כתב נושא: כחלון מתנער מדבריו של מייקל אורן נגד אובמה: "הדברים לא מייצגים את עמדת המפלגה"  (נקרא 1402 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק toraht2

  • משתמש(ת) חדש(ה)
  • *
  • הודעות: 11
לאחר שקיבל שיחת טלפון נזעמת משגריר ארה"ב בישראל, שלח לו שר האוצר מכתב: "תמיד הבעתי הערכה למאמצי הנשיא". עותק של המסמך הגיע לידי "הארץ"
שר האוצר משה כחלון שיגר היום (רביעי) מכתב לשגריר ארה"ב בישראל דן שפירו ובו התנער מהמאמר שפרסם חבר מפלגתו ושגריר ישראל בארה"ב לשעבר מייקל אורן נגד הנשיא אובמה. כחלון הבהיר במכתבו כי הוא מעריך את הנשיא אובמה וכי דבריו של אורן אינם מייצגים את עמדתו או את עמדת מפלגת כולנו.

ל"הארץ" נודע כי אתמול קיבל כחלון שיחת טלפון נזעמת משפירו שמחה בחריפות על המאמר שפרסם ח"כ אורן בעיתון וול-סטריט ג'ורנל באותו בוקר, ובו האשים כי הנשיא אובמה נטש את ישראל בכוונה תחילה מאז נכנס לבית הלבן ב-2008. שפירו ביקש לקבל הבהרות מכחלון אם דבריו של אורן מייצגים את עמדתו ואת עמדת המפלגה.

בעקבות השיחה עם שפירו התקשר כחלון לאורן וזימן אותו לשיחת הבהרה. במהלך השיחה הבהיר אורן כי אין בכוונתו להתנצל על הדברים שכתב במאמר. "אין לי בעיה שתגנה אותי פומבית, אבל זאת האמת שלי", אמר אורן לכחלון. על עצם שליחת מכתב ההתנצלות פורסם לראשונה בערוץ 2, אולם עותק מלא של המכתב הגיע לידי "הארץ" ותוכנו מובא להלן.

"תמיד האמנתי שיחסים קרובים ואינטימיים בין ישראל לארה"ב והסיוע האמריקאי הביטחוני לישראל וכן הסיוע בזירה הבינלאומית הם הנכסים הגדולים של מדינת ישראל ומהווים מרכיב מרכזי בביטחונה הלאומי", כתב כחלון לשפירו. "כשקראתי את הקטעים שהתפרסמו מספרו של אורן הבנתי מייד שהם עלולים לעורר מחלוקת, ובמיוחד הדברים שכתב במאמרו בוול-סטריט ג'ורנל".

במכתב הדגיש כחלון שברצונו להבהיר כי כאשר אורן כתב את ספרו הוא עדיין לא היה חבר במפלגת "כולנו" ואפילו עדיין לא היה מועמד להצטרף לרשימה לכנסת. כמו כן הבהיר כחלון כי ספרו של אורן מייצג את נקודת המבט האישית שלו מהתקופה בה שירת כשגריר בוושינגטון.

כחלון הבטיח לשגריר שפירו כי בישיבת הסיעה הבאה של מפלגת כולנו הוא יבהיר את עמדתו כלפי דבריו של אורן וידגיש את החשיבות שהוא רואה ליחסים האסטרטגיים עם ארה"ב ואת הערכים המשותפים שמחברים בין שתי המדינות ושתי הממשלות. כחלון כתב עוד כי הוא מעריך את הסיוע הביטחוני חסר התקדים שהנשיא אובמה העניק לישראל מאז נכנס לבית הלבן ואת מחויבותו של הנשיא האמריקאי לביטחון ישראל.

"תמיד הייתי מאוד ברור והבעתי בפומבי את הערכתי למאמציו של הנשיא אובמה לעמוד לצדה של ישראל ולהגן על האינטרסים שלה", כתב כחלון לשפירו. "ברגע שנודע לי על מאמרו של אורן זימנתי אותו מייד ללשכתי והוא הבהיר לי שדבריו מייצגים את עמדתו האישית בלבד. אני מקווה שתמצא את הדרך המתאימה להעביר את המסר שלי לממשל ולעם האמריקאי. אני גם מקווה שהיחסים בין שתי המדינות שלנו ימשיכו לגדול ואני אעשה כל מאמץ כדי לסייע לכך".

אחרי פרסום מאמרו של אורן שקלו בבית הלבן האם להגיב לדברים או לא. בתחילה נשקלה האפשרות להגיב בצורה פומבית וחריפה במהלך תדרוך דובר הבית הלבן ביום שלישי, אולם לבסוף הוחלט להגיב בצורה מינורית ומרוסנת יותר ע"י התבטאות פומבית של השגריר שפירו.

היום בבוקר התראיין שפירו בגלי צה"ל והגיב בקצרה אך בעוקצנות למאמרו של אורן. "מייקל אורן פרסם גרסה דמיונית של מה שהתרחש", אמר שפירו בראיון בשפה העברית, "אני לא מסכים עם מה שהוא כתב. הוא בעבר היה שגריר אבל היום הוא פוליטיקאי וסופר שרוצה למכור ספרים. לפעמים לשגריר יש נקודת ראיה מוגבלת לתוך המגעים שמתנהלים. מה שהוא כתב במאמר לא משקף את האמת".

אורן, שמונה ב-2009 ע"י בנימין נתניהו לשגריר ישראל בוושינגטון כיהן בתפקיד עד 2013. הוא פרסם את המאמר בוול-סטריט ג'ורנל תחת הכותרת "כך נטש אובמה את ישראל" כחלק מקמפיין לקידום ספר זכרונות על תקופתו כשגריר, שיוצא לאור בימים אלה בארה"ב. במאמר טען אורן כי אובמה נטש את שני העקרונות המרכזיים ביחסי ישראל-ארה"ב – הימנעות ממחלוקת פומבית ומחויבות של שני הצדדים לא להפתיע זה את זה בשינויי מדיניות. 


מנותק רם מאיר אברהם

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 304
  • יהודי אמוני
משה כחלון באמת שמאלני קיצוני