כתב נושא: פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?  (נקרא 4930 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« ב- : אוקטובר 19, 2007, 14:09:57 »
למה אברהם אבינו אינו מנהל משא ומתן עם החוטפים של לוט?
מה  ניתן ללמוד לימינו, מההתנהגות של אברהם אבינו?


פרשת לך לך מגלה לאור העולם את ראשון האבות: אברהם אבינו. אברהם אבינו מתנהג בצורה מופתית, במיוחד במלחמתו נגד ארבעת המלכים. אברהם אבינו רוצה לחנך את הדורות הבאים, איך להילחם באויבי ישראל. לאחר חטיפת לוט, אברהם אבינו מגיב בצורה חריפה עד כדי כך שהוא מוכן למסור את נפשו למען שחרורו.

למעשה המלחמה נגד ארבעת המלכים איננה מלחמה פרטית כדי לשחרר בן משפחה, אלא זו מלחמת חובה לקידוש שם שמים בעולם.

נמרוד המכונה בפרשתנו- אמרפל מלך שנער, מנסה פעם נוספת להמריד את העולם נגד הקב"ה ונציגו: אברהם אבינו.

"אמרפל שמו ולמה נקרא שמו נמרוד שהמריד את כל העולם כולו עליו במלכותו" (עירובין נג/א).

על פי המדרש תנחומא, זו הפעם הראשונה מבריאת העולם ועד היום, שמתקיימת מלחמה בין עמים. נמרוד וחבריו יצאו למלחמה נגד חמשת המלכים במטרה להפסיק את המרד ולייצב את שלטונם בארץ כנען.

למלחמה הזאת יש מטרה נוספת, פחות גלויה: להשמיד את  אברהם אבינו, וכך לעכב את לידת עם ישראל. הקב"ה העניש את נמרוד ושאר המלכים כאשר הם נפלו בידי אברהם אבינו ושלוש מאות ושמונה עשרה חניכיו.

"חרב פתחו רשעים וגו' אלו ארבעה מלכים אמרפל וחביריו שעדיין לא היתה מלחמה בעולם באו אלו ופתחו בחרב ועשו מלחמה אמר להם הקב"ה אתם פתחתם בחרב להפיל עני ואביון חרבם תבא בלבם עמד אברהם והרגם" (תנחומא לך לך ז).

אברהם אבינו יצא להילחם בארבעת המלכים, כי הוא הבין שחטיפת לוט אינה העיקר, אלא מדובר בקריאת תיגר נגד הקב"ה. אברהם אבינו נלחם נגד ארבע מדינות, עם שלוש מאות ושבע עשרה חיילים. אברהם אבינו מוכן למסור את נפשו, כדי להפסיק את החילול השם.

למעשה, מטרת המלחמה  הייתה להרוג את אברהם, כמו שכתוב במדרש: " ויהי בימי אמרפל (בראשית יד) מה צער היה שם? עשו מלחמה להרוג לאברהם אבינו" (מדרש תנחומא שמיני,ט).

אברהם אבינו מלמד את צאצאיו, איך להתייחס לאויבים המחללים את שם שמים.

אברהם אבינו אינו מנהל משא ומתן להשגת שלום עם אויבים, החוטפים יהודים. הוא יוצא למלחמת חורמה נגד החוטפים, למרות שכוחו הצבאי מוגבל מאוד. אברהם אבינו מוסר את נפשו כדי  להגן על  הכבוד של הקב"ה ולמען השכנת השכינה  בעולם. למעשה ארבעת המלכים רצו להרחיק את השכינה מהעולם הזה. ב"ה אברהם אבינו ניצח את כולם והוריד את השכינה מהרקיע השביעי לשישי.

כמו שכתוב:" עמדו אמרפל וחבריו נסתלקה מן הששי לשביעי עמד אברהם וסגל מעשים טובים נמשכה השכינה מן שביעי לששי" (מדרש תנחומא פקודי פרק ו).

מלשון הפסוק המתאר את הניצחון, ניתן לראות ששחרור לוט לא היה במרכז המלחמה, כי שמו הוזכר כאירוע שולי לאחר לקיחת השלל. כמו שכתוב:"וישב את כל הרכוש וגם את לוט" (יד,טז).

מיד לאחר הניצחון שלא על דרך הטבע, אברהם אבינו בא להודות לה' בירושלים- הנקראת שלם מלשון שלמות.  כמו שכתוב: "ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין והוא כהן לאל עליון" (בראשית יד,יח).

 רש"י מפרש שהלחם והיין הם רמז  למנחות ולנסכים, שעם ישראל יקריב  בעתיד בבית המקדש.

נראה לומר, שלאחר ניצחון על אויבינו המנסים לדחוק את השכינה מהעולם, נזכה להקריב קרבנות בבית המקדש.

אברהם אבינו הראה לנו את הדרך, איך להתנהג עם אויבים המתגרים בהקב"ה ומחללים את שמו. המוסלמים מנהלים נגדנו מלחמת קודש (ג'יאד), החוטפים קוראים את עצמם חיילי ה' (חיזבוללה), למה אין אנחנו  קוראים את המציאות כפי שהיא באמת?

מספיק להתבזות בשיחות סרק ומשאי ומתנים משפילים. עלינו לפקוח את עינינו ולהתנהג כמו אברהם אבינו ולהילחם בעוז ובגבורה נגד  מחללי שם שמים. אין מקום למשא ומתן כאשר יש חילול השם.

בע"ה בקרוב נביס את כל אויבינו בקרוב, נחזיר את השכינה בציון ונבנה את בית המקדש השלישי בב"א.


סרט וידאו על המאמר http://www.youtube.com/profile?user=mikeben98

עז77

  • אורח
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #1 ב- : אוקטובר 19, 2007, 14:44:02 »
מרתק, לא יכלתי להפסיק לגמוע את החכמה המובאת בפנינו - תודה רבה ושבת שלום ומבורך שיהיה לנו

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #2 ב- : אוקטובר 19, 2007, 15:00:54 »
וכמובן שכל הברכות מגיעות לשמואל בן חמו, שדואג לכתוב בשבילנו את המאמר על פרשת השבוע באור הרעיון היהודי.

Aaron

  • אורח
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #3 ב- : אוקטובר 19, 2007, 15:02:17 »
יישר כח, מרתק  O0

עז77

  • אורח
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #4 ב- : אוקטובר 19, 2007, 15:05:34 »
וכמובן שכל הברכות מגיעות לשמואל בן חמו, שדואג לכתוב בשבילנו את המאמר על פרשת השבוע באור הרעיון היהודי.

הוא חבר בפורום? אם לא, זו העת - שהוא וכל היהודים הצדיקים מהישיבה הנפלאה הזו יצטרפו אלינו
« עריכה אחרונה: אוקטובר 19, 2007, 15:06:17 על ידי עֹז77 »

מנותק oferst

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1000
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #5 ב- : אוקטובר 19, 2007, 15:06:02 »
יפה מאד.
באמת היה מעניין :).

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #6 ב- : אוקטובר 19, 2007, 15:15:58 »
אני מתאר לעצמי שאברהם לא היה חתום על אמנות ז'נבה, ואף פרופסור לפילוסופיה מוסרנית לא חיבר לכוחותיו קוד אתי להתנהגות במלחמה.
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #7 ב- : אוקטובר 19, 2007, 15:18:35 »
אני מתאר לעצמי שאברהם לא היה חתום על אמנות ז'נבה, ואף פרופסור לפילוסופיה מוסרנית לא חיבר לכוחותיו קוד אתי להתנהגות במלחמה.

אבל למלכי סדום היו לא מעט יועצים אסטרטגיים, מחברי קודים אתיים, עורכי דין ושופטים.
עובדה - הם הפסידו במלחמה.

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #8 ב- : אוקטובר 19, 2007, 15:29:30 »
ברגע ששיקול "מוסרי" לא מהווה חלק ממערכת השיקולים, ממילא זה טקטיקה מול טקטיקה, חייל מול חייל, אסטרטגיה מול אסטרטגיה, וסד"כ מול סד"כ כמו כל מלחמה נורמלית שאין בה שיקולים שלא ממין העניין, ומעל הכל היה לעזר, סיעתה דשמיא.
ואני מזכיר לך שהם היו ארבעה ערי מדינה שנצחו לפני המסע של אברהם, 5 מלכים (ערי מדינה).
« עריכה אחרונה: אוקטובר 19, 2007, 15:30:34 על ידי נץ וגאה בזה »
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #9 ב- : אוקטובר 19, 2007, 15:59:24 »
עוד דבר תורה נפלא ששמעתי מהדרשן הרב שלמה לוינשטיין:

בפרשתינו כתוב על אברהם ולוט, "וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו, וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ"

ונשאלת השאלה, מה פתאום הארץ לא יכולה לשאת את אברהם ואת לוט?

ועוד שאלה נשאלת, מה הקשר בין הפסוקים המדברים על אברהם ועל לוט לכנעני ולפריזי המוזכרים כבדרך אגב בסוף?

אלא, שמובא בגמרא: "ארץ צבי כתיב בה, מה צבי זה אין עורו מחזיק את בשרו, אף ארץ ישראל, בזמן שיושבין עליה רווחא, ובזמן שאין יושבין עליה גמדא" (גיטין נז.)
משמע, שכשפושטים את העור של הצבי, עורו מתכווץ עד כדי כך שפשוט אי אפשר להאמין שהעור הזה הכיל את הצבי.

מכאן, רואים שמוכח מהמקרא למה באמת אברהם ולוט לא יכלו לשבת יחדיו! הרי כתוב "והכנעני והפריזי אז יושב בארץ" -
ארץ ישראל היא ארץ הצבי! כשהגויים יושבים בארץ ישראל, היא מתכווצת ולא יכולה להחזיק את היושבים בה, ואילו כשיהודים יושבים בארץ
היא מתרחבת ויכולה להחזיק הרבה יותר ממה שאפשר היה לדמיין.

בזמן המנדט התקיימה וועדת פיל של הבריטים ימ"ש, שניסו לברר לעצמם מה לעשות עם ארץ ישראל, והאם לאפשר ליהודים לעלות לארץ.
חקרו וחקרו המלומדים האנגלים ובסופו של דבר הגיעו למסקנה שהארץ לא יכולה להכיל יותר מ-600,000 איש ולכן הגבילו את ההעפלה היהודית.

היום חיים בארץ ישראל קרוב ל-6 מליון יהודים, כן ירבו...

עז77

  • אורח
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #10 ב- : אוקטובר 19, 2007, 16:01:54 »
עוד דבר תורה נפלא ששמעתי מהדרשן הרב שלמה לוינשטיין:

בפרשתינו כתוב על אברהם ולוט, "וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו, וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ"

ונשאלת השאלה, מה פתאום הארץ לא יכולה לשאת את אברהם ואת לוט?

ועוד שאלה נשאלת, מה הקשר בין הפסוקים המדברים על אברהם ועל לוט לכנעני ולפריזי המוזכרים כבדרך אגב בסוף?

אלא, שמובא בגמרא: "ארץ צבי כתיב בה, מה צבי זה אין עורו מחזיק את בשרו, אף ארץ ישראל, בזמן שיושבין עליה רווחא, ובזמן שאין יושבין עליה גמדא" (גיטין נז.)
משמע, שכשפושטים את העור של הצבי, עורו מתכווץ עד כדי כך שפשוט אי אפשר להאמין שהעור הזה הכיל את הצבי.

מכאן, רואים שמוכח מהמקרא למה באמת אברהם ולוט לא יכלו לשבת יחדיו! הרי כתוב "והכנעני והפריזי אז יושב בארץ" -
ארץ ישראל היא ארץ הצבי! כשהגויים יושבים בארץ ישראל, היא מתכווצת ולא יכולה להחזיק את היושבים בה, ואילו כשיהודים יושבים בארץ
היא מתרחבת ויכולה להחזיק הרבה יותר ממה שאפשר היה לדמיין.

בזמן המנדט התקיימה וועדת פיל של הבריטים ימ"ש, שניסו לברר לעצמם מה לעשות עם ארץ ישראל, והאם לאפשר ליהודים לעלות לארץ.
חקרו וחקרו המלומדים האנגלים ובסופו של דבר הגיעו למסקנה שהארץ לא יכולה להכיל יותר מ-600,000 איש ולכן הגבילו את ההעפלה היהודית.

היום חיים בארץ ישראל קרוב ל-6 מליון יהודים, כן ירבו...


פףףףףףףף.........ואוו - מדהים, מדהים מדהים מדהים

מנותק Altalena

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 339
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #11 ב- : אוקטובר 20, 2007, 22:05:51 »
ואיך אנחנו מקבלים את זה שאברהם ירד מן הארץ למצרים בגלל הרעב?

האם מזה ניתן ללמוד שמותר לרדת מהארץ בגלל סיבות כלכליות?

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #12 ב- : אוקטובר 20, 2007, 22:35:35 »
בגדול ישנם שלש סיבות שבשבילן מותר לרדת מהארץ:

1.) למצוא אישה (להתחתן).

2.) פרנסה (קשיים כלכליים).

3.) ללמוד תורה (הוי גולה למקום תורה, אבל היום זה לא רלוונטי שהרי מרכז התורה הוא פה בארץ ישראל היום, מחו"ל כבר כמעט ולא יוצא דבר).
« עריכה אחרונה: אוקטובר 20, 2007, 22:36:05 על ידי נץ וגאה בזה »
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #13 ב- : אוקטובר 20, 2007, 22:52:39 »
ואיך אנחנו מקבלים את זה שאברהם ירד מן הארץ למצרים בגלל הרעב?

האם מזה ניתן ללמוד שמותר לרדת מהארץ בגלל סיבות כלכליות?

רוב הפרשנים סוברים שלא היתה בכך בעיה, וגם מובאות סיבות עמוקות לכך שאברהם נצרך להוציא יקר מהזולל המצרי (לא נכנס לזה עכשיו).

אבל, מצאתי בזוהר (לך לך פ"א) דעה שבגלל שירד אברהם למצרים ללא רשות, השתעבדו בניו במצרים 400 שנים.

מנותק סבבתיק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1548
  • שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
פרשת לך לך: איך לשחרר את השבויים?
« להגיב #14 ב- : אוקטובר 21, 2007, 15:42:31 »
חזק וברוך!
אבל מתי לוט התגייר?
אל תירא ישראל אל תירא
כי גור אריה הלא אתה
ואריה אם יישאג,מי לא יירא,מי לא יירא?