כתב נושא: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)  (נקרא 2623 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« ב- : מאי 05, 2014, 17:32:40 »
                                       מתוך "אור הרעיון", פרק כט: עת גאולה

כאשר תגיע ה"עת" של גאולה, העת שהקב"ה סוף סוף יבצע בו את החלטתו ואת גזירתו להביא על העולם את השלב האחרון לפני הגשמת מלכותו על כל העולם, יתגשמו ביחד גם עונש הגוים על פשעיהם ועל רשעותם, על עינויים והשפלתם והשמדתם את ישראל, ועל גאותם וחירופם את הקב"ה, על חילול שמו הגדול והנורא - וגם היסורים הנוראים של חבלי משיח לישראל, אם לא תבוא הגאולה בבחינת "אחישנה".

כמו שאמרנו לעיל, תקופת הגאולה תבוא לאחר תקופה של פסק זמן וארכה אחרונה, שבה תינתן לישראל הזדמנות אחרונה להפוך את הגאולה של "בעתה" העומדת על הפרק והמרחפת על ראשיהם, לגאולה של "אחישנה"; הזדמנות אחרונה של ארבעים שנה, או שבעים שנה, או שלשה דורות. ומאד מאד סביר להניח, שבארכה האחרונה לפני הגאולה הסופית, יקבע הקב"ה שלבים, כעין ארכות בתוך הָאַרְכה. ויתכן שלזה רמזה התורה בזה שמשה רבינו עלה להר סיני שלש פעמים, לארבעים יום כל אחת, וכן אצל נח, בתקופת העונש העולמי הראשון, נתן הקב"ה לעולם ארכה של מאה ועשרים שנה שהן שלש פעמים ארבעים, כמו שאמרו חז"ל (תנחומא, נח ה): "ק"כ שנה היה מתרה הקב"ה בדור המבול שמא יעשו תשובה". כבר במשך הזמן הזה יפתח הקב"ה באתחלתא דגאולה, בעקבות משיחא, בתקוה שישראל יראו ויבינו ויחזרו בתשובה, כך שבו בזמן יהיו גם נוראות וגם סימני גאולה.

בתקופה זו של ארכה אחרונה ועקבות משיחא, כאשר תתחיל גאולתן של ישראל להאיר קימעא קימעא כאילת השחר (כדברי הירושלמי ברכות א:א שהבאנו לעיל), יופיע הסימן המגולה הראשון לתחיית א"י, כדברי הגמרא שהבאנו לעיל (סנהדרין צח.): "ואמר רבי אבא: אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר (יחזקאל לו:ח): 'ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל [כי קרבו לבוא]'", ופירש רש"י: "כשתתן א"י פריה בעין יפה אז יקרב הקץ ואין לך קץ מגולה יותר". פריחה זו תבשר את התחלתו של קיבוץ גלויות, קמעא קמעא, כמו שרמזו אנשי כנסת הגדולה כשתיקנו את סדר התפלה, כדברי הגמרא שהבאנו לעיל (מגילה יז:): "ומה ראו לומר קיבוץ גליות לאחר ברכת השנים? דכתיב: 'ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא'". כל זה יקרה במשך זמן הָאַרְכה, כדי שישראל יראו ויבינו ואולי יחזרו בתשובה כדי להמיר "בעתה" ב"אחישנה". ובמקביל, יתחיל הקב"ה את הנוראות של עקבות משיח, חבלי משיח, שנזכרו בכמה וכמה מאמרי חז"ל שהבאנו לעיל, שמתארים עולם הנופל לתוך אנדרולומוסיה של התמוטטות והרס בכלל, ולישראל בפרט. נמצא, שבתקופה זו יביא הקב"ה על ישראל סימני גאולה של קיבוץ גלויות, במקביל ליגון ולצרות שלא ראו כמותם.

כך אמרו חז"ל לגבי ישראל בתקופה זו (סנהדרין צח.): "אמר רבי יוחנן: אם ראית דור שמתמעט והולך - חכה לו, שנאמר (שמואל ב כב:כח): 'ואת עם עני תושיע' וגו'. [[שפב]] אמר רבי יוחנן: אם ראית דור שצרות רבות באות עליו כנהר - חכה לו, שנאמר (ישעיהו נט:יט): 'כי יבוא כנהר צר רוח ה' נוססה בו', וסמיך ליה: 'ובא לציון גואל'". וכן (פסיקתא רבתי טו): "דור שבן דוד בא, תלמידי חכמים מתים, והנשארים כלות עיניהם ביגון ואנחה, וצרות רעות באות על הצבור, וגזירות קשות מתחדשות, עד שהראשונות קיימות באה אחרת ונסמכה לה" (כעין זה נמצא גם בסנהדרין צז., עיי"ש). עוד אמרו (סנהדרין שם): "ת"ר: 'כי ידין ה' עמו... כי יראה כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב' (דברים לב:לו) - אין בן דוד בא עד שירבו המסורות. ד"א: עד שיתמעטו התלמידים. ד"א: עד שתכלה פרוטה מן הכיס. ד"א: עד שיתייאשו מן הגאולה, שנאמר 'ואפס עצור ועזוב', כביכול אין סומך ועוזר לישראל". וכן אמרו בילקוט שמעוני (הושע, תקלג, בשם מדרש תהלים מה:ג): "אמרו ישראל לפני הקב"ה: רבש"ע, אימתי אתה גואלנו? אמר הקב"ה, לכשתרדו במדרגה התחתונה, אותה שעה אני גואל אתכם, דכתיב... (תהלים מד:כו) 'כי שחה לעפר נפשנו', מה כתיב בתריה (שם:כז): 'קומה עזרתה לנו'. אמר הקב"ה, הכל מכם. כשושנה זו מפורחת ולבה למעלה, כך אתם כשתעשו תשובה ויהי לבבכם למעלה מכוון כשושנה הזו למעלה, אני גואל אתכם...". פירוש: אם לא יחזרו ישראל בתשובה, והגאולה תבוא רק "בעתה", לא תבוא הגאולה הסופית עד לאחר יסורים נוראים ועד שיהיו ישראל למטה, במדרגה הנוראה ביותר של שפלות.

נראה, שיש עוד משמעות לדברי המדרש: שרק כשישראל יגיעו למדרגה התחתונה של שפלות רוחנית, שיהיו כל כך ללא מצוות וכל כך שקועים בבוץ של התרבות הזרה ובניתוק מקדושת ה', שכמעט כבר לא תהיה אפשרות של חזרה בתשובה - רק אז תבוא הגאולה בלית ברירה, אך ביסורים נוראים על חטאי כל הדורות שיאחזו בהם הבנים בדור ההוא. זה יהיה שיא העונש של "פוקד עוון אבות על בנים על שִלֵשים ועל רִבֵעים לשונאי" (שמות כ:ה), שאמרו על כך חז"ל (ברכות ז.): "כתיב 'פוקד עוון אבות על בנים', וכתיב (דברים כד:טז) 'ובנים לא יומתו על אבות'... לא קשיא, הא כשאוחזין מעשה אבותיהם בידיהם הא כשאין אוחזין מעשה אבותיהם בידיהם". העונש הסופי שיקדים את הגאולה האחרונה יהיה על החטאים של כל הדורות, שיגיעו לשיאם בדור כל כך שפל וכל כך מנותק מקדושה, שהוא יאחז בכל החטאים, וכמעט לא תהיה לו האפשרות לחזור בתשובה, כל כך מושחת יהיה בנשמתו. ואם תשאל, א"כ מדוע יש להעניש אותו? התשובה היא, שלא יתכן שדורות של חטאים וחוטאים - שדוקא הם הביאו את בניהם למצב כזה - לא ייענשו, ושהרע לא יימחק כליל ע"י עונש נורא ומרשים, דוקא בעונש הכואב והכבד ביותר לאבות: ענישה נוראה לזרעם שהם הקימו. וקרוב לזה הוא מה שאומר הספרי (תצא רפ): "אבות מתים בעוון עצמם, ובנים מתים בעוון אבותם". עוד אמרו חז"ל (שבת לב:): "בעוון שנאת חנם, מריבה רבה בתוך ביתו של אדם, ואשתו מפלת נפלים, ובניו ובנותיו של אדם מתים כשהן קטנים". ובתנחומא (קרח ג) אמרו: "כמה קשה המחלוקת, שב"ד של מעלה אין קונסין אלא מבן עשרים שנה ומעלה, וב"ד של מטה מבן שלוש עשרה, ובמחלוקתו של קרח תינוקות בני יומן נשרפו ונבלעו בשאול תחתית...".

לפי זה, מה שאומר המדרש על המדרגה התחתונה, הוא הוא כוונת חז"ל במה שאמרו (סנהדרין צח.): "אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב" (כלומר, רובו ככולו), שאם הדור כולו חייב, שכבר אין סיכוי להחזרתו בתשובה, יבוא בן דוד רק כדי לקדש את שם ה' המחולל, אך הוא יבוא תוך יסורים נוראיים שיביאו את ישראל למצב של "כי שחה לעפר נפשנו".

עוד אמרו על פסוק זה (ילקוט שמעוני, תהלים מד, תשמו): "אמר רב יצחק: [[שפג]] אמר הקב"ה לאברהם, 'ושמתי את זרעך כעפר הארץ' (בראשית יג:טז), וכתיב (שם:יז) 'קום התהלך בארץ... כי לך אתננה' וגו', הוי 'כי שחה לעפר נפשנו', מה כתיב אחריו? 'קומה עזרתה לנו'. אם יש בנו מעשים עשה עמנו [כלומר, למעננו], ואם אין בנו מעשים עשה למען שמך ופדנו למען חסדך. א"ר ברכיה: אי מטית מלכותא דאמתילא לעפרא צפה לישועה. אמר הקב"ה לישראל: הרטיבו מעשים, עשו תשובה, ומיד אני גואל אתכם...". הרי לפנינו שוב שני הכללים הגדולים: האחד - שבידינו להביא את הגאולה הסופית בהדר ובתפארת ללא יסורי חבלי משיח, והשני - שאם לא נחזור בתשובה, הגאולה "בעתה" לא תבוא עד שישראל יפלו למדרגה השפלה והתחתונה ביותר, ולעינויים וליסורים הנוראים ביותר ח"ו.

כל הצרות שתבאנה על ישראל בתקופה זו תבאנה בגלל סירוב ישראל לחזור בתשובה. אדרבה, ירבו פשעיהם של הרוב ה"חייב", ויקשו את ערפם, וימאסו בתורת ה' ובמדותיו ובמושגיו וברעיונותיו, וישליכו את התורה לארץ, והפושעים בישראל יציקו לַמיעוט של צדיקים וקדושים שבדור. ע"י רשעותם זו, יביאו על כל עם ישראל את הצער ואת היגון של יסורי הגוים, חבלי משיח. כך אמרו חז"ל (כתובות קיב:): "דור שבן דוד בא, קטיגוריא בתלמידי חכמים (רש"י: "'קטיגוריא' - הרבה מסטינים ומלמדים חובה יעמדו עליהם"). כי אמריתה קמיה דשמואל, אמר: צירוף אחר צירוף, שנאמר (ישעיהו ו:יג): 'ועוד בה עשיריה ושבה והיתה לבער'. תני רב יוסף: בזוזי ובזוזי דבזוזי [שוללים אחר שוללים]". ועל "ועוד בה עשיריה", פירש רש"י (כתובות שם): "כשתשעה החלקים יהיו אבודין ולא נותר כי אם העשירית אף היא תשוב והיתה לבער".

עוד אמרו (סנהדרין צז.): "תניא, ר' יהודה אומר: דור שבן דוד בא בו, בית הוועד יהיה לזנות (רש"י: "מקום שת"ח מתוועדין שם ללמוד תורה"), והגליל יחרב, והגבלן [שם מקום, לפי רש"י] יאשם, ואנשי גבול [אנשי גבול א"י] יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו, וחכמת הסופרים תסרח ויראי חטא ימאסו, ופני הדור כפני כלב והאמת נעדרת, שנאמר (ישעיהו נט:טו): 'ותהי האמת נעדרת וסר מרע משתולל'. מאי 'ותהי האמת נעדרת'? אמרי דבי רב: מלמד שנעשית עדרים עדרים והולכת לה". וכן אמרו (שיר השירים רבה ב:[יג]ד): "להיכן הולכת [האמת]? דבי ר' ינאי אומר: הולכת ויושבת לה עדרים עדרים במדבר". ופירש העץ יוסף שם (במהדורתו אות כט): "שיהיו אנשי אמת, אך המה יברחו מקיבוץ בני אדם, כי ישנאו אנשי שקר אותם ויברחו בהחבא מפניהם". הוי, מי יתן ראשי מים ועיני מקור דמעה, ואבכה יומם ולילה את חילולי בת עמי... בעינינו ראינו מולנו את האסון, שהאמת הפכה לנכס של עדרים מועטים, והלכה לה אִתם מרשות הרבים, כי הרוב, ובכללו תלמידי חכמים, הזניחו אותה בגלל השפעת הגלות שעיוותה וסילפה בדעתם את האמת. ולעומתם, לא עדרים מועטים אלא קבוצות גדולות, רובא דרובא של העם, הזניחו את האמת והלכו להם ממנה. ומה נאמר, כאשר קבוצות, קבוצות גדולות, של ת"ח הולכות אחרי תורות שהאמת נעדרת מהן, ולא ח"ו בגלל רשעות, אלא לרגל השפעת הגלות שעיוותה וסילפה קבוצות וקהילות, והאמת נעדרת? וממשיכה הגמרא שם: "מאי 'וסר מרע משתולל'? אמרי דבי ר' שילא: כל מי שסר מרע משתולל על הבריות". ופירש רש"י: "כל העולם אומרין עליו שוטה הוא, היינו 'משתולל', לשון שטות...". וז"ל מדרש הגדול (שמות ט:יז): "'עודך מסתולל בעמי' - ולהלן הוא אומר (ישעיהו שם) 'וסר מרע משתולל', ואמרי דבי ר' ינאי: כל מי שהוא ירא שמים דומה על הבריות כשוטה". אין לך סימן מגולה מזה לקירבת הקץ.

עוד אמרו חז"ל (שיר השירים רבה שם): "אמר ר' אבא בר כהנא: אין בן דוד בא אלא בדור שפניו דומין לכלב. א"ר לוי: אין בן דוד בא אלא בדור שפניו חצופות וחייב כלייה. [[שפד]] א"ר ינאי: אם תראה דור אחר דור מחרף ומגדף, צפה לרגלי מלך המשיח...". ודע, שכאן מדובר גם בישראל וגם באומות העולם. זאת תהיה תקופה של מינות וכפירה באלקים, תקופה שלא היתה כדוגמתה מימות עולם, כי הכפירה היא חטא העולה על חטא עבודה זרה אלף מונים, ואין חטא גדול ממנו, ומחמת זה באה הגאולה, כמו שבארנו לעיל ועוד נבאר בע"ה להלן. וכן אמרו חז"ל (סנהדרין שם): "תניא, ר' נהוראי אומר: דור שבן דוד בא בו - נערים ילבינו פני זקנים, וזקנים יעמדו לפני נערים, ובת קמה באמה, וכלה בחמותה, ופני הדור כפני כלב, ואין הבן מתבייש מאביו". דברים דומים מצאנו במסכת סוטה (מט:): "בעקבות משיחא חוצפא יסגא... נערים פני זקנים ילבינו, זקנים יעמדו מפני קטנים, בן מנוול אב, בת קמה באמה, כלה בחמותה, אויבי איש אנשי ביתו, פני הדור כפני הכלב, הבן אינו מתבייש מאביו, ועל מה יש לנו להישען, על אבינו שבשמים". הכפירה, פריקת עול מלכות, אימוץ התרבות הזרה והסגידה למושגיה הריקים והמתועבים, בהכרח יולידו את התפוררות הערכים בתקופה זו, וידרבנו את ההתמוטטות הכללית של עם ישראל כעם קדוש, פרוש, ומובדל משיקוצי הגוים. וכן ניבא הנביא (מיכה ז:ו): "כי בן מנבל אב, בת קמה באמה, כלה בחמותה, אויבי איש אנשי ביתו".

שוב, עם כל זה, ימשיכו סימני הגאולה, כאשר הקב"ה מתרה ומפתה ומגלה ומכסה, בתקוה שישראל יחזרו בתשובה לפני היסורים הנוראים של חבלי משיח. זאת כוונת חז"ל כשאמרו (שיר השירים רבה ב:[ט]ג): "'דומה דודי לצבי' (שיר השירים ב:ט)... מה צבי זה נראה וחוזר ונכסה נראה וחוזר ונכסה, כך גואל הראשון נראה ונכסה וחוזר ונראה [פירוש: משה היה במצרים, והתחיל לגאול אותם בזה שהרג את המצרי, ואז נאלץ לברוח ונכסה, ואח"כ חזר למצרים ונראה]... כך גואל האחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם. וכמה נכסה מהן? מ"ה ימים... ואותן הימים ישראל קוטפים מלוחים ושרשי רותם ואוכלין... ולאיכן הוא מוליכן? מ"ד למדבר יהודה ומ"ד למדבר סיחון ועוג... וכל שאין מאמין לו והולך לאומות העולם, בסוף הן הורגין אותו. א"ר יצחק בר מריון: לסוף מ"ה ימים נגלה להם ומוריד להם את המן, ואין כל חדש תחת השמש". פירוש: בתקופה של אתחלתא דגאולה ועקבות משיחא, שהיא תקופת הארכה שלפני הגאולה "בעתה", תקופת החסד שנותן לנו הקב"ה כדי שישראל יחזור בתשובה ויהפוך את הגאולה לגאולה של הדר ותפארת - הקב"ה יַראה לנו את סימני הגאולה הנהדרים ביחד עם האסונות שיהיו ושכבר התחילו (חלקם מצד הגוים, וחלקם מצדו של הקב"ה, שיביא על העולם אסונות טבעיים ומזעזעים, שעליהם נדבר להלן בע"ה). והתוצאה של סירוב לחזור בתשובה תהיה המשך ההידרדרות החדה וההתמוטטות של העם והמדינה.

אם לא יחזור העם בתשובה, תנהל אותו מלכות זלה של הכופרים והמתייוונים בישראל. כך אמרו (סנהדרין צז.): "אין בן דוד בא עד שתתהפך כל המלכות למינות. אמר רבא: מאי קרא? 'כולו הפך לבן טהור הוא' (ויקרא יג:יג)". כלומר, כאשר הנגע של מינות ותרבות זרה יתפשט בכל המלכות, תבוא הגאולה. וברור, שמינות זו שתכבוש את מלכות ישראל תנבע מהעובדה שהמתייוונים השולטים במלכות הזלה הזאת, מושפעים מהתרבות הזרה של הגוים, וגם הגוים, בכל העולם, יאחזו בכפירה ובאנוכיות, שהן יסוד היסודות של תרבות הזרה. לזה התכוון דוד המלך ע"ה באומרו (תהלים יד:א): "אמר נבל בלבו, אין אלקים, השחיתו התעיבו עלילה, אין עושה טוב". ואמרו חז"ל על פסוק זה (ברכות יב:): "'אחרי לבבכם' (במדבר טו:לט) - זו מינות, וכן הוא אומר: 'אמר נבל בלבו אין אלקים'". רש"י בתהלים שם כתב: "שני מזמורים אמר דוד בספר זה בענין אחד [שני פרקים המתחילים "אמר נבל בלבו" וגו']. הראשון [כאן], על נבוכדנצר, והשני [פרק נג] על טיטוס". כוונתו היא, שגם נבוכדנצר וגם טיטוס כפרו באלקים [[שפה]] והתגאו בכוחם ובעוצם ידם. וז"ל הרד"ק שם: "ונבל הוא מלך בבל [נבוכדנצר] שישראל בידם, וחושב בלבו בהריעו לישראל כי אין אלקים ואין שופט ודיין בעולם לשלם לאיש כמעשהו". מן הלשון "אמר נבל בלבו", למדו חז"ל שהאנוכיות היא יסוד הכפירה, וז"ל (בראשית רבה לד:י): "הרשעים הן ברשות לִבן: 'אמר נבל בלבו...'. אבל הצדיקים לבן ברשותן (שמואל א א:יג): 'וחנה היא מדברת על לבה'...". בדומה אומר הילקוט שמעוני (תהלים יד, תרסב): "אמר הקב"ה לרשעים: אתם בלבכם ואני בלבי. אתם אומרים (תהלים עד:ח) 'אמרו בלבם נינם יחד', ואני בלבי: 'כי יום נקם בלבי'". הרי שהמינות, הכפירה, נובעת מהאנוכיות ומהגאוותנות של האדם. ובתקופה זו של עקבות משיחא, המינות תתפשט בכל העולם, וגם בישראל יושפעו המתייוונים על ידה, כמו שרמזו חז"ל (יבמות סג:): "'בגוי נבל אכעיסם' (דברים לב:כא)... אלו המינים, וכן הוא אומר: 'אמר נבל בלבו, אין אלקים' (תהלים יד:א)...".

ובכן, השלטון של גסי הרוח והמינים והכופרים ימלוך בארץ. אמרו חז"ל (סנהדרין צח.): "אין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזלה מישראל". ופירש רש"י: "שלא תהא להם שום שלטונות לישראל, אפילו שולטנות קלה ודלה". אגב, לפנינו הוכחה נוספת למה שאמרנו לעיל, שכבר בעקבות משיחא, יהיה שלטון של ישראל בארץ ישראל, כי זאת תהיה כבר התחלת הגאולה; ובמקביל לצרות ולהידרדרות, ימשיך קיבוץ הגלויות, כמו שנבאר להלן בע"ה, ותתגשם ריבונות יהודית וחזרה לשלטון ישראל במדינה של עם ישראל. וממשיכה הגמרא שם: "אין בן דוד בא עד שיכלו גסי הרוח מישראל, שנאמר (צפניה ג:יא): 'כי אז אסיר מקרבך עליזי גאותך', וכתיב (שם:יב) 'והשארתי בקרבך עם עני ודל, וחסו בשם ה''... אין בן דוד בא עד שיכלו כל שופטים ושוטרים מישראל, שנאמר (ישעיהו א:כה-כו): 'ואשיבה ידי עליך ואצרוף כבור סיגיך [ואסירה כל בדיליך], ואשיבה שופטיך [כבראשונה ויועציך כבתחלה; אחרי כן יקרא לך עיר הצדק...]'". ופירש רש"י: "'סיגיך' - תערובות שבך". דברי רש"י אלה מורים על כל המהות של מלכות הזלה, שהיא מלכות של גסי רוח הכופרים בה' והבועטים בו מתוך גאוותנותם, מלכות שכולה נגועה בתערובת של הגוי, בהתגויוּת ובתרבות הזרה, כפי שאנו רואים אותה היום מול עינינו. וכדי לעקור את הנגע הזה, יבוא בן דוד.

כל זמן שיתעקשו המתייוונים, ויסרבו ישראל לחזור בתשובה, ימשיכו היסורים והאסונות של התקופה של עקבות משיחא ואתחלתא דגאולה, רח"ל. כך אמרו חז"ל (סנהדרין צז.): "תניא, ר' נחמיה אומר: דור שבן דוד בא בו - העזות תרבה והיוקר יעוות והגפן יתן פריו והיין ביוקר". וכן במסכת סוטה (מט:): "בעקבות משיחא חוצפא יסגא ויוקר יאמיר, הגפן תתן פריה והיין ביוקר ומלכות תהפך למינות ואין תוכחת...". וכן (שיר השירים רבה ב:[יג]ד): "ר' נחמיה אומר: קודם ימות המשיח עניות ירבה ויוקר הווה, והגפן תתן פריה והיין יסריח...". הרי זה דומה למה שנאמר בפסוק (חגי א:ה-ו): "...שימו לבבכם על דרכיכם; זרעתם הרבה והבא מעט, אכול ואין לשבעה; שתו ואין לשכרה, לבוש ואין לחום לו, והמשֹתכר משֹתכר אל צרור נקוב". הרי לפנינו תיאור של חז"ל על התמוטטות החברה והכלכלה, כחלק מאזהרת הקב"ה לעמו לחזור בתשובה, בתקופת הָאַרְכה, לפני בא יום ה' הגדול והנורא.

אמרו חז"ל (סנהדרין צז.): "אין בן דוד בא... עד שתכלה פרוטה מן הכיס". ועוד אמרו (שם צח.): "רבי אלעזר אומר: אף מזה [אין קץ יותר מגולה מזה], שנאמר (זכריה ח:י): 'כי לפני הימים ההם שכר האדם לא נהיה ושכר הבהמה איננה (רש"י: "כשתראה דאין שום אדם משֹתכר ואף שכר הבהמה לא נהיה, והיינו כדאמרן עד שתכלה פרוטה מן הכיס, אין מעות מצויות בכיס"), וליוצא ולבא אין שלום מן הצר'. מאי 'וליוצא ולבא אין שלום מן [[שפו]] הצר'? רב אמר: אף ת"ח שכתוב בהם שלום, דכתיב (תהלים קיט:קסה) 'שלום רב לאוהבי תורתך', אין שלום מפני צר. ושמואל אמר: עד שיהיו כל השערים כולן שקולין (רש"י: "ל"א 'שקולין' - שוין, שכולן יקרין")". זכריה שם מסיים: "ואשלח את כל האדם איש ברעהו". הרי תמונה נוספת של התפוררות חברה, כאשר הכלכלה נהרסת וקבוצות מתקוממות זו נגד זו, ונוצרים הפקרות ותוהו ובוהו בחברה.

אמרו חז"ל (מגילה יז:): "וכיון שנתקבצו גלויות נעשה דין ברשעים [שבישראל], שנאמר (ישעיהו א:כה) 'ואשיבה ידי עליך ואצרוף כבור סיגיך' וכתיב (שם:כו): 'ואשיבה שופטיך כבראשונה'". ופירש רש"י: "קודם שנתיישבו בירושלים". והכוונה היא, שבגאולת "בעתה" ישלטו רשעים במלכות הזלה, ולכן אע"פ שישראל יהיו כבר בירושלים, כי הרי תהיה להם מלכות, מ"מ לא יתיישבו בה בשלמות, כי עוד יהיו צרות רבות ורעות ח"ו בארץ, כמו שאמר הנביא (זכריה יד:ב): "ואספתי את כל הגוים אל ירושלים למלחמה ונלכדה העיר... ויצא חצי העיר בגולה". וממשיכה הגמרא: "וכיון שנעשה דין מן הרשעים כלו הפושעים וכולל זדים עמהם, שנאמר (ישעיהו א:כח): 'ושבר פושעים וחטאים יחדיו [ועוזבי ה' יכלו]'". ופירש רש"י: "'הפושעים' - שאינם מאמינין בדת משה שהיתה מן השמים, לכך סמכו לה ברכת הפושעים [היינו "ולמלשינים אל תהי תקוה"], שנאמר 'עוזבי ה'' - אלו הפושעים, 'ושבר פושעים' היינו זדים, כדאמר (יומא לו:) 'פשעים אלו המרדין [כלומר, להכעיס]'".

בתקופת הָאַרְכה של עקבות משיחא ואתחלתא דגאולה, יופיעו גם סימני גאולה - קיבוץ גלויות וממשלה בארץ ישראל. קיבוץ גלויות זה יכול להיות בגדלות ובתפארת אם יחזרו ישראל בתשובה כדי לקבל את הגאולה בבחינת "אחישנה", כמו שנאמר (ירמיהו לא:ו-ז,ט-יא): "כי כה אמר ה': רָנו ליעקב שמחה וצהלו בראש הגוים, השמיעו הללו ואמרו הושע ה' את עמך את שארית ישראל; הנני מביא אותם מארץ צפון, וקיבצתים מירכתי ארץ, בם עיוור ופיסח, הרה ויולדת יחדיו, קהל גדול ישובו הנה... מזרה ישראל יקבצנו ושמרו כרועה עדרו; כי פדה ה' את יעקב וגאלו מיד חזק ממנו; ובאו וריננו במרום ציון ונהרו אל טוב ה'... והיתה נפשם כגן רוה, ולא יוסיפו לדאבה עוד". עוד נאמר (ישעיהו מג:ה-ו): "אל תירא כי אתך אני, ממזרח אביא זרעך וממערב אקבצך: אומר לצפון - תני, ולתימן - אל תכלאי, הביאי בני מרחוק ובנותי מקצה הארץ". עוד נאמר (שם מד:כג): "רנו שמים כי עשה ה', הריעו תחתיות ארץ, פצחו הרים רינה, יער וכל עץ בו, כי גאל ה' יעקב ובישראל יתפאר". וכן נאמר (שם מט:ט-י,יב-יג): "לאמר לאסירים - צאו, לאשר בחשך - היגלו... לא ירעבו ולא יצמאו ולא יכם שרב ושמש כי מרחמם ינהגם ועל מבועי מים ינהלם... הנה אלה מרחוק יבואו והנה אלה מצפון ומים ואלה מארץ סינים; רונו שמים וגילי ארץ, ופצחו הרים רנה, כי ניחם ה' עמו ועניו ירחם". ויש עוד פסוקים רבים כאלה.

אך גם אם לא יחזרו ישראל בתשובה, תתחיל הגאולה וקיבוץ גלויות, למען שמו של הקב"ה. אך זה יהיה קיבוץ של בריחה מזוועות הגלות, כעונש לישראל על פשעיהם, וה' יעשה זאת למען קידוש שמו. כך נאמר (יחזקאל כ:לב-לג): "והעולה על רוחכם היו לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגוים כמשפחות הארצות לשרת עץ ואבן; חי אני נאֻם ה' אלקים, אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם". הקב"ה לא יתן לישראל להתבולל, אלא ישליכם מהגלות בחמה שפוכה, ע"י כך שהגוים יקומו נגדם לכלותם או לגרשם מהארץ. הגאולה הראשונה סימן בזה לגאולה זו, שאז אמר הקב"ה למשה (שמות ו:א): "עתה תראה אשר אעשה לפרעה, כי ביד חזקה ישלחם וביד [[שפז]] חזקה יגרשם מארצו", ופירש רש"י שם: "על כרחם של ישראל יגרשם". וכ"כ הרשב"ם שם: "בעל כרחם של ישראל יגרשם לסוף מארצם". כי ישראל מעולם היו עם קשה עורף, ולא רצו לצאת מגלות שהיתה נוחה להם, ותמיד היה צורך לגרשם, לטובתם. הקב"ה הופך את אהבת הגוים לשנאה, ורק כך יוצאים ישראל מהגלות. ראינו את זה כבר ביעקב אבינו, שרק שנאת לבן ובניו הניעה אותו לשוב לא"י, כמו שנאמר (בראשית לא:ב-ג): "וירא יעקב את פני לבן והנה איננו עמו כתמול שלשום, ויאמר ה' אל יעקב: שוב אל ארץ אבותיך...". וכן נאמר לגבי מצרים (תהלים קה:כה): "הפך לבם [של מצרים] לשנוא עמו, להתנכל בעבדיו". כך גם בימינו. מרה מרה היתה הקמת מלכות ישראל בימינו וקיבוץ הגלויות של היום. רק בגלל שנאת הגוים שהביאה לידי חורבן קהילות אין ספור, יצאו השרידים לא"י.

נאמר בפסוק (ויקרא כו:מא): "והבאתי אותם בארץ אויביהם, או אז יכנע לבבם הערל ואז ירצו את עוונם". אומר על כך התורת כהנים (בחוקותי פרק ח:ה): "זו מדה טובה לישראל, שלא יהו ישראל אומרים הואיל וגלינו לבין אומות העולם נעשה כמעשיהם, אני איני מניחם, אלא אני מעמיד נביאי עליהם ומחזירין אותם למוטב תחת כנפי. מנין? 'והעולה על רוחכם... ובחמה שפוכה אמלוך עליכם' (יחזקאל שם), על כורחכם, שלא בטובתכם ממליך אני מלכותי עליכם". פירוש: הקב"ה לא יתן לישראל להישאר בגולה ולהתבולל; או שיחזרו למוטב, ואז יביא להם גאולה נהדרת של "אחישנה", או שח"ו ימלוך עליהם בעל כרחם, בחמה שפוכה. לכן, התחיל המדרש ב"זו מדה טובה לישראל", לומר שיש להם אפשרות לצאת מן הגולה בתשובה, ואם לאו, יֵצאו ח"ו על כורחם שלא בטובתם, אלא מתוך זוועות בגלות שיצטרכו לברוח מהן, מי שיוכלו.

אפשר לראות את זה מהמקרא גופא, שהרי קודם כתוב (ויקרא כו:מ): "והתוודו את עוונם ואת עון אבותם...", ומיד אחר כך בא הפסוק שהבאנו (פסוק מא): "אף אני אלך עמם בקרי והבאתי אותם בארץ אויביהם, או אז יכנע לבבם הערל". וקשה, אם "והתוודו את עונם", הרי כבר עשו תשובה, ומדוע "אף אני אלך עמם בקרי"? אלא, שתי אפשרויות מנויות כאן: הפסוק הראשון הוא אם אכן יחזרו בתשובה, ואז תהיה גאולה נהדרת מיד, ויהיה קיבוץ גלויות בשלוה ובשמחה, והשני הוא אם לא יחזרו בתשובה, ואז היציאה מן הגלות תהיה בניסה ובבריחה ובאימה. וכך באמת אמרו חז"ל על הפסוק הראשון  (תורת כהנים, שם:ג): "'והתוודו את עוונם...' - לצד התשובה הם הדברים, שמיד שהם מתוודים על עוונותיהם, מיד אני חוזר ומרחם עליהם...". זאת ועוד: גם אם הקב"ה יתחיל את התקופה של הָאַרְכה של עקבות משיחא ואתחלתא דגאולה ביסורים של "בחמה שפוכה", אם ישראל יחזרו בתשובה הוא יהפוך אותה לגאולה של "אחישנה". כך אומר התורת כהנים (שם:ו) על הפסוק השני (מא) "...והבאתי אותם בארץ אויביהם, או אז יכנע לבבם הערל ואז ירצו את עונם": "לצד התשובה הן הדברים, שמיד הם מכניעים לבן בתשובה, מיד אני חוזר ומרחם עליהן...". וברור הוא.

היסוד העיקרי כאן הוא, שהקב"ה מתחיל את התהליך של קיבוץ גלויות בתקופת הָאַרְכה של עקבות משיח גם כאשר ישראל אינם חוזרים בתשובה, ואינו נותן להם להתבולל ולהיות ככל הגוים, אלא על כרחם הוא הופך את הגלות לפלצות ולזוועה, לבית עלמין, שישראל יברחו משם ויחזרו לא"י. וכל זה לטובת ישראל, כי על אף היגון והיסורים והחללים שיפלו, הגאולה מתחילה בזה לעם ישראל בתור עם. כך אמרו חז"ל לגבי הגלות (ספרי, עקב מג): "'והאדמה לא תתן את יבולה' (דברים יא:יז)... או ילך לחו"ל ויהיה שרוי בטובה, ת"ל (שם כח:כג): 'והיו שמיך אשר על ראשך נחושת והארץ אשר תחתיך ברזל'... אחר כל היסורים שאני מביא עליך, אני מגלה אתכם, קשה היא [[שפח]] גלות שהיא שקולה כנגד הכל". כל חיסול הגולה הוא לטובת ישראל, שלא יתבוללו בגוים.

בהמשך לדברים שהבאנו לעיל, אומר הנביא יחזקאל (כ:לד-לח,מ,מד): "והוצאתי אתכם מן העמים וקִבצתי אתכם מן הארצות אשר נפוצותם בם, ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה; והבאתי אתכם אל מדבר העמים ונשפטתי אִתכם שם פנים אל פנים; כאשר נשפטתי את אבותיכם במדבר ארץ מצרים כן אִשָפֵט אִתכם, נאֻם ה' אלקים; והעברתי אתכם תחת השבט, והבאתי אתכם במסורת הברית; וברותי מכם המורדים והפושעים בי, מארץ מגוריהם אוציא אותם ואל אדמת ישראל לא יבוא, וידעתם כי אני ה'... כי בהר קדשי, בהר מרום ישראל נאום ה' אלקים, שם יעבדוני כל בית ישראל כֻלֹה בארץ, שם ארצֵם... וידעתם כי אני ה' בעשותי אִתכם למען שמי, לא כדרכיכם הרעים וכעלילותיכם הנשחתות בית ישראל, נאֻם ה' אלקים".

בדומה אומר הנביא הושע (א:ט): "ויאמר [הקב"ה]: קְרא שמו לא עמי, כי אתם לא עמי ואנכי לא אהיה לכם". והוא ממשיך (ב:ד,ז,טו-יז): "ריבו באמכם ריבו, כי היא לא אשתי ואנכי לא אישה... כי זנתה אמם, הֹבישה הורתם כי אמרה אלכה אחרי מְאהבַי... ואותי שכחה, נאֻם ה'; לכן הנה אנכי מְפַתיהָ והֹלכתיהָ המדבר, ודברתי על לבה; ונתתי לה את כרמיה משם, ואת עמק עכור לפתח תקוה וענתה שמה כימי נעוריה וכיום עלותה מארץ מצרים". ופירש הרד"ק (שם:טז): "'והֹלכתיה המדבר' וגו' - זהו שאמר יחזקאל הנביא (יחזקאל כ:לה): 'והבאתי אתכם אל מדבר העמים ונשפטתי אתכם שם פנים אל פנים'". הרי, שדברי הושע ודברי יחזקאל מכוונים לאותו ענין, שהקב"ה מוציא את ישראל מהגלות בעל כרחם. אמרו על כך חז"ל (במדבר רבה ב:טז): "א"ר חנינא: בלא דעת [אנשים חסרי דעת] סבורים, מה שהוא אומר (הושע א:ט) 'ואנכי לא אהיה לכם' שהוא אומר שאינו הווה לכם לא-לוה? לאו. אלא מהו 'ואנכי לא אהיה לכם'? אע"פ שאתם לא עמי, שתבקשו להפריש ממני, אני לא אהיה לכם - אין דעתי משתווית עמכם, אלא בעל כרחכם תהיו עמי, וכן הוא אומר (יחזקאל שם:לב) 'והעולה על רוחכם היו לא תהיה' וגו', אלא מה אני עושה לכם? 'חי אני נאם ה' אלקים, אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם' (שם:לג). הא למדת חיבתן של ישראל לפני המקום".

הרי, שמאחר שהקב"ה מחבב ואוהב את ישראל, כשם שלא יכלה את ישראל באופן גופני וגשמי, כך לא יתן לישראל להתאבד מבחינה רוחנית ע"י התבוללות וטמיעה מרצון. לעולם לא יתן הקב"ה לישראל להתבולל ואף לא להישאר בגלות בנוחות ובשלוה. אם לא יֵצאו ישראל מהגלות מרצונם הטוב, יגרש אותם הקב"ה בחמה שפוכה, ויתחיל את התהליך של קיבוץ גלויות, וגם זאת בתקוה שיחזרו בתשובה. וכן הוא אומר (יחזקאל יא:יז-יח,כ): "וקיבצתי אתכם מן העמים ואספתי אתכם מן הארצות אשר נפֻצותם בהם ונתתי לכם את אדמת ישראל; ובאו שמה והסירו את כל שיקוציה ואת כל תועבותיה ממנה... למען בחקותי ילכו ואת משפטי ישמרו ועשו אותם, והיו לי לעם ואני אהיה להם לאלקים". וכל התהליך הזה נפתח בתקופת האַרכה של עקבות משיחא ואתחלתא דגאולה.

רבנו סעדיה גאון כתב בענין זה (האמונות והדעות, המאמר השמיני, פרק ה): "וכיון שארך הזמן ולא שבנו, יחזירנו בלי תשובה ויהיה זה בהופעת הגואל, אלא שמסורת הנביאים קבלה שיבואו עלינו צרות ומצוקות שעל ידם נבחר לשוב ונזכה לישועה, והוא מאמר קדמונינו (סנהדרין צז:), 'אם ישראל עושין תשובה נגאלין, ואם לאו, הקב"ה מעמיד להן מלך שקשין גזרותיו מהמן והן עושין תשובה ונגאלין'... ושצרות גדולות יבואו על האומה באותו הזמן, כאמרו (דניאל יב:א) 'והיתה עת צרה אשר לא נהיתה'. וששנאה [[שפט]] תתפתח ביניהם ובין הרבה מן האומות עד שיגרשום אל המדברות הרבים, כאמרו (יחזקאל כ:לה) 'והבאתי אתכם אל מדבר העמים'. ושהם ירעבו ויצמאו ויתענו כמו שאירע לראשונים, כאמרו אחרי כן (שם:לו), 'כאשר נשפטתי את אבותיכם במדבר ארץ מצרים כן אִשָפֵט אִתכם'. ושהם יזוקקו ויצורפו ככסף וכזהב עד שייוודע היאך תוחלתם והיאך אמונתם, כאמרו (שם:לז) 'והעברתי אתכם תחת השבט והבאתי אתכם במסורת הברית'. ושהמאורעות הללו יגרמו לחלושי האמונה לצאת מן הדת, ושיאמרו: זה מה שהיינו מקווים וזה מה שהגיע לנו, אמר בהם אחר כך (שם:לח): 'וברותי מכם המורדים והפושעים בי'. ושהנשארים יתגלה להם אליהו הנביא, כאמרו (מלאכי ג:כג-כד) 'הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא וגו' והשיב לב אבות על בנים'". וכן כתב מצודת דוד על הפסוק "והוצאתי אתכם מן העמים" (יחזקאל כ:לד): "ביד חזקה אכביד ידי עליהם, ואשפוך עליהם חמתי, בתת בלב העמים לגרשם ולהוציאם מארצם".

אמרו חז"ל (תנחומא, בחוקותי ג): "ר' יהודה אומר: אם אין ישראל עושין תשובה אין נגאלין... ר"ש אומר: בין עושין תשובה ובין אין עושין תשובה, כיון שהגיע הקץ מיד נגאלין... רבי אלעזר אומר: אם אין עושין תשובה מעצמן, הקב"ה מעמיד עליהם מלך רע שגזרותיו קשות כהמן ומשתעבד בהן, ומתוך כך עושין תשובה, שנאמר (ישעיהו נט:יט): 'כי יבוא כנהר צר רוח ה' נוססה בו', באותה שעה 'ובא לציון גואל' (שם:כ)". וכן נאמר בגמרא שהבאנו לעיל (סנהדרין צז:): "ר' אליעזר אומר: אם ישראל עושין תשובה נגאלין, ואם לאו אין נגאלין. א"ל רבי יהושע: אם אין עושין תשובה אין נגאלין? אלא הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב... ושתק רבי אליעזר". פירוש: רבי אליעזר הודה לרבי יהושע, שקבע שגם אם לא יעשו תשובה, יביא הקב"ה את הגאולה למען שמו, אך היא תהיה מלוּוה בצרות איומות שרק על ידן יחזרו ישראל בתשובה, רק בסוף הגאולה של "בעתה" (ואף לר"ש בתנחומא, הגאולה תבוא אך ורק ביסורים נוראים, אלא שלפי ר"ש יתכן שגם אלה לא יעזרו בסוף, ואדרבה, כמו שכתב רס"ג שהבאנו לעיל, יתכן שרבים יכפרו בה' ותחלש אמונתם, ומ"מ תבוא הגאולה ויישארו רק שרידים של צדיקים ומאמינים).

המצוקות הללו, והיגון הזה, יכללו את חיסול הגלות, כמו שהבאנו למעלה. על הפסוק (ויקרא כו:מא): "והבאתי אֹתם בארץ אֹיביהם", כתב המלבי"ם: "שלא יבלעו, [כלומר, שלא יתבוללו] בין הגוים...". יוצא, שוב, שהקב"ה מערב את התחלת הגאולה של קיבוץ גלויות, עם יסורים ונוראות בתקופת האַרכה, בתקוה שיחזרו ישראל בתשובה לפני חבלי המשיח הנוראים של מלחמת גוג ומגוג ועליית הגוים על ארץ ישראל. לכן, הרבה לפני הגאולה הסופית וביאת המשיח, כבר יֵשב חלק גדול מישראל בארצו, תחת מלכות שלו, כדברי הנביא (יחזקאל לח:ח) שהבאנו לעיל: "מימים רבים תִפָקֵד באחרית השנים, תבוא אל ארץ משוֹבבת מחרב, מקֻבצת מעמים רבים על הרי ישראל אשר היו לחרבה תמיד והיא מעמים הוּצָאָה וישבו לבטח כולם". הרי, שלפני שיעלה גוג על א"י, יחזרו אליה הרבה מישראל. וכן אמרו חז"ל (ברכות מט.): "'בונה ירושלים ה', נדחי ישראל יכנס' (תהלים קמז:ב) - אימתי 'בונה ירושלים ה''? בזמן ש'נדחי ישראל יכנס'". עוד אמרו (תנחומא, נח יא): "אמר ר' שמואל בר נחמני: מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות".

ככל שתתקדם תקופה זו, כשישראל והעולם יגיעו לתקופת המשיח והגאולה עצמה, תתחיל התמוטטות העולם והגוים, כחלק מעונש הקב"ה לגוים על גאוותם ועל רשעותם ועל הצקתם לישראל, וכעונש לאותם מישראל שיסרבו לצאת מהגלות. הגוים יקומו ויתקוממו זה נגד זה ויחריבו ארצות ועמים, וכל זה יעשה ה' כדי להביא פחד ויראה לתוך לבם של ישראל, כדי שיחזרו בתשובה ויחזרו לא"י. כך אמרו חז"ל (בראשית רבה מב:ד): "אם ראית מלכויות מתגרות אלו באלו, צפה לרגלו של משיח. תדע שכן, שהרי בימי אברהם, ע"י שנתגרו המלכויות אלו באלו, באה הגאולה לאברהם". עוד אמרו (פסיקתא רבתי, קומי אורי, לו): "אמר רבי יצחק, שנה שמלך המשיח נגלה בו כל מלכי האומות העולם מתגרים זה בזה. מלך פרס מתגרה במלך ערביא, והולך מלך ערביא לאדום ליטול עצה מהם, וחוזר מלך פרס ומחריב את כל העולם כולו. וכל אומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם ויאחוז אותם צירים כצירי יולדה. וישראל מתרעשים ומתבהלים ואומרים: להיכן נלך ולהיכן נבוא? ואומר להם: בנַי, אל תתייראו, כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם. מפני מה אתם מתייראים? אל תיראו, הגיע זמן גאולתכם. ולא כגאולה ראשונה כך גאולה אחרונה, כי גאולה ראשונה היה לכם צער ושיעבוד מלכיות אחריה, אבל גאולה אחרונה אין לכם צער ושיעבוד מלכיות אחריה". וכל זה אמור בגאולה של "אחישנה", אם יזכו ישראל להינצל מחבלי משיח וממלחמת גוג, אך אם לא יזכו - גם הם יכוו באש ובשריפת העולם המתמוטט. ועל התמוטטות העולם הזה, והמלחמות והחורבן, אומר דוד המלך ע"ה (תהלים מו:ב-ג,ז,יא-יב): "אלקים לנו מחסה ועוז, עזרה בצרות נמצא מאד; על כן לא נירא בהמיר ארץ ובמוט הרים בלב ימים... המו גוים, מטו ממלכות, נתן בקולו תמוג ארץ... הרפו ודעו כי אנכי אלקים, ארום בגוים ארום בארץ; ה' צב-אות עמנו, משגב לנו אלקי יעקב, סלה".



http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #1 ב- : מאי 05, 2014, 17:33:57 »
המשך:


ודע, שאי אפשר לדעת מה יהיה התהליך המדויק, כי הרי העתיד המדויק, והגאולה המסוימת, "סתומים וחתומים הדברים עד עת קץ". אבל אין ספק, וכך ברור מכל המקורות, שהעולם יתדרדר ויתמוטט, כאשר אומות וארצות אחוזות בהלה -- חברתית וכלכלית ומדינית ויתקוממו זה נגד זה, והרס ואסונות יתרבו, וחורבן ושממה יתפשטו, וגושים גדולים של מדינות יתגרו זה בזה. במרכז המלחמות יהיו אדום וישמעאל, כאשר השם "אדום" הוא כינוי לרומי, העולם הנוצרי הנפסד, "העולם המערבי", וישמעאל כולל את המדינות שאימצו את הדת הנפסדת, איסלם. חלק ממלחמות הגוים, תהיה עלייתם של אדום וישמעאל על ישראל בארץ ישראל, והשיא יהיה מלחמת גוג שהיא תבשר את הגאולה השלמה.

הנה למדנו (דניאל ז:ז): "...וַאֲרוּ חֵיוָה רביעאה דחִילָה ואֵימתָני ותקיפא יתירה ושִנַיִן די פרזל לה רברבן... מְשַניָה מן כל חֵיוָתָא די קָדָמַה וקרנַיִן עֲשַר לה". וכתב רס"ג בפירושו שם: "והנה חיה רביעית זו ארם... ולמה היא כפולה באומרו 'דחילה ואימתני ותקיפא', לומר על מלכות ישמעאל שהיא כלולה עמה". עוד נאמר (דניאל שם:ח): "...ואֲלוּ קרן אָחֳרי זעירה סִלְקָת ביניהן, ותלת מן קרניא קדמָיָתָא אתעַקַרָה מן קֳדָמַה ואֲלו עינין כעַינֵי אֲנָשא בקרנא דא, ופֻם ממלִל רברבן". ופירש שם רס"ג: "'קרן אחרי זעירה'... בדעתי שהיא מלכות ישמעאל שבערבייאה...". ועל זה שקרן זו עקרה שלש קרנות מן העשר הנזכרות, אומר רס"ג: "ובדעתי שתים מן הקרנות הם שני מלכי ארם, כי מלך ישמעאל לקח את ארצם ואת מלכותם אז; מלך האחד בקושטנטינא, והאחד מלך בארץ אשכנז על כל איטלייא, וקרן השלישית שנעקרה היא מלכות פרס". מצודת דוד שם פירש: "כי תפשוט מלכות ישמעאל ברוב הישוב... וקרן זעירה ירמוז על הדבר העתיד להיות סמוך לביאת הגואל, כי תצא עם ממזרח ותשוב לתורת ישמעאל ותשחית מהם שלוש מלכויות...".

אמרו חז"ל (יומא י.): "אין בן דוד בא עד שתפשוט מלכות רומי הרשעה בכל העולם כולו תשעה חדשים, שנאמר (מיכה ה:ב): 'לכן יתנם עד עת יולדה ילדה ויתר אחיו ישובון על בני ישראל'". אולם, במסכת סנהדרין (צח:) הגירסה היא: "אין בן דוד בא עד שתתפשט המלכות על ישראל תשעה חדשים, שנאמר: 'לכן יתנם... על בני ישראל'". אך גם על זה פירש [[שצא]] רש"י (ד"ה על ב"י): "היינו כל העולם שישראל מפוזרים בו". מכאן, שבמלחמות ובמהומות ההן תפשוט המלכות הרשעה על כל העולם, ותפשוט גם על ישראל, לא רק בא"י אלא גם בגלות. וההבדל הוא, שבגלות לא תהיה פליטה, ואילו בא"י תהיה פליטה. וברור שכל זה אמור אם לא יחזרו ישראל בתשובה, שאז הגאולה תהיה "בעתה" מלוּוה ביסורים נוראים כמו אלה, אך אם יחזרו בתשובה, כולל חזרה לא"י, יינצלו מחבלי משיח בא"י, אך אלה שישארו בגלות ימותו ח"ו. הזוהר אומר (וארא לב., בתרגום): "ועתידים בני ישמעאל לעורר מלחמות חזקות בעולם ויתאספו בני אדום עליהם ויתגרו מלחמה בהם, אחת על הים ואחת על היבשה, ואחת סמוך לירושלים, וישלטו אלה באלה וארץ הקדושה לא תמסר לבני אדום". שוב אנו רואים, שמלחמות יזעזעו ויהרסו את העולם, וישמעאל ואדום יהיו במרכז הדמים. שלשה תסריטים יתקיימו בה בעת, משולבים זה בזה: מלחמות בין הגוים בעולם, עלייתם על א"י ועל עם ישראל, וההתייוונות והמינות בקרב עם ישראל, אא"כ יחזרו בתשובה.

חז"ל הדגישו רבות את מקומו המרכזי של ישמעאל במלחמות נגד ישראל באחרית הימים. זה, שלא היססו חז"ל לכנותו "כלב", אכן ינסה לנשוך ולבלוע את ישראל. כך אמרו חז"ל (בראשית רבה מה:ט): "'ידו בכל ויד כל בו' (בראשית טז:יב) - קרי בו 'כלבו', הוא והכלב שוים". ועל הכתוב (בראשית כה:יג-יד) "בכור ישמעאל נביות וקדר ואדבאל ומבשם ומשמע ודומה ומשא", אמרו חז"ל (מדרש הגדול שם): "'בכור ישמעאל נביות וקדר' - קדר זה עיקר מלכות ישמעאל, ועליה אומר דוד 'אויה לי כי גרתי משך, שכנתי עם אהלי קדר' (תהלים קכ:ה). רבי אליעזר אומר, כך אמר דוד: כנסת ישראל צווחת, אוי לי שנמשכה גירותי ושכנותי עם אהלי קדר, 'אני שלום וכי אדבר המה למלחמה' (שם:ז), שהן מתנמקין עלי בגזירותם בכל יום. 'ומשמע ודומה ומשא' - שאנו שומעין חרפתינו ושותקין, ונושאין עוּלם ודוממין, ועליהם אמרה תורה (במדבר כד:כג) 'אוי מי יחיה משֻמו א-ל', אוי למי שיחיה במלכות ישמעאל".

עוד אמרו חז"ל (פדר"א פרק ל): "אשור מזרעו של ישמעאל, הם ישביתו ממלכות אשור. אמר בלעם, משבעים לשונות שברא הקב"ה בעולמו, לא שם שמו לאחד מהם אלא לישראל. הואיל והשוה הקב"ה שמו של ישמעאל לשמו של ישראל, אוי מי יחיה בימיו, שנאמר (במדבר שם), 'אוי מי יחיה משמו א-ל'. [רבי ישמעאל אומר, חמשה עשר דברים עתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים, ואלו הן: ימדדו את הארץ בחבלים, ויעשו בית הקברות למרבץ צאן אשפתות, וימדדו בהם ומהם על ראשי ההרים, וירבה השקר, ותגש [פירוש: ותסתלק] האמת, וירחק חוק מישראל, וירבו עוונות בישראל, שני תולעת כצמר, ויקמל הנייר והקולמוס, וייפסל סלע מלכות, ויבנו את הערים החרבות, ויפנו הדרכים, ויטעו גינות ופרדסים, ויגדרו פרצות חומות בית המקדש, ויבנו בנין בהיכל. ושני אחים יעמדו עליהם נשיאים בסוף. ובימיהם יעמוד צמח בן דוד, שנאמר, 'וביומיהון די מלכיא אִנון יְקים אֱ-לָה שמיא מלכוּ די לעָלמין לא תתחַבַל' (דניאל ב:מד). ועוד היה רבי ישמעאל אומר, שלש מלחמות של מהומה עתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים, שנאמר (ישעיהו כא:טו), 'מפני חֲרָבות נָדָדו', ואין חרבות אלא מלחמות. אחד ביער בערב, שנאמר (שם), 'מפני חרב נטושה'. ואחד בים, שנאמר (שם), 'ומפני קשת דרוכה'. ואחד בכרך גדול שברומי, שהוא כבד משניהם, שנאמר (שם), 'מפני כובד מלחמה'. ומשם בן דוד יצמח ויראה באבדן של אלו ואלו. ומשם יבוא לארץ ישראל, שנאמר (שם סג:א), 'מי זה בא מאדום, חמוץ בגדים מבצרה, זה הדור בלבושו, צועה ברב כחו, אני מדבר בצדקה רב להושיע'".

עוד אמרו (פדר"א לב): "ישמעאל מנין? שנאמר (בראשית טז:יא), 'וקראת שמו ישמעאל'. ולמה נקרא שמו ישמעאל? שעתיד הקב"ה לשמוע בקול נאקת העם, ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים. לפיכך נקרא שמו ישמעאל, שנאמר (תהלים נה:כ), 'ישמע א-ל ויענם'". וכן (פדר"א פרק מד): "רבי יוסי אומר, כשבא סנחריב לארץ ישראל, ראו כל העמים שבסביבות ארץ ישראל את מחנה סנחריב, ונתיראו מאד וברחו איש ממקומו, שנאמר (ישעיהו י:יג), 'ואָסיר גבולֹת עמים ועתוּדֹתיהם שושֵתי'. ונכנסו למדבר ונתערבו עם בני ישמעאל, וכולם עשרה עמים, שנאמר (תהלים פג:ז-ט), 'אהלי אדום וישמעאלים מואב והגרים, גְבָל ועמון ועמלק פלשת עם יושבי צור, גם אשור נלוה עמם'. וכולם הם עתידים ליפול ביד בן דוד, שנאמר (שם:יד), 'אלקי, שיתֵמו כגלגל' וגו'".

ועל הפסוק בברית בין הבתרים "והנה אימה חשכה גדֹלה נֹפלת עליו" (בראשית טו:יב), אמרו חז"ל (פדר"א פרק כח): "'אימה' - זו מלכות רביעית, דכתיב בה, 'דחילה ואימְתָנִי ותקיפא' (דניאל ז:ט). 'חשכה' - זו מלכות יון, שהחשיכה עיניהם של ישראל מכל מצוות שבתורה. 'גדֹלה' - זו מלכות מדי ופרס, שגדלה למכור את ישראל בחנם. 'נֹפלת' - זו מלכות בבל, שבידם נפלה עטרת ישראל. 'עליו' - אלו בני ישמעאל, שעליהם בן דוד יצמח, שנאמר (תהלים קלב:יח) 'אויביו אלביש בֹשת ועליו יציץ נזרו'. רבי עזריה אומר, לא נבראו המלכיות האלו אלא עצים לגיהנום, שנאמר (בראשית טו:יז), 'והנה תנור עשן ולפיד אש אשר עבר'. ואין תנור ולפיד אלא גיהנם, שנאמר (ישעיהו לא:ט), 'נאם ה' אשר אוּר לו בציון ותנור לו בירושלים'".

עוד אמרו (פדר"א פרק מח): "עתיד הקב"ה להשמיד לבני עשו שהן צרין לבני ישראל וכן לבני ישמעאל שהם אויביו, שנאמר (מיכה ה:ח) 'תרום ידך על צריך וכל אויביך יכרתו'". וכן אמר משה להקב"ה (תנחומא, ואתחנן ו): "רבש"ע, אברהם יצא ממנו ישמעאל שגזעו מכעיסין לפניך, שנאמר (איוב יב:ו): 'ישליו אהלים לשודדים' וגו'".

שנאתו של ישמעאל לישראל היא מימי קדם, ונובעת מהיותו מזרעו של אברהם. הוא מקנא בזרעו של יצחק שנבחר להיות עם ה', בעוד הוא - ישמעאל - נפסל. כך אמרו חז"ל (תנחומא, וילך ב): "'כרם היה לידידי בקרן בן שמן [ויעזקהו ויסקלהו]' וגו' (ישעיהו ה:א-ב) - 'כרם' - זו ישראל... 'ויעזקהו' - באברהם שהשלכתי הפסולת ממנו כגון ישמעאל, 'ויסקלהו' - ביצחק שיצא ממנו עשו". ובמשנה נאמר (נדרים לא.): "קונם... שאיני נהנה לזרע אברהם - אסור בישראל ומותר בגוים". ובגמרא שם הקשו: "והאיכא ישמעאל?" ותירצו: "'כי ביצחק יקרא לך זרע' (בראשית כא:יב) כתיב [כלומר, ולא בישמעאל]. והאיכא עשו? 'ביצחק' - ולא כל יצחק". הרי שישמעאל הוצא מגדר זרע אברהם, ואין לו חלק לא באברהם ולא בזרעו ולא בארצו, ארץ ישראל. ואת זה לעולם לא ישכחו, ושמרו טינה זו כל הימים. וכבר בימי אלכסנדרוס מוקדון היה מעשה שתיארו חז"ל (סנהדרין צא.): "באו בני ישמעאל ובני קטורה לדון עם ישראל... אמרו לו: ארץ כנען שלנו ושלכם, דכתיב (בראשית כה:יב): 'ואלה תולדות ישמעאל בן אברהם', וכתיב (שם:יט): 'ואלה תולדות יצחק בן אברהם'".

כבר הבאנו לעיל את דברי הרמב"ם ואור החיים הקדוש לגבי אכזריות בני ישמעאל ורשעותם. עוד כתב אור החיים הקדוש (דברים יג:יח) בענין עיר הנדחת, שציווה עלינו הקב"ה להשמיד ולהכרית את כל העיר, ועל זה הזהיר אור החיים שצריכים להשתמש באכזריות בעִתה ובמקומה, אך לא לתת לה להשתלט על נפשותינו, וז"ל: "'ונתן לך רחמים ורחמך' -[[שצג]] הרחמים והיו לאכזר". אכן, עם שפל ומעוות הוא. עוד אמרו חז"ל (קדושין עב.): "א"ל רבי ללוי... הראני ישמעאלים, דומין לשעירים של בית הכסא...". וכן, כאשר ראה רבן יוחנן בן זכאי את בתו של העשיר לשעבר נקדימון בן גוריון מלקטת שעורים מבין גללי בהמתן של ערביים, אמר (כתובות סו:): "אשריכם ישראל, בזמן שעושין רצונו של מקום אין כל אומה ולשון שולטת בהם, ובזמן שאין עושין רצונו של מקום, מוסרן ביד אומה שפלה...". ובמכילתא (יתרו, מסכתא דבחדש א), נקטו בלשון זו: "לא רציתם להשתעבד לשמים, הרי אתם משועבדים לפגומי גוים ערביים". כוונת מאמר זה כאן, לפי שציווה על עיר הנדחת שיהרגו כל העיר לפי חרב ואפילו בהמתם, מעשה הזה יוליד טבע האכזריות בלב האדם, כמו שסיפרו לנו הישמעאלים כת הרוצחים במאמר המלך, כי יש להם חשק גדול בשעה שהורגים אדם, ונכרתה מהם שורש .

אומה של שקר ורמאות היא שאין להאמין לה, ואופיים דומה להפליא למה שאמרו חז"ל (בראשית רבה לז:א) על בני יפת: "כתוב אחד אומר 'ודודנים' [בפסוק (בראשית י:ד) "ובני יון - אלישה ותרשיש כתים ודודנים"] וכתוב אחד אומר (דברי הימים א א:ז): 'ורודנים'... א"ר חנינא: בשעה שישראל נתונים בעליה, אינון אומרין להון: בני דודכן אנן; ובשעה שהם נתונין בירידה, הם באים ורודין אותם". ואמנם זה נאמר על בני יפת, אך על אחת כמה וכמה אמת הוא לגבי הישמעאלים הידועים לשמצה בשקריהם.

בתקופת הגאולה יקום ישמעאל ויתחזק, בעודו שונא את יצחק ואת יעקב ואת זרעם. הוא יתגרה באומות ובמלכים, כאשר העולם שוקע לתוך אנדרולומוסיה של מלחמות ואסונות. כבר הבאנו את דברי המדרש (פסיקתא רבתי, קומי אורי, לו): "אמר רבי יצחק, שנה שמלך המשיח נגלה בו... מלך פרס מתגרה במלך ערביא, והולך מלך ערביא לאדום ליטול עצה מהם, וחוזר מלך פרס ומחריב את כל העולם כולו...  וישראל מתרעשים ומתבהלים ואומרים להיכן נלך ולהיכן נבוא...".

גם הזוהר הקדוש אומר בכמה מקומות, שעתידים הישמעאלים לעלות נגד ישראל ונגד א"י באחרית הימים. כך אומר הזוהר (בראשית קיט., בתרגום): "ובני ישמעאל עתידים בזמן ההוא להתעורר יחד עם כל עמי העולם לבוא על ירושלים...". ועוד אומר הזוהר (וארא לב.), שהבאנו ממנו לעיל: "עתידים בני ישמעאל לשלוט בארץ הקדושה כשהיא ריקם מהכל זמן רב... והם יעכבו ישראל מלשוב למקומם... ועתידים בני ישמעאל לעורר מלחמות חזקות בעולם, ויתאספו בני אדום עליהם ויתגרו מלחמה בהם - אחת על הים, ואחת על היבשה ואחת סמוך לירושלים. וישלטו אלה באלה וארץ הקדושה לא תימסר לבני אדום".  הרי שמלחמות ישמעאל יהיו נגד ישראל, ויהיו גם חלק מממערכת המלחמות בין הגוים.

זה יהיה בעידן של התמוטטות העולם, שיביא הקב"ה כדי להעניש את הגוים, לקדש את שמו המחולל, להביס את האלילים ואת הדתות הנפסדות, לפרסם את האמת של ייחודו בעולם, ולבטל את השקר של האמונות והדתות השקריות. הנקודה המרכזית בתקופת הגאולה ומלחמת ה' נגד הגוים היא העימות בין הקב"ה לבין שרי האומות, אלוהיהן, ודתותיהן, וחובה על ישראל להסביר ולברר נקודה זו בפומבי. כי רק כאשר יראה העולם ויבין שכאן מדובר במלחמה ובעימות דתיים, יכירו גם בהשפלתן ובנפילתן של כל האמונות והדתות הנפסדות והכוזבות, ואז ביום ההוא - "והיה ה' למלך על כל הארץ" (זכריה יד:ט). ואז "ביום ההוא - יהיה ה' אחד ושמו אחד" (שם), "כי לה' המלוכה ומושל בגוים" (תהלים כב:כט) - ובאלוהיהם.

כך היה בגאולה הראשונה ממצרים, כמו שאמרו חז"ל (תנחומא, וארא יג): "למה לקו המים תחלה בדם? מפני שפרעה והמצרים היו עובדין ליאור. אמר הקב"ה [למשה]: הכה אלוהו תחלה בפניו, ואח"כ עצמו". עוד אמרו (מכילתא, בשלח, מסכתא דשירה ב): "כיון שראו ישראל שרה של אומה נופל, התחילו נותנים שבח. לכך נאמר 'רמה [בים]'. וכן אתה [[שצד]] מוצא, שאין הקב"ה עתיד להיפרע מן המלכויות לעתיד לבא עד שיפרע משריהן תחלה, שנאמר (ישעיהו כד:כא): 'והיה ביום ההוא יפקוד ה' על צבא המרום במרום' ואח"כ 'ועל מלכי האדמה', ואומר (שם יד:יב): 'איך נפלת משמים הֵילֵל בן שחר', ואח"כ 'נגדעת לארץ חולש על גוים', ואומר (שם לד:ה) 'כי רִותָה בשמים חרבי', ואח"כ 'הנה על אדום תרד'" (וכעין זה יש בתנחומא, בשלח יג, עיין שם). וכן אומר המכילתא (שם ט): "'שמעו עמים ירגזון' - כיון ששמעו האומות שאבד פרעה וחילו בים, ומלכות המצרים בטלה ונעשו שפטים בע"ז שלהן, התחילו מתרגזין...". עוד אמרו (תנחומא, משפטים יח): "'ואנכי השמדתי את האמורי מפניהם... ואשמיד פריו ממעל ושרשיו מתחת' (עמוס ב:ט) -- זה שר שלהם, 'ושרשיו מתחת' - אלו האמורים. וכן הוא עושה לעתיד, נפרע מן השרים של אומות העולם תחלה ואח"כ על מלכי האומות...". 'ואשמיד פריו ממעל'.

חובה על עם ישראל להבהיר לעצמו ולהכריז לעולם, שהעימות בינו לבין ישמעאל הוא עימות בין אלוקי ישראל לבין הדת הנפסדת הנקראת איסלם, שהעימות של תקופת הגאולה חייב להוות התנגשות בין אלוקי ישראל לבין אלוהי העמים - ונצחונו של הקב"ה יהיה שיא קידוש השם, והוכחת גדולתו וכחו הבלעדיים, וכוננות מלכותו בעולם.

ואם ילחשך מישהו ירא ורך לבב, שהכרזה כזאת עלולה להביא על עם ישראל אסון והשמדה ח"ו, שלחהו מעליך וישוב לביתו, ולא ימס את לבב אחיו כלבבו. הרי תפקידו וחובתו של ישראל הוא לקדש שם שמים, ולהביא את העולם להבנה ש"ה' הוא האלקים אין עוד מלבדו", ומי שמסתייג מחובתו ומתעלם  מתפקיד זה ומעול זה במכוון, מתוך פחד, ונותן לדתות הנפסדות למלוך בעולם, מחלל שם שמים, ושותף הוא לניאוץ ולחירוף של הקב"ה. הרי הדתות הכוזבות אינן נרתעות מלהצהיר את "אמיתותן" כביכול. הן המאמינים בדת הנפסדת של האיסלם והן המאמינים בדת הכוזבת של הנוצרים, אינם חוששים מעימות עם דתות אחרות, ומפגינים הם בפרהסיא את דעותיהם לגבי האמת (כביכול) שלהם. בפומבי ובתוקפנות מנסים הם להגיע לבני דתות אחרות ובכלל זה לעם ישראל רח"ל, ולהשפיע עליהם להמיר את דתם. בגלוי מדברים הישמעאלים על גדולתה של דתם, ואינם מהססים לדבר על מלחמת קודש למען הדת. ואילו עם ישראל, לא רק שחלק הארי, כולל המלכות הזלה השולטת בא"י, אינו מאמין באמיתותה של תורה, אלא הוא אף מרשה לדתות הכוזבות להשפיע על אחינו בני ישראל להמיר את דתם, ואינו מגרשם מארץ הקודש. והבעיה העיקרית היא, שעצם המחשבה לקיים מדיניות ופעולות של הכרזה על כך שהעימות הנוכחי והעתידי היה ויהיה עימות דתי בין הקב"ה לבין אלהי האומות, בין תורת ה' לבין התרבות הזרה והאמונות הזרות, נראית בעיניהם כדבר פסול, מטורף ומתועב. ועל זה -- עוד נשלם מחיר יקר, רח"ל. על האמונה האדוקה של הישמעאלים מול הכפירה והאדישות של ישראל.

עלינו לשבח לאדון הכל, ועלינו להפנות את מחשבותינו ואת פעולותינו להבנת האמת: שיש עימות ומלחמה בין תורת ה' לבין האמונות הכוזבות. ובכך, נישא עינינו אל ההרים, כמו שאמר דוד המלך ע"ה (תהלים קכא:א): "אשא עיני אל ההרים מֵאַיִן יבא עזרי", ואמרו על זה חז"ל (בראשית רבה סח:ב): "אשא עיני אל ההורים [=האבות], למלפני ולמעבדני [=מלמדי ורבותי]". וכן בילקוט שמעוני (תהלים קכא, תתעח): "'אשא עיני אל ההרים' - למלך המשיח...". והכוונה ברורה. רק כאשר תהיה תודעה והבנה עמוקה שמדובר כאן בעולם של השגחה פרטית, שכל כולו בידי הקב"ה המנהיג והמוביל, ושכל ייעודו הוא להמליך את ה' למלך, אז ורק אז יפנה היהודי לקבלת תשובות ופתרונות אל הקב"ה, אל גדולי התורה, במקום אל הריקים ואל הפוחזים של המלכות הזלה וכל אגפיה. רק בדרך זו יש לנו סיכוי להמיר את הגאולה הנוראה של "בעתה" בזאת של "אחישנה".

*******************************************************************************************
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #2 ב- : מאי 05, 2014, 17:44:08 »
                                מתוך "האתגר", פרק חמישי: מדינת סגולה - העם בחוץ

מדינת ישראל איננה מתקיימת בחלל הריק. אין היא מדינה ככל המדינות האחרות המתעניינת רק בנעשה בתוך תחומה ובאזרחים הנתונים למרותה החיים ברובם בגבולותיה. המדינה הצרפתית, למשל, זהה עם אזרחיה היושבים בתוכה. הצרפתי, המהגר לארצות הברית ומקבל אזרחות אמריקנית, מוותר על אזרחותו הצרפתית ועל לאומיותו הצרפתית. הוא נחשב לאדם מממוצא צרפתי בלבד.

מדינת ישראל שונה לחלוטין באופיה. עניינה אינו מתמקד רק באזרחי ישראל, בישראלי החי בתחומיה, או נושא את הדרכון הישראלי. ישראל היא ארצו של העם היהודי, המחברת יחדיו את היהודים בקשר בל יינתק, בכל מקום בו יימצאו, תהיה אזרחותם אשר תהיה. זכותה לתבוע מן היהודים חובות כלפיה ויש לה חובות כלפיהם, שכן העם היהודי ברחבי העולם הוא עם אחד ומולדתו האחת והיחידה היא בסופו של דבר ארץ ישראל הריבונית. עם ישראל וארץ ישראל מזווגים בברית נצח. העם היושב בארץ ומחוצה לה, חייב נאמנות למדינה והמדינה חייבת לדאוג לו בכל.

אין הכוונה לומר, שהיהודי המתגורר מחוץ לגבולות ישראל איננו אזרח המדינה בה הוא יושב. היהודי החי בחוץ לארץ אינו אזרח ישראל אוטומטית. הוא אינו כזה. אולם אם כי היהודי בגלות חייב נאמנות כלפי המדינה בה הוא אזרח, אין להתעלם מכך, כי העם היהודי על פזוריו הוא עם אחד, והקשרים בין היהודיים אינם דומים לאלה הקיימים למשל בין אנשים ממוצא צרפתי. הקשרים היהודיים הדוקים יותר, נצחיים ולא ניתנים לניתוק. אמנם היהודי חייב בנאמנות למדינה שהוא דר בה, אשר העניקה לו זכויות אזרח, אולם בשוני למהגרים שניתקו עצמם מארצות מוצאם ומקיימים קשר רופף בלבד עם מולדתם בעבר, אין הדבר כן לגבי היהודי.

היהודי הוא חלק לא נפרד מאומה, אשר קיומה אינו מותנה במדינה כלשהי. גם כאשר לא הייתה קיימת מדינה יהודית, נתקיים עם יהודי הקשור באלפי נימים לארץ ישראל. עם כינון המדינה היהודית, ממשיך להתקיים העם היהודי, בין שהוא חי גבולותיה ובין שהוא דר מחוצה לה. יתירה מזאת, חובה מוטלת על כל יהודי לעזוב את ארץ מושבו ולעלות לארץ ישראל, עליה שהיא ביטוי לתקוותו הממושכת של העם היהודי, המצויה בתפילות ובמצוות. יהודי החי מחוץ לגבולות ישראל, אינו פטור מחובות כלפי ארץ ישראל, בין שקיימת ובין שאינה קיימת בה מדינה. כל עוד חובתו כלפי ישראל אינה מתנגשת בחובותיו כלפי המדינה בה הוא אזרח, עליו לעשות כל שלאל ידו כדי לסייע למדינת היהודים. כאשר יש התנגשות בין החובות, עליו לעזוב את ארץ מושבו, לוותר על אזרחותה, לעקור מן הגלות ולעלות לארץ מולדתו הנצחית.

היהודי שמחוץ לגבולות ארץ ישראל חי בגלות, בין אם הוא מכיר בכך, בין אם לאו. האמת אינה נשענת על אמונה סובייקטיבית. מולדתו של היהודי היא ארץ ישראל. חובתו היסודית היא כלפי ישראל ומוטל עליו לעלות לארץ. אם יהודי אינו עולה לציון, איננו משוחרר מן החובה לעשות כל אשר לאל ידו למען אלה החיים בארץ הקודש.

משעה שהוקמה מדינה יהודית בארץ ישראל, יש לה זכות מלאה לתבוע מיהודי העולם לעשות למענה.

אין זה בבחינת מתת חסד, בדומה לסיוע לארצות אפריקה או אסיה בשעת מצוקה מבחינה הומנית. היהודי מסייע למדינה היהודית ולעם היושב בארץ מתוך חובה כלפי ארץ מכורתו – תרומה למען ישראל אינה דומה לתרומה להודו. אמנם חשוב לעזור לנכרי, אך חובה היא לעזור לארצך.

חובת היהודי בגולה כלפי ארץ ישראל אין להפריכה, כמה שתהיה קשה חובה זו. איוולת היא לחשוב כי אזרחות במדינה ממדינות הגלות מנתקת כליל את הקשרים עם מדינת היהודים.

אולם, היחסים בין יהודי הגולה לבין ארץ היהודים אינם חד-כיווניים. כשם שהיהודי בגולה חייב לסייע למדינה, כך זו חייבת לראות עצמה כמגן וכאפוטרופוס לו בכל אתר ואתר בו יימצא.

מדינת ישראל, יש שהכירה במערכת יחסים זו ויש שהתעלמה ממנה. כאשר עלתה שאלת הפיצויים מגרמניה, וגרמניה המערבית התחייבה לשלם מאות מיליוני מארקים בעד הרכוש היהודי שהוחרם ונשדד, תבעה ישראל כי תוכר כנציגתם של יהודי אירופה שנספו בשואה אם יש סוברים שאפוטרופוסות זו תקפה רק לגבי יהודים מתים, הרי חלקה של ישראל בהבאת אדולף אייכמן לדין תסתור את טענתם.

על פי החוק הבין לאומי והפרטי, מדינה שלא נתקיימה בתקופה בה ביצע אייכמן את פשעיו, ואשר קורבנות פשעיו לא היו אזרחיה, משוללת זכות חוקית לשפוט אותו. האפוטרופוסות על העם היהודי מצד מדינת ישראל היוותה את בסיס התביעה למשפט. אייכמן נידון לפני בית משפט ישראלי בגלל פשע השמדת עם שביצע נגד האומה היהודית. ישראל שימשה התובע של העם היהודי אף שלא הייתה קיימת בשעת בי של העם היהודי אף שלא הייתה קיימת בשעת ביצוע הפשעים , ולא נתבקשה לכך על ידי העם היהודי, ואפילו אם חלק מהעם ממאן לקשור עצמו אליה.

מתוך הכרה של אפוטרופוסות תובעת ישראל מהעם היהודי עזרה כספית ועלייה לארץ.

הגישה של נואמי המגבית היהודית לקהל היהודי היא מעבר לגישה עסקית או הומניטרית, זוהי תביעה למילוי חובה. אתם יהודים וזו מדינת היהודים, הרימו תרומה משום שחובתכם לסייע לארצכם.

היהודי בלוס אנג'לס, בלונדון, בבריסל, בפריס או ביוהנסבורג נענה ברצון לכך ותורם למגבית היהודית.

אולם האם היחס היהודי מתבטא רק בכך? אם היהודי בגולה חייב להגן על המדינה היהודית, משום שיהודי הינו, האם אין המדינה היהודית חייבת להגן עליו, משום שהינה מדינת היהודים? אם היהודי בלונדון נותן משלו למדינה היהודית, האם המדינה היהודית אינה חייבת באותה מידה לתת לו משלה?

אכן, זו היא מערכת יחסי גומלין ואין ממשלה יהודית שתוכל להתעלם ממילוי חובותיה כלפי היהודים ולהפוך את היחסים בין ישראל לגולה לחד-סיטריים.

לא טובתה של מדינת ישראל צריכה להכתיב את מדיניות החוץ שלה, אלא טובתו של עם ישראל בלי להתחשב בקשיים הנגרמים עקב כך למשרד החוץ.

כך אפוא, אם הפעילות הפומבית מצד ישראל והתנועה הציונית נגד מדיניות ברית המועצות כלפי אזרחיה היהודיים מתנגשת עם האינטרס של שיפור היחסים בין ישראל לברית המועצות, יש לוותר על כך למען האינטרס של יהודי ברית המועצות. לא כך נהגה ישראל בעבר.

עוד יסופר על מדיניות סבילה של ישראל למען יהדות ברית המועצות וניונות להשקיט מחאות אקטיביות פחות או יותר למען יהודי ברית המועצות, מחשש לאינטרסים של המדינה.

אנו רואים היום שהממשלה מתעלמת מחובתה לעמוד לימין אלה הרוצים למנוע את הדו-קיום בין ארה"ב לבין בריה"מ, למרות הידיעה שהשגתו תהווה טרגדיה ליהודי בריה"מ.

"עבדים היינו לניקסון (נשיא אמריקאי) בוושינגטון". כך, הבדלנו בין היהודי הישראלי לבין יהודי המצוקה בארצות ערב כאשר הטרור פגע באזרחי המדינה, לא היססנו לפלוש לתוך בירה ערבית ולנקום את נקמתנו, אבל כאשר יהודי סוירה משמשים כמטרה לטרור – אין תגובה כלפי דמשק. זריזים מקדימים לחסל ערבים בקפריסין, ברומא ובפריס – כאשר פשעם מכוון כנגד ישראלים, אבל דיפלומטים ערביים חיים בשאננות בבירות שונות, על אף רצח יהודים בדם קר בבגדד.

למדינת ישראל חובה מוסרית עמוקה, לראות עצמה אפוטרופוס לעם היהודי בכל אתר ואתר, ולנהל מדיניות חוץ הרואה באינטרס היהודי אינטרס עליון.

אני חוזר ואומר, כי לא כך נהגה הממשלה בעבר, כוונתי לסירוב המחפיר של הממשלה לאסור את הפעילות הפושה והולכת בתחומי ישראל, בטענת סרק, כי אי אפשר לאסור פעילות כזו במדינה דמוקרטית. אין זה הנימוק האמיתי, הרי הממשלה היתה זריזה למדי ""לעצב" את התהליך הדמוקרטי, כאשר היה נדמה לה כי המצב מחייב זאת מסיבות "ביטחוניות", איני מתפלמס עם הממשלה על כך, אך כשם שנתן להגביל את הדמוקרטיה מסיבות ביטחוניות, אפשר להפסיק את פעילות המסיונרים המרעילים נשמות יהודיות.

הסיבה האמיתית לסירובה של ישראל לשים קץ לפעילות המסיונרית הוא החשש מפני תגובה נזעמת מצד הכנסייה. מחאה מצד הותיקן עלולה לסכן את התמיכה באו"ם מצד המדינות הקתוליות באמריקה הלטינית ולהביא לתגובה שלילית מצד קבוצות פרוטסטנטיות חשובות בארצות הברית, התומכות במסיונרים בארץ ישראל. אלה הם פגמים וסתירות בחובות מדינת ישראל כלפי העם היהודי.

 תפקידה של ישראל כאפוטרופוס של העם היהודי מחייב מדיניות חוץ תוקפנית. עליה לעמוד בפרץ נגד כל ביטוי של דיכוי יהודים בכל אתר ואתר ואף להתערב בענייניה ה"פנימיים" של מדינה המדכאת יהודים. זה מחייב את המנהיגות הישראלית לכוון ולעודד קבוצות יהודיות להפגין ולמחות למען יהודים, גם כאשר עשוי הדבר לפגוע באישים או גופים שאנו מעוניינים בתמיכתם.

אם הטרור הערבי מסכן חיי יהודים, אין לסלוח לממשלה יהודית הנמנעת לסייע ליהודים הנתונים לטרור ערבי, גם אם אינם אזרחים ישראלים. אין להבדיל בין יהודי ישראלי ליהודי שאינו תושב הארץ. אם עקב יהדותו הוא נפגע, המדינה היהודית חייבת להגן עליו. עליה לעשות למען יהודי הגולה, כפי שהיא תובעת מהם לעשות למענה.

אין איוולת גדולה מזו לדרוש מאומות העולם להגן על היהודים, אזרחי אותן מדינות, מפני טרור. אוממות העולם יפעלו לכל היותר באופן חלקי. זוהי חובת המדינה היהודית, האפוטרופוס של היהודים ועליה למלא חובותיה כלפיהם ולא להנות בלבד מעזרתם לה.

לפיכך, כאשר יש צורך לארגן קבוצות יהודיות בגולה כדי להגן על חיי יהודים, אם יש לציידן, לאמנן ולתמוך בהן, חייבת בכך המדינה. קיים צורך להיעזר בשליחים בלתי רשמיים של ישראל ובציוד ישראלי. ישראל חייבת לעשות זאת, ואל לה לפטור עצמה מן האחריות לחייהם של יהודים הנתונים בסכנה.

אם העלייה חיונית ליהודים בארצות מסוימות, חייבים שליחי ישראל להתריע על החרפת שנאת ישראל באותן ארצות, בלא להתחשב בזעמה של אותה ארץ או בעויינות הממסד היהודי שם.

כוונתי לארצות הברית, בה היהודי ממאן להבחין בסכנה ומגיב בחרון נגד כל נסיון להעלות את הצורך בעליית חרום (זוהי הסיבה שב- 1972 הקונגרס הציוני סירב להעלות נושא זה על סדר יומו).

ששה מליוני יהודים אמריקניים (שוב אותו מספר), ניצבים בפני סכנה מוחשית של גלי שנאת ישראל.

ארץ זו, למרות מסורת הדמוקרטיה והחירות, קיימת בה חברה אלימה ואכזרית. ארץ זו לא נפגעה מן ההתנגשות בין מעמדות, בגלל ההיסטוריה קצרת הימים שלה, הייתה לארץ אפשרויות רבות, המספקות תעסוקה לכל מהגר. התחרות אשר הצמיחה רגשי קנאה ושנאה כלפי יהודים באירופה, לא הורגשה בדרך כלל בארץ החדשה שהעניקה שפע של הזדמנויות לפרט.

אך עבר זה חלף ואיננו, הדברים השתנו באמריקה, עשרים וחמש השנים האחרונות באמריקה כמעט ללא שנאת יהודים גלויה, היו בבחינת אשלייה. שתי הסיבות העיקריות לכך חלפו. האחת השואה המזעזעת, אשר טלטלה את מצפון העולם לפני עשרים וחמש שנים יצרה אווירה נוגדת אנטישמיות. השנייה – הפריחה הכלכלית ללא תקדים, העניקה לאמריקה חיים טובים, תעסוקה מלאה, ודברי מותרות. הרגשת האשמה על פשעי אושוויץ, והשגשוג הכלכלי גרמו לנסיגה בשנאת יהודים אך לא העבירוה מן העולם. עתה נעלמו סיבות אלה ואין מניעה לפריחת אנטישמיות מחודשת וארסית. הזמן שחלף מאז השואה ונצחון ישראל במלחמת ששת הימים, סיפקו לעולם את ההזדמנות המיוחלת מזה עידן ועידנים לפטור עצמו מן הצלב שנשא על כתפיו. כן חלפו ימי השגשוג הכלכלי בארצות הברית ובמקומם באו ימים של כיעור וסכנה.

אמריקה היא ארץ שנקלעה לצרה. היא שסועה על ידי יצרי שנאה גזעית, כאשר הלבן והשחור מתנגשים בחמת זעם על עניין הסעת ילדים באוטובוסים משותפים ואינטגרציה בבתי ספר; יש בה תופעות אלימות לגבי עקירה מסביבת מגורים אחת לאחרת; התחרות על השגת משרות של צווארון לבן וכחול; מתח ומאבק בין-גזעי בצבא. ערי ארצות הברית אמנם אינן מוצתות על ידי הקיצונים, זאת מאחר וגילו דרכים אחרות להשתלט עליהן, מאחר ובני המעמד הבינוני נמלטים מהם כמפני מגיפה. ההתקדמות החברתית של המיעוטים הולידה מתחים וציפיות גדולות יותר. מי יהיה השעיר לעזאזל בעתיד אם לא היהודי הפעיל בתנועה למען זכויות האזרח. מי, אם לא הליברל היהודי יהי מטרה לחיציהם ש להמוני אמריקנים ממורמרים.

נוסיף לכך את המפלה האמריקנית בוויטנאם. מי יואשם כאחראי להשפלה ולהרג המיותרים? מי יואשם ב"תקיעת סכין" בגב האומה? מלחמה זו אשר הרעילה את אמריקה ופילגה אותה לשני מחנות עוינים, הביאה להשמצת הצבא, ומי מכתים את הפיקוד הצבאי אם לא היהודים אשר התבלטו באופן מובהק בתנועת ההתנגדות למלחמה? חזקה על האמריקני המצוי שיישכח שמותיהם של מקגווארן ומקארתי ויזכור שמות של רובין, הופמן וקיסינג'ר. כידוע הרפובליקה הווימרית נפלה בגלל אגדה על בוגדים מבית, דומה שעתה נרקמת אגדה חדשה בארצות הברית בה יוצג היהודי כנבל.

הכעס והמרירות של האמריקני המצוי המופנה כלפי השמאל הרדיקלי המתנגד לערכי החיים המקבולים על האמריקני הממוצע, יופנה בסופו של דבר כלפי אלה הנחשבים כמהרסי האופי האמריקני ההיסטורי.

התבלטות יהודים מסוימים בתנועות אשר לעגו לדגל האמריקאי, לכהונת הנשיאות ולכל הערכים המקודשים על ידי האמריקני הפשוט, יולידו תנועת תפנית מהמרכז לימין רדיקלי מלווה בשנאה כלפי היהודי.

מפח הנפש של האמריקני המצוי הצופה בהתמוטטות מערכת הערכים החברתית והמוסרית שהוא מוקיר, הוא תופעה גלויה לכל. הריחוק בינו לבין ילדיו, ריבוי הפורנוגרפיה והמתירנות המינית מטילים עליו מורא. הוא מבקש לחזור אל ערכיו ה"אמיתיים" הנראים לו מהוגנים, הוא מתגעגע למנהיגים שיחזירו על כנם ערכים אבודים אלה ומבקש להעניש את האחראים למהפיכה החברתית. ומי אם לא היהודי יהיה השעיר לעזאזל?!

בנבכי הבעיות הגזעיות, הפוליטיות, החברתיות והפסיכולוגיות חבוי זיק העלול להבעיר את חבית אבק השריפה, עליה אנו יושבים. ארצו של הענק הכלכלי מיטלטלת טלטלה רבתי, הכלכלה האמריקנית מתגלה כנמר של נייר. אמריקה ניצבת מול בעיה של מליוני מובטלים ומספר לא ידוע של מועסקים למחצה. באזורים עירוניים נוספים, קיימת מנוסה של המעמד הבינוני ובגלל מיעוט הכנסותיהם הם הופכים למרכזי אבטלה ומשטמה. האינפלציה ממשיכה לכרסם את רמת הדולר וחסכונות המעמד הבינוני, השמקיף על כך בחוסר אונים.

שוב, לאחר מחצית יובל נמצאים אמריקנים רבים מול האפשרות לאבד את מנעמי החיים, מהם נהנו שנים רבות. אנשים אלה מסוכנים משום שלא בנקל יסכינו לעוני, והם עלולים לשעות אל הדמגוגים והמטיפים לגזענות המבטיחים חיים תמורת ויתור על חרויותיהם. ואכן, הדמגוגים, אנשטישמים ופשיסטים, נמצאיםפ בהמוניהם בארצות הברית. הבה נתעלם לרגע מריבוי מספרם, נהרהר בגידולם באחרונה וביכולתם לשגשג בתקופה של אלימות, תסכול, רוגז ושנאה. אלה הם יסודות החברה האמריקנית בימינו, הטומנים בחובם זרעי פורענות העלולים לצמוח מעלה מעלה. יש דמגוגים המדברים כבר בגלוי על תאי גזים ועל השמדת יהודים. הם מתכוונים לכך ואי אינו בטוח אם ניתן יהיה לעצור בעדם כאשר תגיע שעתם.

נוכח איום זה על ציבור של שישה מליוני יהודים, שומה על ישראל להתעלם מכל שיקולים אחרים ולהכין תכנית לעליית חירום המונית. אם קו חדש הנוקט בעמדה של "רחל ביתך הקטנה", ומכריז בגלוי על עליית חירום המונית יביא לידי התנגדות מעשירי ארה"ב שעינים להם ולא יראו, אל לנו להירתע מפניהם ומאיומיהם להפסיק לתרום למגבית.

יש תחום נוסף בו קיומה של ישראל כמדינה יהודית תובע בחינה מחודשת. כאשר הבזיק רעיון הציונות המדינית בשמי היהודת האירופית ומתיישבים ראשונים עלו להקים את הבית היהודי בארץ ישראל, הם מצאו ארץ שוממה, אך לא ריקה מיושב. בארץ היו רבבות ערבים שדרו בה מדורי דורות. לתושבי המקום הבהירה הציונות בצורה שאינה משתמעת לשני פנים: "אנו באנו ארצה"! לשאלתו של הערבי הנדהם את הציוני: "מי אתה ומה זכותך לבוא לארץ זאת"? השיב הלה מענה אמת: אנו היהודים, שבנו לארץ אבותינו.

היהודים עלו לארץ זאת מכח הזכות, זו שהיתה מולדתם של היהודים ולא ניתן להכחיש את ההגשמה האלוקית.

כשהוקמה מדינת ישראל, הגדירה בראשית את תכלית קיומה על ידי חוק השבות אשר הדגיש את התגשמות החזון בימינו.

חוק השבות מעניק לכל יהודי את הזכות הבלתי מעורערת לחזור למולדתו. לא רק יהודים נבחרים נהנים מזכות זו, יהיו אלה דתיים, מרקסיסטים, תרבותיים ומקובלים, אלא כל היהודים שברא אלוקים.

לא היתה בפני המחוקק דרך אחרת, כי לשלול זכותו של לו אף יהודי אחד להיכנס לארץ ישראל משמעותו שלילת זכות קיומה של הציונות, התעלמות מטיעוניהם של המתיישבים הראשונים בארץ.

אולם, בהשראת פוליטיקאים ודיפלומטים, הפך חוק השבות למדומה; הוא איפשר שיבתם של אחדים ודחה שיבתם של אחרים. כיום ניתן למנוע כניסת יהודים למדינת ישראל, אפשר אף לגרשם מן הארץ ולהסגירם למדינות זרות. למעשים אלה ניתן תמיד נימוק הגיוני: "ישראל אינה זכאית לשמש עיר מקלט לפושעים", לישראל כחברה בארגון האומות המאוחדות יש התחייבויות בין לאומיות ואין היא יכולה להתיר לפושעים להפר חוקי ארץ מושבם תוך ידיעה שתמיד יוכלו לנוס לישראל", "ישראל אינה יכולה להניח לאנשים בעלי עבר פלילי העלולים לסכן את בטחון המדינה להיכנס לתחומיה".

אכן המדינה דוחה יהודים שונים כבלתי רצויים. כך קורה שפוליטיקאים ודיפלומטים דוחים האידיאל בגלל "שיקוליים בין לאומיים" וארץ ישראל יורדת למדרגה של מדינת ישראל.

זכות הקיום של מדינת ישראל מבוססת על זכות היהודים לארץ ישראל. צו הארץ הוא, שכל יהודי זכאי לבוא אליה. אין הכנסת רשאית להפר צו זה.

אכן לפנינו דוגמא נוספת להשחתת המשמעות האמיתית של מדינת ישראל ותכלית קיומה למען עם ישראל. במקום מתן תוקף לאחדות העם היהודי ולזכויות שוות במדינה לכל יהודי, קיימת הבחנה בין "יהודים" ו"ישראלים". פושע יליד תל-אביב אין מגלים מישראל, ואילו פושע יהודי משיקגו מגורש מהארץ; ה"זר" בן 72 מהווה "סכנה למדינה", יהודי "נכרי" המוגדר כ"לא רצוי, אינו רשאי לחיות בארץ ישראל, אך רבבות ערבים רשאים לגור בה. אמנם זוהי דרך חשיבה ליברלית ודמוקרטית ביסודה, אך זוהי יהדות נוראה. בכך מדינת ישראל מתעלמת מתפקידה המיוחד בעולם כמקלט לעם היהודי, כבאת כוחו ואפוטרופוס לכל יהודי. אם מתעלמים מזאת, סימן שפשה רקב בישראל.

מה הפתרון לבעיית הכניסה של פושעים יהודים לישראל, הנמלטים מעונש? המוח היהודי מסוגל למצוא פתרונים לכך. נעמיד את הפושע למשפט בישראל, נכלא אותו, אך בל נגרש אתו. ומעבר לזאת, אל נעשה דבר המנוגד לרוח היהדות, אל נסגירו לארץ אחרת. די סבלנו משיתוף פעולה עם גורמים זרים בטיפול בעבריינים יהודיים, כולל אלה ש"פשעם" היה התקפה על רוסים וערבים למען העניין היהודי.

התגרום מדיניות כזאת לקשיים בקהיליית האומות ולאי נעימויות לשר החוץ? יתכן, אך המדינה היהודית לא באה לעולם כדי להעניק חיים קלים לשר החוץ, ישראל נוסדה למען היהודים, כל יהודי העולם, ללא דאגה ל"מה יאמרו הגויים?".

לממשלת ישראל, לאזרחיה ולילידי הארץ ייאמר: מדינת ישראל איננה שייכת לישראלים בלבד, היא נחלת כל יהודי, ולכל יהודי הזכות לעלות אליה, אחרת יש הפרדה בין "יהודים" ו"ישראלים". קיימים יהודים בלבד, יהודי בישראל הדוחה הנחה זו וטוען ישראלי אני, הוא בבחינת חמסן. הוא חומס אדמת הערבים אשר דרו בארץ לפני שבאו אליה הוא ואבותיו. "אנו באנו ארצה" כיהודים, כצאצאי הגולים מציון שנדדו מגולה אל גולה ולא שכחו חלום שיבת ציון. כיהודים יש לנו מלוא הזכויות על הארץ.

כיוצרי "ישראליות", אין לנו בה דבר ואנו נחשבים חמסנים.

היהודי האמריקני והיהודי הישראלי, הם בראש ובראשונה יהודים. אלה המכחישים זאת סובלים מתסביך ומבקשים להימלט מן המורשת והייחוד שלהם. אין מנוס מן האמת של עם יהודי אחד ומדינה אחת, מולדת היהודים החייבת לסייע להם, כפי שהיא תובעת מהם מילוי חובות.

בעיקרו של דבר, אנו מנסים להתמודד עם השאלה: מה היתה תכלית הציונות בהקמת מדינת ישראל?

מהות המדינה שתיכון מהווה מענה לשאלה זו.

אם המדינה קיימת בגלל הרדיפות האנטישמיות, וכדי לאפשר קיום "נורמלי" ליהודים בדומה לאזרחי מדינות אחרות, תהיה זו מדינה מהטיפוס הדמוקרטי המערבי. מדינה ריבונית הדואגת לרווחתה ולרווחת אזרחיה על כל המשתמע מכך. בתחומים קריטיים רבים תקים מדינה זו חייץ בין יהודי התפוצות לבינה, ותנקוט במהלכים פוליטיים אשר מנוגדים למושג של עם יהודי אחד בעל ייחוד משלו.

מדינה הדומה למדינות אחרות אינה יכולה לחשוב במושגים של הגנה על יהודים אזרחי מדינות אחרות.

הכללים הבין-לאומיים ימנעו בעדה לתת מקלט לפושעים, האופי הדמוקרטי ייפגע על ידי פעילות מסיונרית. אין ספק כי התחייבויות המדינה כלפי נוצרי ישראלי או מוסלמי ישראלי קודמות להתחייבויות כלפי יהודי "זר". החשש מפני התערבות בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת – במיוחד אם זו מדינה ידידותית או יותר מכן – מסייעת לישראל – ימנע בעדה הכוונת פעולות הקשורות באזרחים יהודיים של מדינה זרה. טובת המדינה תועדף על טובת העם היהודי בעולם.

אולם, אם קיום המדינה היהודית מוסבר מנקודת ראות יהודית, כמכשיר לקיום יהודי, לזהות יהודית, למורשת יהודית, כמקור עזרה ליהודים במצוקה בגולה, ככלי שרת של העם היהודי, יהיה למדינה אופי מיוחד במינו. היא תשרת את יהדות העולם ותבסס את מדיניותה על טובת היהודים – בין אלה החיים בתוכה ובין אלה שמחוצה לה. זו תהיה מדינה הנושאת בצדק את התואר של אהבת ישראל.

מהי אהבת ישראל? כיצד ניתן להגדירה ולהגיע אליה?

ידוע הסיפור על צום יום כיפור שהחליש את רבי לוי יצחק מברדיטשב, שקם לדבר עם בוראו: "אלוקי אברהם, יצחק ויעקב. אתה מזהיר אותנו תמיד ללכת בדרכיך, ומדוע אין אתה מדי פעם בפעם דבק בדרכינו? כשיהודי משמיט במקרה את התפילין שלו מידו, הוא חש להרימן, מנשקן ברכות, וצם כל אותו יום. עד כדי כך גדולה אהבתו לתפילין. אך אתה, כדברי חז"ל, כורך תפילין שעליהן כתוב "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ" נטלת תפילין אלו – עם ישראל, השלכת אותן ארצה, הדחת אותם מן פסגת האושר והחרות שידעו בעבר, אל עפר הגלות והרדיפות בו הם שרועים כמעט אלפיים שנה, ואתה לא טרחת אפילו להקימן ולנשקן ולא צמת עליהן! אם תסלח לתפילין שלך, תרימן ותמחל להן – מוטב, אם לא תעשה כך, איאלץ להכריז קבל עולם ומלואו, כי בורא עולם כורך תפילין פסולות...". האגדה החסידית מספרת, כי הדברים הגיעו עד כסא הכבוד, אל הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, אשר חייך ואמר: "נצחתני בני, לוי יצחק, אני מוחל להם כדבריך". זוהי אהבת ישראל של יהודי שחש בה וחי בה.

אם זוהי מהותה של אהבת ישראל, אנו צופים בקדרות רבה בדורנו המיותם מהדר ומיופי זה. קרינתו של אור יקרות משתקפת היטב רק אחר שיורדת חשכת מצרים.

כאשר שישה מליוני יהודים נרצחו במחנות ההשמדה, העולם היהודי נחרד. אולם, בקרב המנהיגות היהודית לא בערה דיה אהבת ישראל המלבה תחושת דחיפות ושליחות. כמה רחוקים היינו מן הפסגה שאליה הגיע רבי לוי יצחק מברדיטשב! כאשר שיוועו יהודים לעזרה היינו כמשותקים, ניצבים בחוסר אונים. המחדל של יהדות עולם להציל אחים ואחיות שחרב ההשמדה ריחפה מעל ראשם, הוא כתם מוסרי על מצפון היהדות. לעולם לא נוכל לומר בכנות: "ידינו לא שפכו את הדם הזה".

דבר זה אירע כאשר לא היינו ספוגים אהבת ישראל בדרגה כזאת, שתניע אותנו, תחייב אותנו ותדיר שינה מעינינו בכל עת שיהודי זקוק לעזרה. השואה היא דוגמה ראשונה במעלה, בזמננו, לחסרונה של אהבת ישראל.

מהי אהבת ישראל? משמעה הכרה בקיום עם יהודי אחד שבניו רואים בעזרה לכל יהודי בעולם אבן פינה לקיום הפרט היהודי. לאהוב את אחיך היהודי בכל לבבך, בכל נפשך ובכל מאודך. האמת לגבי היהודי כפרט היא אמת ויציב למדינה היהודית, גם היא צריכה ללמוד את לקח אהבת ישראל הלכה למעשה.

האדם היהודי והמדינה היהודית חייבים לדעת ולהאמין כי עם ישראל הוא בעל ייחוד, נבדל מעמים אחרים, דוחה לחלוטין את קריאת המרקסיסט למלחמת מעמדות המפלגת את האומה למחנות עויינים בהנחת כזב כי גורל העמלים היהודיים קשור בגורל העמלים הגויים ובמאבק משותף נגד מעסיקים יהודיים. זוהי פילוסופיה שכור מחצבתה הגלות, שיש לעוקרה משורש נשמתו ותודעתו של היהודי. כל היהודים אחים הם, ולא יהודים הינם זרים לקשר אחים זה. יש להכריז – כי היהודי בישראל קשור אל היהודי בגלות בקשרים הדוקים ומוחלטים, הנבדלים מקשרים עם אזרחים ישראלים לא-יהודים. זוהי המשמעות האמיתית של "אתה בחרתנו מכל העמים" ושל "המבדיל בן ישראל לעמים".

על הנחות אלו חייב להתבסס מצע המדיניות של מדינה יהודית.

האדם היהודי והמדינה היהודית כאחד חייבים ללמוד כי אין להם בן ברית קבוע בין הלא-יהודים. יחסי המדינה עם העולם הלא-יהודי חייבים להיות מושתתים על ההכרה כי, במקרה הטוב, אנו יכלים לצפות לעזרה ממנו בתקופה קצרה, מתוך שיקולים של תועלת ואינטרסים הדדיים. ברית ארעית וקצרת מועד עם מדינה זרה אל לה להניע את המדינה לבגוד, או להתכחש לאינטרסים היהודיים.

יהודים ממדינה יהודית חייבים להבין כי כאשר מעצבים מדיניות, אמת המידה שלה תהיה תמיד: "האם טוב הדבר ליהודים?" הגיע הזמן שנחדל להיות קתולים יותר מן האפיפיור, ונבין כי בשאלות של מדיניות חוץ, לא "קשרי האחווה" בינינו לבין העולם השלישי, או רצון לשאת חן בעיני השמאל המהפכני, יכתיבו את צעדינו, אלא טובת היהודים בלבד. לא תיתכן מדיניות דו-פרצופית, חלוקה של נאמנויות בין היהדות לבין שאר "איזמים". אם סוציאליסט יהודי מוצא כי קשה לו לסייע לארצות הברית בשעה שתמיכה זו חיונית לאינטרס היהודי, הרי זאת בעייתו. יהודי טוב שואל תמיד, האם העזרה שהוא מעניק למישהו מסייעת לעניין היהודי. מערכת הבריתות שלנו בעולם הגדול חייבת להיות מושתת על העיקרון של "כבדהו וחשדהו" ועל כושרנו לתמוך במדינה אשר האינטרסים שלה חופפים את שלנו – באותו זמן.

האינטרסים היהודייים קודמים לכל האינטרסים האחרים- סוציאליסטיים או קפיטליסטים. העם היהודי הוא אבן הפינה לנצח ולא העולם השלישי או הרביעי.

נאמנותינו אינה למוסקבה, לפקין או לוושינגטון, אלא לעם היהודי בעולם. הממשלה היהודית של המדינה היהודית בארץ ישראל היא נושאת כליה של היהדות העולמית, כשם שהיהדות העולמית חייבת לסייע לה ולעלות אליה. על הנחחות יסוד אלה יש להשתית את מדיניות ישראל.

המדיניות הישראלית – מדיניות חוץ כמדיניות פנים, צריכה לדחות את המנטליות של הגטו, של "מה יאמרו הגוים?" (אמנם, קיימת גלותיות בתוך מדינת ישראל...).

המדיניות הישראלית צריכה להיות דינמית, נועזת ותוקפנית. בל תנסה להרשים אנשים מסוימים או לקנות ידידות על ידי צעדים זהירים. עליה להבהיר לכל, כי ישראל תעשה כל הדרוש לטובת העם היהודי.

זו מדיניות אשר תדחה את תביעות להעדיף שיקולים "פרגמטיים" ו"ריאליים" על פני חזון ואידיאל. הגיעה העת שנלמד ונדע, כי בסופו של חשבון, מדיניות "מעשית" הבוגדת בחזון רוחני היא בלתי מעשית וכושלת, בעוד מדיניות האנשים ה"לא מעשיים" הנשענת על דמיון נועז, היא מדיניות ריאלית ומעשית. רק כאשר נפעל על פי ההכרה כי ארץ ישראל והמדינה שבה, היא אפוטרופוס ונציג האינטרסים של העולם היהודי, נחדל לבגוד בציונות, הבסיס למדינת ישראל, ולאהבת ישראל.

********************************************************************************************
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #3 ב- : מאי 05, 2014, 17:46:56 »
                              מתוך "האתגר", פרק שישי: מדינת סגולה - העם בפנים

היכן דרושה אהבת ישראל רבה אם לא במדינת ישראל? אנו זקוקים לסובלנות, לכיבוד דעות אחרות, להבנה, לסלחנות כלפי החיים במדינה.

רבים מדברים על הפער החברתי, אולם מעטים מביניהם ביקרו אי פעם בשכונה של עוני. הם משלמים מס שפתיים בדיבור על הבעיה הסוציאלית ומרגיעים מצפונם בנוסח המקובל שהתקציב אינו מספיק לשני היעדים גם יחד: ביטחון ומלחמה בעוני. מדכא לראות אנשים הנסחפים אחר שטף דמגוגיה על מצוקה המפיח שנאה עדתית וחברתית לתועלת העסקנים.

מחנה של משלמי מס שפתיים יושב ע חבית אבק שריפה ומשלה עצמו כי האש לא תתלקח. מחנה הדמגוגים מחמם את חבית אבק השריפה ומשחק באש ביודעין.

ידוע הצורך בהקצאת משאבים גדולים להקל על שכבות הנתונות במצוקה בישראל, אך מעט מדי נעשה בשטח זה.

הנסיונות לגייס משאבים גדולים כדי להילחם בעוני ולספק את הצרכים הבסיסיים של בני שכבות המצוקה, הם דלים. מכל מקום, הם לא נעשו מתוך תחושת דחיפות אשר לוותה רכישת מטוסי קרב. התחושה של מצב חירום לגבי בעיית העוני לא הועברה לקהילות היהודיות העשירות בעולם.
נטעה לחשוב כי יהדות העולם כבר תרמה את מלוא יכולתה. רבים היהודים במערב, אשר מעולם לא הרימו תרומה, או אלה שתרומתם אינה עומדת בכל יחס לעושרם. יהודי המערב אינם מעלים על דעתם את מידת המצוקה השוררת בישראל והשפעותיה הרות האסון. יהדות העולם מסוגלת להרים תרומות גדולות פי כמה אם ההתרמה תיעשה על ידי מגבית חירום מיוחדת, בנוסף לתרומה הרגילה.חבל כי תחושת החירום לא הועברה ליהודי העולם על ידי ממשלת ישראל. ההכרח בגיוס כספים לעזרת הנזקקים מחוור לכל, אך מעט מאוד נעשה כדי לגייס משאבים כספיים גדולים מיהדות המערב. כן יש להתריע על אדישות הממשלה כלפי תופעות של ביורוקרטיה ושחיתות. רק מעטים יודעים כמה עלו אלה לאוצר המדינה, במקום שינוצל ממון זה לסתימת פערים סוציאליים.

דברים אלה נאמרים מתוך אהבה וכאב. אין זה משנה שניתן למצוא תופעות של שחיתות ובזבוז, בממדים אלה או בממדים גדולים מהם, גם בארצות אחרות.
אנו איננו רוצים לראות אותם בארצנו. יהודי ישראל מצווים לשפר את המצב, ויהודי הגולה חייבים לעלות לארץ ולעשות לתיקונה יותר. דברי ביקורת אלה נאמרים ברוח חז"ל כי "כל אהבה שאין עמה תוכחה איננה אהבה".

חבל שהממשלה אדישה לדעת הקהל ואינה מגלה רצון להעניש את הקשורים בשערוריות. אדישות זו מקורה בהכרה, כי ביום הבחירות יתן הציבור את קולו למפלגת העבודה, כפי שעשה זאת מימים ימימה, מול הסכנה הנובעת מכך יש להתייצב בגלוי. אין דמוקרטיה בעולם שתוכל להתפאר בתופעה זו של כח פוליטי בלתי מנוצח. זו נושאת בחובה איום לדמוקרטיה הישראלית שקשה להפריז בחומרתו. ידועים דברי הלורד אקטון: "עוצמה משחיתה ועוצמה מוחלטת – משחיתה באופן מוחלט". זוהי הסכנה שאנו ניצבים בפניה בישראל.

בישראל יש בטחון מוחלט בחוגי הממשל כי שלטונם יימשך גם להבא. בטחון זה מוליך לשחיתות ולשחצנות, אשר לא ייעלמו עד אשר יהיה ידוע לכל כי ניתן להדיח ממשל זה. בעלי השלטון מאמינים, שלעולם לא יודחו והם נכונים לעשות – ועשו – מעשים לא מוסריים רבים כדי להבטיח את שיורם בשלטון.

הרצון לשמור על כוח השלטון בכל מחיר, בולט ביותר כשבוחנים מקרוב את שורשי הבעיה של הפער הסוציאלי והעדתי.

עוני הינו טרגדיה שיש להילחם בגילוייה, אך אין לבודד תופעה זו מהמכלול החברתי. העוני אינה הסיבה העיקרית לפער החברתי, לפשיעה, לגסות הרוח, לערכים חומרניים ולהרס אמות המידה המוסריות המלוות את הפער החברתי. התופעות הצומחות באזורי העוני של ישראל – זנות, עבריינות ובריונות – אין מקורן בעוני. הן נובעות מן התהום העמוקה של המשבר המוסרי והחברתי, מהתרוקנות מערכים יהודיים חלוציים. "אנשי העולם הגדול" מצפון תל-אביב ושכונת רחביה, שעקמו את אפם כלפי הספרדים ה"לא תרבותיים", חייבים לזכור כי יהודי המזרח עלו ארצה כשהם נושאים איתם מטען תרבותי עמוק – את היהדות.

כבר נשכחה מאיתנו פרשת הילדים מתימן, או שמא לא ידענו עליה? שעה שעסקניה של מפא"י ומפ"ם זועקים חמס נגד ה"פשיזם" היהודי, האם עוצר מישהו בעדם ושואל: היש עוולה גדולה יותר ממאמציהם להשחית את רוח היהדות בקרב צעירים עולי תימן, מרוקו או עירק? כאשר אישיות מסוימת מדברת על כפייה דתית, האם מזכיר מישהו לכבוד השר את תפקידו שראש עליית הנוער שהפר הבטחות חגיגיות להורים דתיים ושלח את ילדיהם למוסדות חילוניים, בהם קצצו פיאותיהם והעלימו במהירות סמלי יהדות.

העסקנים של תנועת העבודה שהשתלטו על מוקדי הכוח בישראל במשך עשרות בשנים, חמסו את היהודים הדתיים מיהדותם, כששלחו את בניהם לבתי ספר ומוסדות חילוניים ואף אנטי-דתיים. הם איימו על העולים הדתיים לנשלם מפרנסתם אם יסרבו לרשום את בניהם לבתי ספר חילוניים. כל זאת מתוך חשש שהילדים הדתיים יתנו קולותיהם בעתיד לחוגים דתיים וירחיקו אותם מן השלטון. די היה בחשש זה כדי להרעיל את נשמותיהם. האם עשה "הימין" בישראל מעשה נורא ובלתי מוסרי מזה? איני מטיל ספק בכך, שעסקני מפא"י אוהבים את המדינה, אולם אהבתם למפלגתם ולשלטון גדולה יתר.

כדי לסתום את הפער החברתי, לעצור בעד סחף הערכים המוסריים והחברתיים וההתנוונות המוסרית; כ די למנוע את הפיכת ישראל לכיכר דיזנגוף גדולה אחת; יש להשיב את היהודים לערכים שהאבות המייסדים כינו אותם הקרבה עצמית וחלוציות. המלחמה בעוני – לא תיעשה בעזרת הכסף בלבד. לא ממחסור בממון הוא שורש הרע, אלא מחסור בערכים, אותם ערכים אשר נעקרו מעולי עדות המזרח על ידי הפוליטיקאים של מפא"י ומפ"ם, כאשר ערכים אחרים לא באו במקומם.

אין בדעתי לדבר סרה על מועדוני הנוער ופעולות התרבות הנערכות בהם. אולם ארצות הברית היא דוגמה מעציבה לכשלונם של מועדונים כאלה. בן ה"טיפש-עשרה" המשולל ערכים הקובעים את הדבר החשוב בחייו, ישתעמם עד מהרה ממשחקי השחמט, כדורגל, כדורסל וציור. אורות הכרך קורצים לצעירים אלה. האידיאולוגיה של המערך לא תוכל להתמודד עם פיתויי הרחוב. הם חסרים ערכים של ממש, ערכים יהודיים עמוקים, הנותנים טעם לחייהם כאן ומשמשים נוגדנים לרצון להגר לארצות רווחה כגון: אמריקה, קנדה, אוסטרליה, בהן ניתן להשתכר יותר. (הרי העושר החומרי הוא תכלית האדם על פי האידאולוגיה הקפיטליסטית והקומוניסטית כאחד).
אפשר להקים מועדוני ספורט לנוער במצוקה, ניתן גם לגייס כספים כדי להוציאם ממשכנות העוני. אך בסופו של דבר, ללא ערכים אמיתיים הם ייהפכו ליצורים אנטי-סוציאליים (דוגמה טרגית לכך הם יהודים חברי "השמאל החדש" במערב ו"בני הטובים" הנבוכים של חברת השפע בישראל). אמנם יש לגייס משאבים כדי לעקור את הרעב הפיזי, אך יש להקדיש לא פחות מאמצים כדי לשבור את הרעב הרוחני.
דע עקא, הפוליטיקאים של מפלגת העבודה עקרו מאחינו הספרדים את הדבר שהעניק להם כבוד עצמי.

יוצאי ארצות המזרח באו ארצה גאים בכך שאבותיהם שמרו על המסורת והאמונה היהודית משך דורות, חרף גזירות ורדיפות קשות. הם ידעו, כי אמונתם היתה אמונת אמת, הכרה זו מילאה את לבם בגאווה, על כי עמדו בפני אתגר גדול ויכלו לו. כאשר העובדים הסוציאליים סיפרו להם כי מסורתם מיושנת ואינה מתאימה לרוח זמננו, הוצגו יהודים אלה כעירומים. מה שנותר להם היה שנאה עצמית.
אדם שאינו מעריך את עצמו, אינו מעריך גם בני אדם אחרים. השונא את עצמו – שונא את העולם כולו.
בל נמעיט בטינה שרוחשים אלפי ספרדים לאשכנזים, בל נשלה את עצמנו מטעמי נוחות. אנו מדמים כי "הפנתרים השחורים" של ישראל מייצגים קבוצת שוליים זעירה ולא חשובה. מספרם של אלה קטן אמנם אך בל נשלה עצמנו שדעותיהם אינן משקפות רחשי ליבם של רבים מבני עדות המזרח. את שהפנתרים אומרים בגלוי, חושבים אחרים בסתר ליבם. לפנתרים היה העוז לשבור את קשר השתיקה ורבים יילכו בעקבותיהם.

לא די בגיוס כספים למען העניים בישראל, על אף חשיבותו הגדולה. עלינו לשכנע את העניים בתוכנו, בעיקר מקרב אחינו הספרדים, כי יש להם דואג וגורלם נוגע לנו. עלינו לנטוע גאווה חדשה וכבוד עצמי בקרב האביונים בחומר וברוח. זאת ניתן לעשות רק על ידי שיקום מערכת הערכים, על ידי הקמת מרכזים באזורי המצוקה שיקנו ערכים לתושבים. הקושי העיקרי בהגשמת תכנית כזאת, אינו המחסור בכסף, אלא נעוץ במחדל הממסד. כפי שאנשי מפלגת העבודה מתנגדים לעיצובה מחדש של תכנית הלימודים, כך הם מתנגדים לתכנית זו, אף כי הם יודעים היטב את הטוב לנוער ולמדינה. אולם מה שטוב למדינת ישראל אינו טוב תמיד למפלגת העבודה, ולאחרונה יש עדיפות ראשונה.

לא כאן המקום להרחיב את הידיעה על משבר הערכים היהודיים, והאסון שהמיט משבר זה על בני הנוער מחברות השפע והמצוקה כאחד. אין שוני רב ביניהם. בתחושה של חוסר תכלית, בשעמום וחיפוש אחר משמעות לחיים. לבד מאחוז גדול של צעירים דתיים (אך לא כולם), רובו המכריע של הנוער בישראל אינו יודע מהי תכלית חייו. אלה שלא הגיעו לעושר – רודפים אחריו. תאווה זו אינה מרפה גם מאלה שכבר השיגוהו. אלה ואלה אינם מאושרים במה שיש להם, הם הופכים בלתי מרוצים, זועמים ומרדנים.

אלה שאינם נמנים על חברת השפע, ממלאים את כרסם בערכים חומרניים של תרבות המערב. הם סוגדים לעגל הזהב האמריקאי ומחקים כל אופנה הבאה מארצות הברית. התאווה למין, לסמים, לדיסקוטקים, למכוניות, והירידה אל ארצות הרווחה במערב, מוליכים לתסכול המתפרץ במעשי פשע ואלימות, בסאדיזם וברוטליות, בשנאה ובקנאה באלה הנמנים על חברת השפע.
לעומתם, אלה הנימנים על חברת השפע מחפשים משמעות לחייהם. הם מנסים להימלט מן השעמום לחזיונות סמים ולפוליטיקה קיצונית. הם נהפכים לחסידים שוטים של סיסמאות קרב פוליטיות ופילוסופיה לא רציונלית. הם מתמלאים שנאה תהומית להוריהם, ואורח החיים של הדור הקודם נחשב בעיניהם כתפל וחסר תכלית. חברה המעוגנת בערכים מטריאליסטיים, בין בגלוי ובין בסתר, משחיתה את הנשמה שמקומה לא יכירנה בעולם חומרני כזה. כך, שאם תכלית החיים היא רכישת מכוניות ונערות, או רכישת תואר אקדמי ובית נאה, התוצאה היא אחת.
ליאות מכרסמת ללא תכלית אמיתית לחיים, הדוחפת את האדם אל סף השגעון הרוחני.

זהו הלקח מההיסטוריה של רומי העתיקה והעולם המערבי המודרני. אנו מתחילים להתנסות בייסורי אמריקה ובריטניה. וכבר נושאים בתוצאות החמורות. בשעת משבר תבוא התפרצות הרסנית מצד רודפי התענוגות, חסרי השורשים. אלה שהשליכו מאחורי גוום את ערכי המשמעת ותכלית החיים היהודיים, עתידים לשלם את מחיר אכילת הלענה והבאושים אשר זרעו במו ידיהם.

בישראל קיים לא רק פער חברתי-כלכלי, אלא גם פער בין יהודים שומרי תורה ומצוות ליהודים חילוניים.

פער זה מאיים, לא פחות מן הפער החברתי, ובל נטעה בהערכת הסכנה. שנאת אחים היא תופעה חוזרת בהיסטוריה של עם ישראל ורק מעטים מטילים ספק בכך, שהאיבה הערבית הנוראה, משכינה בתוכנו מידה של סובלנות הדדית ובולמת את ההתנגשות הטרגית בין יהודים. מלחמות אחים כבר התרחשו לא אחת בהיסטוריה היהודית והן מהוות סכנה מוחשית בעתיד הקרוב. מעולם לא היתה השעה כשרה יותר מעתה לעקור מקרבנו את המנהג העתיק להתעורר רק כאשר חרב חדה מונחת על צווארנו. הגיע הזמן לפתור את הבעיות לפני שיסתבכו ולא ניתן יהיה לפותרן ללא מחיר נורא. המתח בין יהודים דתיים לחילוניים הגיע לנקודת גבול של עוינות. מעבר לשני צידי התהום ניצבים שני המחנות ומקיימים שיח אילמים. בשני הצדדים שוררת חשדנות, ואי-אמון באפשרות להגיע להבנה הדדית.

היהודי החילוני רואה ביהודי הדתי את שולל חירותו. היהודי הדתי אשם בכך שאינו יכול להשתמש בתחבורה ציבורית בשבתות, שאינו יכול לשאת לאשה את בחירת ליבו הגויה, שאינו יכול לכונן חברה מערבית חופשית המתוארת בעיתונות. היהודי החילוני רואה בבחור הישיבה, הפטור משירות צבאי, משתמט ושונא המדינה. הוא מתקרב למצב שבו ה"קאפוטה" השחורה של החסיד מרתיחה את דמו ומטרידה את מנוחתו בלי שיוכל לתת הסבר לכך. מוחו רווי מושגים מסולפים ומוטעים על היהדות, והוא סבור כי יהודי על פי ההלכה, הוא אדם דתי בלבד; ממזר הוא ילד שנולד מחוץ לנישואים המנודה מן החברה היהודית; שמירת שבת, כשרות ודיני טהרה הם שרידים מאובנים מימי הביניים.

היהודי הדתי מצדו רואה בהתרחקות החילוני מערכי היהדות המקודשים, וסבור כי הוא מושחת ומתכוון להרוס במזיד את היהדות ואת שומריה. בשירות הממשלתי הוא רואה כלי משחית שנועד להכרית את היהדות מורשת אבות. בקיבוצים המרקסיסיטיים הוא רואה קינים של חוטאים, שמצווה לעוקרם או להתעלם מקיומם.

במקום שאין בו דו-שיח נולדות אי-הבנות, כאשר בני אדם אינם נפגשים זה עם זה הם נתפסים לדימויים מחרידים המעוותים את המציאות, וכך קורה גם בישראל.

היהודי החילוני, שאינו מקיים מגע עם היהודי הדתי, סבור שהיהודי שומר המצוות, כל מטרתו היא להפוך את חייו לקשים יותר. הוא נמנע מלהאזין להסברי היהודי הדתי על קיום העם היהודי בזכות התורה ועל כך שקיום המדינה תלוי בשמירת חוקי התורה.

היהודי החילוני מאמין בצבא ההגנה לישראל, וסבור כי קיומו של עם ישראל אינו תלוי בניסים, וכוח המגן העיקרי של עם ישראל אינו שמירת המצוות ולימוד התורה. היהודי החילוני אינו תופס כי תלמידי הישיבות הפטורים משירות צבאי עוסקים בלימוד תורה, כדי להבטיח את ההגנה האלוקית למדינה היהודית. הוא אינו מבין כי השאיפה הגדולה של היהודי הדתי, ליצור מדינה יהודית אמיתית, אינה רק הוכחה לאהבתו העזה ליהדות, אלא אף לאהבתו לכל היהודים החיים בתחומי המדינה. קל מאוד להתעלם מאורח חייו של היהודי החילוני; הדאגה לאורח חייו היו אות ומופת לאהבה שהיהודי הדתי רוחש לאחיו החילוני, והיא המניעה אותו לדבוק באמונתו.

ישנם יהודים דתיים מעטים, הקבוצה החרדית, אשר תגובתם כלפי מחללי התורה מתבטאת בשנאה, אולם ליחס דומה מצדם זוכים גם יהודים שומרי המצוות.
אכן, יהודי המסרב להכיר במדינה, שונא ליהודי הציוני שומר מצוות אפילו יותר מאשר את המרקסיסט הכופר. אולם זהו מיעוט מזערי בקרב היהדות הדתית ותפישת העולם שלו אינה מקובלת על כלל היהודים הדתיים. הצרה היא, שהיהודי החילוני רואה את היהודים הדתיים כולם בדמות מיעוט זה. ממש כפי שמצויים כאלה התולים בקולר חברי קיבוצים את פשעי יחידים בתוכם. המוח הפשטני והנבער נוטה להשליך את כל תווי הייחוד לתוך יורה אחת ולהגיע תמיד לידי הכללה. אפשר להתגבר על עיוותים אלה רק על ידי מפגש וויכוח בין היהודי החילוני והיהודי הדתי.
דו-שיח כזה עשוי לשכנע את היהודי החילוני כי דיני ההלכה שנתנו חיים ליהודים מאז מעמד הר-סיני, רשאים להגביל את חיי הפרט בתמורה ליתרונות הרבים שהיא מעניקה לו. רבים מאוד, אינם משוכנעים ביתרונות אלה ומבכים את אובדן חירותם., אך הם מקיימים את חוקי הדמוקרטיה הנקבעים על ידי הרוב ואינם טוענים נגדם שהם חוקים "מדכאים" או חוקי "כפייה". כל חוקי החברה הם בעלי אופי כפייתי, במובן זה שהם כופים את הפרט לציית להם גם בשעה שאינו מעוניין בכך.
חוקי המדינה הם כפייתיים במובן זה שהם נוטלים מן הפרט את החירות לעשות כל שאוותה  נפשו. אולם כל אדם בעל הגיון מבין, כי אין אלה חוקים של כפייה ודיכוי במובן השלילי של המילה.
כשהסוציאליסט שולל את חירות הפרט לעמול ולהרוויח כפי יכולתו, ומתיר לאותו ביש גדא ליטול מן המצליח, אין איש מכנה זאת כפייה או דיכוי. לעומת זאת, אם הדת מנסה להגביל את חירות הפרט, כדי להפוך את האדם לממושמע יותר ואנוכי פחות, כדי לממש את ההתעבות האלוקית למן המדינה, מכנים התערבות זו עריצות. אנו זקוקים לדו-שיח בין חילוניים לדתיים, לאהבת ישראל ולרצון טוב להקשיב איש לרעהו.
קשה לאדם מאמין להבין את הלך מחשבתו של אדם לא מאמין שחינוכו, נסיונו ומעשיו שונים משלו.

היש להרשיע חבר קיבוץ של "השומר הצעיר" שלא ראה מימיו זוג תפילין או ספר תורה עד שהתגייס לצבא? האם חינוך מערכת החינוך החילוני, האתאיסטי והמרקסיסטי הוא מושחת? כמה פשטני לדגול בהשקפות כאלה! רק אדם אשר במסתרי ליבו מבקש כי הרוב יישאר חילוני כך שהוא יימנה בין ה"עילית", יראה את האדם החילוני ראייה כזו. הפתרון איננו בשנאה, בהתעלמות או ב"קהילות נפרדות". הפתרון לקונפליקט בין דתיים ללא דתיים נעוץ בהבנה הדדית בין שני הצדדים; בבגרות ובנכונות להכיר, כי אפשרי קיומם של הבדלים (גם שעה שכל אחד מן הצדדים משוכנע בצדקתו); כי הבדלים אלה אינם נובעים מכוונות זדון ודרושה פשרה כדי שהעם והמדינה יוסיפו להתקיים. אין הכוונה לפשרה בעניינים עקרוניים להסכמה מצד הדתיים לשנות את ההלכה למטרות מעורפלות. אנו מתכוונים לפשרה משני הצדדים, אשר עם תביעתם לשינוי הסטטוס-קוו, יכירו מהם הדברים שאי אפשר להתפשר עליהם ואילו הדברים מוטב להשאירם כפי שהינם. האדם החילוני חייב להכיר, כי ישנם נושאים מסוימים, אשר נוגעים בליבה ובשורשה של היהדות ולא תיתכן פשרה לגביהם מצד היהודי הדתי. אין רב אשר יוכל לשנות או לתקן את ההלכה. ואין חשיבות לשאלה עד כמה שינוי זה דרוש לאנשים החילוניים.

האנשים הדתיים מצדם חייבים להבין, כי אף שהתורה אינה ניתנת לשינוי, הרי הזמנים השתנו בכך שהחברה אינה מוכנה לקבל כיום מה שהיתה מוכנה בעבר.
בסופו של חשבון, אי אפשר לכפות דבר על רוב ממאן. עניינים מסוימים, בעלי חשיבות ראשונה במעלה, שאינם שייכים ללב-ליבה של היהדות, לא ניתן להשיג הסכמה לגביהם עתה. להילחם ולזכות בקרב בזמן לא מתאים, גרוע יותר מאשר לנחול מפלה לאחר מכן.

חבל שמנהיגים משני הצדדים אינם מנחילים כבוד לנקודות ההשקפה שלהם. אל לנו לשפוט השקפות עולם על פי קטנוניותם או חוסר כשרונם של אלה המייצגים אותן. חשוב מכל הוא, כי על יהודי המדינה להבין, שאין הם יכולים להתרחק מן המהות היהודית, שהיא היסוד לשיבה למולדת. עליהם להבין, כי יש צורך לחפש דרכים לחיות בצוותא, ואפשר למצוא דרכים כאלה. דו-שיח, בנין גשרים ואהבת ישראל הם צורכי שעה דוחקים.
אינני מתכוון לומר, כי הצדדים בוויכוח יסיימו אותו בהסכמה. אולם, כאשר אדם מגיע לשיחה עמוקה עם בן פלוגתא שלו ומגיע להבנה שקיימת אי הסכמה ביניהם, יש בכך הישג רב משמעות. חשוב שהשניים יקשיבו זה לזה, יבינו את חילוקי הדעות והשוני ביניהם. דו-שיח אינו עשוי להסיט את המאמין מאמונתו, אלא להעניק לו הבנה חדשה בתפישת מתנגדו.

            בסופו של דבר כל יהודי הוא יהודי, לטוב ולרע, אחינו הוא ואנו אוהבים אותו.

********************************************************************************************
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #4 ב- : מאי 05, 2014, 17:50:22 »
                               מתוך "האתגר", פרק שביעי: מדינת סגולה - האופי והגוון

אם מדינת היהודים הינה מכורתו של העם היהודי, הקיימת לקבץ פזוריו ולהקרין את יהדותה עליו, חייבת היא לשאת אופי ודמות יהודיים מובהקים.

אין זו שאלה "דתית" בלבד, ולא רק יהודים דתיים חייבים לגרוס כי אופי ודמות יהודיים חיוניים למדינה. עצם מהותה של הגדרת האומה מחייבת כי הזהות והאופי הלאומי היהודי לא ייטמעו על ידי התבוללות. אלה המגלים חרדה להשחתת אוצרות טבע כמו יערות וחופים, אזי על אחת כמה וכמה חייבים לגלות חרדה לזיהום האווירה האידאולוגית ואובדן הזהות הלאומית.

המדינה היהודית חייבת לשקף את העם היהודי ואל לנו לטשטש את הגדרת הזהות הלאומית של עמנו.

ההבחנה בין דת יהודית לבין אומה יהודית, או סברה כי אפשרי קיום נפרד של דת, או אומה יהודית, הן  סילוף האמת על קיום העם היהודי.

ישראל הוא עם-דת, והיהדות משלבת בתוכה שני יסודות אלה גם יחד. הפרט היהודי הוא בבואה של עם היהודי וזהה עם העם היהודי כולו. "כללי המשחק" היהודי מוכרים יפה. אמנם ישנם כאלה שכללים אלה אינם נראים להם, אך אין לכך משמעות. העם היהודי אינו נושא להוויי התמורות של הרוב בן החלוף, ואין צורך לומר, שאינו נושא למאוויי השינויים של מיעוט יחסי. אומה אשר שמרה על נצח קיומה משום שהקפידה על כללי הברזל של הגדרתה העצמית, אינה עשויה להשתנות ולא תשתנה אפילו ברצונו של דור שלם, שאף הוא איננו אלא בן חלוף במושגי הנצח.

המיזוג הנצחי בין דת ואומה הוא היוצר את ייחודו של היהודי. על כן יש לדחות את המבקשים לשנות, באמצעות החוק החילוני, הגדרה זו ולהילחם בהם.

אין איש, ותהיה יוקרתו אשר תהיה, הרשאי לשנות את ההגדרה מיהו יהודי. איש אינו זכאי להעניק, על פי חוק, את התואר "יהודי" לנוצרי, ואיש אינו רשאי להפריד בין האומה לדתה. ההגדרה "מיהו יהודי" צמודה להגדרה ההיסטורית המסורתית הנובעת מזהותו של העם כאומה-דת. גם המדינה היהודית חייבת להיצמד להגדרה זו. יהודי, לגבי המדינה היהודית, הוא זה שההגדרה היהודית ההיסטורית והנצחית תופסת לגביו. זה המוגדר כיהודי מבחינה לאומית ודתית כאחד.

אדם אינו הופך להיות יהודי או חדל מזאת על-פי מאוויי נפשו או משאלות ליבו. יהדות אינה משחק שאדם משחק כאשר עולה הרצון מלפניו, וחדל ממנו כאשר מאס בו או התיידע ממנו. יהדות אינה גמול להתנהגות טובה, ואי אפשר להעניקה לאיש על נועם הליכותיו ודרכיו, כשם שאי אפשר ליטול אותה ממנו על שהתנהג באופן מגונה כלפי עמו.

יהודי הוא זה הנולד לאם יהודיה, זהו הדין, ההלכה. אמת בוחן זו נקבעה במעמד הר סיני והיא תקפה גם בימינו. יהודי עלול לבגוד בעמו, להתכחש לו ולפעול נגדו, אך עדיין יהודי הינו. אפשר להטיל עליו חרם, להפר את מזימותיו, או יותר מכך. אולם דבר אחד אין בידינו לעשות: להרחיקו מן המחנה היהודי. עלינו לשאת את מציאותו בתוכנו כפי שהמשפחה נושאת בקרבה בן שהכתים את שמה. גם מעשיו המתועבים ביותר אינם מבטלים את שייכותו הלאומית. יהודי הינו גם הנולד לא-יהודי ובוחר בכנות, מתוך כוונה עמוקה ורצינית, להיות יהודי מאמין. אולם קיים הבדל בינו לבין מי שנולד יהודי. הנולד יהודי, שייך לנו ועלינו לקבלו כאחד מאיתנו, יהיו הליכותיו אשר יהיו. הנוכרי הבא לשכון בקרבנו ומבקש להימנות עלינו,חייב לעמודבפני מבחנים קשים. אין הוא יהודי בתוקף לידתו אלא מתוקף הזכות שהוענקה לו, ועליו לגמול על זכות זו בציות לכללים ולתנאים שקבעה היהדות. יסודם של אלה הוא: לחיות כיהודי החולק כבוד ויקר למשפחתו שהוא אוהבה ומוקירה.

אין זו תביעה חסרת הגיון. כאשר יש לעם היהודי בנים לא נאמנים אין הוא זקוק לאנשים נוספים לא נאמנים. האומה היהודית איננה משתוקקת לקלוט בקרבה גרים. העם היהודי אינו רודף אחר הכמות, אלא מבקש את האיכות, ומי שמבקש להימנות על אומה בעלת ייחוד וסגולה כישראל, חייב להגשים במעשיו ייחוד וסגולה אלה – אין מבקשים מהנכרי להיות יהודי, אין משדלים אותו להיכנס לאוהלה של היהדות; דרך היהדות אינה של מסיונרים הצדים נשמות.

אנו מקבלים בברכה את הנכנס לאהלי יעקב, אך מעמידים תנאים קשים לקבלתם וקולטים רק את המהוגנים.

קבלת עול ההלכה מציינת את ייחודו של היהודי.

קבלת עול ההלכה היא התביעה היסודית. גר המקבל את עול ההלכה נחשב יהודי. דבר זה המבחין בין בינו כיהודי לבין מה שהיה קודם גיורו. ההלכה מבטאת את כללי החיים היהודיים, היא איננה כוללת רק חוקים של צדק סוציאלי, אף שהוא צורך מהותי, חיוני ויקר של חיי האדם. המבקש לשנות את חייו ואת עמו, אינו יכול לעבור טקס גיור חסר משמעות ולהמשיך בחייו כלפנים ואפילו היו אלה מלאי שאר רוח. אדם שמתגייר משנה את חייו, שינוי זה כולל את תפישת הצדק הסוציאלי שהייתה מקובלת על הגויים ואת ההכרה במצוות שבין אדם ואלוקיו. קבלת עול ההלכה משמשת הוכחה לאופיה האמיתי של ההתגיירות.

העובדה שהגוי מהסס לקבל את עול ההלכה היא הוכחה לכך שאינו מוכן לשאת בעול היהדות. סירובו למלא אחר כללי הגיור מבטא את אי-נכונותו בעתיד למלא אחר תביעות אחרות של היהדות. מן היהודי החדש נתבע לעבוד את האלוקים ולא לחיות על פי שאיפותיו, על פי האידאולוגיה שלו, או על פי תפישתו הפרטית את אלוקי ישראל.

מדורי-דורות פירשה ההלכה מיהו יהודי וכיצד נהפך אדם ליהודי. ברם לעיתים, במקרים נדירים, מודיעים לאנשים טובים ואדירים אשר הקריבו רבות למען היהדות והאמינו כי הינם יהודים, כי ההלכה מורה אחרת. האם זו טרגדיה? כן, אך רק עבור הממאן לעשות את הצעד אשר יביאו בחיק העם שהוא מתיימר לאהוב. האם "היהודי" הטוב הממאן מסיבות שונות ואף עקרוניות להתגייר, כפי שקובעת ההלכה, הוא דמות טרגדית? לא, אדם זה הוא קשה עורף, זכותו להיות כזה, אולם היהדות שמרה על קיומה רק משום שהיתה קשת עורף יותר מאלה שביקשו להכחידה, לסלפה או לשנותה. היהדות אינה כופפת עצמה לרצונו של בן אנוש ואם תעשה כן תאבד את מהותה האלוקית.

אלה בגולה, העורכים טקסי גיור מנוגדים להלכה, שייכים לאסכולה אשר סלפה את היהדות, נלחמה נגד המושג של לאומיות יהודית טוטלית, עוותה את הדת היהודית והפכה אותה לחממה נוחה. אל להם להתלונן על כך שמדינת ישראל אינה מוכנה לתת צביון חוקי לסילופיהם. את סילופי הגולה, אין להעביר לארץ. אין מסממניה של הטרגדיה בסירוב להתגייר כהלכה מצד המבקשים לבוא בקהל ישראל, לכל מדינה ואומה חוקים משלה. הנכרי המבקש  להיכנס לתחומיה של מדינה כלשהי חייב לציית לחוקיה. איש אינו כופה עליו את הכניסה, זכותו לבחור אם לקבל עליו את החוקים והתקנות של המדינה. אפשר כי הוא מסרב לכך משום עיקרון אישי, בגלל סיבות פוליטיות כלשהן או מתוך קשיות עורף, אך כל אלה אינם הופכים את סירובו לטרגדיה נשגבה.

רשאי אדם להניח כי ישיבתו הממושכת במדינה מסוימת מבטיחה לו אזרחות, אך אין הדבר כך. עליו לפנות אל רשויות המדינה ולבקש אזרחות. אם הוא מסרב לעשות כך, אינו רשאי להתלונן. הדרך לאזרחות סלולה לפניו, עליו רק לעלות עליה. אם מסרב הוא לעשות זאת, ותהיה הסיבה אשר תהיה, אל יתלונן על כפייה כביכול.

אין ספק כי הבעיה החמורה מכל, הינה זו של פילוג העם. היהודים הרואים בהלכה חוקת חיים, אינם דוגלים באידאולוגיה כלכלית או פוליטית, שניתן להתפשר על כמה מיסודותיה. אכן דרוש רצון טוב גם במסגרת ההלכה, אך הוא אינו יכול לשנות אותה בדרך זו או אחרת. ההלכה היא דרך חיים ודיין שאינו מתנהג על פיה לקולא מתכחש לתפקידו. כוח ההיתר הוא אחד מאבני הפינה של החוק היהודי, ומן המפורסמות הן נסיונותיהם של גדולי ההלכה להעדיף קולא על חומרא. מאמץ מחשבה אדיר הופעל כדי לחפש פתרונות של היתר במסגרת ההלכה, אך כל היתר חייב להישאר צמוד לתכנה של ההלכה. אם יש משמעות כלשהי להלכה, הרי אין היא יכולה להיות כמין קישוט למראית עין בלבד. ההלכה מעצבת את חיינו ומקרינה עליהם, ובחפשנו הקלות בהלכה, אל לנו לראות מה שאין בה ואל לנו להתכחש למהותה האמיתית. שמענו בשנים האחרונות הכרזות נבערות מדעת על אודות "בית הלל" ו"בית שמאי". נבערים מדעת ביקשו ללמדנו כי אלה שאינם מוכנים לשנות את ההלכה הם עריצים מבית מדרשו של שמאי. בורות היא זו. בתקופת התלמוד, בית שמאי ובית הלל לא ניסו לשנות את ההלכה. כלליה היו תקפים, בין שהיו לקולא, בין שהיו לחומרא. שתי האסכולות – של בית שמאי ושל בית הלל – ביקשו לפסוק על פי האמת; כל אחת מהן חיפשה קולות, אם סברה כי הדבר אפשרי; כל אחת מהן גילתה מאמצים לעשות את חיי היהודים למאושרים יותר.

כוח ההיתר עשוי להקל בדברים מסוימים, אך לא לסלף את רוח ההלכה על פי רוחות הזמן החולפות למען המבקשים היתרים לנוחותם. יהודי הקשור לדיני ההלכה לא יוותר על אמיתו. גם אם תחליט הכנסת ברוב קולות גדול כי הגדרת מיהו יהודי לא תחפוף את דיני ההלכה, יקום היהודי המאמין ויאמר – "לא בידכם הדבר ולא בכוחכם, החלטתכם אינה מחייבת".

החלטה של הכנסת שתתכחש לרוח ההלכה תביא לידי כך שהיהודי הדתי יתכחש למרותה של הכנס. חשוב שנזכור כי היהודי הדתי אינו רק בן "מאה שערים" הלובש קפוטה ומגדל פיאות. היהודי הדתי משרת בצבא ישראל ונמנה על קיבוצי "הקיבוץ הדתי"; יש מאות אלפים של יהודים בישראל המאמינים בנצחיות התורה ובקדושת ההלכה. אין יהודי שומר מצוות בישראל אשר יסכים כי המדינה תגדיר מיהו יהודי בניגוד להלכה. בעניין זה יהיו חברי "הקיבוץ הדתי" וחרדי "מאה שערים" למחנה אחד. התוצאה עלולה להיות פילוג הרה-שואה ובלתי מתאחה בעם היהודי.

חמור מזאת, יהיה זה קרע מיותר. הגיעה השעה כי מגיני ההלכה יבהירו הבהר היטב, כי פילוג כזה יסודו בעדה קשת עורף ושנאה לא רציונלית מצד מתנגדי ההלכה. הגדרת היהודי לפי ההלכה היא בבחינת "ייהרג ובל יעבור". אלה המתנגדים לכך אינם יכולים להסתמך על שום עיקרון וטיעון בר תוקף. המבקש להתגייר אין כופין עליו לעשות זאת, הוא מתגייר מרצונו החופשי. אינו נאנס לקבל עולה של הלכה, אלא מתבקש לקבלה. המתנגדים להלכה אינם עומדים על קוצו של עקרון, אלא לכודים בשנאה תהומית לדתיים ולדת, כאשר מטרתם האמיתית היא לעקור את הדת מהיסוד של החיים היהודיים.

אין מקום לפילוג בעם, יש הכרח להכיר בחיוניות ההגדרה לפי ההלכה ליהודי הדתי, מאחר והיא נוגעת בשורשי הקיום היהודי. דרוש יחס של כבוד כלפי הרגשות יהודים אחרים, יש להכיר בכך שהמבקש להתגייר אינו כפוי לעשות זאת, והממאן להתגייר לפי ההלכה הוא עיקש ואנוכי. דרושה בחינה אמיתית של העניין, האם הוא מכריע כל כך שראוי לפלג את העם היהודי בגללו? המייסרים את שומר המצוות שאין בו אהבת ישראל כביכול, מוטב ישאלו את עצמם, אם התנגדותם להגדרה ההלכתית אינה מסכנת יותר מכל את אהבת ישראל. הגיעה העת לבודד את השמאל המופרע ואת הפסאודו-אינטלקטואליזם, אשר שנאתם לדת משקפת את פנימיותם המבחילה.

אין מקום לפילוג סביב השאלה של נישואים אזרחיים.

ההלכה מתייחסת בקולא למקרים רבים, אולם אין מקום לשנות את האיסור על נישואים מסוג מסוים. כגון נישואים בין יהודי ללא יהודי, נישואי כהן וגרושה, נישואי ממזר לשאינו ממזר (ממזר הוא רק מי שנולד מגילוי עריות או מניאוף) וגילוי עריות.

אלה הם נישואים אסורים על פי דין תורה ולא יימצא רב שיתירם.

בגלל אלה, כביכול, עולה הזעקה: הבו לנו נישואים אזרחיים, או נישואים אזרחיים לאלה האסורים על פי ההלכה. יש גם כאלה, שאינם מסתפקים בנישואים אזרחיים ותובעים גם גירושים אזרחיים דבר שיגדיל עשר מונים את מספר הממזרים בקהלנו. נישואים אזרחיים ישמשו קרש קפיצה לגירושים אזרחיי, אשר יפלגו את העם לשני מחנות שיסרבו להינשא זה לזה.

ראוי לבחון כמה מקרים בהם סירבו הרבנים להתיר נישואים של בני זוג. ההלכה אינה מתירה בשום מקרה נישואים של גילוי עריות. ייתכן, שיימצאו טוענים כי זכויות האזרח מתירות נישואים בין אם לבנה או בין אח לאחות, וכי החוק אינו יכול לאסור על מעשה שאין בו משום פגיעה באדם אחר. בסופו של דבר יקומו גם כאלה, בדומה לארצות מערביות אחרות, שיתבעו הכרה חוקית בנישואיהם של שני הומוסקסואלים או נשים לסביות. יש להניח, כי גם חסידי זכויות האזרח יראו בשאט נפש תופעות מעין אלה.

ההלכה אוסרת לחלוטין נישואים בין יהודי לשאינו יהודי. לא יקום רב שישיא יהודי ללא יהודי, ונישואים כאלה לא יוכרו בשום פנים ואופן. יהיו כמובן ניהיליסטים לא מעטים בתוכנו המתנגדים לדין תורה זה, אלה המוכנים לפתוח לרווחה את שעריהם בפני שואה, אשר יהודים נאבקו למנוע בעדה במשך אלפי שנים.

שליש מן העם היהודי נכחד במשרפות הנאצים, אך חלקו עלול גם להיכחד באמצעות נישואי תערובת ההורסים את הזהות היהודית של הבאים בברית הנישואים ושל צאצאיהם. יש רק לקוות כי הרוב המכריע של היהודים הלאומיים יבין כי האיסור מטעם ההלכה על נישואי תערובת חיוני לקיום של האומה היהודית, וידחה מכל וכל את התביעות להתיר נישואי תערובת. אילו תבעו תביעה כזאת בימי הביניים, לא היו קיימים יהודים היום כעם, שכן עם ישראל היה נטמע בין הגויים.

אולם יש איסורים נוספים, נישואי כהן וגרושה, נישואי ממזר עם שאינו ממזר, וכן אחרים מן ההלכה.

רבנים מסרבים להשיא את האסורים על פי דין תורה, ויש שואלים האין זה הוגן להתיר להם להינשא בנישואים אזרחיים?

עלינו להבין דבר אחד, שהוא עצם יסודה של היהדות. המושג "הוגן" או "בלתי הוגן" בהקשר של ההכרה האנושית אינו פשוט כל כך כפי שסבורים.

"נכון" או "בלתי נכון" עבור יהודי מעולם לא היה עניין סובייקטיבי, אשר האדם עצמו שופט לגביו לפי נסיונו האישי. אין זה עניין הנתון לפרשנות של ערכים בני חלוף. אמת של דורות רבים אינה יכולה להשתנות למילוי משאלות לב של דור קצר רוח, אחרת יהיה זה דור אחרון בשלשלת ההיסטוריה היהודית.

העם היהודי הוא עם נצחי בעל ערכים נצחיים, ונצחיות אינה נושא שאפשר לשנותו על פי משב רוחות חולפות ואופנות משתנות. העם היהודי הוא עם בעל אמיתות נצחיות שבני אנוש, בני חלוף, אינם יכולים להכחישם או להתעלם מהם. ההלכה גאלה את העם היהודי וקיימה אותו במשך שנות הגלות הארוכות.

היא שהעניקה לו כוח, גאווה וכבוד עצמי. היא שנתנה תכלית לקיומו, שאיננה נתפשת על ידי אלה הדוחים את ההלכה. גדולתה ומקור כוחה של ההלכה טמונים בנצחיותה, אחרת מה טעם לדבוק בה? מסד מוצק זה מתערער, אם יש לשנותו בגלל זעקת הדור הטוען כי זה מסד לא הוגן. בן חלוף חייב לכוף את ראשו לפני גדולתה של ההלכה, אשר גאלה את העם, נתנה בו כוח להמשיך לחיות, והרעיפה עליו את הודה ואת נצחיותה. האם קיים חוק "הוגן" כלפי כל בן אנוש? הקיימת חברה שאיננה תובעת מן המיעוט להקריב קרבן כלשהו כדי שתוכל להתקיים?

יום יבוא וגם הזועקים יבינו את משוגתם. העם היהודי וההלכה לא יתקיימו על פי עקרונות חולפים. ייקוב הדין את ההר, אך הדין חייב להישמר, אחרת לא נישמר אנו כעם.

המצדדים בנישואים אזרחיים טוענים כי זהו הפתרון האחד והיחיד, הנכונה הטענה והאם זה הפתרון? האין פתרון טוב מזה שאינו מערער את סמכות ההלכה?

מה עלול להתרחש אם הכנסת תחוקק חוק נישואים אזרחיים בישראל? האם הרבנות הראשית תכיר בו? האם העדה הדתית תכיר בו? התשובה בשני המקרים היא שלילית. אולם, המצדדים בנישואים אזרחיים אינם מתעניינים בכך. כל מבוקשם הוא כי המדינה תחוקק את החוק.

מה שמדאיג את חסידי הנישואים האזרחיים הוא, שהמדינה אינה מכירה כיום בנישואים אלה. כדי לפתור את הבעיה הזאת אין צורך באימוצם של מושגים לא יהודיים כמו נישואים אזרחיים, המהווים צעד ראשון לקראת גירושין אזרחיים, אשר יגרמו לפילוג הרה-שואה באומה היהודית.

ההלכה עצמה מורה על הפתרון. אמנם, לא יהיה רב אשר יתיר נישואים אשר נפסלו על פי ההלכה, אך נישואים שכבר נערכו, להוציא נישואים של גילוי עריות ונישואין עם גויים, מוכרים כנישואין ותופסים אחר שנערכו, ואפילו בניגוד להלכה.

 לדוגמה נביא נישואין של כהן עם גרושה ונישואין של ממזר לשאינו ממזר. אחר שנתקל הזוג באיסור מצד הרבנים, יכול בן הזוג לקדש את בת זוגו בפני שני עדים. במקרה כזה הנישואין מחייבים, ואף שבני הזוג הפרו דין תורה, הרי הם אסורים לנישואין לאחרים, לפני שיתגרשו זה מזה. מבחינה דתית רובץ קלון על בני הזוג, אך האם יש פחות קלון בנישואים אזרחיים? יתירה מזאת, האם קלון אשר כזה מטריד את מנוחת מצדדי הנישואין האזרחיים? אם אכן כל מעייניהם נתונים לכך שבני הזוג האסורים יוכלו להינשא, הרי אין צורך כלל בחקיקה של נישואין אזרחיים. המדינה מסוגלת לעמוד על כך, כי נישואין אסורים על פי ההלכה, שנערכו בנוכחות שני עדים, יירשמו כחוק אף כי יצויין כי "נערכו בניגוד להלכה". לרישום זה לא יהיה כל ערך בעיני במתכחשים להלכה, ואשר השיגו בכך את תביעתם – נישואין לפסולי חיתון מוכרים על ידי המדינה (להוציא נישואין של גילוי עריות ושל נישואי תערובת).

אין זה נכון, כי ההלכה עשויה למצוא פתרונות לכל הבעיות הסבוכות, אולם היא לא באה לעולם כדי להחניף להמונים אלא על מנת לחנכם, להרימם ולקדשם. לבד מזאת, מספרן של הבעיות החמורות זעום למדי, ורק קולם של הדמגוגים מנפח אותן מעל לכל שיעור.

קראנו לפרק זה :"מדינת סגולה" האופי והגוון". יש לחזור ולקבוע כי לעם ישראל אופי מיוחד, מקורי וקדוש. על המדינה להכיר בכך ולפעול בהתאם כדי לספוג לתוכה אופי זה. המדינה והחברה בה, חייבות להיות יהודיות, מן המסד ועד הטפחות. מן המזוזות, שייקבעו בפתחי כל הבניינים הציבוריים, אף באזורים שאינם מיושבים על ידי יהודים, ועד חוקי המדינה שעניינם זהותו של עם ישראל, המעמד האישי וחוקים חברתיים אחרים.

האופי של ישראל כעם-דת חייב לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים של המדינה היהודית. פעולות המדינה נגד ההלכה מסוכנות לקיום העם היהודי לא פחות מנוהגים לא יהודיים שנפוצו בגולה, כמו סעודה לא כשרה בערב המוקדש לפעילות "יהודית". אין כלל חשיבות לעובדה, שיהודים רבים אינם שומרי מצוות. הקובע הוא כי בשעה שיהודי מייצג קבוצה יהודית, הוא מייצג את המסורת והכבוד היהודיים.

והמדינה – אף שרוב תושביה חילוניים – מבטאת את היהדות ואת המהות היהודית. הבועט במסורת היהודית משולל כל תחושה של כבוד עצמי ומתעלם בכך שבזכות המסורת קיימת המדינה.

עלינו למזג את רגש הכבוד למסורת, את אופי המדינה והעם יחד עם סובלנות ורצון טוב. דרך הקיום היהודי היא של שלום ויישוב דעת. כל דרך אחרת הא של שנאה מרה, התנגשות ואסון. בל נשכח כי באנו לארץ ישראל כדי לבנות מדינה יהודית ולא מדינה נוסח המערב. הערכים היהודיים חייבים להנחותנו ולא ערכים מערביים חולפים. לא ליברליזם, דמוקרטיה או השקפה מתקדמת כביכול יקבעו מה טוב או רע לנו.

בני הנוער חייבים להיות חדורים בערכים יהודיים ויש לעצב את המדינה על-פי ערכים מקודשים אלה.

*********************************************************************************************
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #5 ב- : מאי 05, 2014, 17:54:34 »
                                  מתוך "האתגר", פרק שמיני: הייעוד

האידיאה שהצגנו כאן אינה חדשה. זוהי אידיאה עתיקה ונשגבה, שהיוותה את זרם המחשבה העיקרי של היהדות לאורך כל ההיסטוריה שלנו. אידיאה אשר טושטשה מאוד באחרונה. ספר זה הוא קריאה לחזור לאותה אידיאה ולמהות יהודית של אמיתות הנותנות טעם לקיום רציפות יהודית. זוהי קריאה להפוך את המדינה בה חיים יהודים – למדינה יהודית, קריאה לעם ישראל להיות עם גדול.

עם ישראל אינו ככל העמים ומדינת ישראל אינה ככל המדינות. הם מורמים ונשאים מעם וממדינה. עם ישראל אינו מאותם עמים קטנים חסרי חשיבות, אלא לב ליבו של העולם וסיבת קיומו. אנו עם שנועד לגדולה, לקדושה, להקרבה עצמית; וחזון זה לא יתמעט ולא יטושטש. עם ישראל נבחר למלא תפקיד גדול, התובע ממנו את הסגולה והיכולת לדחות בינוניות; הוא ידחה את התפל, יבין מה חשוב באמת ויהיה נכון להקרבה עצמית כדי להגיע לפסגת הגדולה.

מדינת ישראל לא תהיה ככל המדינות, כי אם מיוחדת ובעלת ייחוד.

החטא הגדול של מנהיגי המדינה, הוא סירובם, או אי יכולתם, להכיר בייחוד העם היהודי והמדינה היהודית. הם נוהגים במאורעות כאילו היו חלק מן המהלך היום-יומי והשגור של ההיסטוריה. הם נוהגים ביהודים כאיללו היו בני עם רגיל, אם כי נבונים ועקשנים יותר, ורואים בישראל מדינה ככל המדינות ולא מדינה שהוקמה בדם ובעוז-רוח. הם מתכחשים לסגולה המיוחדת והאלוקית של היהודי ומדינתךו ומגלים מורת רוח, כשמזכירים זאת באזניהם. ראשי המדינה טשטשו, הפחיתו והפכו לחוחלין כל מה שהעניקה לנו ההשגחה העליונה. לדאבוננו, מנהיגינו גזלו מהעם את משמעות הנס הגדול והפחיתו מערכו. התוצאה היא, שהעם החל לראות בשיבת ציון הניסית תהליך הגירה ותו לא.

יש לשנות את הדברים מיסודם. עלינו להכיר בגדולתנו, בייחודנו, לקדם את המופתים של זמננו בהתלהבות ובשמחה הראויים. עלינו להתבונן בעצמנו בראי ההיסטוריה ולומר בנשימה עצורה: "אכן, הננו עם גדול ומיוחד החי בתקופה של פדות וגאולה! ארצנו תהיה יהודית, אופיה וערכיה יהיו יהודיים!".

עלינו למלא ליבנו אהבת ישראל, להימנע מלטשטש את זהותנו ולהידמות לכל העמים. אין יהודי אמריקני, תימני וישראלי; יש רק יהודי בה"א הידיעה ומעל הכל עלינו לדאוג לו במצוקתו. אין לנו בעלי ברית קבועים לבד מן היהודים, אין לנו נאמנות זולתי ליהדות. אמת המידה ואבן הבוחן שלנו הם: הטוב הדבר או רע ליהודי?

דברים רבים שהובאו כאן, ודאי יעוררו את זעמם של יהודים מתבוללים, שמניינם רב במדינת ישראל, של אלה שאורח מחשבתם אינו יהודי. הם ירימו זעקת מחאה – רבים יצטרפו אליהם, אלה החוששים לחשוב והפוחדים לדבר.

על היהודי לזכור תמיד כי אף שהוא מוקף אומרי "לאו" רבים, מאמונתו העזה ישאב כוח להמשיך ולומר "כן", ללמד ולנהוג כך. אנו הננו בני אברהם העברי, שבא מעבר לנהר. כשכל העולם עמד מעבר אחד, הוא עמד – יחיד ובודד – מהעבר השני. האמין באל אחד והלך אחריו.

הרוב אינו צודק תמיד. וודאי לא הפוליטיקאים הזועמים והעיתונאים הרעשניים. היהודי היה תמיד במיעוט, והיה לו האומץ והעוז להאמין בצדקתו. לא חשוב מה אומרות הבריות, אם מאמין אתה בצדקתך – בסופו של דבר יקבלו את דבריך ויאמינו גם הם.

היהודי אינו צריך לחשוש מפני חוסר פופולריות ופנים זועמות. עלינו לנהוג כבטוחים בעצמנו, כיצד יש לנהוג ולשרת את האלוקים. הדבר בו מאמין המיעוט היום, הופך מחר לנחלת הרוב. את אשר המיעוט מעז לעשות עכשיו, יעשה הרוב הגדול כעבור זמן. לבעל החזון יש תפקיד להדריך את המיעוט בדרך האמת, ואף שהרוב סוקלו היום, הוא יחניף לו מחר כאשר יחקה אותו.

 רבים היהודים בישראל המכירים בצורך בתמורה גדול, שהנהגת המדינה תהיה בידי אלה המאמינים בערכים היהודיים. דברים רבים וטובים נעשו בידי המנהיגים בשלטון, אך הדברים שלא עשו ואשר יש לעשותם דחופים וחיוניים יותר, אף כי עדיין לא הכל חשים בסכנת המחדל.

אולם גם המכירים בצרכים הדחופים הם מיואשים.

רווחת ההרגשה כללית של ציניות ואדישות כי דבר לא יישתנה. המנהיגים של היום ימשיכו להיות בשלטון ושום כוח לא יזיזם. אגדת הכוח של השלטון הקיים משתקת כל רצון לשינוי.

הרבי מקוצק הרהר פעם אחר ההלכה הפסוקה, שהמוצא חפץ ברשות הרבים אינו חייב להחזירו, אפילו הוא יודע את בעליו, אם הבעלים נואש זה כבר ממציאתו. "הייתכן שהתורה הקדושה לא תחייב את המוצא להחזיר את האבידה לבעליה?" הקשה.

השיב לעצמו: "זהו העונש על בעליו של החפץ, שהתייאש! לעולם אזסור ליהודי לאבד את תקוותו!".

דברים עשויים להשתנות מפני שהם חייבים להשתנות.

התמורה הגדולה תתרחש, אם ייעשה מאמץ רעיוני גדול ללמד את אמיתות היהדות ולהחדירן.

עלינו להחדיר בקרבנו גאווה לאומית והבנה כי לאומיות חילונית אין בה כדי להצדיק את הקיום היהודי הייחודי. המסורת נותנת הצדקה ללאומיות, אין לדבר על יהדות בלי לחבר דת ואומה, היהדות היא דת – אומה. לא תיתכן יהדות בלא היסודות הדתיים שלה, כפי שלא תיתכן בלא היסודות הלאומיים שלה. החטא הגדול של המחנה הדתי נעוץ בצמצום מושג הדת.

החילוניים סבורים כי המנהיגים הדתיים מתעניינים רק בשאלות "דתיות" שלפי מושגיהם כוללים רק שמירת השבת, כשרות, חוקי אישות וכיוצא באלה.

החילוני לא יקשר חוגים דתיים עם מאבק על שאלות "לאומיות", כפי שהוא מבין אותן. המנהיגות הדתית אינה עומדת בחזית המלחמה למען יהדות ברית המועצות ומדינות ערב, או במאבק נגד החזרת השטחים המשוחררים ומלחמה בטרור הערבי. ההפרדה בין נושאים "דתיים" ו"לאומיים" היא סילוף היהדות האמיתית. המחנה הדתי צמצם במו ידיו את מהותה של היהדות.

להיות יהודי "דתי" משמעו להיות יהודי "לאומי".

דאגתו של שומר המצוות לענייני ביטחון, ליהדות בברית המועצות ובארצות ערב ולשטחי ארץ ישראל, אינה יכולה להיות פחותה מדאגתו לשמירת שבת.

עלינו לשוב אל ההגדרה המקורית של היהדות כדת – אומה, המקיפה את כל תחומי החיים של היהודי.

יהודים דתיים חייבים להתנער מתסביך הנחיתות כי הינם לאומיים פחות או פטריוטיים פחות מן החילוניים. הם נוטים לקבל את גנות הסרק של האנטי-דתיים המקצועיים. די בכך! עליהם לפתח גאוה עצמית והכרה ברורה, כי דרכה של דת-אומה היא הדרך היהודית. הגיעה העת לעצב יהדות דתית-לאומית דינמית וגאה, אשר תפעל לא רק כמתגוננת אלא אף כיוצרת ופעלתנית. יהדות המנהיגה את העם בכל תחומי החיים, הזוכה לכבוד ולהערצה. יש לסכם וללמד את אמת הערכים הדתיים-לאומיים בגלוי ובבטחה: האומה היהודית, שבאה לעולם במעמד הר סיני כאומה-דת אלוקית, היא עם נבחר, מיוחד ונבדל, בעל ייעוד נצחי ללמוד את התורה ולקיימה.

זוהי אומה מלוכדת בקשר נצחי בל יינתק; כל יהודי הוא עצם מבשרו של אחיו; כל יהודי חייב להיות חדור אהבת ישראל, להקריב עצמו למען אחיו הנתון במצוקה. אחדות ישראל אינה נפגמת ואינה מתפלגת על ידי מלחמת מעמדות כוזבת.

לאינטרסים היהודיים יש עדיפות על כל אינטרס אחר.

המדינה היהודית שומרת על העם היהודי בכל מקום הימצאו. לעם היהודי הזכות לתבוע מן המדינה לבוא לעזרתו, ולה הזכות לתבוע ממנו עזרה בכל שעה שתזדקק לכך.

         *מדינת ישראל חייבת למד את אזרחיה משמעותה של אהבת ישראל, על ידי מלחמה בעוני, באי-צדק חברתי ובתוהו ובוהו של ערכים. עליה לגשר בין קבוצות יריבות ועויינות.

         *מדינת ישראל חייבת ללמד את בני הנוער כי הם חלק מן העם היהודי ושייכותם זו קודמת לשייכותם לארץ ישראל או לעצמם; להחדיר בהם את השגב והטוהר שבמסורת היהודית ובמורשתה.

         *מדינת ישראל חייבת להיות יהודית באופייה ובמדיניותה ולא להידמות למדינה חילונית, ככל המדינות האחרות.


ארץ ישראל, עם ישראל ומדינת ישראל הם תופעות נצחיות ולא משתנות.

מה יהיה הסוף? המשיח יבוא וישיב את העם לארצו, להקים מדינה שתהיה אור לגויים. אולם עד אז, מוטלת עלינו חובה להמשיך להתקיים, להגיע אל מהותנו היהודית ולמלא את תפקידנו כעם סגולה, עם התורה. מובן על כן שיש צורך בהקמת ליגה להגנה יהודית רוחנית, ליגה שתתבע מדיניות של הגנה פיזית על יהודים!

בל נבוש בתפקידנו ובמשימתנו. בל נרחק או נורחק מהם על ידי הלעג והקלס של החלקלקים והבערים.

עלינו לאהוב איש את אחיו ויהי מה. אולם הבה נכריז בגלוי כי כולנו ניצבים בפני השאלה המכרעת: התהיה ישראל מדינה יהודית אם לאו? היש להתבייש בכך? נהפוך הוא, עלינו להיות חדורים גאווה, סיפוק ושמחה באתגר זה.

"אשרינו מה טוב חלקנו, ומה נעים גורלנו ומה יפה ירושתנו...".

*********************************************************************************************
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #6 ב- : מאי 05, 2014, 18:06:26 »
            מתוך "כהן ונביא": רוב יהודי - מדינה יהודית או דמוקרטית

הכרזת העצמאות של ישראל מבטיחה: "מדינת ישראל... תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין...", ו"אזרחות שווה ומלאה".
אך בדיוק מהסיבה הזו, הכרזת העצמאות מהווה דוגמה לסכיזופרניה המשקפת בנאמנות את האבות המייסדים החילוניים, שמעולם לא היה להם האומץ להודות ששני העולמות שלהם, זה היהודי וזה המערבי, מהווים שתי דרכים מקבילות שלעולם לא יוכלו להיפגש. שהרי החלק האחר בהכרזת העצמאות, שמצטטים רק באופן נדיר, אך הוא הקטע העיקרי והמעשי שבהכרזה, אומר כך: "אנו מכריזים בזאת על הקמתה של המדינה היהודית" (המונח "יהודית" מופיע שוב ושוב בהכרזה, כשהדבר מקשר את הארץ לעם).


אם כן, עולה השאלה הקריטית: מה פירושה של "מדינה יהודית"? מהי ההגדרה המינימלית שכל ציוני יסכים לה? ודאי פירושה של מדינה יהודית הוא, לכל הפחות, מדינה עם רוב של יהודים. ודאי, רק מדינה עם רוב של יהודים תהיה עם ריבונות יהודית, תתן ליהודי להיות אדון לגורלו, קברניט של הספינה שלו, תתן לו להיות חופשי ממסעי צלב ואינקוויזיציות ופוגרומים ואושוויצים, שהיו נחלתו כמיעוט.

ודאי, זו היתה המטרה שלשמה קמה הציונות. וודאי שמיעוט יהודי בארץ ישראל יהיה חשוף לרדיפה, לא פחות מאשר מיעוט יהודי בעירק ובפולין. לא, הדבר ברור ש"מדינה יהודית" פירושה מדינה שיש בה רוב של יהודים.
אחרי שהבנו את זה, אנחנו יכולים לחזור לחלק ה"דמוקרטי" של הכרזת העצמאות, החלק המתאר ומבטיח הקמת מדינה יהודית ודמוקרטית  -צמד מוזר שהיה ראוי לצחוק, אלמלא היה הנושא כל כך רציני מדינה לא יכולה להיות דמוקרטית אחרי שהיא הובטחה להיות יהודית, ולעולם לא יכולה  -באופן הגיוני  -מדינה להיות יהודית אחרי שהיא הובטחה להיות דמוקרטית. שהרי אם מדינה דמוקרטית מבטיחה למיעוט הערבי "שוויון זכויות  חברתי ומדיני גמור", האם אין הכוונה בכך בדיוק למילים אלה: שוויון מוחלט ומדויק, הכולל את הזכות להפוך לרוב בצורה דמוקרטית ושקטה?

ודאי שזו בדיוק הכוונה של דמוקרטיה  -ומשום כך זו סופה של המדינה היהודית. אך אם, מהצד השני, אנשים יתעקשו על כך שהמדינה היהודית לעולם לא תוכל להתבטל, אם כן חובה עלינו לקחת מהערבים את הזכות הדמוקרטית להפוך לרוב  -גם אם הם יעשו זאת בדרכי שלום, דרך תינוקות וקלפיות.

אני לא שונא ערבים בגלל שהם ערבים. אני אוהב יהודים, ואני לעולם לא אתן לאויבים של היהודים להרוס אותם באמצעות יריות או באמצעות לידות. לי אין כל בעיה אידיאולוגית; למשך אלפיים שנה לא היתה לנו, היהודים, ארץ משלנו, וכל כך סבלנו מה"יתרונות" של היותנו מיעוט. תודה רבה, אבל לא עוד. אני רוצה את המדינה שלי  -לא שתי מדינות, ולא עשרים ושתים מדינות כמו שיש לערבים. רק מדינה אחת, אבל שום דבר פחות מאחת. על כך לא יכולה להיות כל פשרה.

היום בגליל יש כבר רוב ערבי. היום מהווה וואדי ערה, בלב ישראל, גוש ערבי מוצק. היום "המשולש הקטן", שנמצא במישור החוף, איזור שגרים בו חצי מהיהודים הישראלים, הוא ערבי לגמרי. מה יקרה מחר? כמה ערבים ישבו בכנסת? ובעוד עשרים שנה  -כמה יגיעו לשם בדרכי שלום אבל בכמויות? האם יש לערבים הזכות התיאורטית להיות רוב?
האם יש מישהו שמאמין שהערבים ישאירו את ישראל כמדינה יהודית, עם "חוק שבות" שמתייחס רק ליהודים, עם המנון לאומי שמדבר על "נפש יהודי הומיה", ויום עצמאות שמציין את התבוסה הערבית?
לא, אני לא שונא ערבים. אני אוהב את העם שלי, ורוצה שתהיה לו מדינה משלו שבה הוא יחיה חופשי מטרור וזוועות. האם יש צורך לתהות לגבי גורלם של היהודים אם הערבים יגיעו אי-פעם לשלטון? ראו מה הם עושים לעצמם בלבנון. לימדו מה הם עשו ליהודים בפלשתינה בשנות העשרים והשלושים, לפני שהיתה מדינה יהודית.

יש יהודים שבנושא זה יש להם בעיה אידיאולוגית שאינם מסוגלים להודות בה. חסר להם האומץ האינטלקטואלי לבחור בין יהדות וציונות, מצד אחד, לבין דמוקרטיה מערבית, מהצד השני. לי אין בעיה כזו, וכך גם לא להמונים מבני עדות המזרח, שחיו תחת ערבים, ולא היו רוצים לחזור לזה שוב.אחרי שחיינו כאורחים במשך אלפיים שנה, אני בוחר בכך שיהיה לי בית משלי. ואם משמעות הדבר היא בחירה בציונות וברוב יהודי על פני דמוקרטיה מערבית וזכות הערבים להיות רוב בארצי, שיהיה כך. אני בוחר בציונות. ולגבי אלה שקמים עם ההאשמות הפרועות שדברי הם "טרור", הרשו לי לסיים במשהו לגבי הטרור היהודי האמיתי: זה של יהודים שחיים בפחד מדכא שנובע מהצורך לבחור בין היהדות שלהם לבין הדמוקרטיה שלהם. זהו הטרור  -הפחד  -היהודי הגרוע ביותר שניתן להעלות על הדעת בהקשר לאינטלקטואל חילוני יהודי מערבי.

*********************************************************************************************
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #7 ב- : מאי 05, 2014, 18:56:47 »
                     מתוך "לשכים בעינכם", פרק ד- על מגילות ועל עצמאות

ביום החמישי לחודש אייר בשנת חמשת אלפים שבע מאות ושמונה, הארבעה עשר למאי 1948 למנין האומות, קם דוד בן-גוריון לפני אולם מלא בתל-אביב וקרא באוזני הקהל מסמך בעל ממד הסטורי, הכרזת הקמתה של מדינת ישראל, מגילת עצמאותה. במסמך זה הבטיחה מדינת ישראל החדשה ש"תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין". במסמך הזה היה כתוב גם: "אנו קוראים... לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על השלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה..."

 נעים היה אילו יכולנו לחשוב שהערבי והיהודי מסוגלים ליהנות יחדיו מאזרחות מלאה ושווה במסגרת מדינת ישראל היהודית. אך חשוב יותר לאין-ערוך לעשות מעשה פשוט יותר: לחשוב. בבהירות וביושר. כי מדינת היהודים שנוסדה בקריאת מגילת העצמאות משווה למסמך הזה אופי מפוצל, ובכך משתקף בו היטב העם המבולבל והמטושטש - מבחינה אידיאולוגית - שסמך על הקלף את ידיו. כדאי לעיין גם בחלקיה האחרים של המגילה, פסקותיה הפותחות, העיקריות והמרגשות:

 "בארץ-ישראל קם העם היהודי... לאחר שהוגלה העם מארצו בכח הזרוע, שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקוה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חרותו המדינית..."

 "בשנת תרנ"ז (1897) נתכנס הקונגרס הציוני... והכריז על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו...". "ב-29 בנובמבר 1947 קבלה עצרת האומות המאוחדות החלטה המחייבת הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל... הכרה זו של האומות המאוחדות בזכות העם היהודי להקים את מרינתו אינה ניתנת להפקעה". "זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית". "לפי כך... אנו חברי מועצת-העם... מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל...". "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות..."

פעמים רבות כמעט לאין-ספור מפורשת מהותה של מדינת ישראל. בארץ "קם העם היהודי", מלות-הפתיחה למגילת העצמאות הן המכריעות. הארץ היא מולדתו של היהודי - ולא של הערבי - והעם היהודי הוא "שהוגלה מארצו" והוא אשר "שמר לה אמונים... ולא חדל מתפילה ומתקוה לשוב". האם עלינו לצפות ברצינות לכך שיחוש הערבי בשויון או בכך שהוא שותף לנו במדינה? מגילת העצמאות שהוא נדרש לראות אותה כשלו פותחת בקביעה שהארץ היא מולדתו של העם היהודי, אך הערבי אינו יהודי. המגילה מדברת על גלות ועל חלום השיבה, אך הערבי לא הוגלה, וחלום השיבה של היהודי היה כרוך בתקוה שייהפך הערבי למיעוט. הערבי חלם על כך שלא ישוב היהודי; בשבילו חלום השיבה היהודי הוא בהחלט חלום-בלהות!

כשנדרש הערבי הישראלי לעמוד דום בהישמע ההמנון הלאומי "שלו" - "התקוה" - ולשיר על "נפש יהודי הומיה" ועל "התקוה בת שנות אלפיים'", האם מצפים ממנו להזדהות? אכן, המומחה הישראלי לשנאה-עצמית, אורי אבנרי, הציע כבר ב-1975 להחליף את ההמנון. נימוקו הגיוני בהחלט - לכל אויב של הציונות: הקו המרכזי של השיר - געגועים יהודיים לישראל - אינו קביל על ערביי ישראל. כשצופה הערבי הישראלי בחגיגות יום העצמאות, שבהן חוגגים למעשה את תבוסת הערבים ואת המרת הרוב הערבי של פלשתין ברוב יהודי של ישראל - האם ברצינות מצפים ממנו שיצטרף למחולות? כשבא חוק השבות - עפ"י מגילת העצמאות - ופותח את השערים "לעליה יהודית", ולא ערבית; לקרוביהם של תושבי תל-אביב, אך לא לקרוביהם של יושבי נצרת - האם נתאכזב מרגשות הניכור שהערבי מגלה כלפי המדינה?

 המושג "יהודי" מטריד אותו יום-יום. הוא אינו יהודי; מדוע אין אנו מבינים את זעמו ואת התנכרותו? האם טרם העלה איש על דעתו שעצם קיומה של מדינת יהודים בארץ אשר לפנים היה הוא, הערבי, הרוב - עצם קיומה של מדינה כזאת הוא המטריד את מנוחתו? ושאינו מוכן להשלים עמו? ישראל נוסדה כמדינה יהודית, במולדת לעם היהודי שם יהווה היהודי את הרוב תמיד; שם יקבע היהודי את נהלי המדינה, גם בעניני פנים וגם בעניני חוץ; שם יקבע היהודי את ייעודה.

 מדינת ישראל נוצרה כמדינה יהודית, מדינתו הריבונית של העם היהודי. מדינת ישראל היא יעד הציונות, תנועת השאיפות היהודית לשוב לארצם, שאיפה שהחלה לא ב-1897 עם הרצל כי אם בשנת שבעים לספירת הנוצרים, עת שבכה אבי-אבותיו של הרצל על חורבן בית המקדש. מדינת ישראל היא מולדתם של היהודים הפונים שלוש פעמים ביום, בכל תפילותיהם, לירושלים - לא למכה או לרומא. מדינת ישראל היא חלומם, חזונם, תקותם, דמעותיהם ושאיפותיהם של היהודים שסבלו מהשפלות, מהגליות, מיסורים, מעניות, משוד, מאונס, משריפות, מטיבוע, מחניקה, מפוגרומים, מצלבנים, מאינקויזיציות ומאושוויצים בידי מארחיהם המגוונים ברחבי העולם. מדינת ישראל היא הבטחון היהודי שאת הרעיון "לא עוד!" ניתן לממש אך ורק בארץ שבה יקבעו היהודים את גורלם, את משטרתם, את צבאם ואת תותחיהם שלהם,כדי להבטיח את יחס הכבוד שהז'יד, הקייק, היאהודי והייבריי לא זכו בו מעולם מפיותיה, מאגרופיה וממגפיה של תרבות הרוב, אשר בקרבה הם שכנו בחוסר בטחון עצבני. מדינת ישראל היא תביעתו של עם ישראל לאדמה אשר עליה יכול העם לקיים וליצור את מסורתו המיוחדת ואת אורח חייו ללא הלחץ וההתבוללות הרוחניים והחברתיים של התרבות הנכרית.

 מדינת ישראל היא התביעה היהודית למה שעמים אחרים רואים כזכותם הטבעית. אין היא תחינה, תכנית או עצומה; היא איננה טובה שמבקש העני בפתח האחורי של ארמון הפריץ. מדינת ישראל היא דרישתו של היהודי ואישור זכותו על הארץ. מדינת ישראל היא ליהודי לפחות מה שסוריה מהווה לסורים, פולין לפולנים, בורונדי לאומה הבורונדית ופקיסטן המוסלמית לפקיסטנים המוסלמיים, או פפואה לפפואנים.

 אין בכך סיבה להתבייש. אין משום צורך להתגונן, ואין מקום להתנצלות. הארץ היא שלנו, והמדינה שלנו גם-כן; הבה נשמח, נעלוז ובעיקר נהיהמשוכנעים. ישראל היא הארץ היחידה של העם היהודי, ולעם היהודי הזכות - והחובה - לדרוש אותה לעצמו. ישראל, המדינה היהודית הריבונית, בבעלותה ובשליטתה של האומה היהודית. זוהי ציונות, זוהי יהדות, זוהי הנורמה.

מכיון שקבענו כל זאת, עלינו להבין מה פירושו של הדבר בשביל ערבי תושב המדינה, ולחדול להתייחס אליו באותו בוז שמתייחסים בו לשוטה מפגר. אם נכון ואמיתי כל הכלול והרמוז במגילת העצמאות - אזי אין הערבי שווה ליהודי כלל.

 ערביי ישראל נהנים מחופש דתי ותרבותי מלא; הם רשאים להתבטא בכתב ובעל-פה כאוות נפשם; מותר להם לממש זכויות פוליטיות, בכך שהם יכולים להצביע למען המפלגה שהם חפצים ביקרה, בדיוק כמו היהודים. אך מכאן ועד למחשבה, כאילו בכך חשים ערביי ישראל שזו מדינתם ושבמסגרתה ייעודם הלאומי דומה לשל היהודים - פער רחב מאד, שפירושו אי-הבנת המציאות של ערבים במדינה שהיא יהודית עפ"י חוק.

מדוע אין מבינים שלא על הלחם לבדו יחיה הערבי, שבן-אדם חש צורך לחיות בארצו? הוא צריך להרגיש שהוא חלק מארצו זו, שהמדינה שבה מייצגת את השאיפות הלאומיות והתרבותיות שלו, שרוב התושבים - השליטים במדינה - הם בני עמו. אך כאשר המדינה "שלו" מפגינה שרשים לאומיים, לשון, דת, תרבות, חגים, ייעוד ורוב אנושי השונים מאוד משלו... למה אנו מצפים ממנו?

 מה אנו חושבים? שהערבי שוטה ואינו מבין, או - גרוע עוד יותר - שהוא נוכל שאפשר לקנותו במחירה של קידמה חברתית וכלכלית? איך ניתן אחרת להסביר את ה"הסברה" הישראלית שאלה עיקריה? ב-1975 פרסמה שגרירות ישראל בווישנגטון סדרת מסמכים המסבירים את עמדות ישראל תחת הכותרת "רקע על הציונות". מסמך אחד חוברע"י פרופ' יוסף דן, מהאוניברסיטה העברית בירושלים. כתוב בו: "העם היהודי יכול להתקיים להבא רק אם תהיה לו בארצו היחידה, ארץ ישראל, מדינה עצמאית. אין מה להוסיף על הגדרה בסיסית זו של הציונות: עצמאות יהודית בארץ-ישראל".

 חד וחלק. פשוט בהחלט. הציונות היא עצמאות יהודית במדינה יהודית בארצם של היהודים. ועתה נעיין במסמך שני, שפורסם ע"י ממשלת ישראל להסביר את הציונות ואת ישראל. מסמך זה כולל ציטוטים מדבריו של חיים הרצוג, לשעבר שגריר ישראל לארגון האומות המאוחדות. אחר שתיאר את הציונות כתביעת היהודים ל"חרות ולאום מחודשים במולדתם העתיקה" ואת מדינת ישראל כ"מרכז קיומו הלאומי" של העם היהודי, קובע הרצוג ש"הערבים הם אזרחים חופשיים ושווים במדינתנו".

חופשיים ושווים במדינה שהיא יהודית במהותה. האם "חופשיים" פירושה שהם חופשיים לפעול למען רוב ערבי בישראל? האם פירושה שהם חופשיים ללדת תינוקות רבים, רבים מאד, שבעתיד יהיו חופשיים לקבוע בהצבעתם החופשית רוב ערבי בכנסת? האם "שווים" פירושה שוויון זכויות לרוב הערבי בכנסת להחליט על המרת שם המדינה ל"פלשתין", ועל ביטול חוק השבות המעניק, כיום, ליהודים - אך לא לערבים - זכות אוטומאטית להיכנס לארץ ולהתאזרח בה? בקיצור, האם ערביי מדינת היהודים - שהיתה חלומם של אבותיו של מר הרצוג במשך אלפיים שנה - חופשיים ושווים לגשת לקלפי בשקט, ברגיעה, אפילו בשלוה, ובאופן דמוקראטי לשים קץ לציונות ולמדינה היהודית?

 יש להרהר גם בדבריו של דיפלומט ישראלי מבריק נוסף, מיכאל קומיי, לשעבר שגרירנו לקנדה, שהתפרסמו ב"ג'רוסלם פוסט" (11 ליוני 1976): "אני רוצה בישראל שתישאר גם יהודית וגם דמוקראטית". מה יאמר מר קומיי לאזרח ערבי שווה בדמוקראטיה יהודית (!) זו, כשישאל: "אם יוולדו לי מספיק ילדים, האם יש לי הזכות לרצות בפלשתין שתהא גם ערבית וגם דמוקראטית...?". חבל מאד, שמי שמדבר שפות כה רבות אינו מסוגל לחשוב בהיגיון אף לא באחת מהן.

 אינני משתתף בצערם של ערביי ארץ-ישראל, למרות תחושתם שהארץ היא שלהם. אינני מרחם עליהם כי אני יודע שהארץ איננה שלהם; אני יודע שהיא יהודית. היא ארצנו היחידה, ואילו לערביי ישראל האפשרות לחיות את חייהם ולהשתלב בכל אחת מיותר מעשרים המדינות השייכות למאה מיליון בני עמו, הערבים. איני חש בצערו של מי ששדד ממני את ארצי, ואין חשיבות לעוצמת הקול שבו הוא משמיע את טענותיו הכוזבות. אך בעודני משוחרר מתחושת כאב או אשמה, בכל זאת אני מבין ערבים אלה ואת טיפשותם של הרמאים המרמים אותם - זו מירמה שאיננה מצליחה לרמות, כי ערביי ארץ-ישראל גזלנים הם, וגם רוצחי יהודים - אך טיפשים ושוטים אינם כלל.

 אמנם, כאשר מנהיגיה היהודיים של ישראל, ה"מתונים" וה"יוניים", המשמחים לב כל ליבראלי בקריאתם להחזיר את 'השטחים המוחזקים' נוהגים כך בשל "הצורך בשמירת הרוב היהודי" ומזהירים מפני הסכנה הדמוגראפית שב"ערבים רבים מדי" (קשה לי לשכוח את התקפתה של גולדה מאיר עליי, על "פגיעה" שפגעתי-כביכול ב"רגשות" הערבים, ואת נאומה הקלסי שהשמיעה זמן קצר לאחר-מכן, שבו הזכירה את הצורך לוותר על שטחים "כי איני רוצה להתעורר כל בוקר בשאלה, כמה ערבים נולדו אמש") - איזה "שוויון" חש הערבי הישראלי?

הפגיעה הגסה ביותר ברגשות הערבי נובעת מהליבראלים והשמאלנים המתרגזים על הקריאות להעברת ערביי ישראל מגבולות הארץ. הקוראים להעביר את הערבים נוהגים כך מתוך כיבוד הכנות שבאמונת הערבים, לפיה נגזלה הארץ מהם, ומתוך הידיעה שאין הערבי יכול לאהוב את המדינה היהודית או להזדהות עמה. משום כך, הם מבינים שלא יהיה לעולם שלום או דו-קיום בין יהודים לערבים, ועל-כן הם קוראים להעביר את הערבים לארצותיהם שלהם. ועל כך זועמים אנשי 'המוסר'. למרות זאת, אנשי "מוסר" אלה הם המזהירים מפני סיפוח שטחים שמא - חס וחלילה - נייבא אל תוכנו ערבים רבים מדי. מה יכול ערבי ישראלי לחשוב, כשמנהיגי ישראל הנשבעים בנשימה אחת שהוא שווה ליהודי בכל, קובעים בנשימה הבאה:

 "מדינה יהודית... אפילו רק במערבה של ארץ ישראל (ז"א, כולל יהודה ושומרון)... היא בלתי אפשרית אם תהיה דמוקראטית כי מספר הערבים במערב ארץ ישראל הוא יותר ממספר היהודים... אנחנו רוצים מדינה יהודית, אפילו אם לא בכל הארץ (דוד בן-גוריון, בדיון בכנסת, 4.4.49). האם הרהר פעם בן-גוריון בדבר הרגשת הערבים "השווים" של ישראל היהודית, המתגוררים במדינה שאינה "בכל הארץ השלמה", בשומעם את דבריו?

 צריך אף לתת את הדעת למחשבותיו של אבא אבן, שיכולתו לדבר בשתים עשרה שפות (בו-זמנית, אם יידרש לכך) הפכה אתו לחביבם של מרכזים קהילתיים יהודיים ושל קבוצות נשות "הדסה" בעולם המערבי. הוא מתרה נגד סיפוח יהודה ושומרון ושאר השטחים המשוחררים, ושואל: "האם אנו שואפים להוות דמוקראטיה יהודית (!), או שמא חזוננו כולל מיליון ערבים לא-אזרחיים המוחזקים לעולם בברית לא-רצויה עמנו?"(ג'רוסלם פוסט, 23.4.76).

 בעוד תשואותיהם של המסרבים לחשוב מגיעות לשיאן, המבינים רשאים לשאול: דמוקראטיה יהודית? מה יכולים עוביי ישואל לחשוב על כך? מר אבן קובע: "איננו יכולים להחזיק מיליון ערבים במעמד של לא-אזרחים". אם כך, שואל הערבי הישראלי, למה לא יתאזרח? אילו היה ישר, היה מר אבן עונה (בערבית קלאסית, אולי), שאין אנו רוצים בהם, כי הם ערבים, ולא יהודים. אבל, כמובן, מר אבן סולד מהקיצונים הדורשים את הגירת הערבים, שהרי הם הגזענים...

 שאלה נוספת למר אבן: האם יסע מחר לנצרת כדי לחזור בפני ערביי ישראל המאושרים והשווים על הנוסחה הבאה, שהיא פרי עטו של מר אבן? "לאומיות ישראל היא יותר מתנועה פוליטית, היא אמונה; דת; תרבות; ציביליזציה; מסע משותף לאנשים על פני דורות ההקרבה והייסורים". מר אבן היקר! אנא שתף במחשבותיך הנאצלות את ערביי ישראל, תאר לעצמך את דמעות הגיל וההזדהות שיזילו בכיכרה המרכזית של נצרת, או באום-אל-פחם, או בסכנין או בכל הכפרים השווים של האזרחים הערביים השווים, שציינו, כנראה, יחד עמנו את צום תשעה באב במשך אלפיים וחמש מאות שנה, בהתאבלם על חורבן בית המקדש של היהודים "על פני דורות ההקרבה והייסורים".

 הערבי הישראלי יושב בארץ שהווה בה לפנים הרוב השליט, בארץ שהיתה ערבית, שהיתה שלו. באו היהודים - מרוסיה, מפולין, ממרוקו ומברוקלין - ולקחו אותה ממנו. כך סבור הערבי, זוהי המציאות שלו. איך עליו להרגיש, איך עליו להגיב - איש זה החש את עצמו נגזל, מר-נפש ומנוכר? זהו מקור הבעיה האמיתית, שאינה ניתנת לפתרון.

 הנקודות שאני מעורר אותן כאן הן כה ברורות וכאובות שנרתעים מהן רבים, אשר לגביהם עדיפות האשליות המתוקות והורודות מן המציאות המרה והשחורה. וכך דבקו מנהיגי הציונות נואשות באגדה הזאת במשך כל שנות קיומה של המדינה, ובמשך עשרות השנים שלפני קומה - אגדה שהאכילוה כאכסיומה להמונים היהודיים. אגדה זו קבעה: הדרך לדו-קיום בשלום בין ערבים ליהודים בארץ-ישראל רצופת מאמץ להעלות את רמת-החיים של הערבים, וליצור דור חדש של ערבים משכילים - מדיניות "הבטן והראש" של הישראלי הפיקח.

 שוב אומר מפורשות: כל הדוגל במדיניות זאת בז לערביי ישראל! היה צריך להיות כבר ברור כשמש, כתוצאה של עשרות הדוגמאות המוגשות לנו ע"י ארצות אחרות, שאין קונים את שאיפותיו הלאומיות של עם באמצעות אסלה, אפילו יתקינו אותה בתוך הבית פנימה. ערביי ישראל, מיעוט בעל שאיפות לאומיות, אין קונים אותו בסחורות חומריות,בחשמל או בהשכלה גבוהה. אדרבה ואדרבה! ככל שנעמיק את הקידמה החברתית, הכלכלית והמדינית שלהם, וככל שתעלה רמת השכלתם של הערבים, בה-במידה תפחת שביעות-רצונם ובה-במידה תגברנה קיצוניותם, לאומנותם והתנגדותם למדינה היהודית.

 שאלות רמת-החיים, ההשתלבות הכלכלית-חברתית וההשכלה המוגברת אינן השאלות המרכזיות בעיני הערבים. המאבק הערבי-יהודי בישראל אינו מאבק חברתי או כלכלי או אפילו מדיני - הוא מעמיק הרבה יותר; הוא נוגע לעצם יסודה והגדרתה של המדינה. כל עוד ישראל עומדת על הגדרתה עפ"י חוק, רשמית, כמדינה יהודית; כל עוד היא דוגלת באמונה היהודית והציונית, שלפיה הארץ שייכת לעם היהודי - יגברו השנאה, ההתנגשות, שפיכות-הדמים והמלחמה.

 אך למנהיגי ישראל אין אומץ-הלב הדרוש להודות בכך. הם מתמידים באשלייתם שטמון בה אסון, כאילו מונח הפתרון לבעית הערבים בישראלבהגברת קצב התקדמותם אל עבר השוויון החברתי והכלכלי, בהשתלבות וב"רצון טוב". ובכן, ב-19 ליוני 1976 נפגשו ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין, שר הביטחון שמעון פרס, שר החוץ-לשעבר אבא אבן וקבוצת מנהיגים ישראליים בכירים אחרים עם ערבים ישראליים נבחרים ו"נאמנים", וקיימו עמם יום עיון בנושא "הבעיה הערבית". הדבר אירע תוך שלשה חודשים מפרוץ מרד "יום האדמה"; הארץ המזועזעת נשטפה באותה העת בדיונים, במאמרים בעתונות, בישיבות ממשלה, במחקרים אקדמיים, בנאומים פוליטיים, בסימפוזיונים מלומדים - שאחד ענינם: ניתוח הערבי הישראלי הזועם - "לפתע". שאלה אחת נשאלה ע"י הכל: מדוע אחמד מתפרע? גם שאלה חשובה יותר נשאלה שם: כיצד לעצרו?

 שנים אחדות קודם לכן, לא היו מעלים שאלה כזאת. דוגמא מאלפת של האשליות המדהימות שהן נחלת הישראלים נמצאת במאמר, פרי עטו שלאדוין סמואל, שהופיע בגליון מאי,1955 , של הירחון - היוקרתי, באותם הימים - "קומנטרי". סמואל, בנו של הלורד הרברט סמואל, הנציבהעליון הראשון מטעם הבריטים בארץ-ישראל, כתב בתור אזרח ישראלי, מומחה לענינים ערביים. מה כתב מומחה ישראלי באותם ימים רחוקים כאשר, בדומה לכל ערבי טוב, גם הערבי הישראלי נראה פה ושם, אך כלל לא נשמע?

 "בתנאים של רוב יהודי מכריע, ספק רב אם אפשר יהיה לקיים תרבות ערבית נפרדת. נראה יותר מסביר - אפילו תמנה האוכלוסיה הערבית רבע מיליון  שתתמזג במהירות עם התרבות היהודית השלטת... בישראל אין לערבי סיכוי רב לשמור על זהותו". קשה להאמין שכך אמנם האמינו הישראלים בעבר.

 כבר בשנת 1967 התברר שלא ייעלם הערבי, אך הישראלי הממוצע טרם הבחין בו כ"בעיה", גם הישראלי שלא "מן הממוצע" לא הבין שהמדובר בבעיה - הכוונה לאותם אינטלקטואלים שיש להם תמיד הרבה לומר על נושאים מגוונים, בין שהם בתחום מומחיותם ובין שלא. אגדת הערבי המשלים רווחת עדיין, אך יתר-על-כן - הישראלים היו משוכנעים שישמעאל "מבסוט".

 חודשים אחדים אחרי מלחמת ששת הימים פרסם הירחון "מידסטרים", בטאון הסוכנות היהודית בעיר ניו-יורק, דיוני סימפוזיון על הנושא "הסיכוי לשלום". בין המשתתפים היה פרופסור אפרים אורבך, חוקר התלמוד וסופר-יונה בדעותיו הפוליטיות, ששמו הוגש על-ידי המפלגה הדתית-לאומית כמועמדה לתפקיד נשיא מדינת ישראל. הערותיו בסימפוזיון הנדון הוכיחו, שמועמד לתפקיד נשיא המדינה מסוגל לגלות טפשות לא פחות מבני תמותה רגילים. קבע אורבך:

 "כוונתי לשאלת הערבים בישראל - שטח שבו כבר עשינו רבות... מה שהצלחנו לבצע למען המיעוט הערבי בתחומי זכויות האדם והתנאים החברתיים-תרבותיים-כלכליים מעולם לא בוצע קודם בשום מקום בעולם. המדובר במשימה אנושית ותרבותית בעלת ממדים ראשוניים במעלה. בלי כל שאיפה להביא להתבוללותו של המיעוט הזה יצרנו לו תנאים כלכליים, חברתיים ותרבותיים המאפשרים לו לשגשג, תנאים אשר אפילו ערביי הארצות השכנות אינם נהנים מהם... אך מסיבה כלשהי מיעטנו בהערכת המשימה האנושית הזאת. "בסופו של החשבון יש להודות שערביי-ישראל השלימו עם מעמדם".

למרות דבריו אלה של הפרופסור הנכבד, החלו הערבים מגלים דווקא סימנים מטרידים של אי-השלמה. ב-1971 התבררו ממדי הגידול המדאיג במספרם של ערביי ישראל שנמצאו משתתפים בקבוצות טרור ובפעילותן של קבוצות אלה (עד למלחמת ששת הימים לא נרשם אפילו מקרה אחד של ערבי ישראלי הנוטל חלק בפעילותה של קבוצת טרור). אחרי שהתפוצץ רימון-יד ממולכד בתל-אביב, והוליכו עקבות מניחי הרימון לכפר טירה, הוטרדה שלוותם של הישראלים. הרב-מומחה לעניני ערבים, שמואל טולדאנו, יועץ ראש הממשלה בתחום הזה מאז 1966 (ועד 1977),קבע פסקנית: אל דאגה! תפקידו של איש זה היה לקבוע מדיניות כלפי הערבים; המובאה הבאה נלקחה ממסמך שיזם הוא את חיבורו (1974): "תקופה זו (מאז 1966) נחשבת לעידן הליברליזציה... בתקופה זו בוטלו הממשל הצבאי (באזורים הערביים של המדינה) ו"השטחים הסגורים" כאחד. כל אזרח ערבי זוכה בתנועה חפשית ובלתי מוגבלת. מגבלות בעניני קרקע בוטלו. הושקעו סכומי עתק בפיתוחם של הכפרים הערביים והדרוזיים. ערביי ישראל הגיעו לרמת-חיים מרשימה...".

 טולדאנו הוא האיש אשר במשך יותר מעשר שנים היה מזוהה עם מדיניותה של ישראל כלפי הערבים, מדיניות "הרצון הטוב", מדיניות "הבטן והראש". בהנהגתו הפרישה המדינה כמויות אדירות של רצון טוב, התמסרה למשימות של האכלת כרסיהם של הערבים וחינוך ראשיהם, והניפה אל על את נס "ההשתלבות". ולמרות הכל - ולתדהמת הכל -ככל שמלאו הבטן והראש שלהם, ככל שתפח כיסם והתרבה הרצון הטוב הישראלי - בה-במידה התעוררו הערבים הישנים מתרדמת ההשלמה שלהם. אל דאגה! קבע שוב טולדאנו בבשורתו. "אם נתייחס לערבים בהגינות, נמנע מהם רגשות תיסכול הגורמים לעיתים לקיצוניות". (ידיעות אחרונות, 3.12.71).

וכאשר הובילו התסכולים, למרות הכל, לאי-שביעות רצונם של הערבים ולהקצנתם, כתב טולדאנו: "הם (הערבים הצעירים) מהווים מיעוט לאומי נבוך הנאנק למצוא את דרכו במצב מסובך מאוד. לעתים, כשגוברים המתחים בקשר להשתייכותו, חש הערבי הצעיר שהוא נקרע לשניים" ("ערבים ישראליים",1974).

 והפתרון? מסיים טולדאנו: "על החברה הישראלית להחליש את המחסומים (בין יהודים לערבים), להגביר את ההשתלבות החברתית-כלכלית, וליצור תחושת כבוד הדדית". במלים אחרות: מדיניות "הרצון הטוב, הבטן והראש" לא נכשלה, חלילה; פשוט, לא ממשנו אותה במידה מספקת.

 טולדאנו ומומחים אחרים למחלות הבטן והראש קידמו את הפצתה של אגדת "הערבי הנקרע". ד"ר יצחק בן-גד, סופרו הישראלי של שבועון המימסד היהודי בפילדלפיה, "אכספוננט", כתב (26.12.75): "רובם המכריע של ערביי ישראל שינו את רמת-החיים שלהם ללא היכר. חברה ערבית מסורתית וסגורה נהפכה על-ידי המיכון והטכנולוגיה לחברה מודרנית ומפותחת. כאזרחים שווים בחברה דמוקראטית שותפים ערביי ישראל, יחד עם היהודים אזרחי המדינה, לקידמה ולהטבות המאפיינות את המשק הישראלי... מצד אחד, הם אזרחים פעילים ונאמנים לארץ מגוריהם, ישראל. מאידך, אינם יכולים להתכחש לאחיהם, הערבים השכנים... סתירה זו של נאמנות כפולה היא בעייתם הגדולה ביותר של פלשתינים ישראליים... רק השלום יפתור את מצוקתם של אזרחיה הערביים של ישראל, כשיוכלו להזדהות בגאווה כישראלים וכערבים כאחד, ללא סתירה".

 כל זאת שטויות, כמובן; תסכולם היחיד של הערבי הצעיר נובע מאי-יכולתו להפוך "ישראל" ל"פלשתין". אין סתירה של נאמנות כפולה, כדברי הכותב, כי אם של סמכות כפולה: מצד אחד, ניצבת הסמכות הערבית-פלשתינית שהיה ברצון מקבל עליו את מרותה; מהצד האחר - הסמכות היהודית השנואה, שאינו כעת יכול להימלט ממנה. מביך יותר לחשוב שיחס הערבי אינו של איבה, אלא של מבוכה. המבוכה אינה כלל במחנה הערבי. שטות מעין זו הממשיכה לשמש מנת חלקם הקבועה של הישראלים: הערבי נהנה משויון; רמת חייו של הערבי טובה מכפי חלומותיו הוורודיםביותר; הערבי אזרח נאמן בעל בעיות אחדות אשר את כולן ניתן לפתור בפתרון החומרני הנצחי: עוד!

 משרד החוץ הישראלי פרסם חוברת (אוקטובר 1973) בשם "המיעוטים בישראל". שוב אגדת השויון: "עקרון שויון הזכויות של ערביי ישראל היה מאז ומעולם יסודי בפילוסופיה הציונית... מגילת העצמאות של ישראל (14.5.48) מאשרת עקרון זה...".

 שוב מדיניות "הבטן-והראש" הלא-רלבנטית: "הערבי הנבוך וחסר-האונים של 1948 נעלם מן האופק. כיום אומד ערבי ישראלי גאה ונאמן את עתידו בכובד-ראש. הפלאחין נהיו איכרים העובדים בשיטות החדישות ביותר... השינוי המוחלט ממש מאגי באופיו... הדור הצעיר המשכיל אינו דומה כלל להוריו... מספרם של בוגרי האוניברסיטאות מבני המיעוטים מתארך והולך...".

 שוב אגדת "המבוכה": "במפה הפוליטית של המזרח-התיכון הם נעמדים תכופות ב'משבר נאמנות'. האם נאמנותם האזרחית לישראל מתנגשת עםתודעתם הלאומית?" ומעל לכל, שוב סיפור-הבדים ההרסני: "על כל  פנים, יש השתלבות הדרגתית המתקדמת בקצב גובר משנה לשנה. הפער החברתי-כלכלי מצטמק והולך. נעלמת החשדנות ההדדית. התחזיות לקראת העתיד ורודות". הסם המרדים את ההמונים, אליבא דהמימסד הישראלי. אולי החומרנים הישראליים בעלי התגובות המותנות ע"י הטבות חומריות הם המניחים, שהערבי הישראלי צועד על בטנו.

 וכן, עוד ב-15.11.74 יכול היה שר החינוך-דאז אהרן ידלין להצהיר בפני קהל ערבים ישראליים: "מדינת ישראל מצפה מאזרחיה הערביים שיהיו נושאי רעיון השלום בין ישראל לשכנותיה... ישראל היא דוגמא כיצד חיים יהודים, מוסלמים ונוצרים בכבוד הדדי". ואז עלה השחר על יום האדמה ועל מה שצריך היה להיתפס כהתנפצות האגדה הפורחת. אך לא - בעוד שצועקים לשמים כל בשר המדינה וגידיה על פשיטת הרגל המוחלטת של המדיניות הישראלית כלפי ערביי המדינה, ניתח הרב-מומחה טולדאנו את הבעיה ב"ג'רוסלם פוסט" (9.4.76): "אין מנוס ממדיניות של השתלבות מרחיקת-לכת של המיעוט הערבי בישראל... פירושה העיקרי פתיחת החברה והכלכלה הישראליות היהודיות-ברובן בפני ערבים החפצים להשתלב בהן ולחיות חיים מלאים ומספקים בישראל". הממשלה, כמצופה, סמכה את ידיה על דעה זו, ו"שר בכיר" בממשלה קבע בפני נציגי התקשורת (5.4.76), ש"מדיניות הממשלה כלפי הקהילה הערבית הישראלית איננה זקוקה לרביזיה".

 הוא עמד על כך ש"הכל מכירים בצורך ביישום מזורז של תכניות להעניק לאזרח הערבי תפקיד נרחב יותר בחיי המדינה. יש לשלב אזרחים ערביים משכילים במאמץ הלאומי". ואכן, ב-23 למאי 1976, כוננה הממשלה ועדת שרים לבחון וליישם את הצעותיהם של טולדאנו ושל רב-היונה,משה קול, שר התיירות-דאז (במרבית ארצות העולם, עוסק שר לתיירות בתיירות מתוך הנחה שהוא מתמצא בעניני תחום האחריות שלו; מר קול,איש שופע בטחון עצמי רב, היה תמיד מוכן ליישם את חוסר-הכשרון שלו גם בתחומים הרחוקים מתחום אחריותו). הצעות אלה תבעו מציאתפתרון לתסיסה הערבית-ישראלית באמצעות "שילוב מוגבר של משכילים צעירים, בעיקר, בתעסוקה, בחינוך, בשרותים ממשלתיים וציבורייםובצדדים נוספים של החיים הישראליים". קול אף תבע את הקמתה של "מועצה ציבורית לטיפוח יחסי הערבים והיהודים".

 תגובתם של אנשי מדיניות "הבטן והראש" היתה - כפי שאפשר היה לצפות - חיובית. מאחר שפשוט יותר לסבור שערבים המשליכים בקבוקי "תסכול" בשל ליקויים בהשתלבותם החברתית - מלהאמין שהתנהגותם נובעת מהיותם ערבים ומהיותנו יהודים - ברור שהפשטנים והטפשונים תמכו כאחד בקו זה.

 "הישראלים אולי יזעמו על הצלחת סיסמאות 'אל-פתח' בקרב צעירים ערביים-ישראליים כה רבים, אך עליהם להודות בכך שחלק מהאשמה טמון בכשלונה של ישראל לספק לכוח העולה הזה אפיקי התבטאות אלטרנטיביים מתאימים...".

 "מלת-הקסם שהושמעה מאז המעשים הדרמטיים של השלושים במרץ היא השתלבות... חיוני הוא, שייפתחו שערי החברה, הכלכלה והשלטת היהודיים לקבל ברצון אותם ערבים ישראליים החותרים להשתלבות אישית וקהילתית מוגברת בישראל". מאלף לציין את ההבדל בין תגובת היהודים המוטעים לבין זאת של ערבי ישראלי "מתון": מחמוד עבאסי, יועץ ערבי למשרד החינוך, הנו ערבי מימסדי מתון וזהיר. הוא ערבי "טוב" בעל תפקיד המבטיח זאת. גם הוא סמך את ידו על הצעות ה-23 למאי, 1976 , אך הוסיף הערה חשובה בהחלט בפני נציג סוכנות הידיעות שראיין אותו: "אנו רוצים שיתייחסו אלינו כאל שווים, בדיוק כמו שאתם מצפים שאל יהודי הגולה יתייחסו כאל שווים".

לפני מתן הסכמה אוטומטית לדברי הבלע האלה, שקול היטב את דבריו של עבאסי: הוא דורש שויון מאותו סוג הניתן ליהודים בגולה, למשל - בקנדה או בארה"ב. אך ארה"ב אינה מדינה שנוסדה על-ידי קבוצה לאומית-דתית מסוימת למען בני אותה קבוצה; היא לא נוסדה כביתם של השוודים או הגרמנים או האיטלקים; היא לבטח לא הוקמה כמדינתה הריבונית של דת מסוימת. לקנדה אין הצהרת עצמאות המכריזה עליה כעל מדינה נוצרית או על זכותם של בני הלאום האנגלו-סכסוני ל"מדינתם". לארה"ב אין "חוק שבות" המבטיח כניסה והתאזרחות אוטומטיות לבני אומה אחת בלבד. עקרונית, אין חשיבות לשאלה מי - היהודים, הקתולים, הפרוטסטנטים, הבולגרים או היוונים - מהווים את הרוב בארה"ב, שהרי כולם אמריקאים.

 אך מדינת ישראל נזונה לא מ"ישראליותה", כי אם מ"יהדותה". עצם זכותה להתקיים ניצבת על יהדותה זו. רק בשל זכותה הקדמונית של האומה היהודית על ארץ-ישראל, ראו ברוב הערבי דבר לא-רלבנטי. בשל הזכות היהודית פרסמו הלורד בלפור וממשלת בריטניה את הצהרתם התומכת בהקמת בית לאומי יהודי בפלשתינה. בשל יהדותה של המדינה תומכים יהודי העולם בישראל. כמה כסף יגייסו מיהדות העולם לטובת המגבית המאוחדת, האוספת כספים למען "ישראל" בעלת רוב ערבי, שזכותה השתנתה כאילו בן-לילה?

כמובן, ערביי ישראל תבעו "להשתלב". כמובן, הם דרשו "עוד". וכמובן, הם רצו הטבות חברתיות וכלכליות. אך אין להסיק מכך שבאלה יסתפקו; שרק באלה חפצו. ערביי ישראל תבעו להיות בדיוק כמו היהודים, ובכלל זה להיות בעלי הזכות ליצור מדינה ערבית "ציונית" - כשיהיו לרוב - בדיוק כמו שכפו היהודים את הציונות שלהם על הערבים.

אך כיצד מחדירים אמת זו אל תוך ראשו של טדי קולק, הנחשב יחד עם אבן המשגע ועם משה דיין לפופולרי ביותר בקרב נשות הדסה האמריקניות? איך מודיעים לקולק שתביעותיו למים, לחשמל ולשרות טלפונים לערביי מזרח ירושלים יזכוהו אולי בקולותיהם של הערבים בבחירות לראשות עירית ירושלים, אך לא ישפיעו כהוא-זה על כך שהם לועגים לו ולטענתו הנחרצת, כאילו ירושלים "עיר אחת, מאוחדת"? כיצד משכנעים את קולק שתכניתו ל"ספק" את ערביי ירושלים על-ידי יצירת מערכת "רבעים" בעיר, שתעניק להם אוטונומיה עירונית, רק תגביר את תאבונם לעצמאות מלאה, תסכן תיירים יהודיים בשטחי "האוטונומיה" של ירושלים, ותשכנע את הערבים שהיהודים באמת חלשים?

כדי להבין במלואה את פעולת מוחו של טדי קולק ושל שותפיו לדעה, יש לשקול את משמעותו של "אירוע" שקולק יזם וביצע בחודש אפריל 1980. בהבינו את הריקנות של טענתו ל"ירושלים אחת", יזם קולק, יחד עם הקונגרס היהודי האמריקני (מומחים ותיקים לתכסיסים של יחסי-ציבור), "ועידה" של ראשי עיר אמריקניים שעריהם רב-לאומיות. ברור שקולק שאף להצהיר קבל העולם: הזמננו לירושלים את ראשי הערים שיקגו, פיצבורג, סינסינטי וכו', כי לכולנו בעיה משותפת. לכולנו אוכלוסיות בעלות רקע מגוון, ותמיד מתחככים אלה באלה במידה כלשהי. בדיוק כמו שלפיצבורג ולשיקגו דרכים לפתור את בעיותיהן האתניות, כך גם ירושלים תפתור את בעייתה, שהרי הבעיות דומות.

 המרמה כאן כה מזדקרת לעין שאפילו מירון בנבנישתי, מי שהיה סגן ראש עירית ירושלים, נאלץ להגיב. בנבנישתי, שתכניתו לחלק את ירושלים לרבעים למען ערביי העיר מעידה על בהירות מחשבתו הפוליטית, כתב: "התעלמו היוזמים והמשתתפים מענין קטן אחד: הבסיס לדיוניהם הוא חסר שחר. אין כל דמיון בין בעיותיה של ירושלים לבין בעיותיהן של ערי ארצות-הברית בטיפול באוכלוסיות מעורבות... אין מנהיגיהם של המיעוטים כופרים בלגיטימיות של המשטר ומסרבים לקחת חלק בפעולתו. אדרבה! הם נלחמים להשתלב במערכת השלטונית... המתיחות הבין-עדתית בירושלים מקורה בסכסוך פוליטי ביו הרוב היהודי לבין המיעוט הערבי שאינו מכיר בלגיטימיות של השלטון שנכפה עליו... בעוד שהמיעוטים בערי ארה"ב שואפים ל"שלטון טוב" - שואף המיעוט הערבי ל"שלטון עצמי". (כל העיר,25.4.80).

 אפשר היה להתנחם במחשבה שהטיפשות מוגבלת לשע"ל הישראלי (השמאל, העבודה, הליברליזם), אילולא המציאות: בגין, הליכוד וה"לאומנים" שותפים כולם במדה זו או אחרת ל"אגדה" הידועה. על אף המהומות, ההפגנות, ההתנגשויות, ימי האדמה, סקרים המעידים על התכחשותם של ערביי ישראל לתוקף החוקי של מדינת ישראל, תמיכתם הגלויה של הסטודנטים הפלשתינים בפעילותו של אש"ף בקמפוסים, ובחירתו של עסקן מתומכי אש"ף לראשות עירית נצרת - על אף כל אלה הצהיר בשלוות-נפש מדהימה יועצו החדש של מר בגין לענינים ערביים, בנימין גור-אריה (25.4.80): "כל הדיבורים בדבר הקצנה מצד הצבור הערבי בארץ ביחסו למדינת ישראל אינם מבוססים".

 יועצו הקודם של ראש הממשלה לענינים ערביים, משה שרון, מספר בראיון ל"מעריב" (2.2.79) על דרכו של מר בגין בפתרון הבעיה: "ראש הממשלה... הוא ליברל. לא פעם שמעתי אותו נוזף בשר: "מה?! משרדך נוהג אפליה בערביי ישראל?!" משה שרון בעצמו מהווה דוגמא לתסכולים המייאשים אנשים חזקים והמביאים אותם לידי דמעות. באותו ראיון הוא קובע בין היתר: * ערבי צעיר, משכיל ומכבד-חוק, אמר לו בפשטות: "כאשר נופל מיג מצרי, אף ערבי ישראלי אינו שמח. כאשר נופל פנטום ישראלי, אף ערבי אינו מצטער". וזה בלשון המעטה - אומר שרון - "הגדרת הערבים הישראליים את יחסם העויין אל מה שמדינת ישראל מסמלת בעיניהם".

* "הערבי קשור בטבורו בעולם הערבי הסובב אותו - מבחינה לשונית, תרבותית, דתית, משפחתית, לאומית ופוליטית. האם המיעוט הזה מזדהה עם ישראל? בשום פנים ואופן לא. ואין אנו רשאים ואסור לנו לצפות, שיזדהה עם המדינה".

סוף סוף שומעים אמת, פשוטה וכנה. סוף-סוף אפשר לצפות לשמוע הצעות פשוטות וכנות לפתרון. שרון ממשיך:

 "צריך לגשת סוף סוף לטיפול רציני, רצוף, מעמיק, בבעיות הקרדינליות של ערביי ישראל". (המותר לנו לקוות?) וכך קובע שרון:

 "היעד הוא לחנך אזרח ערבי נאמן לחוק, גא בתרבותו, ובעל הכשרה להיקלט בחברה הישראלית... יש ללמד את הנער הערבי יותר עברית(!) כדי שיוכל להיקלט במשרה בישראל. לפתח אצלו יחס חיובי לעבודה יוצרת...".

 

בקשי אפשר להחליט אם לגחך או לבכות... אין כמעט כל הבדל בין מפלגת העבודה לליכוד. סגן ראש הממשלה החדש בממשלת בגין, שמחה ארליך, יצא ב-4 לינואר 1980 לפגוש את ערביי ישראל. בנצרת, לב ריכוזיהם של כוחות רק"ח ואש"ף, הוא הכריז לקהל שומעיו: "אני מבטיח לכם, שבעיני הממשלה אתם מהווים קהילה יקרה, נאמנה וחשובה למדינת ישראל". הוא הוכיח זאת בסימפוזיון שנערך בתל-אביב ב-20 למרץ 1980 בנושא "הכפר הערבי המתפתח", כשהצהיר בגאוה: "תוך שנה וחצי, יחוברו כל הכפרים הערביים בישראל לרשת החשמל הארצית".

 אך הקביעה המדכאת ביותר מכולן היא אולי זו שהושמעה על-ידי משה ארנס, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, חבר איתן בתנועת החרות של בגין, כשחיווה בפני המשתתפים בסימפוזיון (ב-5.6.80) את דעתו על דו-קיום יהודי-ערבי. הוא אמר שעלינו לפתח חברה פלורליסטית-באמת, שבה יהיו יהודים וערביים שווים בכל, ובכלל זה בסיכויים מקצועיים, שיש ליפות את הדמוקראטיה הישראלית כדי להרתיע את הערבים משאיפתם לפרוש מהמדינה. נראה שאחת הדמויות החיוביות יותר בנוף הישראלי הוכתה אף היא בסנוורים שמקורם בטירוף. כאמור: בין העבודה לליכוד אין הבדל רב.

 אם דרכו של האלקים לשגע תחילה את מי שהוא רוצה להשמיד, הוא בוודאי זועם על עמו ישראל. החיפוש המבוהל והמטורף אחרי "פתרון" לבעיה המכרסמת כסרטן בגופנו המדיני מביא ידי הצעות והערות שיכו בתדהמה את הדורות הבאים וישעשעו אותם: * הנשיא יצחק נבון מוטרד ע"י התסיסה הערבית הרצינית בגליל. הוא מודע לעובדה שמבחינתם של היהודים חיוני ליישב יהודים באזור האסטרטגי הזה, שם הם מהווים כבר עתה מיעוט. עובדה זו מביאה את הממשלה לגבש תכנית "לויהד את הגליל". בעוד הנשיא מבקר בגליל, ב-13 לספטמבר 1978, הוא מעיר שביטוי זה פוגע ברגשות הערבים. "עדיף להשתמש במינוח 'ישוב יהודים בגליל', והיה גם נכון יותר וגם טוב יותר מבחינה פוליטית...". כמובן. ברור ששינוי זה הוא אשר ירגיע את הערבים וימנעו ימי אדמה נוספים בגליל...

 *מי שהיה באותם הימים שר החוץ, יגאל אלון המנוח, היה רגיל לערוך "כינוס-אביב יהודי-ערבי", שבו היה מרצה - כמו ראג'א או פוקא קולוניאלי - בפני הנאספים. ב-26 למאי 1976 הצהיר אלון: "גזרה ההיסטוריה שעל היהודים והערבים לדור אלה בצד אלה לעולם... תמיד, במסגרת מדינת ישראל העצמאית, היו יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים, החיים יחדו כאזרחים שווי-זכויות...

 "אני מאמין שבעתיד, כמו בעבר, יוכלו הרוב היהודי והמיעוט הערבי לחיות יחדיו בהבנה, בשיתוף-פעולה ובכבוד הדדי במדינת ישראל, שקמה לפתור את בעייתו הלאומית של העם היהודי..."

 "באותה מידה שצצות אי-הבנות, חשוב ואפשרי ליישבן בשלום, ברוח של הבנה ורצון טוב, בלי לסטות מחוקי הדמוקראטיה המתקדמים השליטים בארצנו".

כמעט מעבר לבינתו של איש מדוע יצהיר שר החוץ הצהרה מעין זו. הקורא התמה ניצב בפני דילמה מכאיבה: או שהתכוון מר אלון למה שאמר, ואז הרי היה גם בלתי כשיר וגם נבוך, או שהבין את השטות שהוציא מפיו, ואז היה יחסו אל המישכל הערבי יחס של בוז עמוק... "... יוכלו הרוב היהודי והמיעוט הערבי לחיות יחדו בהבנה..." שימו לב להנחת היסוד, שלעולם יהיה רוב יהודי במדינה אשר קמה לפתור את "בעייתם הלאומית" של היהודים. ומה יקרה אם, על-ידי שיתוף-הפעולה שלו והכבוד וההבנה ההדדיים שנדרשו ע"י אלון, יקומו הערבים בשקט ובאמצעות הילודה המוגברת שלהם יהיו לרוב מניינה של "המדינה שקמה לפתור את בעייתם הלאומית של היהודים"? האם תסטה אז ישראל מ"חוקי הדימוקראטיה" שלה? האם היה אז מר אלון מטיף למיעוט היהודי לנהוג באותם איפוק והשלמה עם מעמדם שלהם, שהטיף להם כלפי המיעוט הערבי של היום?

 שר החוץ הישראלי היה או נבוך במידה משוועת או רמאי מובהק. אין כל ערובה במסגרת דמוקראטית לרוב יהודי נצחי - במיוחד כשהמדובר במיעוט הערבי המתרבה במהירות. האם היה אלון המנוח מוכן להשלים באדיבות עם מעמדו החדש של מיעוט ואף לבקר מדי שנה בביתו של שר החוץ הערבי של מדינת פלשתין החדשה?

 *בעוד שערביי ישראל "מקצינים" והולכים (מונח מגוחך המנסה לעוות את רגשותיהם הטבעיים של הערבים, המוכרים זה זמן ממושך), אנו שומעים על תגובות יהודיות כואבות יותר ויותר. הכאב מתבסס תמיד על ההנחה שאילו היו הרצון הטוב, ההבנה והאמון ההדדי שוררים באזור, הכל היה בא על מקומו בשלום (והיהודים היו יכולים להמשיך ליהנות מפירותיו של שלטון הרוב היהודי על המיעוט הערבי). אחד העבריינים המסוכנים ביותר בהקשר זה הוא ה"ג'רוסלם פוסט", הדוגל במדיניות נבוכה ומגוחכת (מגוחכת, מנקודת ראותו של הערבי) שאינה בשרית אף לא חלבית.

 באחד ממאמרי המערכת האופיינים כל-כך לו, הביע ה"פוסט" "הפתעה כואבת" מהצהרת התמיכה של ראשי המועצות המקומיות הערביות-ישראליות באש"ף מינואר 1979. מאחר שגוף זה הוכרז זה שנים על-ידי אנשי ה"פוסט" וע"י החושבים כמותם כ"הנהגתה המתונה של הקהילה הערבית", קבע המאמר (23.1.79) שהצהרה כזאת יכלה רק להרוס את יסודות האמון ההדדי שהונחו בקפדנות רבה כל-כך במשך שנים על-ידי בעלי הרצון הטוב בשתי הקהילות...הדרוש מהערבים הוא חזרה לשפיות-הדעת על-ידי הדור החדש של מנהיגותם המרכזית".

 לעולם לא יאמינו, כמובן, ה"פוסט" והמיוצגים על-ידו, שלערבי הממוצע מהוות הצהרות-התמיכה באש"ף את שיא השפיות. לעולם יסרבו להאמין,ש"הרצון הטוב" הינו שטות גרידא, בעוד שרירה וקיימת אמונתו של הערבי שהוא - שהווה לפנים את הרוב בארץ, ואילו כיום הנו רק מיעוט במדינה יהודית - נשדד. אנשי ה"פוסט" ומקביליהם בעתונות העברית אינם יכולים להשלים עם זאת, כי השלמה כזאת פירושה הודאה בריקנות של עצם הבסיס לאמונות שהחזיקו בהן זה שנות דור.

 *מנהיג מפלגת העבודה, שמעון פרס, גם הוא כמובן איש מדיניות "הרצון הטוב, הבטן והראש", אך הוא חולק על דרכם של הדוגלים בהשתלבות מלאה.

 "ישראל טעתה עשרים ושמונה שנים ביחסה למיעוט הערבי שלה", הוא אומר במסגרת ראיון ל"מעריב" (26.3.76). ואילו המירשם שלו להביא לשביעות-רצון הערבים ולכך שישלימו עם ישראל? התפתחות ערבית נפרדת. יש לעודדם ולסייע בידם להקים מפלגות פוליטיות שלהם. "מכיון שלא נהגנו כך, הם נאלצו להתבטא במסגרות פוליטיות עוינות".

 ובכן, זהו מקור הבעיה - לא הציונות; לא העובדה שהערבי חש רק שינאה כלפי המדינה שגזלה את "אדמתו" ממנו והפכה אותו למיעוט במסגרת מדינה יהודית זרה. עלינו רק להרשות לו להקים את המסגרות שלו.

 כמה שאלות לנו אל מר פרס:

א. מי מנע מהערבים לעשות בדיוק נמרץ פעולה כזאת במשך כל השנים האלה?

ב. האם מפלגתם הנפרדת תהיה פחות עוינת כלפי ישראל מהמפלגות "העוינות" שהצטרפו אליהן בינתים?

 ג. איך יחולל הקיום הנפרד אהבה כלפי היהודים? הלא תושתת מפלגה ערבית נפרדת באופן הגיוני על הדרישה לקיום נפרד, להפרדה מוחלטת מישראל?

 התשובה על כל השאלות האלה אחת היא: לפרס אין השמץ הקלוש ביותר של מושג. הוא מייצג את אחד הצדדים האחרים של מטבע המבוכה הישראלי.

 *על רעיונו זה של פרס פורסמו שני מאמרים ב"ג'רוסלם פוסט" ששימשו להוכיח את האופי האינפלציוני של מטבע זה. קבע משה אטר (ב-12 ליולי 1976):

 "תנאי מוקדם לשיתוף פעולה בשלום בין יהודים לערבים הוא... הפרדה מכוונת, המגבילה את הפעילות המשותפת ליסודות החיוניים של טובה הדדית". ואילו המאמר השני, שנכתב על-ידי יהודי בשם מלוין מוגולוף, הוא בוודאי מועמד לתואר "מאמר הפסיכולוגיה הפוליטית המרתק ביותר" זה זמן רב. מוגולוף, שתואר ע"י העיתון כ"מתכנן חברתי באחת הסוכנויות הציבוריות העיקריות של המדינה" תובע במסגרת מאמרו, שפורסם ב-9 לאפריל 1978, שירותים נפרדים אך שווים ביותר. תנאים כלכליים וחברתיים הם המפתח לפתרון, אליבא דמוגולוף, כפי שהולם מתכנן רווחה חברתית. על-כן, אם נבטיח שהבטן והראש הערביים יהיו מלאים בדיוק כמו אבריהם המקבילים של היהודים, יהיה טוב, אך אם לא ננהג כן, "לא תוכל קהילה ערבית גדולה וקולנית, במדינה דמוקראטית, להשלים לאורך ימים עם מעמד כלכלי ממדרגה שניה".

המרתק שבמאמר - בצורה זוועתית - הוא סופו: "המדיניות הנוכחית של הממשלה, אם היא תצליח, נראה כי תוביל לבך שתהיה הקהילה הערבית לרוב בישראל. על-כן, דאגה פעילה לשויון בין הערבים ליהודים אפשר לתפוס אותה כפוליסת ביטוח לתקופה שבה לא ייהנו עוד היהודים ממעמדם כרוב בישראל". שלושה דברים בולטים כשאנו מעיינים בשורות אלה בפעם המי-יודע-כמה כדי להיווכח שכתוב בהן מה שבאמת כתוב: אחד הוא השלווה והאדישות שבהם דן המחבר באפשרות - ואפילו בסבירות - שיקיץ הקץ על המדינה היהודית. השני הוא התיזה המהממת שעלינו להתייחס יפה אל הערבים בתקוה שבבוא הזמן וישלטו הם, ינהגו בנו בצורה דומה. לא ברור מאיזה חלק של הגטו / הגלות בא מוגולוף, אך נהיר בהחלט שהביא עמו חלק נכבד מאוד מהחשיבה המקובלת במקום.

השלישי הוא הזוועתי: כמה יהודים ישנם בישראל הרואים - במודע או בתת-מודע - את הסוף של מדינת היהודים ואת היווצרותו של רוב ערבי בתוכה כהתפתחויות אפשריות ואף סבירות? כמה מהמהרהרים בסבירות הזאת באדישות קרירה יהיו מוכנים להיאחז באלימות למנוע נסיונותלהבטיח את המשך קיומה של המדינה היהודית על-ידי הרחקת הערבים? כמה יהיו מוכנים להקריב את הציונות ואת מדינת היהודים על מזבח הדמוקראטיה?
זה יותר משלושים שנה היהודים בישראל, בהנהגת "רועים המאכילים את עצמם", חיים באשליות הניזונות ע"י פחד ותחושת ייאוש. על-כן מאמינים באגדה. אך הערבים ידעו להשיב עליה תשובה נחרצת.
« עריכה אחרונה: מאי 05, 2014, 19:20:17 על ידי Rafoe »
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #8 ב- : מאי 05, 2014, 19:08:47 »
                   מתוך "על האמונה ועל הגאולה", פרק ד': מדינת ישראל – קידוש ה'

אנו בעיצומה של עקבתא דמשיחא ואתחלתא דגאולה, תקופה המשקיפה על אלף שנות נדודים בגלות, וסבל והצלחה מתמדת ואלוקית של הכבשה המתקיימת בין שבעים הזאבים. תקופתנו היתה עדה לשואה הנוראה, ולנס שיבת ציון הבלתי יאומן של אומה שגלתה במשך למעלה מח"י מאות שנים, להגשמת החזון האלוקי של יחזקאל הנביא: "הֲתִחְיֶינָה הָעֲצָמוֹת הָאֵלֶּה?" (יחזקאל לז,ג) והתשובה המרעישה: כן, כן, והנה הן קמות והאומה חיה! עדים אנו לתחיית מדינתה ולשונה, כאשר הקדוש ברוך הוא מקבץ בניה ונִדחיה ממאה ארצות פזורה; עדים אנו לנצחונות מופלאים נגד צבאות העולים עליה במספרם עשרות מונים, בשנות תש"ח, תשי"ז, תשכ"ז, ואף, אמנם כן, במלחמת יום הכיפורים – המופלאה שבכולם; עדים אנו לשחרורם המדהים של חלקים גדולים של ארץ ישראל עם שובנו אל הר-הבית, חברון, יהודה והשומרון, עזה, הגולן וסיני.

מי אשר ראה את כל הנסים והנפלאות הללו שחולל הקדוש ברוך הוא, ואינו מאמין כי עם ישראל הוא עם אלוקי, וכי זוהי תקופת הגאולה, ומדינה יהודית אשר לעולם לא תכחד – עיוור הוא, ורבים כאלה בתוכנו.

מחד גיסא, נמצאים היהודים הרבים מאד שאינם שומרי תורה ומצוות ואינם רואים באלוהים גורם רלוונטי. אלה כמובן, רואים במדינת ישראל מדינה ככל המדינות, תוצאה של לאומיות הדומה לכל לאומיות אחרת, תופעה טבעית ורציונאלית. זוהי מדינה ככל היתר, וככל היתר – אין לה ערבויות. למדינה כזו אין תעודת ביטוח אלוקית. מדינה שכזו עלולה להיכחד, חס וחלילה, ואך טבעי הוא לראות את ענני הקדרות של סכנת המלחמה, ולחשוב על ויתורים מסוכנים או על הגירה לחוץ לארץ. "קַוֵּה לְשָׁלוֹם וְאֵין טוֹב, לְעֵת מַרְפֵּה וְהִנֵּה בְעָתָה" (ירמיה ח,טו).

ומאידך גיסא, אפילו בחוגי תופשי התורה נטוש זה מכבר הויכוח אודות הלגיטימיות הדתית של מדינת ישראל ומקומה ביעוד היהודי. וויכוח זה מתרכז סביב השאלה הכנה לכשעצמה והנוקבת: כיצד יכול יהודי דתי לראות את יד ה' במדינת ישראל, אשר הוקמה והונהגה מאז על ידי כל כך הרבה אנשים אשר לא רק שאינם דתיים אלא מתכחשים באופן הברור ביותר לקיומו יתברך, או, במקרה הטוב, אדישים לכל משמעות קיומו? איך אפשר להשוות את מדינתנו היום לשתי הממלכות היהודיות שקדמו לה, ואשר נוסדו על ידי מנהיגים מאמינים, ואשר שתיהן הושמדו בדיוק משום שהיהודים הלכו בדרכיהם של שליטי ישראל היום? ובכן, יהודים דתיים רבים מסרבים להכיר הכרה דתית בישראל או מקבלים אותה לכל היותר על בסיס דה-פאקטו, ורבים אחרים מתעלמים מן הסתירה לכאורה, ומצהירים כי המדינה אמנם הינה ביטוי של רצון האלוקים אף כי מתקשים הם להסביר את עצמם מבחינה הגיונית ויהודית.

המפתח להבנת העניין, להבנת תקופתנו ועתידנו, טמון בהבנת המשמעות האמיתית של תקומת מדינת ישראל. על שום מה החלה הגאולה בדור כשלנו?

הנביא יחזקאל (פרק לו) באחד החזונות המרשימים והעמוקים ביותר בתנ"ך, התנבא אל היהודים בני דורו – ושלאחריו – על בוא היום בו יהיה קץ לגלות והיהודי ישוב לביתו, ויאמר: "וָאָפִיץ אֹתָם בַּגּוֹיִם וַיִּזָּרוּ בָּאֲרָצוֹת כְּדַרְכָּם וְכַעֲלִילוֹתָם שְׁפַטְתִּים. וַיָּבוֹא אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בֶּאֱמֹר לָהֶם: עַם ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ".

"וָאֶחְמֹל עַל שֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלְּלֻהוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁמָּה. לָכֵן אֱמֹר לְבֵית יִשְׂרָאֵל: כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם. וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי ה' נְאֻם ה' אלקים בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם לְעֵינֵיהֶם. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם".

הנה כי כן תמצית משמעות תקופתנו. הרי הסיבה לתקומת מדינת ישראל ולעבודת היותה בלתי ניתנת לחורבן. היא קמה והיתה כדי למחות את חרפת חילול ה'!

"...וַיָּבוֹא אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי". עצם היות העם היהודי בגלות, מפוזר ומפורד בין העמים לל בית, מיעוט בלתי מוגן וחשוף להתפרצויותיו ולכוחו של הרוב, נרדף על היותו חלש ותלוש מארצו, צבא וגאוותו – שאבדו לו, הוא חילול ה' ומן הדין שכך יהיה "בֶּאֱמֹר (הגוים) לָהֶם: עַם ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ!" הגויים רואים את העם הזה, אותו הם רודפים, רומסים, שודדים, בוזזים, רוצחים ומשפילים, ואומרים: "אם זהו עם ה', ואנו מסוגלים לעולל כה, כי אז הוא עצמו חסר כוח, חס וחלילה, או חס וחלילה אינו קיים כלל! ואל זה התייחס דוד המלך עליו השלום, בעל התהילים, כשצעק: "לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם" (תהלים קטו,ב).

לגבי הגוי, המסוגל לרמוס ולרצוח את היהודי ללא מורא, אין אלוה לישראל, חס וחלילה. כי לו היה, לא יתכן שהיה נותן לדבר זה לקרות. ובכן, לועג הגוי ובז לאלוקי ישראל, וקובעו כחלל ריק ובלתי קיים, וזהו חילול ה', מן השורש "חלל", ריק, אין, לא קיים. ביהודי מוקדש שם ה' ובו אף מחולל שמו. כשהיהודי מתעלה לגבהים ומתעטר בניצחון, כי אז לא רק הוא כי גם אלוקיו עמו מטוהר, מרומם ומוקדש, וכאשר היהודי מוכה ונקלה, מחולל אף שם אלוקיו עמו על בלתי היכולת להושיעו, כביכול. וזאת הסיבה שדחפה את דוד הצעיר, רועה הצאן, לצאת למלחמה עם גלית הענק, המפלצת, ותיק המלחמה ומנוסה הקרב. ארבעים יום וארבעים לילה, השכם והערב, יצא הפלשתי ולעג לישראל, בקראו: "אֲנִי חֵרַפְתִּי אֶת מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הַזֶּה" (שמואל א' יז,י). ואמרו חז"ל (סוטה מב:): "גלית – שעמד בגילוי פנים (בחוצפה – רש"י) לפני הקדוש ברוך הוא".

ואת זה הבין דוד שעמד נרגש מזעם בשמעו את החירוף והגידוף ואת חילול שם שמים היוצא מפי גלית מבלי מענה ולשון יהודי. ומשום כך קרא: "כִּי מִי הַפְּלִשְׁתִּי הֶעָרֵל הַזֶּה כִּי חֵרֵףמַעַרְכוֹת אֱלֹהִים חַיִּים!" (שם כו). שימו לב, יהודים. גלית אומר: "חרפתי את מערכות ישראל", אך דוד הבין את הנקודה המרכזית כאן: "שפלותם של ישראל חילול שמו הוא!" (רש"י, יחזקאל לט). זה שמחלל את ישראל מחלל בהכרח את שם ה'. ובכן יצא דוד אל הפלשתי ואמר: "...וְאָנֹכִי בָא אֵלֶיךָ בְּשֵׁם ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר חֵרַפְתָּ... וַהֲסִרֹתִי אֶת רֹאשְׁךָ מֵעָלֶיךָ... וְיֵדְעוּ כָּל הָאָרֶץ כִּי יֵשׁ אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל!" (שם מה-מו).

וכן צוה הקדוש ברוך הוא למשה: "נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים" (במדבר לא,ב), אך משה צוה: "לָתֵת נִקְמַת ה' בְּמִדְיָן" (שם ג), ולמה? שנקמתם של ישראל "היא נקמת מי שאמר והיה העולם" (ספרי, מטות קנז).

ועל כן, הנקודה העיקרית במשמעות תופעת אושביץ איננה בעצם רציחת היהודים, כי אם במובנו לגבי קיומו, כוחו ואמתו של אלוקיהם וייעודם. אם יכולנו להשפיל, לבזות, לחנוק בתאי גזים, לשרוף ולקבור חיים את כל היהודים חסרי-ישע אלה – לגלגו הנאצים יש"ו – "איה נא אלקיהם?!" – מעולם לא היה חילול ה' גדול מזה.

כללו של דבר – כל תבוסה, כל מפלה, כל השפלה שבאה ליהודי על ידי הגוי – חילול שמו הוא.וכן יהושע, אחרי תבוסת ישראל בעַי, קרע את בגדיו, העלה עפר על ראשו, וצוה: "בִּי ה'! מָה אֹמַר אַחֲרֵי אֲשֶׁר הָפַךְ יִשְׂרָאֵל עֹרֶף לִפְנֵי אֹיְבָיו? וְיִשְׁמְעוּ הַכְּנַעֲנִי... וְהִכְרִיתוּ אֶת שְׁמֵנוּ מִן הָאָרֶץ, וּמַה תַּעֲשֵׂה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל!" (יהושע ז ח-ט). כלומר, אם שמו של ישראל נכרת ומושפל – מה תעשה ה' לשמך הגדול שהרי בשמך נקראים אנו וחרפתנו היא חרפתך!

וכך מבינים אנו, סוף סוף, את המשמעות הנכונה של חילול ה' ועל ידי כן את סיבת תקומת המדינה היהודית בתקופתנו. "לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם..." (יחזקאל לו,כב), לא משום שהיהודי היה זכאי לכך קמה והיתה מדינת ישראל. היהודי נשאר כפי שהיה או אפילו גרוע מכך, אלא שדבר זה לא היה בו כדי לשנות מאומה, כי לא היה בהקמת המדינה משום גמול לצדקתו ולמעשיו הטובים. אכן, בעידן המדע, כשההיגיון, הגשמיות, ההתבוללות והבין-לאומיות התקדמו בצעדי ענק, ברור היה כי היהודי לא מיטיב את דרכיו, כי אם להפך. מרוחק מרעיון התשובה, התדרדר היהודי מטה-מטה. התחלת הגאולה באה משום שאלוקי ישראל החליט כי לא ישא עוד לחילול שמו, ללעג ולקלס הגויים, ויגזור כי תהי מדינה יהודית, שהיא היפוכה הגמור של הגלות.

ותהליך אלוקי הוא, שהתחיל כאשר אבותינו היו עדיין בגלות שלהם במצרים. "אִישׁ אֶת שִׁקּוּצֵי עֵינֵיהֶם לֹא הִשְׁלִיכוּ... וָאֹמַר לִשְׁפֹּךְ חֲמָתִי עֲלֵיהֶם לְכַלּוֹת אַפִּי בָּהֶם בְּתוֹךְ אֶרֶץ מִצְרָיִם. וָאַעַשׂ לְמַעַן שְׁמִי לְבִלְתִּי הֵחֵל לְעֵינֵי הַגּוֹיִם..." (יחזקאל כ ח-ט). וכן אמרו חז"ל: "אמר רבי אלעזר: אמר להם משה, לא במעשיכם אתם נגאלין אלא למען תספר באזני בנך... לספר גדולתו ותהלתו בין הגויים" (ילקוט, תהלים תשמ"ו).

אם הגלות וכל הכרוך בה – השפלות, תבוסות, רדיפות, מעמד של מיעוט נטול זכויות וליחוך פרורים משולחן אחרים – מהווים חילול ה', אם כן, מהווה המדינה היהודית המעניקה ליהודי בית, רוב, ריבונות, צבא ושילום גמול לאויביו והרמת קרנו בשדה הקרב – את ההפך הגמור. זהו קידוש ה'! זהו האישור המחודש, העידוד, ההוכחה לקיומו יתברך ולשלטונו, השגחתו בעולם ובכל יצוריו.

"וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת, וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם" (יחזקאל לו,כד).

איה נא אלוקיהם? הנהו בכל הדר תפארת עזו, בשיבת עם נע ונד מארבע כנפות הארץ לארצו, בתחייתו של כוח צבאי יהודי המכה בתדהמה את העולם כולו, בגבורתו האגדית, בניצחונותיו המהירים והמזהירים – הנה אלוקיהם, הנה קידוש ה'!

שעה שהקדוש ברוך הוא ביקש לחסל את עם ישראל על חטא המרגלים, ועל קטנוניות המוחים של עם שפל ורועד שלא בטח בה', רק טענה אחת מאת משה שכנעה אותו שלא להשמידם: "...וְאָמְרוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת שִׁמְעֲךָ לֵאמֹר: מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת ה' לְהָבִיא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ..." (במדבר יד טו-טז), ואמרו חז"ל (ברכות לב.): "אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! עכשיו יאמרו אומות העולם תשש כחו כנקבה ואינו יכול להציל... 'ויאמר ה': סלחתי כדברך'. 'ואולם חי אני...' – אמר רבא אמר רב יצחק: מלמד שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: משה, החייתני בדבריך".

אלמלא חז"ל אמרוהו אי אפשר לאמרו! מלמד שהקדוש ברוך הוא כאשר שמו מחולל בגוים – כאילו מת, חס וחלילה, וקידוש שמו מחיהו. וזאת היא מדינת ישראל – תחייתו של שם ה' המחולל וה"מומת" בגוים זה אלפים שנה!

הלא הוא בהיר כחמה, אך "מִי עִוֵּר כִּי אִם עַבְדִּי" (ישעיה מב,יט), לא מסוגל להבין, לראות, את השיבה האדירה של בנים לגבולם כתחילת העידן האחרון בתולדות שמים וארץ. עם נשלח על חוצות, נע ונד מקצה הארץ ועד קצהו, סובל מסעי צלב, אינקוויזיציות, פוגרומים ואושביצים – ונשאר חי וקיים. "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם..." (ויקרא כו,מד), וכי זה דבר טבעי ושיגרתי?!

עם מפורד ומפוזר, מסתובב בשבילי הארצות הזרות כמעט אלף ותשע מאות שנה, בלי כברת ארץ משלו, בלי ממשלה עצמאית, בלי צבא להגן עליו – ונשאר בחיים. "כִּי אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם ה' לְהוֹשִׁיעֶךָ כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֲפִצוֹתִיךָ שָּׁם אַךְ אֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה..."(ירמיה ל,יא) – וכי זה מקרה גרידא?!

אומה שבה ממאה ארצות תבל להחיות את שפתה, את צבאה, את ממשלתה, את מדינתה – בדיוק כפי שהבטיח הקדוש ברוך הוא: "וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה" (דברים ל,ג). וכי זאת אינה התחלת הגאולה?! עם מנצח במלחמותיו בארבעה ימים, ובששה ימים מביס את צריו. דורך על במות משנאיו הרבים ממנו פי כמה במספר ובנשק, ומשחרר אדמות שלא מלל ולא פלל שיחזור אליהן. העולם עומד ומשתומם. אילם מתדהמה ואי-אמונה, ושמם של היהודי ואלוקיו מתקדשים לעילא ולעילא – ואנו איננו נופלים על פנינו בהכרה ובהוקרה, בהלל ושבח ובתשובה לקוננו?

וכי הוכנו כולנו בסנוורים, ולא קולטים את זה שעינינו רואות? "שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ, וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ" (ישעיה ו,ט). עיוור או אינו מוכן לראות את זה שלמדונו חז"ל (סנהדרין צח.) : "אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר: 'וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא'" (יחזקאל לו,ח). והנה ששו מדבר וציה וגיל הלביש את הערבה והחבצלת פרחה. המדבר חזר לתחיה, וההרים נתנו ענפיהם ופרים, זאת לראשונה אחרי עשרות מאות – כי קרבו לבוא. ואם עוד יחסרו סימנים לאובדי הדרך, לכו עיוורים צמאים למים וזכרו:

"אם ראית דור שצרות רבות באות עליו כנהר – חכה לו" (סנהדרין צח.). ועוד: "בעקבות משיחא חוצפא יסגא ויוקר יאמיר, הגפן תתן פריה והיין ביוקר ומלכות תהפך למינות ואין תוכחת, בית ועד יהיה לזנות והגליל יחרב... וחכמות סופרים תסרח ויראי חטא ימאסו והאמת תהא נעדרת, נערים פני זקנים ילבינו, זקנים יעמדו מפני קטנים, בן מנול אב, בת קמה באמה... פני הדור כפני הכלב, הבן אינו מתבייש מאביו, ועל מה יש לנו להשען? על אבינו שבשמים..." (סנהדרין מט:).

כל זה אמרו חז"ל, וצינו את הדרך לפנינו – ומדבריהם אנו מתעלמים. וכבר למדנו המפרש הגדול, כאשר עבדי פרעה צווחו "הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם" (שמות י,ז): וה"אבן עזרא" מפרש: "הטרם תרצה שיתברר לך". אוי לנו כי לפרעה דמינו...

הוי עם אבוד ומסכן! כה מעט הזמן שנשאר לנו. הצילו את עצמכם! חסכו מעצמכם שואה וקטסטרופה – שלא ייתי ולא נחמיניה. מעט מאד הזמן הנותר לנו להחיש את הגאולה. והכל בידינו להביאו – היום! "היום – אם בקולו תשמעו"; לו רק שמענו...

"...בהקדשי בכם..." בקדושת היהודי מתקדשים שם ה', וברוממות העם היהודי מרומם שמו יתברך, זוהי משמעות יצירתה ותקומתה של המדינה יהודית – ישראל. זהו קידוש ה', זוהי תחילתה של הגאולה השלימה. מדינת ישראל היא ראשית זעמו של הקדוש ברוך הוא שמתעורר מן העפר של החירוף והגידוף בו התבוססה השכינה. לא למען צדקותינו קמה מדינת ישראל, אלא למען ינקום הקדוש ברוך הוא בצריו הגויים. לא משום שהיהודי ראוי לה, אלא משום שהגוי ראוי למפלתו ולהשפלתו. "אָנֹכִי, אָנֹכִי הוּא מֹחֶה פְשָׁעֶיךָ לְמַעֲנִי" (ישעיה מג,כה) – "שלא יחולל שמי בכם אם אכלה אתכם" (רד"ק). וחלילה לנו להטיל ספק בכך ומוטב כי נשכיל להבינו, כי בכך טמון המפתח להבנת אופן בואה של הגאולה השלמה. כאן המפתח להנצל מיאוש ופחד, מן הספקות ומן המבוכה האופפת היום הזה את היהודי בישראל ובגלות. חייבים אנו להאמין בה' וביעודנו, ולשוב אליו יתברך כדי למלא את השליחות אשר נתן בידינו.

********************************************************************************************
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
בעניין: כהנא יומי (ה' באייר תשע"ד)
« להגיב #9 ב- : מאי 05, 2014, 19:26:36 »
                          מתוך "צופה ומנהיג", חלק א': יום העצמאות - קידוש ה'

יום העצמאות התשמ"ח (1988 למניינם)

הגמרא בשבת (כא:) שואלת: "מאי חנוכה"? מה הכוונה בשאלת הגמרא? הרי לא שואלים "מאי פסח" או "מאי שבועות"? אלא, כנראה, אחרי חורבן בית המקדש שאלו הרבנים מאי חנוכה, כי לא הבינו את גודל הנס בניצחון במלחמה. קל וחומר, לשואלים בדורנו "מאי יום העצמאות?" צריך לענות: יום העצמאות הוא יום המסמל קידוש השם ואמונה בה'!

כשהיו בני ישראל במדבר, שלחו מרגלים לתור את הארץ. הם לא בחרו באנשי "מוסד" או באנשי ריגול; לא זאת הייתה מטרת שליחתם. הם שלחו אנשים צדיקים, כשכל הכוונה היא שיחזרו ויאמרו שעם ישראל יתגבר על אף הקשיים ולמרות הבעיות, ולכן בחרו דווקא בגדולי הדור. כשחזרו המרגלים, הם אמרו (במדבר יג:כז): "באנו אל הארץ אשר שלחתנו, וגם זבת חלב ודבש היא, וזה פריה. אפס כי עז העם היושב בארץ, והערים בצורות גדולות מאד, וגם ילידי הענק ראינו שם". משה ידע זאת, אך חיכה למסקנה של "עלה נעלה", של "לחמנו הם". אבל המרגלים - הרבנים הצדיקים - לא אמרו כך, אלא: "לא נוכל לעלות... ונהי בעינינו כחגבים, וכן היינו בעיניהם...ניתנה ראש ונשובה מצרימה" (שם:לא,לג; יד:ה). חרה אפו של הקב"ה: "עד אנה ינאצוני העם הזה ועד אנה לא יאמינו בי בכל האותות... אכנו בדבר..." (יד:יא-יב). ובדורנו - אותו הדבר. גדולי הדור מפחדים כחגבים - "אפס כי עז העם". הם לא מבינים ולא מאמינים שאותות ה' ותהליכי הגאולה באו כדי שנבטח בכוח ה' - נכבוש, נירש ונשמיד. ולכן גם הדור שלנו אינו זוכה לגאולה שלמה, כי אכן אינו ראוי.  משה, מחוסר ברירה, מנסה לפחות להציל את הדור מהשמדה, ואומר (במדבר יד:יג-טז): "ושמעו מצרים כי העלית את העם הזה... והמתה את העם... ואמרו הגויים אשר שמעו את שמעך (תרגום – גבורתך) לאמר, מבלתי יכולת ה' להביא את העם הזה אל הארץ אשר נשבע להם"! זהו חילול השם! ומול טענה של חילול השם, אומר הקב"ה: "סלחתי כדברך, ואולם חי אני...". אמרו חז"ל (ברכות לב.): "אמר ה' למשה: החייתני בדבריך", שאלמלא כן הייתי כאילו מת. כי כשהעמים רואים שאין לישראל כח, כאילו ה' מת ח"ו.

כל התהליך של הגאולה בדורות האחרונים, הכל היה בשביל קידוש השם. וכל הייעוד שלנו והתפקיד המוטל עלינו הוא לקדש את השם.

בכל יום עצמאות חייב אדם ללמוד את פרק ל"ו ביחזקאל, כדי שידע "מאי יום העצמאות". "בית ישראל יושבים על אדמתם, ויטמאו אותה... ואשפוך חמתי עליהם... ואפיץ אותם בגויים... ויבוא אל הגויים אשר באו שם ויחללו את שם קדשי, באמור להם: עם ה' אלה ומארצו יצאו". אומר רש"י: "שפלותם של ישראל חילול שמו הוא". חבל שבכל השואות והגזרות, לא הבינו שהנקודה הייתה שביזו יהודים ולעגו להם: "איה נא אלוקיכם?!" ועל זה חרה אפו של ה' ונקם בגויים. על זה צעק דוד המלך: "לא לנו ה' לא לנו כי לשמך תן כבוד... למה יאמרו הגויים איה נא אלוקיכם".

וכך הסביר יחזקאל: "ואחמול על שם קדשי אשר חללוהו בית ישראל בגוים אשר באו שמה. לכן אמור לבית ישראל כה אמר ה' אלוקים לא למענכם אני עושה בית ישראל". ה' אומר: דעו, תהיה מדינה, אבל לא למענכם, "כי אם לשם קדשי אשר חללתם בגויים אשר באתם שם". אמנם יהודים רשעים הקימו את המדינה, אבל זה לא חשוב, שהרי לא למענם ולא למעננו זה קרה, אלא למען שם קדשו המחולל.

ומה ה' עושה? "וקדשתי את שמי הגדול המחולל בגויים אשר חללתם בתוכם, וידעו הגוים כי אני ה' נאום ה' אלוקים בהקדש בכם לעיניהם ולקחתי אתכם מן הגויים וקבצתי אתכם מכל הארצות, והבאתי אתכם אל אדמתכם". איך ה' מוכיח לגויים שהוא קיים והוא אינו "חלל" - מת? הוא מזמין-מקדש את עצמו לעולם, ואומר: הנה אני! ומאחר שהגוי מבין רק כוח, זה בא לידי ביטוי בכוח: מלחמה, גבורה, ניצחון והכרזת ריבונות.
הבעיה היא שהגוי הבין, ואילו אנחנו לא הבנו! במשך אלפיים שנה טענה הכנסיה הנוצרית ימ"ש שהיא הדת האמיתית, וההוכחה שלה הייתה שהיהודים בגלות מושפלים ביותר. והנה, אנחנו חוזרים לארצנו, והמקומות ה"קדושים" של הנוצרים בידינו. כל העניין הזה הוא חרב בליבה של הכנסיה, ולכן עד היום אינם מסוגלים להכיר בנו. לכן מדינת ישראל היא קידוש השם! "בהקדשי בכם [באמצעותכם] לעיניהם"!

יום העצמאות הוא יום של אמונה בה', אמונה שה' הוא כל יכול. רק אדם שראה את ההשפלות שהיו בשואה מבין את גודל הנס - משפלות לעצמאות. המדינה קמה כהוכחה שהקב"ה הוא כל יכול, וכדי שנאמין בה' ונבטח בו. אך לצערנו, בעיית חוסר הביטחון בה' היא דווקא מצד ה"גדולים". רבנו בחיי בכד הקמח (ערך בטחון) כותב: "כי מידת האמונה נכללת במידת הביטחון, שהרי ידוע כי כל הבוטח הוא מאמין, שאין אדם בוטח אלא במי שמאמין בו שהיכולת בידו למלא את שאלתו. והמאמין, יתכן שלא יהיה בוטח!" אמונה היא על העבר, על מה שקרה, וביטחון הוא על העתיד. רבנו בחיי מדגיש שייתכן שאדם יבטא את אמונתו בעבר, אך כשמדובר בעתיד - פתאום יש פחד וחוסר ביטחון: "לפי שיש הרבה בני אדם שבוטחים בה' יתברך בכלל, והם מאמינים אמונה שלמה כי הכל בידו יתברך, אבל עניין הביטחון בפרטים לא ישית אל לבו". החיים של האדם הם בעיקר פרטים ולא "כלל". אדם שלא מאמין בפרטים, מן הסתם גם לא מאמין בכלל. וממשיך רבנו בחיי: "ומעניין הביטחון - שלא יבטח באדם כלל. וידע באמת כי אין בשר ודם יכול להיטיב לו ולהצילו זולתי אם יגזור ה' יתברך, שהתורה הזהירה שלא לירא מן האומות... וייתכן כי הוא מאמין באמת כי הכל בידי ה' יתעלה, אבל מפני שלא גדל נפשו במדרגת הביטחון, מפני זה רך לבבו ונחת טבעו וציווה עליו לחזור בו... ואין הספק, כי הירא מזרוע בשר ודם, בשפלות הנפש הוא, והירא מן האדם הוא שוכח ה' יתברך". זה דומה לדברי האב"ע בפרשת בשלח (שמות יד:יג) שהייתה לבני ישראל ביציאת מצרים נפש שפלה, נפש של עבדים.

ירמיהו הנביא קיבל נבואה מה' בעודו בבית הכלא. הבבלים צרו על ירושלים, וה' ציווה עליו ללכת לקנות שדה מבן דודו. הוא קנה אותו, ואמר לעם (ירמיהו לב:יד-טו): "כי כה אמר ה' צב-אות אלקי ישראל, עוד יקנו בתים ושדות וכרמים בארץ הזאת". אחר כך הוא פנה לה' ואמר: "הנה אתה עשית את השמים ואת הארץ בכחך הגדול ובזרעך הנטויה, לא יפלא ממך כל דבר...", וממשיך בשבחים עצומים לה' על גדולתו, גבורתו וכוחו. בסוף אמר (שם:כד-כה): "הנה הסוללות באו העיר ללכדה, והעיר נתנה ביד הכשדים הנלחמים עליה מפני החרב והרעב והדבר, ואשר דברת היה והנך רואה, ואתה אמרת אלי ה' אלקים, קנה לך השדה?" וה' ענה לו: "הנה אני ה' אלקי כל בשר - הממני יפלא כל דבר?" הרי אמרת כך בעצמך, אלא שלא שמעת לעצמך ולא התכוונת לזה.

יום העצמאות הוא יום של אמונה וביטחון. אכן, לא פשוט להאמין ולבטוח. אמרו חז"ל (פסיקתא רבתי פרשה לג): "'מי את ותיראי מאנוש ימות' (ישעיהו נא:יב) - למה את מתייראת, שמא אין את יודעת מי את?!" אנחנו צריכים לשאול ולדעת "מאי ישראל". אנחנו לא מאמינים מפני שאנחנו לא יודעים מי אנחנו.

בשנת תש"ח, חודשיים קודם הקמת המדינה, חזרה בה ארה"ב מהסכמתה לחלוקה, ואמרה שצריך שהאו"ם ייקח את כל הארץ תחת חסותו. שר החוץ האמריקאי קרא לשרת (ראש המחלקה המדינית בסוכנות) ואמר לו: "אל תעזו להכריז על מדינה, כי לא נעזור לכם". הנשיא האמריקאי הטיל אמברגו על משלוח מטוסים, ואילו הערבים קיבלו את כל הנשק מהבריטים שעזבו. שרת סיפר זאת לבן גוריון. הקבינט התאסף והייתה הצבעה: עשרה היו בעד הכרזה על מדינה, ושישה נגד. בן גוריון, על אף רשעותו, קם ואמר: "תהיה מדינה!" ויש לשאול: מדוע הקב"ה הקים את המדינה ונתן את השלטון דווקא בידי אלה? התשובה ברורה: הרי אם במקום אלה היו רבנים מפולין, הם היו עונים לאמריקאים שפיקוח נפש דוחה מדינה.

ואז קרה נס: קם אדם והחליט למכור לנו נשק. מיהו ה"צדיק"? סטלין ימ"ש! ככה זה כשיש ביטחון בה'. אדרבה, כל זמן שיש לנו "ידידים", המשיח לא יבוא, כי כל זמן שיש לנו "ידיד", עם ישראל לא יתלה את יהבו בה', אלא באותו גוי "ידיד". העם לא מבין שאשור הוא שבט אפו של ה' או ברכתו. ורק על ידי ה' תבוא הישועה.
 

הבעיה היא שעצרנו את התהליך החשוב של שיבת ציון. אנו מפחדים. איננו מעזים להאמין בה' ולעשות את רצונו. אנו נפסיד את הרווח שקיבלנו "לא למעננו", שהרי "במידה שאדם מודד, בה מודדים לו" - אנו לא זרקנו את הערבים לפני עשרים שנה, כי פחדנו מתגובת העולם; לכן הם נשארו כאן, ואנו מתחרטים עכשיו. אנו מוכנים לוותר להם על הכל ולתת להם משלנו! מי שלא מקדש את השם ממיט עלינו אסון. בעניין זה אין הבדל גדול בין השמאל לאש"ף. שניהם ממיטים חורבן על המדינה. שלא ניפול בפח: צריכים להבדיל בין המושג של מדינה למושג של ממשלה. ממשלה יכולה להיות ממשלת רשעים או ממשלת צדיקים, תלוי במעשיהם. ואילו מדינה, היא שלטון יהודי בארץ ישראל!
 

אנו עכשיו בשנת הארבעים, ואין עוד הרבה זמן. לכן אנו חייבים לעבוד ביתר שאת - לקדש שם שמים. ואז הקב"ה יביא לנו את הגאולה השלמה מהר, בהדר ובגאון. אם לא, לא תהיה שואה וגלות, אבל יהיה רע, ח"ו.

 
עלינו להציל את העם מגאולה בבחינת "בעתה" לגאולה בבחינת "אחישנה"!

*********************************************************************************************
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!