יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

שבת-מנקודת מבט חילונית

<< < (10/10)

eran:

--- ציטוט של: mr.z על יוני 16, 2007, 22:14:19 ---
--- ציטוט של: eran על יוני 14, 2007, 21:34:13 ---
--- ציטוט של: mr.z על יוני 14, 2007, 15:06:17 ---וeran יש לי שאלות כלפיך (שלא קשורות לנושא)
1. למה חרדים לא מתגייסים לצבא? (מבחינה הלכתית, ומתוך הנחה שהצבא מוכן לתת לכל אדם שיחפוץ מערכת נפרדת לחלוטין. נטול נשים רק חרדים והכול גלאט ואין שום עבודה בשבת - פרט לפיקוח נפש ממשי. שיהיה רב בבסיס שיחליט אם יוצאים או לא)
2. למה להמשיך ללכת בבגדים שהם לא נוחים בעליל (מה עוד שהשטריימל לדוג' התחיל כמנהג ביזוי ליהודים, זה כמו שאני אלך היום עם טלאי).
3. למה מצנזרים ספרים שלא מוצאים חן בעיני כל מיני הוצאות ספרים ובכל זאת לא שמעתי על חרדי אחד שיצא נגד התופעה (לדוג' הניסיון למנוע הוצאה מחודשת של הספר הלכות מדינה לציץ אליעזר וצינזור משו"ת מלמד להועיל, שהודפס מחדש ע"י 'ספריית בני תורה' וצונזרה שם בחלק ב סימן נ"ו -תשובה שהוא מתיר ללא כיפה בתנאים מסוימים וכל מיני השמטות של הסכמות שנתן הרב קוק זצ"ל לספרים כמו למנחת יצחק שבהוצאה המחודשת צונזרה הסכמתו של הרב קוק)?

--- סוף ציטוט ---

אני בכלל לא אתייחס לשטויות שפלט "דווקא כך" חבל לי על הזמן...
בקשר לשאלותיך:

1. רמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק יג הל' יא' ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם--הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים; ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים.  הרי דויד אומר "ה', מנת חלקי וכוסי--אתה, תומיך גורלי" (תהילים טז,ה). עכ"ל.

2. מי אמר לך שזה לא נוח?? אולי להם זה כן נוח, אתה שאלת אותם פעם?

3. יש דבר כזה בעולם התורה והישיבות שנקרא "השקפה", הרבנים וראשי הישיבות בונים לנו השקפה תורנית, וכל מה שהוא מחוץ לאותה השקפה לא נכנס להיכל הספרים שלנו...

אתם יודעים משהו באמת החלטתי שלא להתווכח איתכם חבל"ז פעם אחרונה שבדקתי ש"ס יש לה 4 שרים, 12 ח"כ, 156 חברי עיריות, יש לה אנשי ציבור שתומכים בה, וראשי ישיבות, ודיינים ורבנים, ועסקנים ב"ה כן ירבו, ובראשה עומדת "מועצת חכמי התורה" שכולם רבנים מאוד מוערכים בציבור החרדי, ויש לה מוסדות, ואירגוני חסד, ותנועת "אל המעיין"...
ואתם הולכים אחר חיים בן-פסח שיושב בגלות מאיזה חדר 4 אמות מנודה ע"י ממשלת ישראל, עליו אמר אבטליון את המשנה, שילמד קצת לקח:"אבטליון אומר, חכמים, היזהרו בדבריכם--שמא תחובו חובת גלות, ותגלו למקום המים הרעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמיים מתחלל"...
אתם שותים את המים הרעים היוצאים ממנו, ואתם בדיבורים האלה וביחס הזה מדרבנים שינאה לחרדים וע"י "נמצא שם שמיים מתחלל"..
אני ב"ה זכיתי ללמוד ולקרוא הרבה בספריו של הרב כהנא הי"ד, וגם לשמוע את דרשותיו - מעולם לא שמעתי או ראיתי אותו כותב מילה אחת נגד רב וגדול בישראל
ההפך הוא הנכון הוא אמר בראיון ללארי קינג שמי שמדבר נגד רבנים הוא אתאיסט ממש כופר. ופלא הדבר הוא שאת ישיבתו הקים הרב כהנא דווקא באחד האזורים החרדיים ביותר בארץ (שמואל הנביא) ולא באיזה ישוב...
ותחשבו על זה....



--- סוף ציטוט ---
1. נכון הוא שתלמידי החכמים בעסקם בתדיריות בתורה ובעבודת ה' בשעת מלחמה משרתים בזה את העם יותר מהשתתפותם בקרב, וכך אומר בעיקרון הרב קוק זצ"ל. אבל ישנם חרדים שלא כל עמלם בתורה והם עובדים במקצועות חול וכו' אז למה שהם אחרי או לפני הישיבה לא ייתגיסו? (בהנחה שהצבא שומר על כל הדברים שכתבתי לעיל) וחשוב להדגיש שבשירות בצבא ישנה מצווה גדולה וזוהי חובה להתגייס לאדם שלא עונה להגדרה שתכבתי קודם (עיין בהלכות מדינה לציץ אליעזר ח"ב שער ג' פרק א')
2. לא הגיוני שזה נוח ללכת עם כל כך הרבה שכבות בחום הישראלי. ואני מבקש את התירוץ ההלכתי לעניין
3. אין לי בעיה אם מכניסים ספר או לא לישיבה (גם אצלנו לא כל ספר נכנס) אבל הבעיה שלי היא שלוקחים ספרים ומוחקים (מעלימים מההיסטוריה לעולם) קטעים שלא מוצאי חן בעיני ההוצאות. וצנזור ההסכמות של הרב קוק זצ"ל זוהי הדוגמא הטובה ביותר הצנזורה נעשית רק בגלל הדעות של הרב קוק זצ"ל ולא בגלל תוכן ההסכמה. (מה עוד שגאוני הדור הקודם התייחסו לרב קוק בכבוד רב, גם אם לא הסכימו לדעותיו. לדוג' הציץ אליעזר מכנה אותו גאון וכך גם השרידי אש, וכמובן שהרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל  שהוא אפילו ביקש הסכמה מהרב קוק. ובהוצאה המחודשת שלמה צונזרה ההסכמה).
ודבר נוסף בקשר היחס לרבנים, הרב כהנא זצ"ל התייחס בכבוד רב גם לרבנים שלא הסכימו לדעותיו. היחס של אנשים בפורום לרבנים מסוימים, שלא מסימים לדעותיהם הוא חרפה ובושה לנו, מחלוקות תמיד יהיו אבל אסור לנו להעליב/לפגוע ברבנים שלא מסימים לדעותינו (הרב עובדיה יוסף הוא מגאוני הדור ופסיקותיו עוד ילמדו במשך שנים, ובלי קשר למחלוקת בין שיטת הרב כהנא הי"ד לשיטת הרב עובדיה יוסף אנו צריכים לכבדו ולהיות מתאבקים בעפר רגליו).

--- סוף ציטוט ---

קודם כל אני רק רוצה לומר שמאוד נהנתי לקרוא את התשובה שלך, יישר כוח על כבוד הת"ח, הלוואי שתזכה בברכה שברכו רבותינו שכל המכבד ת"ח בניו זוכים להיות ת"ח!!

1. שאלתי פעם את אחד הרמים בישיבה שלי והוא אמר שאם הצבא היה שומר על כל כללי וגדרי ההלכה הראוים מתחילתם ועד סופם ללא פשרות בוודאי שבחורי הישיבות חייבים להתגייס לצבא, והמשגיח של ישיבת "אור גאון" אפילו לקח את זה צעד יותר רחוק ואמר שכיום כל בחור חרדי שאין "תורתו  אומנתו" חייב להתגייס לצבא אף כל הבעיות ההלכתיות החמורות שנמצאות כיום בצבא...

2. למה אתה לא שואל את שופט ביהמ"ש או עו"ד או אנשי עסקים איך הם מסתובבים בחליפות שחורות וארוכות בחום הקיץ הישראלי??

3. בקשר לראי"ה קוק - תשמע אני לא אומר כלום, ושום חוות דעת שלי, אני כלום!!! אני רק יביא לך מספר ציטוטים שעל פיהם אתה תבין למה לא מכניסים את ספריו לעלום הישיבות החרדי:
מרן הגה"ק רבי אלחנן וסרמן שהיה גדול תלמידי מרן ה"חפץ חיים" באגרת ששלח לגאב"ד ירושלים דאז (בשנת תרצ"ג) הגרי"צ דושינסקיא כיתה את הראי"ה קוק בתארים "מחטיא הרבים ורשע" המקור לאגרת זו: קובץ מאמרים ואגרות למרן הגר"א וסרמן, חלק א'', עמ' קנג', הוצ' ישיבת "אור אלחנן", תשס"א).
האדמו"ר מסטמאר רבי יואל טייטלבוים שהיה "גאון עולם" (אם יורשה לי לצטט את הרב עובדיה) כותב על הראי"ה קוק כך: "איש צר ואויב לדת תורתינו הקדושה ולעיקרי האמונה דרך קשתו כאויב להפר ברית עולם, הנקוב בשם אברהם יצחק קוק, הוא הגבר אשר הרחיב גבול הטומאה ר"ל, היא העדה הרעה המכנים עצמם בשם ציונים, אשר הן המה בעתים הללו האבני נגף לבית ישראל ומחריבים ארה"ק וכל הארצות בכלל, האומרים ערו ערו עד היסוד בה הוא קיום תוה"ק והאמונה המסורה לנו, שהוא היסוד לקיום כל ישראל בכלל ובפרט, ומבלעדי זאת הוסיף פשעים על פשעים, להדפיס בספריו הטמאים, גלויים וידועים, דברי מינות וכפירה, בעזות מצח וחוצפה יתירה, את ה' הוא מגדף ביד רמה, אשר לא נראה ולא נשמע כזאת מימים ימימה..." (שו"ת דברי יואל חו"מ סי' קל"א - קל"ב).
הרב יוסף מרדכי ידיד הלוי במכתב לרבי שלמה אליעזר אלפנדרי (על ספרי הראי"ה "אורות"):  "נא גבור איש אלקים קדוש הוא יעמוד לימין התורה הקדושה שנתחלל כבודה אשר בעוונותינו הרבים איש אחד קם להשתרר על עם ד' ובתחבולותיו ישב רב על עדה קדושה וגדולה עדת אשכנזים שיש רבנים וגאונים חסידים ואנשי מעשה, ולא יגיע בתורה אפילו לקרסולי רגליהם של הגאונים הגדולים ובפרט זקני הרבנים הגאונים הגדולים המפורסמים בתורה ויראה ובחסידות הרי הם מ"ע כבוד רבינו הגאון יצחק ירוחם דיסקין שליט"א והרב הגאון יוסף חיים זוננפלד שליט"א, ובעוונותינו הרבים זה האיש לרוב גאותו כי גבה לבו מאוד כמעט נטרפה דעתו וחיבר ספר אשר כתוב בו דברים של דופי ודברי אפיקורסות נגד תוה"ק והוא ודאי מגלה פנים בתורה שלא כהלכה דברים שאסור לשומען כמו שיראה כת"ר במחברת הנ"ל הנקראת "אורות" אוי לאוזניים שכך שומעות...ובלי ספק שספר הנ"ל טעון שריפה שלא יהיו נגררין אחריו...(שם עמ' שה').
יש כמובן עוד הרבה רבנים שיצאו חזיתית נגד הראי"ה קוק כמו הרוגוצ'ובי הרב יעקב חיים סופר (בעל כף החיים), הרב יוסף יהודא ליב בלאך (אב"ד וראש ישיבת טלז), הרב זוננפלד ורבנים אחרים.
שוב פעם אני לא אומר כלום נגד הראי"ה אבל ההוכחות מדברות בעד עצמן, אני ב"ה זכיתי לטייל "באוצרות ספרים" של הרבה ישיבות בארצנו ולא ראיתי את הספרים של הראי"ה בשום אחד מהן, בין אם זה חסידי בין אם ליטאי בין אם זה ספרדי חרדי, וכו'...

mr.z:
1. אם מה שכתבת (בחורים שאין תורתם אמונתם יתגיסו) המחלוקת ביננו בתחום זה נפתרה.
2. עדיין לא הבנתי למה, אבל למען האמת לא כ"כ אכפת לי - אם טוב להם עם זה, שיהנו.
3. השאלה הייתה על צינוזרים באופן כללי (לא רק של הרב קוק זצ"ל), אבל בגלל שהבאת ציטוטים אביא עוד כמה ציטוטים (אין בסדר הציטוטים קביעה שרב זה גדול מחבר):

א. שו"ת יחל ישראל סימן קח: וכפי שהורה הגאון מוהרא"י הכהן קוק זצ"ל בספרו "משפט כהן"...
ב. שו"ת עטרת פז חלק ראשון כרך א - או"ח, הערות סימן ח הערה ב: ובאמת לפ"ז דעתה מצאתי בס"ד בשו"ת אורח משפט להגרא"י קוק
ג. שו"ת יחווה דעת חלק א סימן כה: והרב הראשי לארץ ישראל הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק משפט כהן....
ד. שו"ת ציץ אליעזר חלק יג סימן עו: ומעניין גם הנדפס שם בסוף הספר מהגאון הגראי"ה קוק ז"ל
ה. שו"ת מנחת שלמה חלק א סימן לז: אחרי כתבי כל זאת הראו לי באגרות הגאון מוהרא"י קוק ז"ל
ו. שו"ת היכל יצחק או"ח סימן נח: הוא יצא, כאמור לעיל, ממקור קדוש ומתקדש גם ע"י קודמנו הגאון החסיד האמתי, מרן אברהם יצחק הכהן קוק זצוק"ל
ז. שו"ת שרידי אש חלק ב סימן קד עמוד תרעח: שהביא דעת הגאון מהרא"י קוק זצ"ל בספרו דעת כהן
ח.שו"ת פסקי עוזיאל בשאלות הזמן סימן: תשובת מרן הגאון הגדול כמהרא"י קוק זצוק"ל
ט.שו"ת קול מבשר חלק ב סימן מה: וראיתי בס' דעת כהן מאת מרן הגה"צ מהר"י קוק זצ"ל
י. שו"ת שואל ונשאל חלק ד - או"ח סימן א: דעתי נוטה כמ"ש הרב הגאון מהרא"י קוק שליט"א
יא. שו"ת הר צבי יו"ד סימן קפד: וזכורני שהגאון מוהרא"י קוק זצ"ל
יב. שו"ת ישמח לבב חלק יו"ד סימן מז: אחר זמן רב בא לידי ספר דעת כהן להגאון מהרא"י הכהן קוק ז"ל
יג. שו"ת אחיעזר חלק ג סימן לד: להגרא"י קוק זצ"ל

אולי הרבנים שהבאתי לעיל לא הסכימו איתו בנוגע לגישתו על ארץ ישראל ובכל זאת הם העריכו אותו ולא קראו לו כופר, אלא גאון.

eran:
אין מחלוקת על כך שהגרא"י קוק היה גאון וענק בתורה, המחלוקת היא על גישתו כלפי הציונות החילונית, ולכן כשפעם שאלו את החזון איש אם מותר ללמוד את ספרי הרב קוק, הוא ענה: "ספרי הלכה מותר, ספרי השקפה אסור"...

mr.z:
אני יכול להבין (אני לא מסכים, אבל מבין) את הגישה שאומרת שאסור לקרוא את ספרי ההשקפה של הרב קוק.
אבל אני לא מסכים לחולוטין עם הגישה שאומרת שהרב קוק היה כופר וכו' - שאלו הם פשוט דברים לא נכונים המכפישים את שמו של הרב קוק זצ"ל ללא כל סיבה.

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[*] עמוד הקודם

עבור לתצוגת גירסה מלאה