כתב נושא: אובמה באו"ם: ישראל מוותרת על שלום בגלל דאעש  (נקרא 2796 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
הנשיא האמריקני נאם בעצרת הכללית יממה לאחר שצבאו תקף עשרות יעדים של דאעש בסוריה והקדיש את עיקר דבריו לארגון ולאוקראינה. בסוף הוא חזר לעניין המו"מ: "לא נסתלק מהמאמץ להשיג שתי מדינות"
פורסם:  24.09.14 , 17:20

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נאם היום (ד') בפני הכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק יממה לאחר שצבאו תקף עשרות יעדים של ארגון המדינה האיסלאמית בצפון סוריה, וקישר בדבריו בין האיום של דאעש לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "האלימות באזור גורמת ליותר מדי ישראלים להיות מוכנים לוותר על העבודה הקשה לשלום", הצהיר.

 

"המצב בעיראק, סוריה, לוב חייב לרפא כל אחד מהאשליה שהעימות הזה הוא המקור העיקרי לבעיות באזור", הדגיש הנשיא. "יותר מדי זמן השתמשו בזה חלקית כדי להסיח את דעת האנשים מהבעיות שלהם בבית. האלימות המטביעה כיום את האזור גורמת ליותר מדי ישראלים להיות מוכנים לוותר על העבודה הקשה למען השלום. בישראל צריכים לתת את דעתם על כך".

 


נשיא ארה"ב אובמה בתחילת נאומו בפני העצרת הכללית (צילום: AFP)

"אבל שיהיה ברור: המצב הקיים בגדה המערבית ובעזה לא מקובל", המשיך אובמה והבהיר כי "ככל שהמצב נראה עגום, אמריקה לא תוותר לעולם ברדיפה אחר שלום". לדבריו, "אנחנו לא יכולים להסתלק מהמאמץ הזה - לא כשרקטות נורות על ישראלים חפים מפשע, או כשיותר מדי ילדים פלסטינים מאבדים את חייהם בעזה. כל עוד אני הנשיא, אנחנו נעמוד על העקרון שישראלים ופלסטינים, האזור והעולם יהיה צודק יותר, עם שתי מדינות שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון".

 

הנושא הישראלי-פלסטיני עלה אתמול בפגישה של מזכיר המדינה ג'ון קרי עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן בשולי העצרת הכללית. ביום רביעי הבא יארח הנשיא אובמה את ראש הממשלה נתניהו בבית הלבן, במאמץ לחדש את התהליך המדיני. אולם את עיקר דבריו הקדיש אובמה למשבר באוקראינה וללוחמה באנשי דאעש. לסוגיית הגרעין האיראני - בשעה שהשיחות של שש המעצמות עם איראן בניו יורק מצויות בשלב מכריע - הוקדשה רק פסקה אחת.

 

"אמריקה מחפשת פתרון דיפלומטי לנושא הגרעין האיראני, כחלק מהמחויבות לעצור את התפשטות כלי נשק גרעיניים ולשאוף שלום וביטחון של העולם בלעדיהם", אמר אובמה בפנייה זהירה, מבלי להזכיר את האיום המקובל כי "כל האופציות על השולחן". בפנייה ישירה למנהיגים ולעם האיראני אמר אובמה: "זה יכול לקרות רק אם איראן תנצל את ההזדמנות ההיסטורית הזו. המסר שלי למנהיגים ולעם האיראני הוא פשוט: אל תתנו להזדמנות הזו לחלוף. אנחנו יכולים להשיג פתרון שיעמוד בצורכי האנרגיה שלכם, בשעה שיבטיח לעולם שהתוכנית שלכם היא לצורכי שלום".

 

שעות ספורות לפני נאומו של אובמה בניו יורק הודיע צבא ארה"ב כי השלים חמש תקיפות אוויריות נוספות נגד יעדים של ארגון דאעש, בהן הושמדו כלי רכב של הארגון, עמדות צבאיות ומאגרי נשק. שתיים מהתקיפות בוצעו מזרחית לבגדד בירת עיראק, שתיים בוצעו דרומית-מזרחית לארביל ותקיפה נוספת בוצעה בצפון-מערב סוריה.

 

אובמה הקדיש פרק נכבד מנאומו לטרור ולאלימות בקרב העולם המוסלמי: "אני רוצה לפנות ישירות לצעירים ברחבי העולם המוסלמי. אתם באים ממסורת גדולה שעומדת על חינוך ולא על בורות, על חידושים ולא על הרס. על כבוד לחיים ולא לרצח. אלה שקוראים לכם להתרחק מהמסלול בוגדים במסורת", הצהיר.

 

את עצרת האו"ם פתח מזכ"ל הארגון באן קי-מון, שהביע את דאגתו בעקבות ריבוי הסכסוכים ברחבי העולם, שלטענתו מהווים מכה אנושה לזכויותיהם הבסיסיות של האזרחים במדינות השונות. "זכויות אדם ושלטון החוק נמצאים תחת מתקפה" אמר באן, וציין בפרט את המשברים באוקראינה, סוריה, עיראק ועזה. "זו הייתה שנה נוראית עבור העקרונות הגלומים במגילת האו"ם".

 
אובמה צפוי גם לנהל היום ישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון כדי לקבל תמיכה חוקית בינלאומית לתקיפה בסוריה. בינתיים האמריקנים לא קיבלו אישור ממשטר אסד - וגם לא ביקשו אותו. דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי אמרה שההודעה על התקיפה, אבל לא על העיתוי שלה ויעדיה, הועברה באמצעות השגרירה באו"ם סמנתה פאוור למשלחת הסורית.

 
לפני נסיעתו לניו יורק אתמול אמר אובמה בבית הלבן: "התקיפה של כוחות דאעש כחלק מקואליציה מבהירה לעולם שזו לא המלחמה של ארה"ב לבדה. הפעולה תימשך זמן ויהיו קשיים בדרך". על רקע שיתוף הפעולה בתקיפה עם סעודיה, ירדן, בחריין, איחוד האמירויות וגם קטאר, הוסיף אובמה: "גם מדינות אחרות בעולם ובמזרח התיכון מתנגדות לדאעש".

 

בדבריו הדגיש אובמה שארה"ב תמשיך לתמוך באופוזיציה בסוריה הנאבקת הן בדאעש והן במשטר אסד. לדבריו, המטרה של הקואליציה שהוקמה היא לא רק צבאית, אלא מהלך כולל "לפגוע במטרות של דאעש, לנתק את מקורות המימון שלו, לנתק את האידיאולוגיה של השנאה ולעצור את זרימת הלוחמים לאזור וממנו".

 

בתקופה האחרונה ספג הנשיא ביקורת על הססנות ועל שבועות של מדיניות מגומגמת לפני ההחלטה לפעול, והפעם הוא דאג להדגיש: "הבהרתי לפני כמה שבועות שארה"ב תיקח חלק בפעילות נגד דאעש בעיראק וסוריה והבהרתי גם שאמריקה תפעל כחלק מקואליציה. לא נסבול פעולות טרור המאיימות על אמריקנים", סיכם. "זה מסר נחוש לעולם שנעשה מה שנחוץ להגן על ארה"ב".