בס"ד
רבי שמעון בר יוחאי אומר: כבוד ההורים גדול יותר מכבוד
השם יתברך. איך יתכן?
חז"ל בגמרא, מסכת קידושין דף ל' עמוד ב'.
תנו רבנן: נאמר "כבד את אביך ואת אימך" ונאמר "כבד את ה' מהונך". השווה הכתוב כיבוד
אב ואם לכיבוד המקום.
נאמר "איש אמו ואביו תיראו", ונאמר " את ה' אלוקיך תירא...". השווה הכתוב מורא אב ואם
למורא המקום.
נאמר "מקלל אביו ואמו מות יומת", ונאמר "איש איש כי יקלל אלוקיו ונשא חטאו". השווה
הכתוב קללת אב ואם לקללת המקום.
בירושלמי מובא, "תני רבי שמעון בר יוחאי אומר: גדול הוא כיבוד אב ואם שהעדיפו הקב"ה
יותר מכבודו". נאמר: "כבד את אביך ואת אימך" ועוד נאמר " כבד את השם מהונך". מה
פירוש המילה "מהונך"? אמרו חז"ל ממה שחל עלייך - ממה שיש לך. כיבוד השם יתברך
נכתב - מהונך, ממה שיש לך, אך כיבוד אב ואם אין הדבר משנה אם יש לך או אין לך, הכיבוד
נעשה בכל מצב - חייב לכבודם תמיד!. אך כפי שביארנו, כיבוד השם יתברך לא כך - למה?
רבי שמעון בר יוחאי אומר, אם אתה יכול להניח תפילין, לתת מעשר, להאכיל עניים ורעבים
וכו' וכו', אם יש לך - אתה חייב בכל אלו!, אבל אם אין לך, אתה לא חייב בכל אלו.
*חז"ל אומרים לנו: כל המצער את אביו ואמו, כאילו מצער
את השכינה. כיבדת את ההורים, אתה מכבד את הקב"ה.
ואילו ציערת חס ושלום את ההורים, ציערת את הקב"ה.
לימוד זה הנו לכבוד השם יתברך שיתן לכל הילדים את הכוח ואת הזכות לשמור מצווה גדולה
זו שהיא מצוות כיבוד אב ואם מהתורה וכן יקח מהם את מידת הכעס ובכך לא יכעסו על
הוריהם.
אמן ואמן!