORG
חדשות ודיונים => דיון כללי => נושא נשלח על ידי: מציאותי על מרץ 12, 2012, 13:48:54
-
מי קבע שאסור לנסוע בשבת? או שאסור להדליק אור? או שאסור לחתוך את הנייר טואלט? או כל שטות אחרת שהומצאה בזמן האחרון ע"י אנשים?
כתוב "לא תעשה כל מלאכה" לא? ומלאכה במובן הזה זאת עבודה, אסור לעבוד.
זאת אומרת שצריך להפסיק את כל העבודה שעושים ביום יום ומקדישים זמן לעצמך ולמשפחה שלך.
למה שאני לא אקח אותם לטיול בטבע? הרי אני לא עובד ואני לא מקבל על זה כסף, זה בילוי משפחתי בזמן היחידי שאפשר...
-
שמירת השבת זה הבסיס של היהדות זו מצווה חשובה שכתובה בעשרת המצוות O0
-
שמירת השבת זה הבסיס של היהדות זו מצווה חשובה שכתובה בעשרת המצוות O0
אתה מפספס את מה שאני אומר, אני בעד לשמור שבת.
אבל הרעיון שעומד מאחורי זה לפי דעתי זה לשבות ממלאכה, מעבודה.
שלא תלך לעבוד ותבלה עם המשפחה שלך לדוגמה.
זאת הכוונה המקורית והאמיתית ולפי דעתי עיוותו את זה לגמרי.
-
ראשית כל ישנו איסור חד משמעי להדליק אש בשבת.
שהרי נאמר לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת (שמות ל"ה, ג').
ידוע לכולם (לפחות כך אני מקווה) שהדלקת האור ע"י חשמל או נסיעה בשבת אינם פעולות שקורות סתם כך, אלא מדובר בהבערת אש.
האור בבית נדלק תודות לשריפת פחם בתחנת הכח המייצרת חשמל, ואילו הרכב נדלק ע"י הצתה ושריפת דלק.
זו הסיבה ללמה אסור להדליק אור או לנסוע ברכב במהלך השבת.
בנוגע למלאכה - כאן אני חושב שצריך תגובה של מישהו בעל בקיאות גדולה משלי, אבל ברור שמלאכה אינה בהכרח רק עבודה שמקבלים עליה כסף.
מלאכה יכולה להיות כל דבר שיוצרים.
על טיול בטבע אף אחד לא יגיד לך כלום.
טיול בטבע אינו מלאכה, ואין שום מניעה שטיול יהיה אסור בשבת (כל עוד לא מעורב בו רכב).
אני בעצמי נוהג לנקות את הראש ע"י טיול רגלי בשבת.
חשוב להבין - שמירת שבת בפעם הראשונה היא כמו סוג של גמילה קשה מסם (הנשמה כבר רגילה לחלל שבת ולכן קשה לה עם השינוי), אך לאחר מספר שבתות כבר לומדים לאהוב את האווירה של שבת המוקדשת למנוחה (לגוף ולנשמה).
-
ראשית כל ישנו איסור חד משמעי להדליק אש בשבת.
שהרי נאמר לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת (שמות ל"ה, ג').
כי פעם היית צריך לעבוד קשה לקושש עצים ולהבעיר אותם.
היום בלחיצת כפתור אתה עושה הכל בלי להתאמץ...מה שאני אומר זה שהזמנים השתנו וצריך לפעול עם ההיגיון של התורה ולהבין מה עומד מאחורי כל דבר, אבל להתאים אותה לזמן שלנו.
ידוע לכולם (לפחות כך אני מקווה) שהדלקת האור ע"י חשמל או נסיעה בשבת אינם פעולות שקורות סתם כך, אלא מדובר בהבערת אש.
האור בבית נדלק תודות לשריפת פחם בתחנת הכח המייצרת חשמל, ואילו הרכב נדלק ע"י הצתה ושריפת דלק.
זו הסיבה ללמה אסור להדליק אור או לנסוע ברכב במהלך השבת.
ואם סתם לדוגמה החשמל בבית שלי מבוסס על אנרגיה סולרית? ואם האוטו שלי פועל על אנרגיה סולרית ולא על בעירה? או בקשר למה שאמרתי מקודם, אנחנו לא ממש מתאמצים כדי להדליק היום אש כמו פעם שזאת הסיבה שכנראה בגללה זה נכתב.
היום הכל אוטומטי, גם החשמל (שהיום מכונות אחראיות על הכל בחברת החשמל) וגם הרכב, לא צריך לפעול באמת.
בנוגע למלאכה - כאן אני חושב שצריך תגובה של מישהו בעל בקיאות גדולה משלי, אבל ברור שמלאכה אינה בהכרח רק עבודה שמקבלים עליה כסף.
מלאכה יכולה להיות כל דבר שיוצרים.
אוקיי, אבל מי קבע איפה עובר הגבול? מלאכה בשבילי יכולה לדוגמה להיות לקום מהמיטה בעוד שלאחר יכולה להיות עבודה אמיתית שמקבלים עליה כסף.
הרי יש היגיון מאחורי מה שכתוב בתורה, אני חושב שצריך להתאים אותו לזמן שלנו פשוט, הזמנים השתנו והכל נהפך ליותר קל, לדברים שלא מצריכים עבודה.
חשוב להבין - שמירת שבת בפעם הראשונה היא כמו סוג של גמילה קשה מסם (הנשמה כבר רגילה לחלל שבת ולכן קשה לה עם השינוי), אך לאחר מספר שבתות כבר לומדים לאהוב את האווירה של שבת המוקדשת למנוחה (לגוף ולנשמה).
שוב, אני בעד לשמור שבת, השאלה מאיפה באו כל החוקים החדשים האלו? על מה הם מתבססים? והאם הם מותאמים לימים של היום או שפשוט הולכים עם מה שכתוב בלי לחשוב לעומק?
-
גם אני איתך את כל החוקים החדשים האלה המציאו היהודים הרבנים האלה כל מיני הלכות וחוקים חדשים הם הוסיפו בתלמוד הרבני שלהם ממש עצוב!!!!!!!!! כפירה של ממש >:(
-
גם אני איתך את כל החוקים החדשים האלה המציאו היהודים הרבנים האלה כל מיני הלכות וחוקים חדשים הם הוסיפו בתלמוד הרבני שלהם ממש עצוב!!!!!!!!! כפירה של ממש >:(
אני לא חושב שזאת כפירה, אלא הגזמה, קיצוניות.
אני לא נגד שמירת שבת כי אני חושב שזה בהחלט חשוב, השאלה היא מה עומד מאחורי זה, מה אפשר להבין מזה...
לא ללכת עם הראש בקיר כי זה מה שכתוב, אלא לנסות ולהבין.
הזמנים השתנו, הם לא כמו פעם.
-
כי פעם היית צריך לעבוד קשה לקושש עצים ולהבעיר אותם.
היום בלחיצת כפתור אתה עושה הכל בלי להתאמץ...מה שאני אומר זה שהזמנים השתנו וצריך לפעול עם ההיגיון של התורה ולהבין מה עומד מאחורי כל דבר, אבל להתאים אותה לזמן שלנו.
ואם סתם לדוגמה החשמל בבית שלי מבוסס על אנרגיה סולרית? ואם האוטו שלי פועל על אנרגיה סולרית ולא על בעירה? או בקשר למה שאמרתי מקודם, אנחנו לא ממש מתאמצים כדי להדליק היום אש כמו פעם שזאת הסיבה שכנראה בגללה זה נכתב.
היום הכל אוטומטי, גם החשמל (שהיום מכונות אחראיות על הכל בחברת החשמל) וגם הרכב, לא צריך לפעול באמת.
אני לא חושב שהכוונה באיסור היא משום המלאכה הכרוכה בו.
אם זה היה כך, אני מניח שהיה כתוב לא לעשות מלאכה וזהו (אך לא כך הדבר).
האיסור להבעיר אש מופיע בנוסף לאיסור לעשות מלאכה.
אוקיי, אבל מי קבע איפה עובר הגבול? מלאכה בשבילי יכולה לדוגמה להיות לקום מהמיטה בעוד שלאחר יכולה להיות עבודה אמיתית שמקבלים עליה כסף.
הרי יש היגיון מאחורי מה שכתוב בתורה, אני חושב שצריך להתאים אותו לזמן שלנו פשוט, הזמנים השתנו והכל נהפך ליותר קל, לדברים שלא מצריכים עבודה.
שוב, אני בעד לשמור שבת, השאלה מאיפה באו כל החוקים החדשים האלו? על מה הם מתבססים? והאם הם מותאמים לימים של היום או שפשוט הולכים עם מה שכתוב בלי לחשוב לעומק?
איך אתה לא יודע שלא התאימו אותה לזמן שלנו?
לא אמרו לך לא להדליק כלל אור ולשבת בחושך.
בכל בית יהודי ששומר שבת יש אור אחד שדולק כל השבת (כאשר מדליקים אותו לפני השבת).
בנוסף - ישנם מכשירי חשמל בעלי שעון עצר (טיימר) המאפשרים לך להנות מהם ללא כל התערבות מצדך.
כך אני למשל כיוונתי את המזגן בתקופת החורף על הפעלה וכיבוי בשעות מוגדרות (וכך יצא שלא נגעתי כלל בחשמל ולא חיללתי שבת).
ההלכות לא נפסקו סתם כך, אלא יש מאחוריהם הגיון מצד אחד, אך מצד שני גם הזהירות שלא לחרוג מגבולות המותר.
מה שכתבת על מלאכה הוא דבר לא מדוייק, משום שאם לקום מהמיטה נחשבת אצלך למלאכה, אז הרי שאני יכול להקצין זאת ולהגיד שאפילו לנשום יהיה סוג של מלאכה.
כשאמרו מלאכה לא התכוונו לדברים מהסוג הזה.
אלו דברים מורכבים יותר ממה שהם נשמעים, וצריך ללמוד אותם.
אני זוכר שבזמנו הייתה הלכה שנפסקה ע"י הרב עובדיה שאמרה שחיטוט באף הוא אסור בשבת.
כולם בעולם החילוני גיחכו, אך אף אחד לא ניסה להבין את מהות הפסיקה.
אני לא זוכר בדיוק מה הסבירו לי על זה בזמנו, אבל אני חושב שהרב עובדיה פשוט הקיש שאם קריעה נחשבת למלאכה (למשל קריעת נייר טואלט בשבת), אז כך ישנו חשש שתלישה של שערות מהאף תוך כדי חיטוט היא דבר פסול בשבת, והוא החשיב אותה למלאכה.
אפשר להסכים איתו ואפשר גם לא (לא חושב שכל יהודי פועל לפי שיטת הרב עובדיה), אבל צריך לנסות להבין אותה.
היום אני מבין שמלאכה לא חייבת להיות עבודה יומיומית שממנה מתפרנסים, אך מצד שני היא גם לא כל פעולה שאתה עושה (כי אחרת לא היית יכול לזוז בשבת).
-
גם אני איתך את כל החוקים החדשים האלה המציאו היהודים הרבנים האלה כל מיני הלכות וחוקים חדשים הם הוסיפו בתלמוד הרבני שלהם ממש עצוב!!!!!!!!! כפירה של ממש >:(
רק אל תגיד לי שאתה נוסע לבית הכנסת בערב שבת :old_WTF_Aza:
-
רק אל תגיד לי שאתה נוסע לבית הכנסת בערב שבת :old_WTF_Aza:
חחחחחחחחחחחחחחחחחחח חס וחלילה את השבת אני שומר עד הסוף!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! אני לא רפורמי!!!!!!!! שמירת השבת זה לנוח!!!!!!!!!! 8)
-
כי פעם היית צריך לעבוד קשה לקושש עצים ולהבעיר אותם.
היום בלחיצת כפתור אתה עושה הכל בלי להתאמץ...מה שאני אומר זה שהזמנים השתנו וצריך לפעול עם ההיגיון של התורה ולהבין מה עומד מאחורי כל דבר, אבל להתאים אותה לזמן שלנו.
אל תדבר שטויות, מה נראה לך אתה מדבר על תקופת האדם הקדמון? היה להם אז שמן ונפט והבערת אש לא הייתה כל כך מסובכת כמו שאתה חושב.
ואם סתם לדוגמה החשמל בבית שלי מבוסס על אנרגיה סולרית? ואם האוטו שלי פועל על אנרגיה סולרית ולא על בעירה? או בקשר למה שאמרתי מקודם, אנחנו לא ממש מתאמצים כדי להדליק היום אש כמו פעם שזאת הסיבה שכנראה בגללה זה נכתב.
היום הכל אוטומטי, גם החשמל (שהיום מכונות אחראיות על הכל בחברת החשמל) וגם הרכב, לא צריך לפעול באמת.
מה ש-rafoe אמר לא מדויק. בעת הדלקת חשמל יש ניצוץ ולכן זה אסור. זה לא משנה אם מקור החשמל באנרגיה סולרית, בפחם או בטורבינות.
אוקיי, אבל מי קבע איפה עובר הגבול? מלאכה בשבילי יכולה לדוגמה להיות לקום מהמיטה בעוד שלאחר יכולה להיות עבודה אמיתית שמקבלים עליה כסף.
הרי יש היגיון מאחורי מה שכתוב בתורה, אני חושב שצריך להתאים אותו לזמן שלנו פשוט, הזמנים השתנו והכל נהפך ליותר קל, לדברים שלא מצריכים עבודה.
חז"ל קבעו בגמרא הקדושה. ישנן ל"ט אבות מלאכה שנקבעו ע"י חז"ל אלו הן המלאכות שנעשו בבית המקדש או לצורך בניית המקדש. מתוכן נגזרו מה שנקרא "תולדות מלאכה" למשל מ"גוזז" שהכוונה לגזיזת צמר נלמד שאסור לתלוש שיערות, ציפורן וכו'. למידע מעבר אתה יכול לעשות חיפוש קצר בגוגל ותלמד יותר.
שוב, אני בעד לשמור שבת, השאלה מאיפה באו כל החוקים החדשים האלו? על מה הם מתבססים? והאם הם מותאמים לימים של היום או שפשוט הולכים עם מה שכתוב בלי לחשוב לעומק?
החוקים שאתה מכיר היום כמו איסור הדלקת חשמל או נסיעה באוטו נקבעו מן הסתם בעת החדשה ע"י רבנים שהתאימו את ציווי התורה וחז"ל לימים המודרנים. מן הסתם בזמן הגמרא לא היה חשמל ולכן הצטרכו הרבנים לברר ולבדוק את הדברים המודרניים באם הם עוברים על איסור כלשהו.
-
חחחחחחחחחחחחחחחחחחח חס וחלילה את השבת אני שומר עד הסוף!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! אני לא רפורמי!!!!!!!! שמירת השבת זה לנוח!!!!!!!!!! 8)
שמירת השבת היא לא רק מנוחה ואתה לא שומר שבת, גם אם זה כואב צריך להגיד את האמת. לא בא לכם להתאמץ ולשמור, אין שום בעיה איתכם כבר יתחשבנו אבל אל תגידו שאתם כן שומרים כי מלבד לעצמכם, אינכם עובדים על אף אחד.
-
אני לא חושב שהכוונה באיסור היא משום המלאכה הכרוכה בו.
אם זה היה כך, אני מניח שהיה כתוב לא לעשות מלאכה וזהו (אך לא כך הדבר).
האיסור להבעיר אש מופיע בנוסף לאיסור לעשות מלאכה.
איך אתה לא יודע שלא התאימו אותה לזמן שלנו?
כן אבל מה זה מלאכה? זאת עבודה...אל תעבוד.
לקושש עצים ולהבעיר אש זה באמת לא היה כל כך פשוט אז, לכן לפי דעתי הוסיפו ואמרו שזה גם אסור.
לא אמרו לך לא להדליק כלל אור ולשבת בחושך.
בכל בית יהודי ששומר שבת יש אור אחד שדולק כל השבת (כאשר מדליקים אותו לפני השבת).
בנוסף - ישנם מכשירי חשמל בעלי שעון עצר (טיימר) המאפשרים לך להנות מהם ללא כל התערבות מצדך.
כך אני למשל כיוונתי את המזגן בתקופת החורף על הפעלה וכיבוי בשעות מוגדרות (וכך יצא שלא נגעתי כלל בחשמל ולא חיללתי שבת).
אז רק פעולת ההדלקה עצמה היא הבעייתית? למה? הרי גם פה וגם פה אתה משתמש בחשמל.
ההלכות לא נפסקו סתם כך, אלא יש מאחוריהם הגיון מצד אחד, אך מצד שני גם הזהירות שלא לחרוג מגבולות המותר.
לכן אני שואל ומתעניין, כדי להבין :)
מה שכתבת על מלאכה הוא דבר לא מדוייק, משום שאם לקום מהמיטה נחשבת אצלך למלאכה, אז הרי שאני יכול להקצין זאת ולהגיד שאפילו לנשום יהיה סוג של מלאכה.
כשאמרו מלאכה לא התכוונו לדברים מהסוג הזה.
אלו דברים מורכבים יותר ממה שהם נשמעים, וצריך ללמוד אותם.
אוקיי, אבל לפי מה שאני הבנתי המלאכה היא עבודה.
אם אני נגיד נוסע בשבת, אני לא מרגיש שאני עובד או מתאמץ, אני תכלס יושב ומסתכל על הכביש ועל הנוף, כמו שאני הולך או כמו שאני רוכב על סוס, רק הרבה יותר מהר.
אני זוכר שבזמנו הייתה הלכה שנפסקה ע"י הרב עובדיה שאמרה שחיטוט באף הוא אסור בשבת.
כולם בעולם החילוני גיחכו, אך אף אחד לא ניסה להבין את מהות הפסיקה.
אני לא זוכר בדיוק מה הסבירו לי על זה בזמנו, אבל אני חושב שהרב עובדיה פשוט הקיש שאם קריעה נחשבת למלאכה (למשל קריעת נייר טואלט בשבת), אז כך ישנו חשש שתלישה של שערות מהאף תוך כדי חיטוט היא דבר פסול בשבת, והוא החשיב אותה למלאכה.
אפשר להסכים איתו ואפשר גם לא (לא חושב שכל יהודי פועל לפי שיטת הרב עובדיה), אבל צריך לנסות להבין אותה.
אני לא אומר שלא, אני באמת מנסה להבין, השאלה אם שם באמת נמצא הצדק ומה עומד מאחורי הרעיון של "שמירת שבת".
היום אני מבין שמלאכה לא חייבת להיות עבודה יומיומית שממנה מתפרנסים, אך מצד שני היא גם לא כל פעולה שאתה עושה (כי אחרת לא היית יכול לזוז בשבת).
אוקיי, אז מי קבע איפה עובר הגבול? מלאכה הרי זה כללי, מבחינתי עבודה נחשבת אצלי כמלאכה.
כל השאר זה לנפש.
אל תדבר שטויות, מה נראה לך אתה מדבר על תקופת האדם הקדמון? היה להם אז שמן ונפט והבערת אש לא הייתה כל כך מסובכת כמו שאתה חושב.
נכון, היה להם שמן, אבל אז היית צריך להתאמץ הרבה יותר בשביל להבעיר אש, לקושש עצים, להביא חומר בעירה ולשפוך על העצים ולהביא אבני צור כדי לנסות ולהדליק את האש (לא היו אז גפרורים או מצתים).
מה ש-rafoe אמר לא מדויק. בעת הדלקת חשמל יש ניצוץ ולכן זה אסור. זה לא משנה אם מקור החשמל באנרגיה סולרית, בפחם או בטורבינות.
באנרגיה סולרית (וגם באנרגיה מהרוח) אין ניצוץ, לא לפי מה שידוע לי לפחות.
חז"ל קבעו בגמרא הקדושה. ישנן ל"ט אבות מלאכה שנקבעו ע"י חז"ל אלו הן המלאכות שנעשו בבית המקדש או לצורך בניית המקדש. מתוכן נגזרו מה שנקרא "תולדות מלאכה" למשל מ"גוזז" שהכוונה לגזיזת צמר נלמד שאסור לתלוש שיערות, ציפורן וכו'. למידע מעבר אתה יכול לעשות חיפוש קצר בגוגל ותלמד יותר.
אוקיי, תודה רבה, אני בהחלט אבדוק את העניין.
החוקים שאתה מכיר היום כמו איסור הדלקת חשמל או נסיעה באוטו נקבעו מן הסתם בעת החדשה ע"י רבנים שהתאימו את ציווי התורה וחז"ל לימים המודרנים. מן הסתם בזמן הגמרא לא היה חשמל ולכן הצטרכו הרבנים לברר ולבדוק את הדברים המודרניים באם הם עוברים על איסור כלשהו.
בדיוק מה שאני אומר, הם נקבעו ע"י רבנים, אבל מי קבע שהם צודקים? הרי הם רק בני אדם, חכמים ככל שיהיו.
אולי הם טועים?
-
כל העבודות שעשו במשכן אסורות בשבת, כל "הדברים הקטנים" זה נגזרות של הפעולות האלה.
-
אם אני נגיד נוסע בשבת, אני לא מרגיש שאני עובד או מתאמץ, אני תכלס יושב ומסתכל על הכביש ועל הנוף, כמו שאני הולך או כמו שאני רוכב על סוס, רק הרבה יותר מהר.
גם רכיבה על בהמה אסורה.
אוקיי, אז מי קבע איפה עובר הגבול? מלאכה הרי זה כללי, מבחינתי עבודה נחשבת אצלי כמלאכה.
כל השאר זה לנפש.
לכן לא אתה קובע אלא חכמי הגמרא קבעו מה הן המלאכות המדוברות.
באנרגיה סולרית (וגם באנרגיה מהרוח) אין ניצוץ, לא לפי מה שידוע לי לפחות.
תחשוב רגע לפני שאתה כותב. זה לא משנה תהליך היצור של החשמל אם הוא מיוצר בשריפת פחם או שמיותר ע״י טורבינות שמסתובבות ע״רוח או מים או שהוא מיוצר ע״י קליטת אנרגית השמש, החשמל שמגיע אליך הביתה הוא אותו חשמל. כשאתה בביתך מדליק את המתג נוצר ניצוץ בהדלקה וזה איסור ״מבעיר״.
אוקיי, תודה רבה, אני בהחלט אבדוק את העניין.
בדיוק מה שאני אומר, הם נקבעו ע"י רבנים, אבל מי קבע שהם צודקים? הרי הם רק בני אדם, חכמים ככל שיהיו.
אולי הם טועים?
-
גם רכיבה על בהמה אסורה? אפשר קישור או הפניה לכל האיסורים האלו?
וכשאני לוחץ על המתג לא ראיתי שנוצר ניצוץ, אני תכלס סוגר מעגל חשמלי, הפעם היחידה שראיתי שהיה ניצוץ זה כשהיה קצר.
-
גם רכיבה על בהמה אסורה? אפשר קישור או הפניה לכל האיסורים האלו?
וכשאני לוחץ על המתג לא ראיתי שנוצר ניצוץ, אני תכלס סוגר מעגל חשמלי, הפעם היחידה שראיתי שהיה ניצוץ זה כשהיה קצר.
תשאל חשמלאי.
אם הוא יגיד לך שמעורב ניצוץ בפעולה, אזי שזה אסור (זה בגדר הבערת אש).
-
תשאל חשמלאי.
אם הוא יגיד לך שמעורב ניצוץ בפעולה, אזי שזה אסור (זה בגדר הבערת אש).
אני לומד הנדסת חשמל, כשאני אגיע למעבדות אני אבדוק את זה =)
-
גם רכיבה על בהמה אסורה? אפשר קישור או הפניה לכל האיסורים האלו?
וכשאני לוחץ על המתג לא ראיתי שנוצר ניצוץ, אני תכלס סוגר מעגל חשמלי, הפעם היחידה שראיתי שהיה ניצוץ זה כשהיה קצר.
מן הסתם אתה לא רואה את הניצוץ. קישור אני לא יודע לתת לך אבל אם זה ממש מעניין אותך לך לבית הכנסת ותבקש ילקוט יוסף הלכות שבת ותעיין קצת במלאכות ובתולדות או שתמיד אתה יכול לגגל את הנושא.
-
יש ניצוץ אין ניצוץ, צריכת חשמל בשבת גורמת לשריפת פחם (לצערנו ע"י יהודים).
-
יש ניצוץ אין ניצוץ, צריכת חשמל בשבת גורמת לשריפת פחם (לצערנו ע"י יהודים).
אוקיי, נגיד וזה לא נעשה באופן אוטומטי ע"י מכונה...ואם האנרגיה הביתית שלי מבוססת על אנרגיה סולרית מהשמש ולא כתוצאה של שריפת פחם?
-
אוקיי, נגיד וזה לא נעשה באופן אוטומטי ע"י מכונה...ואם האנרגיה הביתית שלי מבוססת על אנרגיה סולרית מהשמש ולא כתוצאה של שריפת פחם?
אתה צריך להבין שרובנו כאן לא מבינים בזה (אנרגיה סולארית וכדומה).
אם אתה חושב שיש לך בסיס טוב לטענות שלך קח את השאלה הזאת לרב ותבקש תשובות (למרות שנראה לי שהשמש בעצמה גורמת לבעירה, לא?).
מי יודע? אולי פסק הלכה עדכני יגיע בזכותך :old_azn:
-
אתה צריך להבין שרובנו כאן לא מבינים בזה (אנרגיה סולארית וכדומה).
אם אתה חושב שיש לך בסיס טוב לטענות שלך קח את השאלה הזאת לרב ותבקש תשובות (למרות שנראה לי שהשמש בעצמה גורמת לבעירה, לא?).
מי יודע? אולי פסק הלכה עדכני יגיע בזכותך :old_azn:
חחחחחחח...כן, היא בוערת, אבל כל הזמן =)
אנרגיה סולרית מנצלת רק את החום שאפשר להפיק ממנה.
ואני בהחלט אשאל את הרב על זה, תודה רבה בכל מקרה.
-
האיסור בהפעלת חשמל הוא לא בגלל הניצוץ, אלא בגלל סגירת מעגל חשמלי שזה גם בונה וגם מכה בפטיש (תולדות של אבות המלאכה האלו).
טורח הקראי ומזכיר לנו השכם והערב שהתורה ציוותה אותנו לבל נוסיף או נגרע ממצוות ה'. לכן אישי הקראי, אין בסמכותך לגרוע ממצוות השבת אך ורק בגלל שקשה לך. התירוץ הדחוק של "זה לא עבודה" איננו קביל מכמה סיבות.
א. התורה וחוקיה תקפים לדורות. אלה לא המלצות שנכתבו על תנאי וסיבה כאשר אם הסיבה בטלה המצווה בטלה איתה. המצוות שרירות וקיימות תמיד גם אם נראה לך שבטלה הסיבה.
ב. לסכם את כל ענייני מצוות השבת המורכבים, העמוקים והנפלאים במילה אחת, "לנוח", זה פשוט עוול כלפי השבת. למצוות השבת טעמים רבים וסודות עמוקים. עניין המנוחה האישית הוא סיבה אחת קטנה. וכאמור, אתה לא מקיים מצוות בגלל סיבה אלא בגלל שה' אמר. ומה שנכתב בתורה, נכתב לדורות ללא סייג ותנאי.
ג. ושמרו בני ישראל את השבת. לעשות את השבת לדורותם ברית עולם. ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם.
כתוב מפורשות בתורה שניתנה לנו מפי הגבורה שבני ישראל ישמרו את השבת לדורותם. לא כל עוד מקוששים עצים ומבעירים אותם בעמל באבן צור. לא כל עוד הקציר נעשה באמצעות החרמש והיין על ידי דריכה בגת.
לדורותם. לכל הדורות. ברית עולם. כל עוד העולם עומד על תילו. אות היא... לעולם. לעולם...
ד. כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש.
אחד מענייני שמירת השבת הוא מתן עדות על מעשה בראשית. כל עוד אנחנו שומרים את השבת כהלכתה, אנחנו מעידים שהעולם נברא בשישה ימים ובשביעי ה' שבת. אות היא לעולם, כל עוד העולם שנברא בשישה ימים קיים.
לכל אותם שטוענים שהיום להדליק אור זו לא עבודה. כאשר ה' ברא עולם ומלואו בעשרה מאמרות ובשישה ימים. כמה קשה הוא עבד? כלום יש טורח ועמל לפניו?
אני מבטיח לכם רבותי, שאתם עמלים יותר להדליק את האור בהינף יד, מאשר עמל הקב"ה לברוא שמים וארץ.
ובתום ששת הימים נח ה' וקרא ליום השביעי שבת.
מי שלא שומר שבת בגלל שזה לא עבודה קשה מבחינתו, טוען בעצם שה' קרע את ישנבו כדי לברוא את העולם. היתכן?
נ.ב. מציאותי. לא מרגיש לך קצת רע לטעון יחד עם הקראי ?
-
לא, כי הטיעון שלי הוא אחר, אני בעד לשמור שבת, אני פשוט רוצה להבין את הרעיון שמאחורי זה ואם זה עדיין תקף לזמן שלנו עם הטכנולוגיה.
ואתה אומר שזה היה יותר קל לקב"ה לברוא את העולם הזה מאשר שלנו יותר קל ללחוץ על הכפתור שמדליק את האור, אבל אם כך אתה יכול להגיד שגם לקום בבוקר מהמיטה זה יותר קשה ממה שהקב"ה עשה, כי בשבילו זה כלום, אז אסור גם לקום מהמיטה.
אתה מבין, אני רוצה להבין מה זה אומר לשמור שבת ומה הרעיון שמאחורי זה, אני מבין את החשיבות של מנוחה בשבת, השאלה אם מה שאנחנו עושים כעת זה למה שהתכוון ה' כי הזמנים השתנו והכל השתנה מקצה לקצה.
-
אז ככה.
דבר ראשון, הבסיס לשמירת התורה והמצוות זה ההבנה שאנחנו לא תמיד יכולים להבין את טעמי המצוות. לפעמים אפשר לתת לנו חצי טעם משהו שמתקבל על הדעת, כדי לעזור לנו להבין מעט. על קצה המזלג.
יש כמה רעיונות בסיסיים בשמירת השבת.
א. מנוחה אישית. כאשר אדם לא עובד כל הזמן עד שהוא מתחרפן מרוב עבודה.
ב. "למען ינוח שורך וחמורך". כשאתה לא נח בשבת כהלכה, בסופו של דבר, אחרים לא נחים כהלכה. אתה אומר... אז מה ? אני מדליק את האור? אני נוסע לים, אני יוצא ללונה פארק...
בשביל כל זה יש אנשים שצרכים לעבוד גם בשבת. להחזיק את החשמל, מצילים וצוות בחוף הים, מוכרים בחנויות ובקיוסקים, מפעילים וכו'...
כאשר שומרים שבת כהלכתה, כולם, כל היהודים, ואפילו העבדים של היהודים, נחים היטב.
ג. עניין רוחני. זה לא רק יום שבו לא עובדים. זה יום שבו נותנים את הדעת על שלטונו של ה' על העולם. הוגים בתורתו. יש מושג של "חציו לכם וחציו לה'". שחלק מהעניין בשבת זה "לכם". כלומר, להנות מן השבת בשינה, באוכל טוב ודברים. וחציו "לה'". להתפלל, ללמוד, לשיר זמירות שבת וכו'.
ד. ברית בין ה' לעם ישראל.
ה. עדות למעשה בראשית. בכך אנחנו מעידים שאנחנו מאמינים שה' ברא את העולם בשישה ימים וביום השביעי שבת.
דבר שני. כמו שהבנת, אפילו מצד הרעיון של "לנוח", אם אתה מסתכל על זה טיפה יותר לעומק, אתה רואה שגם היום זה תקף. אבל כמו שהסברתי בתגובה הקודמת שלי, את השבת אנחנו מצווים לקיים לכל הדורות. לעולם. אם אנחנו מאמינים שה' ברא את העולם ויודע מראש מה יקרה עד סוף העולם, אנחנו מאמינים שה' ידע שתהיה התפתחות טכנולוגית ולמרות זאת, ואולי דווקא בגלל זאת, הזהיר אותנו כי זה לעולם.
דבר שלישי. אני אומר שיותר קל לקב"ה לברוא את העולם מאשר לנו ללחוץ על הכפתור. זה לא אומר שמה שיותר קשה לנו מה' אסור. זה אומר דבר אחר לגמרי.
זה אומר שזה לא קשור לקל או לקשה. זה קשור רק למה שה' אסר עלינו או התיר לנו.
גם בזמן התורה היה אסור להוציא תפוח מרשות היחיד לרשות הרבים. והרי זה לא עבודה קשה.
גם בזמן התורה היה מותר לך לעשות רונדלות ברגל בתוך העיר עד שתיפול מהרגליים. אבל להתרחק מהעיר יותר מאלפיים אמה, אסור.
למסקנה, לא מה שקשה או קל קובע, כי אם מה שכתוב בתורה. חלק מאבות המלאכה אינם מהווים מלאכות קשות. הכותב.. מי שכותב אפילו שתי אותיות... מי שמכבה אש... כל כך קשה ? לא.
דבר אחרון. להבין מה זה אומר לשמור שבת, זה אומר לשבת וללמוד את ההלכות שבשבת וגם לרכוש המון ידע אחר ביהדות. גם אני לא מבין המון דברים. אבל אני יודע שזה מה שה' ציווה וזה מה שהוא התכוון.
איך אני יודע שהוא התכוון? מהסיבה שכתבתי לעיל. אני בטוח שה' ידע שתהיה התפתחות טכנולוגית או כל מה שלא יקרה... הוא כתב את התורה לעולם. ולעולם התורה מחייבת.
מקור מספר דברים. חיפשתי במיוחד את הפסוק הזה ומצאתי דברים מעניינים.
ואמר הדור האחרון בניכם אשר יקומו מאחריכם והנכרי אשר יבא מארץ רחוקה וראו את מכות הארץ ההוא ואת תחלאיה אשר חלה יהוה בה כב גפרית ומלח שרפה כל ארצה לא תזרע ולא תצמח ולא יעלה בה כל עשב כמהפכת סדם ועמרה אדמה וצביים [וצבוים] אשר הפך יהוה באפו ובחמתו כג ואמרו כל הגוים על מה עשה יהוה ככה לארץ הזאת מה חרי האף הגדול הזה כד ואמרו על אשר עזבו את ברית יהוה אלהי אבתם אשר כרת עמם בהוציאו אתם מארץ מצרים כה וילכו ויעבדו אלהים אחרים וישתחוו להם אלהים אשר לא ידעום ולא חלק להם כו ויחר אף יהוה בארץ ההוא להביא עליה את כל הקללה הכתובה בספר הזה כז ויתשם יהוה מעל אדמתם באף ובחמה ובקצף גדול וישלכם אל ארץ אחרת כיום הזה כח הנסתרת ליהוה אלהינו והנגלת לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת
הנה פה מנבא משה איך יקום דור. הדור שלנו. והארץ תישטף בנכרים שיבואו מארצות רחוקות כמו סין וסודן ורוסיה, ויהיה פה ברדק שלם. ויקום קראי וישאל אותנו למה האלוהים מעניש אותנו עד כדי כך.
ועונה משה ומונה כמה סיבות. עם ישראל עוזב את אלוהיו, עוזב את בריתו עם ה' והולך לחפש לו אלוהים אחרים. כמו ג'סטין ביבר או הפח הגדול.
הנסתרות לה' אלוהינו. רק הוא יודע מה יקרה. והנגלות לנו ולבנינו עד עולם. בכל דור ודור נגלים לנו, ויגלו לבנינו עו דברים שה' ידע וכתב בתורה ופתאום אנחנו מוצאים איזכור לזה...
הנה בריתו של ה'. אחת מהן. ברית השבת. אסור לנו לנטוש אותה. אם אין לנו ברית עם ה', למה שה' יגן עלינו ? (לתשומת לבו של הקראי והשואה היקרה ללבו).
-
לא, כי הטיעון שלי הוא אחר, אני בעד לשמור שבת, אני פשוט רוצה להבין את הרעיון שמאחורי זה ואם זה עדיין תקף לזמן שלנו עם הטכנולוגיה.
ואתה אומר שזה היה יותר קל לקב"ה לברוא את העולם הזה מאשר שלנו יותר קל ללחוץ על הכפתור שמדליק את האור, אבל אם כך אתה יכול להגיד שגם לקום בבוקר מהמיטה זה יותר קשה ממה שהקב"ה עשה, כי בשבילו זה כלום, אז אסור גם לקום מהמיטה.
אתה מבין, אני רוצה להבין מה זה אומר לשמור שבת ומה הרעיון שמאחורי זה, אני מבין את החשיבות של מנוחה בשבת, השאלה אם מה שאנחנו עושים כעת זה למה שהתכוון ה' כי הזמנים השתנו והכל השתנה מקצה לקצה.
עזוב אותך מהם להתווכח איתם זה כמו לדבר עם הקיר לא משנה כמה אתה צודק והם טועים הם עדיין הם ילכו עם הראש בקיר חושבים שהם תמיד צודקים והם החכמים מתי שהם יוצאים הכי בורים וטפשים
-
עזוב אותך מהם להתווכח איתם זה כמו לדבר עם הקיר לא משנה כמה אתה צודק והם טועים הם עדיין הם ילכו עם הראש בקיר חושבים שהם תמיד צודקים והם החכמים מתי שהם יוצאים הכי בורים וטפשים
O0 ;D :laugh: :::D
-
ודבר אחד אחרון...
:P כמו שאמרנו כשהיינו ילדים. אונה לך! :P :P
-
שמעתי שבתל אביב רוצים לעשות תחבורה ציבורית בשבת. שלא לדבר ששם אין הדרת נשים. לבעלי זיכרון חלש זוכרים את הזמרת עפרה חזה ? זה כל הכבוד לה ששרה את השיר ''שמור עלינו כמו ילדים'' אבל ברגע שהיו לה הרבה חברים ומעריצים במקום חברות. היא נפגשה בארבע עניים עם המון גברים, הלכה עם הרבה גברים וישבה במסעדות עם הרבה גברים. עד שנפטרה ממחלת מין. כשמזלזלים ב''הדרת נשים'' במי מזלזלים ? בתורה או בעצמנו ?
-
בעלה של עפרה חזה הדביק אותה באיידס,היא היתה צנועה וחסודה לפני שנשאה.אין דבר רע בלשבת במסעדה.
-
זה לא משנה עם עפרה חזה כן או לא...הפרדה בין גברים לנשים עד היום לא העלתה חיסרון אחד לעומת האלטרנטיבה שהוכיחה לנו כמה ה״נאורות״ כשלה.
-
אסור לנסוע בשבת שמצאנו אצל נחמיה יט וַיְהִי כַּאֲשֶׁר צָלְלוּ שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם לִפְנֵי הַשַּׁבָּת וָאֹמְרָה וַיִּסָּגְרוּ הַדְּלָתוֹת וָאֹמְרָה אֲשֶׁר לֹא יִפְתָּחוּם עַד אַחַר הַשַּׁבָּת וּמִנְּעָרַי הֶעֱמַדְתִּי עַל-הַשְּׁעָרִים לֹא-יָבוֹא מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. כ וַיָּלִינוּ הָרֹכְלִים וּמֹכְרֵי כָל-מִמְכָּר מִחוּץ לִירוּשָׁלִָם פַּעַם וּשְׁתָּיִם. כא וָאָעִידָה בָהֶם וָאֹמְרָה אֲלֵיהֶם מַדּוּעַ אַתֶּם לֵנִים נֶגֶד הַחוֹמָה אִם-תִּשְׁנוּ יָד אֶשְׁלַח בָּכֶם מִן-הָעֵת הַהִיא לֹא-בָאוּ בַּשַּׁבָּת. {ס} כב וָאֹמְרָה לַלְוִיִּם אֲשֶׁר יִהְיוּ מִטַּהֲרִים וּבָאִים שֹׁמְרִים הַשְּׁעָרִים לְקַדֵּשׁ אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת גַּם-זֹאת זָכְרָה-לִּי אֱלֹ-הַי וְחוּסָה עָלַי כְּרֹב חַסְדֶּךָ. {פ} מצאנו שאסור לנסוע בשבת, אצל ספר נחמיה ''לֹא-יָבוֹא מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת''. או שהכוונה לאיסור סחורות בלבד כי גם כתוב וַיָּלִינוּ הָרֹכְלִים וּמֹכְרֵי כָל-מִמְכָּר מִחוּץ לִירוּשָׁלִָם פַּעַם וּשְׁתָּיִם. כך שמצאנו מילים כגון- הָרֹכְלִים, וּמֹכְרֵי כָל מִמְכָּר. כך לפי מה שהבנתי מזה מותר לעשות כל מלאכה כל עוד אין בזה איזה שלמונים. דבר אחר אסור לעשן בשבת כמו שכתוב בשמות פרק לה פסוק ג: לֹא-תְבַעֲרוּ אֵשׁ, בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם, בְּיוֹם, הַשַּׁבָּת. {פ}
-
אסור לנסוע בשבת שמצאנו אצל נחמיה יט וַיְהִי כַּאֲשֶׁר צָלְלוּ שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם לִפְנֵי הַשַּׁבָּת וָאֹמְרָה וַיִּסָּגְרוּ הַדְּלָתוֹת וָאֹמְרָה אֲשֶׁר לֹא יִפְתָּחוּם עַד אַחַר הַשַּׁבָּת וּמִנְּעָרַי הֶעֱמַדְתִּי עַל-הַשְּׁעָרִים לֹא-יָבוֹא מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. כ וַיָּלִינוּ הָרֹכְלִים וּמֹכְרֵי כָל-מִמְכָּר מִחוּץ לִירוּשָׁלִָם פַּעַם וּשְׁתָּיִם. כא וָאָעִידָה בָהֶם וָאֹמְרָה אֲלֵיהֶם מַדּוּעַ אַתֶּם לֵנִים נֶגֶד הַחוֹמָה אִם-תִּשְׁנוּ יָד אֶשְׁלַח בָּכֶם מִן-הָעֵת הַהִיא לֹא-בָאוּ בַּשַּׁבָּת. {ס} כך לפי מה שהבנתי מזה מותר לעשות כל מלאכה כל עוד אין בזה איזה שלמונים. דבר אחר אסור לעשן בשבת כמו שכתוב בשמות פרק לה פסוק ג: לֹא-תְבַעֲרוּ אֵשׁ, בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם, בְּיוֹם, הַשַּׁבָּת. {פ}
לא בגלל זה אסור לסוע. אסור לסוע בגלל האש שבמנוע. איסור מסחר זה משהו אחר.
-
מי קבע שאסור לנסוע בשבת? או שאסור להדליק אור? או שאסור לחתוך את הנייר טואלט? או כל שטות אחרת שהומצאה בזמן האחרון ע"י אנשים?
כתוב "לא תעשה כל מלאכה" לא? ומלאכה במובן הזה זאת עבודה, אסור לעבוד.
זאת אומרת שצריך להפסיק את כל העבודה שעושים ביום יום ומקדישים זמן לעצמך ולמשפחה שלך.
למה שאני לא אקח אותם לטיול בטבע? הרי אני לא עובד ואני לא מקבל על זה כסף, זה בילוי משפחתי בזמן היחידי שאפשר...
אולי מותר להדליק אור בשבת ואולי מותר להדליק תנור בשבת כי בתורה לא מוזכרים כלי חשמל. רק כדי להחמיר ולא לגעת בכלי חשמל בשבת. חושבים שלא היו כלי חשמל בתקופת התנ''ך ? אז יש בידכם טעות גדולה !! תקראו http://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery תקראו http://www.smith.edu/hsc/museum/ancient_inventions/battery2.html תקראו http://patentpending.blogs.com/patent_pending_blog/2004/10/the_baghdad_bat.html תקראו http://www.world-mysteries.com/sar_11.htm תקראו http://2ndinformation.blogspot.com/2011/01/5-penemuan-kuno-yang-sampe-sekarang.html תקראו http://ancientcivilizationss.com/ancient-astronaut-theory/ ראו http://3.bp.blogspot.com/_pEfVJ93Cwa8/Su0cAY7ua6I/AAAAAAAACB4/byQVNNwgqB0/s1600/hieroplanes.jpg ראו http://c0021553.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/wp-content/uploads/2009/03/avionescol02_09.jpg
-
גברת דנה, עמך השמיכה, אבל אם יורשה לי, אמליץ בפנייך על עימוד וסידור של התוכן במרווחים ומקטעים. זה מקל על העין ועל ההתמקדות בכל משפט וקישור לגופו.
בהצלחה.
-
גברת דנה, עמך השמיכה, אבל אם יורשה לי, אמליץ בפנייך על עימוד וסידור של התוכן במרווחים ומקטעים. זה מקל על העין ועל ההתמקדות בכל משפט וקישור לגופו.
בהצלחה.
מסכים...זה הרבה יותר נוח לקרוא ככה.