יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי
שאלה לגבי ע"ז
האלקשי:
--- ציטוט של: דוקא_כך על אוגוסט 09, 2007, 19:56:29 ---(פרוש המכבי, ספר דברים, פרק ד)
אמונה
(כג) השמרו לכם פן תשכחו את ברית ה' אלקיכם ... ועשיתם לכם פסל תמונת כל אשר צוך ה' אלקיך. קשה, הרי היה צריך לומר "אשר צוך ה' אלקיך שלא לעשות"? אלא נראה שהפירוש הוא: שלא לעשות פסל או תמונה או שום ע"ז אפילו מהדברים אשר צוך ה' לעשות אותם, כלומר, מהדברים שאתה מקדש או מעריץ אותם, כגון בית המקדש, ספר תורה, או רב גדול בישראל, כי גם זה ע"ז. ומשום זה הוא ממשיך ואומר (פסוק כד) "כי ה' אלקיך אש אוכלה הוא, א-ל קנא". כלומר, עבודת ה' חייבת להיות בלעדית לה', ורק לו, והוא אינו סובל שום תחרות ושום שיתוף לעבודתו הבלעדית.
א. בביתי תלויה תמונה של גדול דורינו, הרה"ג מאיר כהנא זצוק"ל הי"ד, לא מפני שאני מעריץ אותו, אלא כדי ליידע את האורחים שלי מי הוא הרב שלי, וזה חשוב במיוחד כשמבקר אותי חבר חסיד או חרדי, למשל, שבביתו תלויה תמונה של הרבי מלובאוויץ' זצ"ל. האם עלי להסיר את התמונה של הרב כהנא, למרות שהכוונה מאחורי תלייתה אינה הערצה או סגידה או פולחן אישיות, אלא "סימון טריטוריה", ואפילו, באופן עקיף, לימוד תוכחה לאחי החסידים והחרדים שמבקרים בביתי?
ב. ה-avatar שאני משתמש בו הוא תמונה של בית המקדש, שוב, לא מכיוון שאני סוגד או מעריץ את האובייקט, אלא בעניין של אזכור ותוכחה. כולנו צריכים להתאבל על כך שבית המקדש עדיין לא נבנה (דור שבית המקדש בזמנו לא נבנה, כאילו שבזמנו בית המקדש נחרב), ולשאוף להביא את עמנו לקיים מצווה לאומית חשובה זו. האם אני צריך להסיר את ה-avatar הזה, למרות שהכוונה היא לא סגידה?
דוקא_כך
--- סוף ציטוט ---
חשוב להבין שפרוש המכבי הוא ספר פרשני, הוא לא בא לפסוק הלכה למעשה. יש הבדל ברור בין ספרי מוסר והשקפה לבין ספרי הלכה.
מבחינה הלכתית אין שום בעיה לתלות תצלום או תמונה של כל אובייקט שהוא, כוונת הרב שאין לעשות ע"ז בלבך מהאובייקטים הנזכרים,
כגון לסגוד לרב ללא מעצורים (כפי שלצערי קורה בחב"ד) או לכל אובייקט אחר, גם אם הוא חיובי במהותו. צריך לזכור שיש סיבה קדומה
אחת לכל מה שקיים בעולם והוא הבורא ברוך הוא.
אֹהד:
דווקא כך, הנה תשובתו של אותו הרב :
התורה נתנה לנו סתומה. בלי תורה שבעל פה לא ניתן לדעת למה התכוונה התורה במונח "תפילין" או במונח "תמונה". ישנה מסכת שלמה שנקראת מסכת עבודה זרה, ובה דנים רבותינו מה בגדר עבודה זרה ומה לא. למשל, אמרו רבותינו שפסל אשר חסר לו יד או רגל אינו נחשב עבודה זרה, כי לא קיימת עבודה זרה שכזו. חז"ל ידעו זאת ממסורה. כך שלהחזיק תמונת רב בחדר הוא דבר נכון ומקובל, ואין בזה כל בעיה כלל. (3) אישית, לא הייתי מציע לך להחזיק בחדר, לא תמונה של הרב כהנא ולא תמונה של הרבי מלובאוויטש
סבבתיק:
לא נראה ל ישזה דבר רע.
ההפך לשים תמונות של צדיקים בבית שלך רק יחזק אותך לקיים מצוות שאתה מסתכל בהם זה גורם לך לרצות לרצות אותם.
ואתה לא עובד אותם אתה פשוט מעריך את איך שהם למדו תורה ועשו מצוות.
הרי העובדה שאתה עושה את כל המצוות כמו שהצדיקים עשו אומרת שאתה מאמין באל אחד ויחיד.
הבעיה אם תתחיל לעבוד את התמונות האלה..
אֹהד:
--- ציטוט של: סבבתיק על אוגוסט 10, 2007, 02:58:24 ---לא נראה ל ישזה דבר רע.
ההפך לשים תמונות של צדיקים בבית שלך רק יחזק אותך לקיים מצוות שאתה מסתכל בהם זה גורם לך לרצות לרצות אותם.
ואתה לא עובד אותם אתה פשוט מעריך את איך שהם למדו תורה ועשו מצוות.
הרי העובדה שאתה עושה את כל המצוות כמו שהצדיקים עשו אומרת שאתה מאמין באל אחד ויחיד.
הבעיה אם תתחיל לעבוד את התמונות האלה..
--- סוף ציטוט ---
לדעתי יותר חשוב להחזיק את הספרים של אותם הרבנים בבית מאשר את תמונתם, אז אם אני אי פעם אשים תמונה של רב בבית (ואני בטוח במאה אחוז, שאני לא) אני אהיה חייב להחזיק בספריו קודם כל, כי מה שחשוב הוא משנתם ומורשתם, לא הזקן, הפאות ואיך שהם נראים .
דוקא_כך:
תודה, האלקשי.
שמעתי פרוש מאוד מעניין על חטא העגל, שכנראה מבוסס על מדרש---השור הוא אחת החיות שנושאות את כסא הכבוד, וכשהקב"ה התגלה לפני בני ישראל על הר סיני, התגלה גם כסא הכבוד והחיות. כשמשה והשכינה התעכבו לרדת, בני ישראל החלו לפחד ולאבד אמונה, ודרשו מאהרן שיכין צלם בדמות עגל. הם ידעו שהחיות אינן א-לקים, אבל כדי להפיג את חששותיהם וכדי לחזק את אמונתם, הם רצו סמל כלשהו שקשור לה'---פסל בדמות חיה שנושאת את כסא הכבוד---הכוונה בדרישה לפסל היתה כביכול חיובית. ובכל זאת, מההסבר שמופיע בפרוש המכבי, אפשר להבין מדוע זה נחשב לחטא חמור של ע"ז. אל תהי צדיק הרבה יותר מבוראך.
זה מזכיר לי את המדרש על חטא אדם וחוה. אדם ידע היטב את האיסור על אכילת פרי עץ הדעת, אולם הוא רצה לקדש שם שמיים ולהתעלות מעל המדרגה של מלאכים בזכות אכילה מפרי עץ הדעת והשגת היכולת לבחור בין טוב ורע ועמידה בפיתויים. ומצד שני חז"ל (?) מלמדים שיכולת הבחירה בין טוב ורע ניתנה לנו ע"י א-לקים, כלומר, הקב"ה התכוון מלכתחילה שאדם יחטא ובכך יעניק לאנושות את יכולת הבחירה? אז אם כך, מדוע להעניש אותו בגירוש מגן-עדן והטלת קללה על האדמה שתצמיח לו קוץ ודרדר?
אולי הלקח מכל זה הוא כפי שצטטתי למעלה, אל תהי צדיק הרבה יותר מבוראך. הדרך לגהינם רצופה בכוונות טובות...
שבת שלום לכולכם,
דוקא_כך
תפריט
[0] אינדקס הודעות
[#] עמוד הבא
[*] עמוד הקודם
עבור לתצוגת גירסה מלאה